Kummallisia ääniä

Cada.

Haluaisin kysyä teiltä hieman marsujen ääntelystä, jos joku sattuisi tietämään. Yritän toki netistä muutenkin tietoa etsiä.. Marsuni siis on jo ainakin kuukauden tai kahden kuukauden päivät pitänyt "hurinaa", kun sitä silittää. Ensin ajattelin sen johtuvan kiima-ajasta, mutta eihän se noin kauan kestä! Onko mielestänne syytä huolestua?

9

1257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mira__

Omat marsuni tekevät samoin sylissä ollessaan ja kun niitä silittää. Pitivät siis sellaista hurina ääntä. Luulen, että se on vain sitä, että ne tykkäävät. Ainakin itse ajattelen niin. Tosin en vielä ole hirveä ekspertti noissa marsun ääntely jutuissa, koska marsuni eivät ole olleet minulla kuin vasta kolme kuukautta.

• Sunnikka

Jotkut marsut purisevat enemmän kuin toiset. Pääasiassa purina tarkoittaa joko sitä että marsu säikähti (esim. kovaa, äkillistä ääntä), tai että marsu nauttii olostaan (esim. sylissä siliteltävänä) tai sitten marsu on kiimassa jolloin puriseminen kuuluu kosimiseleisiin.

Meillä on kaksi marsua, joista toinen purisee melkein joka käänteessä tai joka kerta kun sitä silittää :) Toinen taas enemmänkin silloin kun se säikähtää jotakin.

• pavets&arttu

Mulla on kaksi urosmarsua, Paavo ja Arttu. Paavo on melkein vuoden vanha marsuherra, joka hurisee(mä sanon sitä kurnuttamiseksi) joka välissä. Paavo tarkoittaa omalla kurnutuksellaan pomottelua. Paavo on häkin herra ja myös näyttää sen. Arttu tuli meille 27.5 ja olen tässä ajassa kuullut Artun kurnuttelevan vain kerran. Ja sen aiheutti kahvikupin sekoitus teräslusikalla. Arttu on tosin enemmän äänessä kuin Paavo. Arttu siis kiljuu ruokaa, huomiota, heinää, ihan muuten vaan kurkkunsa käheäksi...

Kuten tuo edellinen marsuilija sanoi, on purinamarsuja ja hiljaisempia marsuja. Mulla on kumpaakin versiota yksi kappale. =)

• kisse

mites pojat on muuten tullu toimeen?.mä olen ajatellu hommata pojalleni poikakamun.

• paavo_punkkari
        kisse kirjoitti:

mites pojat on muuten tullu toimeen?.mä olen ajatellu hommata pojalleni poikakamun.

Alussa Paavo yritti muutaman viikon ajan taukoamatta kiivetä Artun selkään, luuli sitä tytöksi. Mutta nyt kun pojat ovat olleet yhdessä n. 6kk, ovat kuin paita ja peppu. Kun ne jaloittelevat, marsujuna vaan käy! =) Ja jos sylittelee vain toista, häkkiin jäänyt alkaa kiljumaan kaveriaan takaisin, ja pyörii hakissä ihan päättömänä kaveriaan ikävöiden. Marsuthan on yksilöitä, eikä takuuta toimeentulemisesta saa. Kasvattaja piti Arttua 3 viikkoa muiden urosten kanssa samassa häkissä, jolloin Arttu tottui muihinkin uroksiin. Paavo oli taas ihan yksinään koko ikänsä ollut (5 viikoa. =)) eikä oikeen tiennyt muista marsuista. Kärsivällisyyttä vaaditaan tonneittain kun totuttelee marsuja keskenään. =)

• :))

Aina kun sitä silittää..Toiset meidän marsut ei hurise sylissä,vain tämä yksi.Ehkä pitää enemmän silittelystä.Myös eräänlainen hampaiden narskutus tarkoittaa mukavuutta.toinen taas komentamista. :)

• Cada.

on kyllä aina hurissut säikähtäessään jotain, mutta silittäessäni sitä, se ei ole ennen pitänyt hurinaa. Marsu on kuitenkin jo 5-vuotias, mutta kaippa ne alkavat siinä iässä pitää erilaisia ääniä kuin ennen (kuten olen jostakin aiemminkin lukenut). Kiitos kaikista vastauksista! Ihmettelin vain kovin, kun sitä on nyt vasta ilmaantunut ensimmäisiä kertoja koko marsun elinaikana.

• Palikka123

jos silität marsua ja se hurisee, se tarkoittaa että marsusi pitää silityksestä. meidänkin vilperi (marsuni nimi) hurisee :)

• minna

se voi hyvinkin olla sitä, että marsu pitää siitä kun sitä silitetään. Oma marsuni kyllä piti sellaista ihme kurnutusta jos sitä pelotti esim.joku ihmeellinen ääni.
      marsut pitävät niin monenlaista ääntä ettei ole ainakaan syytä huolestua. tarkkaile miten marsusi käyttäytyy ääntä pitäessään. onko se pelokkaan oloinen vai rentoutunut??
      Jos marsu ei pidä silittelystä, niin touhua sen kanssa jotain, anna välillä "makupaljoa"ja silittele sitä. Luulen kuitenkin, että marsusi vain nauttii läheisyydestäsi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      88
      1541
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      114
      1420
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      70
      1285
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1161
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      117
      1000
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      981
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      928
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      19
      892
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      808
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      743
    Aihe