Omistan vuoden 2003 Hyundain ja ajattelin laittaa lisää pituutta pitkiin. Eli tarkoitus olisi asentaa 3kpl lisäpitkiä nokalle. Merkkiä en vielä osaa sanoa, ehkä Hellan FF200. Ruotsissahan tämä käy päinsä ja olen Suomessakin nähnyt useita autoja, joissa on 3 jopa 4 lisäpitkää. Sumuvalot mulla on ja tiedän jotain ettei valojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla kuin 100(?) tai alempi. Kertokaa kokemuksia, ne jotka tietää. Katsastuksesta ja poliisin kommenteista..
Liikaa lisävaloja?
22
13111
Vastaukset
- mutta
kuitenkaan referenssiluku 75 ei saa ylittyä, eikä nokalla saa olla kuin parillinen määrä lyhtyjä.
Itse asensin juuri Hellan FF200 valot, ja täytyy sanoa että komeet tykit on, pienet ja sirot nokalla. mutta kirjoitti:
kuitenkaan referenssiluku 75 ei saa ylittyä, eikä nokalla saa olla kuin parillinen määrä lyhtyjä.
Itse asensin juuri Hellan FF200 valot, ja täytyy sanoa että komeet tykit on, pienet ja sirot nokalla.Taidan siis hakea kaupasta noi Hellan FF200 valot ja tyytyä parilliseen määrään.
- pimeyteen
NW4EVER kirjoitti:
Taidan siis hakea kaupasta noi Hellan FF200 valot ja tyytyä parilliseen määrään.
Voit tuoda kaupasta kaksi paria noita lamppuja, ref=17,5/kpl ? ja ruuvata ne keulalle mutta originaali pitkät ei saa palaa niiden kanssa, ref.max=75
pimeyteen kirjoitti:
Voit tuoda kaupasta kaksi paria noita lamppuja, ref=17,5/kpl ? ja ruuvata ne keulalle mutta originaali pitkät ei saa palaa niiden kanssa, ref.max=75
Sielä saa panostaa turvallisuuteen ja asentaa rajattoman määrän valoja keulalle. Liekö se syynä, mutta ruotsissa on 35% vähemmän hirvi, peura- ja muu suurriista onnettomuuksia..
- autoilija
pimeyteen kirjoitti:
Voit tuoda kaupasta kaksi paria noita lamppuja, ref=17,5/kpl ? ja ruuvata ne keulalle mutta originaali pitkät ei saa palaa niiden kanssa, ref.max=75
Mäkin olen monesti ihmetellyt ja kironnut noita Suomen lakeja näitten valojen osalta. Kyllä kerran katsastuksessa pokka petti, kun ainoa huomautus silloisesta 15 vuotta vanhasta autostani oli liian tehokkaat valot. Vuotta myöhemmin valituksen aiheena oli talvella laittamani sumuvalot, kun niiden ei saa kuulemma palaa samaan aikaan muiden valojen kanssa, vaan niiden pitää sammua muita valoja kytkettäessä.
Tätä en oikein ymmärrä, sillä kyllä nykyisessä autossanikin on vakiona samanlainen kytkentä, mutta se taas kelpaa insseille.
Olisi vielä yksi kysymys koskien lisävaloja, eli haluaisin tietää, et mikä on auton vakioajovalojen referenssiluku, eli kuinka suuret ja tehokkaat lisävalot saa laittaa. Auto on -99 Avensis.
Ps. Miksei niitä hirvi- ja muita kolareita satukin enemmän, kun joutuu eräässä Euroopan pimeimmistä maista ajelemaan tollasilla persesilmillä, ettei vaan oo liian tehokkaat valot. - mini
autoilija kirjoitti:
Mäkin olen monesti ihmetellyt ja kironnut noita Suomen lakeja näitten valojen osalta. Kyllä kerran katsastuksessa pokka petti, kun ainoa huomautus silloisesta 15 vuotta vanhasta autostani oli liian tehokkaat valot. Vuotta myöhemmin valituksen aiheena oli talvella laittamani sumuvalot, kun niiden ei saa kuulemma palaa samaan aikaan muiden valojen kanssa, vaan niiden pitää sammua muita valoja kytkettäessä.
Tätä en oikein ymmärrä, sillä kyllä nykyisessä autossanikin on vakiona samanlainen kytkentä, mutta se taas kelpaa insseille.
Olisi vielä yksi kysymys koskien lisävaloja, eli haluaisin tietää, et mikä on auton vakioajovalojen referenssiluku, eli kuinka suuret ja tehokkaat lisävalot saa laittaa. Auto on -99 Avensis.
Ps. Miksei niitä hirvi- ja muita kolareita satukin enemmän, kun joutuu eräässä Euroopan pimeimmistä maista ajelemaan tollasilla persesilmillä, ettei vaan oo liian tehokkaat valot.Auton omien valojen referenssiluku pitäisi löytyä lampun lasista. Ainakin lain mukaan.
Omasta autostani löytyy. - -----------
mini kirjoitti:
Auton omien valojen referenssiluku pitäisi löytyä lampun lasista. Ainakin lain mukaan.
Omasta autostani löytyy.lasista pitäisi löytyä,jos ei merkintää luku on katsastajan mukaan 20
- Vifferi
autoilija kirjoitti:
Mäkin olen monesti ihmetellyt ja kironnut noita Suomen lakeja näitten valojen osalta. Kyllä kerran katsastuksessa pokka petti, kun ainoa huomautus silloisesta 15 vuotta vanhasta autostani oli liian tehokkaat valot. Vuotta myöhemmin valituksen aiheena oli talvella laittamani sumuvalot, kun niiden ei saa kuulemma palaa samaan aikaan muiden valojen kanssa, vaan niiden pitää sammua muita valoja kytkettäessä.
Tätä en oikein ymmärrä, sillä kyllä nykyisessä autossanikin on vakiona samanlainen kytkentä, mutta se taas kelpaa insseille.
Olisi vielä yksi kysymys koskien lisävaloja, eli haluaisin tietää, et mikä on auton vakioajovalojen referenssiluku, eli kuinka suuret ja tehokkaat lisävalot saa laittaa. Auto on -99 Avensis.
Ps. Miksei niitä hirvi- ja muita kolareita satukin enemmän, kun joutuu eräässä Euroopan pimeimmistä maista ajelemaan tollasilla persesilmillä, ettei vaan oo liian tehokkaat valot.Ihmissilmä on siitä ihmeellinen värkki, että se haluaa tarkentaa siihen kohtaa missä on eniten valoa.
Nyt kun laitetaan sumuvalot valaisemaan puskurin etuosa, niin huononee näkökyky pitkälle. Sinne sadan metrin päähän ja kauemmas, mihin pitäisi katsoa.
Oikeastaan pitäisi vaatia sellainen kytkentä, että nopeuden ylittyessä 60 km/h, sumuvalot sammuisivat automaattisesti. Sen suremmissa nopeuksissa niistä ei ole kuin haittaa. Sekä kuskille itselleen, että vastaantulijoille. - mutta,
NW4EVER kirjoitti:
Taidan siis hakea kaupasta noi Hellan FF200 valot ja tyytyä parilliseen määrään.
tuntuu että on linja tiukentunut, mitä hienommat valot ja niitä hieman väärinkäytät, sitä helpommin joutuu syyniin,
eli kai sinulla on oikeasti kaikkeen varaa, näin etelässä, kun on suuret liikennevirrat. - 77
NW4EVER kirjoitti:
Sielä saa panostaa turvallisuuteen ja asentaa rajattoman määrän valoja keulalle. Liekö se syynä, mutta ruotsissa on 35% vähemmän hirvi, peura- ja muu suurriista onnettomuuksia..
ruotsissa on tietkin aivan erilaisia,
et kai ole siellä koskaan käynyt,
motareilla on metsäkaista välissä, ei ole vastaantulijoita,
jaa ne onnettomuudet voi ola myös vähäisempiä kun ruotsia on omistusautoja,,, ei siis velka-autoja 60 % enemmän kuin suomessa, yms. - 29
autoilija kirjoitti:
Mäkin olen monesti ihmetellyt ja kironnut noita Suomen lakeja näitten valojen osalta. Kyllä kerran katsastuksessa pokka petti, kun ainoa huomautus silloisesta 15 vuotta vanhasta autostani oli liian tehokkaat valot. Vuotta myöhemmin valituksen aiheena oli talvella laittamani sumuvalot, kun niiden ei saa kuulemma palaa samaan aikaan muiden valojen kanssa, vaan niiden pitää sammua muita valoja kytkettäessä.
Tätä en oikein ymmärrä, sillä kyllä nykyisessä autossanikin on vakiona samanlainen kytkentä, mutta se taas kelpaa insseille.
Olisi vielä yksi kysymys koskien lisävaloja, eli haluaisin tietää, et mikä on auton vakioajovalojen referenssiluku, eli kuinka suuret ja tehokkaat lisävalot saa laittaa. Auto on -99 Avensis.
Ps. Miksei niitä hirvi- ja muita kolareita satukin enemmän, kun joutuu eräässä Euroopan pimeimmistä maista ajelemaan tollasilla persesilmillä, ettei vaan oo liian tehokkaat valot."Tätä en oikein ymmärrä, sillä kyllä nykyisessä autossanikin on vakiona samanlainen kytkentä, "
ei ole samallisia kytkentöjä,
esim kaupungissa pitää palaa vain lähivalot, ilman sumareita, jos on aktiivinen vastapuoli ja ajat sumareillä kolarin sattuessa, hän saa sinusta syyllisen juuri sumuvalojen takia, lisäksi saat sakot sumareiden käytöstä.
lisäksi jos on suuri vahinko, uusi aita ja täystuho tai kymmenien vuosien elatusvelvollisuus, hakee vakuutusyhtiökin aina osasyyllistä ja siinäkin voi väärät valot tai niissä olevat väärät polttimot olla ikävä asia,
(nää on niitä asioit joita ei kavereille kehdata kertoa, maksetaan vaan - wywgwgdwy
29 kirjoitti:
"Tätä en oikein ymmärrä, sillä kyllä nykyisessä autossanikin on vakiona samanlainen kytkentä, "
ei ole samallisia kytkentöjä,
esim kaupungissa pitää palaa vain lähivalot, ilman sumareita, jos on aktiivinen vastapuoli ja ajat sumareillä kolarin sattuessa, hän saa sinusta syyllisen juuri sumuvalojen takia, lisäksi saat sakot sumareiden käytöstä.
lisäksi jos on suuri vahinko, uusi aita ja täystuho tai kymmenien vuosien elatusvelvollisuus, hakee vakuutusyhtiökin aina osasyyllistä ja siinäkin voi väärät valot tai niissä olevat väärät polttimot olla ikävä asia,
(nää on niitä asioit joita ei kavereille kehdata kertoa, maksetaan vaansumuvalot päällä taajamassa ei saa olla. Jos ajat vaikka Jyvaskylän kaupungin alueella on siinä paljon tieosuuksia mitkä ei ole taajamaa.
- hella ff200 37.5ref
kyllä näkee! mut joutuu ottaa aina katsastukseen pois,mut on se sen arvoista!!!
- sepi
En yhtään epäile ja uskon sen olevan sen arvoista. Mut sitä mä vaan jaksan aina ihmetellä, kun Ruotsissa ja muuallakin eu:n alueella pitäis olla valo lainsäädöntö sama. No mennäänpä sitten käymään esim. siellä Ruotsissa niin.. kyllä on maailma kirkkaana. Täällä peräpohjolassa me vain kiltisti teemme mitä käsketään ja lopulta poistetaan ne ajovalotkin jos laki määrää.
- porot..........
sepi kirjoitti:
En yhtään epäile ja uskon sen olevan sen arvoista. Mut sitä mä vaan jaksan aina ihmetellä, kun Ruotsissa ja muuallakin eu:n alueella pitäis olla valo lainsäädöntö sama. No mennäänpä sitten käymään esim. siellä Ruotsissa niin.. kyllä on maailma kirkkaana. Täällä peräpohjolassa me vain kiltisti teemme mitä käsketään ja lopulta poistetaan ne ajovalotkin jos laki määrää.
Ota huomioon, että Pohjois-Ruotsissa ei edes asu paljon kukaan.
Voi olla maailma valoisa ja vastaantulija sokaistunut. - sepi
porot.......... kirjoitti:
Ota huomioon, että Pohjois-Ruotsissa ei edes asu paljon kukaan.
Voi olla maailma valoisa ja vastaantulija sokaistunut.Pitäiskös puhu sitten suoraan koko muusta euroopasta.
- varmaan tosi paljo
porot.......... kirjoitti:
Ota huomioon, että Pohjois-Ruotsissa ei edes asu paljon kukaan.
Voi olla maailma valoisa ja vastaantulija sokaistunut.Miksi pitäisi ottaa huomioon kuka asuu missäkin? Kyllä niitä valoja saa olla etelä-ruotsissakin... Ja jos osataan käyttää niitä valoja ja olla katsomatta suoraan toisen lamppuihin, niin ei kukaan sokaistu.
- 68
varmaan tosi paljo kirjoitti:
Miksi pitäisi ottaa huomioon kuka asuu missäkin? Kyllä niitä valoja saa olla etelä-ruotsissakin... Ja jos osataan käyttää niitä valoja ja olla katsomatta suoraan toisen lamppuihin, niin ei kukaan sokaistu.
jaah,
et taida paljon tietää kuin kotiseudustasi,
muun luulet vaan,
luulo on paha asia autoilussa,
vertaapas tilastoja suomi-ruotsi,
- höl
sallittu referenssiluku on suomessa 75
- pk
päivitetään vähän tänään 16.12-09 kävin konttorilla ni oli akelta tullut jo päätös et referenssi on nyt 100
- tuli vaan mieleen
pk kirjoitti:
päivitetään vähän tänään 16.12-09 kävin konttorilla ni oli akelta tullut jo päätös et referenssi on nyt 100
Saako laittaa neljät lisävalot?
Eli jos autonomat pitkät on vaikkapa ref 2*20 ja sitten vielä 4*12.5 lisävaloja?
Eikös tuo netistä löytyvä vanha juttu että saisi vain neljä kaukovaloa olla keulalla ole joku AKE:n oma keksintö eikä siten lainvoimainen ohje?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573195Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242729Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541827- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193991Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26830- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822