KE-Jetronicin tyhjäkäynti

KE

Tietäisiköhän joku kertoa millä ilveellä saisi
bensakoneisen mersun tyhjäkäyntiä nostettua,
ruiskuna on KE-Jetronic.

Automaattivaihteisena D päällä käy todella hiljaa
(500 kierrosta) ja huonosti, sammuukin joskus
risteykseen tultaessa jos on pitemmän matkaa
ajanut reipasta ja tasaista vauhtia.

Milläköhän saisi tyhjäkäyntiä nostettua hieman
ylemmäksi, paikallisessa Vehossa väittivät ettei
voi mutta ei niihin aina kannata uskoa. Olisiko
joku yksilöllinen lastu ratkaisu ongelmiini.

Kiitos vastauksista.

16

7418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarquisdeSaab

      Vanhoissa LH-Jetroniceissa (ECU-ohjattu) on
      kaasuläppäkotelolla ja ilmamassamittarilla
      säätöruuvit, joilla säädetään tyhjäkäyntiseos ja -
      kierrosluku. Eli raotetaan kaasuläppää että
      saadaan kierroksia ja säädetään ilmamassamittarin
      ohivirtaus että saadaan seos.

      KE-Jetronichan on kuitenkin mekaanisella
      ilmamassamittarilla, mutta uskoisin että sieltä
      löytyy vastaavat ruuvit. Itse ei ole KE:n
      tyhjäkäyntiä tullut säädettyä, vaikka semmoinen
      on omassakin autossa ollut.

      Ei-säädettävät tyhjäkäynnit tulivat vasta lambda-
      anturin ja katalysaattorin mukana ECU-ohjattuihin
      ruiskuihin. Niissä tyhjäkäyntiseosta säädetään
      lambda-arvon mukaan ja tyhjäkäyntikierrokset
      säätyvät kuormitustilanteen mukaan kaasuläpän
      ohittavalla tyhjäkäyntiventtiilillä.

      • KE

        Jaa, omassa autossa ei ole kattia mutta
        kat-valmius on kyllä.

        Väittivät että tyhjäkäyntiseos on säädettävissä
        mutta kierrosnopeus ei. Mahtaisikohan seoksen
        rikastaminen auttaa tuohon sammahtamiseen,
        päästäarvot olivat loistavan alhaiset eli niitä ei
        heti tarvitse pelätä.


      • MarquisdeSaab
        KE kirjoitti:

        Jaa, omassa autossa ei ole kattia mutta
        kat-valmius on kyllä.

        Väittivät että tyhjäkäyntiseos on säädettävissä
        mutta kierrosnopeus ei. Mahtaisikohan seoksen
        rikastaminen auttaa tuohon sammahtamiseen,
        päästäarvot olivat loistavan alhaiset eli niitä ei
        heti tarvitse pelätä.

        Jos seos on säädettävä niin eiköhän
        pyörimisnopeuskin ole... ainakin jollain tavalla.

        Eikös seoksen laihentaminen nosta kierroksia, ei
        rikastaminen... mutta oli miten oli, se ei liene
        ratkaisu jos kerta pakokaasut on mittailtu ja
        kaikki on kunnossa.

        Onko tyhjäkäynti joskus ollut ok?

        Onko autossa ilmastointi?

        Onko autossa tyhjäkäyntiventtiiliä tai
        ilmastoinnin lisätehoventtiiliä?

        Nimittäin... jos tyhjäkäyntiventtiili on olemassa
        auto saa tyhjäkäynnillä ilman sitä kautta ja
        tyhjäkäyntikierrosluku asetellaan sähköisesti...
        en kuitenkaan usko että KE:tä oli
        tyhjäkäyntiventtiilillä, se tuli vasta
        myöhemmissä LH:ssa. Jos venttiiliä ei ole niin
        ilma tyhjäkäynnillä tulee raollaan olevan
        kaasuläpän kautta ja sitä kuinka paljon se on
        raollaan voi varmasti säätää. Ilmastoinnin
        yhteydessä käytetään usein lisätehoventtiiliä
        joka antaa lisää ilmaa (tehoa)
        ilmastointikompuran kytkeytyessä...
        lisätehoventtiiliä ei ole tyhjäkäyntiventtiilin
        yhteydessä koska silloin lisäteho saadaan
        avaamalla tyhjäkäyntiventtiiliä hieman lisää.
        Mahtaisiko olla niin että ilmastointi on päällä,
        tuo venttiili jumissa ja kone jurnuttaa
        puutumisen rajoilla sen vuoksi.

        Onnea vian etsintään


      • KE
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Jos seos on säädettävä niin eiköhän
        pyörimisnopeuskin ole... ainakin jollain tavalla.

        Eikös seoksen laihentaminen nosta kierroksia, ei
        rikastaminen... mutta oli miten oli, se ei liene
        ratkaisu jos kerta pakokaasut on mittailtu ja
        kaikki on kunnossa.

        Onko tyhjäkäynti joskus ollut ok?

        Onko autossa ilmastointi?

        Onko autossa tyhjäkäyntiventtiiliä tai
        ilmastoinnin lisätehoventtiiliä?

        Nimittäin... jos tyhjäkäyntiventtiili on olemassa
        auto saa tyhjäkäynnillä ilman sitä kautta ja
        tyhjäkäyntikierrosluku asetellaan sähköisesti...
        en kuitenkaan usko että KE:tä oli
        tyhjäkäyntiventtiilillä, se tuli vasta
        myöhemmissä LH:ssa. Jos venttiiliä ei ole niin
        ilma tyhjäkäynnillä tulee raollaan olevan
        kaasuläpän kautta ja sitä kuinka paljon se on
        raollaan voi varmasti säätää. Ilmastoinnin
        yhteydessä käytetään usein lisätehoventtiiliä
        joka antaa lisää ilmaa (tehoa)
        ilmastointikompuran kytkeytyessä...
        lisätehoventtiiliä ei ole tyhjäkäyntiventtiilin
        yhteydessä koska silloin lisäteho saadaan
        avaamalla tyhjäkäyntiventtiiliä hieman lisää.
        Mahtaisiko olla niin että ilmastointi on päällä,
        tuo venttiili jumissa ja kone jurnuttaa
        puutumisen rajoilla sen vuoksi.

        Onnea vian etsintään

        Ilmastointi on kyllä, tyhjäkäynti on samanlainen
        oli ilmastointi päällä tai ei.

        Kun vaihde on P tai N-asennossa kierrokset ovat
        hieman ylempänä eli suht OK mutta D:llä putoavat
        turhan alas.

        Tyhjäkäynnin ilma tulee raollaan olevan ilmaläpän
        kautta, voisin siis katsoa auttaako sen
        hienosäätö. Toivottavasti läpän avaaminen hiukan
        ei sekoita mitään.


      • MarquisdeSaab
        KE kirjoitti:

        Ilmastointi on kyllä, tyhjäkäynti on samanlainen
        oli ilmastointi päällä tai ei.

        Kun vaihde on P tai N-asennossa kierrokset ovat
        hieman ylempänä eli suht OK mutta D:llä putoavat
        turhan alas.

        Tyhjäkäynnin ilma tulee raollaan olevan ilmaläpän
        kautta, voisin siis katsoa auttaako sen
        hienosäätö. Toivottavasti läpän avaaminen hiukan
        ei sekoita mitään.

        Tyhjäkäynnin pitäisikin olla ilmastointi päällä
        ja pois samanlainen... moottorin äänessä voi olla
        hieman eroa, kun tuotetaan muutama extra watti
        kompuralle. Lisätehoventtiili (jos sellainen on)
        avautuu kun ilmastointi kytketään... sen antama
        lisäilma/teho vastaavat jokseenkin ilmastoinnin
        tehoa, eli kierrokset pysyvät samana.

        Kierrosten lasku kytkettäessä D:lle johtuu
        varmaan turbiinin häviöiden tulosta mukaan ja
        ruisku pysty siihen mukautumaan... viittaisi
        siihen että jotain muutakin hämärää on kuin
        pelkkä tyhjäkäyntikierrosten säätö.

        Tyhjäkäynti- ja lisätehoventtiilit kyllä
        erottuvat selkeästi konehuoneesta jos sellaiset
        on... yleensä ne on erillisissä letkuissa
        imuputken ja imusarjan välissä, ohittavat
        kaasuläpän, ja sähköpiuhatkin niihin tulee.

        Jos ei mitään sähköohjattuja venttiilejä
        imupuolella näy niin kyllä sen ilman on pakko
        tulla kaasuläpän raosta.

        Ei siitä mikään sekoa jos kaasuläppää hieman
        raottaa lisää... sehän on vain sama kuin painaisi
        pikkuvarpaalla hieman kaasupoljinta.

        Täytyy kyllä sanoa että minulla ei ole harmainta
        aavistusta mersun kytkennöistä ruiskun
        yhteydessä... niissä saattaa olla jotain
        merkkikohtaisia eroja Saabin KE:hen, mutta
        perusasiat on varmasti samat. KE on kuitenkin
        mekaanisella säädöllä, joten ei siihen mitään
        kovin kummallisia sähkökommervenkkeja voi
        liittyä. Kannattanee kuitenkin katsella millaisia
        kytkentöjä automaattilaatikon ja ilmastoinnin ja
        ruiskun välillä on. Samoin kaasuläppää
        säädellessä kannattaa katsella mahdollista
        kaasuläppäanturia tai -mikrokytkintä... sähköistä
        anturia siellä ei mielestäni pitäisi olla.

        Tämä olisi kyllä jonkun sellaisen alaa joka on
        mersun KE:n kanssa pelannut... itse en ole
        roplannut kuin Saabissa sitä ja siitäkin on
        äkkiseltään 10 vuotta aikaa.


      • KE
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Tyhjäkäynnin pitäisikin olla ilmastointi päällä
        ja pois samanlainen... moottorin äänessä voi olla
        hieman eroa, kun tuotetaan muutama extra watti
        kompuralle. Lisätehoventtiili (jos sellainen on)
        avautuu kun ilmastointi kytketään... sen antama
        lisäilma/teho vastaavat jokseenkin ilmastoinnin
        tehoa, eli kierrokset pysyvät samana.

        Kierrosten lasku kytkettäessä D:lle johtuu
        varmaan turbiinin häviöiden tulosta mukaan ja
        ruisku pysty siihen mukautumaan... viittaisi
        siihen että jotain muutakin hämärää on kuin
        pelkkä tyhjäkäyntikierrosten säätö.

        Tyhjäkäynti- ja lisätehoventtiilit kyllä
        erottuvat selkeästi konehuoneesta jos sellaiset
        on... yleensä ne on erillisissä letkuissa
        imuputken ja imusarjan välissä, ohittavat
        kaasuläpän, ja sähköpiuhatkin niihin tulee.

        Jos ei mitään sähköohjattuja venttiilejä
        imupuolella näy niin kyllä sen ilman on pakko
        tulla kaasuläpän raosta.

        Ei siitä mikään sekoa jos kaasuläppää hieman
        raottaa lisää... sehän on vain sama kuin painaisi
        pikkuvarpaalla hieman kaasupoljinta.

        Täytyy kyllä sanoa että minulla ei ole harmainta
        aavistusta mersun kytkennöistä ruiskun
        yhteydessä... niissä saattaa olla jotain
        merkkikohtaisia eroja Saabin KE:hen, mutta
        perusasiat on varmasti samat. KE on kuitenkin
        mekaanisella säädöllä, joten ei siihen mitään
        kovin kummallisia sähkökommervenkkeja voi
        liittyä. Kannattanee kuitenkin katsella millaisia
        kytkentöjä automaattilaatikon ja ilmastoinnin ja
        ruiskun välillä on. Samoin kaasuläppää
        säädellessä kannattaa katsella mahdollista
        kaasuläppäanturia tai -mikrokytkintä... sähköistä
        anturia siellä ei mielestäni pitäisi olla.

        Tämä olisi kyllä jonkun sellaisen alaa joka on
        mersun KE:n kanssa pelannut... itse en ole
        roplannut kuin Saabissa sitä ja siitäkin on
        äkkiseltään 10 vuotta aikaa.

        Niin, tyhjäkäynnillä ilmaläppä on hieman raollaan
        joten kyllä se ilma sieltä tulee.

        Unohdin aiemmin mainita että kylmänä kone käy
        todella hienosti. Kierrokset ovat ylempänä ja D
        päälläkin ne pysyvät 700:ssa. Kun kone lämpiää
        kierrokset tipahtavat turhan alas.

        Ruiskusuuttimet olivat tukossa aiemmin,
        paikallinen korjaamo puhdisti ne mutta sanoi
        etteivät ne vieläkään tulleet kovin hyviksi,
        niiden suihkussa oli kierrettä. Suuttimien
        putsauksen jälkeen käynnistys alkoi olemaan
        hitaampaa varsinkin kylmänä.

        Ajattelin kyllä ostaa uudet suuttimet, ne vaan
        ovat pahuksen kalliita.


    • mersuman

      Huhheijaa, vanha topiikki jo mutta.

      Toivottavasti kaveri ei "säätänyt" tyhjäkäyntiä avaamalla kaasuläppää enempi.
      Ensinnäkin näillä perusteilla mitä tästä luin, on taas sekoitettu ilmamäärämittarin lautanen ja kaasuläppä, se kaasuläppä on kokonaan poissa näkyvistä eli ellei pura määränjakajaa ja ilmamäärämittaria veke ei ole toivoakaan edes nähdä mitään kaasuläpän "rakoa".

      Sit näille mutu neuvojille, älkää antako tällaisia neuvoja jollei ole minkään valtakunnan käsitystä koko Ke-jetin toiminnasta!!!
      Ke-jetissä todellakin on sähköinen tyhjäkäynninsäätö jonka arvot tulevat monista eri asioista, kampiakselin asentotunnistin kertoo "raa-an" pyörintänopeuden joka on yksi suure, automaatilla tulee tyhjäkäynnin korotus heti kun laatikon vaihdetunnistimelta tulee tieto että vaihde kytketään päälle, muuten koko moottori sammuu, ilmastointi todellakin nostaa kierroksia ts. avaa tyhjäkäynninsäätö luistia eli lisäilma luistia enempi tosin sitä ei normaali tilassa huomaa koska kierrokset pysyvät vakiona mutta jos esim. ilmastoinnissa on häikkää varsinkin jälkiasennetut tekevät sitä, ne nostavat kierroksia vaikkei kompura hörähdäkkään.
      Tämä on toki niiin vanha juttu, että ongelma on varmasti jo ratkottu, mutta ekana tutkinsin että kaasuvivustossa sijaitseva mikrokytkin=kaasun nollaasento eli kyrkin joka kertoo eculle, että vivusto on nollilla että kaasua ei ole painettu, sen jälkeen vasta ihmettelisin muita juttuja. Ke-estä säädetään ns. tyhjäkäynti seos siitä ilmamäärämittarin lautasen luota kuusiolla, ja varsinainen seos säädetään ehasta, määränjakajan kyljestä. Nämä kaikki saa "korvakuulolla" jo kohdilleen tarpeeksi, mutta jos on lambda voi pulssisuhdemittarin omaavalla yleismittarilla säätää diagnoosi pistokkeesta seokset ihan oikeasti kohdilleen.
      Puhumattakaan kylmäkäynnistyksestä jolloin ecu saa lämpötila antureilta tiedon kylmästä moottorista ja siitä johtuen rikastaa seoksen kylmäkäynnistys suuttimella ja avaa lisäilmaluistia kierrosnopeuden kasvattamiseksi, samat hommat se tekee lämpimänä käynnistyksessä mutta vain pienen hetken.

      Kirjoitin tämän vain siksi, että tämäkin topikki tuli minullekin vastaan kun hain ihan muuta Ke-jet aiheista juttua, ja juurikin siksi ettei tosiaan kukaan ota näistä "tiedoista" ja neuvoista mitään oppia, koska noilla jutuilla sen ruiskun saa todella sekaisin ja väitän että sen jälkeen veisi minultakin päivän pari saada edes säädöt kuntoon jollei olla mitään rikottu, joka on helposti edessä jos vaikka tuota lautasta alkaa "säätelemään" plus nämä yms "viisaat" neuvot ja tiedot, huh huh.
      Kyllä on suoli24 nimensä veroinen.

    • mersuman

      Pikku lisäys vielä, tosiaan Ke-een tyhjäkäyntiä ei ihan helposti säädetä eikä tarvitsekkaan kun asiat ovat kohdiillan, toki sitä pystyy mutta se vaatii rakentelua esim. lisäilmaluistin itse ohjailua erinäsellä kytkennällä.
      En ala edes puuttumaan tuohon että koska tulivat ruiskut joiden tyhjäkäyntiä ei voi säätää.

    • kauheaa suomi 24 jää

      Mersuman puhui asiaa,mutta palataksemme realiteettiin kun kysyt?

      "Tämä on toki niiin vanha juttu, että ongelma on varmasti jo ratkottu"

      Kyseinen ongelma on mitätodennäkoisemmin purkaamolla ollut aikoja sitten,ja tuo kaveri ei ole saanut edes korjattua koska olisi kiitellyt tai laittanut viestiä moisesta.

      Että oikeassa olet,on tämä palsta suomi 24 nimensä arvoinen,miettiä laitetta jota ei ole melkoisen todennäköisesti edes olemassa ollut herran vuosiin enään,paljon jaksoit kirjoittaa autosta jota ei ole enään.

      Jo tällä hetkellä 2001 mersut on roskis kamaa olleet vuosi kausia.

      • pera8x

        juu, toisaalta totta ja toisaalta ei ihan niin totta.. monet mersut tuossa 2000 luvulla valmistuneet on tänä päivänä jo paalikamaa. osa enempi osa vähempi, riippuen niin mersusta ja sen käyttäjästä, sekä huolloista.

        ittelläni on mersu vuosimallia 88 ja toimii. käy ja kukkuu, kuten kuuluukin. ja mikä parasta, niin käy re85 polttoaineella. ihan vaan raakana sitä itteensä ilman mitään sekotuksia. pientä säätöähän se vaati, että alkoi toimimaan, mutta nyt toimii.

        yleinen vika näissä tämän ikäsissä mersuissa on kulahtanut ilmamäärämittarin potikka. se sekottaa seoksia ja on monasti syypää, jos ei mene päästöistä läpitte. ihan turhaan vaihdellaan tulpanjohtoja ja muita hiluja, kun vika on ihan muualla. tuo potikka on ihan sähkömekaaninen perus potikka. siis sellanen joka maksaa jotain alle euron, jos sen ostaa ilman sitä muovikehikkoa, mihinkä se itse potikka on sitten rakennettu. esim. motonet ei myy tuota varaosaa. en tiedä saako kl:stä, tai mistään muualtakaan suomesta. motonet myy kyllä koko ilmamäärämittaria hintaa n.700e. mutta ei mitään järkeä ostaa koko hoitoa, jos vika on pelkässä potikassa. sehän kulahtaa eniten juurikin sieltä tyhjäkäynnin kohdilta, eli pienellä ilmanvirtauksella. ebaysta saa tota varaosaa alkaen jotain alle 8e. suosittelen, jos tyhjäkäynti takkuaa, tai päästöistä ei meinaa mennä läpitte.

        niin, tuosta etanolimuunnoksesta. jos jotakuta kiinnostaa vanhaa mersua alkaa muutteleen, niin homma on melko yksinkertanen KE-jetronikin kanssa. huoma, että tässä ei ole tyhjäkäynnille mitään ruuvvia, mistä säätää. muut systeemit tekee sen. homma alkaa siitä, että tankataan tankkiin pensaa ja 1/3 etanolia. säädetään tuosta "tyhjäkäynnin" seosruuvvista aina tarpeen mukaan sopat kohdilleen. ja se tarve on aina, kun tankkaa uudestaan etanolia. eli ajat jonkun matkaa ja tankkaat aina vain etanolia. ja tarpeen mukaan säädät seota. lopulta sinulla on tankissa pelkkää etanolia ja seokset on kohdillaan. jos tuntuu voimattomuutta enemmän kaasua painaessa, niin lambdan säädin numiskan voi pistää arvoon 5. näin ainakin ittellä toimii parhaiten ja jaksaa vetää yläkierroksille asti hyvin.

        ja jos haluaa enemmänkin hyötyä tästä koko hässäkästä, niin sytkää aikasemmalle ainakin 10 astetta. ja se sytkän säätö numiska tuon lisäksi asentoon S. näin saat hieman lisää poweria, mutta ennenkaikkea hyötysuhde kasvaa. toki autosi kuluttaa nyt noin 20-30% enemmän polttoainetta, mutta näillä hintaeroilla jää ihan tuntuvaa säästöä. pensa maksaa n. 1,60-1,70. etanoli n.1,01e, tai vähän allekkin. siitä voi tehdä laskutoimituksia, jos kiinnostaa.


    • mersuman

      Kirjoittelin tosiaan sen takia, koska tämä pompsahti haku tuloksena minulle kun hain ihan muuta Ke-jet asiaa, siitä tuumin että on parempi kirjoittaa pari tosiasiaa tähän juttuun koska tämä tulee monella muullakin kun etsii asioita eteen, jottei kukaan sellainen kuvittele noita juttuja jonkin arvoisiksi saati ala tekemään autolleen jotain noiden löpinöiden perusteella.

    • Turkuses

      Paskoja ovat .

    • AssanMersuHassan

      Osuipahan tämä kirjoittelu silmiini. Mersuman onneksi kirjoitti myös jotakin tietoakin oheen. Kun alussa oli pelkkää kuvitelmaa ja arvailua, suoranaista puppua. Näitä KE-Jetroniciin pohjautuvia autoja on paljon muitakin kuin mersuja. Ja niitä on edelleen liikenteessä, lukuisasti. Eivätkä paalattuina. Koska vielä 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa autot tehtiin paremmiksi, maalipintansa yms. osalta. 2000-luvun alun autot ovat ennemmin paalattavina. Tämä KE-Jetronic on hyvin toimiessaan oikein erinomainen aikakautensa järjestelmä. Valitettavasti siihen ajan myötä tulee toiminnallisia häiriöitä, jotka voivat johtua lukuisista eri asioista - eikä todellista syytä löydä, jos EI YMMÄRRÄ sen toimintaa. Sorry. Viekää oikealle asiantuntijalle, jos joudutte amatöörinä sen kanssa tappelemaan.

    • Anonyymi

      Juu tämmönen muinaisjäänne ilmesty hakutuloksiin mullakin. Jännää sinäänsä että ite ajelen -88 mersulla, ja tappelen ke-jetin kanssa nykyään.

      Oisko kellään ideaa miks lähtee kylmänä käymään huonosti? Sähköt toimii ainakin jotenkin, eli mekaniikan varassa ei pelkästään mennä.

      • Anonyymi

        Tarkasta ensin kylmäkäynnistyssuutin, ja sitä ohjaava kylmäjäynnistysanturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkasta ensin kylmäkäynnistyssuutin, ja sitä ohjaava kylmäjäynnistysanturi.

        Kylmäkäynnistyssuutinta ohjaa bensapumpun rele, jolta se plussa-jännite (n.10V) tulee suuttimelle. Jännitteen kesto riippuen moottorin lämpötilasta. Ja bensapumpun rele saa lämpötilasta riippuvaisen (jännite)ohjaustietonsa ECU:lta, joka saa moottorin lämpötilatiedon moottorin reunassa olevalta lämpötila-anturilta. Ja silleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9397
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      72
      4877
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      44
      4551
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2338
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      42
      1373
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      51
      1302
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1286
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1252
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      169
      1174
    Aihe