Miksi taikataikina kohoaa uunissa?

hömppä

Osaako joku sanoa, miksi taikataikina uunissa paistuessaan kohoaa paikoin? Tein ohjeella 1dl suolaa, 2dl jauhoja, 1dl vettä ja 1rkl öljyä. Paistoin 125 asteessa. Yritin tehdä lasten kädenjälkiä, mutta kohoaminen pilasi ne. Mikä siis neuvoksi?

9

4271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niita-

vähän erilaista ohjetta eli yhtä paljon suolaa kuin jauhoja (kyllä!) ja vettä sen verran, että tulee taikina maista. Oljyä ei tarvitse paljon laittaa, se vain tekee taikinan kiiltäväksi ei siis vaikuta muuten. Meillä ei ole kosakaan taikina tällä ohjeella kohonnut!

• hömppä

Kokeilin ensimmäisen kerran laittaa saman verran jauhoja ja suolaa, mut siltikin se kohosi. Se tekee silleen jännästi vaan johonkin kohtaan semmosen "paksunnoksen". En ymmärrä ollenkaan. Tietty sitä saa kaikki semmoset leivonnaiset kohoamaan, mitkä ei tartteis kohota. :-)

• E
        hömppä kirjoitti:

Kokeilin ensimmäisen kerran laittaa saman verran jauhoja ja suolaa, mut siltikin se kohosi. Se tekee silleen jännästi vaan johonkin kohtaan semmosen "paksunnoksen". En ymmärrä ollenkaan. Tietty sitä saa kaikki semmoset leivonnaiset kohoamaan, mitkä ei tartteis kohota. :-)

Sanoisin että liian lämmin uuni? meillä kävi myös joskus niin.

• lumikki

.. minust tuntuu etten oo koskan kuullukaan et sitä taikinaa PAISTETTAIS.. meillä päin ku pikkulikkana tehtin taikataikinaa ni annettiin niiden kovettua vaan yön yli.. et ei paistettu olleskaan. näin ei ainakaan kóhonnu :)

• Yks äippä

2 dl vehnäjauhoja
      0,5 dl suolaa
      1 dl vettä (voi värjätä elintarvikevärillä)
      1 rkl öljyä

Jääkaappiin 15 min. ennen muovailua. Öljyä pinta, ennen ku painat käden/jalan.. Uunin alataso, 150 astetta ja 3 tuntia

Ikinä ei o mulla kohonnu. Hyvin onnistuu!

• hömppä

Kiitti vaan! Täytyy varmaan kokeilla. Nyt on kyllä jo isänpäiväaskartelut tehty. :-)

• myös vinkkejä :)

Itse olen tehnyt sellaisella suhteella taikinaa, että jauhoja on saman verran kuin suolaa. Eli jos jauhoja on desi, niin suolaakin on desi. Vettä vain sen verran, että tulee leivottavaa.

Taikinaa ei "paisteta" ollenkaan, vaan sen annetaan kuivua haaleassa uunissa tai huoneenlämmössä pitkään. Leivottuja esineitä kannattaa välillä kääntää varovasti (sitten kun päällipuoli on kovettunut kestäväksi!), että vesi pääsee alapuoleltakin haihtumaan ja esine kuivuu nopeammin.

• muovailuvahana

apteekista saa aluna nimistä säilöntä ainetta joka on myös myrkytöntä ainakin pieninä anoksina!
      sitä kun lisää taikinaan ja säilyttää tiiviissä astiassa niin taikina säilyy muovailuvahana useita kuukausia!

• tigru80

Moi!

Sulla on AIVAN liian korkea lämpötila!!!!

75astetta korkeintaa!!! kestää tosin kauan, mutta meillä ainakin toimii! Tehnyt itse samalla reseptill'ä, tosin ilman öljyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5173
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3775
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      48
      2736
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1308
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      283
      1275
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      208
      1039
    Aihe