Svenska Dagen-6/11 2005

Vox

Den dagen då vi finlandssvenskar skall känna en extra samhörighet med varandra står åter för dörren, "Svenska dagen". Låt oss fira den, var och en, på sitt sätt. Det behöver inte vara så märkvärdigt. Att bjuda på Gustav Adolfs bakelse till kaffet är en relativt ny tradition som snabbt har blivit populär.

Här kommer första versen till "Modermålets sång" till alla er som har tänkt delta i någon fest. Många av oss behöver en repetition, minnet sviker ibland.

Hur härligt sången klingar på älskat modersmål!
Han tröst i sorgen bringar, han skärper sinnets stål.
Vi hört den sången ljuda i ljuvlig barndomstid,
och en gång skall han bjuda åt oss i graven frid!
Du sköna sång, vårt bästa arv från tidevarv till tidevarv:
ljud högt, ljud fritt från strand till strand i tusen sjöars land!

10

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gustav Adolf
      • fel igen

        Nazisternas idol i sverige...

        Du har fel.
        Nassarnas idol är Karl XII. Han som stupade i kriget mot Norge 1812.


      • Gustav Adolf
        fel igen kirjoitti:

        Nazisternas idol i sverige...

        Du har fel.
        Nassarnas idol är Karl XII. Han som stupade i kriget mot Norge 1812.

        är faktiskt svenska nassarnas idol.
        Jag hoppas verkligen att så är icke fallet i det gamla Storsvenska länet Finland..


      • Googlaren
        Gustav Adolf kirjoitti:

        är faktiskt svenska nassarnas idol.
        Jag hoppas verkligen att så är icke fallet i det gamla Storsvenska länet Finland..

        Du har fel! Det är faktist Karl XII som nassarna firar. Det brukar alltida vara bråk i Sverige den natten.


        http://vittoljud.levandehistoria.se/art_forskarna/01_forskarna.html

        >> Det finns också en koppling mellan Karl XII-firandet och traditionen med Siste November som drog till sig nynazisternas intresse från slutet av 1980-talet.

        - Det var en stor stridsfråga redan på 1930-talet om Lunds studentkår skulle fira Karl XII, för sedan försvann Karl XII-friandet efter kriget. Sedan dök det upp igen i mitten av 1960-talet men då uppfattade man mest att det var historieromantiker som lyfte fram denne kung och sedan ändrade Karl XII-firandet karaktär kraftigt under 1980-talet då det inte längre var frågan om historieromantik, utan i hög grad att det var kopplat med främlingsfientlighet. Så denne kung Karl XII han blev en symbol för kamp mot i första hand Ryssland, men också mot främlingar överhuvudtaget. Här ser man en klar koppling mellan rasism av i dag och främlingsfientlighet och rasism från tidigare.


    • patrik

      Mitt Svenska Dagen-firande ser ut att gå åt skogen rejält. Och just i år när jag som nyinflyttad helsingforsare hade beslutit att verkligen ta del i festligheterna!

      Först visar det sig näst intill omöjligt att få tag i ett Svenska Dagen-märke. Sedan glömmer man bort att gå på de olika i och för sig trevliga tillställningarna. Och däremellan är man helt enkelt så upptagen att man inte orkar kolla in nåt. Det enda svenska jag har gjort på hela veckan är att ha pratat svenska med diverse kassatanter. Och promenerat förbi Stockmann. Hurra.

      Nu befinner jag mig 100 km från Helsingfors. Okej, visst kan man fira Svenska Dagen här också men några stora festligheter lär kommungubbarna inte ha planerat... Men jag får väl sjunga för mig själv då, och läsa om festandet i måndagens Hbl... Ha det så roligt, ni som faktiskt tänker ha det roligt i morgon... :/

      • märke

        om du bär en hurrimärke i helsingfors kan du räkna med problem.finlandssvenskarna har skrivit och sagt för mycket skit om finländarna här i stan.hbl kallar de för finnar (andra svensktidningar också i Finland)Varför inte sluta detta smygrasism?


      • patrik
        märke kirjoitti:

        om du bär en hurrimärke i helsingfors kan du räkna med problem.finlandssvenskarna har skrivit och sagt för mycket skit om finländarna här i stan.hbl kallar de för finnar (andra svensktidningar också i Finland)Varför inte sluta detta smygrasism?

        Är det något rasistiskt med att kalla finnar för finnar? Jag trodde det var det dom föredrog, i stället för finländare. I och för sig spelar det ingen roll, de är ju båda två.

        Jag är stolt över att vara en finlandssvensk så man kunde ju tänka sig att finnarna är stolta över att vara finnar...? Varför skulle de bli förtörnade om man kallade dem för det?

        Och att bära ett svenska-dagen märke är knappast en rasistisk handling...


    • Wahls Örar

      Enligt Vasabladet idag 7/11 2005 bombhotades Svenska Dagen festen och Elisabeth Rehn i Tammerfors igår.

      Finsk-Hets förbundet visar klorna... :)

    • jag bara

      Jag tycker att det känns förbannat främamnde att fira svenska-dagen på nån svensk konungs bemärkelsedag. Förstå mig int fel, jag är stolt över mitt modersmål (svenska) och språkliga identitet, men jag e finne o int svensk!

    • Bengt

      Finländare är den övergripande benämningen på personer som kommer härifrån Finland,oberoende vilken språktillhörighet.Finnar är personer med finska som modersmål.Finlandssvenskar är personer med svenska som modersmål är det inte så? Verkar vara ganska knepigt ibland vissa vill inte bli kallade finnar och andra vill bli kallad det.Och ibland är det inte lämpligt att kalla en finskspråkig heller för finländare.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1758
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      167
      1156
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1123
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      25
      937
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      774
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe