SKML ja PKMI

Oona

Kun nyt liitoista on keskusteltu aiemmissa teksteissä, onko kenelläkään tietoa monta jäsenseuraa kyseisissä liittoissa on? Millä paikkakunnilla on kyseisten liittojen toimintaa? Mitkä ovat kyseisten liittojen kattojärjestöt ja tyylisuunnat? Millainen on liittojen harrastajien ja ohjaajien koulutusjärjestelmä? Onko ohjaajaksi pääseminen helppoa?
Ketkä ovat kyseisten liittojen puheenjohtajat?
Millaista muuta toimintaa liitoilla on?

Tämä näin yksittäisen harrastajan näkökulmasta kysyttynä? Kiitos jo ennakkoon!

33

5215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oonalla munat

      Voisimpa väittää, että aika läpinäkyvä provo. Käy kattoon netistä niitten sivuilta.

      • Oona

        Miten se tähän liittyy? Olenko väittänyt ettei olisi? Kysyin jotain muuta kuin sukupuoleani? Voihan nimimekeillä Orkku, Ville tai Kaija yms. olla myös munat tai sitten ei - mitä sitten! Voit kerrata kysymykseni uudelleen aiemmasta viestistäni!

        Ei ollut tarkoitus provoisoida - fakta kai pysyy faktana ilman provoamistakin. Ehkäpä sinä provosoiduit (liian helposti) - miksi aina näin? Käsittääkseni nuo ovat faktoja joita kaikkia ei sivuilta, ainakaan helposti löydy. Joten toistan kohteliaimmin kysymykseni? Keskustellaan asioista eikä paremmuudesta tai mieltymyksistä.

        jos haluat käsitellä tämän provona, se sopii minulle, mutta haluaisin silti vastauksia. Kiitos!


    • Nörtti

      Tietoa löytyy aika kattavasti mm. seuraavilta web-sivuilta: www.krav-maga.fi (PKMI) ja www.suomenkravmagaliitto.fi (SKML). Puheenjohtajat taitavat olla tällä hetkellä Ari Kangas (PKMI) ja Tommi Nyström (SKML). Molemmat liitot rekisteröity suomessa -98. PKMI painottanut enemmän viranomaispuoleen ja SKML siviiliseuroihin. Kangas aloitellut -80 luvun alussa taisteluhommat ja Nyström ex opistoupseeri. Ohjaajiksi ei kai pääse ihan kättä tai kahta nostamalla kummassakaan liitossa. Kattojärjestöt ja toiminta sekä jäsenseurat (tosin jokunen seura on merkitsemättä PKMI:n sivuilla) selviävät web-sivuilta.

    • jonna

      seuroista en osaa sanoa ja liitoista, mutta luulen niiden löytyvän netistä. minun tietääkseni valmentjan täytää suorittaa kaikki tasot mitä on...

      • imi

        "minun tietääkseni valmentjan täytää suorittaa kaikki tasot mitä on..."
        njoo..tiedän G1 tason valmentajia. Ei sillä lahkeessa olevalla läpyskän värillä ole todellakaan merkitystä.


      • IMI2
        imi kirjoitti:

        "minun tietääkseni valmentjan täytää suorittaa kaikki tasot mitä on..."
        njoo..tiedän G1 tason valmentajia. Ei sillä lahkeessa olevalla läpyskän värillä ole todellakaan merkitystä.

        Se tietty G1 ohjaaja on tapaus erikseen. Hyvä ja asiallinen äijä!


      • Ohjattava

        Ohjaajien ei todellakaan tarvitse suorittaa kaikkia tasoja mitä on olemassa. Hetkeksi kun pysähtyy ja miettii tätä asiaa niin voi todeta, että maailmassa olisi todella pieni joukko krav maga ohjaajia jos kaikki tasot tulisi olla suoritettuna ollaksesi ns. instructor.


    • Helps

      SKML ry:n alaisten lajiseurojen kattojärjestönä toimii kansainvälinen krav maga liitto IKMF (International krav maga federation). IKMF:n pääkouluttajana toimii Eyal Yanilov Israelista.

      IKMF:n alaista krav maga toimintaa löytyy ainakin 32 maasta.

      Liiton sivut löydät osoitteesta
      http://www.krav-maga.com/

      • Helps

        Tässä vielä nuo paikkakunnat joista ainakin löytyy SKML ry:n alaista lajitoimintaa (yhteensä 25 paikkakuntaa).
        Lähde:
        http://www.suomenkravmagaliitto.fi/seurat.htm

        ESPOO (2 seuraa), HELSINKI (2 seuraa), HYVINKÄÄ
        HÄMEENLINNA, JYVÄSKYLÄ, JÄRVENPÄÄ, KOTKA, KOUVOLA
        KUOPIO, LAHTI, LAPPEENRANTA, LOIMAA, MIKKELI, NOKIA, OULU, PORI, PORVOO, RAUMA, RIIHIMÄKI,
        SALO, TAMPERE, TURKU, VAASA, VALKEAKOSKI,
        VANTAA


      • Korjaus
        Helps kirjoitti:

        Tässä vielä nuo paikkakunnat joista ainakin löytyy SKML ry:n alaista lajitoimintaa (yhteensä 25 paikkakuntaa).
        Lähde:
        http://www.suomenkravmagaliitto.fi/seurat.htm

        ESPOO (2 seuraa), HELSINKI (2 seuraa), HYVINKÄÄ
        HÄMEENLINNA, JYVÄSKYLÄ, JÄRVENPÄÄ, KOTKA, KOUVOLA
        KUOPIO, LAHTI, LAPPEENRANTA, LOIMAA, MIKKELI, NOKIA, OULU, PORI, PORVOO, RAUMA, RIIHIMÄKI,
        SALO, TAMPERE, TURKU, VAASA, VALKEAKOSKI,
        VANTAA

        Kotkasta Krav Magaa,vaikka niin lukeekin IKMF:n sivuilla.Vetäjä taitaa olla sama kaveri,joka vetää/treenaa Utin Krav Magassa.

        Ihan vaan pikku korjaus...

        Voihan olla,että ovat aloittamassa Kotkassa,se on taas eri juttu.


      • Korjaajan korjaaja
        Korjaus kirjoitti:

        Kotkasta Krav Magaa,vaikka niin lukeekin IKMF:n sivuilla.Vetäjä taitaa olla sama kaveri,joka vetää/treenaa Utin Krav Magassa.

        Ihan vaan pikku korjaus...

        Voihan olla,että ovat aloittamassa Kotkassa,se on taas eri juttu.

        Kotkassa Krav Magaa vetää Jarkko Korjus, mutta Jarkko ei ole Krav Maga Utin ohjaajia. Korjus opettaa myös Porvoossa.


      • Niinpä niin
        Korjaajan korjaaja kirjoitti:

        Kotkassa Krav Magaa vetää Jarkko Korjus, mutta Jarkko ei ole Krav Maga Utin ohjaajia. Korjus opettaa myös Porvoossa.

        Niin,Korjus ehkä on sivujen mukaan Kotkan vetäjä,mutta ainakaan tällä hetkellä Kotkassa ei ole minkäänlaista Krav Maga toimintaa.

        Kuten sanoin,sitä en tiedä,onko IKMF sitä aloittamassa.

        Ja sehän on sama kuka vetää ja mistä,lähinnä tarkoitin,että toiminta Kotkassa ei ole käynnissä,ei ainakaan julkisesti.
        Privaattiopetuksesta tai vast. en sitten tiedä...


      • Toope
        Helps kirjoitti:

        Tässä vielä nuo paikkakunnat joista ainakin löytyy SKML ry:n alaista lajitoimintaa (yhteensä 25 paikkakuntaa).
        Lähde:
        http://www.suomenkravmagaliitto.fi/seurat.htm

        ESPOO (2 seuraa), HELSINKI (2 seuraa), HYVINKÄÄ
        HÄMEENLINNA, JYVÄSKYLÄ, JÄRVENPÄÄ, KOTKA, KOUVOLA
        KUOPIO, LAHTI, LAPPEENRANTA, LOIMAA, MIKKELI, NOKIA, OULU, PORI, PORVOO, RAUMA, RIIHIMÄKI,
        SALO, TAMPERE, TURKU, VAASA, VALKEAKOSKI,
        VANTAA

        Nokialla ja Jyväskylässä ei ole seuratoimintaa vaikka listassa on nimiä! Ohjaajia asuu paikkakunnilla, mutta eivät kuitenkaan pidä seuraa jossa olisi km-toimintaa. IKMF ilmoittaa yleensäkin webissä vaikka mitä! Brasilia ja USA eivät kuulu edes IKMFään vaikka niin asia esitetään. Ranskassa Kadus niminen ex IKMF kouluttaja erosi ja perusti oman liiton ja otti mukaansa euroopasta useita IKMFn maita (ranska, belgia, italia, jne).


      • sivusta seuraillut
        Toope kirjoitti:

        Nokialla ja Jyväskylässä ei ole seuratoimintaa vaikka listassa on nimiä! Ohjaajia asuu paikkakunnilla, mutta eivät kuitenkaan pidä seuraa jossa olisi km-toimintaa. IKMF ilmoittaa yleensäkin webissä vaikka mitä! Brasilia ja USA eivät kuulu edes IKMFään vaikka niin asia esitetään. Ranskassa Kadus niminen ex IKMF kouluttaja erosi ja perusti oman liiton ja otti mukaansa euroopasta useita IKMFn maita (ranska, belgia, italia, jne).

        IKMF ilmoitta ilmeisesti, että toimintaa on kaikissa paikoissa, missä ikinänsä joku ohjaaja on elämänsä aikana ollut kirjoilla. SIllä laillahan sitä saa pitkän listan aikaiseksi. PKMI sentää päivittää sivujansa ja poistaa sieltä sitä mukaa seurat, jotka lopettavat eikä kirjaa jokaista ohjaajakoulutuksen suorittanutta erilliseksi seuraksi ohjaajan kotipaikkakunnalla, ohjaajan mummon asuinkunnassa, äidin siskon miehen kälyn asuinpaikassa ja isoisän vaarin synnyinkodissa. Et sillee!


    • Vanha Budoka

      Pohjolan Kravmagaliiton taso on kovempi, kuin toisen liiton, olen harjoitelut molemmissa leireissä ja näin on vaan todettava.

      tason kovuuden takaa Richar Douieb Ranskasta, jonka liiton laisuuteen kuuluvat, pohjolan liitossa treenataan kovaa, mutta järkevästi, tekniikat analysoidaan tarkasti , kaikki kunnia myös IKMF:n Krav magalle, mutta toinen on aina parempi!

      • tiikerinsilmä

        Tämä on se paljon odotettu provo


      • JPJ
        tiikerinsilmä kirjoitti:

        Tämä on se paljon odotettu provo

        Sehän on itsestään selvyys, että PKMI:ssä on ylivoimaisesti huipputaso, huippuohjaajat, huippuhinnat, treenaaminen kovaa ja mielekkästä. Ja faktaa on myös että monsieur Richar Douieb Krav Magan kunkku eli kingi!


      • Vahvempi isä

        Mr. D on todellakin tämän hetken maailman KM-ohjaajista oikeasti kovatasoisin. Hänellä on oikeasti "taustaa" mihin perustaa opettaminen.

        Muutoin en ota kantaa liittojen ja seurojen paremmuuten. Jokainen voi äänestää jaloillaan. Jos homma ei miellytä vaihda seuraa. Toi harrastajien välinen provoilu on lapsellista.

        Lukekaa viimisimmän Fighterin Saarion haastattelu ja ymmärtäkää mitä sillä tarkoitetaan. Nykysellään KM alkaa olla kuin mikä tahansa Budo-laji, satoine tekniikoineen ja vyökokeineen. Haloo, puolenvuoden välein maksatte 30 euroa, jotta saatte viivan housuihinne. Se viiva ei auta tositilanteessa yhtään. Treenatkaa KM:n perustekniikkaa!


      • Km-ja juutsuka
        Vahvempi isä kirjoitti:

        Mr. D on todellakin tämän hetken maailman KM-ohjaajista oikeasti kovatasoisin. Hänellä on oikeasti "taustaa" mihin perustaa opettaminen.

        Muutoin en ota kantaa liittojen ja seurojen paremmuuten. Jokainen voi äänestää jaloillaan. Jos homma ei miellytä vaihda seuraa. Toi harrastajien välinen provoilu on lapsellista.

        Lukekaa viimisimmän Fighterin Saarion haastattelu ja ymmärtäkää mitä sillä tarkoitetaan. Nykysellään KM alkaa olla kuin mikä tahansa Budo-laji, satoine tekniikoineen ja vyökokeineen. Haloo, puolenvuoden välein maksatte 30 euroa, jotta saatte viivan housuihinne. Se viiva ei auta tositilanteessa yhtään. Treenatkaa KM:n perustekniikkaa!

        Täsmälleen Douiebilla on oikeaa taistelukokemusta!

        Samoin, kuin Avella ja Kuunolla oikeiden tilanteiden kokemusta!

        Kävin Douiebin seminaarilla ja vakuutuin!


      • John Wood
        Km-ja juutsuka kirjoitti:

        Täsmälleen Douiebilla on oikeaa taistelukokemusta!

        Samoin, kuin Avella ja Kuunolla oikeiden tilanteiden kokemusta!

        Kävin Douiebin seminaarilla ja vakuutuin!

        ..voittais Douiebin. Ja Douiebilla perustekniikassaan hengenvaarallisia virheitä joten tositilanteessa kun virheet korostuu niin Riku häviää.


      • Captai
        John Wood kirjoitti:

        ..voittais Douiebin. Ja Douiebilla perustekniikassaan hengenvaarallisia virheitä joten tositilanteessa kun virheet korostuu niin Riku häviää.

        Mm. Richardin veitsitorjunnat ovat hengenvaarallisia.
        Näkyy, että miehen tietämys aseettomasta sotilastoiminnasta on olematon. Hänen kommandojoukoissaan kun sitä ei juuri opetettu.


      • Ohjattava
        Vahvempi isä kirjoitti:

        Mr. D on todellakin tämän hetken maailman KM-ohjaajista oikeasti kovatasoisin. Hänellä on oikeasti "taustaa" mihin perustaa opettaminen.

        Muutoin en ota kantaa liittojen ja seurojen paremmuuten. Jokainen voi äänestää jaloillaan. Jos homma ei miellytä vaihda seuraa. Toi harrastajien välinen provoilu on lapsellista.

        Lukekaa viimisimmän Fighterin Saarion haastattelu ja ymmärtäkää mitä sillä tarkoitetaan. Nykysellään KM alkaa olla kuin mikä tahansa Budo-laji, satoine tekniikoineen ja vyökokeineen. Haloo, puolenvuoden välein maksatte 30 euroa, jotta saatte viivan housuihinne. Se viiva ei auta tositilanteessa yhtään. Treenatkaa KM:n perustekniikkaa!

        Olen samoilla linjoilla kanssasi siinä, että Krav Maga on todella mennyt tasokokeineen ym. lähemmäksi perinteisiä budolajeja. Olen itse vasta tieni alussa Magan suhteen mutta petyin pahasti eräässä seminaarissa en ohjaajaan vaan muihin oppilaisiin. Olin kuvitellut, että G-tasoilla alakaisi olemaan jo jonkinlaista rutiinia ja kovuutta toiminnassa mutta toisin sain todeta. Eli näissä tapauksissa niitä viivoja on käyty suorittamassa juuri puolen vuoden välein mutta todellinen osaaminen on jotain aivan muuta.

        Pointtini on sama kuin sinulla ja Saariolla eli perustekniikka kunniaan tasoja suorittakoon ne jotka janoavat ulkoisia menetymisen merkkejä.


      • J Wayne
        John Wood kirjoitti:

        ..voittais Douiebin. Ja Douiebilla perustekniikassaan hengenvaarallisia virheitä joten tositilanteessa kun virheet korostuu niin Riku häviää.

        Valaise meitä niistä hengenvaarallisista virheistä.

        Kerro myös montako kertaa ja mitä meriittejä (pl. kauppamiehen taidot) idolillasi on kehästä tai vastaavista. ZERO.


      • filippi
        Captai kirjoitti:

        Mm. Richardin veitsitorjunnat ovat hengenvaarallisia.
        Näkyy, että miehen tietämys aseettomasta sotilastoiminnasta on olematon. Hänen kommandojoukoissaan kun sitä ei juuri opetettu.

        minun mielestäni douieb opetti varsin mallikkiata ja TOIMIVIA veitsitorjuntoja, kaiki tekniikat olivat realistisia!

        Itse olen käynyt kaikilla kai westersundin seminaareilla ja aikoinaan olin Hannu Hiltusen silat opissa, päälajini on jujutsu ja sivulajina Krav maga1

        ehdottomasti douieb on ammattimies!


      • Sohvakommando
        Captai kirjoitti:

        Mm. Richardin veitsitorjunnat ovat hengenvaarallisia.
        Näkyy, että miehen tietämys aseettomasta sotilastoiminnasta on olematon. Hänen kommandojoukoissaan kun sitä ei juuri opetettu.

        Tietenkin on vierähtänyt aikaa intin käynnistä, mutta jäi ihmetyttämään -aseeton sotilastoiminta-.

        Mitähän se mahtaa pitää sisällään? kirjurit, patasotilaat, ikivempat, sivarit, totaalikieltäytyjät?

        Olen varmaan ymmärtänyt aikoinani monta asiaa väärin. Itse ymmärsin niin, että ampuma-ase (tykki, sinko, rk vast.) on soturin taisteluväline. Hiljasuudessa jos pitää nitistää käytetään äänenvaimentimia. Tommoset aseettomat sotilastoiminnat kuulostaa Ninja Turtleksien hommilta missä ei saa näkyä verta.

        Aktiivisena reserviläisenä olen kiinnostunut, kummassa liitossa tuommosia taitoja opetetaan?


      • Halkin

        Luin näitä viestejä veitsitekniikoista, aseettomasta sotilastoiminnasta, veitsitorjunnoista yms. Mitä kamaa te vedätte?
        Parhaimmat jopa arvostelevat tekniikoita toimiviksi ja realistisiksi - ihan kuin itse Larry Thorne. Moniko meistä tissiposkista pystyy jykevällä rintaäänellä kertomaan mikä on realistista aseetonta sotilastoimintaa??? Ehkä tähän kysymykseen olisi saannut helposti vastauksen 1940 luvulla, mutta ei 2005 luvun Suomesta ainakaan. "Wanna be" porukkaa löytyy kyllä keskustelupalstakilometreittäin...

        Toiseksi moniko oikeasti on ollut Richardin mukana koulutuksessa kommadokoulussa tai taistelutilanteessa - Höh! Mieshän voi olla vaikka kommandokoulun keittiömies?

        Kolmanneksi,emme tarvitse perustekniikan, kovuuden tai asenteen opettamiseen ketään kekkulia Ransakasta tai Israelista kertomaan mitään "minä kova jätkä" juttuja. Suomen ohjaajissa on kovan tason ottelijoita ja kamppailijoita useaksi vuodeksi antamaan neuvoja ja ohjeita harrastajille.


      • Captain
        Sohvakommando kirjoitti:

        Tietenkin on vierähtänyt aikaa intin käynnistä, mutta jäi ihmetyttämään -aseeton sotilastoiminta-.

        Mitähän se mahtaa pitää sisällään? kirjurit, patasotilaat, ikivempat, sivarit, totaalikieltäytyjät?

        Olen varmaan ymmärtänyt aikoinani monta asiaa väärin. Itse ymmärsin niin, että ampuma-ase (tykki, sinko, rk vast.) on soturin taisteluväline. Hiljasuudessa jos pitää nitistää käytetään äänenvaimentimia. Tommoset aseettomat sotilastoiminnat kuulostaa Ninja Turtleksien hommilta missä ei saa näkyä verta.

        Aktiivisena reserviläisenä olen kiinnostunut, kummassa liitossa tuommosia taitoja opetetaan?

        Oeltteko kuulleet kylmistä aseista?
        Ettekö tiedä miksi sotilaille koulutetaan lähitaistelua?
        Oletteko koskaan miettineet sitä asiaa?
        Richardin veitsitorjunnat ovat hengenvaaarallisia, täälläkin on llut se linkki missä mies ottaa itseensä veitsen kun tekee tekniikkaansa.
        Mies saattaa olla hyväkin ampuja, siviilien itsepuolustukseen hänellä ei juurikaan ole annettavaa, ellei urheilumeriittejä lasketa sellaisiksi.


      • Magaagikko
        Captain kirjoitti:

        Oeltteko kuulleet kylmistä aseista?
        Ettekö tiedä miksi sotilaille koulutetaan lähitaistelua?
        Oletteko koskaan miettineet sitä asiaa?
        Richardin veitsitorjunnat ovat hengenvaaarallisia, täälläkin on llut se linkki missä mies ottaa itseensä veitsen kun tekee tekniikkaansa.
        Mies saattaa olla hyväkin ampuja, siviilien itsepuolustukseen hänellä ei juurikaan ole annettavaa, ellei urheilumeriittejä lasketa sellaisiksi.

        Veitsitorjunnat ovat aina hengenvaarallisia vaikka olisit Kapteeni Aika.

        Missä, mikä laji tai kuka opettaa vähemmän hengenvaarallisia veitsitorjuntoja?


      • Tollo
        Captain kirjoitti:

        Oeltteko kuulleet kylmistä aseista?
        Ettekö tiedä miksi sotilaille koulutetaan lähitaistelua?
        Oletteko koskaan miettineet sitä asiaa?
        Richardin veitsitorjunnat ovat hengenvaaarallisia, täälläkin on llut se linkki missä mies ottaa itseensä veitsen kun tekee tekniikkaansa.
        Mies saattaa olla hyväkin ampuja, siviilien itsepuolustukseen hänellä ei juurikaan ole annettavaa, ellei urheilumeriittejä lasketa sellaisiksi.

        Yanilov se vasta mestari on, opettelee asiat kirjoista tai varastaa ne muilta opettajilta/lajeilta. Eikä siinä mitään, voisi kuitenkin jättää mainitsematta että tekniikka on alkuperäistä krav magaa kun kerran ei ole!!! Opetti hermopistehömppää heti Dilmanin muutaman tunnin leirin jälkeen ihan kybällä vaikkei tiennyt hommasta mitään....Tosi on! Armeijan suoritti toimistorottana kun muut puolusti Israelin valtiota oman henkensä uhalla...kysykää missä palveli varusmiehenä? Mitä merittejä herralla on.....ei mitään paitsi itse myönnettyjä expert-arvoja! Expert-arvoja kannattaa jakaa kuin lapsille karkkia, muutamassa vuodessa aloittamisesta.....katsokaa koska tasot on suomessakin myönnetty!


      • Osto ja myynti
        Tollo kirjoitti:

        Yanilov se vasta mestari on, opettelee asiat kirjoista tai varastaa ne muilta opettajilta/lajeilta. Eikä siinä mitään, voisi kuitenkin jättää mainitsematta että tekniikka on alkuperäistä krav magaa kun kerran ei ole!!! Opetti hermopistehömppää heti Dilmanin muutaman tunnin leirin jälkeen ihan kybällä vaikkei tiennyt hommasta mitään....Tosi on! Armeijan suoritti toimistorottana kun muut puolusti Israelin valtiota oman henkensä uhalla...kysykää missä palveli varusmiehenä? Mitä merittejä herralla on.....ei mitään paitsi itse myönnettyjä expert-arvoja! Expert-arvoja kannattaa jakaa kuin lapsille karkkia, muutamassa vuodessa aloittamisesta.....katsokaa koska tasot on suomessakin myönnetty!

        No paskanko väliä tuolla on jos homma myy ja joku ostaa. Näkyy olevan molemmissa liitoissa rahoittajia (harrastajia) ihan mukavasti.

        Jos jotkut puupäät ostaa palvelua, eikä mieti asian taustoja sen enempää (toimivuutta, tehoa, yms. ) omahan on asiansa.

        Joten älä stressaa Richardin tai Eyalin taustoilla, molemmat on juutalisia ja raha kelpaa, myös PKMI:lle ja SKML:lle.


      • krp
        filippi kirjoitti:

        minun mielestäni douieb opetti varsin mallikkiata ja TOIMIVIA veitsitorjuntoja, kaiki tekniikat olivat realistisia!

        Itse olen käynyt kaikilla kai westersundin seminaareilla ja aikoinaan olin Hannu Hiltusen silat opissa, päälajini on jujutsu ja sivulajina Krav maga1

        ehdottomasti douieb on ammattimies!

        opetelkaa nyt hyvät ihmiset edes kirjoittamaan ranskalaisen nimi oikein.


    • Harjoittelija

      Luin läpi koko ketjun. Pääosin asiallisia viestejä. Monesta kohtaa pani miettimään ohjaajien kertomaa. Pidetään keskustelu asiallisena ja asiasta enemmän tietävät kirjoittakaa rohkeasti. Pakkotoistossa Önkki on heittänyt hyviä juttuja.

    • Tanpere

      M Önkki kelaa liikaa Filippiino juttuja treeneissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe