perioraalidermatiitti

kauhea vaiva

Minä kävin eilen ihotautilääkärin vastaanotolla, koska perioraalidermatiitti ei ota parantuakseen, nyt jo 7.viikko menossa.

Lääkäri määräsi apocyclin 500mg x 2 tbl, sekä aqualan L-voidetta ja jotain linimenttiä, mikä piti apteekissa valmistaa.

Onko tosiaan näin, kun tämän taudin saa, niin siitä kärsii loppuelämän,,on aika tukala olo, naamaa kiristää, välillä kutittaa(tekisi mieli raapia), kirveltää.

Laitoin tähän bebanthen-voidetta 6 viikon ajan ja välillä hydrocortisonia, niitä kumpaakaan ei saisi käyttää edm. ihottumassa, koska ne pahentavat ihoa, vaikka minusta iho tuntui paremmalta käyttäessäni bebanthen-voidetta, ei kiristänyt niin paljon, mutta kun ei kuulemma saa.

Olisiko kellään omakohtaisia kokemuksia perioraalidermatiitista?
Mukava olisi jakaa ajatuksia.

38

38448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieku

      Puhkesi noin 25v ja nyt 42v ei juuri enää vaivaa.
      Muutaman pitkän antibioottikuurin söin ja niillä pysyi vähän aikaa poissa. Nyt pientä kuivumista toisen sieraimen pielessä - hyvin pientä siis verrattuna entiseen.

      Ainoa mikä auttoi oli vähähiilihydraatiton ruokavalio. Jätin pois sokerit, valkoiset jauhot ja pastan. Perunaa ja ruisleipää syön vähän.
      Sokeri on aikamoinen myrkky elimistölle!

      • sinulle...

        ..pitäisiköhän minunkin kokeilla sokerin ja vehnäjauhon poisjättämistä.

        Auttoiko sulla miten äkkiä antibioottikuuri?


      • lähis

        kokeileppa, ja jätä pois:valk.vehnäjauhot ja niistä rasvan kanssa tehdyt ruuat, kastikkeet, kakut jne, jätä pois makaronit ym niihin luettavat, kaikki! ruoka-aineet, joihin on lisätty sokeria, mm. maustekastikkeet, ketsuppi, sinappi jne. Vähennä perunaa ja riisiä (esim. vain desi ruuan kanssa) ja syö paljon kasviksia ja hedelmiä. Vältä maitoa, käytä hapanmaitotuotteita, maustamaton jugurtti mm.
        Olen saanut ilkeän käsi-ihottuman rauhoittumaan näillä konsteilla. Kauan se on vienyt, mutta on auttanut.
        Nyt pystyn harkitusti, en jokapäivä, käyttämään noita aineita.
        Siis lyhyesti: valkoinen sokeri ja vehnäjauhot, lisätty sokeri, raakkaa ne pois ruokalistastasi. Kokeile!
        Onnea!
        ps. muista tavallinen VESI! juo sitä ja paljon.


      • viestiini vastanneille...
        lähis kirjoitti:

        kokeileppa, ja jätä pois:valk.vehnäjauhot ja niistä rasvan kanssa tehdyt ruuat, kastikkeet, kakut jne, jätä pois makaronit ym niihin luettavat, kaikki! ruoka-aineet, joihin on lisätty sokeria, mm. maustekastikkeet, ketsuppi, sinappi jne. Vähennä perunaa ja riisiä (esim. vain desi ruuan kanssa) ja syö paljon kasviksia ja hedelmiä. Vältä maitoa, käytä hapanmaitotuotteita, maustamaton jugurtti mm.
        Olen saanut ilkeän käsi-ihottuman rauhoittumaan näillä konsteilla. Kauan se on vienyt, mutta on auttanut.
        Nyt pystyn harkitusti, en jokapäivä, käyttämään noita aineita.
        Siis lyhyesti: valkoinen sokeri ja vehnäjauhot, lisätty sokeri, raakkaa ne pois ruokalistastasi. Kokeile!
        Onnea!
        ps. muista tavallinen VESI! juo sitä ja paljon.

        ..ja vielä suuremmat kiitokset asiallista viesteistänne ja neuvoistanne.

        Pitää kokeilla tuota sokerin ja vehnäjauhon poisjättämistä ja ruveta syömään enemmän kasviksia ja marjoja.

        Tänään taidankin pitää kasvis/hedelmäpitoisen päivän:)

        KIITOS!!


    • Käsi ylhäällä

      Minulla tuli suunympärysihottumaa, ja hyvä ihotautilääkäri äkkäsi POD:n heti.

      Sain ensimmäislelä puhkeamiskerralla tertasykliidikuurin, joka auttoi tosi pian.

      Syön muutenkin paljon antibiootteja, joten toisella kerralla en halunnut taas - tuntuu jotenkin kierteeltä syödä niitä aina. Sainkin paikallisesti käytettävää antibioottivoidetta, jota levittelin kuukausien ajan ihottumaan. Auttoi hitaasti, mutta varmemmin: nyt on "vaan" kuiva iho.

      Se johtuu ilmeisimminihon oman vastustuskyvyn heikkoudesta, eli kannattaa rasvata säännöllisesti apteekin perusvoiteilla (ei missään nimessä hydrokortisoneja!). Ja liikaa kosmetiikkaa kannattaa välttää, saattaa kuulemma vaikuttaa.

      Miksi Bebanthen oli huono valinta, satko sitä selville? Käytän Bebamthenia huulirasvana, sekin voi toki vaikuttaa POD:n ilmenemiseen..?

      • kirjoittaja

        Kiitos vastauksesta!
        Niin on mullakin nyt apocyclin kuuri menossa, eli tetrasykliiniä, ja sitten käski laittamaan aqualan L-voidetta, mutta kun kaipaisin rasvaisempaa voidetta.

        Eli bebanthenista sanoi, että on liian rasvaista, tukkii ihohuokoset, ei pääse paranemaan, vaan kun iho on oikein kuivan kiristävä, niin kyllä tekisi mieli tähän bebanthenia laittaa.

        Minkäikäinen muuten olet?

        Minä olen 38v. ja tämä "tauti" puhkesi mulle kaksi vuotta sitten.
        Alkaa aina sillä tavalla, että koko naama lehahtaa punaiseksi, ihan kuten nokkosrokossa ja seuraavana päivänä alkaa mieletön kutina nenän sivuilla, leuassa ja poskilla.Ja kuumottaa.

        Nyttenkin illalla alkaa naamaa kuumoittaa aivan hirveästi, ihan niin kuin olisi kuumetta, se kestää vähän aikaa(1-2 tuntia) ja häviää.

        Saanko kysyä, että mistä päin olet?
        Ja sanoiko lääkäri sinulle, että voisit käyttää bebanthen-voidetta?
        Käytin itse sitä rasvaisempaa.

        Voisitko ystävällisesti vastata?


      • Käsi ylhäällä
        kirjoittaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Niin on mullakin nyt apocyclin kuuri menossa, eli tetrasykliiniä, ja sitten käski laittamaan aqualan L-voidetta, mutta kun kaipaisin rasvaisempaa voidetta.

        Eli bebanthenista sanoi, että on liian rasvaista, tukkii ihohuokoset, ei pääse paranemaan, vaan kun iho on oikein kuivan kiristävä, niin kyllä tekisi mieli tähän bebanthenia laittaa.

        Minkäikäinen muuten olet?

        Minä olen 38v. ja tämä "tauti" puhkesi mulle kaksi vuotta sitten.
        Alkaa aina sillä tavalla, että koko naama lehahtaa punaiseksi, ihan kuten nokkosrokossa ja seuraavana päivänä alkaa mieletön kutina nenän sivuilla, leuassa ja poskilla.Ja kuumottaa.

        Nyttenkin illalla alkaa naamaa kuumoittaa aivan hirveästi, ihan niin kuin olisi kuumetta, se kestää vähän aikaa(1-2 tuntia) ja häviää.

        Saanko kysyä, että mistä päin olet?
        Ja sanoiko lääkäri sinulle, että voisit käyttää bebanthen-voidetta?
        Käytin itse sitä rasvaisempaa.

        Voisitko ystävällisesti vastata?

        Hei vaan,

        olen 25-vuotias pääkaupunkiseutulainen.

        Lääkäri ei sanonut, että voisin käyttää bebanthenia, koska emme puhuneet siitä ollenkaan. Ainoa kielto tuli kortisoneihin.

        Sain sitä läkevoidetta, jota käytin aamuin illoin ja se kuivatti ihoa kovastikin. Sen imeydyttyää käytin tavallisia perusrasvoja kuten meikin alla yleensäkin.

        On muuten totta, että se kipeä iho ei tarvitse rasvaa vaan kosteutta: siksi en uskokaan bebanthenin olevan hyvä. Itse käytän sitä edelleen huuliin, ja nimenomaan rasvaisempaa.

        Kuivalle iholle suosittelen Ceralan-nimistä voidetta, apteekista. Pyydä vaikka näyte. S ekosteuttaa hyvin, muttei jätä sellaista inhottavaa rasvaa.

        Kannattaa muuten googlata POD, niin saa aika hyvin selville, millaisten ihmisten (naisten!) tauti se oikein on ja mistä VOI johtua. Syytähän ei tiedetä.


    • elikkä tämmöisen sarjan kuin Danné olen kuullut auttavan tuohon tautiin, tai siis sarjalla tehtävä ihonhoito.
      http://www.casagracet.fi/

    • jepa

      mä oon nyt 18 ja mulla on ilmennyt tää sama suunympärysihottuma. alkoi noin viikko sitten ja nyt on levinnyt poskiin,leukaan, silmien ympärille ja lisääntyy vain.lääkäri määräs mulle oricycliini antibioottikuurin. onko tietoa kuinka nopeesti kuuri voi auttaa? häiritsee mua todella paljon nää näpyt kutiamalla ja kuivaamalla ja tietenkin myös ulkonäöllisesti.nyt leuan näppyihin on tullut jotain märkivän näköisiä valkoisia päitä.kirjotelkaa omista kokemuksistanne!

    • ankkax

      Minulla myös noin vuosi sitten todettu pod, ollessani 19-vuotias. Silloin iho oli todella hurjan näköinen, lähes koko naama punoitti, hilseili, kutisi ja märki.. SIlmäluomet olivat turvonneet, ja koko naama oli kuin tulessa. Ei hirveästi huvittanut lähteä ihmisten ilmoille.

