Vulvodynia

oona82

Olen 23-vuotias nainen ja lopulta monien monien lääkärikäyntien jälkeen minulla todettiin vulvodynia. Nyt viimeisin apukeino, mitä lääkärini suositteli, oli puudutuspiikit alapäähän ja triptyl-psyykelääke nostamaan kipukynnystä. Onko jollakulla mahdollisesti kokemusta näistä apukeinoista, toimivatko ja kuinka kauan? Onko apua ollut jostain muusta? Kieltämättä pikku hiljaa alkaa olla epätoivoinen olo, kun rakastelu oman miehen kanssa ei oikein onnistu...

11

14113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuutikki

Minulla todettiin myös vulvodynia pari vuotta sitten (Itsekin ravasin jatkuvasti lääkärillä, eikä mitään ensin löytynyt..) Valitettavasti mulla ei ole kokemusta tuosta mainitsemastasi hoitokeinosta. Silloin pari vuotta sitten vaiva saatiin väliaikaisesti hoidettua kuukauden välein tehdyillä podofyllotoksiinipenslauksilla (siis vanutikulla laittoivat kipupisteisiin sellaista voidetta), mutta vaiva häipyi näin vain n. vuodeksi ja on nyt palannut...

Vähän aikaa sitten kävin taas gynellä, ja tällä kertaa sain estohoitolääkityksen hiivasienitulehduksien poissulkemiseksi, mua kehotettiin pitämään taukoa hormoniehkäisyssä ja menemään fysioterapeutille. Vielä en ole jättänyt ehkäisyä pois koska en haluaisi, mutta pitää varmaan... Fysioterapiaan pääsen vasta kuun lopulla. Katsotaan miten käy.

Oletko käynyt www.verkkoklinikka.fi -sivuilla, siellä on aiheeseen liittyvä keskusteluryhmä otsikolla vestibuliitti. Itse en ole vielä tutustunut, mutta aion mennä.

Aika hermoja raastava vaiva tämä tosiaan on. Voimia kaikille kohtalotovereille!

• haidi 84

Hei!
      Mullakin epäilty vulvodyniaa, mutta kärsin myös muista probleemista, jotka voivat aiheuttaa samanlaisia tuntemuksia.. rakkovaivoista(rakkotulehduksia ja jatkuva kivun tunne rakossa.. interstitielli kystiitti tapainen, mut ei ihan siihen diagnostiset kriteerit riittäneet..) ja kondylooman aiheuttamista solumuutoksista(ei oo näkyviä kondyloomia).. joka tapauksessa vulvodynia alokoi tulla lopulta mieleen kun ei löytynyt selitystä jatkuvalle kutinalle(vulvodyniassa ei kuulema yleensä kutinaa, mut kuitenkin..) ja alapään kivulle, tunteelle et koko ajan ois housuissa lasinsiruja tms..Yhdyntäkivut varmaan yksi yleisimpiä oireita, mut mulla pahin se jatkuva kipu alapäässä.. joka tapauksessa rakkoani on nyt hoidettu huuhteluin, ja olen sen vaivan kanssa päässyt eteenpäin. Olen ollut kolmisen kuukautta ilman hormonaalista ehkäisyä ja muutaman kerran on jopa seksi onnistunut erinomaisesti. Nämä positiiviset kokemukset ovat tuoneet ilmeisesti jotain muutakin muutosta, koska vaivani ovat lievät. Paljon lievemmät kuin jossain vaiheessa pahimmillaan. Varmasti on mahdollista että olen kärsinyt/ kärsin edelleen vulvodyniasta, mutta alan mennä ehkä parempaan suuntaan pikkuhiljaa. Ja kai se on myönettävä, et psyykkeellä on ilmeisesti vaikutusta, tai ainakin onnistumiset ja parempi mieli tuntuu helpottavan jopa konkreeettista kutinaa ja kipua. No, mullekin on kirjoitettu triptyliä vastaavaa mielialalääkettä hermosärkyyn/nostamaan kipukynnystä, mutta en ole hakenut vielä, enkä tiedä tarvitsenko. Elän nyt päivä kerrallaan ja toivon lopullista paranemista.. 3 vuotta kesti ennen kuin oireeni otettiin tosissaan ja niitä on osattu hoitaa...
      Toivottavasti paranette!! ja uskon niin!! Jorma Paavosesta olette varmasti kuulleet, erikoistunut vulvodynia- potilaisiin, jossain helsingissä töissä. Itse en ole käynyt kun nyt lähti muutenkin(ainakin välillä) asiat selviämään..mut oon kuullu et tosi ammattilainen ompi se lääkäri näissä asioissa.

• caaaa

mulla ei oo todettu eikä ees epäilty vulvodyniaa mut sun teksti on kuin suoraa mun suusta :) mulla on just todettu krooninen rakkotulehdus.. vuoden olen siitä saanut kärsiä ja toivoisin jotain helpotusta.. seksi sattuu joten sen takia olen alkanut miettiä olisiko se vulvodyniaa.. kesällä oli muutama kk ku kaikki vaivat oli poissa. tälllä hetkellä vielä yritän urologin kanssa olla tekemisissä ennen ku alan epäillä tosissaa vulvodyniaa.. koska tuntuu et kaikki on rakossa, siis kaikki vaivat, vaikkakin alapäätä kutittaa koko ajan ja vatsavaivat ovat kovat..

• lisää

Hei!

Itselläni on sekatyypin vulvodynia, eli jatkuva hermosärky ja vestibuliitti. Ja tilanne on aika paha, ja pahenee koko ajan. En meinaa enää pystyä käymään töissä koska istuminen on niin tuskallista. Itse koen huomattavasti tuskallisemmaksi sen invalideetin mitä vd aiheuttaa normaalielämään kuin sen että en kykene yhdyntään.

Triptyliä käytetään lähinnä tuon jatkuvan kivun hoitoon. Tietääkseni siitä ei ole paljoakaan apua klassiseen vestibuliittiin (eli kipu tuntuu lähinnä yhdynnässä yms). Itse käytän mm. triptyliä, mutta hermokipulääkkeiden annostusta ei ole vieläkään saatu kohdalleen vuoden lääkekokeilujen jälkeen. Mitä olen kysellyt noista injektioista, niin ne ilmeisesti tuovat vain väliaikaista helpotusta.

Jos satut asumaan Jyväskylän seudulla, niin torstaina 17.11.2005 on naistenilta genitaalialueen kiputiloista sekä niiden hoidosta Tourutuvalla. Katso ilmoitus esim. verkkoklinikan sivuilta vestibuliitii-keskustelupalstalta.

Verkkoklinikan sivuilta löytyvät myös yhteystiedot valatakunnalliseen vuvlodunia-vertaistukiryhmän sähköpostirinkiin. Livenä tapaava vertaistukiryhmä kokoontuu pääkaupunkiseudun lisäksi jyväskylän seudulla.

• mulla sama

moi mulla on just noita samoja ongelmia. yhdynnät sattuu niin paljon ettei edes huvita ajatellakaan sitä. mulla kaksi lasta mut nekin lähti alulle kovalla kivulla. purin huulta samalla ja ne sisätutkimukset oli ihan kamalia. itkin siellä ettei ikinä enää lasta ellei kipua saa pois. ihanaa että löysin kohtalotovereita. papaa ei ole pystytty ikinä ottamaan kivun takia

• Anna- Liisa

Meillä ratkaisu oli kakkoseen rakastelu.

• minnaliinu

Minulla todettiin pitkittyneiden hiivatulehdusten jälki kipuoireyhtymänä vulvodynia, syön triptyliä 20 mg päivittäin ja auttaa kyllä , suosittelen triptyliä käyttämään, sitä en tiedä joutuuko koko elämän sitä syömään mutta vie oireet pois

• notforgotten

Itselleni tuli äärimmäisen pahaksi äityneen hiivan jälkeen vulvodynia jouluna 2005. Epäilen että jotain vaikutusta saattoi olla metronidatsoli-lääkityksellä jonka söin juuri joulun alla bakteeritulehdukseen (jonka olin saanut kaiketi kroonillistuneen hiivan altistamana). Metronidatsolista olen lukenut sittemmin että se voi aiheuttaa hermovaurion. Minun vulvodyniassani on sekä neuropaattisia piirteitä että syklisyyttä (hermokipujen ohella oireet pahemmat kk-kierron tietyissä paikoin).

Vasta 2007 sain kunnon hoitoa ja aloitin Triptylin. Söin sitä vuoden 2010 tienoille, jolloin olin melkeinpä terve. Alkuvuosina olin niin jumalattoman kipeä etten pystynyt käyttämään edes alushousuja, kokoajan kirveli ja kutitti ja sattui, öisin oli vaikea saada unta. Mutta lääkityksellä tai ajan myötä tokeni siis.

Sittemmin olen saanut oireita vielä useamman kerran vaihtelevasti lievempänä uudelleen. Lääkkeitä en ole enää syönyt. Hiivan hoidin aikoinaan lopulta jodivoiteella (Betadine) kun mikään muu ei auttanut ja sain jo allergisia oireita hiivalääkkeistä. Vulvodyniasta ei ehkä parane koskaan täysin, mutta elämästä voi vuosien päästä tulle siedettävämpää.

• 1412

En tiedä sairastanko itse ns. hermokiputyyppistä vulvodyniaa, mutta herpes tulehduksen jäljiltä minulle jäi ilmeisesti alapäähäni postherpeettinen neuralgia (herpeksen jälkitila) Tämä oireilee itselläni pistävänä kirvelynä ja iholla ei todellakaan näy mitään herpekseen viittaavaa. Inhottavaa nipistelyä ja kirvelyä.

Nyt olen syönyt reilun pari kuukautta Triptyl 10 mg iltaisin ja kirvely / nipistykset ovat poissa. Tuota ennen sain inhottavia aaltomaisia kirvely kohtauksia. Söin tuota ennen jo herpeksen estolääkitystä, mutta vasta Triptylillä oireeni ovat helpottuneet.

Sitä en tiedä kauanko joudun lääkettä syömään, mutta toivottavasti vaivani pysyy poissa tällä ja annostusta ei tarvitsisi nostaa. Kauanko te muut olette joutuneet syömään ks. lääkettä ja kuinka suuria annoksia käytätte?

Ihmeellisiä ja erityisen ikäviä jälkitiloja näköjään voivat aiheuttaa niin herpes kuin hiivakin :(

• notforgotten

Itse aloitin 2007 annoksella 10 mg ja se ei riittänyt, 20 mg oli kai yleisin määrä, mutta alkuun söin kyllä myös 40 mg joitakin aikoja että sain ehkäistyä sitä minulle tyypillistä tilaa eli että oireet pahenivat noin kolmeksi päiväksi jokaisen seksikerran jälkeen. (Seksiä en tosin harrastanutkaan kuin joka 2. tai 3. viikko sairauden takia, ilmankaan en suostunut kokonaan olemaan.)

Ja tosiaan siis sellaiset kolmisen vuotta putkeen. Nuo yhdynnän jälkeiset oireiden pahentumiset ovat enempi sitä sykliseen vulvodyniaan liittyvää oireilua. Hermokipu minulle jäi niin että vielä senkin jälkeen kun 2010 lopetin Triptylin syömisen saatan saada intensiivisten orgasmien aikana hermokipua. Vähän kuin raadeltaisiin kehosta paloja pois, sellainen kipu, mutta onneksi se sitten tokenee hetken päästä eikä jää siis pysyväksi. (Noita voimakkaita, kivun vuoksi "teräviksi" nimittämiäni orgasmeja saan itsetyydytyksestä, seksissä orgasmit eivät välttämättä satu, mutta kiihottumisvaihe voi sattua.)

• Anonyymi
        notforgotten kirjoitti:

Itse aloitin 2007 annoksella 10 mg ja se ei riittänyt, 20 mg oli kai yleisin määrä, mutta alkuun söin kyllä myös 40 mg joitakin aikoja että sain ehkäistyä sitä minulle tyypillistä tilaa eli että oireet pahenivat noin kolmeksi päiväksi jokaisen seksikerran jälkeen. (Seksiä en tosin harrastanutkaan kuin joka 2. tai 3. viikko sairauden takia, ilmankaan en suostunut kokonaan olemaan.)

Ja tosiaan siis sellaiset kolmisen vuotta putkeen. Nuo yhdynnän jälkeiset oireiden pahentumiset ovat enempi sitä sykliseen vulvodyniaan liittyvää oireilua. Hermokipu minulle jäi niin että vielä senkin jälkeen kun 2010 lopetin Triptylin syömisen saatan saada intensiivisten orgasmien aikana hermokipua. Vähän kuin raadeltaisiin kehosta paloja pois, sellainen kipu, mutta onneksi se sitten tokenee hetken päästä eikä jää siis pysyväksi. (Noita voimakkaita, kivun vuoksi "teräviksi" nimittämiäni orgasmeja saan itsetyydytyksestä, seksissä orgasmit eivät välttämättä satu, mutta kiihottumisvaihe voi sattua.)

Joko siel on värkit panokunnossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe