Jakopäänhihna katkes

joku toinen

Jakopäänhihna katkes Charadesta 1.0 vm. 88. Olihan edellisestä vaihdosta kulunut jokunen vuosi ja matkaa kertynyt lähes 100 tkm.

Millä todennäköisyydellä on moottoriin tullut vauriota? Mitä vaurioita, venttiilit?

10

6432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkka

      Todennäköisesti kone on Toyotan normaali "maatalouskone", joten hihnan katketessa kone lakkaa käymästä eikä muuta vauriota synnykään. Ammattimiehet puhuvat tällöin "vapaasti pyörivästä-rakenteesta".
      Tarkistapa asia.

      • joku taas

        Toivottavasti juuri näin. Katketessa ei ainakaan kuulunut ylimääräisiä ääniä. Huomenna vasta pääsee suorittamaan tarkistuksen. Vinkkejä tarkistamiseen?


      • vinkkejä
        joku taas kirjoitti:

        Toivottavasti juuri näin. Katketessa ei ainakaan kuulunut ylimääräisiä ääniä. Huomenna vasta pääsee suorittamaan tarkistuksen. Vinkkejä tarkistamiseen?

        Käännä kampiakselin ykk merkki kohdalleen.
        Pyöritä nokka-akselia kierros. Jos pyörii, ok.
        Jos jää jumiin, venttiili ja mäntä kohtaa: tarkoittaa että kansi irti ja korjaus.
        Hihnan katketessa koneesta ei kuulu sen kummenpaa ääntä, vaikka venttiilit olisi vaurioituneetkin.


      • joku toinen
        vinkkejä kirjoitti:

        Käännä kampiakselin ykk merkki kohdalleen.
        Pyöritä nokka-akselia kierros. Jos pyörii, ok.
        Jos jää jumiin, venttiili ja mäntä kohtaa: tarkoittaa että kansi irti ja korjaus.
        Hihnan katketessa koneesta ei kuulu sen kummenpaa ääntä, vaikka venttiilit olisi vaurioituneetkin.

        Vaikuttaa siltä että suurin osa venttiileistä olisi vaurioitunut. Tähän tulokseen sillä perusteella, että vääntyneet venttiilit jäävät alemmaksi kuin ehjät vastaavat. Kone kyllä "kilkatti" aikaisemmin.

        Millä tavalla olette avanneet kampiakselilla olevan pyörän pultin? Ilmaa ei ollut käytetävissä, joten ensin käsin ja sitten starttia käyttäen yritin mutta ilman tulosta.


    • tuulitukka

      Minun Daihatsuun piti hihnan katkeemisen jälkeen laittaa yksi mäntä (oli melkein läpireikä) venttiilit ja kansiremppa siinä samalla.

      • dai..

        kyllä meni minullakin kansi remonttiin kun tuo hihna katkesi..venttiilit mutkalla..


    • makans

      kaikissa koneissa jotka olen avannut
      ainakin 6venasessa on sellainen
      rakenne ettei venttiilit pääse koskemaan
      mäntiin missään tilanteessa
      ainakaa vakioissa
      jos kosketus tapahtuu niin vääntyy
      kun on niin sopivassa kulmassa nuo
      venttiilit
      motonetistä saa kohtuu edukkaasti uudet
      mutta venttiilien vahtaminen onkin sitten
      ihan järjettömän hankalaa ...
      jos vertaa muihin kansiin ;[

      • joku taas

        Eli kannattaisko sitä sitten eka koittaa että laittais uuden hihnan ja kattois toimiiko?

        Onko toi joku vitsi että venttiilien vaihtaminen hankalaa? Mistä halvalla työkalu venttiilijousien puristamiseen?


      • mäkanss
        joku taas kirjoitti:

        Eli kannattaisko sitä sitten eka koittaa että laittais uuden hihnan ja kattois toimiiko?

        Onko toi joku vitsi että venttiilien vaihtaminen hankalaa? Mistä halvalla työkalu venttiilijousien puristamiseen?

        toi kannattaako kysymys on aika vaikea
        kun Daikkareita myydään leimatuina 300€
        ja samaan hintaan saa japanista tuodun
        90tkm ajetun koneen

        no täs vaiheessa kuulostaa helpoimmalta
        vaihtaa tuo hihna pelkästään
        ja sen jälkeen pyöritellä konetta käsin
        et tuntee jos ottaa kiinni

        mutta kun se hihna kerta on jo poikki niin
        samalla sitten avaa sen kannen ja katsoo
        venttiilit ja putsaa palotilat
        uusi kansipahvi ei paljoa kustanna


        siis venttiilien vaihto sinänsä on helppo
        operaatio mutta sen keinuvipuakselin irrottaminen
        on kyllä sen verta työläs että jättäsin sen tekemättä
        jos mitenkään mahdolista ellei ole asianmukaisia tiloja
        venttiili jousten puristamiseen saa halvalla
        työkaluja motonetistä ja biltemasta


      • Joku toinen
        mäkanss kirjoitti:

        toi kannattaako kysymys on aika vaikea
        kun Daikkareita myydään leimatuina 300€
        ja samaan hintaan saa japanista tuodun
        90tkm ajetun koneen

        no täs vaiheessa kuulostaa helpoimmalta
        vaihtaa tuo hihna pelkästään
        ja sen jälkeen pyöritellä konetta käsin
        et tuntee jos ottaa kiinni

        mutta kun se hihna kerta on jo poikki niin
        samalla sitten avaa sen kannen ja katsoo
        venttiilit ja putsaa palotilat
        uusi kansipahvi ei paljoa kustanna


        siis venttiilien vaihto sinänsä on helppo
        operaatio mutta sen keinuvipuakselin irrottaminen
        on kyllä sen verta työläs että jättäsin sen tekemättä
        jos mitenkään mahdolista ellei ole asianmukaisia tiloja
        venttiili jousten puristamiseen saa halvalla
        työkaluja motonetistä ja biltemasta

        Oma Daihatsu on aina oma, mukavampi tehdä. ;-)

        Daihatsun avaaminen ja venttiilien vaihtaminen oli helppoa. Venttiilien vipusysteemi on idiootin yksinkertainen ja pienellä huolellisuudella pysyy hyvin järjestyksessä. Aikaa kului jokunen tunti näin ensikertalaiseltä, josta suurin osa vanhojen tiivisteiden irroitukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1508
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      963
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      841
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      806
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      750
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe