Ihmettelen, kun on rannat kotijärvellä mökkejä täynnä mutta ei käyttäjiä!!??
Käyvät 5-10 viikonloppua keskimäärin ja usein eivät jää edes yöksi.
Onko tämä uus sukupolvi niin kiireistä vai kaupunkilaistunutta?
Tuntuu, että on paljon rahaa tyhjän panttina vai liekö ne niitä "investointeja"? Vai pelkkää statusta?
Itse vietän 3-4 kuukautta vuodessa mökillä eli aina kun voin. Ja nautin joka hetkestä!
PS. Puhe "rantojen ylirakentamisesta" ei saa minulta kannatusta. Tykkään kun on elämää ja kuulee lasten ääniä järveltä.
Mökin käyttöaste
15
3676
Vastaukset
- mökkeillä riittävästi
töissä on käytävä, lapset koulussa jne.
Koko vuoden on tehtävä tuhat ja yksi asiaa, jolloin ei ehdi mökille lähteä vaikka kuinka mieli tekisi...
odotamme oikeasti aikaa, jolloin kaikki tarpeellinen on tehty edes osittain ja ehdimme nauttia luonnosta istuen terassilla.
Omakotiasukkina ja pienten lasten vanhempina saattaa olla näkyvissä n 5 vuoden aikahaitarilla ehkä yksi kesä, edes, jolloin olemme mökillä enenmmän kuin muutaman hetken.
On muuten aikas pirunmoisen kallis yö, vieläkin, joka kerta...- jussi
Meidän perheessä 2 murrosikäistä, emäntä reissuhommissa, itse vuorotöissä, omakotitalo riesana ja mökki 150 km:n päässä. Mökillä yövytään perheen kanssa n. 70 yötä vuodessa ja itse lisäksi lähes saman verran yksin tai kavereiden kanssa. Aivan liian pieni on käyttöaste mutta naapureihin verrattuna moninkertainen. Enempää ei vain kertakaikkia kerkeä vaikka halua olisi ympärivuotiseenkin mökkeilyyn.
Ehkäpä sitten joskus...
- minäkin kovasti
ihmettelen.
Kaikkein eniten sitä että ihiset ylipäätään suostuvat ajamaan tuntikaupalla mökille päästäkseen.
Siinähän katoaa koko ilo mökistä.
Itse hankimme mökin 12 kilometrin päästä ja kyllä me koko perhe siellä vuoden mittaan vietämme reilusti enemmän aikaa kun kaupunkiasunnossa.
Sinne voi ihan piipahtaa arki-iltanakin kun matkaan menee vartti.
Kuitenkin se on ihan omaa maailmansa, meren rannassa, lähin naapurikin 800 metrin päässä.
Siellä hermo lepää ihan yhtä hyvin kuin 200 km:n päässäkin.- jjjjjjjjjjj.
No joopajoo. Eipä kuule suurimmalla osalla Suomalaisista ole mitään mahdollisuuksia hankkia mökkiä 12 kilometrin päästä kotoaan. Tai sitten pitää muuttaa johonkin harvaan asutulle seudulle, missä vettä riittää. Mutta alapas nyt muuttamaan johonkin kun työpaikat, kaverit, suku harrastukset sun muut asiat ovet vuosien varrella muotoutuneet sinne asuinpaikkakunnalle. Ja esim. täällä Helsingissä voi olla tosi tyytyväinen jos onnistuu saamaan suht inhimilliseen hintaan (alle 100.000 euroa) edes kohtuullisen mökin alle 150 km:n päästä kotoa. Mielelläni minäkin hankkisin mökin 12 km:n päästä kotoa, mutta kun taitaa halvimmat mökit sillä etäisyydellä kodistamme maksaa miljoonan…
- minäkin kovasti
jjjjjjjjjjj. kirjoitti:
No joopajoo. Eipä kuule suurimmalla osalla Suomalaisista ole mitään mahdollisuuksia hankkia mökkiä 12 kilometrin päästä kotoaan. Tai sitten pitää muuttaa johonkin harvaan asutulle seudulle, missä vettä riittää. Mutta alapas nyt muuttamaan johonkin kun työpaikat, kaverit, suku harrastukset sun muut asiat ovet vuosien varrella muotoutuneet sinne asuinpaikkakunnalle. Ja esim. täällä Helsingissä voi olla tosi tyytyväinen jos onnistuu saamaan suht inhimilliseen hintaan (alle 100.000 euroa) edes kohtuullisen mökin alle 150 km:n päästä kotoa. Mielelläni minäkin hankkisin mökin 12 km:n päästä kotoa, mutta kun taitaa halvimmat mökit sillä etäisyydellä kodistamme maksaa miljoonan…
juu. Tätä minä juuri tarkoitin ihmetelylläni että kaikkeen ihmiset suostuvat. Jos minä en olisi saanut hyvää mökkiä tuosta nurkan takaa en olisi ostanut ollenkaan vaan käyttänyt nekin rahat kaupunkiasumiseni kohentamiseen tai ehkä ostanut asuntoauton tai -vaunun.
- jussi
minäkin kovasti kirjoitti:
juu. Tätä minä juuri tarkoitin ihmetelylläni että kaikkeen ihmiset suostuvat. Jos minä en olisi saanut hyvää mökkiä tuosta nurkan takaa en olisi ostanut ollenkaan vaan käyttänyt nekin rahat kaupunkiasumiseni kohentamiseen tai ehkä ostanut asuntoauton tai -vaunun.
Meitä mökkeilijöitä ei kiinnosta sinun asuntovaunuhaaveesi pienimmässäkään määrin, joten älä sinäkään turhaan rasita aivokapasiteettiasi ihmettelemällä sitä että nautin yli kaiken 150 km:n mökkimatkasta sekä mökkeilystä KAUKANA kotoa.
- minäkin kovasti
jussi kirjoitti:
Meitä mökkeilijöitä ei kiinnosta sinun asuntovaunuhaaveesi pienimmässäkään määrin, joten älä sinäkään turhaan rasita aivokapasiteettiasi ihmettelemällä sitä että nautin yli kaiken 150 km:n mökkimatkasta sekä mökkeilystä KAUKANA kotoa.
no, olokee hyvät ja pitäkee mökkinne ja naattikaa vaan.
Hyvät jatkot.
- tumpelo
Itse olen juuri tekemäassä vain
"KESÄsaunaa" siksi että minulla on mahdollisuus
olla mökillä vain 20 päivää vuodessa.
Siksi se on kevyt ja halpis.
Homma etenee, pohja on tehty ja alkukatselmus suoritettu.- on suhteellista
Olemme puolittamassa mökkimatkaa neljästä ja puolesta sadasta kilometristä ja 2,5 tunnin matka tälle uudelle työmaalle tuntuu tosi lyhkäseltä! Ja ajallisesti lyhenee vielä kunhan väli Lahti-Heinola valmistuu. - Voisi lähempänäkin olla rantaa, mutta ei niin kalamiestä vetävää kuin Savon ja Keski-Suomen rajamailla. Puolen vuoden rakennusaikana on oltu kotona kaksi viikonloppua. Sama tahti luultavasti jatkuu avovesikaudet tulevinakin vuosina, vaikka möksä kohta valmistuukin käyttökuntoon. Mutta jatkossa kädessä onkin airo ja vapa eikä vasara tai lapio.
- Talvikki
Ihmettelen samaa. Mökki kannattaisi alunperinkin tehdä talviasuttavaksi, ja ellei siihen meinaa olla varaa, tinkisikö jostain tietokonekaapeloinnista tai jostain?
Talvella on todella ihanaa mökkeillä, ei kärpäset kiusaa. Ihanaa tulla saunasta ulos, katsella tähtitaivasta ja talvisia hankia, myrskylyhdyn valossa, ja sisällä odottaa lämmin tupa ja sinne kuumentamaan glögiä.
Talvimökkeilijät tietävät sen ihan eri tunnelman mitä ei kesällä koskaan voi olla.- saati kummastele
Miksi edellyttää että kaikkien pitäisi ajatella ja toimia samalla tavalla kuin itse? Ihmisten mieltymykset ja mahdollisuudet ovat niin moninaisia, että niihin mahtuu niin perinneaskeetit kuin urbaanit mukavuushaluisetkin. Usein vielä samaan mökkitalouteen.
Meille on valmistumassa kolmen vuodenajan mökki, osin mukavuuksin, mutta ekologiseksi toteutettuna: mahdollisuus pelkkään puulämmitykseen, erotteleva kompostoiva wc, puulämmitteinen sauna vaikka sähköäkin tulee jne. Eikä olla olevinaan oikeassa, se vaan passaa meidän nykytilanteeseemme ja oletuksiimme pitemmän aikavälin energia- ja ympäristöpaineista. Jos joskus joku haluaa tästä talvilämpimän, niin ulkoseiniin vaan pieni lisäeristys, ylä- ja alapohjat sekä ikkunat ja ovet on jo valmiiksi riittävää omakotilaatua ja putkistot eristetty/eristettävissä.
Hmm.... onko tämän kirjoittaminen sitä samaa tuputtamista, mitä otsikossa vierastetaan.
- tai oma
kyllähän sitä käyttöastetta voisi nostaa vuokraamalla tarpeen mukaan mökin. olisi varmaan hyvin pitkään halvempaa kuin oman mökin hankkiminen, mutta jokin siitä kuitenkin mielestäni puuttuisi.
itselläni taloudellisista syistä mökki hankittu yli 300km päästä, joten ei sinne joka viikonloppu jaksa ajaa. tai vaikka itse jaksaisinkin, niin lapset eivät jaksa.
joten eiköhän syyt matalaan käyttöasteeseen löydy pitkälti muiltakin tuosta samasta johtuen, pitää olla oma mökki, mutta kun ei ole mahdollista hankkia sellaista riittävän läheltä.- vuosivuokralla
Minulla on ollut sama mökki vuosivuokralla jo 14 vuotta. Tunnin ajomatka kotoa Espoosta, niin läheltä ei ole resursseja ostaa omaa. Käyttöastekin pysyy melko korkeana mökin läheisyyden takia. Mökki myös tuntuu jo melkein omalta pitkän vuokrasuhteen takia. Tosin poikkeaa omasta siinä, että isäntä tuo halot pihalle joka kevät (kuuluu vuokraan) ja korjaa mökkiä tarpeen mukaan. Mökki on tosin melko vaatimaton saunamökki, johon ei tule vesi sisälle, mutta ranta on kuistilta alle 10 metrin päässä ja soutuvene kuuluu myös vuokraan. Vuokramökissä on se hyvä puoli, että voit lopettaa, jos siltä tuntuu tai haluat seuraavaksi paremman. Mutta 3000 euron vuosivuokralla (sähköineen) tuskin lopetan. Suosittelen muillekin, joiden resurssit eivät riitä omaan mökkiin.
- vuosiko?
vuosivuokralla kirjoitti:
Minulla on ollut sama mökki vuosivuokralla jo 14 vuotta. Tunnin ajomatka kotoa Espoosta, niin läheltä ei ole resursseja ostaa omaa. Käyttöastekin pysyy melko korkeana mökin läheisyyden takia. Mökki myös tuntuu jo melkein omalta pitkän vuokrasuhteen takia. Tosin poikkeaa omasta siinä, että isäntä tuo halot pihalle joka kevät (kuuluu vuokraan) ja korjaa mökkiä tarpeen mukaan. Mökki on tosin melko vaatimaton saunamökki, johon ei tule vesi sisälle, mutta ranta on kuistilta alle 10 metrin päässä ja soutuvene kuuluu myös vuokraan. Vuokramökissä on se hyvä puoli, että voit lopettaa, jos siltä tuntuu tai haluat seuraavaksi paremman. Mutta 3000 euron vuosivuokralla (sähköineen) tuskin lopetan. Suosittelen muillekin, joiden resurssit eivät riitä omaan mökkiin.
onko mökki siis koko vuoden käytössä tuolla 3000 eurolla vai onko mökillä muitakin käyttäjiä?
Mistä näitä vuokramökkejä löytyy? hesari tms.? - on vuodeksi
vuosiko? kirjoitti:
onko mökki siis koko vuoden käytössä tuolla 3000 eurolla vai onko mökillä muitakin käyttäjiä?
Mistä näitä vuokramökkejä löytyy? hesari tms.?On koko vuodeksi samoin kuin viikkovuokralaisella on koko viikoksi. Olen siis ainoa käyttäjä ja menen silloin kuin haluan, vuosivuokra on maksettu etukäteen. Mökin löysin Hesarista, yksityisen ilmoitus. Ja tarkkaan ottaen vuokra on alle 3000. Näitä ilmoituksia tulee keväällä ja silloin on oltava nopea, kun sopivan tuntuinen osuu kohdalle. Olin jo menettänyt pari vaihtoehtoa, kun soittelin ja sovin näyttöä viikonlopuksi. Tämän menin katsomaan heti aamulla ja päätös oli tehtävä heti, koska seuraava katsoja oli tulossa tunnin päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875