Kohdunulkopuolinen raskaus

:((

Tänään selvisi että mulla epäillään kohdunulkopuolista raskautta.Nyt mitataan hcg-arvoja..Ja odotetaan mitä seuraa..
Millaisia oireita teillä on ollut ja millaisia hcg-arvoja jotka olette kokeneet saman?Muitakin tuntemuksia ja kommentteja olisi "kiva" kuulla tässä tilanteessa..

61

96974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nena

      oikeestaan mun kohdunulkoinen raskaus alkoi oireilemaan yhdyntäkivuin ja oikeanpuoleisen kyljen kivuin myös alavatsa oli kipeä oikealta. seuraavaksi alkoi rusehtava vuoto joka kuulemma toispuoleisten kipujen kanssa antaa viitettä että kyseessä kohdunulkoinen raskaus.
      menin lääkärille joka sano että sponttaani keskenmeno nyt meneillään ja kaavintaan viikon kuluttua,ei nähnyt sikiötä. noin 5 päivää myöhemmin ja raskausviikoilla yhdeksän,alkoi tulla olka-alueen kipuja, vatsakivut tulivat pahemmaksi,sitten tuli sellanen kakkahädän tapainen ja menin vessaan,oikeasti se ei mikään hätä ollut vaan munajohdin oli puhkeamispisteessä ja puhkesi hieman ponnistaessa.
      tämän jälkeen kipu oli ehkä kamalin kokemani,päässä sumeni,kaaduin lattialle ja olin tajuttomana.
      heräsin kun mieheni minua ravisteli,ja sanoi että nyt sairaalaan,minua huimasi aivan kamalasti. kipu oli aaltoilevaa ja vatsa täyteläisen oloinen.
      sairaalsaa katottiin hcg arvot jotka olivat todella korkeat,kahden tunnin kuluttua siitä kun sairaalaan pääsin tuli gyne vihdoin ja totesi kohdunulkoisen raskauden ja sanoi että välittömästi leikattava. minulle tehtiin laparotomia,vatsaontelossa n:5dl verta;munajohdin totaalisesti tuhoutunut,myös oikea munasarja osittain poistettiin. sikiöitä löydettiin kaksi.
      syytä miksi näin kävi eivät lekurit osanneet sanoa.
      mutta nyt olen onnellinen kolmen pojan äiti

      t.nenamamma ja pojat vm:2001,2003 ja tuoreinpainos 2005.

      voimia sulle,muuta en osaa sanoa.
      hyvä että asia tutkitaan sulla kuitenkin näin varhaisessa vaiheessa ettei sitten käy niinkuin mulla,eli pahin mahdollinen.

      • :((

        Aika rankka tarina,onneksi olet hengissä vielä!
        Tänään soittelen ekat hcg-arvoni..apua..
        Mulla kivut helpottaneet?tai ainakin huomattavasti laantuneet,kirkasta verta silti vielä vuodan..Oliko sulla sellaisia päiviä jolloin et tuntenut kipuja?


      • nena
        :(( kirjoitti:

        Aika rankka tarina,onneksi olet hengissä vielä!
        Tänään soittelen ekat hcg-arvoni..apua..
        Mulla kivut helpottaneet?tai ainakin huomattavasti laantuneet,kirkasta verta silti vielä vuodan..Oliko sulla sellaisia päiviä jolloin et tuntenut kipuja?

        joo olihan niitkäkin muutamia aina silloin tällöin ja sitten sellasia et käytännössä koko päivä kivuton mut sitten esim:reippaassa kävelyssä saatto alkaa kipuja,tai nostelessa,siivotessa. mut lepotilassa taas kivut lähti ja vuoto väheni.


      • :((
        nena kirjoitti:

        joo olihan niitkäkin muutamia aina silloin tällöin ja sitten sellasia et käytännössä koko päivä kivuton mut sitten esim:reippaassa kävelyssä saatto alkaa kipuja,tai nostelessa,siivotessa. mut lepotilassa taas kivut lähti ja vuoto väheni.

        Joo,ihan sama juttu mullakin..Harmijuttu!


    • Vip1

      Tiedän tunteen..minulla todettiin syyskuussa kohdunulkoinen.Olin kahdeksannella viikolla (vaikka itse luulin että neljännellä)Minulla tuli ensin yhden päivän ruskeaa vuotoa joka loppui kuin seinään.Pari päivää sen jälkeen todella kovat oikean puoleiset alavatsakivut ja virtsatessa sattui.Kipu kesti n.1-3 päivää.Lääkärit eivät silloin ottaneet asiaa hoitaakseen vaan vakuuttelivat olevan normaalia raskautta.Viikkoa myöhemmin tuli taas vuotoa ja kivut olivat semmoisia että meinasi taju lähteä ja oksensin...Myöhemmin jouduin tähystysleikkaukseen ja leikattiin vasen munajohdin pois...Pari viikkoa meni itkiessä sen jälkeen mutta nyt alkaa taas elämä pikku hiljaa hymyillä.Se vie oman aikansa,suru.Jaksamista.

    • :((

      Soitin äsken hcg tuloksestani,oli 400.Huomenna labraan uudestaan..Muistatteko paljon teillä oli eka hcg-arvo?
      Mulla melko "mystinen tilanne" Ultrassa ei näkynyt varmuutta kohd.ulkopuoliselle,nyt odotellaan mitä hcg näyttää huomenna.Piinaavaa tää odottaminen..

      • Vip1

        lukee että minulla oli hcg yli 10 000.(lukee sairaskertomuksessa)leikkauspäivänä.Pari päivää sitä ennen hcg oli 5000.Minulta löytyi alkio elävä sellainen kun sydänäänetkin oli. :( Kuinka pitkällä raskautesi on?


      • :((
        Vip1 kirjoitti:

        lukee että minulla oli hcg yli 10 000.(lukee sairaskertomuksessa)leikkauspäivänä.Pari päivää sitä ennen hcg oli 5000.Minulta löytyi alkio elävä sellainen kun sydänäänetkin oli. :( Kuinka pitkällä raskautesi on?

        Mulla raskaus on ilmeisesti viikolla 5..
        Se mua hiukan ihmetyttää kun lääkäri totesi että "pieniä löydöksi kohd.ulkopuoliseksi ja että nyt odotetaan" Mitä ymmärtäisit tuosta ja siitä kun ultrassa ei näkynyt selvää alkiota..
        Ahistaa tää tietämättömyys.
        Millä viikolla sulla oli toi hcg 10 000?


      • Vip1
        :(( kirjoitti:

        Mulla raskaus on ilmeisesti viikolla 5..
        Se mua hiukan ihmetyttää kun lääkäri totesi että "pieniä löydöksi kohd.ulkopuoliseksi ja että nyt odotetaan" Mitä ymmärtäisit tuosta ja siitä kun ultrassa ei näkynyt selvää alkiota..
        Ahistaa tää tietämättömyys.
        Millä viikolla sulla oli toi hcg 10 000?

        Ei oikein ota selvää mitä lääkärit tarkoittavat kun sanoivat sinulle niin...varmaan antaa siksi odotuttaa että alkio löytyisi ja voisi varmasti sanoa että on ulkopuoleinen ja näin ollen ryhtyy hoitoihin..Olin n.8vkolla kun hcg oli 10000


    • helmi83

      Hei!
      Olen pahoillani, että sait kuulla tuommoisen diagnoosin. Itse viime viikolla kokenut saman. Hcg arvoja mittailtiin. Ensin 800, parin päivän kuluttua 970 ja seuraavana päivänä 500 ja sitten nyt taas noususuunnassa 600. Minulle sanottiin kans, että epäillään vahvasti kohdun ulkoista raskautta. Olin aiva paniikissa. Ultrattiin kolme kertaa ja viimeisin ultra oli maanantaina 7.11. Lääkäri sanoi että keskenmenolta näyttää. Olo oli ehkä vähän helpottunut. Ens viikon ke taas verikokeeseen ja ultraan ja saan titää lopullisen vastauksen että oliko se sitten kohdun ulkopuolinen vai keskenmeno. Rv:tä olisi nyt 7. Ristiriitaiset tunnelmat, mutta eiköhän tästä selvitä. Voimia sinulle!
      Vaihtoehtona leikkaukselle on jokin lääke. Nimeä lääkkeelle en muista.

      • :((

        Kiitos sinulle vastauksestasi ja lohdutuksesta.
        Aamulla menen toiseen hcg mittaukseen..
        Ilmoittelen tuloksista..


      • :((

        raskausoireita?


    • hanna

      minulta on leikattu kohdunulkoinen raskaus rv 9 4. kivut eivät olleet kovin pahoja, mutta vuoto alkoi joskus rv 5 ja epäiltiin ensin keskenmenoksi. kun sitten vielä rv 9 oli hcg arvo 11 500 ja kohdussa ei näkynyt mitään alettiin epäillä kohdunulkoista joka sitten leikattiinkin heti. lääkärin mukaan kohdussa pitäisi jo jotain näkyä kun hcg arvo on yli 1000.

      • Tiinu

        leikattiin kohdunulkoinen lokakuussa 2004. Ihmettelen kyllä tapaustasi jos ei ole varmaa onko raskaus kohdunulkoinen vai ei, kyllä gyne näkee heti onko kohdussa raskautta vai ei, on ne ultraäänet sen verran tarkkoja.

        Itselläni kaikki meni näin: Oltiin lopetettu ehkäisy elokuussa 2004, sitten syyskuussa menkat oli pari päivää myöhässä, tein raskaustestin: negatiivinen. Noh, menkat alkoi, olivat jotenkin kummalliset; tiputtelua, ei mitään ja taas tiputtelua. Itse en epäillyt siinä vaiheessa mitään, koska runsastakin vuotoa oli pari kolme päivää. Viikko ennen kohdunulkoisen toteamista ja leikkausta aloin tuntea oloni TODELLA väsyneeksi ja viluiseksi, sekä alavatsa oli vähän kipeä oikealta, ajattelin että se on flunssaa stressin seurauksena.

        Samana päivänä kun jouduin polille (illalla), olin päivällä kaupoilla ja meinasin nukahtaa pystyyn, päätä särki myös aivan kamalasti. Illalla alkoi kivut (ei vuotoa) ja arvasin heti että se on umpisuoli tai kohdunulkoinen. Menin yksityiselle (päivystykseen oli kamalat jonot) ja siitä suoraan sairaalaan,jossa raskaustestin todettiin olevan positiivinen (hcg melkein 3000) ja sisätutkimuksella gyne totesi kyseessä olevan kohdunulkoinen koska kohtu oli pieni ja ei näkynyt mitään. Jouduin osastolle, seuraavana aamuna minut leikattiin, ja oikea munatorvi poistettiin.

        Jatkoimme samaan malliin, eli emme käyttäneet ehkäisyä. Nyt olen taas raskaana, 11. viikko menossa ja ultralla varmistettu että sikiö on oikeassa paikassa ja sydän sykkii lääkärin mukaan todella tomerasti :) Toivotan sinulle kaikkea parasta =)


      • :((
        Tiinu kirjoitti:

        leikattiin kohdunulkoinen lokakuussa 2004. Ihmettelen kyllä tapaustasi jos ei ole varmaa onko raskaus kohdunulkoinen vai ei, kyllä gyne näkee heti onko kohdussa raskautta vai ei, on ne ultraäänet sen verran tarkkoja.

        Itselläni kaikki meni näin: Oltiin lopetettu ehkäisy elokuussa 2004, sitten syyskuussa menkat oli pari päivää myöhässä, tein raskaustestin: negatiivinen. Noh, menkat alkoi, olivat jotenkin kummalliset; tiputtelua, ei mitään ja taas tiputtelua. Itse en epäillyt siinä vaiheessa mitään, koska runsastakin vuotoa oli pari kolme päivää. Viikko ennen kohdunulkoisen toteamista ja leikkausta aloin tuntea oloni TODELLA väsyneeksi ja viluiseksi, sekä alavatsa oli vähän kipeä oikealta, ajattelin että se on flunssaa stressin seurauksena.

        Samana päivänä kun jouduin polille (illalla), olin päivällä kaupoilla ja meinasin nukahtaa pystyyn, päätä särki myös aivan kamalasti. Illalla alkoi kivut (ei vuotoa) ja arvasin heti että se on umpisuoli tai kohdunulkoinen. Menin yksityiselle (päivystykseen oli kamalat jonot) ja siitä suoraan sairaalaan,jossa raskaustestin todettiin olevan positiivinen (hcg melkein 3000) ja sisätutkimuksella gyne totesi kyseessä olevan kohdunulkoinen koska kohtu oli pieni ja ei näkynyt mitään. Jouduin osastolle, seuraavana aamuna minut leikattiin, ja oikea munatorvi poistettiin.

        Jatkoimme samaan malliin, eli emme käyttäneet ehkäisyä. Nyt olen taas raskaana, 11. viikko menossa ja ultralla varmistettu että sikiö on oikeassa paikassa ja sydän sykkii lääkärin mukaan todella tomerasti :) Toivotan sinulle kaikkea parasta =)

        Toissa päivänä hCG oli 400 ja nyt tänään päälle 500.Kivut ovat lakanneet ja ihan pientä vuotoa tulee,satunnaisesti,onko normaalia?!Olo on ollut aika viluinen (L.37c) väsyttää ja hiukan pahaolo?!Nyt taas odotetaan ens maanantaihin,uudestaan labraan.Edelleen koko asia on minulle iso ? kun en saanut varmaa diagnoosia..Lääkäri sanoi että -on niin pienet löydökset(ultrassa rv 5 2 ei näkynyt mitään varmaa/alkiota) ja et nyt seurataan vaan hCg;tä.Mitä tää tarkoittaa??Luulisin että olen rv 5 4


      • Tiinu
        :(( kirjoitti:

        Toissa päivänä hCG oli 400 ja nyt tänään päälle 500.Kivut ovat lakanneet ja ihan pientä vuotoa tulee,satunnaisesti,onko normaalia?!Olo on ollut aika viluinen (L.37c) väsyttää ja hiukan pahaolo?!Nyt taas odotetaan ens maanantaihin,uudestaan labraan.Edelleen koko asia on minulle iso ? kun en saanut varmaa diagnoosia..Lääkäri sanoi että -on niin pienet löydökset(ultrassa rv 5 2 ei näkynyt mitään varmaa/alkiota) ja et nyt seurataan vaan hCg;tä.Mitä tää tarkoittaa??Luulisin että olen rv 5 4

        Jos sulla on jo kuudes viikko lähtenyt käyntiin laskujen mukaan, niin kyllä siellä pitäs näkyä sikiöpussi. Vähintään. Mulla näkyi jo sydänäänetkin silloin. Kait se lääkäri teki ultran alakautta, ei vatsan päältä vielä tässä vaiheessa mitään näy. Mene vaikka yksityiselle niin saat mielenrauhan.

        Itselläni ei ole ollut koko raskauden yhtään vuotoa,ei edes yhtä tippaa eikä edes sisätutkimuksen jälkeen. Ei ne hcg-arvot sinällään paljoa kerro, koska ne eivät voi tietää siellä mitä viikkoja raskaus vastaa. Tuo vuoto kyllä viittaa kohdunulkoiseen. Tunnetko oikealla (tai vasemmalla) alavatsalla munasarjan kohdalla mitään? Yleensä kohdunulkoinen tulee oikealle puolelle, mutta ei aina.


      • Helmi83
        Tiinu kirjoitti:

        Jos sulla on jo kuudes viikko lähtenyt käyntiin laskujen mukaan, niin kyllä siellä pitäs näkyä sikiöpussi. Vähintään. Mulla näkyi jo sydänäänetkin silloin. Kait se lääkäri teki ultran alakautta, ei vatsan päältä vielä tässä vaiheessa mitään näy. Mene vaikka yksityiselle niin saat mielenrauhan.

        Itselläni ei ole ollut koko raskauden yhtään vuotoa,ei edes yhtä tippaa eikä edes sisätutkimuksen jälkeen. Ei ne hcg-arvot sinällään paljoa kerro, koska ne eivät voi tietää siellä mitä viikkoja raskaus vastaa. Tuo vuoto kyllä viittaa kohdunulkoiseen. Tunnetko oikealla (tai vasemmalla) alavatsalla munasarjan kohdalla mitään? Yleensä kohdunulkoinen tulee oikealle puolelle, mutta ei aina.

        Heippa!

        Olen tullut eilen sairaalasta. Kirjoittelin tänne jo aiemmin. La ja Su välisenä yönä tuli yhtäkkiä kamalat vatsakivut ja eikun sairaalan päivystykseen. Pääsin melko varmasti jonon ohi, sillä minut ohjattiin omaan huoneeseen heti. Tunnin päästä olinkin jo leikkauspöydällä.
        Kohdunulkoinenhan se oli. Vatsaontelossa oli 4dl verta ja oikeasta munatorvesta poistettiin sikiö, joka oli luultavasti kuollut sinne. Lääkäri sanoi, että sikiö oli n. puolen pikkusormen kokoinen istukkoineen kaikkineen ja munatorvi oli hieman revennyt. Minulle tehtiin vatsaontelon tähystys. Sikiö poistettiin, mutta muuta ei tarvinnut poistaa. Samalla tsekattiin munasarjat. Kaikki muut ok, paitsi tämä oikeanpuoleinen. Hcg- arvoja en leikkauspäivänä tiedä, mutta lähtiessä sanottiin että 200. Joudun käymään arvojen kanssa vielä seurannassa.
        Harmittaa todella paljon koska olisin halunnut tämän lapsen!
        Nyt en tiedä, uskallanko yrittää uutta jotta en joudu samaan tilanteeseen. Ihmiset eivät taida käsittää kuinkapahalta tämmöinen tuntuu=(
        Lääkäri sanoi, että pitäisi odottaa kahdet kuukautiset, jotta keholla olisi aikaa parantua.
        Leikkauksesta jäi muistoksi kolme pientä haavaa mahaan. Onneksi suuria arpia ei tule. Vointi nyt ihan hyvä, mutta ruokahalu ei ole hyvä. Särkylääkkeeksi riittää tavallinen burana. Kysykää jos jäi mieltä joku askarruttamaan niin vastaan mielelläni. Kertokaa myös omia kokemuksianne leikkauksesta ja uudesta raskaudesta. Voimia kaikille! Rv:tä taisi olla 7 ja vähän päälle.


      • Vip1
        Helmi83 kirjoitti:

        Heippa!

        Olen tullut eilen sairaalasta. Kirjoittelin tänne jo aiemmin. La ja Su välisenä yönä tuli yhtäkkiä kamalat vatsakivut ja eikun sairaalan päivystykseen. Pääsin melko varmasti jonon ohi, sillä minut ohjattiin omaan huoneeseen heti. Tunnin päästä olinkin jo leikkauspöydällä.
        Kohdunulkoinenhan se oli. Vatsaontelossa oli 4dl verta ja oikeasta munatorvesta poistettiin sikiö, joka oli luultavasti kuollut sinne. Lääkäri sanoi, että sikiö oli n. puolen pikkusormen kokoinen istukkoineen kaikkineen ja munatorvi oli hieman revennyt. Minulle tehtiin vatsaontelon tähystys. Sikiö poistettiin, mutta muuta ei tarvinnut poistaa. Samalla tsekattiin munasarjat. Kaikki muut ok, paitsi tämä oikeanpuoleinen. Hcg- arvoja en leikkauspäivänä tiedä, mutta lähtiessä sanottiin että 200. Joudun käymään arvojen kanssa vielä seurannassa.
        Harmittaa todella paljon koska olisin halunnut tämän lapsen!
        Nyt en tiedä, uskallanko yrittää uutta jotta en joudu samaan tilanteeseen. Ihmiset eivät taida käsittää kuinkapahalta tämmöinen tuntuu=(
        Lääkäri sanoi, että pitäisi odottaa kahdet kuukautiset, jotta keholla olisi aikaa parantua.
        Leikkauksesta jäi muistoksi kolme pientä haavaa mahaan. Onneksi suuria arpia ei tule. Vointi nyt ihan hyvä, mutta ruokahalu ei ole hyvä. Särkylääkkeeksi riittää tavallinen burana. Kysykää jos jäi mieltä joku askarruttamaan niin vastaan mielelläni. Kertokaa myös omia kokemuksianne leikkauksesta ja uudesta raskaudesta. Voimia kaikille! Rv:tä taisi olla 7 ja vähän päälle.

        Oon pahoillani.Tiedän miltä se tuntuu,sitä lasta olisi niin kovin halunnut mutta ei saanut :( Tulee nykyisin mietittyä että "nyt olisin niin ja niin pitkällä ja kuinkahan iso maha minulla nyt olisi"yhtä jossittelua...jos ja jos...mutta ei sille minkä mahda.Tapahtunut mikä tapahtunut.Tällä hetkellä odottelen toisia menkkoja alkaviksi...ei tosin kuulu eikä näy,ajattelimme sen jälkeen aloittaa taas yrittämisen.Toisinaan kyllä pelottaa jos kohdunulkoinen uusiutuu ainoaan terveeseen johtimeen...sitten tuntuu että "peli on menetetty".Toivotaan kuitenkin parasta.Jaksamista sinulle.


      • :((
        Vip1 kirjoitti:

        Oon pahoillani.Tiedän miltä se tuntuu,sitä lasta olisi niin kovin halunnut mutta ei saanut :( Tulee nykyisin mietittyä että "nyt olisin niin ja niin pitkällä ja kuinkahan iso maha minulla nyt olisi"yhtä jossittelua...jos ja jos...mutta ei sille minkä mahda.Tapahtunut mikä tapahtunut.Tällä hetkellä odottelen toisia menkkoja alkaviksi...ei tosin kuulu eikä näy,ajattelimme sen jälkeen aloittaa taas yrittämisen.Toisinaan kyllä pelottaa jos kohdunulkoinen uusiutuu ainoaan terveeseen johtimeen...sitten tuntuu että "peli on menetetty".Toivotaan kuitenkin parasta.Jaksamista sinulle.

        Labrassa ravataan..Hissukseen hCG tekee laskuaan.Kohta olenkin vuotanut jo kuukauden,hemmetti soikoon,miten kauan tätä vielä oikein kestää?? :/


    • TÖMY

      Moi! Aattelin kertoo lyhyesti oman tarinani jos se auttas jotain tai vaikka helpottas omaa oloa! Eli: ollaan yritetty n.3 kk toista lasta. (ensimmäinen täyttää 2v, sitä ennen oli epätäydellinen keskemmeno.) Edelliset menkat oli jotenkin sukkelat. Ne kesti n 2 viikkoo ja tuli sellasta ruskeetakin aika paljon. Kävin neuvolassa tekeen parikin raskaustestiä ja aina oli negatiivinen. No nyt ma 14.11 illalla tuli ihan tajuton alamahakipu ja sit alko tuleen kohta verta. Mies soitti ampulanssin ja eiku sairaalaan. Joku väsyny päivystäjä katto alapään ultralla ja sano et siä on 4.4cm kysta. Tippaan laittovat ja jotain tyrehdyttävää lääkettä ja kipulääkkeitä ja yöx osastolle. Yö meni suht hyvin, mut aamu 6:delta alko taas ihan tajuton kipu, huusin niin et sairaalankäytävät raiku! Ysin maissa sit vasta gynekoloki katto mut ja näki sen kystan, mut sit se näki jonkun lätäkon mun mahassa. Vasta ti klo 13 sain tiedon et verestä otettu arvo oli 825 eli viittais et olis kohdun ulkoinen raskaus. N.klo 14 pääsin laparoskopiaan jossa poistettiin oik. munatorvesta raskausmateriaalia ja vasemmasta munasarjasta imettiin iso kysta tyhjäx. Kovat kivut ja huonovointissuus ja pelko tulevasta on nyt seurana! To otettiin se arvo ja se oli 150, eli viäki sit seuraillaan, mut vasta 21.12!? Pariin kuukauteen ei sais yrittää uutta ja nyt pelkäänki lapsettomuutta ja tän uusiutumista. Vatsan seutu alkaa paraneen, mut kummallinen olo päässä on vieläkin, vähän niiku huimaus! Onko muilla kokemuksia nukutuksen jälkeen tälläsistä vaivoista? Onhan siitä jo 4 vrk!? Hyviä vointeja ja kuulumisiin kaikille!

      • helmi83

        Hei!

        Jep, huimausta täälläkin. Mulla leikkauksesta on nyt 8 päivää ja tuntuu edelleen pientä huimausta ja sitä pallea ärsytystä. Sellaista että tuntuu et on hartiat, keuhkot ym kipeänä. Napahaava meinaa märkiä kun vaatteet hankaa siihen koko ajan vaikka kuinka väljiä vaatteita käyttäisi! Sitten aika ajoin tuntuu sellaisia vihlauksia alavatsassa..
        Hirveän rankkaa, välillä olo ihan ok mutta kun illalla pääsee sänkyyn niin heti alkaa itkettään. Mites muilla tuon tunnepuolen kanssa ja kuinka monta päivää leikkauksen jälkeen hcg mitataan? Lääkäri sanoi, että varmuuden vuoksi vielä mitataan jonkin ajan kuluttua laparoskopiasta, mutta mitään ei ole kuulunut vaikka sairaalasta aiottiin ilmoittaa.


      • TÖMY
        helmi83 kirjoitti:

        Hei!

        Jep, huimausta täälläkin. Mulla leikkauksesta on nyt 8 päivää ja tuntuu edelleen pientä huimausta ja sitä pallea ärsytystä. Sellaista että tuntuu et on hartiat, keuhkot ym kipeänä. Napahaava meinaa märkiä kun vaatteet hankaa siihen koko ajan vaikka kuinka väljiä vaatteita käyttäisi! Sitten aika ajoin tuntuu sellaisia vihlauksia alavatsassa..
        Hirveän rankkaa, välillä olo ihan ok mutta kun illalla pääsee sänkyyn niin heti alkaa itkettään. Mites muilla tuon tunnepuolen kanssa ja kuinka monta päivää leikkauksen jälkeen hcg mitataan? Lääkäri sanoi, että varmuuden vuoksi vielä mitataan jonkin ajan kuluttua laparoskopiasta, mutta mitään ei ole kuulunut vaikka sairaalasta aiottiin ilmoittaa.

        Heippa! Kiitos kun vastailit. Nyt alkaa oleen suht ok olo sen huimauksen suhteen, eli kyllä se oli siitä nukutuksesta ym myrkyistä! Nyt sain kaupanpäälle mielettömän flunssan ja kurkkukivun!Eli mun operaatiosta on nyt 7 vrk ja 5 vrk sitten se arvo oli n.150 ja se katotaan vasta kuulemma 21.12!? Ja jälkitarkastus on 22.12!? Mites sulla/muilla? Musta siihen on kauheen pitkä aika!? Askarruttaa tosiaan tulevaisuus että mitä jos ei lasta enää kuulukkaan ja uskaltaako sitä enää "normaalisti" yrittää, ettei vaan enää joutus tällästä kokemaan! Ja pelottaa et jos tää uusiutus niin sit varmaan paikat olis niin tohjona ettei sais lasta ikinä!? Mun yhellä kaverilla oli kans kohdun ulkopuolinen raskaus ja sen poistettiin toinen munanjohdin. Ne hakeutu sit heti yksityiselle ja sen munasolu hedelmöitettiin ja pistettiin kohtuun, ku ne ei uskaltanu enää ottaa riskiä. Ja kerrasta onnisti ja terve lapsi tuli! Kyllä tässä fiilikset on vähän latteat ja mulla on aikasemmin ollu kesken menoki: luulin olevani onnellisesti raskaana ja menin ekaan ultraan (3kk) ja sit sanottiin et ei o elon merkkejä! ja eiku kaavintaan... Olen onneksi onnistunut saamaan yhden terveen lapsen joten toivoa ehkä on viä! Voimia ja hyvää joulunodotusta kakille! -kirjotellaan-


      • TÖMY kirjoitti:

        Heippa! Kiitos kun vastailit. Nyt alkaa oleen suht ok olo sen huimauksen suhteen, eli kyllä se oli siitä nukutuksesta ym myrkyistä! Nyt sain kaupanpäälle mielettömän flunssan ja kurkkukivun!Eli mun operaatiosta on nyt 7 vrk ja 5 vrk sitten se arvo oli n.150 ja se katotaan vasta kuulemma 21.12!? Ja jälkitarkastus on 22.12!? Mites sulla/muilla? Musta siihen on kauheen pitkä aika!? Askarruttaa tosiaan tulevaisuus että mitä jos ei lasta enää kuulukkaan ja uskaltaako sitä enää "normaalisti" yrittää, ettei vaan enää joutus tällästä kokemaan! Ja pelottaa et jos tää uusiutus niin sit varmaan paikat olis niin tohjona ettei sais lasta ikinä!? Mun yhellä kaverilla oli kans kohdun ulkopuolinen raskaus ja sen poistettiin toinen munanjohdin. Ne hakeutu sit heti yksityiselle ja sen munasolu hedelmöitettiin ja pistettiin kohtuun, ku ne ei uskaltanu enää ottaa riskiä. Ja kerrasta onnisti ja terve lapsi tuli! Kyllä tässä fiilikset on vähän latteat ja mulla on aikasemmin ollu kesken menoki: luulin olevani onnellisesti raskaana ja menin ekaan ultraan (3kk) ja sit sanottiin et ei o elon merkkejä! ja eiku kaavintaan... Olen onneksi onnistunut saamaan yhden terveen lapsen joten toivoa ehkä on viä! Voimia ja hyvää joulunodotusta kakille! -kirjotellaan-

        Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.

        Aika pitkä väli kuitenkin, jos hcg on 150? Minulla viimeisessä keskenmenosssa hcg oli 6 viikolla 117 ja seuranta vajaan 2 viikon kuluttua.


      • Vip1
        TÖMY kirjoitti:

        Heippa! Kiitos kun vastailit. Nyt alkaa oleen suht ok olo sen huimauksen suhteen, eli kyllä se oli siitä nukutuksesta ym myrkyistä! Nyt sain kaupanpäälle mielettömän flunssan ja kurkkukivun!Eli mun operaatiosta on nyt 7 vrk ja 5 vrk sitten se arvo oli n.150 ja se katotaan vasta kuulemma 21.12!? Ja jälkitarkastus on 22.12!? Mites sulla/muilla? Musta siihen on kauheen pitkä aika!? Askarruttaa tosiaan tulevaisuus että mitä jos ei lasta enää kuulukkaan ja uskaltaako sitä enää "normaalisti" yrittää, ettei vaan enää joutus tällästä kokemaan! Ja pelottaa et jos tää uusiutus niin sit varmaan paikat olis niin tohjona ettei sais lasta ikinä!? Mun yhellä kaverilla oli kans kohdun ulkopuolinen raskaus ja sen poistettiin toinen munanjohdin. Ne hakeutu sit heti yksityiselle ja sen munasolu hedelmöitettiin ja pistettiin kohtuun, ku ne ei uskaltanu enää ottaa riskiä. Ja kerrasta onnisti ja terve lapsi tuli! Kyllä tässä fiilikset on vähän latteat ja mulla on aikasemmin ollu kesken menoki: luulin olevani onnellisesti raskaana ja menin ekaan ultraan (3kk) ja sit sanottiin et ei o elon merkkejä! ja eiku kaavintaan... Olen onneksi onnistunut saamaan yhden terveen lapsen joten toivoa ehkä on viä! Voimia ja hyvää joulunodotusta kakille! -kirjotellaan-

        ei edes tehty jälkitarkastusta.Kun kävin tikkien poistossa niin kysyin että olisikos mahollista päästä jälkitarkastukseen niin sanoi vain että "tarpeetonta"...en kyllä vieläkään ole varma kumpi johdin poistettiin.Vasen lukee papereissa ja gynet ym.lääkärit sanoivat että se on oikealla.Tiedä sitten.Itsellä oli myös jonkin aikaa semmoinen olo että uskaltaako edes ryhtyä yrittämään uudelleen...mutta nyt vain toivon että menkat alkaa, niin sen jälkeen...olisin valmis uuteen yritys rumbaan. :)


    • helmi83

      Hei!

      Niille kaikille, joilla on leikattu kohdunulkoinen:
      Mulla edelleenkin olka-alueen kipuja ja kohtu tuntuu hieman oudolta, aivankuin olisi painetta. Kuinka kauan menee, että parantuu täysin, että tuntuu aivan normaalilta. Mulla leikattu 2 viikkoa sitten ja vieläkin ponnistaessa tai juoksuaskeölta ottaessa mahaan käy hieman kipeää, enemmänkin paineen tunetta.
      Entäpä onko kellekkään tehty munanjohdinten varjoaine kuvausta? Minä ajattelin, että se olisi hyvä teettää. Lääkärin mukaan jotkut tukokset voivat huuhtoutua pois suolaveden mukana, jos tukoksia on. Lapsi olisi kovasti toivottu, mutta pelottaa alkaa yrittämään uudelleen. Miten muilla uusista raskauksista?
      Entä miten ekat kuukautiset leikkauksen jälkeen tulivat?

      • Vip1

        oli alavatsa herkkänä kuukauden verran...aina kun harrasti liikuntaa,ponnisti ym.Nyt ei oikeastaan ollenkaan.(leikkaus oli 20.9)menkat alkoivat 32 päivää leikkauksen jälkeen.(muutenkin tosi epäsäännölliset menkat,yleensä 25-50pvä)


      • Apple21

        minulla leikattiin kohdunulkoinen 19.9-05 ja viikon päästä siitä kävin jo kurssilla opsikelemassa, ainoa vaiva oli navan kohdalla ollut leikkaushaava jota housut hankasivat mutta ei erityisempiä kipuja.
        Kuukautiset alkoivat 39 päivän päästä leikkauksesta.


      • helmi83
        Apple21 kirjoitti:

        minulla leikattiin kohdunulkoinen 19.9-05 ja viikon päästä siitä kävin jo kurssilla opsikelemassa, ainoa vaiva oli navan kohdalla ollut leikkaushaava jota housut hankasivat mutta ei erityisempiä kipuja.
        Kuukautiset alkoivat 39 päivän päästä leikkauksesta.

        Heippa!

        Kuinkas jakselet.?
        Mikä oli sitten lopullinen diagnoosisi? leikattiinko? Kenestäkään ei vähään aikaan ole kuulunut mitään. Kirjoittelehan, miten voit!
        Mulla nyt reilut neljä viikkoa leikkauksesta eikä ole vielä menkkoja kuulunut. Mites muilla?


      • =(( alk.per.
        helmi83 kirjoitti:

        Heippa!

        Kuinkas jakselet.?
        Mikä oli sitten lopullinen diagnoosisi? leikattiinko? Kenestäkään ei vähään aikaan ole kuulunut mitään. Kirjoittelehan, miten voit!
        Mulla nyt reilut neljä viikkoa leikkauksesta eikä ole vielä menkkoja kuulunut. Mites muilla?

        Täällä jaksellaan jo ihan normaaliin malliin.Ei leikattu,tuli itsekseen pois,vuotona jota kestikin kuukauden päivät =/ hCG-arvot laskivat hissukseen,sain ravata 2 kertaa viikossa labrassa,nyt nekin ok.Uutta raskautta saadaan yrittää uudestaan.Menkkoja ei ole kuulunut,ei harmainta hajuakaan kierrosta?!Missä siis mennään,odoteltava vaan nyt menkkoja.Hiukkasen pelottaa jos KU uusiutuu..Eli näin täällä,tällä kertaa "pääsin suht helpolla" vaikka surullinen menetys =/
        Kerrohan taas kuulumisia!


      • helmi83
        =(( alk.per. kirjoitti:

        Täällä jaksellaan jo ihan normaaliin malliin.Ei leikattu,tuli itsekseen pois,vuotona jota kestikin kuukauden päivät =/ hCG-arvot laskivat hissukseen,sain ravata 2 kertaa viikossa labrassa,nyt nekin ok.Uutta raskautta saadaan yrittää uudestaan.Menkkoja ei ole kuulunut,ei harmainta hajuakaan kierrosta?!Missä siis mennään,odoteltava vaan nyt menkkoja.Hiukkasen pelottaa jos KU uusiutuu..Eli näin täällä,tällä kertaa "pääsin suht helpolla" vaikka surullinen menetys =/
        Kerrohan taas kuulumisia!

        Moi!

        Tänä aamuna kun heräsin, menkat alkoivat. Luulenpa, että kohdun ulkopuolisen jälkeen kierto lähtee tavallaan alusta. Mulla kuukautiset tulivat siis 31 päivää leikkauksen jälkeen. Normaali kierto n. 29pv eli pari päivää heitti. Saa nähdä, miten seuraavat kuukautiset. Mua ärsyttää se, että hormoneja seurattiin aika pitkän aikaa. Mäkin sain ravata labrassa todella monta kertaa. Mulla meni niin pitkälle se raskaus, että jouduttiin leikkaamaan. Olisi luultavasti selvinnyt sillä pistoksellakin, mutta liian myöhäistä oli. Kertokaahan kuulumisia!
        Ja hyvää joulun odotusta!


      • :((
        helmi83 kirjoitti:

        Moi!

        Tänä aamuna kun heräsin, menkat alkoivat. Luulenpa, että kohdun ulkopuolisen jälkeen kierto lähtee tavallaan alusta. Mulla kuukautiset tulivat siis 31 päivää leikkauksen jälkeen. Normaali kierto n. 29pv eli pari päivää heitti. Saa nähdä, miten seuraavat kuukautiset. Mua ärsyttää se, että hormoneja seurattiin aika pitkän aikaa. Mäkin sain ravata labrassa todella monta kertaa. Mulla meni niin pitkälle se raskaus, että jouduttiin leikkaamaan. Olisi luultavasti selvinnyt sillä pistoksellakin, mutta liian myöhäistä oli. Kertokaahan kuulumisia!
        Ja hyvää joulun odotusta!

        Alkoi menkat tänään.Mulla tuli ja ihan normaalin kierron mukaisesti eli kierto mul 25 pv.Ihanaa kun nyt taas tietää että missä mennään,toinen vaaviyritys alkakoon =)


      • nuori nainen_
        :(( kirjoitti:

        Alkoi menkat tänään.Mulla tuli ja ihan normaalin kierron mukaisesti eli kierto mul 25 pv.Ihanaa kun nyt taas tietää että missä mennään,toinen vaaviyritys alkakoon =)

        Mulla oli ollut kohdun ulkopuolinen raskaus, hcg- arvo oli ollut yli 5000 ja viikkoja vain 7... kaikki poistettiin vasemmalta puolelta. Leikkauksesta jo kuukausi mutta kuukautisista ei merkkiäkään, voipi jo alkaa ni sais uudestaan yrittää. Minä parannuin jo 4 päivässä leikkauksesta ja pääsin töihin. Kertokaa kuulumisia


      • tömy
        nuori nainen_ kirjoitti:

        Mulla oli ollut kohdun ulkopuolinen raskaus, hcg- arvo oli ollut yli 5000 ja viikkoja vain 7... kaikki poistettiin vasemmalta puolelta. Leikkauksesta jo kuukausi mutta kuukautisista ei merkkiäkään, voipi jo alkaa ni sais uudestaan yrittää. Minä parannuin jo 4 päivässä leikkauksesta ja pääsin töihin. Kertokaa kuulumisia

        Heippa kaikille kohtalotovereille! Mun leikkauksesta tuli ny 30 päivää eikä menkoista o tietookaan, alkaispa ny pian! Ihmettelen et mun hcg:tä ei o seurattu kertaakaan, vasta ens viikolla eka lapra ja to jälkitarkastus!? Mitä luulette kuinka pitkällä mun oli ku leikkauspäivänä hcg oli vaan 800, eikä mitkään raskaustestit näyttäny plussaa, vasta verikokeella selvis et olen raskaana. Mulla on aikasemminki käyny niin et olen ollu raskaana ja raskaustestit on näyttäny negaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa asiasta!? Kun plussa pitäs kai näkyä jo ku hcg on yli 25? Voimia ja onnea kaikille, ilmotelkaahan itestänne!!


      • nuori neiti_
        tömy kirjoitti:

        Heippa kaikille kohtalotovereille! Mun leikkauksesta tuli ny 30 päivää eikä menkoista o tietookaan, alkaispa ny pian! Ihmettelen et mun hcg:tä ei o seurattu kertaakaan, vasta ens viikolla eka lapra ja to jälkitarkastus!? Mitä luulette kuinka pitkällä mun oli ku leikkauspäivänä hcg oli vaan 800, eikä mitkään raskaustestit näyttäny plussaa, vasta verikokeella selvis et olen raskaana. Mulla on aikasemminki käyny niin et olen ollu raskaana ja raskaustestit on näyttäny negaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa asiasta!? Kun plussa pitäs kai näkyä jo ku hcg on yli 25? Voimia ja onnea kaikille, ilmotelkaahan itestänne!!

        todennäköisesti olet ollu vkl 5... raskaustestit eivät välttämättä kaikilla näytä raskautta, joillakin tosi herkästi ja joillakin sitten kun se on jo pitemmällä....


      • tömy
        nuori neiti_ kirjoitti:

        todennäköisesti olet ollu vkl 5... raskaustestit eivät välttämättä kaikilla näytä raskautta, joillakin tosi herkästi ja joillakin sitten kun se on jo pitemmällä....

        Heippa! Olin tänään verikokeesa ja hcg oli jo onneks alle 2, huh... To on jälkitarkastus! Menkkoja ei vaan viäkä kuulu!! Omituisia kipuja ja vihlomisia on aina välillä tua ala mahalla, onx muilla vastaavaa?


    • joholg

      Hei!
      Osaako kukaan sanoa et mikähän vaivaa?
      Kun menkat jääny jo kahelta kuukaudelta pois ja raskaustesti oli negatiivinen.
      Ja kuitenkin ihan semmoset tunteet et menkat alkaisi.. mut ei vaan ala.
      Ja oikealta puolelta alavatsasta kipee...
      Voisko olla kohdun ulkopuolisesta kyse?
      Vai mistähän?
      mielellään piakoin vastauksia. kiitos=)

      • suru82

        Hei sinulle joka kyselit kohdunulkosesta raskaudesta!Mene ihmeessä käymään pikimmiten lääkärissä jotta ultraavat ja katsovat tilanteesi.Itselläni epäilty melko varma kohdunulkoinen raskaus,ens viikolla tarkastukseen ja hcg mittauksiin josko sikiö olisi sammunut itelleen.Kova pala oli kuulla että raskas onki väärässä paikassa kun tätä lasta oli nii odotettu!!itselläni oli ajoittain kipuja vasemmalla puolella alamahassa,sitten toissayönä kamalat kivut selässä,jalassa ja mahassa ja rv vasta 4 3.Piinaavaa on nyt tämä odottelu ja itkukin kuristaa kurkussa koko ajan ja ajatukset on sekavia,kun ei tiedä mitään mitä seuraavaksi.poistetaanko koko munanjohdin vai meneekö itelleen ohi???!!Ei nähny ultras selvää kohdun ulkoista mut näki vasemmas munasarjas kystän ja nestettä vieressä ja vatsaontelossa vähän.Kipuja ei enää hirveästi mutta tuntuu vatsassa,turvotus on kadonnu ja paino laskenu 1,5kg yhtäkkiä. Jos muilla kokemuksia,kirjoitelkaa.Tämä epävarmuus repii!!


      • lilliska
        suru82 kirjoitti:

        Hei sinulle joka kyselit kohdunulkosesta raskaudesta!Mene ihmeessä käymään pikimmiten lääkärissä jotta ultraavat ja katsovat tilanteesi.Itselläni epäilty melko varma kohdunulkoinen raskaus,ens viikolla tarkastukseen ja hcg mittauksiin josko sikiö olisi sammunut itelleen.Kova pala oli kuulla että raskas onki väärässä paikassa kun tätä lasta oli nii odotettu!!itselläni oli ajoittain kipuja vasemmalla puolella alamahassa,sitten toissayönä kamalat kivut selässä,jalassa ja mahassa ja rv vasta 4 3.Piinaavaa on nyt tämä odottelu ja itkukin kuristaa kurkussa koko ajan ja ajatukset on sekavia,kun ei tiedä mitään mitä seuraavaksi.poistetaanko koko munanjohdin vai meneekö itelleen ohi???!!Ei nähny ultras selvää kohdun ulkoista mut näki vasemmas munasarjas kystän ja nestettä vieressä ja vatsaontelossa vähän.Kipuja ei enää hirveästi mutta tuntuu vatsassa,turvotus on kadonnu ja paino laskenu 1,5kg yhtäkkiä. Jos muilla kokemuksia,kirjoitelkaa.Tämä epävarmuus repii!!

        Moi, minulla on ollut jo pitempään alavatsan kipuja. Etenki oikealtapuolelta vihloo usein. On välillä inhottavaa istua. Näitä kipuja on ollut jo ainakin 4 kk ajan. Syön minipillereitä, ja kuukautisia ei ole ollut 3 kk vain muutama tippa tulla parina kertana. Nyt sitten on ollut niukkaa ruskehtavaa vuotoa jo 5 päivää ja maha on ollut parinpäivän ajan turvonnut ja kipeä. Välillä on kamala vilu vaikka lämpö on joko ollut hieman kohollaan tai normaali. Tein tänään raskaustestin ja tulos oli negatiivinen. Voiko olla mahdollista, että minulla olisi kohdunulkoinen raskaus? Mitä minun pitäisi tehdä? Olen käynyt jo lääkärissä monesti mahakipujen takia. Nyt odottelen ultraan aikaa. Pitäisikö minun käydä tekemässä sairaalassa verikokeella tehtävä raskaustesti? (luin jostain, että kohdunulkoinen raskaus ei näy, kun vain verestä otettavasta testistä).


      • ku ku
        lilliska kirjoitti:

        Moi, minulla on ollut jo pitempään alavatsan kipuja. Etenki oikealtapuolelta vihloo usein. On välillä inhottavaa istua. Näitä kipuja on ollut jo ainakin 4 kk ajan. Syön minipillereitä, ja kuukautisia ei ole ollut 3 kk vain muutama tippa tulla parina kertana. Nyt sitten on ollut niukkaa ruskehtavaa vuotoa jo 5 päivää ja maha on ollut parinpäivän ajan turvonnut ja kipeä. Välillä on kamala vilu vaikka lämpö on joko ollut hieman kohollaan tai normaali. Tein tänään raskaustestin ja tulos oli negatiivinen. Voiko olla mahdollista, että minulla olisi kohdunulkoinen raskaus? Mitä minun pitäisi tehdä? Olen käynyt jo lääkärissä monesti mahakipujen takia. Nyt odottelen ultraan aikaa. Pitäisikö minun käydä tekemässä sairaalassa verikokeella tehtävä raskaustesti? (luin jostain, että kohdunulkoinen raskaus ei näy, kun vain verestä otettavasta testistä).

        Oma kohdunulkoinen raskauteni näkyi kyllä ihan kotitestin positiivisena tuloksena. Raskaustestihän ei kerro mitään raskauden sijainnista vaan näyttää, että raskaushormonia on virtsassa/veressä. Tosin verikokeen arvoista ja arvioidusta raskauden kestosta voidaan epäillä kohunulkoista.

        Käy kuitenkin gynegologila, syitä oireisiisi voi olla muitakin ja syyt on joka tapauksessa hyvä selvittää sisätutkimuksella, ultralla ja mahdollisesti verikokein.


      • Nenna, Tiuhti ja Viu
        ku ku kirjoitti:

        Oma kohdunulkoinen raskauteni näkyi kyllä ihan kotitestin positiivisena tuloksena. Raskaustestihän ei kerro mitään raskauden sijainnista vaan näyttää, että raskaushormonia on virtsassa/veressä. Tosin verikokeen arvoista ja arvioidusta raskauden kestosta voidaan epäillä kohunulkoista.

        Käy kuitenkin gynegologila, syitä oireisiisi voi olla muitakin ja syyt on joka tapauksessa hyvä selvittää sisätutkimuksella, ultralla ja mahdollisesti verikokein.

        Hei Nena (viestin alkupäässä otsikolla "minä kerron" 9.11.2005).
        Palasin googlaamaan nyt kolmen vuoden päästä edelliskerrasta "ulkoinen raskaus ja hcg", kun vasemmalla puolella nappailee omituisesti ja on paineen tunnetta alavatsalla, kohdusta tuli kesken pienokainen viikko sitten, hän oli reilun viikon ikunen, ja nappailu ei ota loppuakseen (kuoleman kyllä tuntee pienenä kylmänä hetkenä joka käy yliste). Odottelen jotta tämänkin pikkuinen älyäisi lähteä kun kotitesti näyttää kerta negaa viikolla 3...

        Nena, minun täytyy kiitellä sinua tuosta tarinastasi. Se ehkä pelasti minun henkeni vuonna 2007.

        Silloin yritimme mieheni kanssa lasta ja sain useitakin keskenmenoja. Viimein taas olin raskaana 7 viikoilla ja ulos tuli. Gyne katsoi että hienosti poistunut kohdusta ja kaikki hyvin, jälki hcg ihan varmuusmielessä. Neuvolasta soittivat, että näyttää että olette vieläkin raskaana. Minä hypähdin ilosta ja tunsin pompahduksen masussakin "ahaa minut on äkätty".
        Lääkäri sanoi että ehkä ei ole aihetta iloon mutta otetaan uusi hcg. Hän ei suostunut vastaamaan kysymykiseeni, oliko minulla aihetta epäillä ulkoista raskautta. Minä menin illalla nettiin ja tutkin tätä ulkoisen raskauden mahdollisuutta. Kaikkialla puhuttiin lukemista (joista en silloin tajunnut mitään). Aamusta yritin saada jonkun kiinni kertomaan paljonko se hcg itseasiassa oli, kun olin jo aivan paniikissa, kun laskin että herranenjestas viikkojahan täytyy olla jo 10 ja vauva on jo ties minkä kokoinen ja minulle tarjotaan seuranta-aikaa labraan!
        Vimein löysin vanhan kätilön langan päähän, joka katsoi koneelta lukemat, ja kertoi miltä puhkeaminen tuntuu (ristikkäisviiltäviä kipuja solisluulla). MInun ei tarvinnut odottaa kuin ruokatuntiin, niin jopas alkoi painamaan solisluuta, aivan kuin norsu olisi istunut päällä. Tajusin että nyt mennään, ajattelin vielä että taksi on liian hidas, ja pinkaisin metsäpolkua fillarilla mäen ylös kilometrin päässä olevaan sairaalaan. Suoraan leikkauspöydälle. Löytö oli 5x12 cm oikeassa torvessa, joka jouduttiin poistamaan täysin. Kaikkis sujui hyvin, ja sairaalan henkilötö oli tosi ystävällistä, he vielä pahoittelivat, kun jouduin odotamaan anestesia-aulassa, kun edelle meni joku vielä kiireisempi (muu asia).

        Lääkäri lohdutti itkevää miestäni ja minua, että "onhan se mahdollista tulla raskaaksi yhdelläkin torvella".

        Nyt olen kolmen pojan äiti. Vuosi tuosta sain pojan, ja kolme vuotta myöhemmin nyt meillä on kaksoispojat (sillä yhdellä ja ainoalla torvella =).

        Toivon, että tästä tarinasta on jollekulle vastaavasti hyötyä. Kaksoisjuttua oli tuossa anastasian aloittamassa ketjussa ellien plazalla (normaaliraskautiset kaksoisodottajat taisivat vähän säikähtää kun ketju lopahti viestini jälkeen, toisaalla joku kommentoikin että karmeita tarinoita repussa mulla..). Eli Tiuhti ja Viuhti tulivat tähän maailmaan 2010 alussa normiviikoilla 39, ja toinen pojista todellakin on semmoinen keltainen iso aurinko täynnä rakkautta. Nyt jytkyjä kavereita molemmat.

        -Nenna


      • ..
        Nenna, Tiuhti ja Viu kirjoitti:

        Hei Nena (viestin alkupäässä otsikolla "minä kerron" 9.11.2005).
        Palasin googlaamaan nyt kolmen vuoden päästä edelliskerrasta "ulkoinen raskaus ja hcg", kun vasemmalla puolella nappailee omituisesti ja on paineen tunnetta alavatsalla, kohdusta tuli kesken pienokainen viikko sitten, hän oli reilun viikon ikunen, ja nappailu ei ota loppuakseen (kuoleman kyllä tuntee pienenä kylmänä hetkenä joka käy yliste). Odottelen jotta tämänkin pikkuinen älyäisi lähteä kun kotitesti näyttää kerta negaa viikolla 3...

        Nena, minun täytyy kiitellä sinua tuosta tarinastasi. Se ehkä pelasti minun henkeni vuonna 2007.

        Silloin yritimme mieheni kanssa lasta ja sain useitakin keskenmenoja. Viimein taas olin raskaana 7 viikoilla ja ulos tuli. Gyne katsoi että hienosti poistunut kohdusta ja kaikki hyvin, jälki hcg ihan varmuusmielessä. Neuvolasta soittivat, että näyttää että olette vieläkin raskaana. Minä hypähdin ilosta ja tunsin pompahduksen masussakin "ahaa minut on äkätty".
        Lääkäri sanoi että ehkä ei ole aihetta iloon mutta otetaan uusi hcg. Hän ei suostunut vastaamaan kysymykiseeni, oliko minulla aihetta epäillä ulkoista raskautta. Minä menin illalla nettiin ja tutkin tätä ulkoisen raskauden mahdollisuutta. Kaikkialla puhuttiin lukemista (joista en silloin tajunnut mitään). Aamusta yritin saada jonkun kiinni kertomaan paljonko se hcg itseasiassa oli, kun olin jo aivan paniikissa, kun laskin että herranenjestas viikkojahan täytyy olla jo 10 ja vauva on jo ties minkä kokoinen ja minulle tarjotaan seuranta-aikaa labraan!
        Vimein löysin vanhan kätilön langan päähän, joka katsoi koneelta lukemat, ja kertoi miltä puhkeaminen tuntuu (ristikkäisviiltäviä kipuja solisluulla). MInun ei tarvinnut odottaa kuin ruokatuntiin, niin jopas alkoi painamaan solisluuta, aivan kuin norsu olisi istunut päällä. Tajusin että nyt mennään, ajattelin vielä että taksi on liian hidas, ja pinkaisin metsäpolkua fillarilla mäen ylös kilometrin päässä olevaan sairaalaan. Suoraan leikkauspöydälle. Löytö oli 5x12 cm oikeassa torvessa, joka jouduttiin poistamaan täysin. Kaikkis sujui hyvin, ja sairaalan henkilötö oli tosi ystävällistä, he vielä pahoittelivat, kun jouduin odotamaan anestesia-aulassa, kun edelle meni joku vielä kiireisempi (muu asia).

        Lääkäri lohdutti itkevää miestäni ja minua, että "onhan se mahdollista tulla raskaaksi yhdelläkin torvella".

        Nyt olen kolmen pojan äiti. Vuosi tuosta sain pojan, ja kolme vuotta myöhemmin nyt meillä on kaksoispojat (sillä yhdellä ja ainoalla torvella =).

        Toivon, että tästä tarinasta on jollekulle vastaavasti hyötyä. Kaksoisjuttua oli tuossa anastasian aloittamassa ketjussa ellien plazalla (normaaliraskautiset kaksoisodottajat taisivat vähän säikähtää kun ketju lopahti viestini jälkeen, toisaalla joku kommentoikin että karmeita tarinoita repussa mulla..). Eli Tiuhti ja Viuhti tulivat tähän maailmaan 2010 alussa normiviikoilla 39, ja toinen pojista todellakin on semmoinen keltainen iso aurinko täynnä rakkautta. Nyt jytkyjä kavereita molemmat.

        -Nenna

        Mä kävin tänään gynen polilla ku epäilin et oon raskaana. Ja niin olinkin lääkärin laskujen mukaan 12. viikolla. Sisätutkimuksessa kävi kuitenki ilmi, että mitään sikiötä ei näy mut limakalvot oli kuitenki niin paksut et oon jossain vaihees ollu raskaana. Ehkä saanu keskenmenon? En tiiä, ku en oo mitään tuntenut.. Nyt mulla epäillään myös kohdunulkoista raskautta. Mitään kipuja ei ole, vaan vähän reilumpaa vuotoa kuin kuukautisvuodossa. Nyt odottelen ite myös noita arvoja sun muita, kontrolliin kahden viikon päästä.


      • sh...
        .. kirjoitti:

        Mä kävin tänään gynen polilla ku epäilin et oon raskaana. Ja niin olinkin lääkärin laskujen mukaan 12. viikolla. Sisätutkimuksessa kävi kuitenki ilmi, että mitään sikiötä ei näy mut limakalvot oli kuitenki niin paksut et oon jossain vaihees ollu raskaana. Ehkä saanu keskenmenon? En tiiä, ku en oo mitään tuntenut.. Nyt mulla epäillään myös kohdunulkoista raskautta. Mitään kipuja ei ole, vaan vähän reilumpaa vuotoa kuin kuukautisvuodossa. Nyt odottelen ite myös noita arvoja sun muita, kontrolliin kahden viikon päästä.

        epäillään kohdun ulkoista? Ja kahden viikon päästä kontrolli? Ei voi pitää paikkaansa tuo raskausviikkomäärä, noilla viikoin ku on hengenvaarallinen! Ettei vain epäiltäisi tuulimunaa,,,

        Mitä kertoi ultra?


      • huono-onninen
        sh... kirjoitti:

        epäillään kohdun ulkoista? Ja kahden viikon päästä kontrolli? Ei voi pitää paikkaansa tuo raskausviikkomäärä, noilla viikoin ku on hengenvaarallinen! Ettei vain epäiltäisi tuulimunaa,,,

        Mitä kertoi ultra?

        Ja kohdunulkoinen! Ja todellakin hengenvaarallinen!
        Raskausviikkojen 13 jälkeen keskenmenon, jonka jälkeen 1,5 kk päästä kohdunulkoinen alkoi tulehtuneena oireilla. hCG arvo enää vain 300, koska keskenmeno oli tapahtunut aikoja sitten.
        Munatorvi repesi tutkimuksessa ja vatsaonteloon vuoti 1,5l verta.
        Puolitajuttomana pääsin 5 tunnin tuskan ja odottelun jälkeen leikkaussaliin. Munatorven poisto, mutta muut pystyttiin säilyttämään.
        Sairaslomaa viikkoja ja parantuminen kesti verihyytymien ym. kanssa n. 2kk.

        Nyt alkaa 7 kk päästä toivo nousta, josko vielä kakkonen tulisi meidänkin taloon.


      • :(
        sh... kirjoitti:

        epäillään kohdun ulkoista? Ja kahden viikon päästä kontrolli? Ei voi pitää paikkaansa tuo raskausviikkomäärä, noilla viikoin ku on hengenvaarallinen! Ettei vain epäiltäisi tuulimunaa,,,

        Mitä kertoi ultra?

        No lääkäri sanoi että olisin jo 12. viikolla raskaana. Kohdussa ei näy mitään sikiötä, mut limakalvo on niin paksu että oon ollu nyt raskaana. Itse olisin kyllä tuntenut, todellakin, kun 12. viikkonen tulee ulos. Takana on jo yksi keskeytys sikiön ollessa 6. viikkonen ja tunsin oikein miten se tulee ulos ni varmasti oisin tuntenut myös 12. viikkoisen tulevan ulos. Mutta mitään en ole tuntenut. Oon vuotanut nyt n. 2 viikkoa. Ekan viikon ajan tuli ihan tippa per päivä.. Mut nyt sunnuntaina alko tulee oikeen kunnolla vuotoa, vähän runsaammin ku kuukautisina. Ihmettelen vaan miksei tule mitään hyytymiä. :/ Siitä sisäsestä tutkimuksesta vielä sen verran että se lääkäri ja gyne epäili että mulla on kohdunuloinen raskaus kun he paineli alavatsasta ja oikea puoli aristi tosi kovin. Mitään ei kuitenkaan tehty, annettiin vaan lähete labraan verikokeisiin ja kontrolli aika kahden viikon päähän. Ja nyt ku olen lukenut näitä tekstejä, ni kauhulla odottelen koska iteltään lähtee taju tms. :( Oon vaan jotenkin pettyny ku ketään lääkäri ei tiedä mikä vaivaa, kukaan ei osaa sanoa mitään. Odotellaan vaan. :/


      • .
        :( kirjoitti:

        No lääkäri sanoi että olisin jo 12. viikolla raskaana. Kohdussa ei näy mitään sikiötä, mut limakalvo on niin paksu että oon ollu nyt raskaana. Itse olisin kyllä tuntenut, todellakin, kun 12. viikkonen tulee ulos. Takana on jo yksi keskeytys sikiön ollessa 6. viikkonen ja tunsin oikein miten se tulee ulos ni varmasti oisin tuntenut myös 12. viikkoisen tulevan ulos. Mutta mitään en ole tuntenut. Oon vuotanut nyt n. 2 viikkoa. Ekan viikon ajan tuli ihan tippa per päivä.. Mut nyt sunnuntaina alko tulee oikeen kunnolla vuotoa, vähän runsaammin ku kuukautisina. Ihmettelen vaan miksei tule mitään hyytymiä. :/ Siitä sisäsestä tutkimuksesta vielä sen verran että se lääkäri ja gyne epäili että mulla on kohdunuloinen raskaus kun he paineli alavatsasta ja oikea puoli aristi tosi kovin. Mitään ei kuitenkaan tehty, annettiin vaan lähete labraan verikokeisiin ja kontrolli aika kahden viikon päähän. Ja nyt ku olen lukenut näitä tekstejä, ni kauhulla odottelen koska iteltään lähtee taju tms. :( Oon vaan jotenkin pettyny ku ketään lääkäri ei tiedä mikä vaivaa, kukaan ei osaa sanoa mitään. Odotellaan vaan. :/

        lääkäriasemalle heti aamulla! Tuohan on hengenvaarallista jos sinulla noilla viikoin on ku.

        Eikö sinulle tehty ultra-tutkimusta

        Kaksiko lääkäriä sinua tutki? (lääkärihän se gynekin on, erikoislääkäri..)


      • ..
        . kirjoitti:

        lääkäriasemalle heti aamulla! Tuohan on hengenvaarallista jos sinulla noilla viikoin on ku.

        Eikö sinulle tehty ultra-tutkimusta

        Kaksiko lääkäriä sinua tutki? (lääkärihän se gynekin on, erikoislääkäri..)

        Joo siinä oli yks nuorempi lääkäri, sit sairaanhoitaja tms.. Hetken päästä se nuori lääkäri kutsu vanhemman lääkärin katsomaan ku ei itse ihan ollut varma. Näin kyllä itsekin aikamoisen möykyn oikeella puolella, siinä ne sitä heilutteli ja sano vaan että kyllä täällä kaikki näyttää olevan ihan Ok. mut mene kuitenkin verikokeisiin. Ja raskaustesti vaan näyttää plussaa.


      • :( kirjoitti:

        No lääkäri sanoi että olisin jo 12. viikolla raskaana. Kohdussa ei näy mitään sikiötä, mut limakalvo on niin paksu että oon ollu nyt raskaana. Itse olisin kyllä tuntenut, todellakin, kun 12. viikkonen tulee ulos. Takana on jo yksi keskeytys sikiön ollessa 6. viikkonen ja tunsin oikein miten se tulee ulos ni varmasti oisin tuntenut myös 12. viikkoisen tulevan ulos. Mutta mitään en ole tuntenut. Oon vuotanut nyt n. 2 viikkoa. Ekan viikon ajan tuli ihan tippa per päivä.. Mut nyt sunnuntaina alko tulee oikeen kunnolla vuotoa, vähän runsaammin ku kuukautisina. Ihmettelen vaan miksei tule mitään hyytymiä. :/ Siitä sisäsestä tutkimuksesta vielä sen verran että se lääkäri ja gyne epäili että mulla on kohdunuloinen raskaus kun he paineli alavatsasta ja oikea puoli aristi tosi kovin. Mitään ei kuitenkaan tehty, annettiin vaan lähete labraan verikokeisiin ja kontrolli aika kahden viikon päähän. Ja nyt ku olen lukenut näitä tekstejä, ni kauhulla odottelen koska iteltään lähtee taju tms. :( Oon vaan jotenkin pettyny ku ketään lääkäri ei tiedä mikä vaivaa, kukaan ei osaa sanoa mitään. Odotellaan vaan. :/

        6-viikoinen raskaus tuntuu vain henkisesti.

        Itellä oli spontaani keskenmeno, viikot yli 10. Kohdunsuu oli selvästi auki, siiinä meidän Tíno Olavi lakkasi olemasta.

        Jos leku epäilee kohdunulkoista niin siinä pitäs ottaa heti hcg ja kontrolli asap että nähdään miten homma kehittyy.

        En halua pelotella, mutta kaverilla oli ku, nainen oli yksin kotona 1-v lapsen kanssa kun alkoi vuotamaan kybällä. Mies tuli kotiin vähän ajan päästä ja vei naisen sairaalaan - siellä sanottiin, että jos tuonut puolen tunnin päästä, niin ei olisi tarvinnut tuoda enää ..


    • mariaht

      Minulla on ollut 2 keskenmenoa toinen viikolla 13 , jolloin tuli jo poltot/supistukset ja sit synnytin n. 10cm:n kokoisen sikiön/pussin (sikiöllä oli mustat silmät,pää ja vartalo) . Olo oli todella hirveä, verta tuli sen jälkeen rajusti. (Haudattiin tämä pienoinen, kun oli kuitenkin jo ihmisen näköinen, vaikka pussissa vielä oli) Sit toinen raskaus päättyi onnellisesti, sain terveen pojan vuonna 2009. Mut nyt maanantaina sain taas keskenmenon ja se on hirveää kokea jo toisen kerran tämä. :( Voimia kaikille, jotka ovat kokeneet tuulimunan, keskenmenon tai kohdunulkoisen raskauden!

    • Jadette___

      Hei ! Kyselisin myös tästä kohdunulkosesta raskaudesta. Plussaa näyttää ja kävin eilen gynellä koska olin varannut ajan jo ennenkuin tiesin raskaudesta. Gyne ei nähnyt ultrassa mitään ja laski viikoiksi n. 5 1. itse arvelisin niitä olevan rv 4. En ole varma viime menkkojeni ajankohdasta ja kiertokin epäsäännöllinen joten viikkoja ei voi laskea tarkasti. Epäilevät nyt kohdunulkoista, olin tänään sairaalassa verikokeessa, hcg oli 450 tällä hetkellä.

      Onko ihan mahdotonta että raskaus olisi normaali? ://

    • biubaula

      Minulta leikattiin kohdunulkopuolinen viikko sitten, jossa vasen munatorvi poistettiin. Olen lukenut netistä, että ensimmäiset kuukautiset pitäisi odottaa ennen seuraavaa yritystä. Onko tähän jokin syy? Miksei lääkäri kertonut minulle tätä?

    • noonu25

      Minä tein tammikuussa positiivisen raskaustestin, vaikka raskausoireita ei juuri ollut. Parin viikon päästä tuosta mahaan alkoi särkeä oikealle puolelle tosi kovasti. Olin kahden pienen lapsen kanssa yksin kotona, mies iltavuorossa. Sinnittelin kipujen kanssa lapset sänkyyn, ja sitten kivut alkoikin vähän helpottaa. Neuvolassa epäilivät, että oli vaan kohdun kasvukipuja tms.. Viikkoja olisi ollut tuossa vaiheessa 8.

      Kahden päivän päästä alkoi mahaan taas koskea heti herättyäni. En pysynyt pystyssä, sen verran kamalia oli kivut. Menin päivystykseen, josta määrättiin verikokeisiin, ja lääkäriä jouduin odottamaan vielä pari tuntia kipuineni. Kävin kotona siinä välissä (ajoin jopa itse autoakin, hullua...), siellä meinasin pyörtyä pariin kertaan. Lääkärille päästyäni se huomasi heti, että kyseessä on tod. näkö. kohdunulkoinen raskaus ja verta oli vatsalaukussa n. 3dl.

      Siitä sitten ampparilla keskussairaalaan, jossa parin tunnin odottelun jälkeen lääkäri ultrasi. Totesi kohdunulkoisen raskauden ja sanoi, että seurataan vielä niitä arvoja, ja mietitään, mitä tehdään. Illasta kävi sama lääkäri kertomassa, että se oikea munatorvi on leikattava pois ja veret imettävä samalla.

      Seuraavana päivänä leikkaus, sitä seuraavana kotiin. Nyt on pari kuukautta tuosta leikkauksesta, ja oikeastaan vasta nyt alkaa suru tulla. Jotenkin nyt vasta olen tajunnut, että mä olisin voinut saada vauvan, aiemmin surin vain menetettyä munatorvea.

      Alimmaisen pienen haavan päälle jäi myös joku "patti", joka kipuilee edelleen. Puhelimen välityksellä joku hoitsu epäili, että se on jotain sidekudosta, mikä on leikkauksessa mennyt noin.. Pakko varmaan kohta käydä tk:lla näyttämässä, vieläkään en pysty pitämään esim. farkkuja jalassa. Alkaa ärsyttää..

      • Tähtipölyä

        Minäkin kerron oman tarinani ja nostelen keskustelua hieman ylöspäin.

        Odotan parhaillani sairaalastaa kotiinpääsyä. Minulta leikattiin viime viikolla oikea munatorvi, kohdun ulkoisen raskauden vuoksi.

        Oireet alkoivat kovilla vatsakrampeilla. Usein kohtaukset tuli illalla. En pystynyt liikkumaan, hengittäminenkin sattui. Vuotoa ei ollut vielä tuossa vaiheessa. Hakeuduin yksityiselle tutkimuksiin. Gynekologi löysi kohdusta "jotain" (ei ole selvinnyt mitä se jotain oli, koska myöhemmin löydettiin oikeasta munatorvesta) Gyne katsoi ultralla VAAN kohdun, ei muuta ja laittoi verikokeisiin. Kokeista selvisi hcg 1300. Olin iloinen, ihmettelin kuitenkin voiko olla mahdollista, että odottaisin (minulla ei ole aikaisempia raskauksia ja olen nuori nainen). Sain lähetteen labraan jolla seurattaisiin mihin arvo kehittyy. Olin epätietoinen, päätin vain odotella. Muutaman päivän päästä alkoi jälleen viiltävät krampit jonka jälkeen ensin kirkkaampaa vuotoa jonka jälkeen täysin mustaa. Lähdin päivystykseen jossa minua istutettiin kauan, vaikka minulla oli lähete. Vihdoin sain hoitoa, hcg tuolloin hieman laskenut. Sain vihdoin varmuuden että kohdun ulkoinen kyseessä. Jäin osastolle, lääköri puhui leikkauksesta. Aamulla hcg oli kääntynyt jälleen hieman laskuun, hemoglobiini oli tuolloin vielä hyvä. Laittoivat kotiin, sain kontrolliajan. Menin töihin ja sinnittelin. Meinasin pyörtyä, oksentaa, laskea alleni, mutta yritin buranan voimin. Kotiin päästyäni sain hoitaneelta osastolta neuvon lähteä päivystykseen (jossa odotin 4 tuntia kipuineni, raskaana olevien, onnellisten äitien ympäröimänä). Pääsin osastolle, sain lääkettä ja seur.pvänä lääkäri tutki ja totesi että kohdun molemmin puolin on nestettä ja totesi että leikattava on.
        Leikkaus sujui, olen hengissä, odotan pääseväni kotiin. Minulla on vielä toinen munatorvi, mutta olisiko se voitu säästää mikäli ensimmäisellä kerralla kun nestettä jo oli vuotanut vatsaonteloon, olisi leikattu.

        Sen tiedän, mikäli tämä joskus uusii, vaadin hoitoa välittömästi, enkä vasta sitten kun se todella uhkaa henkeä.


      • ,,,,
        Tähtipölyä kirjoitti:

        Minäkin kerron oman tarinani ja nostelen keskustelua hieman ylöspäin.

        Odotan parhaillani sairaalastaa kotiinpääsyä. Minulta leikattiin viime viikolla oikea munatorvi, kohdun ulkoisen raskauden vuoksi.

        Oireet alkoivat kovilla vatsakrampeilla. Usein kohtaukset tuli illalla. En pystynyt liikkumaan, hengittäminenkin sattui. Vuotoa ei ollut vielä tuossa vaiheessa. Hakeuduin yksityiselle tutkimuksiin. Gynekologi löysi kohdusta "jotain" (ei ole selvinnyt mitä se jotain oli, koska myöhemmin löydettiin oikeasta munatorvesta) Gyne katsoi ultralla VAAN kohdun, ei muuta ja laittoi verikokeisiin. Kokeista selvisi hcg 1300. Olin iloinen, ihmettelin kuitenkin voiko olla mahdollista, että odottaisin (minulla ei ole aikaisempia raskauksia ja olen nuori nainen). Sain lähetteen labraan jolla seurattaisiin mihin arvo kehittyy. Olin epätietoinen, päätin vain odotella. Muutaman päivän päästä alkoi jälleen viiltävät krampit jonka jälkeen ensin kirkkaampaa vuotoa jonka jälkeen täysin mustaa. Lähdin päivystykseen jossa minua istutettiin kauan, vaikka minulla oli lähete. Vihdoin sain hoitoa, hcg tuolloin hieman laskenut. Sain vihdoin varmuuden että kohdun ulkoinen kyseessä. Jäin osastolle, lääköri puhui leikkauksesta. Aamulla hcg oli kääntynyt jälleen hieman laskuun, hemoglobiini oli tuolloin vielä hyvä. Laittoivat kotiin, sain kontrolliajan. Menin töihin ja sinnittelin. Meinasin pyörtyä, oksentaa, laskea alleni, mutta yritin buranan voimin. Kotiin päästyäni sain hoitaneelta osastolta neuvon lähteä päivystykseen (jossa odotin 4 tuntia kipuineni, raskaana olevien, onnellisten äitien ympäröimänä). Pääsin osastolle, sain lääkettä ja seur.pvänä lääkäri tutki ja totesi että kohdun molemmin puolin on nestettä ja totesi että leikattava on.
        Leikkaus sujui, olen hengissä, odotan pääseväni kotiin. Minulla on vielä toinen munatorvi, mutta olisiko se voitu säästää mikäli ensimmäisellä kerralla kun nestettä jo oli vuotanut vatsaonteloon, olisi leikattu.

        Sen tiedän, mikäli tämä joskus uusii, vaadin hoitoa välittömästi, enkä vasta sitten kun se todella uhkaa henkeä.

        Kohtua ultratessa näkyy kyllä sivuelimet jne.


    • tuuba uä?

      Itselläni on siis ollut kohdunulkoinen ja toinen johdin poistettu...
      Tässä keväällä olisi aikomus jättää ehkäisyt veks, josko tärppäisi :) Takaraivossa kuitenkin pelko edellisestä tapahtumasta...Olen kuullut että monilla on tärpännyt piankin vaikka toinen munanjohdin poistettu.

      Te joilla on ollut tuollainen operaatio, kävittekö "tarkistuttamassa" paikat ennen kun aloitta yrittämään lasta?
      Varmutta kun ei ole, onko ainokainen johdin käyttökelpoinen...onko se täysin auki jne.
      Onko kukaan käynyt tuuba uä:ssä?

      Eikös aiempi kohdunulkoinen antaisi hyvät perusteet päästä julkiselle puolelle tarkastuttamaan tilanne..? Yksityiselle pääsis kyllä pian varmasti mutta maksaa tietysti enemmän.

    • j k

      i mitään

    • jk

      ei mitän

    • jk

      ei minkänlaisuia

    • Albuquerque auto ins

      This is a wonderful post about pregnancy. I can see that you’ve given it a lot of thought.
      ITIL Training and Certification Courses

    • Campervan hire Perth

      Very good job explaining pregnancy, I found that I understood it much better after reading your post.
      Campervan hire Perth

    • Albuquerque auto ins

      I have signed up for any future notifications on Ectopic pregnancy in your posts.
      Albuquerque auto insurance

    • minäkanssa

      Mielenkiinnolla oon lukenu tekstejä.. Reilu kaks vuotta sitten menin töihin normaalisti, mutta jouduin muutaman tunnin päästä lähtemään kotiin vatsakramppien takia. Oli jotenkin höttöolo, vedin buranan naamarin ja peittojen alle nukkumaan kun paleli. Herättyä mahaan sattu edelleen ja aloin oikeesti epäileen ummetusta. Soitin jopa äidilleni ja kysyin että miltä se ummetus tuntuu. Välillä tuntu et olis yrittäny meloonin tukee takapuoleen.. No, äidin suostuttelemana lähin sitten paikalliseen tk:hon. Puoli kilometriä matkaa, mutta maha oli jo niin kipeä että jouduin kävelemään sellasessa linkkuveitsiasennossa. Luukulla pääsin onneks heti sisään, epäilivät ilm.kanssa umpisuolen tulehdusta tai virtsakiviä. Siitä sitten ympäripyöreä sisätutkimus (tk:ssamme ei myöhään illalla enään ole mahdollisuutta ultraan), siitä sitten samantei lähete keskussairaalaan, vastaanoton kautta lääkärille joka tutkimusten jälkeen ilmotti että jäät osastolle. Kipupiikki persukseen ja tippa käsivarteen. Kipupiikki ei auttanut ja sain ilmeisesti yön kivunlievitystä suoraan suoneen. Aamulla heti uusiin tutkimuksiin, iltapäivällä tähystykseen, 4 pvää sairaalassa ja kotiin buranapurkin ja rautatablettien kanssa kotiin.

      Lähinnä tän jaarituksen ajatus oli se, että mulla ei ollut mitään ylimääräsiä vuotoja, menkat oli tullut normaalisti enkä edes tiennyt olevani raskaana.. Pari pientä arpea mahassa muistona eikä sen kummempaa. Luvalla sanoen, olin ehkä enemmän helpottunut koska lapsi ei tod.kuulunut silloin suunnitelmiin. Ikävä sanoa, ja toivon ettei kukaan loukkaannu mutta mulle se oli parempi näin. Oireita oli vaan tuo tuska melonista ja olo että on ihan hirvee kushätä, mutta kun yritin sairaalassakin näytettä antaa, mitään ei tullut ja kipu oli aika kamala. Meinattiin katetrikin laittaa, jossei virtsa olis lopulta suostunu normaalia kautta poistumaan. Mietin vaan, että samantyyppisiä kokemuksia ollut oikeestaan teillä kaikilla kirjottajilla, omani taas tuntuu poikkeevan ihan täysin. No meitä on moneen junaan. Hyvää JOulua kaikille kohtalontovereille ja tsemiä

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe