Minulla on ollut jo parikymmentä vuotta jossakin määrin levottomat jalat, mutta ei pahasti. Viime keväänä tilanne paheni niin, että hain lääkkeet, sain Sifrolia. Nyt syön sitä 3,5 tablettia / vrk. Annos on kasvanut yhdestä tähän ja taas tuntuu että pitäisi nostaa.
Olen tosi väsynyt, tuntuu että silmien takana on semmoinen sakea väsymys, töihin on oikein koottava itsensä. Illalla kun menen sänkyyn, nukahdan heti, nukun 8 tuntia ja olen edelleen väsynyt. Mikä auttaa jos vielä lääkeannos kasvaa?
Olen yrittänyt saada yhteyttä Levottomat Jalat -yhdistykseen, s-postilla ja soittamalla mutta ei kukaan vastaa.
Onko joku onnistunut?
Haluaisin tietoa ja neuvoja.
Levottomat jalat
54
37039
Vastaukset
- täältä
Parkinsonin tautia sairastavilla on levottomat jalat oiretta jonkinverran muuta väestöä enempi. Sifrol lääke on myös Parkinsonin tauti lääke, vai pitäiskö sanoa että parknson lääke jota annetaan myös levottomiin jalkoihin.
Voisit yrittää saada tietoa Parkinson liitsta, Liitolla on myös neuvontapuhelin.
Haulla, Parkinson liitto, varmaan löytyy tarvittavat yhteys tiedot.- heebo
minua auttoi magnesium tablettien syönti. Magnex 350 mg tms, joka tapauksessa annos vuorokautta kohden tuo 350 mg. kokeile ja kerro auttoiko vai oletko kokeillut jo? toivottavasti auttaa sinua magnesium
- väsynyt jo nyt
heebo kirjoitti:
minua auttoi magnesium tablettien syönti. Magnex 350 mg tms, joka tapauksessa annos vuorokautta kohden tuo 350 mg. kokeile ja kerro auttoiko vai oletko kokeillut jo? toivottavasti auttaa sinua magnesium
Kiitos vastaajille!
Olen syönyt magnesiumia jo vuosia, ennenkuin sain nuo lääkkeet. Ja syön edelleenkin.
Lueskelin parkinsonsivuja, mutta en saa soitettua sinne, kun minulla on "väärä sairaus".
Tiedän että parkinsonin tautiin liittyy usein levottomat jalat-oireyhtymä.
Eikö täällä ole ketään, jolla on levottomiin jalkoihin lääkitys? Luin jostakin että se on tosi yleinen vaiva. Laittakaa viestejä! - yksi lisää
heebo kirjoitti:
Myös minulla magnesium on auttanut ja vaikutus on tuntunut hyvin nopeasti mutta saan niistä tulee laktatiivisia ongelmia (jos joudun ottamaan enemmän kuin yhden). Jostain syystä myös Aspirin Cardio 100mg toimii ja itseasiassa kohdallani paremmin kuin magnesium.
- Aspiriinia illalla!
yksi lisää kirjoitti:
Myös minulla magnesium on auttanut ja vaikutus on tuntunut hyvin nopeasti mutta saan niistä tulee laktatiivisia ongelmia (jos joudun ottamaan enemmän kuin yhden). Jostain syystä myös Aspirin Cardio 100mg toimii ja itseasiassa kohdallani paremmin kuin magnesium.
Itse olen koko ikani karsinyt levottomista jaloista. Otan joka ilta rentouttavaa laaketta (Rivatril), taannoin minulle kokeiltiin tuota aiemmin mainittua Sifrolia (Parkinsonin taudin laake), mutta Sifrolilla oli odottamaton sivuvaikutus: Muutenkin huonouninen menetti loputkin unensa! Eli se siita Sifrolista :(
Mutta ASPIRIINI!! Jouduin tuossa pari kuukautta sitten ottamaan muusta syysta joka ilta aspiriinin 500 mg ja huomasin sen tehoavan! Joskus harvoin viela tuntuu pienta oireilua, mutta sellaista kamalaa levottomuutta ei ole sen koommin ollut. Nykyaan otan automatic joka ilta aspiriinin ja jalat rentoutuvat.
Outo juttu minusta. Onko levottomien jalkojen taustalla kuitenkin jonkinasteinen tulehdus, aspiriinihan on tulehduskipulaake? - otanpa myös
Aspiriinia illalla! kirjoitti:
Itse olen koko ikani karsinyt levottomista jaloista. Otan joka ilta rentouttavaa laaketta (Rivatril), taannoin minulle kokeiltiin tuota aiemmin mainittua Sifrolia (Parkinsonin taudin laake), mutta Sifrolilla oli odottamaton sivuvaikutus: Muutenkin huonouninen menetti loputkin unensa! Eli se siita Sifrolista :(
Mutta ASPIRIINI!! Jouduin tuossa pari kuukautta sitten ottamaan muusta syysta joka ilta aspiriinin 500 mg ja huomasin sen tehoavan! Joskus harvoin viela tuntuu pienta oireilua, mutta sellaista kamalaa levottomuutta ei ole sen koommin ollut. Nykyaan otan automatic joka ilta aspiriinin ja jalat rentoutuvat.
Outo juttu minusta. Onko levottomien jalkojen taustalla kuitenkin jonkinasteinen tulehdus, aspiriinihan on tulehduskipulaake?Onko sulla korkea kolesteroli, verenpainetta tai ylipainoa ? Milloin tuo jalkojen oireilu alkoi ?
Onko sama jos istut esim auton kyydissä pidemmän matkan ?
- levottomat jalat
Minulla on levottomat jalat-oireyhtymä ja Sifrol lääkitys mutta sairastan myös Parkinsonin tautia. Sifrolia sain jo ennen kuin todettiin levottomat jalat. Neurologini lisäsi lääkitystä 1:llä ilta pillerillä ja aika hyvin auttoi. Nyt siis Sifrol 0,7 mg 1 ½ 1 1. Lisäksi muita Parkinsonin tautiin tarkoitettuja lääkkeitä.
Mistä väsymyksesi johtuu - siitäkö kun jalat ei anna nukkua?
Oletko käynyt neurologin juttusilla vaivasi vuoksi ja onko tutkittu miten. Onko hermorata mittaukset tehty? Onko suljettu hermopinne pois?
Minulta tutkittiin hermo pinne jaloista ja käsistä. Jaloista ei löytynyt, mutta käsistä löytyi ja nyt käsien rannekanavat on leikattu, apu oli välitön.- väsynyt jo nyt
Mulla Sifrol 0,088 mg 1 1 1½.
Nukun kuin tukki ja luulin että lääkkeet väsyttää.... mitäs tämä sitten on?
Olen käynyt neurologin juttusilla ja tutkittiin haastattelulla ja ferriini (ferriitti?) koe otettiin. Rautaa käskettiin syödä. Hermoratamittauksia ei tehty.
Minulla ei käsissä ole vaivaa.
Menen ensi viikolla taas lääkärille, tosin yleissellaiselle työterveyshuollon puitteissa ja ajattelin puhua tästä väsymyksestä.
Eikö sinua väsytä? - levotomat jalat
väsynyt jo nyt kirjoitti:
Mulla Sifrol 0,088 mg 1 1 1½.
Nukun kuin tukki ja luulin että lääkkeet väsyttää.... mitäs tämä sitten on?
Olen käynyt neurologin juttusilla ja tutkittiin haastattelulla ja ferriini (ferriitti?) koe otettiin. Rautaa käskettiin syödä. Hermoratamittauksia ei tehty.
Minulla ei käsissä ole vaivaa.
Menen ensi viikolla taas lääkärille, tosin yleissellaiselle työterveyshuollon puitteissa ja ajattelin puhua tästä väsymyksestä.
Eikö sinua väsytä?Aikanaan väsytti kovastikkin, mutta ei nykyään. En ole enään työelämässä. Itse asiassa nukun aika vähän mutta sitten kun alkaa väsyttämään uni tulee vaikka seisten. Nukahtaminen ei ole ongelma vaan liian lyhyet unet.
- auttoi
Aamuin illoin venastat-kapselit ja 2 kk:n jälkeen ei ole levottomat jalat vaivanneet. Jatkan kapseleiden syömistä edelleen, apteekista niitä saa.
- oire
ensioireina raudanpuutoksessa levottomat jalat,
eri asia sitten mistä raudanimeytymishäiriö johtuu B12, foolihapon puute, (kupari vaikuttaa tuli vain just oikosulku oliko liika vai puute) naisilla runsaat kuukautiset ym. - immo-H
oire kirjoitti:
ensioireina raudanpuutoksessa levottomat jalat,
eri asia sitten mistä raudanimeytymishäiriö johtuu B12, foolihapon puute, (kupari vaikuttaa tuli vain just oikosulku oliko liika vai puute) naisilla runsaat kuukautiset ym.Joo,on myös yksi hyvä lääke näihin oireisiin,,
eli Tramal 50mg kaksi illalla sifrolin kanssa
niin nukkuu.On oltava tarkkana ettei ala käyttämään suurempia määriä riipuvuuden vaaran
vuoksi.Isot annosmäärät,esim,5-6 kpl,illalla
ajanmittaan lamaannuttaa elimistön tuhoisin
seurauksin.
---Immo.--
- hilbert
Rinnekotisäätiön uniklinikalla on maan pätevimmät lääkärit,jotka ovat perehtyneitä levottomiin jalkoihin ja ottavat potilaan tosissaan. Sifrol yksin ei auta vaikeassa tapauksessa. Olen 30 vuotta sairastanut levott.jalk ja perinyt sen äidiltäni. Meillä on Sifrol, Neurontin (josta tulee itselleni vähän tokkurainen olo). Lääkärin harkinnassa on antaa vielä vahvempia lääkkeitä, joita olemme saaneet. Kuuma kesä oli yhtä kärsimystä, kun mikään ei auttanut. Levottomat jalat eivät ole vaarallinen tauti, mutta siitä aiheutuu väsymyksen myötä sairauksia. Olen varma, että itselläni 48 vuotiaana tullut aivoinfarkti oli seurausta jatkuvasta puutteellisesta levosta ja liiasta työstä. Hakeutukaa lääkäriin ja pakottakaa heidät ottamaan vakavasti vaivanne.
- smt
Olen 20 vuotias ja huomasin vasta äskettäin että "se" ei olekkaan normaalia. Rupesin lukemaan levottomatjalat-oireyhtymästä ja tajusin sairastavani sitä. Mielestäni pienenä kärsin tästä enemmän. Saan oikein sätkyjä, kun pidättelen sitä etten liikuttaisi jalkojani. Se on jonkinlaista voimakasta sisäistä kipua jota ei voi selittää.Venytys auttaa enemman kohdallani kuin pelkkä liikutus. Olen huomannut, että talvella tämä ei kiusaa minua niin paljoa. Luulen, että lääke annos on aivan liian suuri sen takia sinua väsyttää. sinuna vähentäisin. Itse olen keksinyt konstin mikä auttaa. Pienenä sänkyni vieressä oli tiili seinä mikä oli mukavan viileä. Huomasin itse heti suuren helpotuksen tunteen kun pistin jalkani lähelle viileää seinää. Oletko itse kokeillut pistää jotain viileää jalkojesi ympärille nukkumaan mennessäsi esim pullo mikä on täynnä kylmää vettä??
- levoton nukkija
Olen myös kärsinyt levottomista jaloista, ajoittain myös käsistä ikäni. Tunne on sellainen kuin veri alkaisi hyytyä ja on pakko läähteä liikkeelle. Vanhemmiten vissiin vähän helpottanut. Liekkö ikä vai muut tekijät syynä. Viileä tai kylmä suihku suoraan jaloille auttoi pahimpina aikoina. Myös jalkoja rasittava liikunta on helpottanut oloa. Yöllä on kyllä edelleen potkittava peitot syrjään, jos meinaa saada unen päästä kiinni. Suosittelen illalla pitkää lenkkiä ja päälle kylmä kylpy.
- Siiri38
Olen myös kärsinyt levottomista jaloista parikymmentä vuotta. Käytän Sifrolia 2*0.088, aamuisin on väsynyt olo vaikka nukun hyvin. Halusin selvittää josko jostain toisesta lääkkeestä olisi apua mutta ei väsyttäisi niin paljon. Sain ajan neurologille, hän haastatteli aikansa ja määräsi sifrolin lisäksi vielä Tramalia tai Neurontinia!! Tramal hänen mukaansa on piristävä vaikka apteekkari sanoi sitä todella väsyttäväksi. Sen verran huumeita että resepti jäi apteekkiin. Kotona luin sivuvaikutuksia ja täytyy todeta että syömättä jäävät, pitäydyn Sifrolissa ja kärsin väsymyksestä kunhan jalat saavat avun.
Tuntuu olevan todella vaikeaa saada oikeasti apua tähän vaivaan. Kaipaisin asiantuntijaa joka tekisi muutakin kuin määräisi vaan uuden reseptin!- --------
Minulla oli levottomat jalat vuosia. Eräänä kesänä innostuin pyöräilemään tavallista enemmän ,esim viikon mittainen retki (noin 500km) .Mitä tapahtui? Levottomat jalat oireet hävisivät moneksi vuodeksi.Voiko olla sattuma vai liittyykö liikuntaan,en tiedä mutta miettikää itse.
Nyt oireet ovat palaneet enkä enä jaksa samanlaiseen kuntoiluun mutta lihasten venyttely iltaisin ja kylmä vesi auttaa. Magnesium ilmeisesti myös hyvä
Kokeilkaa nyt ihmeessä ennen kuin syötte kaiken maailman nappeja. - Anonyymi
Ketjuhan on yli 10v. vanha mutta aina näitä joku lukee.
Kannattaa etsiä ulkomaalaisilta sivustoilta vinkkejä ja tutkimuksia lisäravinteista ja fytokemikaaleista.
Reseptilääkkeitä tuohon ei muita taida olla kuin täällä mainitut. Useimmille eivät auta tai pahat sivuvailutukset.
Joku auttaa jollekin joku muu toiselle.
Oireyhtymän syitä ei tunneta vieläkään, on vain teorioita, kuten huono verenkierto, lihasten huono hapensaanti, eloktrolyyttien, Mg, K, Ca, Na, väärät suhteet jne.
Googleen vaan RLS tai restless legs syndroma siitä se lähtee, luettavaa löytyy oireista kärsiviltä sekä tutkimuksista niin paljon kuin jaksaa lukea.
PC llä saa käännettyä Suomeksi ja puhelimissa on käännössovellukset.
Itsellä menee sykleissä, on tai ei ole. Nyt on. Todella kova vedenjuonti, iltaa kohden n.4-5 litraa ja aminohappo teaniini auttavat vähän.
Sifrol auttoi, mutta ei enää.
D vitamiinin ja raudan puutis ovat selviä syitä.
D vitamiinia kannattaa ottaa painosta riippuen vähintää 50-150 mcg, ennen raudan ottamista kannattaa mittauttaa pitoisuus, koska ylimääräinen on vaarallista ja samalla siinä menee d vitamiinin mittaus.
- Raliko
Minua ottaa päähän nuo ohjeet, kuten pyöräile, venyttele, jalat seinälle ym. Nuo kaikki temput ovat niitä varten, joilla levottomat jalat-oireet ovat ihan alkuvaiheessa! Iän lisdääntyessä oireet pahenevat. Itselläni on näin käynyt. Olen nyt 70 ja kärsinyt oireista 20-kesäisestä. Lääkkeitä aloin tarvita ehkä n. 50-vuotiaana. Ensin oli Madopar, sitten Sifrol neurologin määrääminä. Annosta on saanut nostaa ½ tapletista kahteen 0,18mg tai 1x 035mg. Ajoitus taplettien ottamisessa illalla on tarkkaa puuhaa, jos myöhästyy, ei nukkumisesta tule kahteen tuntiin mitään.
Minua korpee myös Sifrolin kalleus. Ärsyttävää joutua ostamaan tuollaisia lääkkeitä, kun tuntee itsensä täysin terveeksi. Liikun paljon, syön terveellisesti ja pidän itsestäni kaikin puolin hyvää huolta. Sifrol voisi olla enemmän korvattava lääke, vaikka tämä vaiva ei tapa, niin hulluksi se tekee, jos ei saa nukutuksi ilman lääkettä. - kannatti kokeilla
Hei
Minä sain avun levottomiin jalkoihin homeopatiasta. Kävin homeopaatti, iridologi Ron Kiviharjun
vastaanotolla ja syötyäni homeopaattisia pillereitä, sain avun jo viikossa. Vaivat eivät ole palanneet
joten aivan uskomatonta, mutta totta. Suosittelen.- japi72
Hei
Muistakaa myös että näitä oireita on useasti vaikea kuvailla, joten puhutaan yleisesti "levottomista jaloista" vaikka vaivat voi olla eri ihmisillä erilaisia.
Eli toiselle sopiva apu vaivaan ei välttämättä sovi toiselle.
Nimim. Kaiken kokeillut ,sifrol auttoi minulla - Tuskientaival
japi72 kirjoitti:
Hei
Muistakaa myös että näitä oireita on useasti vaikea kuvailla, joten puhutaan yleisesti "levottomista jaloista" vaikka vaivat voi olla eri ihmisillä erilaisia.
Eli toiselle sopiva apu vaivaan ei välttämättä sovi toiselle.
Nimim. Kaiken kokeillut ,sifrol auttoi minullaOlen kärsinyt vaikeasta levottomat jalat oireyhtymästä yli 30 vuotta (perin sen äidiltä ja äidinisältä). Hoitona käytin n. 6 vuotta Sifrol 0,18 2 tabl iltaisin. Vähitellen huomaamattani tuli sivuvaikutuksina voimattomuutta, väsymystä, ajatusten puuroutumista ja vaikeutta käsitellä muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan, näköhäiriöitä, mikään määrä lepoa ei tuonut virkeyttä. Olisin vain halunnut levätä silmät kiinni vuorokaudet ympäri. Eristäydyin voimistuvan uupumuksen ja voimattomuuden takia, kunnes tänä keväänä menin niin huonoon kuntoon, että jaksoin kävellä vain muutaman askeleen kerrallaan. Kävin lääkärissä, sain vähättelevää kohtelua, kun syytä ei löytynyt.Olin jo antamassa periksi ja ajattelin, että kohtalonani on joutua petipotilaaksi ja toisten hoidettavaksi. Eräänä iltana ottaessani Sifrol lääkitystä mieleeni jysähti, jospa Sifrol aiheuttaakin tämän kaiken, enkä ottanut lääkettä.Yöllä oli levottomat jalat ja kävelin tuskissani, aamuyöstä nukahdin. Herättyäni tunsin pientä uutta virkeyttä jossain pääni sisällä. Siitä lähtien n. kahden viikon ajan olen päivä päivältä toipunut. Vaikeita öitä levottomien jalkojen kanssa on ollut ja tulee olemaan, mutta Sifrolia en enää käytä.
- monojakin
Tuskientaival kirjoitti:
Olen kärsinyt vaikeasta levottomat jalat oireyhtymästä yli 30 vuotta (perin sen äidiltä ja äidinisältä). Hoitona käytin n. 6 vuotta Sifrol 0,18 2 tabl iltaisin. Vähitellen huomaamattani tuli sivuvaikutuksina voimattomuutta, väsymystä, ajatusten puuroutumista ja vaikeutta käsitellä muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan, näköhäiriöitä, mikään määrä lepoa ei tuonut virkeyttä. Olisin vain halunnut levätä silmät kiinni vuorokaudet ympäri. Eristäydyin voimistuvan uupumuksen ja voimattomuuden takia, kunnes tänä keväänä menin niin huonoon kuntoon, että jaksoin kävellä vain muutaman askeleen kerrallaan. Kävin lääkärissä, sain vähättelevää kohtelua, kun syytä ei löytynyt.Olin jo antamassa periksi ja ajattelin, että kohtalonani on joutua petipotilaaksi ja toisten hoidettavaksi. Eräänä iltana ottaessani Sifrol lääkitystä mieleeni jysähti, jospa Sifrol aiheuttaakin tämän kaiken, enkä ottanut lääkettä.Yöllä oli levottomat jalat ja kävelin tuskissani, aamuyöstä nukahdin. Herättyäni tunsin pientä uutta virkeyttä jossain pääni sisällä. Siitä lähtien n. kahden viikon ajan olen päivä päivältä toipunut. Vaikeita öitä levottomien jalkojen kanssa on ollut ja tulee olemaan, mutta Sifrolia en enää käytä.
Minulla on pramipexole orion 0,088 mg 2 illalla ja 1 päivällä kun en saanut päivälläkään istuttua, heti alkoi jalat kävellä, ja nyt vielä hoitaja sanoi että raudan määrä oli minulla liian pieni 40 jotain pistettä pitää olla ainakin 55 tai 60 pistettä, ja aloin syödä rautaa tapletteina ja kun olin syönyt niitä 40 pv se oli kohonnut arvo jo 50 pisteeseen ja jatkan syömistä käyn välillä kokeissa noin 2 kk välein että kokeile vielä rautaa,
- Stende
Itse olen kärsinyt levottomista jaloista toistakymmentä vuotta, siis neurologin diagnosoima levottomat jalat. Nukkuminen joskus kausia ibuprofeenin varassa,todella raskasta.viime aikoina olen ruvennut venyttelemään SÄÄRIEN lihaksia siis polven ja nilka välisiä lihaksia,ja toimii ainakin toistaiseksi on toiminut LOISTAVASTI . Esm. Makuulle selälleen ja jalka ylös ja nilkka suoraksi niin että venytys tuntuu SÄÄRESSÄ. No venytys tapoja on monia,toinen tapa pöydän Nurkasta kiinni ja jalka taakse nilkka suorana lattiaan vasten kevyesti painaen niin että venytys tuntuu SÄÄRESSÄ. KOKEILE.
- KÄRSIVÄLLISYYTTÄ
oLEN SAIRASTANUT LEVOTTOMIA JALKOJA 25 VUOTTA.TODELLa .ÄRHÄKKÄÄSTI. YHTÄÄN PILLERIÄ EN OLE TÄHÄN VAIVAAN OTTANUT. kYLMÄKEELIÄ ALUKSI KÄYTIN JALKOIHIN. . NYKYÄÄN OLEN TURVAUTUNUT KUUMAAN SUIHKUUN. SEN JÄLKEEN PUMPULISUKAT. SITTEN VILLASUKAT JA HUOPATOSSUT. NÄILLÄ PÄRJÄÄN.
LÄMMIN ON MONEEN VAIVAAN HYVÄKSI. MEILLÄ TÄMÄ SAIRAUS ON JO
KOLMANNESSA POLVESSA , JOTEN KOKEMUSTA TÄSTÄ VAIVASTA ON.
HhUOPATOSSUT ON MINUN APU, NIITÄ KÄYTÄN JOKA PÄIVÄ, - luistelija1
Muistan itse käyttäneeni n.30 vuotiaana eli 20 vuotta sitten Bakanasan.ia ja silloin sitä sai apteekista, mutta hain sitä netistä, mutta onko poistunut Suomesta myynnistä. Auttoi ainakin silloin ja olen melko varma siitä.
- uneton5
levottomat jalat aloittivat oireilunsa n.nelikymppisenä.aluksi auttoivat kylmä suihku jaloille jaliikunnan välttäminen iltaisin.vaivan pahetessa seisominen useita kertoja illasta jayöstä lumihangessa seisominen.sitten vaiva paheni edelleen ja kokeiltiin eri lääkkeitä kuten lyrica ropinrolit ym.vaiva levisi myös käsivarsiin ja olin jo unenpuutteesta aivan lopussa.sitten sain sifrolin.ja se auttoi.nyt olen syönyt sitä viitisen vuotta ja annosta on aina lisätty.enää ei kuulema voi annostusta nostaa on yläkantissa.nukun noin neljä tuntia,jaolen lihonut sifrolin aikanayli kaksikymmentä kiloa.tulevaisuus pelottaa onko täysi helvetti edessä.
- Yökävelijä
Minua ovat vaivanneet perimäni levottomat jalat jo nuoresta alkaen, eläkepäiviin asti. Kaikki lääkkeet ja kotikonstit olen kokeillut, mistään ei ole pitempiaikaista apua ollut. Kävelen usein koko yön, koska en voi istua, saatikka maata. Tulevaisuus pelottaa. Löydetäänkö tähän koskaan syytä ja oikeaa lääkettä?
- maikki
Hei!
Minullakin tuli katto vastaan sifrolin kanssa, mutta sain tilalle lisäksi Tramalia. Mutta mulla ei pelkkä tramal auta, pitää olla sifroliakin, joten otan aamuisin tramalia ja illalla sifrolia. Näin siksi, koska tramal yllättäen vei multa yöunet. Ja olen myös lihonut 20 kiloa, olen käyttänyt sifrolia noin 7 vuotta. Näillä lääkkeillä olen tullut toimeen, mutta kuten joku ketjussa mainitsikin, kyllä tämmöiset lääkkeet väsyttää kovasti. - Yökävelijä
maikki kirjoitti:
Hei!
Minullakin tuli katto vastaan sifrolin kanssa, mutta sain tilalle lisäksi Tramalia. Mutta mulla ei pelkkä tramal auta, pitää olla sifroliakin, joten otan aamuisin tramalia ja illalla sifrolia. Näin siksi, koska tramal yllättäen vei multa yöunet. Ja olen myös lihonut 20 kiloa, olen käyttänyt sifrolia noin 7 vuotta. Näillä lääkkeillä olen tullut toimeen, mutta kuten joku ketjussa mainitsikin, kyllä tämmöiset lääkkeet väsyttää kovasti.Olen nyt kävellyt yhtä soittoa hyvin vaikeiden levottomien jalkojen oireiden takia illan, seuraavan yön, seuraavan päivän, seuraavan illan, ja nyt tuleva yö pelottaa. Apua ei tunnu saavan mistään lääkäreiden loma-aikana. Tämän sairauden hoito edellyttää erityisosaamista lääkäriltä. Mietin nyt sairalapäivystykseen lähtöä, kun en jaksa enää valvoa tämän tuskan ja kivun kanssa. Pitäisi kyllä olla pääkaupunkiseudulla neurologinen päivystyspoli, sellainen kuin migreenipotilaillakin kaiketi on. Kun jälleen kerran lääke, nyt Sifrol Depot, on tiensä päässä, mitä mahtavat sairaalassa minulle tarjota. Uudet coctailit kenties, jotka tekevät entistä sairaammaksi?
- Puuroaiva
Yökävelijä kirjoitti:
Olen nyt kävellyt yhtä soittoa hyvin vaikeiden levottomien jalkojen oireiden takia illan, seuraavan yön, seuraavan päivän, seuraavan illan, ja nyt tuleva yö pelottaa. Apua ei tunnu saavan mistään lääkäreiden loma-aikana. Tämän sairauden hoito edellyttää erityisosaamista lääkäriltä. Mietin nyt sairalapäivystykseen lähtöä, kun en jaksa enää valvoa tämän tuskan ja kivun kanssa. Pitäisi kyllä olla pääkaupunkiseudulla neurologinen päivystyspoli, sellainen kuin migreenipotilaillakin kaiketi on. Kun jälleen kerran lääke, nyt Sifrol Depot, on tiensä päässä, mitä mahtavat sairaalassa minulle tarjota. Uudet coctailit kenties, jotka tekevät entistä sairaammaksi?
Ystävä hyvä, tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu. Joskus olen valvonut niin kauan, että viimein nukun microunta kävellessä alakertaa ympäri. Herään kun törmään johonkin.
Kokeile magnesiumia ja siinä nimenomaan sitraattia, ei oksidia, joka on ihan humpuukilääke (ei imeydy). Minä aloitin tupla-annoksella (4 tabl. / pv) ja parin viikon jälkeen pudotin 2-3 tablettiin. Vaikutus oli käsittämätön. Ei se kokonaan levottomia jalkoja poistanut mutta helpotti suuresti. Magnesium sifrolia saa apteekista ja luonaistuotekaupoista.
Minulla on Sifrol-lääkitys 1x026 mg. Nostin annoksen juuri 2 x 0.26 ja odotan vaikutusta.
Hengessä mukana. - Yökävelijä
Puuroaiva kirjoitti:
Ystävä hyvä, tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu. Joskus olen valvonut niin kauan, että viimein nukun microunta kävellessä alakertaa ympäri. Herään kun törmään johonkin.
Kokeile magnesiumia ja siinä nimenomaan sitraattia, ei oksidia, joka on ihan humpuukilääke (ei imeydy). Minä aloitin tupla-annoksella (4 tabl. / pv) ja parin viikon jälkeen pudotin 2-3 tablettiin. Vaikutus oli käsittämätön. Ei se kokonaan levottomia jalkoja poistanut mutta helpotti suuresti. Magnesium sifrolia saa apteekista ja luonaistuotekaupoista.
Minulla on Sifrol-lääkitys 1x026 mg. Nostin annoksen juuri 2 x 0.26 ja odotan vaikutusta.
Hengessä mukana.Minä koin nyt myös ensi kertaa nuo mikrounet kävellessä. Aloin ottaa joka kolmas päivä 2 x 0,26 tbl, ja tällä välillä 1 x 0,26 tbl, kun olin ottanut aiemmin yhtä tablettia päivässä. Luulen, että on parempi, ettei nosta heti kerralla maksimiannokseen. Nyt on mennyt tosi hyvin, eikä oireita ole ollut yhtään. Mutta tilanne voi muuttua hyvinkin pian ja annosta joutuu taas nostamaan. Mutta nyt täytyy iloita tästä olotilasta.
Yökävelijä kirjoitti:
Minä koin nyt myös ensi kertaa nuo mikrounet kävellessä. Aloin ottaa joka kolmas päivä 2 x 0,26 tbl, ja tällä välillä 1 x 0,26 tbl, kun olin ottanut aiemmin yhtä tablettia päivässä. Luulen, että on parempi, ettei nosta heti kerralla maksimiannokseen. Nyt on mennyt tosi hyvin, eikä oireita ole ollut yhtään. Mutta tilanne voi muuttua hyvinkin pian ja annosta joutuu taas nostamaan. Mutta nyt täytyy iloita tästä olotilasta.
Hei kohtalotoverit.On jotenkin lohdullista huomata että on muitakin jotka kärsivät tästä sairaudesta.Kukaan kellä ei tätä ole ei tiedä millaista helvettiä on kun ei pysty olemaan aloillaan vaan on pakko liikutella jakoja koko ajan.
olen kärsinyt vaivasta n.20v.ja käyttänyt lääkitystä ehkä 5v.Käytän sifrolia 0,36mg/vrk
mutta joudun ilm.vaihtamaan depot tabletteihin elikä pitkävaikutteisiin.
Alkuun käytin Panacodia 2tabl.iltaisin,kun vaikutus lakkasi siirryin Tramaliin,se kyllä auttoi mutta olo oli päivälläkin pöpperöinen.Eli voimakkaat särkylääkkeet auttavat kyllä mutta niidenkin vaikutus hiipuu ajankanssa ainakin minulla.
Mutta tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville ja ehkäpä vielä keksitään tähänkin jokin parantava hoito,olen likenut että saksassa olis kokeiltu korvaakupunkt.joka auttaa!arja-hillevi kirjoitti:
Hei kohtalotoverit.On jotenkin lohdullista huomata että on muitakin jotka kärsivät tästä sairaudesta.Kukaan kellä ei tätä ole ei tiedä millaista helvettiä on kun ei pysty olemaan aloillaan vaan on pakko liikutella jakoja koko ajan.
olen kärsinyt vaivasta n.20v.ja käyttänyt lääkitystä ehkä 5v.Käytän sifrolia 0,36mg/vrk
mutta joudun ilm.vaihtamaan depot tabletteihin elikä pitkävaikutteisiin.
Alkuun käytin Panacodia 2tabl.iltaisin,kun vaikutus lakkasi siirryin Tramaliin,se kyllä auttoi mutta olo oli päivälläkin pöpperöinen.Eli voimakkaat särkylääkkeet auttavat kyllä mutta niidenkin vaikutus hiipuu ajankanssa ainakin minulla.
Mutta tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville ja ehkäpä vielä keksitään tähänkin jokin parantava hoito,olen likenut että saksassa olis kokeiltu korvaakupunkt.joka auttaa!Kamala vaiva, vaikka ei olekaan kivulias! Olen käyttänyt Sifrolia parisen vuotta ja lisännyt annostusta,mutta nyt tuntuu siltä, että päiväväsymys on lisääntynyt. Illalla lääkkeen ottamisen jälkeen on aivan naatti ja uni tulee heti, mutta usein on sumuinen olo seuraavana päivänä ja väsyttää huolimatta monen tunnin unista. Lisäksi lääke aiheuttaa hieman huonoa oloa iltaisin, varsinkin jos ottaa sen tyhjään vatsaan.
- 3232
Kuuntele:
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/
01.12.13
Osa 1/1 (25:29)
Luonnollinen (imeytyy normaalisti) B-vitamiinivalmiste, joka maksaa 6€ Citymarketissa.
http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti
Maidon kalsium heikentää raudan imeytymistä eli aiheuttaa anemiaa.
Kannattaa pyrkiä kalsiumin saannissa enintään virallisten ravitsemussuositusten suuruiseen saantiin eli noin 800 mg/vrk, vaikka onhan meitä vuosikymmenet peloteltu teorialla, jonka mukaan luut napsahtelevat poikki, jos et käytä runsaasti maitotuotteita. Sitten juodaan litratolkulla maitoa ja syödään kourakaupalla kalsiumpillereitä paremman luuston toivossa. Ja mikä on saavutettu lopputulos? Olemme osteoporoositilastojen kärkimaita. Virallisen suosituksen määrän kalsiumia 800mg saa parista lasillisesta maitoa, piimää, jogurttia, viiliä tai rahkaa ja kolmesta viipaleesta juustoa. Lisäksi lähes kaikessa ruuassa on kalsiumia eli ilman maitotuotteitakin pärjää. Maitotuotteiden poistaminen ruokavaliosta ei aiheuta mitään katastrofia ja vaarallista kalsiumin puutetta, jos ruokavalio on muuten tasapainossa, jollaiseksi virallinen totuus sen asettaa. Maitotuotteiden välttämättömyyden korostaminen ravitsemussuosituksissa on ylipäätään melko suomalainen ilmiö. Maidon kalsiumin liikasaanti luo muita kivennäispuutoksia ja epätasapainoja, jotka sitten lisäävät riskiä saada sepelvaltimotauti, munuaiskiviä, sappikiviä, anemiaa, nivelrikkoa, kilpirauhasen vajaatoimintaa, liikalihavuutta ja kausi-infektioita.
Liika maidon kalsium lisää mm. magnesiumin puutetta, joka on suomalaisilla yleistä (sivun lopussa magnesiumista) sekä muita vitamiini- ja kivennäisainepuutoksia. Kalsiumin ja magnesiumin suotuisin saanti päivässä on 2:1 eli 800mg kalsiumia ja 400mg magnesiumia. Kalsiumin imeytyminen suolistosta edellyttää useiden muiden aineiden riittävää saantia. Suurimmalla osalla suomalaisista on krooninen magnesiumin, K-vitamiinin, C-vitamiinin (400mg) ja D-vitamiinin puutos, jotka heikentävät kalsiumin imeytymistä.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm - 100µg
LIIKU:
Ihan tavallinen arkikävely ja pyöräily riittää
VENYTTELE:
http://www.lamk.fi/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf (sivu 12) ja googlella lisää
ANEMIA?
Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.
Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.
Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.
Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.
Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.
Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.
Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa, ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.
Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.
D-VITAMIININ PUUTE:
Tarve on 50-100µg/vrk
A recent study found that vitamin D deficiency is significantly related to the prevalence of restless legs syndrome.
Restless legs syndrome is characterized by the involuntary movement of the legs accompanied by discomfort in the legs.
Read more: http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/recent-research-suggests-vitamin-d-deficiency-may-relate-to-restless-legs-syndrome/
MAGNESIUM:
Magnesiumin puute väestössä on yleistä.
esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia (imeytyy parhaite, joten jätä muut kaupan hyllylle) kympillä 3kk satsi.
http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96
SUOLA:
Puhdistetusta suolasta on poistettu lähes sata erilaista mineraalia, jotka tasapainottaisivat suolan vaikutusta elimistössä. Lisäksi puhdistettuun suolaan on lisätty mm. paakkuuntumisenestoaineita, joista ei terveydellemme ole mitään hyötyä, päinvastoin. Paras suola olisi puhdistamaton merisuola, josta elimistö saa tarvitsemansa mineraalit, joka ei kohota verenpainetta, ei kerää nestettä elimistöön, ei rasita munuaisia ja joka säilyttää elimistön homeostaasin.
Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä 3-5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja. - Kakikymmentäyksi
Itse olen kärsinyt levottomista jaloista varmaan 10 vuotta, Neurologin tutkimuksessa diagnoosi on ollut muistaakseni kaksi kertaa levottomat jalat. Levottomat jalat oireryhmä tarkoittaa keskushermoston välittäjäaineen Dopamiinin vajaa tuotantoa. Mutta itse olen saanut avun jalkapohjan hieronnasta. Ostin tennispalloja, hierontapalloja ja jalkapohjia hierovat sandaalit. Kun pyörittelen vaikka tennispalloa napakasti jalkapohjan alla, aina ESIM iltaisin, niin levottomuuden tunne jaloista häviää. Siis sairauden oireet häviävät. Hierontapallo voi olla viellä tehokkaampi. KANNATTAA ehdottomasti kokeilla ja jos ei heti auta, niin jatka ainakin muutama VIIKKO. Kaikkea hyvää teille levottomista jaloista kärsiville.
- levoton77
Kiitos tuosta tennispallo-vinkistä. Käytän selän ja pakaran hierontaan mutta jalkapohja ei ole tullut mieleen. Itselläni on ollut vaiva jo lapsuudesta ja isälläni on sama ongelma. Liika kahvin juonti ei varmaan sekään auta.
- jalka_vaiva
levottomat jalat - lääkärit ei paneudu.
http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/levottomat_jalat/
juttuja
http://keskustelu.anna.fi/threads/levottomat-jalat-paras-hoito-oireeseen-ja-vaivaan.1794357/page-2
voi myös
http://www.musili.fi/munuaispotilaan_opas/munuaispotilaan_opas/krooninen_vajaatoiminta
hapenpuute
http://www.uniliitto.fi/fi/VERTAISTUKI - SUPPORT GROUPS.html
hapenpuute http://www.happibaari.fi/ http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/syy-levottomiin-jalkoihin-saattaa-olla-jalkojen-hapenpuutteessa/#.VqMncCqLSVM
Nyt on kokeiltu magnesium jalkakylpyjä, magnesium öljy illalla jalkapohjahieronnassa tai vyöhyketerapian jälkeen.
Vielä kokeilematta Kylmä allas ja vastavirta-kivikävely
http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=8364899- unoh_dus
Ps Jarmo Lehtimäki ja happibaari
- MirjamiLe
Hei,
Perustin Facebookin "levottomat jalat rls"-vertaistuki/keskusteluryhmän. Jos kärsit oireista, liity mukaan.
Jaetaan yhdessä tietoa ja kokemuksia sairaudesta.
T. Mirjami - Anonyymi
Kärsin levottomista jaloista aikaajoin; kuten näin kevään alkaessa, kun valvon pidempään. Ärsyttää, kun uni häiriytyy. Olen sitten valveilla; laitan teetä , avaan läppärin ja pelaan 2 tuntia. Saan sitten nukuttua, mutta väsynyt olen sitten seuraavan päivän. "Mummi" 82 v.
- Anonyymi
En ole kuullut tällaisesta yhdistyksestä. Kiitos vinkistä 🤫
- Anonyymi
Kiitos vinkistä! Soitan sinne, jos saan vastauksen , kerron sen tällä palstalla samalla nimimerkillä! " Mummi"
- Anonyymi
Lihashuoltovasara lopetti minulta levottomat jalat oireilun, jota olen kärsinyt 20v.
Eli sääret takaa vasaraa käyttämällä ylös alas 20 kertaa,, sitten takadeidet ja etureidet samoin.
IHANA tunne kun ei herää enää siihen helvetin vaivaan.
KOKEILKAA ja levittäkää tietoa.
Minulle määrättiin jo lääkettä joka menee aivoihin, en koskaan ostanut sitä, vaan käytin kaikenlaisia voiteita, huonolla menestyksellä.- Anonyymi
Kyllä tuo vasara auttaa, nimittäin sen myyjää.
Ihana tunne, kun rahat juoksee kukkaroon.
- Anonyymi
Osta lihashuoltovasara, sääret takaa ja reidet edestä ja takaa liuttamalla noin 20 kertaa kutakin, sain vaivani tyystin loppumaan.
Kärsin siitä 20v - Anonyymi
Osta lihashuoltovasara, sillä sääret takaa ja etu/takareidet, liuttamalla noin 20 kertaa kutakin. Sillä sain 20 v kestäneen vaivan täysin loppumaan
- Anonyymi
Jos tuo ylläoleva kirjoitus ei ole markkinointia, mikä sitten on? Tämä on vain oma mielipiteeni paljon markkinoiduista vasaroista.
- Anonyymi
Liiku musiikin tahdissa
https://www.youtube.com/watch?v=nTBLCoS1rIY - Anonyymi
Minulta hävisi kuin kanan lento yhteen räpistykseen (20v kestänyt)
Ostin lihashuolto vasaran, sillä noin 20 kertaa sääret, takaa reidet edestä ja takaa, liikuttelemalla edestakaisin hitaasti.
Kannattaa kokeilla
Hinta oli 39€, on monen hintaisia.- Anonyymi
Entäpä tavallinen vasara? Yhtä hyvä se on taikka sitten yhtä hyödytön? Markkinoilla ei näytä olevan rajoja.
- Anonyymi
• black horse linimentti, keltainen pullo.
•Omron kivunlievittäjä,joka antaa sähköimpulsseja
•pohkeiden venyttely illalla.
•Parit isot suolakiteet kielen alle ennen nukkumaan menoa.
- Anonyymi
Kaikki ihmekonstit, olivatpa ne sitten mitä tahansa, ovat humpuukia.
On vastuutonta markkinoida tuotetta, jota ei ole tieteellisesti tutkittu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä238889Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3581756Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3221586- 3981472
- 901446
- 61315
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331090Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241056Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521022- 36978