Nössöjen kulkuvälineet

Vrumm

Automaattivaihteiset autot on tarkoitettu nyhvääjille. Mitä järkeä on ajaa autolla jos ei voi itse vaihtaa vaihteita. Ajakaa nynnyt vain automaatti vehkeillänne, kyllä se on parasta kun voi lähteä liikkeelle 3000 kierroksilla, siinä automaattiautot jää savua haistelemaan!

75

12096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      1. Nykyisissä automaateissa on yleensä mahdollisuus myös vaihtaa
      2. Formuloissa käytettäisiin automaattia jos se olisi sallittua - se kun on parempi vaihtamaan kuin ihminen

      Itse ajelen automaatilla ja vaikka se vanha onkin niin aika näppärästi käy. Joskus liikennevaloista lähtee joku yhtä nopeasti mutta eron huomaa viimeistään vaihdetta vaihtaessa kun toisen vauhti hyytyy siksi sekunniksi mikä siihen menee...

      • Vrumm

        sitten johtuu se, että jos katsellaan autojen valmistajien ilmoittamia suorituskykyjä, niin manuuaalisessa versiossa on aina parempi kiihtyvyys?


      • The Rat
        Vrumm kirjoitti:

        sitten johtuu se, että jos katsellaan autojen valmistajien ilmoittamia suorituskykyjä, niin manuuaalisessa versiossa on aina parempi kiihtyvyys?

        Pitkälti siitä ettei ole järkevää tehdä tarpeeksi tehokasta/kevyttä automaattia. Normaalikuskilla automaatti on nopeampi noissakin, hirveällä veivaamisella voi pätevä kuski päästä nopeammin liikkeelle manuskalla.

        Toinen tekijä on se että ainakin oma automaagi on 4 1 mallia, siinä missä vastaava käsinveivattava on 5 1 lootalla varustettu.


      • Vrumm
        The Rat kirjoitti:

        Pitkälti siitä ettei ole järkevää tehdä tarpeeksi tehokasta/kevyttä automaattia. Normaalikuskilla automaatti on nopeampi noissakin, hirveällä veivaamisella voi pätevä kuski päästä nopeammin liikkeelle manuskalla.

        Toinen tekijä on se että ainakin oma automaagi on 4 1 mallia, siinä missä vastaava käsinveivattava on 5 1 lootalla varustettu.

        eiköhän se ero tule siitä että manuaali autolla voi kiihdyttää paljon korkeammille kierroksille ja manuualiauton kuski voi myös lähteä liikkeelle kierroksilla, eli siis paljon automaattilootaa nopeammin. Aika harva automaatti jaksaa enäää kakkosella polttaa rengasta asfaltilla, kun taas manuualiautolla tämä onnistuu helposti vielä kolmosellakin. Eli vaihda sinäkin se automaattisi miehille tarkoitettuun versioon niin kiihtyy muukin kuin kuski.


      • The Rat
        Vrumm kirjoitti:

        eiköhän se ero tule siitä että manuaali autolla voi kiihdyttää paljon korkeammille kierroksille ja manuualiauton kuski voi myös lähteä liikkeelle kierroksilla, eli siis paljon automaattilootaa nopeammin. Aika harva automaatti jaksaa enäää kakkosella polttaa rengasta asfaltilla, kun taas manuualiautolla tämä onnistuu helposti vielä kolmosellakin. Eli vaihda sinäkin se automaattisi miehille tarkoitettuun versioon niin kiihtyy muukin kuin kuski.

        Kumin polttaminen on yksi tehottomimmista tavoista kiihdyttää (lukkojarrutuskaan ei ole kovin tehokas, joskin tietyissä tilanteissa sitä voi hyödyntää).

        Automaatti saadaan menemään niin korkeille kierroksille kuin halutaan, mutta yleensä se rajataan johonkin järkevään, esim. itsellä ei juuri yli 5000 rpm:n mene kone... Mitään järkeäkään ylikorkeilla kierroksilla ajamisessa ei ole koska koneen vääntö on parhaimmillaan tietyllä kierrosalueella yleensä siinä keskivaiheilla. Teoriassa paras kiihtyvyys saataisiin portaattomalla automaatilla jolloin kierrokset olisivat aina optimaaliset ja laatikko hoitaisi kiihdytykset, yms. Hieman hankala toteuttaa kunnolla.

        Lopettaisit sinä tuon pelleilyn ja ottaisit automaatin. Sillä tuollainen keskivertokuskikin onnistuu ajamaan sujuvasti myös kaupunkiliikenteessä.


      • automaatti rulaa
        Vrumm kirjoitti:

        eiköhän se ero tule siitä että manuaali autolla voi kiihdyttää paljon korkeammille kierroksille ja manuualiauton kuski voi myös lähteä liikkeelle kierroksilla, eli siis paljon automaattilootaa nopeammin. Aika harva automaatti jaksaa enäää kakkosella polttaa rengasta asfaltilla, kun taas manuualiautolla tämä onnistuu helposti vielä kolmosellakin. Eli vaihda sinäkin se automaattisi miehille tarkoitettuun versioon niin kiihtyy muukin kuin kuski.

        Jos nyt puhutaan normaaliliikenteestä, niin mihin siellä on koskaan niin kiire, että nykyauton koko suorituskykyä edes tarvittaisiin? Ajamisen helppous ja mukavuus korvaa monin verroin sen nollasta sataseen menevän lisäsekunnin.

        Renkaiden savuttaminen ja eri hammasratasparien kytkeminen käsin toisiinsa viehättää vain lapsellisimpia lippalakkipäisiä myöhäisteinejä, normaaliautoilijaa kiinnostavat aivan muut asiat.


      • 3-lovinen
        The Rat kirjoitti:

        Kumin polttaminen on yksi tehottomimmista tavoista kiihdyttää (lukkojarrutuskaan ei ole kovin tehokas, joskin tietyissä tilanteissa sitä voi hyödyntää).

        Automaatti saadaan menemään niin korkeille kierroksille kuin halutaan, mutta yleensä se rajataan johonkin järkevään, esim. itsellä ei juuri yli 5000 rpm:n mene kone... Mitään järkeäkään ylikorkeilla kierroksilla ajamisessa ei ole koska koneen vääntö on parhaimmillaan tietyllä kierrosalueella yleensä siinä keskivaiheilla. Teoriassa paras kiihtyvyys saataisiin portaattomalla automaatilla jolloin kierrokset olisivat aina optimaaliset ja laatikko hoitaisi kiihdytykset, yms. Hieman hankala toteuttaa kunnolla.

        Lopettaisit sinä tuon pelleilyn ja ottaisit automaatin. Sillä tuollainen keskivertokuskikin onnistuu ajamaan sujuvasti myös kaupunkiliikenteessä.

        Että jotkut mieltävät yleiset tiet kiihdytyskisaradoiksi!


      • Vrumm
        The Rat kirjoitti:

        Kumin polttaminen on yksi tehottomimmista tavoista kiihdyttää (lukkojarrutuskaan ei ole kovin tehokas, joskin tietyissä tilanteissa sitä voi hyödyntää).

        Automaatti saadaan menemään niin korkeille kierroksille kuin halutaan, mutta yleensä se rajataan johonkin järkevään, esim. itsellä ei juuri yli 5000 rpm:n mene kone... Mitään järkeäkään ylikorkeilla kierroksilla ajamisessa ei ole koska koneen vääntö on parhaimmillaan tietyllä kierrosalueella yleensä siinä keskivaiheilla. Teoriassa paras kiihtyvyys saataisiin portaattomalla automaatilla jolloin kierrokset olisivat aina optimaaliset ja laatikko hoitaisi kiihdytykset, yms. Hieman hankala toteuttaa kunnolla.

        Lopettaisit sinä tuon pelleilyn ja ottaisit automaatin. Sillä tuollainen keskivertokuskikin onnistuu ajamaan sujuvasti myös kaupunkiliikenteessä.

        kovasti yrität itsetuntoasi kohottaa.
        En väittänytkään että kuminpolttaminen olisi tehokas kiihdytystapa, havainnolistin vain ettei automaattilootalla siihen pysty.
        Olet oikeassa siinä että automaattiloota voidaan säätä kiihtymään vauhdikkaasti niin että se vaihtaa isommalle vasta 6000-kierroksessa. Mutta jos laatikko säädettäisiin näin, joutuisi aina vedättämään noille turhan suurille kierroksille. Niitä tarvitaan oikeasti vain kunnon kiihdytyksissä ei normaali ajossa. Eli manuaali hakkaa tässä automaatin mennen tullen, voit itse päättää missä kierroksissa haluat vaihteen vaihtaa.
        Mitäs teet automaattilootalla jos joudut pysähtymään jäiseen ylämäkeen? Todennäköisesti joudut lähtemään liikkeelle "akkamaisesti" käsijarrun avulla tai lähtemään liikkeelle niin, että nytkähdät ensin taakse päin, ja jäät siihen sitten kiinni. Manuaalilla voit lähteä tasaisesti kytkimen avulla.
        Mitäs teet automaatilla jos auto lähtee vesiliirtoon? Painatko jarrua? Kytkimen painalluksella siitäkin selviää.
        Automaatti myös AINA kuluttaa manuaalista enemmän. Vaikea löytää mitään automaatin puolesta puhuvaa, paitsi tietysti se jos ajotaidot ei riitä vaihteiden vaihtamiseen.
        Itsekin sen sanoit että keskivertokuljettaja selviytyy automaatilla, mutta ei manuaalilla.
        Manuaali onkin tarkoitettu keskivertoa paremmille kuljettajille, eikä tiellä liikkuville hiirulaisille.


      • kiitos
        The Rat kirjoitti:

        Kumin polttaminen on yksi tehottomimmista tavoista kiihdyttää (lukkojarrutuskaan ei ole kovin tehokas, joskin tietyissä tilanteissa sitä voi hyödyntää).

        Automaatti saadaan menemään niin korkeille kierroksille kuin halutaan, mutta yleensä se rajataan johonkin järkevään, esim. itsellä ei juuri yli 5000 rpm:n mene kone... Mitään järkeäkään ylikorkeilla kierroksilla ajamisessa ei ole koska koneen vääntö on parhaimmillaan tietyllä kierrosalueella yleensä siinä keskivaiheilla. Teoriassa paras kiihtyvyys saataisiin portaattomalla automaatilla jolloin kierrokset olisivat aina optimaaliset ja laatikko hoitaisi kiihdytykset, yms. Hieman hankala toteuttaa kunnolla.

        Lopettaisit sinä tuon pelleilyn ja ottaisit automaatin. Sillä tuollainen keskivertokuskikin onnistuu ajamaan sujuvasti myös kaupunkiliikenteessä.

        kun kehut meikäläisen autoa (Prius):

        "Teoriassa paras kiihtyvyys saataisiin portaattomalla automaatilla jolloin kierrokset olisivat aina optimaaliset ja laatikko hoitaisi kiihdytykset, yms. Hieman hankala toteuttaa kunnolla."

        Hyvin se toimii ja kyllä sillä useimmat kepin pyörittäjien kylän asukkaat hakkaa. Eräskin päivä tässä ei niin kauan aikaa sitten Hesassa joku WV auto yritti vierellä ottaa vähän varaslähtöä valoista, mutta kun meikäläinen polkasi Priuksen tallan pohjaan valojen vaihtuessa niin sinne se jäi taakse pölyä nielemään. Kumikin oikein vingahti, vaikka sen ilon tietysti luistonesto katkaisi heti alkuunsa. Eipä silti, valoissa Priusta auttaa myös varsin hyvin vääntävä sähkömoottori, mikä etu tosin häviää sitten isommilla nopeuksilla ja 0-100 aika jää kokonaisuudessaan Corollan tasolle.

        Mutta tosiaan, ei uudempi automaatti käytännön liikenteessä ainakaan häviölle jää.


      • anonymous
        Vrumm kirjoitti:

        kovasti yrität itsetuntoasi kohottaa.
        En väittänytkään että kuminpolttaminen olisi tehokas kiihdytystapa, havainnolistin vain ettei automaattilootalla siihen pysty.
        Olet oikeassa siinä että automaattiloota voidaan säätä kiihtymään vauhdikkaasti niin että se vaihtaa isommalle vasta 6000-kierroksessa. Mutta jos laatikko säädettäisiin näin, joutuisi aina vedättämään noille turhan suurille kierroksille. Niitä tarvitaan oikeasti vain kunnon kiihdytyksissä ei normaali ajossa. Eli manuaali hakkaa tässä automaatin mennen tullen, voit itse päättää missä kierroksissa haluat vaihteen vaihtaa.
        Mitäs teet automaattilootalla jos joudut pysähtymään jäiseen ylämäkeen? Todennäköisesti joudut lähtemään liikkeelle "akkamaisesti" käsijarrun avulla tai lähtemään liikkeelle niin, että nytkähdät ensin taakse päin, ja jäät siihen sitten kiinni. Manuaalilla voit lähteä tasaisesti kytkimen avulla.
        Mitäs teet automaatilla jos auto lähtee vesiliirtoon? Painatko jarrua? Kytkimen painalluksella siitäkin selviää.
        Automaatti myös AINA kuluttaa manuaalista enemmän. Vaikea löytää mitään automaatin puolesta puhuvaa, paitsi tietysti se jos ajotaidot ei riitä vaihteiden vaihtamiseen.
        Itsekin sen sanoit että keskivertokuljettaja selviytyy automaatilla, mutta ei manuaalilla.
        Manuaali onkin tarkoitettu keskivertoa paremmille kuljettajille, eikä tiellä liikkuville hiirulaisille.

        "voit itse päättää missä kierroksissa haluat vaihteen vaihtaa"

        kyllä automaatillakin pystyy kierrosluvun mukaan "vaihdattamaan" vaihteen, kylläkin kapeammalla kierroslukuvälillä.

        "Mitäs teet automaattilootalla jos joudut pysähtymään jäiseen ylämäkeen?"

        teeepä testi:
        manuaali, kytkin pohjaan mäessä ja päästä jarru...mitä tekee ? -lähtee liukumaan alas.

        automaatti, päästät jarrun... mitä tekee ? -jää paikoilleen. ;)

        "Mitäs teet automaatilla jos auto lähtee vesiliirtoon? Painatko jarrua?"

        fiksumpi vaihtaa vaihteen N -asentoon...jos älyää/ehtii.


      • ohituksiin
        automaatti rulaa kirjoitti:

        Jos nyt puhutaan normaaliliikenteestä, niin mihin siellä on koskaan niin kiire, että nykyauton koko suorituskykyä edes tarvittaisiin? Ajamisen helppous ja mukavuus korvaa monin verroin sen nollasta sataseen menevän lisäsekunnin.

        Renkaiden savuttaminen ja eri hammasratasparien kytkeminen käsin toisiinsa viehättää vain lapsellisimpia lippalakkipäisiä myöhäisteinejä, normaaliautoilijaa kiinnostavat aivan muut asiat.

        Itse ainakin koen ohituksiin lähdöt paljon turvallisemmiksi manuaalilla kuin automaatilla, koska useilla automaateilla pienemmälle vaihdoissa on viivettä, mutta manuaalilla pystyy lähtemään ohituksiin milloin haluaa.

        Ja sen verran olen vissiin keskivertoa parempi manuaalikuski, kun pystyn saavuttamaan ja alittamaankin auton ohjearvoiksi annetut kiihdytysarvot. Eikä edes tee vaikeata. Nopeilla vaihdoilla nipistää manuaalin 0-100km/h kiihdytyksissä noin puoli sekuntia. Ja ajat on sitten ihan virallisesti mitattuja, eikä mitään käsikellotuksia.

        Ikää ei titetysti ole vielä niin paljon, että refleksit olisivat huonot, mutta kait se on joskus edessä automaattiin siirtyminen. Varsinkin jos nuo DSG-vaihteistotyypit yleistyisivät. En muutenkaan ajattele edes vaihteen vaihtoja, vaan kaikki toimii automaattisesti ja ajaminen on helppoa. Lisäksi harva automaattikuski hakkaa normaaleissa liikennevalolähdöissä meikäläisen manuaalilla, en sillä että aina kiihdyttäisin täysillä, mutta en halua jäädä muitten tielle.

        Makuasiahan tämä on, mutta silti pidän automaattia hieman enemmän vanhojen pappojen vaihtamistapana. Tai minkäs sitä mahtaa, jos ei järki juokse enää lujaa ja ei pysty tekemään kuin yhtä asiaa kerrallaan tai kahta korkeintaan. Automaattikuskit vain kimpaantuvat näistä keskusteluista mielestäni eniten. Jos joillekin manuaalikuskeille ei ole manuaalin käyttö vaikeaa niin onko se jotain teiltä automaattikuskeilta pois? Vai hävettääkö se myyjän nopeaksi kehuman automaatin toiminta valoissa, joissa muut painavat menemään ja perävalot vain näkyvät horisontissa?


      • Jenkki
        Vrumm kirjoitti:

        eiköhän se ero tule siitä että manuaali autolla voi kiihdyttää paljon korkeammille kierroksille ja manuualiauton kuski voi myös lähteä liikkeelle kierroksilla, eli siis paljon automaattilootaa nopeammin. Aika harva automaatti jaksaa enäää kakkosella polttaa rengasta asfaltilla, kun taas manuualiautolla tämä onnistuu helposti vielä kolmosellakin. Eli vaihda sinäkin se automaattisi miehille tarkoitettuun versioon niin kiihtyy muukin kuin kuski.

        Täälläkin päin pyörii yks vanhempi jenkki
        piirtää molemmilla renkailla katkeamatonta viiva läpi ykkösen, kakkosen, ja kolmosellakin pitkälle (viimeinen vaihde) niin ja on muuten automaatti.


      • painat
        Vrumm kirjoitti:

        eiköhän se ero tule siitä että manuaali autolla voi kiihdyttää paljon korkeammille kierroksille ja manuualiauton kuski voi myös lähteä liikkeelle kierroksilla, eli siis paljon automaattilootaa nopeammin. Aika harva automaatti jaksaa enäää kakkosella polttaa rengasta asfaltilla, kun taas manuualiautolla tämä onnistuu helposti vielä kolmosellakin. Eli vaihda sinäkin se automaattisi miehille tarkoitettuun versioon niin kiihtyy muukin kuin kuski.

        automaatilla kaasun pohjaan ja pidät sen siellä,niin kierroksia löytyy ja harva samanlainen manuaali pysyy perässä.On ainakin 740 volvolla testattu,että eka yrittämällä manuaali häviää.Nykyiset automaattilaatikot on tosi hienoja johonkin vanhoihin verrattuna.


      • tosimies!!
        The Rat kirjoitti:

        Kumin polttaminen on yksi tehottomimmista tavoista kiihdyttää (lukkojarrutuskaan ei ole kovin tehokas, joskin tietyissä tilanteissa sitä voi hyödyntää).

        Automaatti saadaan menemään niin korkeille kierroksille kuin halutaan, mutta yleensä se rajataan johonkin järkevään, esim. itsellä ei juuri yli 5000 rpm:n mene kone... Mitään järkeäkään ylikorkeilla kierroksilla ajamisessa ei ole koska koneen vääntö on parhaimmillaan tietyllä kierrosalueella yleensä siinä keskivaiheilla. Teoriassa paras kiihtyvyys saataisiin portaattomalla automaatilla jolloin kierrokset olisivat aina optimaaliset ja laatikko hoitaisi kiihdytykset, yms. Hieman hankala toteuttaa kunnolla.

        Lopettaisit sinä tuon pelleilyn ja ottaisit automaatin. Sillä tuollainen keskivertokuskikin onnistuu ajamaan sujuvasti myös kaupunkiliikenteessä.

        Etkö tiedä että ämmät vaan ajelee automaatilla kun eivät osaa vaihtaa vaihteita. JA EI JUPINOITA KOSKA ASIA ON TÄSMÄLLEEN NÄIN! JA SINÄ OLET ÄMMÄSI TOSSUNALLA TAI SITTEN AKKAMAINENMIES


      • tomaattilaatikko
        Vrumm kirjoitti:

        sitten johtuu se, että jos katsellaan autojen valmistajien ilmoittamia suorituskykyjä, niin manuuaalisessa versiossa on aina parempi kiihtyvyys?

        sillä että valmistaja ilmoittaa automaatin kiihtyvydeksi esim. puoli sekuntia manuaalia hitaammaksi. Vain sillä on merkitystä, miten nopeasti SINÄ saat kiihdytettyä manuaalilla. Tuskin saat kiihdytettyä esim. E60 530i:tä nopeammin manuaalilla kuin automaatilla.


      • juice
        automaatti rulaa kirjoitti:

        Jos nyt puhutaan normaaliliikenteestä, niin mihin siellä on koskaan niin kiire, että nykyauton koko suorituskykyä edes tarvittaisiin? Ajamisen helppous ja mukavuus korvaa monin verroin sen nollasta sataseen menevän lisäsekunnin.

        Renkaiden savuttaminen ja eri hammasratasparien kytkeminen käsin toisiinsa viehättää vain lapsellisimpia lippalakkipäisiä myöhäisteinejä, normaaliautoilijaa kiinnostavat aivan muut asiat.

        jetsulleen näin(tähän kohti isopiste)


      • Epäilyttää
        Vrumm kirjoitti:

        kovasti yrität itsetuntoasi kohottaa.
        En väittänytkään että kuminpolttaminen olisi tehokas kiihdytystapa, havainnolistin vain ettei automaattilootalla siihen pysty.
        Olet oikeassa siinä että automaattiloota voidaan säätä kiihtymään vauhdikkaasti niin että se vaihtaa isommalle vasta 6000-kierroksessa. Mutta jos laatikko säädettäisiin näin, joutuisi aina vedättämään noille turhan suurille kierroksille. Niitä tarvitaan oikeasti vain kunnon kiihdytyksissä ei normaali ajossa. Eli manuaali hakkaa tässä automaatin mennen tullen, voit itse päättää missä kierroksissa haluat vaihteen vaihtaa.
        Mitäs teet automaattilootalla jos joudut pysähtymään jäiseen ylämäkeen? Todennäköisesti joudut lähtemään liikkeelle "akkamaisesti" käsijarrun avulla tai lähtemään liikkeelle niin, että nytkähdät ensin taakse päin, ja jäät siihen sitten kiinni. Manuaalilla voit lähteä tasaisesti kytkimen avulla.
        Mitäs teet automaatilla jos auto lähtee vesiliirtoon? Painatko jarrua? Kytkimen painalluksella siitäkin selviää.
        Automaatti myös AINA kuluttaa manuaalista enemmän. Vaikea löytää mitään automaatin puolesta puhuvaa, paitsi tietysti se jos ajotaidot ei riitä vaihteiden vaihtamiseen.
        Itsekin sen sanoit että keskivertokuljettaja selviytyy automaatilla, mutta ei manuaalilla.
        Manuaali onkin tarkoitettu keskivertoa paremmille kuljettajille, eikä tiellä liikkuville hiirulaisille.

        hiirulainen, oletko vielä edes ajokortti-ikäinen, kirjoituksistasi päätellen. Epäilen että olet ehkä juuri 15v täyttänyt. Lapsellisesta kirjoituksestasi päätellen.


      • järkevyys on päässäs
        Vrumm kirjoitti:

        kovasti yrität itsetuntoasi kohottaa.
        En väittänytkään että kuminpolttaminen olisi tehokas kiihdytystapa, havainnolistin vain ettei automaattilootalla siihen pysty.
        Olet oikeassa siinä että automaattiloota voidaan säätä kiihtymään vauhdikkaasti niin että se vaihtaa isommalle vasta 6000-kierroksessa. Mutta jos laatikko säädettäisiin näin, joutuisi aina vedättämään noille turhan suurille kierroksille. Niitä tarvitaan oikeasti vain kunnon kiihdytyksissä ei normaali ajossa. Eli manuaali hakkaa tässä automaatin mennen tullen, voit itse päättää missä kierroksissa haluat vaihteen vaihtaa.
        Mitäs teet automaattilootalla jos joudut pysähtymään jäiseen ylämäkeen? Todennäköisesti joudut lähtemään liikkeelle "akkamaisesti" käsijarrun avulla tai lähtemään liikkeelle niin, että nytkähdät ensin taakse päin, ja jäät siihen sitten kiinni. Manuaalilla voit lähteä tasaisesti kytkimen avulla.
        Mitäs teet automaatilla jos auto lähtee vesiliirtoon? Painatko jarrua? Kytkimen painalluksella siitäkin selviää.
        Automaatti myös AINA kuluttaa manuaalista enemmän. Vaikea löytää mitään automaatin puolesta puhuvaa, paitsi tietysti se jos ajotaidot ei riitä vaihteiden vaihtamiseen.
        Itsekin sen sanoit että keskivertokuljettaja selviytyy automaatilla, mutta ei manuaalilla.
        Manuaali onkin tarkoitettu keskivertoa paremmille kuljettajille, eikä tiellä liikkuville hiirulaisille.

        alla on v8 ja moottori 3,5 litrainen,kukahan jää kuin nallikalliolle?automaattivaihteisella autollahan pääsee lujaa mutta oisko se kuskin päätettävissä kuitenkin se vauhtikysymys.. kuka hullu riskeeraa korttinsa ajamalla lujaa saamalla tuhansien eurojen sakkoja ja pahimmillaan kortin hyllylle..


      • vaihtavat vasta
        Vrumm kirjoitti:

        eiköhän se ero tule siitä että manuaali autolla voi kiihdyttää paljon korkeammille kierroksille ja manuualiauton kuski voi myös lähteä liikkeelle kierroksilla, eli siis paljon automaattilootaa nopeammin. Aika harva automaatti jaksaa enäää kakkosella polttaa rengasta asfaltilla, kun taas manuualiautolla tämä onnistuu helposti vielä kolmosellakin. Eli vaihda sinäkin se automaattisi miehille tarkoitettuun versioon niin kiihtyy muukin kuin kuski.

        sitten kun kuski vaihtaa joten menee rajoittimeen asti jos haluaa, taitaa olla papalla teidonpuute paha ja tojotalla ajokin vi***ttaa.


      • vähän epäilen
        Vrumm kirjoitti:

        kovasti yrität itsetuntoasi kohottaa.
        En väittänytkään että kuminpolttaminen olisi tehokas kiihdytystapa, havainnolistin vain ettei automaattilootalla siihen pysty.
        Olet oikeassa siinä että automaattiloota voidaan säätä kiihtymään vauhdikkaasti niin että se vaihtaa isommalle vasta 6000-kierroksessa. Mutta jos laatikko säädettäisiin näin, joutuisi aina vedättämään noille turhan suurille kierroksille. Niitä tarvitaan oikeasti vain kunnon kiihdytyksissä ei normaali ajossa. Eli manuaali hakkaa tässä automaatin mennen tullen, voit itse päättää missä kierroksissa haluat vaihteen vaihtaa.
        Mitäs teet automaattilootalla jos joudut pysähtymään jäiseen ylämäkeen? Todennäköisesti joudut lähtemään liikkeelle "akkamaisesti" käsijarrun avulla tai lähtemään liikkeelle niin, että nytkähdät ensin taakse päin, ja jäät siihen sitten kiinni. Manuaalilla voit lähteä tasaisesti kytkimen avulla.
        Mitäs teet automaatilla jos auto lähtee vesiliirtoon? Painatko jarrua? Kytkimen painalluksella siitäkin selviää.
        Automaatti myös AINA kuluttaa manuaalista enemmän. Vaikea löytää mitään automaatin puolesta puhuvaa, paitsi tietysti se jos ajotaidot ei riitä vaihteiden vaihtamiseen.
        Itsekin sen sanoit että keskivertokuljettaja selviytyy automaatilla, mutta ei manuaalilla.
        Manuaali onkin tarkoitettu keskivertoa paremmille kuljettajille, eikä tiellä liikkuville hiirulaisille.

        itselläni on automaatissa talviasento. Eikä nyi, eikä valu jarrun vapautuksessa taaksepäin. samoin sportti asennossa antaa kierroksien nousta punaisen rajalle, ennen kun vaihtaa isommalle. Vesi liirtoon lähdettäessä hellään jalan kaasulta, niin on sama, kun painaa kytkintä, koska moottorijarrutus tulee mukaan vasta kun hipaisen jarrupolkimeen. oliko jotain mitä et ymmärrä, vai onko tiedossasi jotain puutteita? Hiirulainen. Taidat muuten jatkaa sitä kepinveivausta vielä öisinkin siellä peiton alla, teksitistäsi päätellen.


      • meno halut
        ohituksiin kirjoitti:

        Itse ainakin koen ohituksiin lähdöt paljon turvallisemmiksi manuaalilla kuin automaatilla, koska useilla automaateilla pienemmälle vaihdoissa on viivettä, mutta manuaalilla pystyy lähtemään ohituksiin milloin haluaa.

        Ja sen verran olen vissiin keskivertoa parempi manuaalikuski, kun pystyn saavuttamaan ja alittamaankin auton ohjearvoiksi annetut kiihdytysarvot. Eikä edes tee vaikeata. Nopeilla vaihdoilla nipistää manuaalin 0-100km/h kiihdytyksissä noin puoli sekuntia. Ja ajat on sitten ihan virallisesti mitattuja, eikä mitään käsikellotuksia.

        Ikää ei titetysti ole vielä niin paljon, että refleksit olisivat huonot, mutta kait se on joskus edessä automaattiin siirtyminen. Varsinkin jos nuo DSG-vaihteistotyypit yleistyisivät. En muutenkaan ajattele edes vaihteen vaihtoja, vaan kaikki toimii automaattisesti ja ajaminen on helppoa. Lisäksi harva automaattikuski hakkaa normaaleissa liikennevalolähdöissä meikäläisen manuaalilla, en sillä että aina kiihdyttäisin täysillä, mutta en halua jäädä muitten tielle.

        Makuasiahan tämä on, mutta silti pidän automaattia hieman enemmän vanhojen pappojen vaihtamistapana. Tai minkäs sitä mahtaa, jos ei järki juokse enää lujaa ja ei pysty tekemään kuin yhtä asiaa kerrallaan tai kahta korkeintaan. Automaattikuskit vain kimpaantuvat näistä keskusteluista mielestäni eniten. Jos joillekin manuaalikuskeille ei ole manuaalin käyttö vaikeaa niin onko se jotain teiltä automaattikuskeilta pois? Vai hävettääkö se myyjän nopeaksi kehuman automaatin toiminta valoissa, joissa muut painavat menemään ja perävalot vain näkyvät horisontissa?

        tiedä. kun laitan sport napin päälle, kone pitää kierrokset 2000r/pm valmiina ohitukseen, eikä mieti hetkeäkään, kun lähdetään ohitukseen. Itselläni on silloin paras vääntö 440 Nm käytettävissä. En ole vielä jäänyt jalkoihin ohitustilanteiss., Kun on joku manuska tero edessä lähtenyt "kovaankiihdytykseen". Usein olisi saanut työntää lisää vauhtia kun eivät pääse alta pois.


    • Multtunen

      ihan niin kuin lystäät, Herrasmies ajaa automaatilla. Joku muu kuin auto saa hoitaa kepityksen.

    • ...

      Melkoinen nörttipartio puskee länäriä pitkin keilaniemeen ja ruoholahteen duuniin s/v40, 5kybäsillä ja 7kybäsillä.

      Nörtti on usein yhtä kuin nössö.

    • AutoMagic

      Kuinkas sattuikaan, niin juuri tänä aamuna töihin tullessani naureskelin käsinhämmentäjien onnetonta tuhraamista kaikissa kadunkulmissa. Jarrua pitää painaa, kun eivät kerkiä alta pois.

      Liikennevaloissakin 99% vatkaajista jää kuin tikku p*kaan, kun meikäläinen tykittää automaatillaan jo kaukana edessäpäin.

      Kaasu ylös, kytkin alas, vaihde vapaalle, vaihde päälle, kytkin ylös, kaasu alas... ei helvetti. Samassa tilanteessa meikäläinen pitää vaan kaasun pohjassa ja katoaa maisemaan.

      • ja totesit nähneesi

        unta xD


      • huommannut ei

        ole automaatin voittanutta, ne corolla kuskit etsii vasta vaihdekeppiä kun olen jo poistunut valoista näkymättömiin ja kaiken lisäksi sammuttavat kun on niin vaikeaa ajaa rollolla. tokotalla on kiva ajaa???


    • manu-al

      Tosimies säätää käsin välitysten lisäksi myös sytytyksen ajoituksen ja polttoaineseoksen. Mitä järkeä on ajaa autolla jos ei noita edes voi itse säätää. Nynnyille on tarkoitettu tuollaiset automatiikat.

    • junnu

      yritäppä keke sillä korollallas lähettää 3 tonnin kiekoilla paikailtaan,mä lähetän mun 530 d automaatin heti kahteensataan kun sä etit vielä 60 kohalla kakkosvaihetta siitä polkuautostasi. kateellisten köyhien panettelua, automaatit muka nössöille kun ei saa ite vaihtaa vaihetta, oot kyllä itsepäisyyden huippu,saatko orkut kun vaihat oikein vaihetta ja ihan iteeee? meikällä jää aikaa kattoo jalkiksen naisia ja tumputtaa samalla rukkaseen kun SÄ VAIHAT VAIHETTA JA AJAT KATUKIVEYKSEEN NE SUN 14"ALUPALLOS

      • havaittavissa

        On tosiaan järjen köyhyyttä taas verrata jotain Corollan suorituskykyä isoon riisseli bemuun. Onhan Corolla tietysti paha uhka valoissa isolla bemulla ajavalle, sillä teiniritsat saattaa sen jälkeen mennä sen corollan kyytiin, jos corolla lähtee livakammin. :P

        Tosin eihän bemun omistaja voi muuta vaatiakaan kuin käteen vetämistä, homojen autohan tuollainen bemari on jos yksin vielä ajaa.

        Ja saakeli, jos tolla kirjoitustaidolla sulla on 530d bimmeri, niin mulla on Ferrari 360 Modena. ;)


      • junnu
        havaittavissa kirjoitti:

        On tosiaan järjen köyhyyttä taas verrata jotain Corollan suorituskykyä isoon riisseli bemuun. Onhan Corolla tietysti paha uhka valoissa isolla bemulla ajavalle, sillä teiniritsat saattaa sen jälkeen mennä sen corollan kyytiin, jos corolla lähtee livakammin. :P

        Tosin eihän bemun omistaja voi muuta vaatiakaan kuin käteen vetämistä, homojen autohan tuollainen bemari on jos yksin vielä ajaa.

        Ja saakeli, jos tolla kirjoitustaidolla sulla on 530d bimmeri, niin mulla on Ferrari 360 Modena. ;)

        apina,en vertaakkaan corollaa mun bemuun vaan sanoin että sä oot pelle kun apinoit täällä sun kovakeppi corollallas ja itket järkes köyhyyttä miksi ihmeessä vaihdat vaihteita?? eikö sulla ole muuta ajateltavaa lapsi pienoinen. Jos sulla olisi modena ferrari niin tuskin olisit edes osannut maalata sitä itse,pienoismallista kun puhelet ja ysiluokkaa toka kertaa kokeilet.
        Mulla on 530 d automaatilla 2002,ajettu 194,musta namu jolla nakki palaa jos niin haluu.itseasiassa automaatilla 130 nopeudesta ns kickdown polkasu mitä ei oo sun karvanopassas,pistää puhtaalla asfaltilla uudet 225/55/16 nokia kitkat sutimaan,minkäs vaihteen löydät toi otastas että pystyt samaan. Lisäksi mitä järkeä on verrata ralli autoja liikennepeleihin? ralliauto on ralliauto,ei mukava eikä sekään perus pellellä nopea lähtemään koska sammuttaisit sen heti! miksi rallikuskit suomalaiset suurin osa ajaa siviilissä muuten automaatilla?? lisäksi nää kirjoitusvirheet,sori.Kaikkeen en pysty täydellisesti mutta kirjotankin tätä ja edellistä samalla kun ajan turun tietä kohti espoota,läppärillä meinaan,ja automaatillani,nopeus nyt 120,polkasenpa ton corollan ohi,nooooooooooiiiiiiiin


    • tvok

      Minä kun olen aina ihmetellyt mitä järkeä on vaihtaa itse kun automaatteja on ollut jo vuosikymmenet saatavilla. Noista kierrosluvuista en tiedä mitä niiden pitäisi sitten olla. Tuossa kojetaulussa on kyllä kierrosmittari mutta sen merkitys ei ole minulle koskaan avautunut. Parempi olisi vaan paljon huomaamattomampi merkkivalo joka kertoisi sen ainoan asian jota se minulle kertoo; moottori on jo käynnissä koska siellä jokin kiertää jotain n kertaa minuutissa.
      Savuakaan ei tarvitse haistella koska automaatti-ilmastoinin ilmanlaadun valvonta tunnistaa myrkylliset partikkelit ilmasta ja kytkee tarvittaessa sisäilman kierron (tai jotain) päälle. En tiedä mitä tarkoitat nyhvääjälle mutta ainakin minun lähtöjäni on tähän mennessä enimmäkseen rajoittanut edellä ajavat, eli hyvin on mukana on pysytty.
      Mutta jos tykkäät että mukavuus on nössöjä varten niin voithan vielä poistaa vaikka lämmityksen, sisäverhoilun ja äänieristeet ym mukavuusvarusteet jotta tuntuisi vielä miehekkäämmältä.

    • ole manuaaleja!

      Nykyään.. Toki jotkut on mutta aika monia saa myös automaatilla. Miten manuaalin ja automaatin lähteminen eroaa 3000rpm/min:lla? Kytkinkö se savuaa manuaalissa? Jos on kuusikin vaihdetta automaatissa niin kyllä siinä sopiva välitys löytyy ja missään manuaalissakaan enempää ole vaihteita. Minä arvostan automaatissa mukavuutta ja kyllä voin sanoa että 90/100 kiihdytyksestä liikennevaloista olen ripein lähtijä, eikä tarte edes painaa kaasua pohjaan ja tehojakin on vain 130hv. Ekat rinnalla pysyjät putoaa silloin kun ne vaihtaa vaihdetta, ei kyse ole kilvan kiihdyttämisestä vaan reippaasta liikkeelle lähdöstä. Se mikä manuaaleissa harmittaa on se kun auto niiaa ja keulii kun painat kytkimen alas ja sen jälkeen taas kaasua kun vaihde on päällä.

      On se manuaalissakin hyviä puolia mutta työkseen ajava ei manuaalia kaipaa koskaan.

      • Insinööri

        Viestin aloittaja ei ole selvästikään ikinä ajanut automaatilla.

        1. Automaatilla voi myös nostaa kierroksia ennen lähtöä, usein 3500rpm on rajana.

        2. Joissain automaateissa on Launch Control mikä hoitaa optimaalisen lähdön. Eli kierrokset sopivaan kohtaan ja luistonestoa hyödyntäen sopiva lähtö. Esim. M5

        3. Kiihdyttäessä automaatilla automaatti päättää kaasupolkimen asennosta päätellen tarvittan vaihtokohdat. Eli jos kaasu pohjassa, niin kierretään punarajalle asti (Suurimmalla teholla suurin kiihtyvyys, ei väännöllä), kun taas rauhallisesti kiihdyttämällä laatikko vaihtaa jo 2000rpm kohdalla ylöspäin -riippuen väänöstä ja moottorista.

        4. Nykyään on jo useita automaatteja, jotka kuluttavat vähemmän kuin manuaalit.

        5. Samoin on nopeammin kiihtyviä automaatteja (sekä 0-100km/h, että vauhdeista). Esim. DSG.

        6. Rata-ajossa uudet automaatit osaavat antaa jo välikaasunkin alaspäin vaihdoissa!

        7. Ei tule nykäyksiä vaihdoissa, ja aina veto päällä.


        eli siis miksi ottaa manuaali?? Muutakuin rahan takia, mistä ei ollut kyse!!!!


      • ollenkaan

        Automaattivaihteet eivät ole hyviä esim liikennevaloissa kiihdyttäessä. Koska niissä se vaihdelaatikko miettii pitkään seuraavaa vaihtoa ja tarpeettomasti luistattaa turbiiniaan. Kun taas manuaalilaatikolla vaihdat vaihdetta paljon nopeammin ja räväkämmin. Ja toisekseen automaattivaihteet eivät talvella ole hyvät eivätkä automaattilaatikot kestä vältämättä talvella ja kolmanneksi miksi kilpa-autoissa esim rallissa ei käytetä automaattilaatikkoa siksi kun ne eivät sovellu rallikäyttöön. Ja neljänneksi jos satutitte iltalehdestä lukemaan otsinko jenkeissä sattuneessa tapauksessa jossa autovaras oli yrittänyt viedä manuaalivaihteista auto mutta ei saanut autoa liikkeelle koska ei osannut manuaalivaihteisella autolla ajaa


      • JagV12
        ollenkaan kirjoitti:

        Automaattivaihteet eivät ole hyviä esim liikennevaloissa kiihdyttäessä. Koska niissä se vaihdelaatikko miettii pitkään seuraavaa vaihtoa ja tarpeettomasti luistattaa turbiiniaan. Kun taas manuaalilaatikolla vaihdat vaihdetta paljon nopeammin ja räväkämmin. Ja toisekseen automaattivaihteet eivät talvella ole hyvät eivätkä automaattilaatikot kestä vältämättä talvella ja kolmanneksi miksi kilpa-autoissa esim rallissa ei käytetä automaattilaatikkoa siksi kun ne eivät sovellu rallikäyttöön. Ja neljänneksi jos satutitte iltalehdestä lukemaan otsinko jenkeissä sattuneessa tapauksessa jossa autovaras oli yrittänyt viedä manuaalivaihteista auto mutta ei saanut autoa liikkeelle koska ei osannut manuaalivaihteisella autolla ajaa

        Totta,manuaali antaa kuskille mahdollisuuden sotkea vaihteita,niinkuin haluaa(esim.rallissa).
        Mutta kyllä tuo talviajo toimii automaatillakin aivan hyvin.Tuo kestävyysjuttu on kyllä esson baarista kuultua,en ole ikinä kuullut,että talvi hajottaisi lootia-olettaen että öljyt vaihdettu säännöllisesti ja huollot/säädöt kohdallaan.
        Ja tuo jenkkilän juttu osoittaa ainoastaan kyseisen kansan älykkyyttä,ei sitä,että automaatti olisi jotenkin huonompi kuin manuaali...


      • nyt mutta
        ollenkaan kirjoitti:

        Automaattivaihteet eivät ole hyviä esim liikennevaloissa kiihdyttäessä. Koska niissä se vaihdelaatikko miettii pitkään seuraavaa vaihtoa ja tarpeettomasti luistattaa turbiiniaan. Kun taas manuaalilaatikolla vaihdat vaihdetta paljon nopeammin ja räväkämmin. Ja toisekseen automaattivaihteet eivät talvella ole hyvät eivätkä automaattilaatikot kestä vältämättä talvella ja kolmanneksi miksi kilpa-autoissa esim rallissa ei käytetä automaattilaatikkoa siksi kun ne eivät sovellu rallikäyttöön. Ja neljänneksi jos satutitte iltalehdestä lukemaan otsinko jenkeissä sattuneessa tapauksessa jossa autovaras oli yrittänyt viedä manuaalivaihteista auto mutta ei saanut autoa liikkeelle koska ei osannut manuaalivaihteisella autolla ajaa

        ralli peleissä on tätä nykyä semiautomaatti vaihteistot joissa käytetään sitä sinun niin rakastamaa kytkintä vain liikkeelle lähtemiseen.Ota selvää asioista ennekuin kirjoittelet.


    • rajoitustenmukaan

      En ihan ymmärrä viestin tarkoitusta, mutta vastataan nyt silti.

      Auton eli laitteen käyttöliittymä on siis joko kaksi poljinta (automaatti) tai kolme poljinta ja keppi (manuaali). Lisäksi molemmissa on yhteisenä tekijänä ratti.

      Jos ei mietitä vanhoja rasitteita ja asenteita, vaan tarkastellaan asiaa puhtaalta paperilta, niin havaitsemme, että manuaalivaihteisen auton käyttöliittymä on huomattavasti monimutkaisempi ja hankalampi kuin automaattivaihteisen.

      Mitään konetta ei kukaan käyttäisi vapaaehtoisesti kolmella polkimella ja yhdellä kepillä tehtaassa, jos vaihtoehtona olisi koneen käyttö mukavasti kahdella polkimella ilman kepin vatkausta.

      Manuaalivaihteisilla autoilla ajetaan suurelta osin siksi, koska ihmiset eivät osaa ajatella ja ovat kaavoihin kangistuneita.

      • jaker

        On tullut ajettua niin manuaaleja kuin automaattejakin, molemmissa on toki puolensa. Ottamatta sen enempää kantaa kiihtyvyyksiin yms asioihin pidän silti ehkä enemmän manuaalista. Nykyautoilla ajaminen on muutenkin jo helppoa, automaatin kanssa se on jo niin yksinkertaista että se on suorastaan tylsää. Manuaalilla sentään on jotain "tekemistä" kun saa välillä veivata sitä keppiä.

        Tämänhetkinen auto on manuaali mutta harkitsin jo tämän kanssa(Mazda6) activematic-vaihtoehtoa jolla saisi tarvittaessa itse hoitaa vaihtamisen. Tuossahan on oikeastaan molempien tyylien parhaat puolet yhdistettynä, saattaa hyvinkin seuraava auto olla tuollainen tai jonkun muun merkin vastaavalla vaihteistolla varustettu menopeli.


      • se on sellainen

        Siitä kepistä kun veivaa ja polkimia polkee niin tuntee olevansa puikoissa. Totta maar automaatti on paljon käytännöllisempi ja mukavempi. Etenkin kytkimen polkeminen on naurettavaa tänä huipputeknologian aikana. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että puoliautomaatti on paras. Napeista tai vivusta tökitään vaihteita yläs ja ajas. Onnistuu ohitukset ja kaikki sujuvammin ja taloudellisemmin. Täysautomaatti ei osaa vieläkään ennakoida liikennetilanteita.


    • V8_power

      talviautoni, '69 Chevy 396 cid V8:lla TH400-automaatilla. En varmasti ole jonon hitain lähtijä, jos niin vain haluan. Veikkaan, että jäät hopealle, jos tosissaan aletaan kiihdyttämään. Ja nyt en tarkoita älyvapaata, nastarenkailla sudittelua jäisellä kadulla. Vaikka sinäkin jäisit toiseksi...

    • manuaalejako?

      Voisitko sinä manuaaleja niin kiivaasti puolustava kertoa miksi kiihdytysautot eivät ole manuaaleja? Myöskään yhtään manuaali vaihteista formula 1 autoa ei ole ollut sitten -80 luvun,miksiköhän? Niin ne ovay semiautomaatteja ne ykköset.Ajan itsekkin manuaalilla mutta jos rahat antaisivat myöten hankkisin varmasti automaatin tarpeeksi tehokkaalla koneella joka pesee sun manuskan 6-0,niillä katsos kun pystyy ihan itse päättämään missä vaiheessa sitä isompaa vaihdetaan eikä tule mokia vaihtamisissa.Sad but true.

      • autom.

        ...ajatko muka sittenkin manuaalilla ;DD


      • oikein
        autom. kirjoitti:

        ...ajatko muka sittenkin manuaalilla ;DD

        luet tuon mun kirjoituksen niin huomaat että siellä lukee juuri niin etää ajan manuaalivaihteisella.Tapastikos?!


    • audi.

      Tulehan koittamaan, teini.

    • jylppy

      Luulin että ainoastaan työ koneissa on enää vatkattavat vaihteet,mutta ilmeisesti näitä esihistoriallisia laatikoita asennetaan vieläkin henkilö autoihin.Joidenkin täytyy kai sitä keppiä vatkata kun ei muutakaan saa...

    • Nimetön

      Kenenkään ei pitäisi vaihtaa rattaita käsin 2000-luvulla.

    • ja sujuvammin

      Manuaalilaatikolla vaihdat paljon nopeammin ja sujuvammin. Kun taas automaatti samassa tilanteessa miettii vielä ja toisekseen manuaalilaatikolla varustettu auto kuluttaa paljon vähemmän bensaa tai dieseliä. ja kolmanneksi manuaalivaihteisella autolla on isompi huippunopeus ja kiihtyvyys, jos verrataan samaa autoa manuaalivaihteisena ja automaattina. Eli manuaalivaihteinen sama auto kyykyttää automaattivaihteisen saman auton 3-0

      • tuokaan

        enää paikkaansa miltään osin mitä kirjoitit!


      • Muah

        Laitetaanpa esimerkiksi vaikka volkswagen golf 2.0tdi, toinen manuaalilla ja toinen dsg-automaatilla..
        Taitaa vispilävaihde jäädä valoihin, kun dsg-kuski ojentaa nilkkansa..:D


    • voi nössö sua
    • kokemuksia

      Olen ajanut automaateilla vajaa 20 vuotta. Niin on se kummaa, kun lähes AINA olen ehtinyt liikennevaloista 100-200 metrin päähän, kun takana tulija vasta liiraa kytkintään ja yrittää päästä likkeelle. Eritoten talvikelillä.

      Eikä ne autoni ole olleet mitään tykkejä - nyt kyllä on.

      • Donix

        Omien kokemuksieni perusteella olen todennut automaattien parhaiksi puoliksi vain sen että kaupunkiajossakin voi syödä ilman kauheaa sählinkiä.

        Automaattia en siltikään ottaisi sillä mielestäni moinen on aikapommi joka posahtaa kumminkin jossain vaiheessa, kun manuaali veisi vielä kauan pitemmälle ja korjaus on jotakin tonnin pintaan.

        Lähipiiristä hajonnut yksi transitti joka jäi maamerkiksi, Volvon 940 syttyi palamaan, eikä automaatti enään pysähdyksen jälkeen uudelleen liikkeelle lähtiessä suostunut siirtymään millekkään vievälle vaihteelle.

        Myöskin perheessäni oleva Peugeotin 406 saa välillä aikaan pienen kuumotuksen ruvetessaan mainostamaan inforuudussaan Automatic gear faulttia.

        Kyllä se vaihekepin runkutus näillä näkymin vaan on sen muutaman tonnin arvoista mitä menisi automaatin korjauksiin. Sitäpaitsi kun on jonkin aikaa manuaalilla päästellyt, vaihtelu alkaa sujua niin rutiinilla ettei sitä edes ajattele ja stögäyksistäkin voi vain tuumata että "Ei kuulu tapoihin".


      • hkkyutr
        Donix kirjoitti:

        Omien kokemuksieni perusteella olen todennut automaattien parhaiksi puoliksi vain sen että kaupunkiajossakin voi syödä ilman kauheaa sählinkiä.

        Automaattia en siltikään ottaisi sillä mielestäni moinen on aikapommi joka posahtaa kumminkin jossain vaiheessa, kun manuaali veisi vielä kauan pitemmälle ja korjaus on jotakin tonnin pintaan.

        Lähipiiristä hajonnut yksi transitti joka jäi maamerkiksi, Volvon 940 syttyi palamaan, eikä automaatti enään pysähdyksen jälkeen uudelleen liikkeelle lähtiessä suostunut siirtymään millekkään vievälle vaihteelle.

        Myöskin perheessäni oleva Peugeotin 406 saa välillä aikaan pienen kuumotuksen ruvetessaan mainostamaan inforuudussaan Automatic gear faulttia.

        Kyllä se vaihekepin runkutus näillä näkymin vaan on sen muutaman tonnin arvoista mitä menisi automaatin korjauksiin. Sitäpaitsi kun on jonkin aikaa manuaalilla päästellyt, vaihtelu alkaa sujua niin rutiinilla ettei sitä edes ajattele ja stögäyksistäkin voi vain tuumata että "Ei kuulu tapoihin".

        IHMISET ON TODELLA NIIN KAAVOIHIN KANGISTUNEITA ETTEIVÄT SUOSTU KÄSITTÄMÄÄN AUTOMAATIN HELPOUTTA JA MUKAVUUTTA.


      • miisak..
        hkkyutr kirjoitti:

        IHMISET ON TODELLA NIIN KAAVOIHIN KANGISTUNEITA ETTEIVÄT SUOSTU KÄSITTÄMÄÄN AUTOMAATIN HELPOUTTA JA MUKAVUUTTA.

        mukava oli ja moni koki helppona.


      • mies öljyt
        Donix kirjoitti:

        Omien kokemuksieni perusteella olen todennut automaattien parhaiksi puoliksi vain sen että kaupunkiajossakin voi syödä ilman kauheaa sählinkiä.

        Automaattia en siltikään ottaisi sillä mielestäni moinen on aikapommi joka posahtaa kumminkin jossain vaiheessa, kun manuaali veisi vielä kauan pitemmälle ja korjaus on jotakin tonnin pintaan.

        Lähipiiristä hajonnut yksi transitti joka jäi maamerkiksi, Volvon 940 syttyi palamaan, eikä automaatti enään pysähdyksen jälkeen uudelleen liikkeelle lähtiessä suostunut siirtymään millekkään vievälle vaihteelle.

        Myöskin perheessäni oleva Peugeotin 406 saa välillä aikaan pienen kuumotuksen ruvetessaan mainostamaan inforuudussaan Automatic gear faulttia.

        Kyllä se vaihekepin runkutus näillä näkymin vaan on sen muutaman tonnin arvoista mitä menisi automaatin korjauksiin. Sitäpaitsi kun on jonkin aikaa manuaalilla päästellyt, vaihtelu alkaa sujua niin rutiinilla ettei sitä edes ajattele ja stögäyksistäkin voi vain tuumata että "Ei kuulu tapoihin".

        edes joskus lootaan.


    • biistii

      vaihteet on vaihtunu automaattisesti jo 70 vuotta mutta silti löytyy se perusjuntti joka väkisin haluaa sekottaa itte..
      itte tein sen virheen että ostin manuaalivaihteisen auton vaikka oli jo monta automaattia ollu ennen ja ei sitä vitutusta osaa sanoin kuvailla jonka tuo jatkuva kepinhämmentäminen aiheuttaa erityisesti kaupunkiliikenteessä

      • opooo

        täysin samaa mieltä nyt jonkin verran ensimmäisellä automaatilla ajettuani. Manuaali ei enää kelpaa.


    • Automatico

      Pikku poikana sitä joutuu itse vispaamaan pikku pippeliään ja vasta vanhempana saa naisen sen tekämään puolestaan. Kysymys: kumpi parempi?

    • omatahto

      mutta itse välttelen kaikkia automaatteja ja intefrointeja.

    • Motoristimobilisti

      Suomi on yhä kivikaudessa! Jenkeissä ei juuri sohlokeppi-vaihteita nää.
      Kumi palaa toki automaatilakin ja kiihtyvyys ei ole automaatista kiinni, vaan koneesta.
      Onhan se hiljaisempikin maantiellä, kuin rassauskeppilaatikko.
      En ikinä enää käsivaihteista autoa osta, onhan se niin tyhmää, jos auto ei itse
      osaa vaihtaa vaihteitaan, jotenkin niin antiikkista!

      • toinen vammainen

        Minulla on myös jalkavamma ja ajan automaatilla. Ilman automaattia joutuisin kulkemaan julkisilla.


    • BMW 330Ci 231hp

      KAIKKI VAJAAT KÄPPÄNÄT RULLAA AUTOMAATILLA MENEMÄÄN MUTTA AINA JÄÄ KUN OSAAN KIIHDYTYKSET MANUAALILLA! 0-100 MITATTU 6,8 SEKKAA... VOITTE JÄÄDÄ KUULE KATTOMAAN MUN PERÄVALOJA VALOJEN JÄLKEEN VAIKKA OLIS MIKÄ DSG-AUTOMAATTI JNE ALLA. MOPON MOOTTORIT TEILLÄ ON SILTI

      • Lambretta 175

        Muista lukita skootterisi illalla ettei kukaan vie sitä.


    • Borg-Wargner

      Vähän wanha keskustelu ketju mutta sanottakoon että kun on tottunut automaatti
      lootaan niin ei pahemmin enää välitä manuaali askista, kellään ei ole niin kiirre
      ettei siedä automaatin mahdollista 0,5sek hitaampaa lähtöä liikennevaloista.

      Jo 70 luvulla tuli totuttua automaattiin on kyllä välissä ollut useita hämmennettäviä on tuntunut Aatamin aikaiselta räpeltää läpi koko kaava ennen kun on liikkeellä.

      Jenkkilässä ajettiin tyylikkäästi automaattivaihteisillä autoilla jo 1940/50 luvulla.

      • AU tomaatti

        Harvoin niissä liikennevaloissa edes pääsee itse ensimmäiseksi, aina siellä on kuitenkin jonollinen niitä busseja, pakuja ja skoodia edessä...


    • BMW 325i

      kaikilla on oikeus ilmaista mielipiteensä, mutta omasta mielestäni paljon erilaisilla autoilla ajaneena voin sanoa, että MB ja BMW automaatit ovat mielestäni aivan huippuja toiminnaltaan ja mukavuudeltaan. DSG ja muut kaksoiskytkin vaihteistot toki nopeasti reagoivia ja myös hyviä, mutta tasaisuus ja moottorin kanssa yhteen pelaaminen on MB ja BMW huippua ja kestävyys erinomainen. Kaksoiskytkin vaihteistoissa ollut ongelmia, varsinkin DSG ja osista johtuen erittäin kalliita korjata.. Manuaali on sporttinen ja urheilullinen tuntuma ajamiseen parempi. Automaatti muuten arkiajossa paljon joustavampi

    • Samaa mieltä olen

      Se on totta. Yhä laiskemmiksi sohvapotuiksi nysväreiksi muuttuu ihmiset. Ei enää viitsitä vaihtaa vaihteita, kantaa vettä kaivosta eikä pestä pyykkiä avannossa. Kaikkeen pitäis olla kone tekemään.

    • poikaset äänessä

      Antaa poikasten hämmentää, kun se niitä miellyttää. Siinä he ovat oikeassa, että automaatit ovat iäkkääämpien pelejä. Täytyy ensin olla massia, että on varaa ostaa kunnon auto, automaatilla. Poikasille sopii paremmin tuollainen pieni, kevyt käsin hämmennnettävä, jolla pääsee pätemään edullisesti. Kyllä hekin siitä järkiintyvät, kun tulee aika sovitella lastenvaunuja peräkonttiin ja lastenistuimia takapenkille. Alkaa kummasti löytymään autolta löytymään muitekin ominaisuuksia kuin 0-100.

    • Taene

      Se on totta, minäkin vaihdoin Volvo V70 D5 aut -09 uuteen Kia i30, on muuten paljon näppärämpi peli ja käsivaihteinen auto on ilo ajaa.

      • jo vain

        Teitkö vaihdon päittäin, vai saitko vähän välirahaa? Joskus joutuu tekemään kipeitäkin ratkaisuja, mutta hyvä, jos on niihin tyytyväinen.


      • Taene
        jo vain kirjoitti:

        Teitkö vaihdon päittäin, vai saitko vähän välirahaa? Joskus joutuu tekemään kipeitäkin ratkaisuja, mutta hyvä, jos on niihin tyytyväinen.

        En haluais siitä puhua mutta kun en pystynyt maksamaan osamaksuja niin oli pakko tehdä uusi kauppa. Saattaa se tulla maksamaan enemmän kuin olisi taas varaa mutta vaihdetaan sitten vielä kerran tai pari uuteen halvempaan.


    • DGSPELLET HOITOON

      Mä vedän 6500 runduun ja sitten mä lyön isompaa. Ajakaa nynnyt vain automaatti vehkeillänne, kyllä se on parasta kun voi lähteä liikkeelle 4000 kierroksilla, siinä automaattiautot jää savua haistelemaan kun Carina II hyökkää ja sitten mä vedän 6500 runduu ja Carinan mosa laulaa WROOOOOOOOMMMMMM

      • Tero 13 vee

        Toi kalina on maailman hienoin ja nopein auto! Määki haluun tollasen sitte kun saan ajokoltin, TOJOTA on PALAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Pakko ottaa

      automaatti kun ei tätä käsivalintaisena edes saa. S-sarjan Coupea meinaan. Tällaista nyhväämistä tämä meikäläisen elämä sitten on.

    • V8rules

      Kateellisen höpinää! Automaatti myös säästää moottoria, sillä automaatilla ei saa rikottua moottoria, kuten käsin hämmennettävällä saisi. Kaupunkiajossa automaatti on ylivoimaisesti paras! Oli sitten Sukkanauha-Vulva 343, tai jenkki tai Saab 99 autom. Kun kerran tekniikka on olemassa, ja joka päivä joku viisas on CAD:in ääressä miettimässä sitä, että miten tehdä parempi, tehokkaampi, helppokäyttöisempi ym. niin mitä järkeä on hektisessä liikenteessä sekoitella kepillä käsipelissä hammaspyöriä sekaisin laatikossa? Jos joku luulee että potenssivaivaa voi hoitaa liikenteessä huudattamalla ompelukoneenmoottorista käsivaihteista ja tinapaperikorista mopoautoa, niin suosittelen lääkäriin menoa ja Viagra-reseptin pyytämistä. Kai minä sitten olen nössö, mutta mitä sitten? Oma valintani! Jos joku ostaa automaattivaihteisen auton, niin mitä se muille kuuluu? Jos joku on onnellinen sekoillessaan manuaalin kanssa, eikä ole varaa automaattiin, niin so what? Suu säkkiä myöten ja jalat täkkiä myöten. Liikenne on kuitenkin juttu, jossa kaikki kynnelle kykenevät kulkevat valitsemillaan välineillä paikasta A paikkaan B. Siitäkin huolimatta, että on olemassa asennevammaisia, joiden mielestä liikenteen pitäisi sujua hintajärjestyksessä... Ugh, olen puhunut!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe