Nimeäppä yksi kuorma-auto kautta aikojen, joka on mielestäsi ylitse muiden tai oli "vallankumouksellinen".
Itse mietin pitkään, mutta eikähän se ole eka 140 Scania.
Kysymys?
27
3613
Vastaukset
- Se,ensimmäinen
Se oli Scania-Vabis LS-76 Super,jonopyörä(10)jolla lähdin Sturenkadulta,tähtäämään kun olin sen kortin sieltä juuri hakenut.Se oli jotain,SE.
- puukuski40
Ford Transcontinental! Jo vuonna -76 joka nurkasta jousitettu,läpi kuljettava ohjaamo,vebasto vakiona,ohjaamosta moottoriöljyn ja veden tarkistus. Cummins14l moottori,fullerin laatikko,rockvellin perät. Todella edistyksellinen auto aikanaa.
- panton
Olisikohan kellään tiedossa transcontinentalin 6*4 periä?
- Anonyymi
Niin oli.Komia peli,pikkupoikana -79 kymmenvuotiaana pääsin kyytiin Lahdessa Keskolla Hermusen Voortin kyytiiin.Haettiin Hakkilasta iltakuorma Lahteen.Muistan nyt kuinka nätisti Fullerissa meni kuljettajalla pykälät sisään.Se auto ei ollut sitten hirveän hyvä,se oli ensimmäisiä. Suomeen tuotuja,muistaakseni vm 1975.Kyyti oli kyllä makeaa nuorelle pojalle,niin korkealla istuttiin.Nyt jos joku vielä muistaa niitä aikoja,niin Kari Talvitie ajoi sitä autoa ajoparinsa Pekka en muista sukunimeä kanssa.Hermusella oli toinenkin auto Keskon ajossa;harvinainen Volvo F87.Totta,F87.Pallohyttinen.Veti miehekkäästi kolmeakselista kärryä Hakkilasta Lahteen ja siitä sitten jakoreissua Vierumäen suuntaaan mikä nyt sitten se jakoreissu olikaan.Hermuselle tuli sitten uusi Volvo vuonna 79-80 noin.F-Kymppi.Muistan,kun vanha päällikkö Väinö Hermunen sanoi siitä sähkövikaisesta Volvosta;meillä on ollut huono auto tämä foorti,mutta tämä uusi Volvo vasta huono onkin.
Tämmöstä muisteli Jarkko Lehmus
Paikalla pikkupoikana ollut
- - - - - - --
Rönttä
- Globerotter
asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!
- Geartronic
Globerotter kirjoitti:
asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!
Olisko kytkinpolkimeton robotti ollut kanssa ekena Volvossa. Itsestäänselvyys tänä päivänä.
- puukuski40
Globerotter kirjoitti:
asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!
Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental
- Cummins/Fuller
puukuski40 kirjoitti:
Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental
Hirveen korkea oli se Transcontinental,oliko se muuten englannin tuote,oli mun mielestä.Vai Saksan Ford?Jenkki se tuskin oli,muuten ku laatikoltaan, kone skotti lisenssi ja perät engelsmannin.Sisu siis otti ton saman koneen, niin siinä ne komponentit sitten löyty kaikki kotimaasta jopa suomalaiset perät,skotti kone ja jenkki laatikko,niin olihan se Cumminssin kone oikeestaan jenkkikone,mutta mites runko ja jouset,Sisuissa nekin kotimaiset.Tais Sisu viedä voiton kotimaisuudessa?Olen kuullut että Ford olis ollut,kuskiystävällisempi kyllä muussa mielessä,esim se iso hytti.
- Nokkamalli
Sellainen nokkamalliko,isolla koneella ja isolla ratilla.Teliveto mmansiirto tai lavettiveturiko? Vai se tavanomainen kaksiakselinen.
- Ford-kuljettaja
Cummins/Fuller kirjoitti:
Hirveen korkea oli se Transcontinental,oliko se muuten englannin tuote,oli mun mielestä.Vai Saksan Ford?Jenkki se tuskin oli,muuten ku laatikoltaan, kone skotti lisenssi ja perät engelsmannin.Sisu siis otti ton saman koneen, niin siinä ne komponentit sitten löyty kaikki kotimaasta jopa suomalaiset perät,skotti kone ja jenkki laatikko,niin olihan se Cumminssin kone oikeestaan jenkkikone,mutta mites runko ja jouset,Sisuissa nekin kotimaiset.Tais Sisu viedä voiton kotimaisuudessa?Olen kuullut että Ford olis ollut,kuskiystävällisempi kyllä muussa mielessä,esim se iso hytti.
oli kone(cummins350 ja 370hv),laatikko ja perät jenkeistä! autot kasattiin hollannissa. ohjaamon valmistajaa en muista,mutta samaa perusohjaamoa käytti myös renu,vielä -80 luvun lopulla. Fordin heikkous oli sähköt ja kiilajarrut,mutta oikealla huollolla niiden kans pärjäs. ajettavuus ja mukavuus oli kohdallaan,verrattuna muihin sen aikasiin... itse ajoin sellasella puuta ja soraa. sekä 6x2 ja 6x4 mallilla.
heh,hauska juttu on se että kaikki muistaa että se oli TOSI korkea auto,mutta joskus verrattiin sen korkeutta esim. SM-sisuun,eikä sitä eroa juuri ollu... :) mutta ehkä se tullessaan oli korkea!? ensimmäiset tuli kai -75 tai -76,viimeset -80 tai -81?! eli ei kovin pitkä taival. - Juilman
Ford-kuljettaja kirjoitti:
oli kone(cummins350 ja 370hv),laatikko ja perät jenkeistä! autot kasattiin hollannissa. ohjaamon valmistajaa en muista,mutta samaa perusohjaamoa käytti myös renu,vielä -80 luvun lopulla. Fordin heikkous oli sähköt ja kiilajarrut,mutta oikealla huollolla niiden kans pärjäs. ajettavuus ja mukavuus oli kohdallaan,verrattuna muihin sen aikasiin... itse ajoin sellasella puuta ja soraa. sekä 6x2 ja 6x4 mallilla.
heh,hauska juttu on se että kaikki muistaa että se oli TOSI korkea auto,mutta joskus verrattiin sen korkeutta esim. SM-sisuun,eikä sitä eroa juuri ollu... :) mutta ehkä se tullessaan oli korkea!? ensimmäiset tuli kai -75 tai -76,viimeset -80 tai -81?! eli ei kovin pitkä taival.Ohjaamon valmisti Berliet, eli tosiaan sama kuin Renaultissa, ja tietty Berlietissä. Fordissa asennettu vain korkeammalle. Berliet kuului tuossa vaiheessa jo Renaultin leiriin.
- Ford-kuljettaja
Juilman kirjoitti:
Ohjaamon valmisti Berliet, eli tosiaan sama kuin Renaultissa, ja tietty Berlietissä. Fordissa asennettu vain korkeammalle. Berliet kuului tuossa vaiheessa jo Renaultin leiriin.
näin! :)
- Olla
Geartronic kirjoitti:
Olisko kytkinpolkimeton robotti ollut kanssa ekena Volvossa. Itsestäänselvyys tänä päivänä.
Kumminkin Sisuissa Allison automaatti laatikot,mene ja tiedä kun toi aika kuluu.
- hyvinki
puukuski40 kirjoitti:
Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental
standartin luoja..mutta Ford ei osannut markkinoida ko. autoa.Fordin tekemää siinä
autossa ei ollut kuin runko.Berlietin ohjaamo,
mikä muuten piti tulla Sisuun pienin muutoksin.
Ford tc..oli muuten iso polttoaineen kulutus ja huono käynnistymään pakkasella.Ja ne jarru-ongelmat.Kaverilla oli ko. auto.teki konkurssin,
mutta ei Ford TC takia!.
- nikkamalli
ja pumpusta ruuvattu kierrokset 2750, kulki napaperällä 130.Täydellä kuormalla histan suoralla oikeen virkavallan vahvistamana kirjallisesti talvella 1971.
- ei kaupallisesti
Eiköhän tuollaiselle MAN Unterflurille olisi tilausta tänäkin päivänä!!!
- ei kaupallisesti
Kestotankki / Hollming
- Hävisi
ei kaupallisesti kirjoitti:
Kestotankki / Hollming
Hollmingit ja miksi?????
- Iso
Hävisi kirjoitti:
Hollmingit ja miksi?????
Hollming hävisi jälleenmyyntiarvoon. Hyvä idea, varsinkin jousituksen kannalta. Autolla ajettiin testeissä melkein kuin kilpa-autolla.
- Yhden miehen?
Iso kirjoitti:
Hollming hävisi jälleenmyyntiarvoon. Hyvä idea, varsinkin jousituksen kannalta. Autolla ajettiin testeissä melkein kuin kilpa-autolla.
Niin oli kaiketi hyvä idea ja iso hyötykuorma,mutta kun polttonesteet låhes ainoa mitä sillä voi ajaa jäi sitten käsiin kun oli niin rajatut ne ajot.
- tarpeeks pitkään
No pikkupoikien juttuja nuo alempana. Isot miehet ei ota kantaa. Ajohistoria on nääs pikkusen pitempi kuin noilla säveltäjillä. Ovatko nähneet noita romppeita, korkeintaan kirjoista.
- Jotain,mistä on puhetta
Kun nyt sitten kumminkin otit kantaa,oliko se Bedford J6 Diesel ?
- Transcontinentalista
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden ensimmäisessä numerossa oli Ford Transcontinentalin koeajo. Olisiko ollut vuonna 1979.
Ohessa kuva. Periaatteessa ihan modernin näköinen auto http://www.olafs-fotoseite.de/01050115.html- se siinä
on...
- moterni
peli ollu silloin 70-luvun lopulla.
Jeesus kun melkein rupeaa oksettamaan kun ajattelen, että tuohan muistuttaa vanhoja Ivecoita. Sääli Fordille - Anonyymi
moterni kirjoitti:
peli ollu silloin 70-luvun lopulla.
Jeesus kun melkein rupeaa oksettamaan kun ajattelen, että tuohan muistuttaa vanhoja Ivecoita. Sääli FordilleSISU M168
http://www.tanhuaneramajat.fi/wb/media/sivuston_kuvat/IMG_0651_2.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst21514203Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i556007Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58695163Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat2933940PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1253659Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1413658Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.852170Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis171517Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1601333Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3301287