Lähteekö karvaa minkäverran jos trimmataan säännöllisesti? Tuhoaako kotia pentuna? Pysyykö pihalla irti? Entä lenkillä luonnossa, voiko pitää irrallaan? Sopeutuuko miten lapsiin jos on otettu lapsettomasta perheestä jne jnejne. Kaikki tiedot (kurjatkin) otan kiitollisuudella vastaan!
kertokaa borderterrieristä!
7
4602
Vastaukset
- koirakouluun.
Mutta kaikki loput asiat onnistuvat vain koulutuksella. Oli rotu mikä tahansa. Minkä tahansa koiran voi opettaa vapaana olemaan, jos ei ole ajava koira. Herkuilla ja komentamalla. Kuten nyo muutkin asiat. LApset eivät saa kiusata koiraa koskaan, ja niiden pitää kunnioittaa koiran rauhaa. Esim. Nukkuvaa koiraa ei saa koskaan häiritä . Eikä saa "hästätä" sen ympärillä ja juosta sitä takaa ynnä muuta tällaista. Silloin koirasta ei tule kunnon yksilö, ja voi tulle kaunaa lapsia kohtaan. Kyllä borderterrieri on ihan yhäluontonen peruskoira. Mene koirat.comiin ja katso , siellä on tietoa eri koiraroduista. Olen saavut sellaisen käsityksen että kingcharlesin spanieli, (cavalier on mahtavan luontoinen lasten koira. Mutta on niitä muitakin, on tiibetinspanielia, cockerspanieli, mopsi, mittelspitz, ym. Kaikki perusluonteeltaan hyviä. Koulutuksesta nämä asiat ovat kiinni. Koulutushan tarkoittaa kai suurinpiirtein sitä että olet johdonmukainen koirallesi, kohtelet sitä mahdollisimman hyvin, ja pidät rajoja, ihan normaali ei-kieltämisellä, jaopoetat sitä herkuilla. Esim. pienestä asti opetat, että annat vaikka sille sen ruokanaksun aina kun tulee luokse. Tällä tavalla saat sen koulutettua lempeällä ja tehokkaalla tavalla.
- käteen
edes leikilläään. käypä opas koirankasvatukseen jostakin kirjastosta tai mene sitten koirakouluun niin saat hyvän koiran itsellesi :)
- gogan
kokemuksella voin sanoa että karvaa kyllä lähtee trimmaamattomasta koirasta. itse vien koiran trimmattavaksi aina kun alkaa näyttää 'epäsiistiltä' eli noin 3-4 kertaa vuodessa, joitain bordereita ei näinkään usein tarvitse trimmata. pentuna meidän koira oli aika villi, varsinainen terrieri, mutta rauhoittuu kyllä ajan kuluessa :) perus koulutus kannattaa. minun borderi tottelee hyvin, pysyy omassa pihassa irti kun on siihen totuteltu, ei ole ikinä (paria kertaa pentuna lukuunottamatta ) karannut. nyt siis jo 6v koiruli. pidän koiraa irti usein, ei karkaa, tulee kun kutsun. autoja/ pyöriä yms ei kyllä osaa varoa ,siis vain turvallisella-alueella uskalataa pitää sitä irti. koirani ei ole ikinä purrut, ei ihmistä eikä toista koiraa, ei ole myöskään tapellut,sehän on siis leikkaamaton uros. ei edes murise toisille koirille. on aivan ihana lasten kanssa. osaa leikkiä 'varovasti' pientenkin kanssa. oma koira siis tuli juuri lapsettomasta perheestä meille. kaikin puolin siis aivan mahtava pakkaus tämä borderi, ei räksytä, on kiltti, ei tarvitse pelätä että se tekisi jotain toisille koirille tai ihmisille. tarpeeksi pieni että voi tarvittaessa nostaa syliin, mutta toisaalta myös vahva koira. meidän koira ei ole myöskään koskaan sairastanut. miinuksia ei nyt tähän keksi :P pentuna oli tosiaan aika hankalakin välillä, mutta niinhän penuilla on tapana. talvalla saattaa myös tarvita takkia. itse ostin koiralle haalarin pakkasien varalle. toimii hyvin. :) toivottavasti oli jotain apua tästä :P
- alkup.
Kiitos kokemuksistasi! Kiva lukea kokeneen borderin omistajan kommentteja! Tuota trimmausta mietin.. opinkohan itse sen? Minkähintaista on nypityttää ammattilaisella? Entäs trimmattu koira, lähteekö siitä karva? Onko bordereiden karvanlaadussa eroja? Jos vielä näihin jaksaisit vasta...=))))
- Dana
alkup. kirjoitti:
Kiitos kokemuksistasi! Kiva lukea kokeneen borderin omistajan kommentteja! Tuota trimmausta mietin.. opinkohan itse sen? Minkähintaista on nypityttää ammattilaisella? Entäs trimmattu koira, lähteekö siitä karva? Onko bordereiden karvanlaadussa eroja? Jos vielä näihin jaksaisit vasta...=))))
http://www.btkerho.net/
Tuolta löytyy "ihan kaikki" borderterrieristä.
t borderin omistaja - gogan
alkup. kirjoitti:
Niin siitä trimmauksesta.. se ei ole ollenkaan vaikeaa opetella, borderiahan nypitään, eli ei mitään monimutkaisia leikkauksia.. :) siellä borderi sivuilla taitaa olla ohjeetkin.. ammattilaisella olen trimmauttanut koiran pari kertaa, n. 20-30e se on aina tullut maksamaan.. riippuu tietysti trimmaajasta. ammattilainen saa homman hoidettua nopeammin, kun mitä itse, minulla menee helpostikin koiran nyppimiseen useampikin päivä, kun ammattilainen tekee saman parissa tunnissa. :) karvaa ei oikeastaan lähde.. ainahan sitä vähän irtoaa, mutta toisiin rotuihin verrattuna joista lähtee huomattavasti enemmän karvaa, ei paljonkaan. karvan laadusta nyt en oikeastaan tiedä niin.. onhan niitä varmaan joitain eroja, joku kasvattaja sanoi oman koirani olevan hieman kiharakarvaisempi kuin borderit yleensä :) mutta tuskinpa kovin suurta eroa on kuitankaan.. sellaisia karkeakarvaisia söpöliinejä kaikki. ehkä tästä oli jotain apua. :D
- borderipoika 5 v.
gogan kirjoitti:
Niin siitä trimmauksesta.. se ei ole ollenkaan vaikeaa opetella, borderiahan nypitään, eli ei mitään monimutkaisia leikkauksia.. :) siellä borderi sivuilla taitaa olla ohjeetkin.. ammattilaisella olen trimmauttanut koiran pari kertaa, n. 20-30e se on aina tullut maksamaan.. riippuu tietysti trimmaajasta. ammattilainen saa homman hoidettua nopeammin, kun mitä itse, minulla menee helpostikin koiran nyppimiseen useampikin päivä, kun ammattilainen tekee saman parissa tunnissa. :) karvaa ei oikeastaan lähde.. ainahan sitä vähän irtoaa, mutta toisiin rotuihin verrattuna joista lähtee huomattavasti enemmän karvaa, ei paljonkaan. karvan laadusta nyt en oikeastaan tiedä niin.. onhan niitä varmaan joitain eroja, joku kasvattaja sanoi oman koirani olevan hieman kiharakarvaisempi kuin borderit yleensä :) mutta tuskinpa kovin suurta eroa on kuitankaan.. sellaisia karkeakarvaisia söpöliinejä kaikki. ehkä tästä oli jotain apua. :D
Kokemuksesta voin kertoa, että myös säännöllisesti trimmatusta borderista lähtee karvaa, ainakin pehmeää alusvillaa. Säännöllinen kampaaminen ja turkin siistiminen nyppimällä (ns. rullaaminen) myös varsinaisten "totaali strippausten" välillä toki vähentää siivouksen tarvetta, mutta näyttelykuntoonkin trimmatun koiran turkista irtoaa jatkuvasti karva tai pari :-). Bortsun päällyskarvan kuuluu olla mahdollisimman karkeaa, jolloin se hylkii likaa ja kosteutta. Pehmeä pohjavilla eristää ja pitää kylmän loitolla.
Lasten kanssa borderit pärjäävät yleensä hyvin, koska ovat "huumorintajuisia" ja leikkisiä, eivätkä ole turhan kolhunarkoja. Mutta vastuu on kuitenkin aikuisilla ja lasten ja (kaikenrotuisten) koirien välistä leikkiä tulee aina valvoa. On muistettava, että borderi on metsästyskoira, usein hyvin terävä ja sen saalisvietti on korostunut. Bortsu voi joissain tilanteissa kiihtyä nollasta sataan sekunnin murto-osassa. Usein borderista löytyy myös dominanssia, joten helpoin mahdollinen aloittelijan koira se ei suinkaan ole. Rotu vaatii ehdottomasti perusteellisen koulutuksen ollakseen helposti hallittavissa myös vapaana ollessaan. Itse en mielelläni borderiani pitäisi vapaana kuin tarkasti aidatulla pihalla tai sitten turvallisesti metsässä/pellolla kaukana liikenteestä. On muistettava, että hyvinkin koulutettu "rajaräyhä" unohtaa helposti kaikki käskyt kun se näkee Kurre Oravaisen tai Puppe Kaniinin toisella puolen katua. Silloin mennään eikä meinata! Metsässä on toki puolestaan aina olemassa riski, että koira lähtee ketun jäljille ja kaivautuu johonkin luolaan... Mutta autot ja liikenne ovat toki suurin riski borderin hengelle! Osa bortsuista tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa, ainakin omassa laumassa, mutta välttämättä se ei ole yhtä sosiaalinen esim. koira-aitauksessa. Etenkin urosten välinen epäsopu on varsin yleistä ja osittain luonnollistakin käyttäytymistä rodussa jos toisessakin. Toivottavasti näistä tiedoista on jotain apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492179
- 1211465
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3361270Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni651195Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401190IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31181- 1411169
- 491109
Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet99978Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast470977