Tekonivel ranteeseen

piiperoinen28

Kertokaa kokemuksia tekonivelleikkauksista! Mulla lääkäri ehdotti tekonivelleikkausta ranteeseen (oikea, reumaattinen tulehdus tehny tuhonsa jo liiaksi jotta puhdistusleikkaus auttaisi .. :( .. Nyt pitäisi sitten mietiskellä rauhassa, mitä sen leikkauksen kanssa teen. Suomessa ranteen tekoniveliä ei ole kuulemma tehty montaakaan, mutta mikäli sinulla, rakas palstalainen, on mitä tahansa tietoa tekonivelleikkauksista, vastaisithan! Mikä on toipumisprosessin kesto?

Harrastan kovaa kuntosalitreeniä ja nyt sitten sekin jää pois jos/KUN leikkaus suoritetaan.

Kiitoksia jaksamisesta ja vaivannäöstä jo etukäteen!! :)

7

2667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reino

Nämä alaraajoihin laitetut tekonivelet toimivat hyvin ja leikkauksista toipuminen on nopeaa.

Uusimman leikkauksen jälkeen olin viikon sairaalassa ja sairaslomalla kuukauden. Menin jo aikaisemmin töihin kun kyllästyin "terveenä" kotona lojumiseen.

Heti sairaalasta kotiuduttuani jumppasin fysioterapeutin antamien ohjeiden mukaan ja sain lääkärin luvalla/määräyksestä heti ryhtyä kävelemään.

Kokemukseni ovat erittäin myönteiset tekonivelistä.

Toivotan kaikkea hyvää uuden nivelen kanssa.

• piiperoinen28

Tosin vielä pähkäilen, menenkö koko leikkaukseen. Parempihan se kai olisi..

Kiva kuulla että sulla on asiat hyvin! Kuinka usein tulee noita jälkitarkastuksia leikkauksen jälkeen? Onko meininki kertoja/vuosi vai..?? Entäpä ne maksut. Kuka maksaa ja mitä maksaa? Mitä jää minun maksettavakseni?

• Reino
        piiperoinen28 kirjoitti:

Tosin vielä pähkäilen, menenkö koko leikkaukseen. Parempihan se kai olisi..

Kiva kuulla että sulla on asiat hyvin! Kuinka usein tulee noita jälkitarkastuksia leikkauksen jälkeen? Onko meininki kertoja/vuosi vai..?? Entäpä ne maksut. Kuka maksaa ja mitä maksaa? Mitä jää minun maksettavakseni?

... alaraajojen kontrollit tehdään erilaisella aikataululla. Hinnaksi tuli sairaalahoidon vuorokausimaksu. Mitä tuo nyt mahtaa olla, 30 euroa/vrk.

• liisa

ranteiden tekonivelet on tosiaan melko uusi keksintö. Joitakin rajoituksia tekonivel aina aiheuttaa esimerkiksi jonniinlainen painorajoitus on tavallinen.
      Mutta, ne eivät liene este, sillä kivuton ranne on kuitenkin aina toimivampi kuin tuhoutunut ja kivulias.
      Uskoisin että sen kanssa oppii kyllä elämään. Itselläni on yksi tekonivel rystysessä, ja se on toiminut oikein hyvin. Minkäänlaista haittaa siitä ei ole ollut.
      Esimerkiksi toimintaterapeuteilta saisit varmasti tietoa siitä, miten käsi kuntoutuu ja mitä sillä voi sitten tehdä. Paljon on myös kiinni omasta aktiivisuudesta.

• piiperoinen28

Olet aivan oikeassa. Uskon kuitenkin olevani aktiivinen kuntoutumisen suhteen :) *tahtoo parantua pian ja päästä salille!* - tietysti järjen kanssa, kohtuudella, ettei mene yliaktiiviseksi.

Koska sinun rystysen tekonivel asennettiin? Miten käden / rystysen kohdalla on noiden jälkitarkastusten laita? Mitä noissa tarkastuksissa painotetaan/huomioidaan? Oliko sinulla pitkä sairausloma? Muuttiko työn puolta mitenkään? Saattaa olla, että itse joudun siirtymään poliisin kenttäpuolelta tutkintaan, mutta sepä ei haittaa, koska tutkinta on alusta asti ollut mulla se päämäärä. :)

.. anteeksi että kyselen ehkä tyhmiä, mutta mulla ei ole hajuakaan näistä tämmöisistä operaatioista / asioista.... :( ..

Kiitos kuitenkin, uskoisin että uskon lääkäriä ja menen siihen leikkaukseen.

• liisa
        piiperoinen28 kirjoitti:

Olet aivan oikeassa. Uskon kuitenkin olevani aktiivinen kuntoutumisen suhteen :) *tahtoo parantua pian ja päästä salille!* - tietysti järjen kanssa, kohtuudella, ettei mene yliaktiiviseksi.

Koska sinun rystysen tekonivel asennettiin? Miten käden / rystysen kohdalla on noiden jälkitarkastusten laita? Mitä noissa tarkastuksissa painotetaan/huomioidaan? Oliko sinulla pitkä sairausloma? Muuttiko työn puolta mitenkään? Saattaa olla, että itse joudun siirtymään poliisin kenttäpuolelta tutkintaan, mutta sepä ei haittaa, koska tutkinta on alusta asti ollut mulla se päämäärä. :)

.. anteeksi että kyselen ehkä tyhmiä, mutta mulla ei ole hajuakaan näistä tämmöisistä operaatioista / asioista.... :( ..

Kiitos kuitenkin, uskoisin että uskon lääkäriä ja menen siihen leikkaukseen.

Tekonivel laitettiin viime joulukuussa, eli noin vuosi sitten. Tarkastuksia on muistaakseni viiteen vuoteen asti kerran vuodessa.
        Käsi oli paketissa 12 viikkoa, siinä oli ns. dynaaminen lasta, joka mahdollisti liikeharjoitukset mutta muuten kättä ei saanut juuri käyttää. Koko aika olisi luonnollisesti ollut sairaslomaa, mutta tuolloin opintoni olivat vielä kesken, ja siksi en ollut poissa. Kirjoittaminen kävi koneella lastankin kanssa. Loppuvaiheessa tein jo myös töitä, vaikkakin käsi oli lastassa.
        Kesästä asti olen ollut työelämässä, ja kirjoitan työkseni. Suurempi muutos on tullut jo aiemmin, jouduin aiemmasta fyysisestä työstäni lähtemään jo kymmenen vuotta sitten. kolme vuotta meni tuumaillessa, mutta nyt takana on seitsemän vuoden opiskelut (lukiö yliopisto) ja uudessa työssäni pärjään vallan mainiosti.Rystynen ei siinä haittaa ollenkaan, myös kuntosalilla käyn normaalisti. minulla on myös peukaloiden nivelissä jäykistyksiä ja osajäykistys toisessa ranteessa. Niitä enemmän haittaa on tulehtuneista ja tuhoutuneista nivelistä.
        Periaatteessa rystysen tekonivelessä on painorajoitus viisi kiloa, mutta koska se on keskellä ja vain yksi, en ole ottanut sitä niin vakavasti, vaan maalaisjärjellä.

• piiperoinen28
        liisa kirjoitti:

Tekonivel laitettiin viime joulukuussa, eli noin vuosi sitten. Tarkastuksia on muistaakseni viiteen vuoteen asti kerran vuodessa.
        Käsi oli paketissa 12 viikkoa, siinä oli ns. dynaaminen lasta, joka mahdollisti liikeharjoitukset mutta muuten kättä ei saanut juuri käyttää. Koko aika olisi luonnollisesti ollut sairaslomaa, mutta tuolloin opintoni olivat vielä kesken, ja siksi en ollut poissa. Kirjoittaminen kävi koneella lastankin kanssa. Loppuvaiheessa tein jo myös töitä, vaikkakin käsi oli lastassa.
        Kesästä asti olen ollut työelämässä, ja kirjoitan työkseni. Suurempi muutos on tullut jo aiemmin, jouduin aiemmasta fyysisestä työstäni lähtemään jo kymmenen vuotta sitten. kolme vuotta meni tuumaillessa, mutta nyt takana on seitsemän vuoden opiskelut (lukiö yliopisto) ja uudessa työssäni pärjään vallan mainiosti.Rystynen ei siinä haittaa ollenkaan, myös kuntosalilla käyn normaalisti. minulla on myös peukaloiden nivelissä jäykistyksiä ja osajäykistys toisessa ranteessa. Niitä enemmän haittaa on tulehtuneista ja tuhoutuneista nivelistä.
        Periaatteessa rystysen tekonivelessä on painorajoitus viisi kiloa, mutta koska se on keskellä ja vain yksi, en ole ottanut sitä niin vakavasti, vaan maalaisjärjellä.

Ihanaa kuulla ja oikein paljon kaikkea hyvää sinulle! Lisäksi mukavaa joulunalusaikaa ja suuresti kiitoksia vastauksistasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe