Kysymys?

Masa

Nimeäppä yksi kuorma-auto kautta aikojen, joka on mielestäsi ylitse muiden tai oli "vallankumouksellinen".
Itse mietin pitkään, mutta eikähän se ole eka 140 Scania.

27

3440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se,ensimmäinen

      Se oli Scania-Vabis LS-76 Super,jonopyörä(10)jolla lähdin Sturenkadulta,tähtäämään kun olin sen kortin sieltä juuri hakenut.Se oli jotain,SE.

    • puukuski40

      Ford Transcontinental! Jo vuonna -76 joka nurkasta jousitettu,läpi kuljettava ohjaamo,vebasto vakiona,ohjaamosta moottoriöljyn ja veden tarkistus. Cummins14l moottori,fullerin laatikko,rockvellin perät. Todella edistyksellinen auto aikanaa.

      • panton

        Olisikohan kellään tiedossa transcontinentalin 6*4 periä?


      • Anonyymi

        Niin oli.Komia peli,pikkupoikana -79 kymmenvuotiaana pääsin kyytiin Lahdessa Keskolla Hermusen Voortin kyytiiin.Haettiin Hakkilasta iltakuorma Lahteen.Muistan nyt kuinka nätisti Fullerissa meni kuljettajalla pykälät sisään.Se auto ei ollut sitten hirveän hyvä,se oli ensimmäisiä. Suomeen tuotuja,muistaakseni vm 1975.Kyyti oli kyllä makeaa nuorelle pojalle,niin korkealla istuttiin.Nyt jos joku vielä muistaa niitä aikoja,niin Kari Talvitie ajoi sitä autoa ajoparinsa Pekka en muista sukunimeä kanssa.Hermusella oli toinenkin auto Keskon ajossa;harvinainen Volvo F87.Totta,F87.Pallohyttinen.Veti miehekkäästi kolmeakselista kärryä Hakkilasta Lahteen ja siitä sitten jakoreissua Vierumäen suuntaaan mikä nyt sitten se jakoreissu olikaan.Hermuselle tuli sitten uusi Volvo vuonna 79-80 noin.F-Kymppi.Muistan,kun vanha päällikkö Väinö Hermunen sanoi siitä sähkövikaisesta Volvosta;meillä on ollut huono auto tämä foorti,mutta tämä uusi Volvo vasta huono onkin.
        Tämmöstä muisteli Jarkko Lehmus
        Paikalla pikkupoikana ollut


    • - - - - - --

      Rönttä

      • Globerotter

        asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!


      • Geartronic
        Globerotter kirjoitti:

        asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!

        Olisko kytkinpolkimeton robotti ollut kanssa ekena Volvossa. Itsestäänselvyys tänä päivänä.


      • puukuski40
        Globerotter kirjoitti:

        asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!

        Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental


      • Cummins/Fuller
        puukuski40 kirjoitti:

        Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental

        Hirveen korkea oli se Transcontinental,oliko se muuten englannin tuote,oli mun mielestä.Vai Saksan Ford?Jenkki se tuskin oli,muuten ku laatikoltaan, kone skotti lisenssi ja perät engelsmannin.Sisu siis otti ton saman koneen, niin siinä ne komponentit sitten löyty kaikki kotimaasta jopa suomalaiset perät,skotti kone ja jenkki laatikko,niin olihan se Cumminssin kone oikeestaan jenkkikone,mutta mites runko ja jouset,Sisuissa nekin kotimaiset.Tais Sisu viedä voiton kotimaisuudessa?Olen kuullut että Ford olis ollut,kuskiystävällisempi kyllä muussa mielessä,esim se iso hytti.


      • Nokkamalli

        Sellainen nokkamalliko,isolla koneella ja isolla ratilla.Teliveto mmansiirto tai lavettiveturiko? Vai se tavanomainen kaksiakselinen.


      • Ford-kuljettaja
        Cummins/Fuller kirjoitti:

        Hirveen korkea oli se Transcontinental,oliko se muuten englannin tuote,oli mun mielestä.Vai Saksan Ford?Jenkki se tuskin oli,muuten ku laatikoltaan, kone skotti lisenssi ja perät engelsmannin.Sisu siis otti ton saman koneen, niin siinä ne komponentit sitten löyty kaikki kotimaasta jopa suomalaiset perät,skotti kone ja jenkki laatikko,niin olihan se Cumminssin kone oikeestaan jenkkikone,mutta mites runko ja jouset,Sisuissa nekin kotimaiset.Tais Sisu viedä voiton kotimaisuudessa?Olen kuullut että Ford olis ollut,kuskiystävällisempi kyllä muussa mielessä,esim se iso hytti.

        oli kone(cummins350 ja 370hv),laatikko ja perät jenkeistä! autot kasattiin hollannissa. ohjaamon valmistajaa en muista,mutta samaa perusohjaamoa käytti myös renu,vielä -80 luvun lopulla. Fordin heikkous oli sähköt ja kiilajarrut,mutta oikealla huollolla niiden kans pärjäs. ajettavuus ja mukavuus oli kohdallaan,verrattuna muihin sen aikasiin... itse ajoin sellasella puuta ja soraa. sekä 6x2 ja 6x4 mallilla.
        heh,hauska juttu on se että kaikki muistaa että se oli TOSI korkea auto,mutta joskus verrattiin sen korkeutta esim. SM-sisuun,eikä sitä eroa juuri ollu... :) mutta ehkä se tullessaan oli korkea!? ensimmäiset tuli kai -75 tai -76,viimeset -80 tai -81?! eli ei kovin pitkä taival.


      • Juilman
        Ford-kuljettaja kirjoitti:

        oli kone(cummins350 ja 370hv),laatikko ja perät jenkeistä! autot kasattiin hollannissa. ohjaamon valmistajaa en muista,mutta samaa perusohjaamoa käytti myös renu,vielä -80 luvun lopulla. Fordin heikkous oli sähköt ja kiilajarrut,mutta oikealla huollolla niiden kans pärjäs. ajettavuus ja mukavuus oli kohdallaan,verrattuna muihin sen aikasiin... itse ajoin sellasella puuta ja soraa. sekä 6x2 ja 6x4 mallilla.
        heh,hauska juttu on se että kaikki muistaa että se oli TOSI korkea auto,mutta joskus verrattiin sen korkeutta esim. SM-sisuun,eikä sitä eroa juuri ollu... :) mutta ehkä se tullessaan oli korkea!? ensimmäiset tuli kai -75 tai -76,viimeset -80 tai -81?! eli ei kovin pitkä taival.

        Ohjaamon valmisti Berliet, eli tosiaan sama kuin Renaultissa, ja tietty Berlietissä. Fordissa asennettu vain korkeammalle. Berliet kuului tuossa vaiheessa jo Renaultin leiriin.


      • Ford-kuljettaja
        Juilman kirjoitti:

        Ohjaamon valmisti Berliet, eli tosiaan sama kuin Renaultissa, ja tietty Berlietissä. Fordissa asennettu vain korkeammalle. Berliet kuului tuossa vaiheessa jo Renaultin leiriin.

        näin! :)


      • Olla
        Geartronic kirjoitti:

        Olisko kytkinpolkimeton robotti ollut kanssa ekena Volvossa. Itsestäänselvyys tänä päivänä.

        Kumminkin Sisuissa Allison automaatti laatikot,mene ja tiedä kun toi aika kuluu.


      • hyvinki
        puukuski40 kirjoitti:

        Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental

        standartin luoja..mutta Ford ei osannut markkinoida ko. autoa.Fordin tekemää siinä
        autossa ei ollut kuin runko.Berlietin ohjaamo,
        mikä muuten piti tulla Sisuun pienin muutoksin.
        Ford tc..oli muuten iso polttoaineen kulutus ja huono käynnistymään pakkasella.Ja ne jarru-ongelmat.Kaverilla oli ko. auto.teki konkurssin,
        mutta ei Ford TC takia!.


    • nikkamalli

      ja pumpusta ruuvattu kierrokset 2750, kulki napaperällä 130.Täydellä kuormalla histan suoralla oikeen virkavallan vahvistamana kirjallisesti talvella 1971.

    • ei kaupallisesti

      Eiköhän tuollaiselle MAN Unterflurille olisi tilausta tänäkin päivänä!!!

      • ei kaupallisesti

        Kestotankki / Hollming


      • Hävisi
        ei kaupallisesti kirjoitti:

        Kestotankki / Hollming

        Hollmingit ja miksi?????


      • Iso
        Hävisi kirjoitti:

        Hollmingit ja miksi?????

        Hollming hävisi jälleenmyyntiarvoon. Hyvä idea, varsinkin jousituksen kannalta. Autolla ajettiin testeissä melkein kuin kilpa-autolla.


      • Yhden miehen?
        Iso kirjoitti:

        Hollming hävisi jälleenmyyntiarvoon. Hyvä idea, varsinkin jousituksen kannalta. Autolla ajettiin testeissä melkein kuin kilpa-autolla.

        Niin oli kaiketi hyvä idea ja iso hyötykuorma,mutta kun polttonesteet låhes ainoa mitä sillä voi ajaa jäi sitten käsiin kun oli niin rajatut ne ajot.


    • tarpeeks pitkään

      No pikkupoikien juttuja nuo alempana. Isot miehet ei ota kantaa. Ajohistoria on nääs pikkusen pitempi kuin noilla säveltäjillä. Ovatko nähneet noita romppeita, korkeintaan kirjoista.

      • Jotain,mistä on puhetta

        Kun nyt sitten kumminkin otit kantaa,oliko se Bedford J6 Diesel ?


    • Transcontinentalista

      Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden ensimmäisessä numerossa oli Ford Transcontinentalin koeajo. Olisiko ollut vuonna 1979.
      Ohessa kuva. Periaatteessa ihan modernin näköinen auto http://www.olafs-fotoseite.de/01050115.html

      • se siinä

        on...


      • moterni

        peli ollu silloin 70-luvun lopulla.

        Jeesus kun melkein rupeaa oksettamaan kun ajattelen, että tuohan muistuttaa vanhoja Ivecoita. Sääli Fordille


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe