Ajelin vanhalla 190-mersullani Lahden
moottoritietä viime torstaina kotoseuduille
kyläilemään. tuuli oli melko navakkaa, ja vanhaan
190:een kuluneine alustanosineen tuuli otti aika
kovasti, mutta ei se vielä mitäään: minut ohitti
ennen Orimattilaa uusi Mersun E-sarjalainen ajaen
tuollaista 140-150kmt nopeutta, mutta melko pian
kaveri löysäsi vauhdin vähän yli sataseen koska
k.o.auto hoiperteli vallan julmetusti
sivutuulessa. Sen liikkeet olivat lähinnä
karmeita, puhuri vetäisi Väyrysen rajusti yli
oman kaistan viivan vasemmalle kaistalle!! Mese
liikkui kui känninen olisi ajanut. Nyt näin
todellisuudessa mitä E-mallin moitittu
sivutuuliherkkyys on. Tuli todettua että haaveet
käytetystä Väyrysestä on jatkossa syytä unohtaa,
ja siirtyä jatkossa esim. Audiin joka on
tunteeton sivutuulelle...
Väyrysen hoipertelu!
10
1717
Vastaukset
- Timo L.
..on, voisiko sivutuuliherkkyyteen vaikuttaa
alustasarjalla, leveämmillä renkailla ynnä muilla
vippaskonsteilla? Tietääkseni E-sarjan
sivutuuliherkkyys johtuu juuri sen hyvästä
aerodynamiikasta, TM:ssä selitettiin että
pituussuunnassa aerodynaamisista autoista puuttuu
ikäänkuin köli purjeveneestä. Suht järkeenkäypä
selitys jos aikansa ajattelee.
Ei sen puoleen ettäkö se olisi ainoastaan E-
Mersun ongelma, löytyyhän sivutuuliherkkyyttä kai
muistakin matalan cw-kertoimen omaavista autoista.
Heittää se W116:kin kun metsiköstä vihurin
armoille joutuu, vaikka ilmanvastus on varmaan
samaa luokkaa kuin Helsingin tuomiokirkolla.- M
...provoa nyt niin tosissaan ottaa, Timo? ;)
Kun ei se nyt NIIN herkkä ole, E-sarjalainen siis.
Minä olen ko. autoa senverran ajanut, vaikka
minkälaisella kelillä (mukaanlukien uraiset tiet
ja myrskyluokan sivutuuli), etten nyt lähtisi sitä
hirveästi parjaamaan. Ok, Volvo 70 (se "vanha") on
tunteettomampi, samoin tuntuisi olevan esim. A6
Audit. Ja jos ihan pelkkää suoraan kulkemista
miettii, niin oma pieni VAG-diesel-farkkuni kulkee
sinänsä suurinpiirtein yhtä suoraan sivutuulella.
Erona vain on se, että mese nyt on muutoin
miellyttävämpi auto maantiellä, kuin tuo omani -
hintaakin on sitten kyllä melkein 3-kertaa
enemmän.
Ja sitten vielä se, että kaikki nuo, joihin koetin
verrata, ovat etuvetoisia... silläkin on oma
merkityksensä.
En tiedä, ei E-sarja sentään huono ole, jos nyt ei
ihan kuljekaan kuin juna raiteillaan. - Timo L.
M kirjoitti:
...provoa nyt niin tosissaan ottaa, Timo? ;)
Kun ei se nyt NIIN herkkä ole, E-sarjalainen siis.
Minä olen ko. autoa senverran ajanut, vaikka
minkälaisella kelillä (mukaanlukien uraiset tiet
ja myrskyluokan sivutuuli), etten nyt lähtisi sitä
hirveästi parjaamaan. Ok, Volvo 70 (se "vanha") on
tunteettomampi, samoin tuntuisi olevan esim. A6
Audit. Ja jos ihan pelkkää suoraan kulkemista
miettii, niin oma pieni VAG-diesel-farkkuni kulkee
sinänsä suurinpiirtein yhtä suoraan sivutuulella.
Erona vain on se, että mese nyt on muutoin
miellyttävämpi auto maantiellä, kuin tuo omani -
hintaakin on sitten kyllä melkein 3-kertaa
enemmän.
Ja sitten vielä se, että kaikki nuo, joihin koetin
verrata, ovat etuvetoisia... silläkin on oma
merkityksensä.
En tiedä, ei E-sarja sentään huono ole, jos nyt ei
ihan kuljekaan kuin juna raiteillaan...niinpä, enpä mää sen kummemmin. Pohdin vaan et
olisiko moisilla konseilla vaikutusta asiaan. - 220 d
Huomasin omassa väyrysessä ostaessani sen
taipumusta hoiperteluun juuri sivutuulella.
Aikani ajeltuani kyllästyin asiaan ja aloin
tutkimaan asiaa. Autoon asennettiin madallussarja
ja uudet etuiskunvaimentimet sekä väljät
alatukivarren ulkopäät vaihdettiin,
luonnollisesti nelipyöräsuuntaus tehtiin. Auto ei
enää juurikaan tiedä sivutuulesta ja muutenkin
jämäköityi huomattavasti. Omalla autollani on
ajettu noin 350 tkm, joten myös takaiskarit ovat
kohtapuoliin vaihtolistalla.
Epäilemättä auton madaltaminen ja jousituksen
jäykentäminen on eduksi ajo-ominaisuuksille,
ainakin classic-alustaisessa autossa.Tietysti
myös väljät nivelet heikentävät ajo-ominaisuuksia
huomattavasti.
- Hasse
...on alla ja ei hoipertele! länsiväylällä saa
myrskytä kuinka paljon tahansa, mutta 4-veto-Audi
menee kuin juna. Olen E-ersua ajanut, enkä ikinä
autokseni huolisi juuri levottoman ajokäytöksen
takia sivutuulella ja liukkaalla. Vanha 124-
korimalli oli (uutena) huomattavasti vakaampi,
mutta takavetoinen ei ikinä vakaudessa 4-tai
etuvedolle pärjää.- amg is best
ei tietenkään takaveto pärjää nelivedolle!!
TOLLO!!!
isäni on omistanut jo 3 mercedes E- Sarjalaista
ja sivutuuliherkkyys ei tod. ole niin suuri kuin
mistä puhutaan...itseasiassa mersu menee
loistavasti tiellä oli kuinka suuri sivutuuli
tahansa!(kokemusta on...150 000 km/vuodessa)!!
että näin!!!
ja kyllä ne auditkin liukastelee! kerran
helsinkiin mennessä yhdeltä tyypiltä lähti
neliveto audi täysin hallitsemattomaan luistoon
ja meni ympäri tietä aivan holtittomasti!!että ei
nekään "vakaita" ole!!! - -Vellu-
Kannattaa vaihtaa japanilaiseen riisikuppiin,
jonka mallimerkintä kirjoitetaan 626. Eivät
vaivaa sivutuulet ajoipa sitten länsi- taikka
itäväylällä... ;)
- Kallonkutistaja
Ensiksi kysymys on, pitääkö auton viestiä
kuljettajalle ulkoisista olosuhteista kuten
tuulesta, tien kaltevuudesta ja liukkaudesta.
Minun mielestäni pitää.
Mutta kun kaikki autot eivät viesti mitään, niin
ote ajamiseen on herpaantunut. Nimenomaan ote
ratista on veltto kuin kuolleen vasikan sorkka.
Ja silloin kun vaikkapa sivutuuli tarttuu autoon,
kuljettaja on ensin myöhässä ja sitten pyrkii
korjaamaan liikaa kulkusuuntaa. E-mersun kohdalla
huonoa taitaa olla se, että se ei juurikaan
reagoi heikkoon sivutuuleen. Ja siinä suhteessa
se (tai oikeastaan kuljettaja) ylireagoi, kun
kunnon puuska sattuu kohdalle.
Siispä toinen seikka on, että kuljettajan
kannattaa pitää malttinsa, vaikka tuuli
tarttuukin autoon. Melkein olemattomalla
ohjausliikkeellä mersukin pysyy silloin
kulkusuunnassaan ja silloin mennään huonompaan
suuntaan, jos kuljettaja alkaa tosissaan
ohjaamaan autoa.
Sama koskee liukkauttakin. Jos kuljettajalla on
malttia pitää ohjausliikkeet luiston alussa
olemattoman pieninä, auto oikenee melkein
itsestään.- Tuure
Tietenkään taka- tai etuvetoinen ei pärjää 4-
vedolle. Mutta 4-vetoisessa kriittinen piste
tulee esiin vasta myöhemmin. Kyllä sillekin
fysiikan lait tulevat vastaan ja metsään mennään.
Vanhat totuudet: millään ei jää niin pahasti
kiinni kuin maastoautolla (aikanaan) ja mikään ei
lennä yhtä pitkälle pöpelikköön kuin 4-vetoinen
henkilöauto (sekin aikanaan). 4WD:n hyviä
ominaisuuksia ei siis kannata ulosmitata
ajattelematta, vaan nauttia muihin verrattuna
paremmasta toimivuuslisästä yhtäläisissä
olosuhteissa.
- taxari
Itselläni on ollut E-sarjan farmari...ja ei sitä
aja tuulessa mörkökään..ei ole mukava ajettava
yksinkertaisesti....mutta jos jotakuta vaivaa tuo
sivutuuli herkkyys..niin sitä saatiin omassa
autossani pienennettyä madaltamalla autoa.
jousiin lisättiin kumityynyt jotka ovat myös
avantgardenissa.ja ei maksa ku 200 per kappale.
Se auttoi jonkun verran.Vaimon auto on Audin A6
joulukuussa rekisteröity ja on kyllä yhtä altis
sivutuulille, mutta muuten parempia ajettavia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628