Kemistin työt

tuleva kemisti

Mikä mahtaa olla kemistien työliisyystilanne, miten helposti valmistumisen jälkeen yleensä pääsee töihin? Ja onko siinä minkäänlaista varaa valita minkälaisiin hommmiin menee?
Itse olisin kiinnostunut lähinnä elintarvike-alan hommista, onko näihin suurta pyrkyä?
Ei huvittaisi 5 vuoden opiskelujen jälkeen työttömänä tai jossain liimatehtaalla odotella parempia hommia..

7

1444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen

Korjatkaa jos olen väärässä. Yliopistosa valmistunut kemisti katselee päältä ja vie isomman palkan, kun sillä aikaa ammattikoulun käynyt laborantti tekee hommia.

• jore

Joo-o. Kuten nokiallakin; Ollila katseli päältä kun duunari väänsi puhelimia. Tsemmosta se onpi.

• laborantti-kemisti

Et aivan täysin oikein oo ymmärtänyt. Laboranteista ei toki ihan noin vaan pomoja tuu, mutta kyllä kemistitkin voi tehdä about samoja laboratorioanalyysejä ku laborantitkin. Olin kesätöissä EELAlla. Laboranttina.

Laboranteille ei oo häävisti töitä tarjolla, joten ajankulukseni hain yliopistoon lukeen kemiaa. Kyllähän se on niin, ettei niille kemisteillekään kovin kummosesti niitä avoimia työpaikkoja oo tarjolla (www.mol.fi). Tiedä sitten mikä on tulevaisuus.

Mieluummin mä ainakin menisin liimatehtaalle ku elintarvikealalle. Tai no, pääasia on, että menee yksityiselle, teollisuuteen tai vastaavaan. Ei kannata pyrkiä valtiolle tai kunnalliselle, ihan kivoja töitä joo, mutta niin paskapalkalla että ihmettelen kuinka kehtaavat niin vähän kuussa maksaa.

• tuleva kemisti
        laborantti-kemisti kirjoitti:

Et aivan täysin oikein oo ymmärtänyt. Laboranteista ei toki ihan noin vaan pomoja tuu, mutta kyllä kemistitkin voi tehdä about samoja laboratorioanalyysejä ku laborantitkin. Olin kesätöissä EELAlla. Laboranttina.

Laboranteille ei oo häävisti töitä tarjolla, joten ajankulukseni hain yliopistoon lukeen kemiaa. Kyllähän se on niin, ettei niille kemisteillekään kovin kummosesti niitä avoimia työpaikkoja oo tarjolla (www.mol.fi). Tiedä sitten mikä on tulevaisuus.

Mieluummin mä ainakin menisin liimatehtaalle ku elintarvikealalle. Tai no, pääasia on, että menee yksityiselle, teollisuuteen tai vastaavaan. Ei kannata pyrkiä valtiolle tai kunnalliselle, ihan kivoja töitä joo, mutta niin paskapalkalla että ihmettelen kuinka kehtaavat niin vähän kuussa maksaa.

Ei se raha ratkase, tärkeintä on että on löytänyt työn josta todella pitää. Onhan se varmaan ehkä vuoden kivaa painaa paskahommaa kovalla palkalla mutta pidemmän päälle se ei ole kannattavaa.
        Kunnallisissa tai valtion töissä voisi kuvitella olevan rauhallisempaa, ilman sellaista yritysmaailmasta tuttua "nopeammin! tehokkaamin!" vouhotusta. Mutta mielikuviahan nämä vain..

• Minä olen
        tuleva kemisti kirjoitti:

Ei se raha ratkase, tärkeintä on että on löytänyt työn josta todella pitää. Onhan se varmaan ehkä vuoden kivaa painaa paskahommaa kovalla palkalla mutta pidemmän päälle se ei ole kannattavaa.
        Kunnallisissa tai valtion töissä voisi kuvitella olevan rauhallisempaa, ilman sellaista yritysmaailmasta tuttua "nopeammin! tehokkaamin!" vouhotusta. Mutta mielikuviahan nämä vain..

Kyllä mulle ainakin työssä olis tdella tärkeetä myös palkka! "Onhan se varmaan ehkä vuoden kivaa painaa paskahommaa kovalla palkalla mutta pidemmän päälle se ei ole kannattavaa." Eli eikös tuon voi sanoa myös toisin päin. Ei varmaan ole hauskaa myöskään tehdä vaativaa ja mielenkiintoista työtä huonolla palkalla?

• eroja
        Minä olen kirjoitti:

Kyllä mulle ainakin työssä olis tdella tärkeetä myös palkka! "Onhan se varmaan ehkä vuoden kivaa painaa paskahommaa kovalla palkalla mutta pidemmän päälle se ei ole kannattavaa." Eli eikös tuon voi sanoa myös toisin päin. Ei varmaan ole hauskaa myöskään tehdä vaativaa ja mielenkiintoista työtä huonolla palkalla?

No ihmisiä on erilaisia ja jokaisen mieltymykset ja intressit ovat erilaisia.

Toisille palkka on tärkein, toisille taas työn kiinnostavuus. Joillekin molemmat.

Mitäpä tuosta kiistelemään. Kannattaa toki miettiä kuinka paljon sitä palkkaa juuri itse todellisuudessa arvostaakaan.

• kerronpa hieman

Voit esimerkiksi unohtaa opetustyöt, jos et niitä halua tehdä, koska kemistin tehtäväkenttä on erittäin laaja. Kemia on sellainen oppiaine, jossa todellakin korostuu se tietämys ja asiantuntevuus.

Sanoisin kaikille kemiaan halajaville, että panostakaa siihen opiskeluun, opiskelkaa niin pitkälle kuin rahkeita riittää, niin hyvin kuin ikuna pystytte ja niin laajasti kuin vain voi.

Kemistiltä nimittäin odotetaan sitä tieto-taitoa enemmän kuin monella muulla alalla ja mahdolliset aukot kemian tietämyksessä näkyvät osaamisessanne heti.

Työtehtäviä opetustyön lisäksi on varmasti tarjolla. Teollisuus työllistää kemistejä tosi paljon. Käytännössä kemisti menee usein sen diplomi-insinöörin ohitse siitä yksinkertaisesta syystä, että puhdasta kemiaa opiskellut tietää asioista eniten. Lääketeollisuus työllistää varmuudella kemistejä nyt ja tulevaisuudessa. Julkishallinnon ja miksei myös yksityisen sektorin ympäristöhallinnosta ja ympäristötekniikasta vastaaville työpaikoille kemisti voi hakea siinä missä inssit ja julkishallinnon opiskelijatkin. Tutkimustyö työllistää; käsittääkseni kemisti voi työskennellä myös biologian parissa, koska kemisti ymmärtää paljolti luonnon monimuotoisesta kiertokulusta, tosin hieman eri tavalla kuin biologi.

Paljon riippuu sivuaineista ja ne kannattaakin valita huolella. Luontevaa on lukea muita luonnontieteellisiä aloja, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja sivuaineiksi kannattaisi entistä enemmän tähystellä myös kauppatieteistä, teknillisestä esim. ympäristö- tai kemiantekniikan osastoilta taikka oikeustieteellisestä ympäristöoikeuden ja rakennus- ja maankäyttölain opinnoista. Kannattaa miettiä, millaista hommaa tulevaisuudessa haluaa tehdä, mutta kannattaa pitää mielessä, että se korkealuokkainen kemiantietämys on kaiken A ja O.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe