Olen tämän vuoden abi ja jo nyt alkaa hirveä ahdistus hiipiä selkäpiihin. Mihin ihmeeseen sitä ollaan jatkamassa sitten, kun lakki on päässä? Psykologia ja viestintä on eniten lähellä sydäntä - media-aloilla kuitenkin niin huono työllisyys ja opiskelemaan vaikeaa päästä, että taitaa jäädä väliin. Joten olen näillä näkymin menoss Jyväskylän yliopistoon lukemaan psykaa - mikäli sinne joskus pääsen...
Joten. Te, jotka siellä olette olleet tai olette nyt. Kertokaa! Haluaisin ihan käytännön tietoa ihmiseltä, joka siellä opiskelee. Tuskinpa opon selitykset vastaavat täysin todellisuutta. Mihin opiskelu painottuu (esimerkiksi verrattuna muihin yliopistoihin) / mitä se sisältää / oliko vaikea päästä / millainen valintakoe jne. Olisiko abiturientilla mahdollisuus päästä heti sisään? Tuskin, mutta meinasin kyllä yrittää täysillä. Jos ei tärppää, yritän vuodeksi medianomiksi ja haen sit uudelleen. Mutta Kiitos Tiedoista jo etukäteen!
Jyväskylän yliopisto/Psykologia
3
490
Vastaukset
- Nimetön
sekin 1 vuosi käyttää avoimessa yliopistossa psykologian opiskeluun ja hankkia sillälailla lisäpisteitä ja töitä päälle työkokemusta ajatellen, pääseminenkin sisään on jo ihan toista luokkaa. Niin no se on mun mielipide, eikä liity kysymykseen. Ei ole täysillä sisälle yrittämistä lukemalla yksi vuosi medianomiksi, josta ei oo mitään hyötyä. Mistähän tuommonen päähänpisto. Mitä muut on mieltä, olenko oikeessa?
- palstaa
aiheella psyka tai psykologia niin löytyy puhetta.
- jepulis
Mitä ikinä tahdotkin tehdä, yritä! Itse pääsin opiskelemaan Jyväskylään yhteisöviestintää suoraan lukion penkiltä. Yhteisöviestintään otettiin vain kymmenen sisään perushaun kautta. Olin keskitason oppilas lukiossa, mutta silti onnisti. Eikä pääsykoe mieletäni ollut mahdoton.
Mieti vasta pääsykokeiden jälkeen, mitä aiot todella tehdä, jos et sisään pääse. Sitä ennen yritä parhaasi, jotta pääsisit sisään. Välivuoden aikana avoin on oiva vaihtoehto. Silloin kannattaa kuitenkin opiskella sitä, mihin aikoo hakea seuraavana vuonna!
Ammattikorkean medianomit työllistyvät ikävän huonosti, mutta yliopisto tasolla työllistyminen on jo parempaa. Pohdi vielä, mitä haluat. Sitä kannattaa opiskella, mikä todella kiinnostaa! Minua työllistyminen ei huoleta, uskon itseeni ja ajattelen, että kyllä minullekin työ löytyy.
Ja HUOM! abivuoden jälkeen ON mahdollista päästä yliopistoon sisään, joten yritä vain ihan täysillä, niin kuin suunnittelitkin! Psykologiaa on myös vaikea päästä lukemaan, mutta jotkut sinne aina pääsevät. Ei tarvitse olla nero, että sisään pääsee. Tarvitset paljon tietoa ja ripauksen tuuria. :)
Eikä pois ole suljettu sitäkään mahdollisuutta, että lukisit esim. psykaan tosissasi ja sitten kokeilisit myös viestinnän pääsykoetta. Jyväskylän puhe- ja yhteisöviestintään ei periaatteessa tarvinnut lukea kuin nettimateriaali.. Pääsykokeissa kannattaa käydä. Ne todella, ainakin minun kohdallani, opettivat.. :)
Onnea! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110