lääkitys koneeseen?

miu

Onko kokemuksia nukahtamislääkkeen tai jonkin rauhoittavan ottamisesta pitkälle lennolle?

30

12614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Changlover

On kokemusta molemmista.
      Syömisen jälkeen, kun ottaa lääkkeen, niin heräilee vähän ennen aamiaista, jossain intian tai pohjois-thaimaan kohdilla.

• miu

Mitä lääkettä otit ja minkä verran?

• Changlover
        miu kirjoitti:

Mitä lääkettä otit ja minkä verran?

Menomatkalla otin rauhoittava/nukahtamislääke 2kpl
        Lääke taisi olla nimeltään valrian, saa apteekista ilman reseptiä ja 30kpl maksaa alta 10€uroa.

Paluulennolla otin kaksi unilääkettä, 4h unta/kpl
        Sain kaverilta joka asuu thaimaassa en tiedä lääkkeen merkkiä.

• Tiina747
        Changlover kirjoitti:

Menomatkalla otin rauhoittava/nukahtamislääke 2kpl
        Lääke taisi olla nimeltään valrian, saa apteekista ilman reseptiä ja 30kpl maksaa alta 10€uroa.

Paluulennolla otin kaksi unilääkettä, 4h unta/kpl
        Sain kaverilta joka asuu thaimaassa en tiedä lääkkeen merkkiä.

Voiko oikeesti ottaa sekä rauhottavia että nukahtamislääkettä sekasin? Pelkään lentämistä enkä saa nukuttua koneessa. Edessä lento Phuketiin. Kumpi parempi, rauhottava vai nukahtamislääke?

• Changlover
        Tiina747 kirjoitti:

Voiko oikeesti ottaa sekä rauhottavia että nukahtamislääkettä sekasin? Pelkään lentämistä enkä saa nukuttua koneessa. Edessä lento Phuketiin. Kumpi parempi, rauhottava vai nukahtamislääke?

Siis toi valrian, mitä saa apteekista ilman reseptiä myydään nukahtamislääkkeenä, mutta siinä purkissa lukee rauhoittava lääke.

Eli yhtä lääkettä vaan oon ottanu :)

• Tiina747
        Changlover kirjoitti:

Siis toi valrian, mitä saa apteekista ilman reseptiä myydään nukahtamislääkkeenä, mutta siinä purkissa lukee rauhoittava lääke.

Eli yhtä lääkettä vaan oon ottanu :)

Olin jo nappaamassa kumpiakin että lento menis kivuttomammin. Mutta ei siis tarvitse...:)

• jos olet

koneen pilotti tai lentoperämies.

"lääkitys koneeseen"
      Kerosiinin sekaan vois lorauttaa vähän pirtua jäänestoaineeksi, niin ei suihkuturbiinit nikottele. Yläilmoissa voi polttoainetankkeihin kondensoitua kosteutta...

• !!!

Lentoyhtiöillä on oikeus kieltäytyä kuljettamasta matkustajaa, joka on rauhoittavan lääkkeen vaikutuksen alainen. Kysy lisää Finnairilta.

• Changlover

Niin ei kai tässä ollutkaan tarkoitus heittää levyllistä diapameja naamariin kaljan kera tuntia ennen boardingia.

• Itse käytän

Jos lääkäri on määrännyt lääkkeet, niin eipä pitäisi olla Finnairillakaan nokan koputtamista.

Itse käytän satunnaisesti tarvittaessa Somnoria ja otan pitkillä lennoilla puolikkaan tabletin, jonka voimin voin nukkua 4-5 tuntia. Lennoilla, autossa, bussissa, junassa yms. en osaa jostain syystä nukkua normaalisti ollenkaan.

Mikä on sitten parempi, humalatilassa oleva matkustaja, yliväsynyt matkustaja vai nukahtamislääkkeen ottanut rauhallinen matkustaja. Nukahtamislääke ei kuitenkaan vie kokonaan tolkkua ja tajuntaa pois.

• miu
        Itse käytän kirjoitti:

Jos lääkäri on määrännyt lääkkeet, niin eipä pitäisi olla Finnairillakaan nokan koputtamista.

Itse käytän satunnaisesti tarvittaessa Somnoria ja otan pitkillä lennoilla puolikkaan tabletin, jonka voimin voin nukkua 4-5 tuntia. Lennoilla, autossa, bussissa, junassa yms. en osaa jostain syystä nukkua normaalisti ollenkaan.

Mikä on sitten parempi, humalatilassa oleva matkustaja, yliväsynyt matkustaja vai nukahtamislääkkeen ottanut rauhallinen matkustaja. Nukahtamislääke ei kuitenkaan vie kokonaan tolkkua ja tajuntaa pois.

Joo itelläni ainakin on todellakin viimenen vaihtoehto se napin ottaminen, mutta jos tarpeeksi käy ahdistamaan se pitkä lento niin todellakin otan.

Kiitos vastauksista:)

• lentopelkoinen

Atarax-tabletin ( http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=114 ). Tämä on reseptilääke.

En tiedä auttoiko, mutta ei ainakaan iskenyt itkukohtausta lähdössä tai lennon aikana ja sain muutenkin nukuttua.

Kannattaa lisäksi ottaa korvatulpat ja oma (puhallettava) niskatyyny, sekä "silmäläpät", niin saa rauhassa nukkua.

• oo-

olemassa mitään nukahtamislääkkeitä kaikki ne on unitabuja jotku vain lyhytkestoisempia

• nukahtamislääkkeitä
        oo- kirjoitti:

olemassa mitään nukahtamislääkkeitä kaikki ne on unitabuja jotku vain lyhytkestoisempia

Nukahtamislääkkeitä on, ne ovat sellaisia jotka vaikuttavat vain tunnin tai pari ottamisen jälkeen. Eivät vaikuta unen määrään tai laatuun vaan siihen että ihminen nukahtaa. Unilääkkeillä tarkoitus on lisätä unenmäärää tai laatua...

• lääkitys

Lento menee tosi kivuttomasti ja ei huomaakaan kun on jo perillä kun hoitaa lääkitykset kuntoon ennen lentoa. Menomatkalla tuli otettua Tenoxia ja Oxepamia ja konjakki siihen päälle niin ei tarvinnu paljoo heräillä ennen ku oli perillä. Thaimaasta sai apteekista Valiumia ja Xanaxia ilman reseptiä ja nitä tuli otettua paluulennolla ja lento meni tosi mukavasti.

• pasiseeri

Minulle lääkäri on määrännyt Dormicum nukahtamislääkettä, enkä nää mitään estettä ottaa niitä koneessa. Ei kai lentoemotkaan voi kieltää minua ottamasta lääkärin määrämiä lääkkeitä.

Tosin paluumatkalla kannattaa harkita tarkkaan noiden Xanaxeiden ja Valiumin mukaan ottamista. Vaikka niitä saa ilman reseptiä, niin säännöt voivat olla erillaisia Bangkokin lentoasemalla.

• Katti

, mutta muista kokeilla unilääkettä ensin kotona. Joskus harvoin ihmiset voivat reagoida vähän oudosti unilääkkeisiin. esim. imovane on mieto nukahtamislääke, jonka vaikutus loppuu ennen thaimaata. olo voi olla vähän tokkurainen ja jotkut valittavat metallista makua suussa. mutta unentulo pitäisi siis olla helpompaa...

• tietäjä tinna

Lääkettä voi ottaa kaikessa hiljaisuudessa, mutta älä vaan mainosta sitä niin, että lentoemot kuulee. Voivat ihan oikeasti kieltäytyä kuljettamasta sua. Mutta eihän ne tiedä otatko mitä nappia, jos et mainosta. Voihan se olla vaik särkylääke eli eivät voi sillä perusteella heittää matkasta.

• Muuten vaan

mitä jos lento ei menekään niinkuin suunnitelmissa. Vaikka mekaanisen vian takia tarvii tehdä välilasku vaikka jollekin isommalle kentälle. Onko mukavaa olla tokkuraisena ja ehkä tulla ryöstetyksi??

• käyttää

em. lääkkeitä? Ei niistä niin tokkurainen olo tule etteikö pystyisi itsestään huolta pitämään.
        Eiköhän se alkoholin vaikutus ole haitallisempi.

• Miina
        käyttää kirjoitti:

em. lääkkeitä? Ei niistä niin tokkurainen olo tule etteikö pystyisi itsestään huolta pitämään.
        Eiköhän se alkoholin vaikutus ole haitallisempi.

Olen kokeillut kerran unilääkkeitä, joiden PITI olla mietoja. Tuloksena se, etten meinannut pysyä pystyssä kun tulikin äkkiherätys. Onneksi en ollut lentokoneessa.

Rauhoittavien lääkkeiden kielto lentokoneessa on ihan perusteltua. Jos esimerkiksi tulisi pakkolaskutilanne tai "heittoisan sään alue", niin olisi aika vaikeata huolehtia itsestänsä tokkurassa.

Mielestäni yksi kaljatölkki on paras unilääke.

• ¤¤¤
        Miina kirjoitti:

Olen kokeillut kerran unilääkkeitä, joiden PITI olla mietoja. Tuloksena se, etten meinannut pysyä pystyssä kun tulikin äkkiherätys. Onneksi en ollut lentokoneessa.

Rauhoittavien lääkkeiden kielto lentokoneessa on ihan perusteltua. Jos esimerkiksi tulisi pakkolaskutilanne tai "heittoisan sään alue", niin olisi aika vaikeata huolehtia itsestänsä tokkurassa.

Mielestäni yksi kaljatölkki on paras unilääke.

Tiedoksi vaan että atarax on kutina lääke, mutta joitakin se väsyttää. Elkäähän hyvät ihmiset popsiko lennoilla mitä sattuu, ei tämä ole mikään leikin asia. Oikeesti on kyseessä myös turvallisuus asia. Itse en kyllä ottais yhtään mitään.

• lentopelkoinen
        ¤¤¤ kirjoitti:

Tiedoksi vaan että atarax on kutina lääke, mutta joitakin se väsyttää. Elkäähän hyvät ihmiset popsiko lennoilla mitä sattuu, ei tämä ole mikään leikin asia. Oikeesti on kyseessä myös turvallisuus asia. Itse en kyllä ottais yhtään mitään.

Tiedoksi nyt vaan itsellesi että Atarax on hieman monipuolisempi lääke kuin pelkästään lasten vesirokkokutinaan.... :)

Itse en ottanut lääkettä ennen lentoa siksi että saisin nukuttua, vaan koska olen lentopelkoinen (kts. nimimerkki). Kun ei turhista sitten koneessa stressaa niin saa myös unen päästä hyvin kiinni ja matka menee nopeammin = vähemmän pelkoa. Tabletin ottamisesta huolimatta olin koko ajan skarppina ja normaali, ei siinä hervottomaksi tai sekavaksi muutu. Vaarallisempaa on hoitaa pelkotilat alkoholilla, jolloin se todellakin on turvallisuusriski.

"Atarax

Rauhoittava, levottomuutta ja yliaktiivisuutta vaientava lääkeaine, joka palauttaa mielenrauhan psykoneuroottisissa stressitiloissa, jossa levottomuus ja jännittyneisyys dominoivat taudinkuvaa. Ataraxin rauhoittava vaikutus on tavallisesti merkittävä jo n. 15minuutissa ja kestää n. 12 tuntia. Ataraxilla on myös antikolinerginen, spasmolyyttinen ja adrenolyyttinen vaikutus. Ei aiheuta riippuvuutta." (http://www.linuxfi.org)

"Vaikutustapa:
        Hydroksitsiini kuuluu antihistamiineihin. Se lievittää erilaisia histamiinin vapautumisesta aiheutuvia allergiaoireita. Lisäksi se rauhoittaa, mitä ominaisuutta käytetään hyödyksi ottamalla lääkettä yöksi, jolloin kutina häiritsee unta vähemmän. Rauhoittavan ominaisuutensa vuoksi lääkettä voidaan käyttää myös mielialaongelmien hoitoon.
        Käyttötarkoitus:
        Lääkettä käytetään pääasiassa kutinan ja ihon muiden allergiaoireiden lievitykseen sekä lapsille että aikuisille. Lisäksi lääke soveltuu aikuisille ahdistuneisuuden hoitoon. Sitä käytetään myös unilääkkeenä tilanteessa, jossa allergiaoireet vaikeuttavat uneen pääsyä tai nukkumista." (www.yliopistonapteekki.fi)

Lisäksi:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=600&posting=22000000002809275

• Pirjo

Mitäpä jos joudutkin istumaan käytäväpaikalle vierustoverisei tai ikkunapaikalla istuva haluaa jaloitelle?? Nostetaanko sinut käytävälle siksi aikaa? Ei kait lääkäritkään tietämäni mukaan suosittele unilääkkeitä pitkille lennoille. Et voi 10 tuntia istua paikoillasi, veritulpat yms. riskit uhkaamassa.

• käyttäjä

Täällä kommentoi taas asioista ihmiset, jotka ei ikinä ole käyttäny unilääkkeitä. Jos napin ottaa, niin kyllä sitä tarvittaessa herää, jos herätetään. Ihan samalla tavalla herää kun syvästä unesta. Ei se unilääke ole sama kun sairaalassa annetava nukutus.
        Jotkut kehtaa kirjoittaa, että yksi kalja paras unilääke. Joillakin ihmisillä on vaan niin huono unenlahjat, että valitettavasti se kalja ei ole paras unilääke vaan pakko turvautua unilääkkeeseen. Itse unilääkkeen turvin nukun koneessa 4-6 tuntia ja välillä saatan herätäkin, mutta kun lääkettä veressä, niin heräämisen jälkeenkin nukahtaa helpommin.
        Ei se unilääkkeen käyttäjä ole sen vaarallisempi hätätilanteessa kun alkoholin käyttäjä, hysteerinen matkustaja, lapsimatkustaja ym.

• M55
        käyttäjä kirjoitti:

Täällä kommentoi taas asioista ihmiset, jotka ei ikinä ole käyttäny unilääkkeitä. Jos napin ottaa, niin kyllä sitä tarvittaessa herää, jos herätetään. Ihan samalla tavalla herää kun syvästä unesta. Ei se unilääke ole sama kun sairaalassa annetava nukutus.
        Jotkut kehtaa kirjoittaa, että yksi kalja paras unilääke. Joillakin ihmisillä on vaan niin huono unenlahjat, että valitettavasti se kalja ei ole paras unilääke vaan pakko turvautua unilääkkeeseen. Itse unilääkkeen turvin nukun koneessa 4-6 tuntia ja välillä saatan herätäkin, mutta kun lääkettä veressä, niin heräämisen jälkeenkin nukahtaa helpommin.
        Ei se unilääkkeen käyttäjä ole sen vaarallisempi hätätilanteessa kun alkoholin käyttäjä, hysteerinen matkustaja, lapsimatkustaja ym.

Olen 55v mies. Minulle kyllä riittää yksi huonelämmin olut. Ostin vuosia sitten apteekista, en muista nimeä, jotain reseptivapaata nukahtamislääkettä. Sain tokkuran ja oksettavan olon ensimmäisestä otosta. Ajattelin että jotain on minussa itsessäni pielessä, kun en saa säällisesti unta. Niin olikin. Me olemme niin erilaisia.

• hoh hoh
        M55 kirjoitti:

Olen 55v mies. Minulle kyllä riittää yksi huonelämmin olut. Ostin vuosia sitten apteekista, en muista nimeä, jotain reseptivapaata nukahtamislääkettä. Sain tokkuran ja oksettavan olon ensimmäisestä otosta. Ajattelin että jotain on minussa itsessäni pielessä, kun en saa säällisesti unta. Niin olikin. Me olemme niin erilaisia.

reseptivapaat nukahtamislääkkeet huuhaata. Ei niistä ole kun silmänlumeeksi.

• Changlover
        hoh hoh kirjoitti:

reseptivapaat nukahtamislääkkeet huuhaata. Ei niistä ole kun silmänlumeeksi.

Voihan se olla, et se on semmonen korvienvälijuttu, mut toimii ainakin mulla...

• M55
        Changlover kirjoitti:

Voihan se olla, et se on semmonen korvienvälijuttu, mut toimii ainakin mulla...

Niin juuri. Ja hyvä niin. Parasta olla miettimättä, nukunko minä lähitulevaisuudessa jonakin nimenomaisena hetkenä ja mitä lääkettä minä tarvitsen että nukkuisin. Pelkkä ajatuksen typeryyskin jo raukaisee - tietenkin korvien välistä.

• pelkäät...

niin kerro lääkärille. Mä soitin omalääkärille ennen matkalle lähtöä ja kerroin että minulla on lentopelko ja matkapahoinvointi. Määräsi lääkettä molempiin. Lentopelkoon sain paniikkihäiriöön käytettäviä tabuja, vaikkei paniikkihäiriötä olekaan. Loppujen lopuksi kun lentokoneeseen pääsin en ottanutkaan niitä. Päätin ottaa vasta kun todella pelottaa, mutta kestin lennot molempiin suuntiin hammasta purren...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe