Kysymys?

Masa

Nimeäppä yksi kuorma-auto kautta aikojen, joka on mielestäsi ylitse muiden tai oli "vallankumouksellinen".
Itse mietin pitkään, mutta eikähän se ole eka 140 Scania.

27

3552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se,ensimmäinen

      Se oli Scania-Vabis LS-76 Super,jonopyörä(10)jolla lähdin Sturenkadulta,tähtäämään kun olin sen kortin sieltä juuri hakenut.Se oli jotain,SE.

    • puukuski40

      Ford Transcontinental! Jo vuonna -76 joka nurkasta jousitettu,läpi kuljettava ohjaamo,vebasto vakiona,ohjaamosta moottoriöljyn ja veden tarkistus. Cummins14l moottori,fullerin laatikko,rockvellin perät. Todella edistyksellinen auto aikanaa.

      • panton

        Olisikohan kellään tiedossa transcontinentalin 6*4 periä?


      • Anonyymi

        Niin oli.Komia peli,pikkupoikana -79 kymmenvuotiaana pääsin kyytiin Lahdessa Keskolla Hermusen Voortin kyytiiin.Haettiin Hakkilasta iltakuorma Lahteen.Muistan nyt kuinka nätisti Fullerissa meni kuljettajalla pykälät sisään.Se auto ei ollut sitten hirveän hyvä,se oli ensimmäisiä. Suomeen tuotuja,muistaakseni vm 1975.Kyyti oli kyllä makeaa nuorelle pojalle,niin korkealla istuttiin.Nyt jos joku vielä muistaa niitä aikoja,niin Kari Talvitie ajoi sitä autoa ajoparinsa Pekka en muista sukunimeä kanssa.Hermusella oli toinenkin auto Keskon ajossa;harvinainen Volvo F87.Totta,F87.Pallohyttinen.Veti miehekkäästi kolmeakselista kärryä Hakkilasta Lahteen ja siitä sitten jakoreissua Vierumäen suuntaaan mikä nyt sitten se jakoreissu olikaan.Hermuselle tuli sitten uusi Volvo vuonna 79-80 noin.F-Kymppi.Muistan,kun vanha päällikkö Väinö Hermunen sanoi siitä sähkövikaisesta Volvosta;meillä on ollut huono auto tämä foorti,mutta tämä uusi Volvo vasta huono onkin.
        Tämmöstä muisteli Jarkko Lehmus
        Paikalla pikkupoikana ollut


    • - - - - - --

      Rönttä

      • Globerotter

        asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!


      • Geartronic
        Globerotter kirjoitti:

        asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!

        Olisko kytkinpolkimeton robotti ollut kanssa ekena Volvossa. Itsestäänselvyys tänä päivänä.


      • puukuski40
        Globerotter kirjoitti:

        asetti uudet standartit kuljettajan mukavuudelle!

        Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental


      • Cummins/Fuller
        puukuski40 kirjoitti:

        Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental

        Hirveen korkea oli se Transcontinental,oliko se muuten englannin tuote,oli mun mielestä.Vai Saksan Ford?Jenkki se tuskin oli,muuten ku laatikoltaan, kone skotti lisenssi ja perät engelsmannin.Sisu siis otti ton saman koneen, niin siinä ne komponentit sitten löyty kaikki kotimaasta jopa suomalaiset perät,skotti kone ja jenkki laatikko,niin olihan se Cumminssin kone oikeestaan jenkkikone,mutta mites runko ja jouset,Sisuissa nekin kotimaiset.Tais Sisu viedä voiton kotimaisuudessa?Olen kuullut että Ford olis ollut,kuskiystävällisempi kyllä muussa mielessä,esim se iso hytti.


      • Nokkamalli

        Sellainen nokkamalliko,isolla koneella ja isolla ratilla.Teliveto mmansiirto tai lavettiveturiko? Vai se tavanomainen kaksiakselinen.


      • Ford-kuljettaja
        Cummins/Fuller kirjoitti:

        Hirveen korkea oli se Transcontinental,oliko se muuten englannin tuote,oli mun mielestä.Vai Saksan Ford?Jenkki se tuskin oli,muuten ku laatikoltaan, kone skotti lisenssi ja perät engelsmannin.Sisu siis otti ton saman koneen, niin siinä ne komponentit sitten löyty kaikki kotimaasta jopa suomalaiset perät,skotti kone ja jenkki laatikko,niin olihan se Cumminssin kone oikeestaan jenkkikone,mutta mites runko ja jouset,Sisuissa nekin kotimaiset.Tais Sisu viedä voiton kotimaisuudessa?Olen kuullut että Ford olis ollut,kuskiystävällisempi kyllä muussa mielessä,esim se iso hytti.

        oli kone(cummins350 ja 370hv),laatikko ja perät jenkeistä! autot kasattiin hollannissa. ohjaamon valmistajaa en muista,mutta samaa perusohjaamoa käytti myös renu,vielä -80 luvun lopulla. Fordin heikkous oli sähköt ja kiilajarrut,mutta oikealla huollolla niiden kans pärjäs. ajettavuus ja mukavuus oli kohdallaan,verrattuna muihin sen aikasiin... itse ajoin sellasella puuta ja soraa. sekä 6x2 ja 6x4 mallilla.
        heh,hauska juttu on se että kaikki muistaa että se oli TOSI korkea auto,mutta joskus verrattiin sen korkeutta esim. SM-sisuun,eikä sitä eroa juuri ollu... :) mutta ehkä se tullessaan oli korkea!? ensimmäiset tuli kai -75 tai -76,viimeset -80 tai -81?! eli ei kovin pitkä taival.


      • Juilman
        Ford-kuljettaja kirjoitti:

        oli kone(cummins350 ja 370hv),laatikko ja perät jenkeistä! autot kasattiin hollannissa. ohjaamon valmistajaa en muista,mutta samaa perusohjaamoa käytti myös renu,vielä -80 luvun lopulla. Fordin heikkous oli sähköt ja kiilajarrut,mutta oikealla huollolla niiden kans pärjäs. ajettavuus ja mukavuus oli kohdallaan,verrattuna muihin sen aikasiin... itse ajoin sellasella puuta ja soraa. sekä 6x2 ja 6x4 mallilla.
        heh,hauska juttu on se että kaikki muistaa että se oli TOSI korkea auto,mutta joskus verrattiin sen korkeutta esim. SM-sisuun,eikä sitä eroa juuri ollu... :) mutta ehkä se tullessaan oli korkea!? ensimmäiset tuli kai -75 tai -76,viimeset -80 tai -81?! eli ei kovin pitkä taival.

        Ohjaamon valmisti Berliet, eli tosiaan sama kuin Renaultissa, ja tietty Berlietissä. Fordissa asennettu vain korkeammalle. Berliet kuului tuossa vaiheessa jo Renaultin leiriin.


      • Ford-kuljettaja
        Juilman kirjoitti:

        Ohjaamon valmisti Berliet, eli tosiaan sama kuin Renaultissa, ja tietty Berlietissä. Fordissa asennettu vain korkeammalle. Berliet kuului tuossa vaiheessa jo Renaultin leiriin.

        näin! :)


      • Olla
        Geartronic kirjoitti:

        Olisko kytkinpolkimeton robotti ollut kanssa ekena Volvossa. Itsestäänselvyys tänä päivänä.

        Kumminkin Sisuissa Allison automaatti laatikot,mene ja tiedä kun toi aika kuluu.


      • hyvinki
        puukuski40 kirjoitti:

        Oliskohan se standardinluoja kuitenkin ollut tuo Ford Transcontinental

        standartin luoja..mutta Ford ei osannut markkinoida ko. autoa.Fordin tekemää siinä
        autossa ei ollut kuin runko.Berlietin ohjaamo,
        mikä muuten piti tulla Sisuun pienin muutoksin.
        Ford tc..oli muuten iso polttoaineen kulutus ja huono käynnistymään pakkasella.Ja ne jarru-ongelmat.Kaverilla oli ko. auto.teki konkurssin,
        mutta ei Ford TC takia!.


    • nikkamalli

      ja pumpusta ruuvattu kierrokset 2750, kulki napaperällä 130.Täydellä kuormalla histan suoralla oikeen virkavallan vahvistamana kirjallisesti talvella 1971.

    • ei kaupallisesti

      Eiköhän tuollaiselle MAN Unterflurille olisi tilausta tänäkin päivänä!!!

      • ei kaupallisesti

        Kestotankki / Hollming


      • Hävisi
        ei kaupallisesti kirjoitti:

        Kestotankki / Hollming

        Hollmingit ja miksi?????


      • Iso
        Hävisi kirjoitti:

        Hollmingit ja miksi?????

        Hollming hävisi jälleenmyyntiarvoon. Hyvä idea, varsinkin jousituksen kannalta. Autolla ajettiin testeissä melkein kuin kilpa-autolla.


      • Yhden miehen?
        Iso kirjoitti:

        Hollming hävisi jälleenmyyntiarvoon. Hyvä idea, varsinkin jousituksen kannalta. Autolla ajettiin testeissä melkein kuin kilpa-autolla.

        Niin oli kaiketi hyvä idea ja iso hyötykuorma,mutta kun polttonesteet låhes ainoa mitä sillä voi ajaa jäi sitten käsiin kun oli niin rajatut ne ajot.


    • tarpeeks pitkään

      No pikkupoikien juttuja nuo alempana. Isot miehet ei ota kantaa. Ajohistoria on nääs pikkusen pitempi kuin noilla säveltäjillä. Ovatko nähneet noita romppeita, korkeintaan kirjoista.

      • Jotain,mistä on puhetta

        Kun nyt sitten kumminkin otit kantaa,oliko se Bedford J6 Diesel ?


    • Transcontinentalista

      Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden ensimmäisessä numerossa oli Ford Transcontinentalin koeajo. Olisiko ollut vuonna 1979.
      Ohessa kuva. Periaatteessa ihan modernin näköinen auto http://www.olafs-fotoseite.de/01050115.html

      • se siinä

        on...


      • moterni

        peli ollu silloin 70-luvun lopulla.

        Jeesus kun melkein rupeaa oksettamaan kun ajattelen, että tuohan muistuttaa vanhoja Ivecoita. Sääli Fordille


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1631
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1571
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1472
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1288
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1174
    6. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      951
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      146
      943
    8. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      89
      819
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

      Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      184
      782
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

      Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      207
      759
    Aihe