      Ihotatilääkärin diagnoosi oli akne (jota kyllä monien edellisten akne-antibiootti-kuurien jälkeen vahvasti epäilin), ja hoidoksi pistettiin roaccutan- kuuri. Iho kuivui, mutta ihottuma helpotti, ainakin vähän. Kuurin jälkeen kutisevat läiskät palasivat. Uudestaan ihotautilääkärille, joka määräsi allergiatesteihin todettuaan, ettei atopiasta voi olla kyse. Koska ei testeissä näkynyt mitään, diagnoosiksi laitettiin juuri tuo perioraalidermatiitti. JA hoidoksi antibioottihoito.

      Antibiootit toimivat hyvin, koko kesän ja syksyn iho pysyi hyvänä, mutta nyt viime aikoina on kutina ja punoitus ja hilseilevät läiskät pikku hiljaa palaamassa. Mietinkin kovasti, josko olisi uuden antibiootti-kuurin aika.. Moni on ilmeisesti joutunut uusimaan hoidon..?

      Pienempiin ihottumaläikkiin olen sivellyt silloin tällöin jotain lääkärin määräämää salvaa, nimeä en muista. En tiedä, onko varsinaisesti auttanut, mutta ei nyt ainakaan pahentanut ole.

      Todella kiusallinen ja ikävä vaiva, pakko myöntää. Itselläni vielä muutenkin pahat allergiat, silmät valuttavat, kirvelevät ja punoittavat muutenkin, joten on todella piristyttävää välillä pahimpiin aikoihin katsoa peiliin. Turhauttavaa myös, kun tuntuu, ettei mikään auta kunnolla.

      Apteekin perusvoiteita olen myös käyttänyt, aqualan l:llä olen pessyt ihottuman iskiessä, ja kosteuttanut ceralanilla.

    • ankkax

      Minulla myös noin vuosi sitten todettu pod, ollessani 19-vuotias. Silloin iho oli todella hurjan näköinen, lähes koko naama punoitti, hilseili, kutisi ja märki.. SIlmäluomet olivat turvonneet, ja koko naama oli kuin tulessa. Ei hirveästi huvittanut lähteä ihmisten ilmoille.

      Ihotatilääkärin diagnoosi oli akne (jota kyllä monien edellisten akne-antibiootti-kuurien jälkeen vahvasti epäilin), ja hoidoksi pistettiin roaccutan- kuuri. Iho kuivui, mutta ihottuma helpotti, ainakin vähän. Kuurin jälkeen kutisevat läiskät palasivat. Uudestaan ihotautilääkärille, joka määräsi allergiatesteihin todettuaan, ettei atopiasta voi olla kyse. Koska ei testeissä näkynyt mitään, diagnoosiksi laitettiin juuri tuo perioraalidermatiitti. JA hoidoksi antibioottihoito.

      Antibiootit toimivat hyvin, koko kesän ja syksyn iho pysyi hyvänä, mutta nyt viime aikoina on kutina ja punoitus ja hilseilevät läiskät pikku hiljaa palaamassa. Mietinkin kovasti, josko olisi uuden antibiootti-kuurin aika.. Moni on ilmeisesti joutunut uusimaan hoidon..?

      Pienempiin ihottumaläikkiin olen sivellyt silloin tällöin jotain lääkärin määräämää salvaa, nimeä en muista. En tiedä, onko varsinaisesti auttanut, mutta ei nyt ainakaan pahentanut ole.

      Todella kiusallinen ja ikävä vaiva, pakko myöntää. Itselläni vielä muutenkin pahat allergiat, silmät valuttavat, kirvelevät ja punoittavat muutenkin, joten on todella piristyttävää välillä pahimpiin aikoihin katsoa peiliin. Turhauttavaa myös, kun tuntuu, ettei mikään auta kunnolla.

      Apteekin perusvoiteita olen myös käyttänyt, aqualan l:llä olen pessyt ihottuman iskiessä, ja kosteuttanut ceralanilla.

    • hyvä hoito löytynyt

      Minulla on ollut myös ko. sairaus perioraalidermatiitti jo toistakymmentä vuotta ja hyvä hoitokin on löytynyt vuosia sitten.
      Syön pienellä annoksella Roaccutan -aknelääkettä mikä auttaa tähän perioraalidermatiittiin erittäin hyvin.
      Suun ympärille laitan Elidel-voidetta, on tosi kallis rasva mutta sen arvoinen.
      Molemmat on määrännyt minulle Ihotautilääkäri ja molemmat hoidot ovat täysin eri sairauteen tarkoitettuja mutta Ihotautilääkärini kertoi että näitäkin on kokeiltu ja tietää että hyviä tuloksia on tullut.
      Roaccutania olen syönyt 10-20mg/vrk kohta 10-vuotta joten aknen hoidossa suositus 6-12kk ei päde läheskään joka sairaudessa.
      Nim. merkki: Erittäin tyytyväinen ja oireeton

      • hyvä salva

        suupieliin minulle elidel auttoi kortisooni pahensi ja bepantheen apteekki myy orionin juhlavuoden kunniaksi erän vanhanajan HYVÄ SALVA voidetta mitä äidit käyttivät jo parikymmentä vuotta sitten vauvoille sisältää sinkkioksidia setrimonbromidia joka antaa antiseptistä tehoa vedetön ja ilman väri ja säilöntäaineita ja autto huomasin että auttaa myös muihin pieniin iho-ongelmiin kannan mukana pienessä purkiassa sipasaen huuliin huulirasvantapaan ihana voide uskon että auttaa


    • emp50

      mulla on kans tästä asiasta kokemusta.näppyjä tuli tosiaan suunympäristöön ja silmänurkkiin.tosi kurjia .sain siihen tosi pitkän lääkekuurin(lääkettä en kyllä muista)taisi olla monen kuukauden kuuri ja tästä on aikaa vuosi,että saa nähdä uusiutuuko jossain vaiheessa.toivottavasti ei.

    • ankku84

      moikka! mulla se lähti vaihtamalla kosteusvoide. Älä käytä apteekin tukkivia voiteita, ne vaan pahentaa märkäpäitä. Stressi myös pahentaa oireita ja voi väärien kosmetiikkatuotteiden kanssa laukaista taudin uudelleen.

    • Ouzo

      No hei vaan. Itselläni todettiin noin kk sitten tämä kyseinen POD, olinkin hänen kanssaan saanut elää jo useamman vuoden. Ilmeisesti se kuitenkin on jonkinverran helpompi tapaus kuin mitä ole yllä olevista viesteistä lukenut.

      Nyt syön tetralysalia. Harmi vaan, että lääkeen haittavaikutuksia alkaa ilmetä. Mietinkin nyt, että elänkö mielummin taudin vai päänsäryn kanssa 3 kk.
      Liekö muut saaneet kärsiä haittavaikutuksista? Vai oonko minä vaan saanut tämän etuoikeuden.

      Tsemppiä kaikille POD:n kanssa painiskeleville.

      • Sari33

        Mulla ei ole kutinaa ilmennyt yhtään ja kaikki testit otettiin aikaisemmin allergian varalta. Tänään meni hermot ja painelin suoraan ihotautilääkärille, joka tiesi heti että kyseessä on tämä POD. Nyt lievä kuuri tetrasykliiniä ja toivotaan että koko syksyn kestänyt ongelma katoaa!


      • malla26

        Hei!

        Mulla vaiva kesti noin puoli vuotta ja kävin erikoislääkärin puheilla, antoi kaksi vaihtoehtoa. Pitkä antibioottikuuri tai Clindokxyl niminen uusi akne voide. Voide tepsi täysillä, oireet hävisi nopeasti aloitettuani voiteen käytön. Voide on todella voimakasta, mutta suosittelen lämpimästi!


    • -M-

      Kiitoksia tästä keskustelusta. Itselläni alkoi aivan täysin samanlaiset oireet vuosi sitten, kasvot menivät todella kamalaan kuntoon ja lääkäri vain pyöritteli peukaloitaan, ehdotti aurinkoallergiaa ja sanoi että vaihda meikkejä. Sitten kuitenkin ehdotti sibicortia joka siis on kortisoni voide. voide auttoi hetkellisesti ja armoton rasvaaminen päivästä toiseen sai sen jonkun kuukauden päästä vihdoinkin rauhoittumaan. Olin silloin 19, teen myös mallinhommia ja ulkonäkö on minulle tärkeä, tälläinen "tauti" oli kova isku. Nyt se on taas alkanut. kutina, kuumotus, punaiset jäljet, märkivät ruvet. Huomenna kävelen lääkäriin ja sanon että tämän on pakko olla perioraalidermatiitti. Kaikki kuvat mitä olen löytänyt tästä ja teidän kuvailunne, sopii niin täydellisesti. luojan kiitos jos nyt löysin hoidon ja vastauksia! Kiitos.

      • hyviä tuloksia

        olen kärsinyt toistakymmentä vuotta ajoittain riehuvata POD:sta. Lopulta kyllästyin pitkiin tetralysal (vai mikä se antibiootti nyt oli...) -kuureihin. Ihotautilääkäri sanoi, että hän nostaa kädet ilmaan ja ehdotti, että kokeilen kosmetologilta saatavaa NLite-laserhoitoa. Kävelin sinne skeptisenä, mutta todentotta, pääsin vaivastani eroon! Aluksi otin neljän kerran sarjahoidon, sen jälkeen olen käynyt kerran vuodessa kaikenvaralta-hoidossa. Kallista, mutta kannattavaa! On ihana tunne, kun naama on sileä ja tasaisen värinen. Tätä hoitoa ei saa kuin harvoilta kosmetologeilta, ymmärtääkseni myös jokin uudempi laserhoito tullut myös rinnalle. Googlaamalla NLite löytyy.


    • Sairastaja

      Vanha ketju, mutta tärkeä aihe. Tämän tiedän POD:sta:

      - älä käytä kortisonovoiteita
      - vältä lämpötilavaihteluita, aurinkoa, saunaa, mausteita, hikeä kasvoilla (eli pese pois pian)
      - vältä stressiä: tämä on ilmeisesti stressaavien ja tunnollisten naisten tauti
      - minun ihotautilääkärini mukaan ei johdu kosmetiikasta tai ruoasta. itse mietin, että olisiko niin, että tietyn elämäntavan jakavat tunnolliset naiset myös meikkaavat, eli se meikkaaminen olisikin seuraus, ei syy?
      - tauti minulla pahenee, kun se alkaa häiritä ja paranee, kun "unohdan" sen. siksi lääkekuurikin usein tepsii: kun on hoito, se jo helpottaa
      - mutta pitkät anbitiootit ovat huono asia
      - jostain kuulin, että öljypohjaiste voiteet eivät sovi, joten Bebanhthen on tästä syystä huono, myös moni muu
      - auttaisiko happamuuden lisääminen iholla? happamat pesunesteet jne.
      - meikkaaminen voi minusta auttaa siksi, että se auttaa unohtamaan vaivan ainakin päiviksi
      - kyseessä ei ole ollenkaan ihotulehdus, mutta koska tulehdusantibiootit ovat siihen hyvin auttaneet, niillä hoidetaan (tetrasykliinit jne). mutta "oikea" hoito ne eivät siis ole.

      Tsemppiä kaikille, toivottavasti ihotautulääkäritkin osaavat jakaa tietoa. Tätä ei kuulemma paljon edes tutkita, on vain esteettinen haitta, kaiken lisäksi naisilla...

      • Dora20

        Hei!

        Itselläni POD ilmoittaa olemassa olostaan heti, jos syön ruista tai hiivaa sisältäviä tuotteita. Olenkin siirtynyt gluteenitomiin tuotteisiin ja sen vaikutukset kyllä huomaa. Muutamia kertoja olen erehtynyt maistelemaan ruista tai hiivaa sisältäviä tuotteita ja tulos on ollut järkyttävä. Kyllä siis ruoka-aineetkin voivat toimia laukaisevana tekijänä.


    • pikkumyy

      Ihan hienoa, että näinkin vanha viestiketju löytyi vielä :) Luulin jo, että uusiopuberteetti iski (täytän pian 38), mutta tänään tajusin, että taitaakin olla POD.

      Olen kerran (5-6 vuotta sitten) syönyt 3 kk:n antibiootin samaan vaivaan kärsittyäni siitä sitä ennen 1,5-2 vuotta. Menin lääkäriin vasta kun näpyt valtasivat koko nenänalusen ja suunympärystän pysyvästi. Sitä ennen vuoroin märkäpäät, vuoroin hilseilevä kohta vaihtoivat paikkaa suun toiselta puolelta toiselle.

      Lääkekuuri auttoi nopeasti, mutta söin kiltisti kuurin loppuun. Päätin kyllä silloin, että toista kertaa en mokomaa "tapposatsia" ota, mutta taidan kyllä perua puheeni. On tämä niin ikävä ja inhottava vaiva! Ei niinkään ulkonäöllisesti (vaikka alkaa sekin ajan mittaa häiritä), mutta eihän tätä kihelmöintiä ja kutinaa kukaan kauaa kestä!

      Hormonit ovat olleet sekaisin melko pitkään, joten itse etsisin syyllistä sieltä stressistä (joka varmaan vaikuttanut hormoneihinkin). Yllättävää kyllä, en löytänyt stressiä monenkaan sivuston pääsyyllisten listalta :o

    • POD täälläkin. vm.77

      olen diagnosoinut itselläni itse POD:in, mulla on ollut joku 10 vuotta enemmän tai vähemmän näppyläinen leuka, joka välillä pahenee punoittavaksi kutiavaksi ihottumaksi, joka pahimmillaan laajenee koko naamaan. Kutiaa, hilselilee, pientä tukkeutunutta ihohuokosta. Minustakin tuntuu että sokeri gluteeniviljat pahentaa, nyt 5 vuotta vhh:lla oltuani iho on ollut aiempaa parempi. Siltikin, ruokavaliosta huolimatta, välillä jos erehtyy koittamaan jotain uutta kasvovoidetta niin avot, naama lehahtaa hirveään kuntoon. Nyt erehdyin kokeileemaan Lancomen uuta kallista seerumia ja kasvot punoitti, kutis, hilseili ja näppylöi monta päivää, ei sovi minulle näköjään. Pari vuotta sitten koitin toista lancomen voidetta ja sama juttu kävi silloinkin. Näköjään tuolla merkillä on tuotteissaan jotain sopimatonta ainetta.
      Tässä muuten ihan hyvä jenkkiblogi aiheesta http://www.squidoo.com/perioraldermatitis . minulla sattui olemaan kaapissa lapsen vaippavoidetta (suomessa myydään terveyskaupoissa nimellä weleda zinc calendula cream) , jota tuossakin suositellaan, se tuntuu rauhoittavan ihoa mutta pahimmassa vaiheessa on liian ihohuokosia tukkivaa -> enemmän näppyjä. Mutta kun pahimman vaiheen yli pääsee, eli kun iho ei enää hirveästi kutia ja ihottuma-alue alkaa pienetä, tuntuu tuo vähentävän punoitusta ja pikkunäppyjä.

      • POD täälläkin 77

        Juu, ja bepanthen tuntuu minullakin pahentavan. Jos käytän huulirasvana saan huuletkin pienenpientä näppyä täyteeen, huulista tulee röpöläisen tuntuiset. Ja taustalla minullakin on runsasta hydrcortison voiteen käyttöä, teininä oli atopian kanssa ongelmia.. Jostain jenkkisivuilta löysin myös listan kosmetiikkatuotteiden sisältämistä aineista jotka saattaa pahentaa POD:ta;
        * Petrolatum
        * Paraffin
        * Sodium Lauryl Sulfate
        * Isopropyl Myristate
        * Kaneli-aromi tms purukumeissa ja hammastahnoissa ( cinnamon Flavoring)
        * tartar control ingredients


    • opiskelijatyttönen

      Minulla on POD puhjennut ensimmäisen kerran yläasteella. Sain sen silloin hoidettua pois antibiootilla. Parissakymmenissä sain taas ihottumaa; tällä kertaa kärsin vuosia pienestä ihottumasta, mikä pomppi leuan puolelta toiselle, sekä vielä tukkeutuneista ihohuokosista ja lievästä aknesta siihen päälle. Kesällä auringon säteily sai POD:in hyppäämään myös silmäkulmiin> työterveyslääkärille ja atopiavoidereseptit kouraan. Menin vasta tänä talvena ennen joulua, 24-vuotiaana YTHS:n ihotautilääkärille, missä annettiin tetrasykliinikuuri suunympärysihotummaan sekä skinoren-voidetta tukkeutuneisiin ihohuokosiin ja akneen; jälkimmäistä käytän vieläkin. Ohjeena oli, että ei mitään hajustettuja ja kemikaalikyllästettyjä tuotteita naamaan, ihon pesu ainakin kerran päivässä ihon pH:n vahvuisella, täysin hajustamattomalla ja miedolla apteekin pesuliuoksella ja Aqualania päälle. Voin sanoa että minulla ei ole koskaan ollut naama näin hyvässä kunnossa kuin nyt, ja jos yksikin näppy tähän pärstään vielä ilmaantuu, juoksen saman tien hakemaan uuden antibioottikuurin enkä jää odottelemaan josko vaiva katoaisi itsestään. Sitä se ei tee!

    • minä vaan

      kannattaa koittaa vaihtaa tavallinen hammastahna fluorittomaan tahnaan, jossa ei ole myöskään sodium lauryl sulfatiakaan, tällaisia on jotkut pienten lasten tahnat (rocks) ja terveyskaupoista saa ihan aikuisille tarkoitettuja, mm aloe vera -tahnaa. Olen nyt 2 viikkoa käyttänyt ja leuka ei oo koskaan ollut näin näpytön eikä edes punoita! Nyt ymmärrän miksi hammaslääkärikäyntien yhteydessä tehtyjen fluorausten jälkeen leuka on räjähtänyt ihan hirveäksi.

      • apua löytänyt

        Söin useita antibioottikuureja (toistaan vahvempia), ja aina POD uusi ennemmin tai myöhemmin. Ihotautilääkäri sanoi vuosi sitten, että tämä on tällainen nykynaisten vaiva, kun syödään e-pillereitä jne. Ja jälleen sain ab-kuurin. Söin viikkojen kuurin, ja vaiva katosi, kunnes pari viikkoa kuurin jälkeen alkoi taas kutina. Ajatelin, että pakkohan tähän on jokin juurisyy löytyä! Lueskelin paljon materiaalia ravinnon vaikutuksesta, ja sieltähän se syyllinen (ainakin minulla!) löytyi! Vehnä, ohra ja ruis! Pahin tästä kolmikosta on vehnä, ja erityisesti vaalea "vehnäpulla". Kun vetelee vehnätuotteita muutaman päivän putkeen, alkaa se tuntua, ja pian myös näkyä naamassa. Nyt olen pitänyt nämä kolme gluteenia ruokalistalla, mutta hillityissä määrin, ja kas, eipä ole vaivasta enää jälkeäkään. Ja samoin, vuosia jatkuneet vatsavaivatkin katosivat. Jostain kuulin, että kasvot ovat suoliston heijastealue, ja gluteeni saattaa aiheuttaa useilla jatkuvaa tulehdustilaa suolistossa, vaikka viljatesteissä mitään ei näkyisikään. Eli suosittelen lämpimästä kokeilemaan vähäviljaista ruokavaliota 4-8 viikkoa. Jos se on siitä kiinni, tuossa ajassa pitäisi tulla jo jotain helpotusta. Tsemppiä kaikille ikävän vaivan kanssa, ja muistakaa, että ei ne lääkärit aina ole oikeassa! :)


    • pizzanaama1

      mullakin tämä tauti,johonsain 2kk apocyclin kuurin ja apobase rasvaa.havaitsin taudin jo 2 vuotta sitten jaluulin että se on märkärupi sillä se pysyi auringolla ja uimisella poissa ja ilmaantui jos vaihdoin rasvaa tai söin tomaattia.tämä tulee yleensä tammi helmikuussa ja nyt on äitynyt todella pahaksi kun olen asiaa stresaannut.näyttää kuin kasvoissani olisi ruusu ja olen koko ajan tulipunainen sekäkirvelee ja kutittaa ihan hemmetisti.alue oli aluksi vain toisella puolella leukaa, josta on noin viikossa levinnyt koko kasvoihin ja rinnan alueelle.kuiva kohta,johon alkaa ilmestyä mustapäitä ja lopuksi jokin märkä rupi.tsemppiä kaikille ja menkää lääkäriin niin kauan että saatte lääkkeet!itse odotin liian kauan...

      • SSSarg

        Tuolla jo joku kertoikin saaneensa apua vaivaan vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Minä olen elellyt muutaman vuoden gluteenittomasti, eikä ihottuma ole enää vaivannut. Nenänpielet ja suunympärys vuotivat pahimmillaan visvaa ja olivat kipeät ... nyt ei mitään, ei edes näppylän näppylätä. Kaupan tarjoamat valmiit gluteenittomat tuotteet jätän hyllylle, niissä hinta, laatu ja maku eivät kohtaa. Jos jotain leivonnaista tekee mieli (harvoin enää), teen sen itse; psylliumia, tattaria, riisiä, maissia, hirssiä.... onhan noita luonnollisesti gluteenittomia, lisäksi mielikuvitusta, niin hyvää tulee. Eikä valita vatsa eikä iho, lompakko kylläkin :)


    • Piaccio

      Minä kärsin PODista monta vuotta ja söin tetrasykliinejä lähes säännöllisesti eli pysyi ts.llä poissa vähän aikaa ja puhkesi taas uudelleen. Pahinta oli kun kesällä ei oikein voinut auringon ja etelän reissujen takia syödä sykliineitä. Sain sitä voidettakin mutta eipä auttanut pelkkä voide.

      Nyt jälkeenpäin tajusin että tuon PODin minulle tod. näk. aiheutti Diane Nova pillerit. Eli kun jätin ko pillerit niin sen koomin ei POD ole vaivannut! Nykyään syön jasmineita ja ne eivät ole aiheuttaneet enää PODia. Ikää 39v. tällä hetkellä ja iho oli pahimmillaan siinä 30v.

      p.s. Olen ollut myös vhh-ruokavaliolla tuo ei minun PODiini vaikuttanut.

    • minä vaan taas

      minäkin olen ollut gluteenittomalla vhh:lla jo vuosia, eikä ole merkittävästi vaivaan vaikuttanut vaikkakin ihanaa kun vatsa on rauhallinen. Diane novaa söin myös aikoinaan... sitten jasminia. Nyt en mitään mutta ei toi iho ihan täysin terve ole, mutta perempi ainakin. Lisäksi on kilpirauhasen vajaatoimintaa, ilmeisesti sekin olla taustalla osasyynä ainakin. Tällä hetkellä kokeilussa "otsonoitu oliiviöljy" kasvovoiteena, sehän tehoaa ruusufinniinkin. Ei ainakaan pahenna POD:ia.

    • POD

      Vanha ketju, mutta pakko jatkaa tähän ihan siksi, että monella tuntuu olevan vääriä käsityksiä tästä vaivasta. Mulla ollut POD jo kolme vuotta, tulee ja menee miten sattuu. Antibiootit syöty silloin aikoinaan, auttoi joksikin aikaa, mutta POD tuli takaisin. Nyt en enää niitä halua syödä, sen verran vahvoja myrkkyjä oli, että kärsin mieluummin ihottumasta/näpyistä, kun ei ne kuitenkaan lopullisesti lähde.

      No, nyt viikko sitten miehen naamaan ilmestyi tuttuja näppyjä ja hän valitti kutinaa. Minä tein diagnoosin jo kotona, mutta passitin miehen toki lääkäriin, ja kappas vaan sama diagnoosihan sieltä tuli! Perioraalidermatiitti!

      Minäkin luulin aikoinaan, että tämän on aiheuttanut e-pillerit, kosmetiikka, jokin ruoka-aine jne. Nyt tiedän, että ei voi olla mikään noista. Mieheni kun ei ole e-pillereitä syönyt ja kosmetiikkaa käyttänyt (ei edes rasvaa naamaansa). Gluteenittomalla ruokavaliolla olen, mulla on jo lapsena todettu keliakia. Mies syö viljoja.

      Syy, miksi tämän kirjoitan on, että turhaan kulutatte aikaa pohtimalla syitä. Lääkärikin myönsi miehelle, että lääketiede ei tiedä kyseisestä vaivasta juuri mitään. Sitä on alunperin luultu naisten vaivaksi, mutta nykyisin potilaissa on paljon myös miehiä. Lääkäri arveli, että molemmat sukupuolet kärsii siitä yhtä paljon, mutta miehet ei lähde niin helposti lääkäriin, ja vaivahan peittyy monella parran alle tai miehet voivat sekoittaa ne parran ajamisesta aiheutuneisiin näppyihin. Kysessä saattaa olla jopa tarttuva bakteeri tai virus.

      Tsemppiä kaikille tämän vaivan kanssa painiville. Minä olen jo alistunut, suhtaudun tähän niin, että tulee milloin tulee, onneksi se myös katoaa itsestään.

      • Atene

        Bioptron-valohoitolamppu parantaa aknea ja psoria ja ruusua. Kokeilisin sitä.


    • Pikkutiina

      Hei

      Itselläni ollut tämä ihottuma n 9kk ja kävin kuukausi sitten homeopaatti Marja-Liisa Virraksella Treella joka löysi minulle sopivan aineen ja käytettyäni nyt kk:n ihottuma on täysin huomaamaton, suosittelen jos vaihtoehtona on 2kk antibioottikuuri!!!

    • Dermatri

      Perioraalidermatiitti on naisten tauti. Miehillä kyse on todennäköisemmin seborheasta, joka aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita. Seborheaan liittyy usein hilseily ja tulehdustäplät hiuspohjassa.

      Myös jotkut ruusut aiheuttavat samankaltaisia oireita.

      Lääkäreiden ammattitaidottomuus on näissä asioissa aivan uskomaton. Lääketiede ei ihan puoskariuden tilassa ainakin jos puhutaan yleislääkäreiden tiedon tasosta.

    • Eiminullaeioleviinanaama

      Vanha ketjuhan tämä on, mutta jos nyt minäkin vastaan, koska 42v. POD-potilas minäkin. Samat oireet: naama lehahteli punaiseksi, naama kutisi ja leuan sekä silmienvälin ihossa on pientä nyppylää vieri vieressä. Tetrasykliinejä söin 3 kk:n kuurin ja sillä lieveni, mutta iho on edelleen rypyläinen muttei punainen. Näytän juopolta, vaikken juo ollenkaan :(
      3,5 v tästä menin taas helmikuussa ihotautilääkärille, joka totesi nyt "lievän aikuisiän aknen." (?) Tähän 3 kk:n Roaccutan-kuuri. Auttoi akneen, muttei muuttanut leuan ihon epätasaisuutta.

      Tähän pirun vaivaan ei ole syytä keksitty. Itsekin olen syönyt 23-30 -vuotiaana Diane Nova-e-pillereitä... Myös käsi-ihottumaan olen käyttänyt vuosikaudet kortisonia. Olen testannut, johtuuko tämä hunajasta, sokereista, maitotuotteista tai viljoista. Ei apua. Kosmetiikassa vältän aurinkotuotteita, glyserolia ja Sodium Lauryl Sulphatea, koska se kuivattaa ja sitä on joka paikassa. Nyt on meneillään PVP:n eli hartsien välttely, koska luin joltakin nettisivulta, että kyse voisi olla hartsiallergiasta ja sitä taas on kosmetiikassa mm. Ripsiväreissä. Kokemuksella voin sanoa, että joku allergia aiheuttaja voisi olla, ainakin sain hirveän allergiareaktion naamaani kokeiltuani apteekin "allergikoille sopivaa" La Roche Posayn aurinkovoidetta. Nassu punoitti turvoksissa yhden käyttökerran jälkeen 2 viikkoa!

      Huoh, tässäpä olisi jollekulle ihotautilääkäriksi valmistuvalle loistava tutkimusaihe, koska meitä PODista kärsiviä löytyy ja vaikuttaa siltä, että yhä enenevissä määrin. Kemianteollisuusko syynä? 1950-luvulta lähtien on käytetty e-pillereitä sekä lisäaineita ja yhä käsitellympiä raaka-aineita myös peruselintarvikkeissa.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta nyt kerron oman tarinani POD vaivasta. On sen verran v...ttumainen vaiva. Jos joku saa tästä apua omaan juttuunsa.
      Itse kärsin suunympärysihottumasta 6kk ja kävin kahdesti ihotautilääkärissä. Antibiootteja minulle lääkäri kirjoitti, mutta päätin, että syön niitä vasta viimesessä hädässä, jos mikään ei auta ja syy ei selviä. Sain myös rasvat, joita käytin. Ostin apteekista myös tavallisen perusvoiteen ja peitevärin, joka vei punoitusta, mutta ei ärsyttänyt ihoa. Minulla POD ilmeni aaltomaisesti eli oli ikäänkuin nousuviikko ja laskuviikko (4-5 päivän jaksoissa). Nousuviikolla ihottuma ärsyyntyi monista asioista (lämmöstä, kylmästä, mausteista, viinistä, oliiviöljystä, ketsupista, ruisleivästä jne.) Laskuviikolla samat tuotteet eivät ärsyttäneet ollenkaan, kunnes alkoi nousuviikko. Ihottuma levisi myös silmänympäristöön ja se se vasta ilkeää olikin. Sitten luin jostain, että suoliston ongelmat voivat heijastua suunympäryksen alueelle. Aloin miettiä, että hetkinen, mun luontainen kakkarytmi oli mennyt sekaisin viime kesän lopulla ja sen jälkeen mulla oli ollut lieviä vatsaongelmia. Lisäksi kakka oli muuttunut "mämmimäiseksi" tahnaksi jota ei tahtonut saada ulos suolistosta. Oliko ruokavaliossani tapahtunut jotain? KYLLÄ! Syön terveellisesti ja tapanani on tehdä aamuin illoin smoothie, jossa on mm. paljon marjoja raejuustoa jne. Olin alkanut laittaa smoothieni joukkoon kaurahiutaleita aamuin illoin 1dl:n. Ajattelin että sieltä ne kuidut tulee samalla syötyä smoothien/turepuuron mukana. Käytin pikakaurahiutaleita. Vaikka kaurahiutaleet turposivat smoothiessa, niin minun suolistoni kehitti tästä ongelman, koska kaurahiutaleet olivat kuitenkin vähän "raakoja" . Lopetin kaurahiutaleiden "raakakäytön" . Aloin taas tehdä normaalia lämmintä kaurapuuroa aamuisin ja illalla en syö enää kylmiä enkä kuumia kaurahiutaleita. Lisäksi aloin aamuisin popsia maitohappopillereitä ja avot IHME tapahtui. Nyt uskallan sen jo sanoa, sillä 2 kk on mennyt niin, että ei ole tarvinnut enää POD rasvoja. Näppyjä ei enää tule. Olen voinut olla auringossa, saunassa ja voinut syödä taas pippuria ruoassa pelkäämättä, että naama yhtäkkiä lehahtaa punaiseksi ja näpyt alkaa kihistä. Kerrottakoon, että ihoni on aina ollut hyvä ennen PODia ja nyt taas sen jälkeen, kun pääsin siitä eroon ja yhtään antibioottia en siihen syönyt. Olen muuten 54 v.
      Tsemppiä teille, jotka kärsitte vaivasta. Miettikää suolistoanne ja sitä onko siellä tapahtunut jokin muutos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe