Jakopäänhihna katkes

joku toinen

Jakopäänhihna katkes Charadesta 1.0 vm. 88. Olihan edellisestä vaihdosta kulunut jokunen vuosi ja matkaa kertynyt lähes 100 tkm.

Millä todennäköisyydellä on moottoriin tullut vauriota? Mitä vaurioita, venttiilit?

10

6420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkka

      Todennäköisesti kone on Toyotan normaali "maatalouskone", joten hihnan katketessa kone lakkaa käymästä eikä muuta vauriota synnykään. Ammattimiehet puhuvat tällöin "vapaasti pyörivästä-rakenteesta".
      Tarkistapa asia.

      • joku taas

        Toivottavasti juuri näin. Katketessa ei ainakaan kuulunut ylimääräisiä ääniä. Huomenna vasta pääsee suorittamaan tarkistuksen. Vinkkejä tarkistamiseen?


      • vinkkejä
        joku taas kirjoitti:

        Toivottavasti juuri näin. Katketessa ei ainakaan kuulunut ylimääräisiä ääniä. Huomenna vasta pääsee suorittamaan tarkistuksen. Vinkkejä tarkistamiseen?

        Käännä kampiakselin ykk merkki kohdalleen.
        Pyöritä nokka-akselia kierros. Jos pyörii, ok.
        Jos jää jumiin, venttiili ja mäntä kohtaa: tarkoittaa että kansi irti ja korjaus.
        Hihnan katketessa koneesta ei kuulu sen kummenpaa ääntä, vaikka venttiilit olisi vaurioituneetkin.


      • joku toinen
        vinkkejä kirjoitti:

        Käännä kampiakselin ykk merkki kohdalleen.
        Pyöritä nokka-akselia kierros. Jos pyörii, ok.
        Jos jää jumiin, venttiili ja mäntä kohtaa: tarkoittaa että kansi irti ja korjaus.
        Hihnan katketessa koneesta ei kuulu sen kummenpaa ääntä, vaikka venttiilit olisi vaurioituneetkin.

        Vaikuttaa siltä että suurin osa venttiileistä olisi vaurioitunut. Tähän tulokseen sillä perusteella, että vääntyneet venttiilit jäävät alemmaksi kuin ehjät vastaavat. Kone kyllä "kilkatti" aikaisemmin.

        Millä tavalla olette avanneet kampiakselilla olevan pyörän pultin? Ilmaa ei ollut käytetävissä, joten ensin käsin ja sitten starttia käyttäen yritin mutta ilman tulosta.


    • tuulitukka

      Minun Daihatsuun piti hihnan katkeemisen jälkeen laittaa yksi mäntä (oli melkein läpireikä) venttiilit ja kansiremppa siinä samalla.

      • dai..

        kyllä meni minullakin kansi remonttiin kun tuo hihna katkesi..venttiilit mutkalla..


    • makans

      kaikissa koneissa jotka olen avannut
      ainakin 6venasessa on sellainen
      rakenne ettei venttiilit pääse koskemaan
      mäntiin missään tilanteessa
      ainakaa vakioissa
      jos kosketus tapahtuu niin vääntyy
      kun on niin sopivassa kulmassa nuo
      venttiilit
      motonetistä saa kohtuu edukkaasti uudet
      mutta venttiilien vahtaminen onkin sitten
      ihan järjettömän hankalaa ...
      jos vertaa muihin kansiin ;[

      • joku taas

        Eli kannattaisko sitä sitten eka koittaa että laittais uuden hihnan ja kattois toimiiko?

        Onko toi joku vitsi että venttiilien vaihtaminen hankalaa? Mistä halvalla työkalu venttiilijousien puristamiseen?


      • mäkanss
        joku taas kirjoitti:

        Eli kannattaisko sitä sitten eka koittaa että laittais uuden hihnan ja kattois toimiiko?

        Onko toi joku vitsi että venttiilien vaihtaminen hankalaa? Mistä halvalla työkalu venttiilijousien puristamiseen?

        toi kannattaako kysymys on aika vaikea
        kun Daikkareita myydään leimatuina 300€
        ja samaan hintaan saa japanista tuodun
        90tkm ajetun koneen

        no täs vaiheessa kuulostaa helpoimmalta
        vaihtaa tuo hihna pelkästään
        ja sen jälkeen pyöritellä konetta käsin
        et tuntee jos ottaa kiinni

        mutta kun se hihna kerta on jo poikki niin
        samalla sitten avaa sen kannen ja katsoo
        venttiilit ja putsaa palotilat
        uusi kansipahvi ei paljoa kustanna


        siis venttiilien vaihto sinänsä on helppo
        operaatio mutta sen keinuvipuakselin irrottaminen
        on kyllä sen verta työläs että jättäsin sen tekemättä
        jos mitenkään mahdolista ellei ole asianmukaisia tiloja
        venttiili jousten puristamiseen saa halvalla
        työkaluja motonetistä ja biltemasta


      • Joku toinen
        mäkanss kirjoitti:

        toi kannattaako kysymys on aika vaikea
        kun Daikkareita myydään leimatuina 300€
        ja samaan hintaan saa japanista tuodun
        90tkm ajetun koneen

        no täs vaiheessa kuulostaa helpoimmalta
        vaihtaa tuo hihna pelkästään
        ja sen jälkeen pyöritellä konetta käsin
        et tuntee jos ottaa kiinni

        mutta kun se hihna kerta on jo poikki niin
        samalla sitten avaa sen kannen ja katsoo
        venttiilit ja putsaa palotilat
        uusi kansipahvi ei paljoa kustanna


        siis venttiilien vaihto sinänsä on helppo
        operaatio mutta sen keinuvipuakselin irrottaminen
        on kyllä sen verta työläs että jättäsin sen tekemättä
        jos mitenkään mahdolista ellei ole asianmukaisia tiloja
        venttiili jousten puristamiseen saa halvalla
        työkaluja motonetistä ja biltemasta

        Oma Daihatsu on aina oma, mukavampi tehdä. ;-)

        Daihatsun avaaminen ja venttiilien vaihtaminen oli helppoa. Venttiilien vipusysteemi on idiootin yksinkertainen ja pienellä huolellisuudella pysyy hyvin järjestyksessä. Aikaa kului jokunen tunti näin ensikertalaiseltä, josta suurin osa vanhojen tiivisteiden irroitukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe