Miten joku HSO-sihteeri voi hyvällä omallatunnolla sanoa olevansa korkeakoulutettu? Itse aloitin kyseiset opinnot tänä syksynä ja olen suunnitteilla lopettaa ne niin, että enää joululoman jälkeen en jatkaisi.
Opetus on todella ala-arvoista, esim. tietokoneen Windowsin hallintaa, asiakirjojen kirjoittamisen opettelua tai liiketalouden perusopintojenkin alkeita. Ei tällaista ole muilla AMK-laisilla muissa kouluissa. Kaverini on Pasilan Heliassa liiketaloutta lukemassa ja toinen kaverini lukee Laureassa insinööriksi. Kun olen vilkaissutkin heidän kurssiaiheitaan, muistiinpanojaan, oppikirjojaan tms. olen ollut kuin puulla päähän lyöty. Ensin kun kuvittelin koko AMK-järjestelmän olevan huijausta, mutta tajusinkin että vain minua on huijattu.
Kyseessä on 100% opisto, ei ammattikorkeakoulu. Luin tällä palstalla joskus aiheesta ja väitettiin että sihteeriopiston nimi vain vaihdettiin. Se nähtävästi pitää paikkansa. Kyllähän se tietysti muutenkin epäilytti, että miten voi sihteeri olla tradenomi, jos hänen esimiehensäkin on. Miten kaksi täysin eri hierarkista työtehtävää voi valmistua samalla nimikkeellä. Hyväuskoisena kuitenkin uskoin tämän.
Nyt minulla on olo että minua on huijattu. Minulle on markkinoitu korkeakoulua, joka paljastui varsin pian opistoksi. Mistä saan hyvityksiä, kuka korvaa menetetyn ajan ja vaivan? En kerta kaikkiaan voi jatkaa koulussa, jossa askartelemista ja näppäilytaidon hallintaa kutsutaan korkeakouluopinnoiksi.
Olen kirjoittanut lukiosta hyvin ja masentuneena katselin yliopistojen opintotarjontaa. Miten ihanasti päivääni piristikään Lappeenrannan yliopiston KTM koulutusohjelman kuvaus. Siellä sanottiin että tradenomit voivat suorittaa tutkinnon kahdessa vuodessa, PAITSI HSO-sihteerit, jotka luokitellaan ammattioppilaitoksesta valmistuneiksi. HSO-sihteereille hyväksiluetaan 41 opintopistettä, aivan kuten ammattikoulun merkonomeille, datanomeille jne.
http://www.lut.fi/hakuopas/kauppatieteiden_maisteri/aiempitutkinto/ammatillinen_tutkinto.html
Onko muilla samanlaisia fiiliksiä? Tuntuuko teistä että Helia on huijannut puhuessaan korkeakoulututkinnosta?
HELIA sihteerin korkeakoulutus
6
2227
Vastaukset
- AMK
Sama pätee muihinkin amiksiin.
- Paavo
Ei sihteerit ole korkeakoulutettuja... nehän on pelkkiä assistentteja!!
- Joopajoo
Kirjoittajalla tuntuu olevan ajatukset sekä faktat haussa.
Laurealla ei ole tekniikan koulutusta eli huomattavan vaikea sieltä on insinööriksi valmistua :D
- Joopajoo
Niin ja varmaan kannattaisi ottaa muutenkin selvää omasta tutkinnostaan. Et ole valmistumassa HSO-sihteeriksi vaan tradenomiksi eli katso tuolta Lutin sivuilta kohta tradenomit. Toi mainitsemasi linkki on ammatillisten tutkintojen hyväksilukuun eli niihin HSO-sihteereihin, jotka ovat aikoinaan valmistuneet ns. "sihteeriopistosta".
- itku
Eipä tässä sit muuta,ku hyvillä mielin tammikuussa opiskeleen. :D
- Tradenomi
Ainakin minun aikanani ensimmäinen puoli vuotta oli samaa näpertelyä kaikilla Helialaisilla. Meillä oli Assarit, liiketalouden ja tietojenkäsittelyn opiskelijat sekaisin opiskelemassa samoja asioita. Voit kuvitella kuinka motivoitunut olin tietotekniikan opiskelijana opiskelemaan Wordin ja Excelin perustiota ja laatimaan muistiota toisensa perään.
Kaikissa AMKissa on samat alkunäpertelyt, ne kun kuuluvat pakollisiin opintoihin. Varsinaisesta Assareiden koulutuksesta en osaa sanoa mitään, en ollut juuri heidän kanssaan missään tekemisissä ensimmäisen puolen vuoden jälkeen.
Ja mitä Laurean meininkiä opiskeluaikanani seurasin (tuttuja siellä), niin olin kyllä tyytyväinen opiskelupaikkani valintaan. Kannataa varmaan katsoa vielä ensi kevät, ennen kuin teet mitään päätöksiä, tai ainakin haastatella vanhempia opiskelijoilta jotta selviäisi vastaako varsinainen opiskelu paremmin tarpeitasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517003Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414734HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1401969
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321579Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161449
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201194mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101109