Kertokaapas mitä minä voin masentuneen ystävänä tehdä.
Homman nimi on tämä. Ystäväni sairastaa masennusta, on sairastanut jo kaksi vuotta. En tiedä olenko sokea vai muuten vain idiootti, mutta en huomannut hänessä mitään sen ihmeellisempää kuin ennenkään, hän vain tuli yksi päivä ja kertoi jutelleensa mielenterveyshoitajan kanssa, joka oli sanonut hänen olleen vakavasti masentunut. (tämä diagnoosi on sittemmin vahvistettu jo kaksi kertaa, mistä hän jaksaa muistuttaa).
Sen jälkeen alkoi tämä jatkuva hyväksikäyttö.
Asumme kämppiksinä ja hän syö ruokani ja käyttää muutenkin kaiken minun ostamani. Hän ei jaksa siivota, koska on "väsynyt unilääkkeistä". Mutta kun on jotain hauskaa tiedossa, kuten bileet, hän on yhtäkkiä maailman pirtein ja tarmokkain ihminen. Masennuksesta ei ole jälkeäkään. Uskouduttuani eräälle ihmiselle asiasta, hän ihmetteli onko ystäväni todellakin masentunut, kun hän ei vaikuta yhtään sellaiselta. Tiedän kyllä, ettei masennus näy päällepäin, mutta ystäväni on kuin kaksi eri ihmistä riippuen siitä onko hän minun seurassa vai joidenkin muiden. Tuntuu, että hän tietää, etten voi huomauttaa asiasta hänelle mitenkään, koska hän saa sitten paniikkikohtauksen, enkä jaksaisi enää ylimääräisiä.
Hän purkaa kaiken ahdistuksen minuun ja haukkuu terapeuttinsa toopeksi, joka ei ymmärrä mitään (minun mielestä kyllä ymmärtää), luulen tämän johtuvan siitä, että ei saa terapeutiltaan kaipaamansa sääliä. Olen totaalisen kyllästynyt ystäväni paniikkikohtauksiin ja siihen, että hän viiltelee itseään ja väittää sitten, ettei muista mitään ja itkee huoneessani puolipäivää, vaikka yritän opiskella. Hän myös oikein rypee siinä masennuksessaan ja hokee, etten voi ymmärtää häntä, mutta silti uskoutuu minulle. Hänen pitää tuoda sairautensa joka käänteessä ilmi niinkuin se selittäisi kaiken, mitä hän tekee. On sairasta kuinka hän käyttää sitä tekosyynä. Olenkin kaikessa hiljaisuudessa etsinyt omaa kämppää itselleni, vaika tiedän mikä show siitä tulee, kun ilmoitan asiasta. Mutta olen varma, että se on tehtävä oman mielenterveyteni takia.
Haluaisin tukea ystävääni, mutta hän tekee siitä mahdotonta. En halua enää olla vain hiljaa ja ymmärtää hänen sairauttaan. Mitä voin tehdä, kun en enää jaksa kuunnella ja tilanne on mennyt siihen, että ystävyyssuhteemme on muuttunut riippuvaisuussuhteeksi?Miten masentuneiden lähipiiri voi selvitä itse sairastumatta?
En jaksa masentunutta ystävääni
8
1107
Vastaukset
- Kaneli
Hei. Hyvä että ajattelet omaa itseäsikin. Hommaa vain se oma kämppä ja karista pois huono omatunto.Kerro vaikka kaverisi vanhemmille, läheisille tilanne ja ole rehellinen, kerro, että elämäsi vaikeutuu ja pyörii vain kaverisi sairauden ympärillä, ja haluat elää omaa elämääsi, siirrä " vastuu " heille, joille se kuuluu.
Ei sinun kuulu hoitaa kaveriasi. Tuossa tilassa hänen kuuluisi olla psykiatrisessa hoidossa.Ottakoot yhteyttä paikkakunnan mielenterveystoimistoon ja sieltä kautta hakekoot apua kaverillesi, sillä mitä ilmeisemmin hän tarvitsee enemmän apua , kuin sinä uhrautumalla voit hänelle antaa.
Kerro kaverillesi rehellisesti, että olet yhä ystävä, ja toivot hänen parasta, mutta et osaa auttaa muutoin kuin ohjaamalla paremman avun luo. Huolehdi kuitenkin, että hänen läheisensä tietävät todellisen tilanteen.
Tsemppiä sinulle ja muista, jotta ohjaamalla kaverisi hoitoon ja läheiset tietoisuuteen tilanteesta, saatat auttaa paljon enemmän kuin luuletkaan!! - reiska
"nyt häntä pystyyn, on täällä ennenkin pärjätty jne." tälla tavalla osoitat kuinka paljon ymmärrät hänen sairauttaan. sitten jätä sen sian, koska ansaitset parempaa.
- hilpertti
Kaikista kamalinta kaverillesi on kyllä se, että jätät hänet yksin. Itseään pitää kyllä ajatella. Masentuneena itse ainakin voin olla iloinen jos ollaan lähdössä poikakaverin kanssa ulos tms. Masentuneelle se on lomaa, koska silloin tietää, että kohta pääsee eroon hetkeksi tunteistaan.
Masentuneet esittävät kaksoiselämää, koska moni ajattelee kuten sinä (=ei jaksa aina kuunnella), ja sehän on normaalia. Toisaalta masentuneellekin voi sanoa asiat suoraan, vaikka epäilytkin. Parempi niin kuin että vain häivyt paikalta.
- asuntoa
uutta asuntoa! Opiskelu on sen verran rankkaa, että omasta terveydestään on pidettävä kiinni. Opiskeletteko samassa paikassa? Tuli mieleeni, että voisi olla hyvä hommata uusi puhelinnumero, jos muutat, sillä sitten voi alkaa puhelinhäirintä ja kiristys itsemurhilla, jos et heti saavu auttamaan. Ovea ei ole pakko avata, jos hän saa osoitteesi selville. Tapaamisia olisi hyvä järjestää kodin ulkopuolelle ystävyyden merkeissä.
Kun saat uuden asunnon, sen jälkeen on hyvä kertoa kämppikselle reilusti, että et voi toimia terapeuttina, vaan siihen on hänen itse saatava ammattiapu tai muuten uuvut hänen ongelmiinsa. Mielestäni ystävyydenkään ei tarvitse jatkua jokapäiväisenä tapaamisena - tulee liian rankaksi sinulle. Tarvitset lukuaikaa ja myös muita ystäviä. Voimia sinulle!- wellamo
Itse vaikean masennuksen sairastaneena tiedän, että ystävien tuki on tärkeä, mutta omaa itseäsi et saa uhrata! Hanki oma asunto, älä kuuntele itsemurhalla uhkaamista tai kiristystä. Jos tiedät ystäväsi terapeutin nimen, voit ottaa häneen yhteyttä ja kertoa ongelmasta tai jollekulle muulle alan ammattilaiselle.
Kerro, että välität hänestä, mutta että olet itsekin väsynyt etkä jaksa. Mä olen aina pitänyt itsestään selvänä, että itsemurhapuheet kuuluu ammattilaisten korville, läheisille sanon, että voin todella huonosti tms. Tullainen käytös kuin ystävälläsi kertoo kyllä akuutin sairaalahoidon tarpeelta.
Voimia sulle ja pidä itsestäsi huolta!
- kohta samanlainen
Kiitoksia kaikille kirjoittaneille. Jaksan taas vähän paremmin, kun sain lukea, että on ok, vaikka en aina jaksakaan ja haluan ottaa välimatkaa ja hoitaa itseänikin:) En todellakaan ole hylkäämässä ystävääni ja siksi kirjoitinkin, ettei siihen tilanteeseen tarvitse ikinä tulla. Se kämppäkin löytyi eilen ja tänään olisi edessä se, kertominen ystävälleni. Toivottavasti se menee hyvin...
Aurinkoista loppusyksyä kaikille (vaikka pilvessähän tuo näyttää nyt olevan) ja lämmintä joulun odotusta! - Tyttö vain
OLen itsekkin kokenut masennukset ahdistuksen, mutta en kuitenkaan voi ymmärtää miten ystäväsi voi käyttää sinua hyväkseen.Musta on todella hyvä, että etsit omaa kämppää koska ei sun ystäväs oo sun vastuulla.Varsinkin jos sun oma mielenterveys on huononemaan päin sen takia suosittelen, että tässä tapauksessa ajattelet nyt itseäsi ja muutat omaan kämppään.Voithan silti olla ystäväsi tukena vaikka et aina paikalla olisikaan.Ja voisit koittaa puhua tunteistasi kyseiselle ystävällesi.Äläkä anna hänen kietoa sinua sormensa ympärille sillä ei hän voi käyttää sinua hyväkseen ja käyttää masennusta tekosyynä.Koitahan pärjäillä.. =))
- masisisi
Voihan olla että ystävälläsi on myöskin jotain muuta lisäksi, kuten jonkinlainen persoonallisuushäiriö. Tuo hyväksikäyttö on kyllä tosi kurjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628