Mitä olette tai aiotte toimia isänpäivänä kun lapsi on esim koulussa ja siellä tehdään isäpäivä kortteja yms.. ja omalla lapsella ei ole isää kenelle tehdä? Puhutteko lapsen kanssa asiasta, vai onko isänpäivä puhumattomien asioiden listalla?
Ahdistaa isänpäivä...
Isättömät lapset
12
1466
Vastaukset
- Pariton
Voihan isänpäiväkortin tehdä vaikka isoisälle jos sellainen on.
- yksinäiti
Lapseni tekee isänpäivänä kortit kaikille papoillensa. Ja kyllä monesti puhutaan myös siitä miksei isää ole. Puhumattomuus on mielestäni kauheaa, varsinkin jos aloite puhumiseen tulee lapselta.
Pahaa mieltäänkin lapsi on purkanut kiukuttelemalla nyt isänpäivän aikaan enempi kuin tavallisesti.
Myös fiksu opettaja/ muu lasten parissa työskentelevä henkilö kertoo, että isänpäivänä voi kortin tehdä vaikka papallekkin, jopa äidille jos ei isää eikä pappaa ole. Ja nykyään melkeinpä joka paikassa on joku isätön, joten asia huomioidaan hienotunteisesti. Tämä ei kuitenkaan mielestäni poista vanhemman vastuuta keskustella asioista lapsen kanssa.- asiasta
pitää jutella,mut meillä ainakin vain silloin kun lapsi itse kysyy ja vastaan niihin kysymyksiin mitä lapsi esittää,isompana sitten puhutaan paremmin.
koulussa on kuulemma papalle tehnyt lahjaa,niinkuin aina ennenkin..(viimevuonna tosin kortissa luki isälle,ku opettaja oli tauluun kirjoittanut niin malliksi..ärsytti koska nimenomaan olin opettajaa pyytänyt et eikö asian voisi hoitaa niin et ei turhaa kysymyksiä tulisi koulussa,kaikki kyllä tietää ettei lapsella isää ole,mut miksi opettajan pitää sitä sit korostaa..vanhemman lapsen opettaja sanoi aikoinaan et aina kun kortteja tehdään niin vaihtoehdot isälle,papalle,vaarille tai vaikka naapurin jormalle,annetaan jo heti alkuun..riippuu varmaan sit vaan opettajasta..) - ei yksinkertaisesti näin
asiasta kirjoitti:
pitää jutella,mut meillä ainakin vain silloin kun lapsi itse kysyy ja vastaan niihin kysymyksiin mitä lapsi esittää,isompana sitten puhutaan paremmin.
koulussa on kuulemma papalle tehnyt lahjaa,niinkuin aina ennenkin..(viimevuonna tosin kortissa luki isälle,ku opettaja oli tauluun kirjoittanut niin malliksi..ärsytti koska nimenomaan olin opettajaa pyytänyt et eikö asian voisi hoitaa niin et ei turhaa kysymyksiä tulisi koulussa,kaikki kyllä tietää ettei lapsella isää ole,mut miksi opettajan pitää sitä sit korostaa..vanhemman lapsen opettaja sanoi aikoinaan et aina kun kortteja tehdään niin vaihtoehdot isälle,papalle,vaarille tai vaikka naapurin jormalle,annetaan jo heti alkuun..riippuu varmaan sit vaan opettajasta..)jokainen tekee kortin, mutta kukin osoittaa sen kenelle tahansa haluaa. Kerrotaan tietysti, että on isäinpäivä, jolloin kortti yleensä tehdään isälle,isoisälle tai kummisedälle?. Mutta yhtä hyvin se voi olla vain kortti, joka annetaan kenelle tahansa tai pidetään itse.
- pitäisikin olla
ei yksinkertaisesti näin kirjoitti:
jokainen tekee kortin, mutta kukin osoittaa sen kenelle tahansa haluaa. Kerrotaan tietysti, että on isäinpäivä, jolloin kortti yleensä tehdään isälle,isoisälle tai kummisedälle?. Mutta yhtä hyvin se voi olla vain kortti, joka annetaan kenelle tahansa tai pidetään itse.
opettaja muutenkin "omituinen" hyvin huomaa et yhn lapset luokassa pistetty eri asemaan uin muut..onneks lapsi ei sitä ole huomannut,siksi en ole viitsinyt asiaan puuttua..
osoittaa mielestäni opettajan arvostelukyvyn puutetta,koska tiesi et luokassa on yksi isätön ja toinen jonka isä on kuollut..
- ...
Veljeni luokalla yksi isätön poika keksi, että hän vie isänpäiväkortin isänsä haudalle.
- kaunista
Aivan, voihan kortin viedä myös kuolleen isänsä haudalle, minusta kaunis ajatus. Meillä ei lapsilla ole isää eikä yhtään elossa olevaa pappaakaan, joten he saavat tehdä korttinsa vaikka äidille jos haluavat.
- didi74
Poika askertelee kortin päiväkodissa, sen me viemme isän haudalle. Muuten isänpäivää juhlistetaan papan kanssa ja askerrellaan kotosalla papalle ja vaarille kortit.
Onneksi on kuitenkin läheisiä miehiä olemassa!
- n.s.isättömiä
Opettajatkin sen tietävät.
Asiasta pitää puhua reilusti, niin se ei tunnu silloin niin pahalle. Lapset saa itse päättää haluavatko tehdä isäpäiväkortin/lahjan.
Meillä ei isänpäivä ole tuottanut ongelmia, vaikka ei isää kuvioissa olekkaan. Riittää kun kaikki muut ihmissuhde asiat on hyvin.- -------------
Olen lasten vapaa-ajan kerhossa töissä. Eräs lapsi sanoi itse (askartelimme ihan yleisesti, emme edes isänpäivään liittyen)ettei hänellä ole isää, mutta että haluaa viedä askartelemansa jutun vaarilleen isänpäivä lahjaksi:) Mielestäni sen kortin/lahjan voi antaa kenelle tahansa miespuoliselle sukulaiselle/tutulle, jolla on tärkeä paikka lapsen elämässä. Voihan vaikka äiti selittää, että me vietetään "miestenpäivää" tmv. ja lapsi voi askarrella kortin vaikkapa kummilleen, sedälle, enolle tmv. jos sitä isää/pappaa ei ole!:)
Kumma juttu jos opettajat eivät osaa huomioida tätä asiaa, tuntuu että kerhossammekin monilla lapsilla ei ole käytännössä mitään yhteyksiä isiinsä:( Joku voi alkoholisti tmv. ja on ymmärrettävää, ettei yh-äiti anna lapsen olla isään yhteyksissä. Ja sitten on toki näitä "isättömiä", eli isää "ei ole" koskaan ollutkaan lapsen elämässä, hän on kuollut, tai ei pidä yhteyksiä lapseensa...
Valitettavasti tämä taitaa olla ajan ilmiö:(
- tuntua
että äidit vihdoinkin alkavat käsittää miksi äitien päivät ja sen korostaminen on ollut vain pahentava juttu parisuhteille ja lapsille. No nyt kun on isienkin päivä niin se aukee vai aukeeko?
Minusta se velvoite tulis kaikkien äitien toteuttaa että se oikea isä tuotaisiin esiin ja lapsi voisi tavata ja viettää aikaansa lapsiensa kanssa.
Isänpäivähän puuttui siksi koska se äiti vain katsottiin lapselle tärkeäksi. Eikä sitä ehkä olisi vieläkään siis isänpäivää jos ei naisten omat tarpeet työ ym "menestymis" ja voittamis pakon ajamana teksi isänpäivästä heille tarkeän sitä kautta. Kun lapset ja materiaali ym tarvitsee nyt isää enemmän että äiti voi toteuttaa menemistään "uralla" ym. Hyvä niin mutta se onneksi aukaisee myös tätä patoutumaa.
Ja mikä parasta laset saavat pian isänsäkkin vaikka se taitaa vieläkin maksaa isille muutakin kuin "maltaita" - Nitta-83
Ko. päivä meni jo, mutta meillä tehtiin ukille kortti, Kortit saivat myös poikani isän isä ja isän isän isä. ;)
Meillä puhutaan asioista, mitä niitä salailemaan, edessä niiden käsittely kuitenkin on. Ja lapsen kanssa on juteltava jos hän kysyy, on väärin pimittää tietoa. Pitää vain rehellisesti kertoa asioista, jotta hänkin ymmärtää.
Nykyään opn paljon isättömiä lapsia, joten omasi ei ole ainut.
En tiedä vanhako lapsesi on, mutta katso hiukan iän mukaan mitä kertoa. Ja jos lapsi ei kysele, ei kannata paljoa puhella vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713