Väyrysen hoipertelu!

Make

Ajelin vanhalla 190-mersullani Lahden
moottoritietä viime torstaina kotoseuduille
kyläilemään. tuuli oli melko navakkaa, ja vanhaan
190:een kuluneine alustanosineen tuuli otti aika
kovasti, mutta ei se vielä mitäään: minut ohitti
ennen Orimattilaa uusi Mersun E-sarjalainen ajaen
tuollaista 140-150kmt nopeutta, mutta melko pian
kaveri löysäsi vauhdin vähän yli sataseen koska
k.o.auto hoiperteli vallan julmetusti
sivutuulessa. Sen liikkeet olivat lähinnä
karmeita, puhuri vetäisi Väyrysen rajusti yli
oman kaistan viivan vasemmalle kaistalle!! Mese
liikkui kui känninen olisi ajanut. Nyt näin
todellisuudessa mitä E-mallin moitittu
sivutuuliherkkyys on. Tuli todettua että haaveet
käytetystä Väyrysestä on jatkossa syytä unohtaa,
ja siirtyä jatkossa esim. Audiin joka on
tunteeton sivutuulelle...

10

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo L.

      ..on, voisiko sivutuuliherkkyyteen vaikuttaa
      alustasarjalla, leveämmillä renkailla ynnä muilla
      vippaskonsteilla? Tietääkseni E-sarjan
      sivutuuliherkkyys johtuu juuri sen hyvästä
      aerodynamiikasta, TM:ssä selitettiin että
      pituussuunnassa aerodynaamisista autoista puuttuu
      ikäänkuin köli purjeveneestä. Suht järkeenkäypä
      selitys jos aikansa ajattelee.

      Ei sen puoleen ettäkö se olisi ainoastaan E-
      Mersun ongelma, löytyyhän sivutuuliherkkyyttä kai
      muistakin matalan cw-kertoimen omaavista autoista.
      Heittää se W116:kin kun metsiköstä vihurin
      armoille joutuu, vaikka ilmanvastus on varmaan
      samaa luokkaa kuin Helsingin tuomiokirkolla.

      • M

        ...provoa nyt niin tosissaan ottaa, Timo? ;)

        Kun ei se nyt NIIN herkkä ole, E-sarjalainen siis.

        Minä olen ko. autoa senverran ajanut, vaikka
        minkälaisella kelillä (mukaanlukien uraiset tiet
        ja myrskyluokan sivutuuli), etten nyt lähtisi sitä
        hirveästi parjaamaan. Ok, Volvo 70 (se "vanha") on
        tunteettomampi, samoin tuntuisi olevan esim. A6
        Audit. Ja jos ihan pelkkää suoraan kulkemista
        miettii, niin oma pieni VAG-diesel-farkkuni kulkee
        sinänsä suurinpiirtein yhtä suoraan sivutuulella.

        Erona vain on se, että mese nyt on muutoin
        miellyttävämpi auto maantiellä, kuin tuo omani -
        hintaakin on sitten kyllä melkein 3-kertaa
        enemmän.

        Ja sitten vielä se, että kaikki nuo, joihin koetin
        verrata, ovat etuvetoisia... silläkin on oma
        merkityksensä.

        En tiedä, ei E-sarja sentään huono ole, jos nyt ei
        ihan kuljekaan kuin juna raiteillaan.


      • Timo L.
        M kirjoitti:

        ...provoa nyt niin tosissaan ottaa, Timo? ;)

        Kun ei se nyt NIIN herkkä ole, E-sarjalainen siis.

        Minä olen ko. autoa senverran ajanut, vaikka
        minkälaisella kelillä (mukaanlukien uraiset tiet
        ja myrskyluokan sivutuuli), etten nyt lähtisi sitä
        hirveästi parjaamaan. Ok, Volvo 70 (se "vanha") on
        tunteettomampi, samoin tuntuisi olevan esim. A6
        Audit. Ja jos ihan pelkkää suoraan kulkemista
        miettii, niin oma pieni VAG-diesel-farkkuni kulkee
        sinänsä suurinpiirtein yhtä suoraan sivutuulella.

        Erona vain on se, että mese nyt on muutoin
        miellyttävämpi auto maantiellä, kuin tuo omani -
        hintaakin on sitten kyllä melkein 3-kertaa
        enemmän.

        Ja sitten vielä se, että kaikki nuo, joihin koetin
        verrata, ovat etuvetoisia... silläkin on oma
        merkityksensä.

        En tiedä, ei E-sarja sentään huono ole, jos nyt ei
        ihan kuljekaan kuin juna raiteillaan.

        ..niinpä, enpä mää sen kummemmin. Pohdin vaan et
        olisiko moisilla konseilla vaikutusta asiaan.


      • 220 d

        Huomasin omassa väyrysessä ostaessani sen
        taipumusta hoiperteluun juuri sivutuulella.
        Aikani ajeltuani kyllästyin asiaan ja aloin
        tutkimaan asiaa. Autoon asennettiin madallussarja
        ja uudet etuiskunvaimentimet sekä väljät
        alatukivarren ulkopäät vaihdettiin,
        luonnollisesti nelipyöräsuuntaus tehtiin. Auto ei
        enää juurikaan tiedä sivutuulesta ja muutenkin
        jämäköityi huomattavasti. Omalla autollani on
        ajettu noin 350 tkm, joten myös takaiskarit ovat
        kohtapuoliin vaihtolistalla.

        Epäilemättä auton madaltaminen ja jousituksen
        jäykentäminen on eduksi ajo-ominaisuuksille,
        ainakin classic-alustaisessa autossa.Tietysti
        myös väljät nivelet heikentävät ajo-ominaisuuksia
        huomattavasti.


    • Hasse

      ...on alla ja ei hoipertele! länsiväylällä saa
      myrskytä kuinka paljon tahansa, mutta 4-veto-Audi
      menee kuin juna. Olen E-ersua ajanut, enkä ikinä
      autokseni huolisi juuri levottoman ajokäytöksen
      takia sivutuulella ja liukkaalla. Vanha 124-
      korimalli oli (uutena) huomattavasti vakaampi,
      mutta takavetoinen ei ikinä vakaudessa 4-tai
      etuvedolle pärjää.

      • amg is best

        ei tietenkään takaveto pärjää nelivedolle!!
        TOLLO!!!

        isäni on omistanut jo 3 mercedes E- Sarjalaista
        ja sivutuuliherkkyys ei tod. ole niin suuri kuin
        mistä puhutaan...itseasiassa mersu menee
        loistavasti tiellä oli kuinka suuri sivutuuli
        tahansa!(kokemusta on...150 000 km/vuodessa)!!
        että näin!!!

        ja kyllä ne auditkin liukastelee! kerran
        helsinkiin mennessä yhdeltä tyypiltä lähti
        neliveto audi täysin hallitsemattomaan luistoon
        ja meni ympäri tietä aivan holtittomasti!!että ei
        nekään "vakaita" ole!!!


      • -Vellu-

        Kannattaa vaihtaa japanilaiseen riisikuppiin,
        jonka mallimerkintä kirjoitetaan 626. Eivät
        vaivaa sivutuulet ajoipa sitten länsi- taikka
        itäväylällä... ;)


    • Kallonkutistaja

      Ensiksi kysymys on, pitääkö auton viestiä
      kuljettajalle ulkoisista olosuhteista kuten
      tuulesta, tien kaltevuudesta ja liukkaudesta.
      Minun mielestäni pitää.

      Mutta kun kaikki autot eivät viesti mitään, niin
      ote ajamiseen on herpaantunut. Nimenomaan ote
      ratista on veltto kuin kuolleen vasikan sorkka.
      Ja silloin kun vaikkapa sivutuuli tarttuu autoon,
      kuljettaja on ensin myöhässä ja sitten pyrkii
      korjaamaan liikaa kulkusuuntaa. E-mersun kohdalla
      huonoa taitaa olla se, että se ei juurikaan
      reagoi heikkoon sivutuuleen. Ja siinä suhteessa
      se (tai oikeastaan kuljettaja) ylireagoi, kun
      kunnon puuska sattuu kohdalle.

      Siispä toinen seikka on, että kuljettajan
      kannattaa pitää malttinsa, vaikka tuuli
      tarttuukin autoon. Melkein olemattomalla
      ohjausliikkeellä mersukin pysyy silloin
      kulkusuunnassaan ja silloin mennään huonompaan
      suuntaan, jos kuljettaja alkaa tosissaan
      ohjaamaan autoa.

      Sama koskee liukkauttakin. Jos kuljettajalla on
      malttia pitää ohjausliikkeet luiston alussa
      olemattoman pieninä, auto oikenee melkein
      itsestään.

      • Tuure

        Tietenkään taka- tai etuvetoinen ei pärjää 4-
        vedolle. Mutta 4-vetoisessa kriittinen piste
        tulee esiin vasta myöhemmin. Kyllä sillekin
        fysiikan lait tulevat vastaan ja metsään mennään.
        Vanhat totuudet: millään ei jää niin pahasti
        kiinni kuin maastoautolla (aikanaan) ja mikään ei
        lennä yhtä pitkälle pöpelikköön kuin 4-vetoinen
        henkilöauto (sekin aikanaan). 4WD:n hyviä
        ominaisuuksia ei siis kannata ulosmitata
        ajattelematta, vaan nauttia muihin verrattuna
        paremmasta toimivuuslisästä yhtäläisissä
        olosuhteissa.


    • taxari

      Itselläni on ollut E-sarjan farmari...ja ei sitä
      aja tuulessa mörkökään..ei ole mukava ajettava
      yksinkertaisesti....mutta jos jotakuta vaivaa tuo
      sivutuuli herkkyys..niin sitä saatiin omassa
      autossani pienennettyä madaltamalla autoa.
      jousiin lisättiin kumityynyt jotka ovat myös
      avantgardenissa.ja ei maksa ku 200 per kappale.
      Se auttoi jonkun verran.Vaimon auto on Audin A6
      joulukuussa rekisteröity ja on kyllä yhtä altis
      sivutuulille, mutta muuten parempia ajettavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe