Hei
Olen aloitteleva öljyvärimaalari ja edessäni on purkki taiteilija-gessoa, joka on vesiohenteinen.
En huomannut kysyä ostaessani purkkia, voiko sitä laimentaa.
Tarkoitukseni on valmistaa vain harjoitus- ja luonnospohjia tavalliselle pahville. Varsinaiset työt sitten kangaspohjille.
Gesson ohentaminen
3
3540
Vastaukset
Suhdetta en osaa sanoa, mutta tiedän että ohentaa voi ja on suositeltavaakin.
- fyllitäti
Temperan sivuilta gessosta: "...Valkoinen, peittävä, synteettinen yleispohjustusaine. Gessolla voidaan pohjustaa lukuisia erilaisia rasvattomia materiaaleja. Koska gesso ennemminkin kiinnittyy pintaan kuin imeytyy siihen, tulisi pinnan olla hieman karkea. Sopivia pintoja ovat pellava- ja puuvillakangas, paperi, kartonki, pahvi, kovalevy, lastulevy jne. Gesso levitetään leveällä litteällä siveltimellä, paletti- tai muulla veitsellä tai maalaustelalla. Paras ja tasaisin maalattava pinta saadaan levittämällä vedellä ohennettua gessoa 2-3 kerrosta. Tällainen pinta on parempi kuin kerralla levitetty ohentamaton gessokerros. Gesso kuivuu muutamassa tunnissa munankuorenkiiltoiseksi, joustavaksi, vettäkestäväksi, erittäin lujaksi ja kellastumattomaksi kerrokseksi. Gessolla pohjustetulle pinnalle voidaan maalata kaikilla väreillä, kuten öljy-, akryyli- ja vesiväreillä. Välineet tulee puhdistaa välittömästi käytön jälkeen vedellä ja saippualla..."
eli jos aiot levittää gesson siveltimellä sileäksi, ohenna vedellä sen mukaan; jos teet levityksen lastalla tai lisäät gessoon hiekkaa tms pinnan saamiseksi, ei kannata ohentaa. - sivellin vielä
Kaunis kiitos vastauksistanne ja lisävinkeistäkin.
Gessopurkissa ei ollut mitään laimentamisesta, joten se on ilmeisesti bisneskysymys.
(Ostamassani liimapurkissa ei siinäkään ole laimennusohjeita, mutta taiteilijatarvikevälityksessä myyjä kertoi laimennussuhteen olevan 1:6.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669