Jakopäänhihna katkes

joku toinen

Jakopäänhihna katkes Charadesta 1.0 vm. 88. Olihan edellisestä vaihdosta kulunut jokunen vuosi ja matkaa kertynyt lähes 100 tkm.

Millä todennäköisyydellä on moottoriin tullut vauriota? Mitä vaurioita, venttiilit?

10

6402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkka

      Todennäköisesti kone on Toyotan normaali "maatalouskone", joten hihnan katketessa kone lakkaa käymästä eikä muuta vauriota synnykään. Ammattimiehet puhuvat tällöin "vapaasti pyörivästä-rakenteesta".
      Tarkistapa asia.

      • joku taas

        Toivottavasti juuri näin. Katketessa ei ainakaan kuulunut ylimääräisiä ääniä. Huomenna vasta pääsee suorittamaan tarkistuksen. Vinkkejä tarkistamiseen?


      • vinkkejä
        joku taas kirjoitti:

        Toivottavasti juuri näin. Katketessa ei ainakaan kuulunut ylimääräisiä ääniä. Huomenna vasta pääsee suorittamaan tarkistuksen. Vinkkejä tarkistamiseen?

        Käännä kampiakselin ykk merkki kohdalleen.
        Pyöritä nokka-akselia kierros. Jos pyörii, ok.
        Jos jää jumiin, venttiili ja mäntä kohtaa: tarkoittaa että kansi irti ja korjaus.
        Hihnan katketessa koneesta ei kuulu sen kummenpaa ääntä, vaikka venttiilit olisi vaurioituneetkin.


      • joku toinen
        vinkkejä kirjoitti:

        Käännä kampiakselin ykk merkki kohdalleen.
        Pyöritä nokka-akselia kierros. Jos pyörii, ok.
        Jos jää jumiin, venttiili ja mäntä kohtaa: tarkoittaa että kansi irti ja korjaus.
        Hihnan katketessa koneesta ei kuulu sen kummenpaa ääntä, vaikka venttiilit olisi vaurioituneetkin.

        Vaikuttaa siltä että suurin osa venttiileistä olisi vaurioitunut. Tähän tulokseen sillä perusteella, että vääntyneet venttiilit jäävät alemmaksi kuin ehjät vastaavat. Kone kyllä "kilkatti" aikaisemmin.

        Millä tavalla olette avanneet kampiakselilla olevan pyörän pultin? Ilmaa ei ollut käytetävissä, joten ensin käsin ja sitten starttia käyttäen yritin mutta ilman tulosta.


    • tuulitukka

      Minun Daihatsuun piti hihnan katkeemisen jälkeen laittaa yksi mäntä (oli melkein läpireikä) venttiilit ja kansiremppa siinä samalla.

      • dai..

        kyllä meni minullakin kansi remonttiin kun tuo hihna katkesi..venttiilit mutkalla..


    • makans

      kaikissa koneissa jotka olen avannut
      ainakin 6venasessa on sellainen
      rakenne ettei venttiilit pääse koskemaan
      mäntiin missään tilanteessa
      ainakaa vakioissa
      jos kosketus tapahtuu niin vääntyy
      kun on niin sopivassa kulmassa nuo
      venttiilit
      motonetistä saa kohtuu edukkaasti uudet
      mutta venttiilien vahtaminen onkin sitten
      ihan järjettömän hankalaa ...
      jos vertaa muihin kansiin ;[

      • joku taas

        Eli kannattaisko sitä sitten eka koittaa että laittais uuden hihnan ja kattois toimiiko?

        Onko toi joku vitsi että venttiilien vaihtaminen hankalaa? Mistä halvalla työkalu venttiilijousien puristamiseen?


      • mäkanss
        joku taas kirjoitti:

        Eli kannattaisko sitä sitten eka koittaa että laittais uuden hihnan ja kattois toimiiko?

        Onko toi joku vitsi että venttiilien vaihtaminen hankalaa? Mistä halvalla työkalu venttiilijousien puristamiseen?

        toi kannattaako kysymys on aika vaikea
        kun Daikkareita myydään leimatuina 300€
        ja samaan hintaan saa japanista tuodun
        90tkm ajetun koneen

        no täs vaiheessa kuulostaa helpoimmalta
        vaihtaa tuo hihna pelkästään
        ja sen jälkeen pyöritellä konetta käsin
        et tuntee jos ottaa kiinni

        mutta kun se hihna kerta on jo poikki niin
        samalla sitten avaa sen kannen ja katsoo
        venttiilit ja putsaa palotilat
        uusi kansipahvi ei paljoa kustanna


        siis venttiilien vaihto sinänsä on helppo
        operaatio mutta sen keinuvipuakselin irrottaminen
        on kyllä sen verta työläs että jättäsin sen tekemättä
        jos mitenkään mahdolista ellei ole asianmukaisia tiloja
        venttiili jousten puristamiseen saa halvalla
        työkaluja motonetistä ja biltemasta


      • Joku toinen
        mäkanss kirjoitti:

        toi kannattaako kysymys on aika vaikea
        kun Daikkareita myydään leimatuina 300€
        ja samaan hintaan saa japanista tuodun
        90tkm ajetun koneen

        no täs vaiheessa kuulostaa helpoimmalta
        vaihtaa tuo hihna pelkästään
        ja sen jälkeen pyöritellä konetta käsin
        et tuntee jos ottaa kiinni

        mutta kun se hihna kerta on jo poikki niin
        samalla sitten avaa sen kannen ja katsoo
        venttiilit ja putsaa palotilat
        uusi kansipahvi ei paljoa kustanna


        siis venttiilien vaihto sinänsä on helppo
        operaatio mutta sen keinuvipuakselin irrottaminen
        on kyllä sen verta työläs että jättäsin sen tekemättä
        jos mitenkään mahdolista ellei ole asianmukaisia tiloja
        venttiili jousten puristamiseen saa halvalla
        työkaluja motonetistä ja biltemasta

        Oma Daihatsu on aina oma, mukavampi tehdä. ;-)

        Daihatsun avaaminen ja venttiilien vaihtaminen oli helppoa. Venttiilien vipusysteemi on idiootin yksinkertainen ja pienellä huolellisuudella pysyy hyvin järjestyksessä. Aikaa kului jokunen tunti näin ensikertalaiseltä, josta suurin osa vanhojen tiivisteiden irroitukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe