Tarkoituksena olisi maalata muutaman vuoden vanhat, puiset seinäpaneelit. Paneelit ovat nyt kuultovalkeaa ja toisessa huoneessa kirsikan sävyistä puolipaneelia. Mikä tai mitä ovat oikeat maalit? Paneeleista tulisi saada peittävällä maalilla maalatut ja mielellään valkoiset. Tuleeko käyttää ensin pohjamaalina eri maalia kuin päälimmäisenä oleva maali? Kannattaako päälimmäisen maalin olla esim. puolikiiltävää tms?
Pitääkö pintaa hioa vai riittääkö jos pyyhkii nihkeällä liinalla ja kidesoodaliuoksella?
Kiitokset vastaajille!
Puupaneelien maalaus
9
9656
Vastaukset
- jonttu
Hio pinta ensin himmeäksi, pohjamaalaa Helmi pohjamaalilla, pintamaalaa Helmi kalustemaalilla puolihimmeäksi ja hyvä tulee.
- maalasin
remonttiässällä ja nätti tuli. En edes pessyt, vaikka vanha paneeli oli, kunhan pölyt pyyhkäisin. Kolme vuotta on kestänyt ihan ok.
- osaaja
Onko toinen paneeli esim. keittiössä? Jos on, siinä saattaa olla rasvaa tms , joka heikentää maalin tarttumista alustaan. Mikäli paneeli on keittiössä, suosittelen sen pesemistä. Maalikaupasta saa Maalarinpesua. Muuten kevyt hionta riittää. Pohjalle laitat Otepohjan, ja pinnaksi Futuran 40. On hieman kiiltävä pinta, mutta ei mielestäni liian kiiltävä. Remonttiässät voit unohtaa, koska se on lähinnä sottaisen näköinen seinässä. Siis paneelin päällä, nimimerkillä kokemusta on...
- maalikauppias
taidat olla heikkonäköinen. Meidän remonttiässäpaneelit eivät tosiaankaan ole sottaisen näköiset. Pöllö se on, joka paneeliin kiiltomaalia laittaa. Eihän se sovi ollenkaan.
- Late
Itse olen kysellyt maaleja kattopaneelien maalaukseen ja saanut ohjeeksi (valmistajilta) mm. Helmi pohja -& Helmi kaluste -maalin (vesiohenteiset, päästöluokka M1) tai sitten Otex -pohjamaali Empire -kalustemaali (lakkabens. ohenteiset, varmaankin kovat katkut...)
Jälkimmäisen yhdistelmän peittävyys ilmeisestikin parempi, jos (kuten minulla) paneelit hyvin kellastuneet. Molemmat pintamaalit Tikkurilan puolihimmeitä.
Myös Teknoksen Futura 3:a on suositeltu - Teknokselta arvatenkin.- osaaja
on sitten pohjamaali.
- late
osaaja kirjoitti:
on sitten pohjamaali.
Jep - pohjamaali, mutta tota Teknos suositteli kattoni maaliksi - eikä sitten muuta.
Tavoitteena on saada mahdollisimman vähän kalvoa tekevä täysin valkoinen himmeä pinta, niin ja hyvä tartunta, kun ei tiedä millä lakalla katto on aikoinaan lakattu... - juissi
late kirjoitti:
Jep - pohjamaali, mutta tota Teknos suositteli kattoni maaliksi - eikä sitten muuta.
Tavoitteena on saada mahdollisimman vähän kalvoa tekevä täysin valkoinen himmeä pinta, niin ja hyvä tartunta, kun ei tiedä millä lakalla katto on aikoinaan lakattu...itse ajattelin maalata lakatun kattopanelin kiiltävällä maalarin valkolakalla. En tiedä pitäisikö vetää pohjalle Otexia. Keittiön katon ajattelin pestä, mutta olkkkarin kattoon ajattelin laittaa suoraan hiomatta ja pesemättä. Kai se Otex siinä pysyy
- pysyy
juissi kirjoitti:
itse ajattelin maalata lakatun kattopanelin kiiltävällä maalarin valkolakalla. En tiedä pitäisikö vetää pohjalle Otexia. Keittiön katon ajattelin pestä, mutta olkkkarin kattoon ajattelin laittaa suoraan hiomatta ja pesemättä. Kai se Otex siinä pysyy
Pirun hyvä pohjamaali muutoinkin, ties mille alustalle. Itse olen sillä pohjamaalannut alumiinista paneliin. Mm. alumiiniputken pinnalla tasoittuu nätisti, samoin panelin. Panelissa pintamaaliksi Helmi. Ja kaunista tulee (vanhastakin!) Muistakaa oksalakkaus..!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693