"vanhat" reimarit takaisin!

putiput

Mikä on ettei reimareihin voisi laittaa edelleen
sitä "koria". Näkyisi kauas (esim. vasten auringon valoa)
onko edessä itä vai länsireimari.

Tuli vaan mieleen veneillessäni tallinassa päin.
Siellä niitä vielä riittää.

Ps. Seuraan kyllä kartalta kulkuani, mutta miksi vanha hyvä
järjestelmä on poistettu????

12

5948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneilijä

      Katsos kun muutama vuosi "ehkäpä onkin jo yli kymmenen vuotta sitten" sitten muuttui reimareiden merkitys selkeämmäksi siten, jotta aiemmin esim. eteläviitan eteläpuolella oli kari ja eteläviitta kierrettiin pohjoispuolelta, länsiviitta kierrettiin Itäpuolelta jne.
      Nythän väylä sijaitsee reimarin nimellikulkusuunnan puolella.
      Oli muuten aikamoinen muutos ja sekaannusten aiheuttaja sen varmaan uskonet.

      Korit on epävarma keino merkitä viitat koska korit hyvin usein myrskyn ja talven seurauksena rikkoontui ja katosi meren syvyyksiin ja vasta keskikesällä ne taas saatiin asennettua niin siksipä niistä on sitten länsimaissa yleisesti luovuttu.
      Tosin niitä näkee vielä joissain maissa käytettävän vanhasta muistista.

      Eihän reimaria tarvitse niin hiton kaukaa edes nähdä kun merikortit ja navigointivälineet on huimasti kehittyneet noista ajoista.

      Tallinnasssa on myös monia muita mm. keskiväylän merkki käytössä, joita suomessa vasta viime vuosina on alkanut näkyä käyttössä merellä.

      • putiput

        Tais olla 80 luvulla kun nykyinen järjestelmä tuli.

        Ns.märssykoreja olen nähnyt siellä täällä vielä kolmisen vuotta sitten.

        Oikeastaan niistä olisi hyötyä kapeissa väylissä seilatessa
        kohti auringonlaskua.

        Hyvää veneilykesän jatkoa..


    • Flagu

      Muutos saattaapi johtua siitä, että kehitys se vaan kehittyy kehittymistään. Jollei näin olisi, seilattaisiin näiden ohjeiden mukaan:
      "SUOMEN SUURRUHTINANMAAN ASETUS-KOKOUS:
      Suomen Suuriruhtinaan Keisarillisen Majesteetin Armollinen Ohjesääntö luotsi- ja majakkavirastoille Suomessa. Annettu Helsingissä, 9 p:nä Toukokuuta 1870
      (Ylösluettava Saarnastuolista.)
      Me ALEKSANTERI Toinen, Jumalan Armosta, Keisari ja Itsevaltias koko Venäjänmaan yli, Puolanmaan Tsaari sekä Suomen suurruhtinas, y. m., y. m., y. m. Teemme tiettäväksi: että Me, tehdystä alamaisesta esityksestä, armossa olemme hyväksi nähneet luotsi- ja majakkavirastoille Suomessa, säätää ja määrätä seuraavalla tavalla:

      2 LUKU.
      Tullimajakoista ja muista laitoksista merenkulun turvaamiseksi sekä majakkamaksosta ja sen ylöskannosta

      33 §.
      Flakureimarit, joilla ulkoväylissä tahi niiden luona olevat matalikot ja vedenalaiset kalliot merkitään, ovat seuraavata laatua ja merkintöä, nimittäin:
      a.      punainen flaku punaiseksi maalatussa tangossa: osoittaa että kari on pohjois-puolella flakua tahi purjeväylää;
      b.      valkoinen flaku valkoisessa tangossa: että kari on etelässä;
      c.      punainen flaku, valkoinen ruuru keskellä, tangossa, jonka yläpuoli on punainen ja alapuoli valkoinen: että kari on idässä;
      d.      valkoinen flaku, punainen ruutu keskellä, tangossa, jonka yläpuoli on valkoinen ja alapuoli punainen: että kari on lännessä;
      e.      pitkinpäin jaettu flaku, puoleksi punainen ja puoleksi valkoinen, tangossa, joka myöskin on vaakasuoraan jaettu punaisiin ja valkoisiin aloihin: että karin kumaltakin puolelta saatetaan laskea.
      1.      Nämät flakureimarit, joiden flakut eli liput pitää oleman tehtyinä tavallisesta flakuliinasta sekä pituudeltansa neljäkolmatta ja leveydeltänsä kahdeksantoista tuumaa, numeroidaan erinäiseen numerojaksoon kullakin luotsipaikalla.
      2.      Meriviitat eli reimarit, joilla sisäväylissä tahi niiden luona olevat riutat ja veden-alaiset kalliot merkitään, ovat seuraavata laatua ja merkintöä, nimittäin:
      a.      yläpäässä tupsulla tahi huiskulla (luudalla) varustettu viitta punaiseksi maalatussa tangossa merkitsee että kari on pohjan tahi idän puolella viittaa ja purjeväylää;
      b.      paljas viitta eli tupsuton viitta, valkoiseksi maalattu, että kari on etelän puolella; ja
      c.      yläpäässä yksinkertaisella ristillä varustettu viitta, maalattu valkoisiin ja punaisiin vaakasuorassa juokseviin aloihin, että karin kummaltakin puolelta saatetaan laskea.
      1.      Mitä muiden merenkulkioita varten olevien tunnusmerkkien ja turvauslaitosten asettamiseen ja merkintöön tulee, niin pitää asianomaisten noudattaman niitä ilmoituksia tästä, joita Luotsi-Ylihallitus jo on antanut taikka vasta ehkä tulee antamaan.
       
      34 §.
      1.      Jokainen flaku- tahi viittasalko eli tanko pitää oleman ympyriäinen, hyvästi kuivasta, ainakin vuotta ennen käyttämistänsä hakatusta puusta, mieluummin kuusesta, ja sisä-kulkuväylissä, veden syvyyttä myöten, niin pitkä että salko ulottuu vähintäänkin kymmenen jalkaa veden pinnan yli, sekä, selvästi kauvas näkyeksensä, vedenpäällisen pituutensa keskipaikalta kolme tuumaa poikkimittainen.
      2.      Niiden flaku- ja viittatankojen, jotka seisovat ulkona meressä tahi isommilla selillä taikka ylimalkaan paikkansa vuoksi ovat vaikeita eroittaa, pitää sitä vastaan oleman isompia ja vedestä viisitoista jalkaa pitkiä sekä poikkimitaten vedenpäällisen pituutensa keski-kohdalta neljä tuumaa.
      3.      Yksityisten kulkuvesien viitoiksi, joiden ulospanemiseen luotsilaitos ei puutu, käytettäköön pienempiä ja hoikempia riukuja.
      4.      Flaku- ja viittatangot pitää, varustettuina kupailla, jos niin tarpeelliseksi nähdään, oleman sillä tapaa upotettuina koivuisilla vitsatimilla tahi köysillä ja kivillä, että pystysuorina vedessä seisovat ja niin kaukana siitä karista, jota heidän osoittaman pitää, ettei viitan sivutse oikein menevä laiva tule karille käymään. Tästä eroitetaan kuitenkin ne paikat, jotka ovat niin jyrkät ja äkkisyvät, ettei flagua tahi meriviittaa käy asentaminen karinkannan alapuolelle.
      5.      Reimarien flaku, sekä tupsu ja risti, jolloinka meriviitta-tangot niillä varustetaan, ovat pantava niihin niin lujasti kiinni, ettei niitä muutoin, kuin väkivallalla ja käsin saada irti."
      Lähde: Raision Veneseuran saitti.

    • BB

      Puupäitä rannoilla lintuja vaarten.

      • Tooto

        Kun Saimaan kanava kansainväliselle liikeenteelle avattiin.
        Sääntö on ns. koorniation systeemi.
        Jos oikealta puolta ajat. Avomeri-reimari on AINA sinun ja karin välissä.

        Tyypurin ja paapurin merkit on AINA mereltä sisäänn tulo. Ilman suunnat ei vaikuta.


      • ????

        Kirjoituksestasi /kirjoituksistasi päätellen kuulut
        puupäihin......
        No jo uskaltaudut merelle, niin jääthän kellumaan....


      • Tooto
        ???? kirjoitti:

        Kirjoituksestasi /kirjoituksistasi päätellen kuulut
        puupäihin......
        No jo uskaltaudut merelle, niin jääthän kellumaan....

        Kellehän toi ??? kirjoitti


      • ???
        Tooto kirjoitti:

        Kellehän toi ??? kirjoitti

        Viesti oli bb:lle.
        Mies luulee kautta linjan tietävänsä kaiken....
        kyllä meri opettaa.


      • Tooto
        ??? kirjoitti:

        Viesti oli bb:lle.
        Mies luulee kautta linjan tietävänsä kaiken....
        kyllä meri opettaa.

        Raumallaki o rihtnieme seläs selvä luuta.
        Semssi tartte savost asti lähte hakema.

        Ja rantte paakari teke piru hyvei pulli
        jos kaffin kans semse frääkkää ennenko nälk tule. Oikke semssi sokerissi possui. Saa niit toriltki osta jos oikke kiirus o.
        Raumlaisil o yleensä luontto orotta se verran, noist kaike sortin freijaa miehist ei ain tiär.

        Luannigast reissu vaa kaikil


    • TJ

      Ne korit ei kestä talvea, eli jäät liikkuessaan painavat viitan jään alle ja hups, kori jääkin siihen jään päälle ja keväällä se pitäisi taas uusia.

      Toisekseen uusiin muoviviittoihin niitä on hankala kiinnittää niin että viitta pysyisi vesitiiviinä.

      • Hmmm

        Mitä jos ne valaisi kokonaan yäosaltaan siihen
        muotoon, kuin ne on merikartallakin.....???????


      • TJ
        Hmmm kirjoitti:

        Mitä jos ne valaisi kokonaan yäosaltaan siihen
        muotoon, kuin ne on merikartallakin.....???????

        Ensimmäisenä tulee mieleen ne jäät, nykyiset muovitolpat on suunniteltu niin, että ne painuvat jään alle jäiden liikkuessa (tai ainakin niiden pitäisi painua) jolloin uusimistarve on merkittävästi pienempi keväisin. Riittää kun käy siirtämässä viitan paikalleen. Jos siinä päässä on kuitenkin joku korihässäkkä, viitta ei pääsekkään jään alle, vaan katkeaa/irtoaa ja se pitää uusia joka kevät. Eli turhan kallista puuhaa.

        Toisekseen tulee mieleen valmistustekniikka, valumuotti voi olla kohtuullisen kallis, ainakin nykyisiin verrattuna. Suoran putken teko on kuitenkin halpaa lystiä monimutkaisten muotojen valamiseen verrattuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe