Saunan puulattia ?

Mauno

Kesämökin saunaan tulee puulattia josta vedet valuu kouruun ja sieltä pihalle. Onko kokemuksia millä lattia tulisi käsitellä jotta se kestäisi mahd. pitkään ?? Puutavara tuli paketin mukana jotenka siitä se nyt tehdään. Lakka lienee liukas ??

23

43240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu_

      Kunhan annat saunan hyvin kivattaa myös pesuhuoneen, ei lattiaan kannata laittaa mitään. Itselläni on ollut näin lähes 15 vuotta, ja kaikki on ok.

      • peukku68

        on ollut olla tekemättä mitään jos lattia vaan kuivuu kunnolla ja suhteellisen nopsaan niin kestää niin kuin vaarillanikin yli 20v...


    • eräs mies

      Kolminkertainen venelakkakäsittely on hyväksi havaittu. Eipä tuo ole kokemuksieni mukaan mitenkään älyttömän liukas, mutta voihan siihen vasta käsiteltyyn märkään lakkapintaan sirotella vaikka hiekkaa päälle, niin tulee liukueste. En kuitenkaan suosittele.

      • myrkyllistä

        venelakkaa kuumaan saunaan. Siinähän pönttö pehmenee!


      • on ok.
        myrkyllistä kirjoitti:

        venelakkaa kuumaan saunaan. Siinähän pönttö pehmenee!

        Saunan lattia ei ole kuuma.


      • Anonyymi
        myrkyllistä kirjoitti:

        venelakkaa kuumaan saunaan. Siinähän pönttö pehmenee!

        Saunan lattia on yleensä mökkisaunoissa viileä. Venelakka on todettu hyväksi. Kolme kertaa käsiteltynä.


    • Julli

      Ite vetäisin puunkuulotusöljyllä. Levitetään käsittelelmättömään hiottuun pintaan ja ylimääräinen pyyhitään rätillä pois.
      On pysynyt hyvänä useamman vuoden, ja on hyvän näköinen. Käsittely on myös helppo uusia. Tarvittaessa kevyt hionta ja uutta öljyä lisää.

      • Kiinostunut

      • Julli
        Kiinostunut kirjoitti:

        MIKÄ TAI KUKA NÄITÄ MYY ? VAIKUTTIVAT ETEVILTÄ AINEILTA.

        itse hain.


    • Mauno

      Kiittää ja kuittaa asiallisista kommenteista. Nyt kun tietäisi ken on oikeassa vai kaikki ?

      • Julli

        Tuo puunkuullotusöljy on hyvä. Se sisältää vernissaa, joka "kuivuessaan" kovettuu(mistäsyystä levityksen jälkeen pitää pyyhkiä ylimääräinen pois). Pinnasta tulee likaahylkivä, eikä kulu rumasti. Itseasiassa aivan upean näköinen satiinimatta kiilto. Ajankanssa vaan kuluu pikkuhiljaa pois. Ei lohkeile tms.Helppo kylpemisen jälkeen kumilastalla vetää liat vedet ränniin. Lasta liukuu mukavasti.
        Ja pinta ei likaannu, niinkuin käsittelemättömänä.

        Älä ainakaan lakkaa! Tuollaisessa lattiassa laudat elää voimakkaasti, kun aina välillä tulee kosteutta ja toisaalta talvipakkasilla kuivuvat rutikuiviksi, jolloin lakkasaumat aukeavat ja pikkuhiljaa vesi tunkee raoista lakan alle.


    • pääsuunnittelija

      Hei Manu!

      Vanha temppu! Vedä kylmäpiki pintaan. Halpaa, kestävää ja helppoa. Ei ole liukas joskin vähän tummansävyinen.

    • hyvä mies

      jocu:n ohjetta ja älä tee sille mitään. Kunnon tuuletus saunomisen jälkeen ja pari kalikkaa pesään kun viimeinen lähtee saunasta. Voin kertoa tämän 40-vuoden kokemuksella on meinaan edelleen sen ikäisessä saunassa alkuperäinen puulattia. Jos lakkaat taimuuten käsittelet pinnan tiiviiksi niin lirissä olet muutaman vuoden päästä. Ei sen puoleen myyhän puukeskus ponttipuuta lisää on aivan turhaa työtä ja rahan menoa. UGH - olen puhunut. Usko tai ole uskomatta aivan sama mulle jos neuvo ei kelpaa.

      • Julli

        Ei ole kuulotuksen kanssa lirissä. Se ei tee lattiasta vedenpitävää, vähän niinkuin öljykangas, suurin osa vedestä menee viemäriin.
        Rajoitaa vain kosteusrasituksen siedettäväksi.
        Ei turpoa ja kuivu niin rajusti kuin käsittelemätön. Ja, ponttien raot ei juuri aukea.
        Ja, jos sattuisi kaduttamaan, se kyllä parissa kolmessa vuodessa on pois.


      • JepJep

        Jocu_ on Jumala.


    • menee raoista pihalle

      Miksi et samalla jättäisi selkeitä rakoja lautojen väliin, ei jää vesi lattialle. Vaikka nykymääräysten mukaan nuo saunavedetkin pitäisi kai johtaa johtaa jonnekin, siksikö kouru?

      Jos lattiasta pitää ssda vedenpitävä, niin silloin paras ratkaisu olis varmaankin pinnoittaa koko lattia. Vesi pääsee kuitenkin puulattian saumoista sisään, olipa se käsitelty miten vaan.. Tuloksena mustuneet saumat, epähygieeninen ja lopulta laho lattia.

      • mauno

        No nykymääräykset sanoo että vesi pitää johtaa putkea pitkin pjönttöön jossa on jonkinlainen suodatinjärjestelmä.


    • masa

      Pankaas tehden saunan lattia lämpökäsitellystä puusta on myrkytön eikä lahoa ja on vielä kauniskin

    • vsy

      ...on tosiaan se, ettei käsittele puulattiaa millään! Meillä ollut mökillä puinen saunanlattia vuodesta -68, ilman mitään tököttejä, ja hyvässä kunnossa on. Peltinen vesikouru lattiassa piti uusia pari vuotta sitten. Muista vaan kuivattaa ja tuulettaa hyvin, niin pysyy kunnossa.

      • oli pakko osata

        Vuonna 1986 rakennetussa puulattiaisessa saunassani kapean ponttilaudan suojana pesuhuoneessakin oli tavanomaista pensselillä siveltävää saunasuojaa, jota saa litran purkeissa kaupasta. Laudat olivat kestäneet erittäin hyvin (23 vuotta), mutta pientä tummumista oli havaittavissa muutamissa kohdissa, esim. joidenkin lautojen reunoissa. Muuten laudat näyttivät melkein juuri lakatuilta. Lattiarakenteen kannattimissa (lattian alla, kakkosnelosta) oli tehty päätyseinillä sellainen virhe, että vesi ei päässyt valumaan/haihtumaan pois, vaan lahoamista oli alkanut tapahtua näissä kannattimissa ja kohdalla olevissa seinähirsissä. Nykyisin osataan tehdä lattiaan 10 mm luokkaa olevat valuma/tuuletusraot reunoille (jos tehdään umpilautalattia). Lattian kaato ja veden poisjohtaminen, rako tai kaivo lattiassa, on myös tärkeää tehdä oikein. Kaadon tulee mieluimmin olla selkeä (esim. 3 cm/m), kuin sellainen, ettei vesi oikein osaa päättää, minne menee.
        Korjasin lattian (2009) muuten melkein alkuperäisen mallin mukaan, paitsi että reunojen rakenteen/tuuletuksen suunnittelin kokonaan uusiksi itse. En oikein löytänyt valmiita malleja pienellä hakemisella. Saunan hirsien valmisajakin oli aika haluton osallistumaan lattian korjausprojektiin, vaikka sen valitsema kokoaja oli tehnyt alkuperäisen lattian. Lattioiden rakenne oli esitetty piirustuksissa (1986) lukuun ottamatta kaikkein kriittisintä kohtaa reunoilla. Nyt kysyessäni kyllä ilmoittivat, että 10 mm rako on reunoille on saatava.
        On syytä muistaa, että saunan pesutilan puulattia voidaan tehdä tavallaan monella eri periaatteella, kuten edelläkin on ollut. Jos saunaa aioitaan käyttää pakkaskaudella, tai kylmänä pesupaikkana kesällä, on mietittävä joitakin asioita. Muovimatto tai esim. lasikuitu (???) voivat tulla kyseeseen lattian pinnoitteena. Puulattiaisen saunan jälkikuivattaminen - lisäpesällinen puuta - ja tuulettaminen ovat kestoiän kannalta varsin tärkeitä asioita.


      • lakkaa en saunan lattiaan laittaisi
        oli pakko osata kirjoitti:

        Vuonna 1986 rakennetussa puulattiaisessa saunassani kapean ponttilaudan suojana pesuhuoneessakin oli tavanomaista pensselillä siveltävää saunasuojaa, jota saa litran purkeissa kaupasta. Laudat olivat kestäneet erittäin hyvin (23 vuotta), mutta pientä tummumista oli havaittavissa muutamissa kohdissa, esim. joidenkin lautojen reunoissa. Muuten laudat näyttivät melkein juuri lakatuilta. Lattiarakenteen kannattimissa (lattian alla, kakkosnelosta) oli tehty päätyseinillä sellainen virhe, että vesi ei päässyt valumaan/haihtumaan pois, vaan lahoamista oli alkanut tapahtua näissä kannattimissa ja kohdalla olevissa seinähirsissä. Nykyisin osataan tehdä lattiaan 10 mm luokkaa olevat valuma/tuuletusraot reunoille (jos tehdään umpilautalattia). Lattian kaato ja veden poisjohtaminen, rako tai kaivo lattiassa, on myös tärkeää tehdä oikein. Kaadon tulee mieluimmin olla selkeä (esim. 3 cm/m), kuin sellainen, ettei vesi oikein osaa päättää, minne menee.
        Korjasin lattian (2009) muuten melkein alkuperäisen mallin mukaan, paitsi että reunojen rakenteen/tuuletuksen suunnittelin kokonaan uusiksi itse. En oikein löytänyt valmiita malleja pienellä hakemisella. Saunan hirsien valmisajakin oli aika haluton osallistumaan lattian korjausprojektiin, vaikka sen valitsema kokoaja oli tehnyt alkuperäisen lattian. Lattioiden rakenne oli esitetty piirustuksissa (1986) lukuun ottamatta kaikkein kriittisintä kohtaa reunoilla. Nyt kysyessäni kyllä ilmoittivat, että 10 mm rako on reunoille on saatava.
        On syytä muistaa, että saunan pesutilan puulattia voidaan tehdä tavallaan monella eri periaatteella, kuten edelläkin on ollut. Jos saunaa aioitaan käyttää pakkaskaudella, tai kylmänä pesupaikkana kesällä, on mietittävä joitakin asioita. Muovimatto tai esim. lasikuitu (???) voivat tulla kyseeseen lattian pinnoitteena. Puulattiaisen saunan jälkikuivattaminen - lisäpesällinen puuta - ja tuulettaminen ovat kestoiän kannalta varsin tärkeitä asioita.

        Tuossa viereisellä palstalla " Hirsisaunarakentaja " antaa mallia , miten ei kannata tehdä.
        Siinä ei ole kaatoa , raot sellaisia jotta n 5 vuoden kuluttua on saastanen paikka kun raot on täynä sitä .
        Talvella jos tulee käyttöä niin on jäässä , eikä kuivu . ( oppirahat on maksettava , eikös juu )
        Minulla jo 3 sauna jossa puulattia , jossa kunnon raot .
        Ensimmäinen " harjoitussaunassa " oli lattia tehty vanhoista laatikkolaudoista , oli käytössä 20 v
        Rakensin Savusaunan ja siihen laitoin samanlaisen lattian , ollut nyttemmin 22 v


      • ww
        lakkaa en saunan lattiaan laittaisi kirjoitti:

        Tuossa viereisellä palstalla " Hirsisaunarakentaja " antaa mallia , miten ei kannata tehdä.
        Siinä ei ole kaatoa , raot sellaisia jotta n 5 vuoden kuluttua on saastanen paikka kun raot on täynä sitä .
        Talvella jos tulee käyttöä niin on jäässä , eikä kuivu . ( oppirahat on maksettava , eikös juu )
        Minulla jo 3 sauna jossa puulattia , jossa kunnon raot .
        Ensimmäinen " harjoitussaunassa " oli lattia tehty vanhoista laatikkolaudoista , oli käytössä 20 v
        Rakensin Savusaunan ja siihen laitoin samanlaisen lattian , ollut nyttemmin 22 v

        Pihasauna on rakennettu 1920-luvulla, lattiana parituumaa paksut lankut.
        Saunavesi on valunut raoista ulos, sauna pihakallion kyljessä.
        Hyvin on toiminut, mutta muijan vaatimuksesta remontoidaan nyt kaikilta osiltaan, että kehtaa saunottaa Marttakavereitaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe