Ajattelin aloittaa keskustelun ilman koiraa tapahtuvasta jäniksen metsästyksestä. Elikkä kaikki jotka siittä jotain asiallista tietävät niin kantakaa kortenne kekoon!! Itselläni on jäniksen metsästyksestä hyvin vähän kokemusta enkä varmaan ole ainoa jota aihe kiinnostaa. Koira helpottaisi asiaa paljon mutta kun sellaista ei ole mahdollsta ottaa niin keskustellaan ainoastaan koirattomasta jahdista!! :)
Miten saisin jäniksen??
12
5239
Vastaukset
- erämies
Kun tulee lunta,otat pärekopan mukaan ja kun löydät tuoreet jäniksenjäljet,niin alat kerätä
niitä jälkiä koppaan.Kun saat viimeisen jäljen koppaan,on jo seuraavaksi jäniksen tassu kädessäsi.- erä Jorma
Ollaan erämiehen kanssa kyllä samoilla jäljillä!!
- erä Jorma
Ota haulikko,Kävele tasan kilsa metikössä ja pamauta kuusen perseeseen ja kas sulla on poika jänis!
- iki metsästäjä
Itse olen joitakin kymmeniä jäniksiä ampunu jäljittämällä,siinä hommassa on jännitystä,kunhan vaan oppii ensin "lukemaan" jälkiä,voi välillä kävellä haulikko olalla, ja taas tietyllä hetkelle ottamaan sen käteen... Joten rohkeasti vaan jälkien perään,syönnöspaikat kannattaa kiertää ja katsoa vaan mistä se on lähteny ulos kehästä,haulikko valmiina saattaa joskus nukkua jopa syönnösjälkien seassa, tai sitten ei... paluuperä jäljet kannattaa ottaa vakavasti,nukkuu yleensä hyvin lähellä, tai on sitten tehnyt vielä usammat paluuperät... Ei muutakun onnea yritykseen!!!
- hauli
Erämiehelle ja Erä jormalle terveiset lastentarhaan.. Kiitos vinkeistä!! Ei taida olla ihan yksinkertainen juttu tuo jäljittäminen, jänikset taitavat olla aika taitavia harhauttamaan. Minkälaisesta metsästä kannattaisi jäniksiä lähteä lumen tultua etsimään?? Entäpä kuinka lähelle jänis jäljestämällä päästää? Meinaan vaan että kannattaako kivääriä kantaa mukana?
- Iki metsästäjä
hauli kirjoitti:
Erämiehelle ja Erä jormalle terveiset lastentarhaan.. Kiitos vinkeistä!! Ei taida olla ihan yksinkertainen juttu tuo jäljittäminen, jänikset taitavat olla aika taitavia harhauttamaan. Minkälaisesta metsästä kannattaisi jäniksiä lähteä lumen tultua etsimään?? Entäpä kuinka lähelle jänis jäljestämällä päästää? Meinaan vaan että kannattaako kivääriä kantaa mukana?
Tässä lisä tietoa:Itse olen pyytänyt vähän jokapaikasta,mutta ehkä parhaita paikkoja pellonreunat, hakkuut ja taimikot.Hakkuilla joskus kivääri olis ollut tarpeellinen,mutta eipä ole tullut mukana kannettua... Joskus hyvällä kelillä olen päässyt jopa pariin metriin,kyllä se on jo harvinaista,yleensä n.5-30.metriä ja sitten se pomppu lähtee... Hakkuulla jänis pysähtyy usein karattuaan, (jos et ole sitä jo ampunu)sitten saattas se kivääri olla tarpeen...
- hauli
Iki metsästäjä kirjoitti:
Tässä lisä tietoa:Itse olen pyytänyt vähän jokapaikasta,mutta ehkä parhaita paikkoja pellonreunat, hakkuut ja taimikot.Hakkuilla joskus kivääri olis ollut tarpeellinen,mutta eipä ole tullut mukana kannettua... Joskus hyvällä kelillä olen päässyt jopa pariin metriin,kyllä se on jo harvinaista,yleensä n.5-30.metriä ja sitten se pomppu lähtee... Hakkuulla jänis pysähtyy usein karattuaan, (jos et ole sitä jo ampunu)sitten saattas se kivääri olla tarpeen...
Kiitoksia jälleen kerran.. Entäpä onkos mitään vinkkejä jahtiin nyt kun ei ole vielä lunta maassa? Vai onko viisainta vain odottaa kunnes kasvihuoneilmiö taipuu ja pakkanen paukkuu...
- Iki metsästäjä
hauli kirjoitti:
Kiitoksia jälleen kerran.. Entäpä onkos mitään vinkkejä jahtiin nyt kun ei ole vielä lunta maassa? Vai onko viisainta vain odottaa kunnes kasvihuoneilmiö taipuu ja pakkanen paukkuu...
Parempi ootella lunta vaan.... Mutta voihan sitä hakkuille lähteä tuuriaan koittamaan, latvuksia vaan "potkimaan",sieltä saattaa yllätys loikata.....
- erä Jorma
hauli kirjoitti:
Joo,kyllä ne pösilön harhauttaa.Keskity sä vaan niihin legoleikkeihin.On nääs tuo jänishomma fiksujen hommaa.Pyssyjä älä eees haaveile,loukkaat vielä itsesi niillä.Saattavat nimittäin lauetakin!
- hauli
erä Jorma kirjoitti:
Joo,kyllä ne pösilön harhauttaa.Keskity sä vaan niihin legoleikkeihin.On nääs tuo jänishomma fiksujen hommaa.Pyssyjä älä eees haaveile,loukkaat vielä itsesi niillä.Saattavat nimittäin lauetakin!
Jutuista päätellen erä Jorma on nuori ja kokematon. Huonon kasvatuksenkin hän on saanut kun ei käytöstapoja osaa. Toivottavasti vuodet tekevät sinustakin miehen, mutta epäilenpä että kauan siihen vielä menee.. Harmi että tuollaiset pääsevät pilaamaan kunnon metsästäjien mainetta, mutta onneksi jokainen järkevä kyllä tajuaa että millainen ressukka hän on.. Kiitos kuitenkin että muistutit minua ja meitä kaikkia siitä että aseet ovat vaarallisia. Metsällä kannattaakin vaikka jättää mieluummin ampumatta kuin hölmöillä!! Vielä kerran lämmin kiitos iki metsästäjälle asiallisista vinkeistä. Nyt vain odottelemaan lunta ja jäniksen jälkiä.... :) ps. Jos jollain on joitain uutta asiaan niin eikun kirjoittelemaan...
Iki metsästäjä kirjoitti:
Parempi ootella lunta vaan.... Mutta voihan sitä hakkuille lähteä tuuriaan koittamaan, latvuksia vaan "potkimaan",sieltä saattaa yllätys loikata.....
Samaa mieltä olen, mutta itse kyllä tykkään jo ravata jänismettällä. kun se on kuusen juuressa makoilemassa, se joko näkyy hyvin vihreästä maastosta, tai sitten se lähtee juoksemaan ja juoksuun ampumista kannattaa harjoitella esim. savikiekkojen kanssa. itse olen ottanut 3.5mm haulia jänismettälle, ja ennakkoa kannattaa normaalilla panoksella ottaa: jänis juoksee täysillä 90 asteen kulmassa sinuun 30 metrin päässä edestäsi. nyt ota 3 jäniksen mittaa eteenpäin; seuraa piipunsuulla ja ammu. näin osut aika hyvin. mielestäni kannattaa kivääri ottaa mukaan, jos liikut avarassa maastossa.
- Koiratta
etsi pellon tai hakkuuaukean keskellä oleva metsäsaareke, halkaisijaltaan n.200-500m. Yksi jäljille ja toiset reunaan passiin. Näin joskus saatu 3 hengen porukalla parikin päivässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663342Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433147Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1182546- 432528
- 311943
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271840- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851455- 391320
- 821179