VIRKKAUS OHJEITA ALOITTELIJALLE??

kaulaliina

Moi

aattelin tehdä kaverille joululahjaksi kaulaliinan
virkkaamalla..koska en osaa muuta kuin hätäsesti virkata.
onko mitään neuvoja tai käytännön juttuja mitäs tulee mieleen?? saa auttaa :) oon viimeksi joskus 7 vuotta sitten virkannu ja en harrasta käsitöitä ollenkaan...hm..

8

16694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuloen nopeampi

Itse en harrasta virkkaamista koska asusteet saa neuloen huomattavasti nopeammin. Kaulahuivi on tosi helppo neuloa. Luot sopivan määrän silmukoita, neulot ainaoikein (kaikki silmukat molemmilta puolilta oikein) ja päättelet kun huivi on mukavan mittainen.

Käspaikan sivuilta löytyy neulomisen perusjuttuihin kuvitetut ohjeet.
      http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/tekniikka_ja_rakenne/index.html

Myös pirkka-lehden sivuilta löytyy neulekoulu:
      http://www.pirkka.fi/vapaa-aika/neuleet/neulekoulu/default.aspx

Eikö peruskoulussakin nämä jutut opeteta?

• käsityökärpäsen "uhri...

Minulla meni peruskoulun jälkeen tosi monta vuotta ennen kuin innostuin käsitöistä. Sitä ennen evvk, ei siis voi olettaa että koulussa opetellut helpotkin jutut jäisi mieleen. Piti siis aloittaa opettelu "aakkosista". Jatkuvasti olin myös kysymässä "viisaammilta" neuvoa.

Mutta itse kysymykseen. Itse olen kaulahuivin tehnyt neulomalla, joten en osaa kertoa kuinka se "pitäisi" tehdä, mutta itse tekisin näin. Mieti kuinka leveän kaulahuivin haluat tehdä. Tee sitten ketjusilmukoita riittävästi (luulisin että kannattaa tehdä ketjusilmukkapötköstä hieman leveämpi), ota huomioon kääntymiseen tulevat 3 ketjusilmukkaa. Tee ensimmäinen pylväs neljänteen ketjusilmukkaan koukusta. Tee näin koko kerros (kaikki kerrokset). Väliin voi suunnitella kuvioita, voi tosin olla vaikea aloittelijalle (tiedän kokemuksesta).

Minäkin kyllä suosittelisin neulomista. Kaulaliina valmistuu tosi nopeasti. Puikkojen kokoakin kannattaa miettiä, mitä isommat puikot sitä nopeammin työ valmistuu :) Uskon sinun onnistuvan projektissasi =)

• fyllitäti

kuten edellisetkin puhujat, on pakko todeta, että neulomalla saat huivin varmasti valmiiksi jouluun mennessä. Mukavia ja HELPPOJA uudennäköisiä huivimalleja on esimerkiksi kirjastosta löytyvässä Taito-lehden numerossa 5/2005...

• nopeampaa?

Minä taas virkkaan nopeammin kuin neulon, mutta kai se on ihan henkilöstä kiinni kumpi sujuu nopeammin.

• käsityökärpäsen "uhri...

Hyvä kommentti. Kannattaakin tehdä molemmilla tekniikoilla pätkä ja päättää sitten kummalla toteuttaa :)

• virkki

niin minäkin virkkaan nopeammin kuin neulon, joten ihmettelin miksi kaikki sanoivat että neuloen saa nopeemmin :D mutta sehän riippuu henkilöstä.

• tufi

Me kaverini kanssa virkataan hattua ja kaulaliinaa ja se on todella yksinkertaista :)

• Virkkailija

Yksinkertaisen kaulaliinan saa tehtyä ketju- ja piilosilmukoilla:
        Tee ketjusilmukoita niin paljon kuin haluat liinan pituudeksi tulevan. Tee vielä 7 ketjua ja yhdistä se viidenteen silmukkaan (koukusta katsoen) piilosilmukalla. Tee taas 7 ketjua ja yhdistä viidenteen piilosilmukalla. Kerroksen lopussa mene piilosilmukoilla lenkin keskelle ja jatka näin.
        Tulee muuten hieno, kun laittaa muutaman raidan sekaan. Villa lämmittää enemmän, kun se on "ilmava". :) Toivottavasti koitat, seuraava jouluhan onkin kohta tulossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe