Roaccutan: pahenemisvaiheen

kesto

Oon syönyt nyt kohta kolme viikkoa Roaccutania, ja nyt tais pahenemisvaihe alkaa. IHAN järkyttäviä patteja naamassa, ei oo kyllä pitkään aikaan tollasia mulla ollu.. :( Tosi pahasti masentaa, pikkujoulut ym. pippalot tulossa, mut ei tälläsella naamalla mihinkään viitti lähtee.. Kuinka kauan ootte kärsineet Roan aiheuttamasta pahenemisvaiheesta, ennen kuin alko parantumaan? Tiedän, että se on yksilöllistä, mut ois silti kiva kuulla muiden kokemuksia.

38

34850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      itselläni kesti paheneminen muutaman viikon kun kaksi viikkoa oli takana kuurista, sen jälkeen parani kertaheitolla koko turpa. jaksamisia! saat nauttia sitten..

    • qqqq

      mulla kesti pahenemisvaihe koko ensimmäisen kuukauden, jossei jopa kauemmankin. nyt on 3kk takana ja ei enää finnejä hirveesti näy.

      mutta sillon kun aloitin kuurin, naamani oli vielä siedettävässä kunnossa, mutta pahenemisvaiheen aikana tuli niin hirveät finnit että niiden jättämät punaiset jäljet tuskin lähtevät koskaan =(

      perseestä.

    • acnevex

      ..tuo Roaccutan. Itse kärsin finneistä 14-vuotiaasta lähtien ja tuli kokeiltua kaikenlaisia apteekista saatavia ja kaikki muutkin mahdolliset dropit. Pitkään pärjäsin voiteella, jonka nimeä en valitettavasti enää saa mieleeni, oli kuitenkin bentsoyyliperoksidi vaikuttavana aineena. Hoitotulos kohdallani kyseisellä voiteella oli noin 70 - 80 %, joka riitti pitämään minut suhtkoht tyytyväisenä.

      Tuon käyttämäni voiteen valmistus sitten lopetettiin joskus v. 1999, ja finnit alkoivat uhkaavasti kukkia, vaikka koitinkin hoitaa lärviäni vastaavilla muilla voiteilla. Useampi YTHS:n lekurin kirjoittama tetrasyksliini-kuurikin tuli syötyä, nuo auttoivat aina sen ajan, jonka se kuuri kesti, sitten finnit putkahtivat taas entistä ehompina esiin.

      Kävin sitten ihotautilääkärin vastaanotolla, ja lekuri totesi, että oliko kukaan muistanut sanoa minulle, että finnitautini on ruusuaknea (nimenomaan aikuisiän riesa ja voi kestää koko elämän) eikä välttämättä kovin hyvää hoitoa tuohon ole. Auringonottoa kuitenkin pitäisi välttää. Sanoi, että voidaan testata Roaccutania, 1 %:lla ruusuaknepotilaista tuo on kuulemma auttanut pysyvästi.

      No aloitin kuurin liikoja toivomatta. Ohjeessa lukee, että hoidon alkuvaiheessa akne voi pahentua. Kun kukkiminen parin viikon jälkeen alkoi niin ajattelin, että tuo maininta ohjeissa on vain valmistajan mainospuheita ja kukkiminen vain pahenee ja jatkuu iät ja ajat, paska lääke. No, päätin kuitenkin katsoa vielä muutaman viikon josko tuo väite sittenkin pitäisi paikkansa. Parin viikon päästä rupesikin hellittämään ja lopputulos oli todella hyvä. Finnejä ei tuon jälkeen juurikaan ole tullut. Vedin kuurin hiukan normaalia pidempänä (8-9 kk), jotta kutistaisi ihohuokoset minimiinsä eikä tarvitsisi heti taas kiroilla kukkimisen kanssa. Kuurin lopettamisen aikaan hiukan iho huononi, muttei pahasti kuitenkaan. Nyt olen selvinnyt ilman mitään lääkkeitä reilut viisi vuotta ja iho on pysynyt varsin siistinä.

      Eli kannattaa syödä se Roaccutan-kuuri loppuun (ja riittävän pitkänä), pahin kukkimisvaihe kestänee 2 - 3 viikkoa, sen jälkeen elämä onkin yhtä juhlaa juu.

      • Meikäpoika2

        Moi!
        Siis Rosaceastako (ruusufinnistä) puhuit? Auttoiko Roaccutani rosacean aiheuttamaan punaisuuteen? Mä oon kans vetäny pari kuuria roaccutania. Näppylät lähti ihan OK, mutta punasuus jäi. Kiinnostais vaan tietää että auttaako se joillain siihenkin.


      • acnevex
        Meikäpoika2 kirjoitti:

        Moi!
        Siis Rosaceastako (ruusufinnistä) puhuit? Auttoiko Roaccutani rosacean aiheuttamaan punaisuuteen? Mä oon kans vetäny pari kuuria roaccutania. Näppylät lähti ihan OK, mutta punasuus jäi. Kiinnostais vaan tietää että auttaako se joillain siihenkin.

        ..se latinaksi oli. Eli minulla alkoi tulla paljon pinnallista aknea (ei siis kovin syviä) ja punoitustakin tuossa kaiketi oli. Oikein lampulla ja suurennuslasilla se ihotautilääkäri sitä ihoa syynäsi ja totesi, että ruusuaknea on.

        Kyllä se punoitus mitä oli sillä 8 kk:n roaccutan-kuurilla myös lähti.


    • tuskamursu

      No mä alotin kuurini kohtuullisen lievänä, eli ensimmäinen kuukausi oli annostuksella n.0.35 mg/kg. Tuona aikana ei tapahtunut juurikaan mitään muutoksia ihossa. Tuntuu että meni koko kuukausi ihan hukkaan hoidon kannalta. Sen jälkeen annos kaksinkertaistettiin, ja tällä annostuksella kuukauden jälkeen alkoi ihon kunto huonontua. Isoja tulehtuneita finnejä ilmestyy yksi toisensa jälkeen. Tätä on nyt kestänyt n. kolme viikkoa!! Kuitenkin ihossa näkyy olevan vielä paljon tukkeutuneita ihohuokosia, jotka toivottavasti kuivuvat sisäänpäin , eivätkä kaikki puhkea finneiksi asti. Olisikohan ihonpuhdistuksessa käynti ennen hoitoa lievittänyt pahenemisvaihetta..?
      Kuuria on enää puolet jäljellä ja tuntuu etttä tää ei oo vielä auttanut ollenkaan! Aika pyllystä... Vähän mä juhlin sitten jos (toiv.kun) iho alkaa mennä parempaan suuntaan!

      • Jeppistäjee

        Terve, niin osaako kukaan neuvoa kauan tuon roaccutanin pahenemis vaihe yleensä/normaalisti kestää ja alkaako sen jälkeen näkymään selviä tuloksia paremmasta?


      • minä vaan
        Jeppistäjee kirjoitti:

        Terve, niin osaako kukaan neuvoa kauan tuon roaccutanin pahenemis vaihe yleensä/normaalisti kestää ja alkaako sen jälkeen näkymään selviä tuloksia paremmasta?

        kun toi pahenemisvaihe tulee, niin tuleeko niitä finnejä tonne poskien sivuille missä paha akne yleensä esiintyy? siis vaikka ei siellä aknea muuten olisi ikinä ollut? kun mulla kukkii otsa leuka ja nenänympäristö eikä ollenkaan posket? en haluaisi arpia ja aknea poskille kun sitä siellä ei ikinä ole ollutkaan, osaisikohan joku vastata tähän?


      • ---,,.-.,
        minä vaan kirjoitti:

        kun toi pahenemisvaihe tulee, niin tuleeko niitä finnejä tonne poskien sivuille missä paha akne yleensä esiintyy? siis vaikka ei siellä aknea muuten olisi ikinä ollut? kun mulla kukkii otsa leuka ja nenänympäristö eikä ollenkaan posket? en haluaisi arpia ja aknea poskille kun sitä siellä ei ikinä ole ollutkaan, osaisikohan joku vastata tähän?

        Itselläni on ihan sama juttu: aknea on otsassa, nenässä ja leuassa. Olen syönyt roaa kohta kuukauden. En halua pelotella, mutta minulle finnejä on puhjennut myös poskiin, joissa ei ole koskaan ollut näpyn näppyä! Eli kannattaa varautua että koko kasvojen alueelle saattaa tulla finnejä (aknealueelle tietysti pahimmat finnit).
        Ja tuskin niistä finniestä ainakaan kovin pahoja arpia jää jotka ilmestyvät aiemmin ongelmattomille ihoalueille. Minulla ainakin on ne finnit olleet suht pieniä... Tosin eilen tuli vasempaan poskeen kaksi finniä, jotka tuntuivat jo kipeiltäkin :/ Just nyt on mieli kyllä tosi maassa, saisi kyllä alkaa jo vaikuttamaan tämä lääke toden teolla...


      • jsgtn
        ---,,.-., kirjoitti:

        Itselläni on ihan sama juttu: aknea on otsassa, nenässä ja leuassa. Olen syönyt roaa kohta kuukauden. En halua pelotella, mutta minulle finnejä on puhjennut myös poskiin, joissa ei ole koskaan ollut näpyn näppyä! Eli kannattaa varautua että koko kasvojen alueelle saattaa tulla finnejä (aknealueelle tietysti pahimmat finnit).
        Ja tuskin niistä finniestä ainakaan kovin pahoja arpia jää jotka ilmestyvät aiemmin ongelmattomille ihoalueille. Minulla ainakin on ne finnit olleet suht pieniä... Tosin eilen tuli vasempaan poskeen kaksi finniä, jotka tuntuivat jo kipeiltäkin :/ Just nyt on mieli kyllä tosi maassa, saisi kyllä alkaa jo vaikuttamaan tämä lääke toden teolla...

        ..tiedän HYVIN tunteen. Mulla nyt kohta 2,5 kk Roaa takana ja paheneminen oli pahimmillaan tuossa 1,5 kk kohdalla. Siinä vaiheessa meinasin jo luovuttaa. Mutta 8 viikon jälkeen finnien tulo yht äkkiä loppui ja nyt niitä tulee enää yksi pieni näppy silloin tällöin. Eli koita kestää!! Kyllä se iho paranee jossakin vaiheessa ihan varmasti.


    • jokuko

      pahenemisvaihe riippuu ihan siitä, että kuinka paljon sitä talia löytyy sieltä ihonalta ja tietenkin siitä millasella satsilla kuuri aloitetaan. Roaccutanhan puskee aluksi ihon alta kaiken paskan ulos ja sitten alkaa paraneminen. hieno keksintö tuo roaccutan, suosittelen lämpimästi kaikille aknesta kärsiville!

    • minä123456789

      mua harmittaa ku en pysty syömään roaa, ku mulla on siis todella kuiva iho, ja roahan kuivattaa. Ja naama fiinnejä täynnä nii olis kyllä kiva päästä niistä eroon...):

    • hyiyök

      outoa että mulla roa ei ole kuivattanut ihoa yhtään!

      ...mutta pahenemisvaihe on ollut ihan järkyttävä, iho on muuttunut ainakin kymmenen kertaa huonommaksi ja naamaan tulee semmosia isoja paiseita jotka ei puhkea ollenkaan!

    • yks vaan

      Olen syöny kohta ensimmäiset 100 tabletti roaa ja naama näyttää pahimmalta mitä on ikinä ollu. Sellasia kipeitä isoja patteja poskissa. Tuntuu että lisää tulee vaan eikä tunnu millään paranevan.

      Välillä meinaa ahistaa tää naama mutta elättelen toiveita että se vielä paranee.

    • roa-man

      reilu 7vko mennyt ja paheneminen jatkuu. toivotaan, että siinä 2kk tiimoilla alkaisi helpottamaan. mielenterveyshän tässä kärsii, jos ei pikku hiljaa ala helpottumaan!

    • hauskaa on

      reilu neljäs kuukausi(kohta neljä ja puoli) menossa, samanlaiset toiveet oli kuule jo tuossa vaiheessa mullakin ja pahasti oon joutunut pettymään. näppylöitä tulee vieläkin reippaasti vanhojenkin lisäksi.
      En kehtaa liikkua kotoa pois.

    • dskfnjf

      Sama ! Itse joudun esim. olemaan pois koulusta tämän naaman takia.
      Noin kuukauden verran syönyt ja ei hyvältä kyllä näytä. Naama aivan kuiva kauttaaltaan, nenästä hilseilee iho irti, huulet ihan kuivat, silmät ihan kuivat ja vuotavat, nenästä vuotaa verta. Finnejä on normaalien 'pikku' finnien lisäksi suuria patteja, jotka on ns. ihon sisällä..
      Finnien lisäksi on myös lähiaikoina ollut todella masentunut olo kaikesta muustakin kuin tästä naamasta, minkä luulen johtuvan lääkkeestä, koska en aiemmin ole ollut mitenkään erityisen masentunut ihminen.
      Alkaa mietityttää, että onko tää nyt sit sen arvoista....

    • juusellasta

      no jumalauta, just pääsin itte alottamaan ja oon tosi innoissani täst, mut nää teidä jutut kuulostaa iha kauheelt... siis tiedän, et tälläst tapahtuu, mut jos o geeneis tää mite reagoi nii ei mulle kai tuu sitä pahenemisvaihetta, ku ei siskollekkaa tullu :S jaksamisii ja onnee aknen kans kaikille

    • ealina

      Mää oon taas syöny kohta kakskuukautta eikä mulle oo hirveesti tullu ja ne jotka on tullunna nii on lähteny heti melekee pois,mustapäät on lähteny kaikki ja iho on muutenki paremman näkönen,iho on kyl kuivunu mut pysyy hyvänä jos rasvaa aamulla ja illalla humektallakuivuu kyl iha korpuks jos unohtaa laittaa.huulet taas on kuivunu tosi vähä!

    • Looreni

      Mitään haisua määrääkö ihan yleislääkärit Roaa? huomenna menossa diacoriin ja yleiselle.. parempi olis niillä liksoilla!!

      • tupsukka8

        ei määrää, roaa saa määrätä vaan ihotautilääkärit.


    • kokeiltu on

      Itse olen syönyt roaccuttanin varmaan jo kaksi tai kolme kertaa. Pahenemisvaihetta ei juuri ole ollut huomattavissa, ja lopputulos ollut aina täydellisen sileä ja virheetön iho. Mutta joka ikinen kerta ne vaan puskee tietyn ajan kuluttua takaisin. N. vuosi sitten aloitin jälleen roaccuttanin syömisen ja mietin pitäsikö taas mennä ihotautilääkärin juttusille.

      Viimeksi lääkäri sanoi, että noin 75% tai 85& ihmisistä jonka tän kuurin syö ongelmat lähtee ensimmäisellä kerralla ja loput 25 tai 15% joutuu syömään useamman kuurin. Itse kuulun näköjään jälkimmäiseen ryhmään, valitettavasti.

      Mut huippu lääki joka mulla ainakin toiminut. Sais vaan sen täydellisen ihon pysymään sen kuurin jälkeenki kauemmin ku kesän yli.

    • näppy87

      mistä tämä pahenemisvaihe johtuu?

    • Roaccutanin syönyt

      Eikös se pahenemisvaihe johdu ihan pelkästään siitä, että iho puhdistuu. Finnit nousee pintaan kun lääke puskee ne ulos ja puhdistaa ihon.

    • Loputon akne

      noniin, eli kohta alkaa olla vuosi ensimmäisen roaccutankuurin aloituksesta. Kuuri loppui noin 4kk sitten. naamassa oli näppyjä vielä loppuvaiheessakin runsaasti (mulla oli vielä pitempi ku pelkkä puolen vuoden kuuri)
      oletin että asiaan kuuluu se ja loput häviää kuurin loputtua? Noh KAPPAS kuinkas kävikään, naamassa edelleen yhtä paska tilanne kuin aloituksessa, joka yön jälkeen huomaan uusia näppyjä naamassa.

      Lopputulos kesä2011-kesä2012
      naama ei parantunut missään vaiheessa, ehkä pientä parannusta huomasi kuurin loppuvaiheilla, lopetin peiliin katsomisen talvella, nyt kun uskaltauduin vilkaisemaan niin päätin että toista kertaa en vilkaisekkaan. Välttelen kaikkia kiiltäviä pintoja josta voisin nähdä näppyni, tunnustelen (puhtain)käsin aamuisin kuinka uusia taas on tullut

      Tässä on minun tarinani selviytyä, tuskimpa näistä koskaan pääsee eroon.

      • näp

        sun kannattaisi mennä uudestaan samalle lääkärille, ootkohan saanu tarpeeksi isoa annosta, ja söitkö roaccutania vai sitä rinnakkaisvalmistetta?


    • oma kokemustaaa

      Itse oon syönyt kuukauden annoksella 20mg x 2, eli 40mg päivässä alusta asti. Painoa 51kiloa. Sivareita ollut vain huulten kuivuminen, mutta pärjää kun on huulissa kokoajan rasvakerros. Jos pääsee kuivumaan, niin sitten on tosi inhottava olo huulissa. Edes kauppaan en mene ilman huulirasvaa, siitä on tullut mulle tärkein asia ;)

      Ihoa ei kuivata juuri yhtään. Ensimmäisen viikon naama oli tosi rasvainen, ihan kuin olisin öljynnyt sitä. Sitten toisella viikolla alkoi tulla isohkoja patteja muutamia suun ympärille ja otsaan. Niitä ei saisi puhkoa, mutta en alkanut kipeitä patteja katselemaan ja hain apteekista ohuita neuloja ja siististä puhkaisin ne ja sitten hoidin jälkiä bebanthenilla.

      Nyt ihon sävy on jotenkin paljon parempi, tulehdukset on tosi hyvin lähteneet ja sen myötä myös naaman turvotus!

      Minulla on ollut siis aikuisiällä puhjennut akne, jossa ei esiinny mustapäitä eikä niitä pieniä valkopäitäkään, vaan otsaan, poskiin ja leukaperiin tulevia isoja herneen kokoisia patteja jotka jättävät arven. Ihotautilääkäri sanoi, että näissä pateissa se tulehdus on tosi syvällä ja siksi vaati roa kuurin.

      Muuten kärsin atooppisesta ihosta ja ihoni on kuiva. Yllättävän vähän naamani on kuitenkaan nyt kuivunut?! Olen jopa käyttänyt iltaisin kasvojen pesuun basironia ja jättänyt jopa rasvaamatta ihoa sen jälkeen! Se on kohdallani erittäin harvinaista.

      Saa nähdä tuleeko vielä joku pahenemisvaihe, toivon tietenkin ettei tule, mutta olen hyväksynyt, että se voi tulla ja on vain jotenkin yritettävä se kestää. Teen mitä tahansa, että pääsen tästä inhottavasta aknesta eroon. Koko akne on melkein vienyt mielenterveyteni, olen ollut ihan maassa tämän vuoksi. Ja mikään ei ole aiemmin auttanut, olen KAIKEN tehnyt.

      Edelleen olen gluteiinittomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla, mutta minua ei tämä todellakaan parantanut. Patteja tuli joka hiton kerta kun kuukautiset alkoi. Saattoi tulla viisi pattia kerralla ja parantuminen kesti todella kauan näiden kohdalla, jopa kuukausia!

    • lilleri1

      Hei! Olen syönyt Isotretinoin ratiopharmia 1½ kk annostuksella joka toinen päivä 20mg ja joka toinen 40mg. Nyt annostusta nostettiin 2-3 viikoksi 40mg joka päivä. Pahenemisvaihetta ei tullut vaan jo ensimmäisestä viikosta lähtien iho lähti paranemaan. Pari finniä tuli kahden ensimmäisen viikon aikana, mutta ne olivat paikoissa mistä niitä ei kovin hyvin huomaa kuten leuan alla. Nekin finnit lähtivät nopeasti. Kuitenkin yhdestä poskessa olleesta hitusen isommasta finnistä jäi punertava jälki, vaikka finni itsessään kuivui pois jo ajat sitten (varmaan johtuu siitä ihon ohenemisesta). Ihon rasvoittuminen on vähentynyt ja on tosiaan mukavaa kun ei tarvitse pestä hiuksia joka päivä.

      Kasvojen iho ei ole merkittävästi kuivunut, mutta kädet ja käsivarret sen sijaan enemmän. Käsien kuivumisesta selviää hyvin rasvan avulla. Silmät kuivuivat alussa, mutta silmätippojen avulla ovat ok (enää ei ole tarvinnut niitäkään käyttää). Selän kipeytyminen herkästi on ainut inhottava sivuvaikutus, mutta ei sekään ole ylitsepääsemätön. Minulla ei moneen viikkoon ole ollut yhtäkään finniä ja iho on mahtavassa kunnossa.

      Lähtötilanteena oli n. 6 vuotta aknen kanssa kamppailua. Akneni ei ollut pahin mahdollinen, mutta hyvin sitkeä. Finnejä tuli koko kasvojen alueelle ja ajoittain myös kaulaan ja rintaan sekä viime vuonna poikkeuksellisesti olkapäihin, yläselkään ja hauiksiin: niistä kuitenkin selvisin käyttämällä La Curen mutasaippuaa ja voidemaista kasvovettä ( saman merkin kasvovoiteen avulla ainakin minä olen selvinnyt tähän asti ilman rutikuivia kasvoja).

      Isotretinoin ratiopharm, jota minä käytän, maksaa kela korvauksen jälkeen n. 21-24e (en muista ihan tarkkaan). Sivuvaikutukset eivät todellakaan ole mitään verrattuna huonoon ihoon, jota aina joutuu häpeämään. Esim. ennen roaccutania käytin meikkaamiseen aikaa 1-1½ tuntia (!), mutta nyt 15-30min. Meikkiä ei myöskään enää tarvitse korjata päivän mittaan. Varmasti tuo meikin korjaaminen riippuu myös siitä, millaista meikkiä ja mitä merkkiä käyttää... Jos jotain kiinnostaa niin itse käytän kohtuuhintaisia (13.75e) mineraalimeikkipuutereita ja -aurinkopuuteria silmä/huulimeikit.. Toisinaan käytän Zuii -merkkistä meikkivoidetta päälle viimeistelypuuteria.

      Jos kärsii aknesta niin todellakin kannattaa kokeilla roaccutania!

    • IsotreninoinActavis

      "Sun kannattaisi mennä uudestaan samalle lääkärille, ootkohan saanu tarpeeksi isoa annosta, ja söitkö roaccutania vai sitä rinnakkaisvalmistetta?"

      Rinnakkaisvalmisteet ovat täysin samaa ainetta. Kohtalaisen junttia ostaa tuota alkuperäistuotetta kolminkertaissella hinnalla vain nimen takia. Juuri sinunlaisesi alhaisen koulutuksen omaavien ns. "tyhmien" ihmisten takia noilla on edelleen pientä menekkiä. Häpeällistä.

    • sietana

      eipä tullut pahenemisvaihetta vaan lähti ekan viikon jälkeen paranemaan päin, annostuksella 40mg aamulla ja illalla eli yhteensä 80mg päivässä joka on kyllä suht iso annos käsittääkseni, mutta painon mukaanhan tuo annostus menee kun kerran olen 90 kiloinen aikuinen mies jolla ollut aknea 10 vuotta niin sitten tarvitaan isompi satsi, sivuvaikutuksina on ollut järkyttävän kuivat huulet jotka tahtoo haljeta jos hymyilee vaikka käytänkin huulirasvaa päivän mittaan melkein koko tuubin, joten hymyily on kyllä jäänyt hyvin vähälle, toinen on se että selkä tulee hyvinkin pienestä kipeäksi, pyöräilyn on joutunut jättämään kokonaan pois kun alkaa jalkoja särkemään niin helkkaristi että sitä on lähes mahdotonta sietää, tällä hetkellä minulla onkin jalat niin kipeänä ettei unta meinaa saada mutta onneksi on viikonloppu, en vielä tiedä tuosta että palaako iho auringossa tosi herkästi kun ei aurinko ole pahemmin paistanut, se olisikin eka kerta kun minulla iho palaa, koskaan kun en ole auringossa mistään kohtaa palanut, luonnostaan kun on paksu iho joka ruskettuu helposti/nopeasti mutta ei pala. eikä tämä mun iho mitenkään ohuemmalta näytä kuin ennen kuuria.
      ainiin joo on semmoinen inhottava sivuvaikutus vielä että varpaat ja varpaiden välit on ihan kuivuneet ja menee rikki helposti, vaikuttaa ihan siltä kuin olisi jalkasieni tai psoriasis mutta lääkärin mukaan johtuu lääkkityksestä. eipä minulla nyt muita ongelmia ole ollut, jossain määrin silmät on kuivunut mutta ei niin paljon kuin mitä olen lukenut joistakin että ovat ihan silmätippoja tarvinneet, tähän mennessä olen kyllä ilman silmätippoja pärjännyt.

      niin ja toinen kuukausi on puolessa välissä tätä kuuria.

    • trolololo2

      Mitä nää vatiaivot on ketkä mainostaa näitä reseptittömiä lääkkeitä? :DDD

    • isoretinoin actavis

      Itse olen 16-vuotias poika. Annostus on vuoropäivin 20mg ja 40mg. Itellä on 4 vuotta ollu aknea mutta nyt viimesen vuoden aikana paheni niin että oli lähes pakko ottaa tämä kuuri, jotta naaman saa siedettävään kuntoon. Ennen kuuria kokeilin voiteita mm. Basiron, lisäksi söin 2 antibioottikuuria huonolla tuloksella.
      Kuukauden roa-käytön jälkeen iho ei ole enää rasvainen vaan täysin mattapintainen. Mustapäät on lähteny melkeen kokonaan mutta isoja ihonalasia finnejä on tullu vielä pari. Selkäkipuja on ollut jonkin verran mutta ihan siedettävissä nekin on. Lisäksi huulet ja kämmenselät kuivunu .

      Kuuri on ollut tähän mennessä kannattava.

    • masentaaaaaaa

      olkaa tyytyväisiä että pahenemisvaihe tulee. mulle sitä ei ole tullut eli ei varmaan auta ollenkaan!

    • mitähitsiä

      Jännä juttu että itse syön 20 mgx1 ja te muut syötte noin paljon enemmän?! painan siis vähän alta 50 kiloa.

    • Adragon2408

      Moi. Olen aloittamassa roaccutan kuurin parin päivän päästä. Olen lukenut paljon masennuksesta ja niin mutta isoin ongelma on alkoholin juonti. En juo paljon alkoholia ehkä kerran kuukaudessa kahdessa kuukaudessa. Mutta voisin helposti lopettaa juomisen 6kk. Ainoa ongelma on että minulla on päättärit kesäloman alussa ja haluaisin siellä kyllä juoda vähän alkoholia. En koskaan joisi kuurin päälle mutta kysyn vain että voiko roaccutan kuurin lopettaa kesken vaikka 4kk jälkeen? Muuten pitäisi käyttää kannabista ja en tykkää siitä oikeastaan kun tekee aivoille pahaa. Tämä on sii oikea kysymys ja en halua että vastaatte että pitäisi vaan jättää alkoholi nytten.

    • Asdfsdf

      Itse olin hyvin skeptinen aloittaessani kuurin n. 3kk sitten. Olen nyt 22 ja akne puhkesi yllättäen ollessani 18-vuotias, ja oli yksi pahimmanlaatuisista mitä olen nähnyt. Toki oma naama varmasti näyttää aina pahemmalta. :)

      Olen kuitenkin yllättynyt positiivisesti! Akne on viimeisen parin vuoden aikana helpottanut jonkin verran, mutta vasta aloitettuani Isotretinoin Actaviksen käytön olen päässyt nauttimaan hetkistä ilman yhtäkään finniä näkyvällä paikalla. Arvet tosin ovat jo jääneet. :(

      Noin 1,5kk kohdalla naamaan tuli muutama ihonalainen finni kerrallaan, jotka paranivat hitaasti. Pahenemisvaihe meni ohi kuitenkin nopeasti. Nyt aina silloin tällöin saattaa joku pieni finni jostain puskea, mutta lähtötilanteeseen nähden olen tyytyväinen. Kaduttaa vain etten ottanut kuuria aiemmin..

      Haittavaikutuksia on kämmenten ja huulten järkyttävä kuivuminen, mutta se on kuitenkin pientä verrattuna akne-naamaan.

      Alkoholia on tullut otettua kuurin aikana jonkin verran (reippaastikkin), mutta maksa-arvoissa se ei ole näkynyt. Lääkärini sanoi, että on ok välillä juoda jos jättää sinä viikonloppuna pillerit ottamatta. En kuitenkaan suosittele tätä kenellekään, tyhmäähän se on ottaa riski.

      Yleisesti ottaen olen tyytyväinen kuurin. Toivottavasti (positiiviset) vaikutukset olisivat pysyvät.. Tsemppiä kaikille muille :)

    • Noviisi_93

      Onko kellään tullut siinä kuukauden/puolentoista kohdalla huuliin kipeitä rakkuloita? Ihohan nyt luonnollisesti kuoriutuu pois joka paikasta, mutta mulle ilmestyi nää rakkulat, jotka kirvelee niin ettei kunnolla pysty syömään...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. 270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe