Muljahtelut ja nukkuminen

Winter-Mint

Kärsin sydämen lisälyönneistä/rytmihäiriöistä ja varsinkin nukkamaan mennessä muljahtelut tuntuvat vielä pahemmilta. Myös muutaman sekunnin hengityskatkoksia ilmenee ennen muljahdusta, onko tämä suht normaalia (nuori olen)?

Kysymykseni lähinnä kuuluu, löytyisikö mitään tapoja, ettei nukkumaan meneminen olisi aina niin tuskaista? Miten te muut menettelette?

Kiitos vastauksista ja mukavaa loppusyksyn jatkoa! =)

37

24755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      Minulla oli samankaltaisia oireita nuorena. Ne menivät sitten pikkuhiljaa ohi, samalla kun elämäntilanne rauhottui.

      Tämä on varmaankin ihan huono ohje, mutta älä syö tai juo (alkoholia) juuri ennen nukkumaanmenoa, yritä rentoutua, unohtaa päivän murheet. Lue vaikka jotain, että saat muuta mietittävää ja rauhoitut.

      Mukavaa syksyä sinullekin!

    • löytyy

      Minulla ainakin Propral (betasalpaaja) on auttanut muljahteluihin. Kysele lääkäriltä.

    • Winter-Mint

      Kiitos vastauksista ja vinkeistä =)

      Auttaako nuo beetasalpaajat sitten siihenkin, että hengityskatkokset vähenisivät? Joskus ne kieltämättä tuntuu vähän pelottavilta.

      • samoja kokenut

        ne lisäävät muljahtelua.


      • Winter-Mint
        samoja kokenut kirjoitti:

        ne lisäävät muljahtelua.

        Kiitos vinkistä, mutten juo kahvia. En myöskään juo alkoholia enkä polta tupakkaa.


      • hengityskatkoksella sitä, että nukahdettuasi kavahdat hereille henkeäsi haukkoen?


      • Winter-Mint
        Minea44 kirjoitti:

        hengityskatkoksella sitä, että nukahdettuasi kavahdat hereille henkeäsi haukkoen?

        Sitäkin, mutta sellaista, että yhtäkkiä tuntuu jokseenkin raskaalta hengittää, kaulassa/kurkussa tuntuu kummalta ja nousee kumma lämpö (ei siis kuumetta, vaan tulee lämmin). Tuntemuksen aikana, happea haukkoessani, tulee muljahdus. Ikään kuin joku jumittaisi, en oikein tiedä missä kohtaa rintakehää, ja muljahduksen ansiosta lopettaisi jumittamisen.

        Sisäänhengitys tuntuu siis hankalalta. Eilen, ihme kyllä, nukkumaan mennessäni ei tullut kertaakaan tuollaista tunnetta, vaikka muljahtelikin. Tuollaisia tuntemuksia tulee toisinaan myös näin pystyssää, hereillä ollessa.


      • Winter-Mint kirjoitti:

        Sitäkin, mutta sellaista, että yhtäkkiä tuntuu jokseenkin raskaalta hengittää, kaulassa/kurkussa tuntuu kummalta ja nousee kumma lämpö (ei siis kuumetta, vaan tulee lämmin). Tuntemuksen aikana, happea haukkoessani, tulee muljahdus. Ikään kuin joku jumittaisi, en oikein tiedä missä kohtaa rintakehää, ja muljahduksen ansiosta lopettaisi jumittamisen.

        Sisäänhengitys tuntuu siis hankalalta. Eilen, ihme kyllä, nukkumaan mennessäni ei tullut kertaakaan tuollaista tunnetta, vaikka muljahtelikin. Tuollaisia tuntemuksia tulee toisinaan myös näin pystyssää, hereillä ollessa.

        voi joskus tuntua "kurkussa" - kokemuksesta tiedän, kun olen koko ikäni kärsinyt lisälyönneistä.
        (Tarkoittanet solisluun yläpuolista aluetta, mistä kaula alkaa.)

        Olet ilmeisesti käynyt tutkimuksissa, joissa lisälyönnit on todettu - kysypä asiaa lääkäriltäsi, josko hän määräisi alkuun jotakin helpotusta.

        On kamalaa, jos nukkumaanmeno on pelottava ja ikävä asia!

        Epätietoisuus vain pahentaa henkistä oloasi.
        Parempaa vointia toivottelen:)))


    • maitotuotteita ?
      • Winter-Mint

        Enpä pahemmin, varmaan vain pari kertaa päivässä tulee juotua maitoa. Saahan sitä varmaan joistain muistakin elintarvikkeista, mutta pääasiassa todella vähän, muutenkin kun syön niin heikosti, olen aina syönyt, vauvasta asti. Joskus tulee päivässä syötyä vain 3-4 pientä annosta...


    • Pumppu.

      Hengitysvaivaa minulla ei ole, mutta ne muljahtelut ovat inhottavia, kun luulee kuolevansa siihen paikkaan.
      Itse olen pitkäaikaisen vaivan saanut pois luontaistuote-sitraattimagnesiumilla, jossa on myös B-vitamiinia imeytymisen tehostukseen. Magnesium parantaa yleensä lihaskuntoa, ja estää kramppeja sekä lihaskireyttä. Se toimii illalla otettuna jopa nukahtamislääkkeenä, koska se rentouttaa lihakset.
      Pelkkä magnesium myös toimii, mutta monelle tulee sivuoireena ns."perästä kuuluu"-ilmiö.

    • Winter-Mint

      Eilen illalla huomasin taas oireideni pahenevan eilisestä nukkumaan mennessä: muljahteluja, hengityskatkoksia, hapen loppumisen tunnetta, hikoilua, vapinaa jne.

      Jotenkin ihmeessä sain sitten unen, vaikka paljon ahdistikin, mutta yöllä heräsin siihen, että sydän hakkaa kuin hullu, syke varmaan 100-200 minuutissa. Sitten tunsin jotain aivan uutta: joka kerta hengittäessäni sisään, muljahti eli lähes joka toinen syke oli lisälyönti. Sydän hakkasi edelleen "miljoonaa" ja hengityskatkokset vaivasivat. Tunsin oikein koska seuraavaksi muljahtaa.

      Nousin ylös. Oireili edelleen, muttei niin paljon kuin maatessa, maatessa alkaa oireilemaan.

      Eihän tässä kohta uskalla mennä edes nukkumaan, pelottaa ihan liikaa. Pitäisiköhän mennä taas lääkäriin?

      • Pietu

        Minun miehelläni on ollut kuvaamasi kaltaisia oireita. Aika usein tilattiin ambulanssia... Sydänfilmi oli aina täysin normaali. Ajateltiin että rytmihäiriö ei ennätä näkyä nauhalla.

        Voisiko kysymyksessä olla paniikkihäiriökohtaus? Sehän on äärettömän epämiellyttävä ja pelottava kokemus. Siinä hengenahdistus johtuu hyperventilaatioista eli ylihengittämisestä. Samoin sydänoireet johtuvat elintoimintojen kiihtymisestä.

        Kohtaus on epämiellyttävä, mutta vaaraton. Lääkäri sanoo että siinä elimistöön ikäänkuin pääsee adrenaliinipieru.

        Itselläni oli kohtauksia murrosiässä ja muistan miten järkyttäviä ne olivat. Luulin tulevani hulluksi kertakaikkiaan. Silloin vielä kohtausta ei lääkäri tunnistanut, 70-luvulla.

        Myöhemmin olen törmännyt kohtauksista kärsiviin ihmisiin aika usein. Ne ovat aika yleisiä ja liittyvät usein stressaavaan elämänvaiheeseen.


      • Milka

        Olen 40-kymppinen mies ja minulla on samoja muljahteluoireita usein nukkumaan mennessä. Kardiologilla olen vaivani vuoksi käynyt. Sydän on todettu terveeksi ja oireet vaarattomaksi, joskin kiusalliseksi.
        Muljahtelu on epämiellyttävää. Minulla esiintyy lisälyöntejä pitkin päivää silloin tällöin. Minä tunnen ne kaikki juuri tuollaisena hengityksen tilapäisenä vaikeutena. Jos lisä lyönti sattuu hengitysrytmissä huonoona aikaan, sisään hengityksen aikaan, oireet ovat juuri kuvailemasi kaltaisia.

        Mitä tulee hikoiluun ja vapinaan niin niiden uskon johtuvan pelkäämisestä. Myös minä kärsin niistä silloin kun vaivani ensimmäisiä kertoja ilmaantui. Pelko ja ahdistus lisää adrenalinin tuotantoa josta taas seuraa enmmän lisälyöntejä. Kierre on valmis.
        Sen jälkeen kun hommasin vaivasta lisää tietoa ja lääkäri vakuutti sen vaarattomaksi olen oppinut ottamaan rennosti.
        Muuta neuvoa en osaa antaa kuin, ota rennosti äläkä välitä muljahteluista. Mitä enemmän niitä mietit sen herkemmin niitä tulee.


      • Winter-Mint
        Milka kirjoitti:

        Olen 40-kymppinen mies ja minulla on samoja muljahteluoireita usein nukkumaan mennessä. Kardiologilla olen vaivani vuoksi käynyt. Sydän on todettu terveeksi ja oireet vaarattomaksi, joskin kiusalliseksi.
        Muljahtelu on epämiellyttävää. Minulla esiintyy lisälyöntejä pitkin päivää silloin tällöin. Minä tunnen ne kaikki juuri tuollaisena hengityksen tilapäisenä vaikeutena. Jos lisä lyönti sattuu hengitysrytmissä huonoona aikaan, sisään hengityksen aikaan, oireet ovat juuri kuvailemasi kaltaisia.

        Mitä tulee hikoiluun ja vapinaan niin niiden uskon johtuvan pelkäämisestä. Myös minä kärsin niistä silloin kun vaivani ensimmäisiä kertoja ilmaantui. Pelko ja ahdistus lisää adrenalinin tuotantoa josta taas seuraa enmmän lisälyöntejä. Kierre on valmis.
        Sen jälkeen kun hommasin vaivasta lisää tietoa ja lääkäri vakuutti sen vaarattomaksi olen oppinut ottamaan rennosti.
        Muuta neuvoa en osaa antaa kuin, ota rennosti äläkä välitä muljahteluista. Mitä enemmän niitä mietit sen herkemmin niitä tulee.

        Kiitos taas vastauksista.

        Voi tosiaan olla, että kyseessä oli paniikkihäiriö, vaikken mielestäni tuntenutkaan itseäni mitenkään erityisen jännittyneeksi silloin (ennenkin on ollut jonkinmoisia hyperventilaatio-kohatuksia). Ja vaikka koitinkin rauhoittua kaikin tavoin, nopea syke ei meinannut hidastua sitten millään, kesti varmaan ainakin puoli tuntia. Sykkeen hidastuessa ne pelottavat, hengityksen mukaiset rytmihäiriöt kyllä jatkuivat yhä. Luulin jo, että nyt sitten kuolen tai että muodostuu kammiovärinä, kun muljuaa niin paljon.

        Nyt sitten tuli ostettua Beroccaa, jos vaikkapa olisi kyseessä jokin vitamiinin puutos, kun syön niin vähän ja todella yksipuolisesti... Kumma kyllä, että miksi ne olisi jo jatkunut 4-5 vuotta, jos kyseessä olisi puutos (syön kyllä yhtä huonosti kuin silloinkin)?

        Nukkumaan menemistä kyllä pelkään kuollakseni. Tiedän, että käydessäni maaten, tulee taas samanlaisia tuntemuksia ennemmin tai myöhemmin.


      • sydänoireisiin,
        Winter-Mint kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksista.

        Voi tosiaan olla, että kyseessä oli paniikkihäiriö, vaikken mielestäni tuntenutkaan itseäni mitenkään erityisen jännittyneeksi silloin (ennenkin on ollut jonkinmoisia hyperventilaatio-kohatuksia). Ja vaikka koitinkin rauhoittua kaikin tavoin, nopea syke ei meinannut hidastua sitten millään, kesti varmaan ainakin puoli tuntia. Sykkeen hidastuessa ne pelottavat, hengityksen mukaiset rytmihäiriöt kyllä jatkuivat yhä. Luulin jo, että nyt sitten kuolen tai että muodostuu kammiovärinä, kun muljuaa niin paljon.

        Nyt sitten tuli ostettua Beroccaa, jos vaikkapa olisi kyseessä jokin vitamiinin puutos, kun syön niin vähän ja todella yksipuolisesti... Kumma kyllä, että miksi ne olisi jo jatkunut 4-5 vuotta, jos kyseessä olisi puutos (syön kyllä yhtä huonosti kuin silloinkin)?

        Nukkumaan menemistä kyllä pelkään kuollakseni. Tiedän, että käydessäni maaten, tulee taas samanlaisia tuntemuksia ennemmin tai myöhemmin.

        eli aiemmin oli muljahteluja sekä vaimeaa kipuakin kesällä, jolloin magnesiumvaroja verotti vielä hellekausi.
        Sain avun magnesiumista, jonka syönnistä en aio luopua. Esim. Magnesan-nimisessä valmisteessa on imeytymistä edistävät B-vitamiinitkin mukana. Muutkin merkit ovat varmasti ok, itsekin olen vaihdellut niitä välillä, mutta pääaine täytyy olla kyllä magnesium, ei mitään multitabseja tähän vaivaan!
        Voi olla että sinulla on viturallaan myös muut sydämen tarvitsemat hivenaineet (ks. edellä ollut lista mitä niitä oli) mutta magnesium on todella auttanut monella ihmisellä sydänvaivoihin.
        Suosittelen myös ruokavalion rukkaamista käsittelemättömien luomutuotteiden suuntaan ja kasvisten ja kalan lisäämistä. Teollisessa massaruuassa on hivenaineet vähäiset.
        Minusta on merkillistä, että hivenainepuutoksiin ei kiinnitetä enemmän huomiota. Karjalle on syötetty hivenaineita=kivennäisiä vuosikymmenien ajan ja pidetty niitä aivan välttämättöminä.
        Sen sijaan ihmisten hivenainepuutteita vähätellään ja ollaan aina tuputtamassa apteekin lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan.
        Alkuperäinen: käy silti lääkärin tutkimuksissa!


      • mies245
        sydänoireisiin, kirjoitti:

        eli aiemmin oli muljahteluja sekä vaimeaa kipuakin kesällä, jolloin magnesiumvaroja verotti vielä hellekausi.
        Sain avun magnesiumista, jonka syönnistä en aio luopua. Esim. Magnesan-nimisessä valmisteessa on imeytymistä edistävät B-vitamiinitkin mukana. Muutkin merkit ovat varmasti ok, itsekin olen vaihdellut niitä välillä, mutta pääaine täytyy olla kyllä magnesium, ei mitään multitabseja tähän vaivaan!
        Voi olla että sinulla on viturallaan myös muut sydämen tarvitsemat hivenaineet (ks. edellä ollut lista mitä niitä oli) mutta magnesium on todella auttanut monella ihmisellä sydänvaivoihin.
        Suosittelen myös ruokavalion rukkaamista käsittelemättömien luomutuotteiden suuntaan ja kasvisten ja kalan lisäämistä. Teollisessa massaruuassa on hivenaineet vähäiset.
        Minusta on merkillistä, että hivenainepuutoksiin ei kiinnitetä enemmän huomiota. Karjalle on syötetty hivenaineita=kivennäisiä vuosikymmenien ajan ja pidetty niitä aivan välttämättöminä.
        Sen sijaan ihmisten hivenainepuutteita vähätellään ja ollaan aina tuputtamassa apteekin lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan.
        Alkuperäinen: käy silti lääkärin tutkimuksissa!

        on muljahteluja ja rinta pistoa... ilkeäähän se on, kolme kertaa tässä nyt sydänfilmissä käynyt ja normaalia nauhaa näyttää, vaikka ottohetkellä muljahteli ihan kivasti...
        Tosin tässä nyt olen ollut kipeänä 10vk ja on ollut streptokokit ja eturauhastulehdukset, huomenna taas hakemaan uutta ressua eturauhastulehdukseen, joka näytti tulevan nyt uudestaan 2 viikon tauon jälkeen.
        Olen aloittanut 4 päivää sitten syömään omega-3, monivitamiinia ja ostan vielä mangnesiumia... saa nähdä onko noista apua pitkällä tähtäimellä.

        Mutta lääkäriin vaan tutkituttamaan, sydänfilmi on aika kelvollinen tutkimus ja ehkä siinä lisänä kannattaa pyytää thoraxröntgen, siinä näkeen sydämenkoon ja verekkkyyden, toki myös keuhkot.


      • anya
        mies245 kirjoitti:

        on muljahteluja ja rinta pistoa... ilkeäähän se on, kolme kertaa tässä nyt sydänfilmissä käynyt ja normaalia nauhaa näyttää, vaikka ottohetkellä muljahteli ihan kivasti...
        Tosin tässä nyt olen ollut kipeänä 10vk ja on ollut streptokokit ja eturauhastulehdukset, huomenna taas hakemaan uutta ressua eturauhastulehdukseen, joka näytti tulevan nyt uudestaan 2 viikon tauon jälkeen.
        Olen aloittanut 4 päivää sitten syömään omega-3, monivitamiinia ja ostan vielä mangnesiumia... saa nähdä onko noista apua pitkällä tähtäimellä.

        Mutta lääkäriin vaan tutkituttamaan, sydänfilmi on aika kelvollinen tutkimus ja ehkä siinä lisänä kannattaa pyytää thoraxröntgen, siinä näkeen sydämenkoon ja verekkkyyden, toki myös keuhkot.

        Olen tällä palstalla monet kertat kertonutkin muljahteluistani, joita on jatkunut lapsesta keski-ikään asti. Minulla syksyt tuntuvat olevan pahinta aikaa muljahteluille. Tänä syksynä on taas Propralia mennyt oikein roppakaupalla. Minulle magnesium ei ole tuonut mitään apua. Olen syönyt sitä säännöllisesti ainakin 10 vuotta lihaskramppeihin, joihin se auttaakin tosi tehokkaasti, mutta ei rytmihäiriöihin. Myöskään kalaöljyt ja omegat eivät ole auttaneet.

        Ap:n kyllä kannattaisi pyytää Propral-resepti lääkäriltä. Noin häiritseviä muljahteluja on syytä hoitaa, vaikka ne vaarattomia olisivatkin.


      • Winter-Mint kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksista.

        Voi tosiaan olla, että kyseessä oli paniikkihäiriö, vaikken mielestäni tuntenutkaan itseäni mitenkään erityisen jännittyneeksi silloin (ennenkin on ollut jonkinmoisia hyperventilaatio-kohatuksia). Ja vaikka koitinkin rauhoittua kaikin tavoin, nopea syke ei meinannut hidastua sitten millään, kesti varmaan ainakin puoli tuntia. Sykkeen hidastuessa ne pelottavat, hengityksen mukaiset rytmihäiriöt kyllä jatkuivat yhä. Luulin jo, että nyt sitten kuolen tai että muodostuu kammiovärinä, kun muljuaa niin paljon.

        Nyt sitten tuli ostettua Beroccaa, jos vaikkapa olisi kyseessä jokin vitamiinin puutos, kun syön niin vähän ja todella yksipuolisesti... Kumma kyllä, että miksi ne olisi jo jatkunut 4-5 vuotta, jos kyseessä olisi puutos (syön kyllä yhtä huonosti kuin silloinkin)?

        Nukkumaan menemistä kyllä pelkään kuollakseni. Tiedän, että käydessäni maaten, tulee taas samanlaisia tuntemuksia ennemmin tai myöhemmin.

        Menisit keskustelemaan lääkärisi kanssa.
        Jos tunne on paniikkiperäinen, tulee se toistumaan vitamiineista huolimatta ja elämänlaatusi kärsii turhaan!
        Levossa tuntuvat muljahtelut eivät ole yleensä vaarallisia (rasituksessa kylläkin).
        Kun nyt kuitenkin tahtomattasi olet kehittänyt nukkumaanmenoon liittyvän pelkotilan/odotuksen, olisi paras tapa etsiä muljahdusten alkusyy (fyysinen/psyykkinen).


      • imeytyminen
        Minea44 kirjoitti:

        Menisit keskustelemaan lääkärisi kanssa.
        Jos tunne on paniikkiperäinen, tulee se toistumaan vitamiineista huolimatta ja elämänlaatusi kärsii turhaan!
        Levossa tuntuvat muljahtelut eivät ole yleensä vaarallisia (rasituksessa kylläkin).
        Kun nyt kuitenkin tahtomattasi olet kehittänyt nukkumaanmenoon liittyvän pelkotilan/odotuksen, olisi paras tapa etsiä muljahdusten alkusyy (fyysinen/psyykkinen).

        Tässä linkissä

        http://www.coldcure.com/html/dep.html

        on tällainen teksti mm.:

        On the other hand, magnesium oxide, magnesium hydroxide, magnesium stearate and magnesium carbonate are totally useless (and dangerous) because they are too tightly bound together for the stomach acid to dissociate into ionic form and they will not benefit humans at all. If you rely on them for your daily magnesium, you will soon die or become so ill that you will change your ways. This medical journal article abstract reported that "taking magnesium citrate was best absorbed, and that magnesium oxide was no better than taking placebo." This medical journal article reported that "Results indicated relatively poor bioavailability of magnesium oxide (fractional absorption 4 per cent) but significantly higher and equivalent bioavailability of magnesium chloride, magnesium lactate and magnesium aspartate." Another article reported "The increment in urinary magnesium following magnesium citrate load (25 mMol) was significantly higher than that obtained from magnesium oxide load (during 4 hours post-load, 0.22 vs 0.006 mg/mg creatinine, p less than 0.05; during second 2 hours post-load, 0.035 vs 0.008 mg/mg creatinine, p less than 0.05). Thus, magnesium citrate was more soluble and bioavailable than magnesium oxide." This can be interpreted to mean that magnesium oxide raised blood levels of magnesium only 1 / 37 that of magnesium citrate. NOTE: I personally know someone that took 500 mg of magnesium from magnesium oxide every day for 40 years and died of a massive heart attack. These dirt cheap inorganic forms of magnesium will not work, except in very much larger doses, which greatly increase risk of diarrhea. In fact magnesium hydroxide is mainly useful to treat constipation

        Tutkimus PubMed tietokannassa: Magnesiumoxidi on yhtä tyhjän kanssa! Sitä myydään joka paikassa.Käytä Magnesiumsitraattia.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14596323


      • Winter-Mint
        imeytyminen kirjoitti:

        Tässä linkissä

        http://www.coldcure.com/html/dep.html

        on tällainen teksti mm.:

        On the other hand, magnesium oxide, magnesium hydroxide, magnesium stearate and magnesium carbonate are totally useless (and dangerous) because they are too tightly bound together for the stomach acid to dissociate into ionic form and they will not benefit humans at all. If you rely on them for your daily magnesium, you will soon die or become so ill that you will change your ways. This medical journal article abstract reported that "taking magnesium citrate was best absorbed, and that magnesium oxide was no better than taking placebo." This medical journal article reported that "Results indicated relatively poor bioavailability of magnesium oxide (fractional absorption 4 per cent) but significantly higher and equivalent bioavailability of magnesium chloride, magnesium lactate and magnesium aspartate." Another article reported "The increment in urinary magnesium following magnesium citrate load (25 mMol) was significantly higher than that obtained from magnesium oxide load (during 4 hours post-load, 0.22 vs 0.006 mg/mg creatinine, p less than 0.05; during second 2 hours post-load, 0.035 vs 0.008 mg/mg creatinine, p less than 0.05). Thus, magnesium citrate was more soluble and bioavailable than magnesium oxide." This can be interpreted to mean that magnesium oxide raised blood levels of magnesium only 1 / 37 that of magnesium citrate. NOTE: I personally know someone that took 500 mg of magnesium from magnesium oxide every day for 40 years and died of a massive heart attack. These dirt cheap inorganic forms of magnesium will not work, except in very much larger doses, which greatly increase risk of diarrhea. In fact magnesium hydroxide is mainly useful to treat constipation

        Tutkimus PubMed tietokannassa: Magnesiumoxidi on yhtä tyhjän kanssa! Sitä myydään joka paikassa.Käytä Magnesiumsitraattia.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14596323

        Noista vitamiineista en pahemmin tiedä, mutta Beroccassa ainakin on näitä:

        Askorbiinihappo
        Tiamiini
        Riboflaviin
        Nikotiiniamidi
        Kalsiumpantotenaatti
        pantoteenihappoa
        Pyridoksiinihydrokloridi
        Syanokobalamiin
        Biotiini
        Foolihappo
        Kalsiumkarbonaatti
        Magnesiumkarbonaatti
        Magnesiumoksid
        Sinkkisitraattitrihydraatti

        Lisäksi Berocca Plus -tabletit sisältävät apuaineina laktoosimonohydraattia (94 mg), povidonia (K 90), kroskarmelloosinatriumia, mannitolia (25 mg), talkkia, magnesiumstearaattia, hypromelloosia, fraktioitua kookosöljyä, polydekstroosia, titaanidioksidia (E 171), keltaista, punaista ja mustaa rautaoksidia (E 172). Cyanocobalamin 0,1 % WS:n apuaineet ovat natriumsitraatti, vedetön sitruunahappo ja dekstriini.


        Miten toivonkaan, että se auttaisi, siis Berocca, edes vähän. Kaksi päivää olen jo juonut sitä... kuinka kauan suurin piirtein kestää, ennen kuin se MAHDOLLISESTI tehoaisi?


      • Winter-Mint
        anya kirjoitti:

        Olen tällä palstalla monet kertat kertonutkin muljahteluistani, joita on jatkunut lapsesta keski-ikään asti. Minulla syksyt tuntuvat olevan pahinta aikaa muljahteluille. Tänä syksynä on taas Propralia mennyt oikein roppakaupalla. Minulle magnesium ei ole tuonut mitään apua. Olen syönyt sitä säännöllisesti ainakin 10 vuotta lihaskramppeihin, joihin se auttaakin tosi tehokkaasti, mutta ei rytmihäiriöihin. Myöskään kalaöljyt ja omegat eivät ole auttaneet.

        Ap:n kyllä kannattaisi pyytää Propral-resepti lääkäriltä. Noin häiritseviä muljahteluja on syytä hoitaa, vaikka ne vaarattomia olisivatkin.

        Masentavaa kuulla, ettei magnesiumista ole ollut sinulle apua. Voi olla, ettei ole minullekaan, mutta eihän sitä silti varmaksi tiedä, joillakin se on kuulemma tehonnut, tuskin siitä mitään haittaakaan on, vaikka kokeilisikin... Kalaöljyä ja omegaa en ole myöskään kokeillut (nyt olen kyllä alkanut syömään Beceliä).

        Lääkärissä olen kyllä käynyt näistä aika montakin kertaa. Sydäntä kuunnellut, ei havaittu mitään kummallista. EKG:ssä näkyi yksi lisälyönti, ei pidetty kummoisena ja verikokeissa käyty, eikä mitään epänormaalia. Alan kohta menettää toivoni, en kestä ajatusta, että koko loppuelämän joutuu kärsimään tällaisesta tuskasta, vaikka eivät olisikaan vaarallisia.

        Voiko rytmihäiriöitä muutan tulla niska/hartiaseudun jännityksestä/jumiutumisesta. Koneen vieressä oleminen saa hartiani usein todella kipeiksi ja jumiin, selkäkin sattuu.


    • Winter-Mint

      Lääkärini muuten sanoi, kun kysyin, että voiko rytmihäiriöt pahentua, että harvoin ne menevät pahempaan suuntaan, pikemminkin parempaan/lievenevät. Onko se tosiaan totta?

      • Oliko lääkärisi yleislääkäri vai kardiologi?
        Eikö lääkäri kertonut mitään syytä/epäilystä häiriöille?

        Kokemuksesta tiedän (anteeksi nyt), että yleislääkärit eivät ole kummoisiakaan tietäjiä näissä sydänjutuissa...siksihän erikoislääkärit ovat olemassa.

        Syö ihmeessä magnesiumia (esim. Diasporal imeytyy tehokkaasti) ja vitamiineja (omegat, foolihappo ym)!


      • Winter-Mint
        Minea44 kirjoitti:

        Oliko lääkärisi yleislääkäri vai kardiologi?
        Eikö lääkäri kertonut mitään syytä/epäilystä häiriöille?

        Kokemuksesta tiedän (anteeksi nyt), että yleislääkärit eivät ole kummoisiakaan tietäjiä näissä sydänjutuissa...siksihän erikoislääkärit ovat olemassa.

        Syö ihmeessä magnesiumia (esim. Diasporal imeytyy tehokkaasti) ja vitamiineja (omegat, foolihappo ym)!

        Kyse oli EKG:n ottavasta lääkäristä, eli kyseessä on varmaan yleislääkäri?

        Mutta nyt olen varannut ajan omalääkärille maanantaiksi. Luultavasti on luvassa HOLTER.

        Ja magnesiumia ja vitamiineja syön kyllä yhä, pitäähän sitä koittaa, jos niistä olisi edes vähän apua =)


      • Winter-Mint kirjoitti:

        Kyse oli EKG:n ottavasta lääkäristä, eli kyseessä on varmaan yleislääkäri?

        Mutta nyt olen varannut ajan omalääkärille maanantaiksi. Luultavasti on luvassa HOLTER.

        Ja magnesiumia ja vitamiineja syön kyllä yhä, pitäähän sitä koittaa, jos niistä olisi edes vähän apua =)

        on oikein hyvä seuranta, mikäli tuntemuksesi kiusaavat joka päivä/ilta!
        Muistathan kirjoittaa sen "päiväkirjan" tunnollisesti - muuten laitteen tietojen purkajat eivät tiedä miksi/milloin mahdollisia lisälyöntejä on. Toivottavasti saat selvyyttä asiaan:))


      • Winter-Mint
        Minea44 kirjoitti:

        on oikein hyvä seuranta, mikäli tuntemuksesi kiusaavat joka päivä/ilta!
        Muistathan kirjoittaa sen "päiväkirjan" tunnollisesti - muuten laitteen tietojen purkajat eivät tiedä miksi/milloin mahdollisia lisälyöntejä on. Toivottavasti saat selvyyttä asiaan:))

        Juu, aion kyllä kirjoittaa tunnollisesti, eihän koko tutkimuksesta muuten mitään hyötyä olisi =)

        Mutta mitenkäs tätä HOLTERia oikein pääsääntöisesti käytetään? En oikein tiedä siitä mitään, paitsi sen, ettei se mitään kamalaa varmaan ole.


      • juupeli
        Winter-Mint kirjoitti:

        Juu, aion kyllä kirjoittaa tunnollisesti, eihän koko tutkimuksesta muuten mitään hyötyä olisi =)

        Mutta mitenkäs tätä HOLTERia oikein pääsääntöisesti käytetään? En oikein tiedä siitä mitään, paitsi sen, ettei se mitään kamalaa varmaan ole.

        Ei ole kamalaa. Itselläni oli kuusi anturia jonkin moisia liimalappuja ympäri vatsaa, josta lähti johdot vanhan kännykän kokoiseen laitteeseen. Kaikkea muuta sai tehdä paitsi mennä pesulle/urheilla ja piti vähän varoa ettei riko vekotinta. 24h kannoin vekotinta. Tutkimus tehty 3 kertaa eteisvärinän johdosta. Itsellä vain yksi nauhoitus onnistui siinä mielessä että silloin tuli eteisvärinä kohtaus. 2 muussa tuskimuksessa pumppu toimi kuin unelma.
        Itse en joutunut täyttämään mitään oire päiväkirjaa, paitsi silloin kun tehtiin Oire-ekg.


      • Winter-Mint
        juupeli kirjoitti:

        Ei ole kamalaa. Itselläni oli kuusi anturia jonkin moisia liimalappuja ympäri vatsaa, josta lähti johdot vanhan kännykän kokoiseen laitteeseen. Kaikkea muuta sai tehdä paitsi mennä pesulle/urheilla ja piti vähän varoa ettei riko vekotinta. 24h kannoin vekotinta. Tutkimus tehty 3 kertaa eteisvärinän johdosta. Itsellä vain yksi nauhoitus onnistui siinä mielessä että silloin tuli eteisvärinä kohtaus. 2 muussa tuskimuksessa pumppu toimi kuin unelma.
        Itse en joutunut täyttämään mitään oire päiväkirjaa, paitsi silloin kun tehtiin Oire-ekg.

        Kiitoksia tiedosta. Ei tosiaan kuulosta yhtään kamalalta, kuten epäilin, mutta hyvä silti, että kerroit tarkemmat tiedot =)

        Saapa nähdä, saanko tuollaisen HOLTERIN ja joudunko pitämään päiväkirjaa. Mielelläni sellaisen kyllä haluaisin päiväksi pariksi käyttöön, nämä muljahtelut kun ovat todella kiusallisia ja runsaita (eikä Beroccakaan ole, ainakaan vielä, auttanut yhtään, ei edes väsymykseen).


    • on nyt

      lisälyötejä tälläkin hetkellä ollut jo viikon verra enemmän ja vähemmän ,mulla tekee jos on huolia ja mulla on nyt hieman sressiä ,mut viimekisi oli tammikuussa ja tutkitiin oikein hyvin, ja ne on vaarattomia mut pirullisia: musta omegat on auttanut ainakin mua;)) kyllä pahempana aikana silloin tammikuussa söin kuukauden proralia 10mg.sta kolme pvä:ssä

      • Propralia, joka "beetana" rauhoittaa sydäntä/hermostoa.


    • Winter-Mint

      Kävin tänään sitten siellä lääkärissä. Lääkärin kuunnellessa tuli onneksi parikin muljahdusta ja hän sanoikin, että lisälyönneiltä kuulostaisi. Määräsi sitten saman tien varmuuden vuoksi EKG:hen, jonka aikana niitä muljahduksia ei sitten tullutkaan.

      Sama lääkäri otti heti vastaan sen EKG:n jälkeen ja tutkiessaan sitä filmiä, huomasi sydämen sykkeen olevan jotain 85 kertaa minuutissa (vaikka tavallisesti sydämeni mielestäni lyö jotain 60-70/min) sekä aavistuksen pidemmän paussin jossain kohtaa.

      Puhui myös jostain värinästä, mutten sitten tiedä, tarkoittiko hän, että ei olisi saanut väristä/vapista sitä EKG:tä ottaessa vaiko sitä, että heidän EKG-laitteensa on huono tai jotain (höpisi jotain, ettei EKG-filmi ole koskaan täysin tarkka)...

      Mitäs siinä sitten. Hänen mukaansa ei ole kuitenkaan mistään hälyttävästä kysymys, nopeasta sinusrytmistä vain/lisälyönneistä. Määräsi sitten beetasalpaajaa, joka kannattaa kuulemma ottaa heti aamulla, vaikkei tuntuisikaan muljahduksia.

      Kammottaa kyllä vähän, mitä hän tarkoitti tuolla värinällä ja tauolla. Uskaltaakohan niitä beetasalpaajia ottaa? Hän kyllä vannoi ja vakuutti, että ne eivät ole vaarallisia.

      Lääkäri väitti muuten myös, että muljahduksen jälkeen ei tule taukoa, vaan normaalia pienempi lyönti, mutta sitä ei vaan tunne... Minusta siinä kyllä on tauko kun koittaa pulssia, outo juttu...

      • Winter-Mint

        Niin, HOLTERia ei sieltä sitten saanut, kun olisi täytynyt kuulemma hankkia sisätautilääkärin kautta, tällä kyseisellä lääkärillä ei ole lupaa antaa sellaista.

        Harmillista kyllä, haluaisin todella tietää 100% varmasti, ettei mistään vakavasta ole kysymys, muuten en tahdo saada mielenrauhaa sitten millään näiden takia.

        Mainitsin myös noista hengityskatkoksista ja hänen mukaansa hengitys ei voi yhtäkkiä noin vain katketa tällaisissa tapauksissa... Oli kyllä vähän huono lääkäri siitä, että höpisi/sähelsi vain koko ajan itse, eikä olisi oikein jaksanut kuunnella, mitä minulla on sanottavana.


      • argh
        Winter-Mint kirjoitti:

        Niin, HOLTERia ei sieltä sitten saanut, kun olisi täytynyt kuulemma hankkia sisätautilääkärin kautta, tällä kyseisellä lääkärillä ei ole lupaa antaa sellaista.

        Harmillista kyllä, haluaisin todella tietää 100% varmasti, ettei mistään vakavasta ole kysymys, muuten en tahdo saada mielenrauhaa sitten millään näiden takia.

        Mainitsin myös noista hengityskatkoksista ja hänen mukaansa hengitys ei voi yhtäkkiä noin vain katketa tällaisissa tapauksissa... Oli kyllä vähän huono lääkäri siitä, että höpisi/sähelsi vain koko ajan itse, eikä olisi oikein jaksanut kuunnella, mitä minulla on sanottavana.

        juu,mulla on ollut ihan samanlaisia oireita. kaikki kokeet verikokeista sydänfilmiin ja rötgeniin on tehty mut ei kuulema mitään. mulla oireet pahenee myös illalla,mut ne tuntee muulloinkin. Lääkärit ei osaa sanoa mitään, ei ole vakavaa kuulema.. Tässähän tulee hulluks kun luulee kuolevansa vähän väliä. Paniikkihäiriöstä ei ole kysymys, koska se ilmenee vain tietyissä tilanteissa.. On vaan niin helvetin avuton olo kun kukaan ei pysty auttamaan.. winter-mint, ootko saanu jo selvyyttä tilanteeseen?


      • Täällä myös "muljuaa...
        Winter-Mint kirjoitti:

        Niin, HOLTERia ei sieltä sitten saanut, kun olisi täytynyt kuulemma hankkia sisätautilääkärin kautta, tällä kyseisellä lääkärillä ei ole lupaa antaa sellaista.

        Harmillista kyllä, haluaisin todella tietää 100% varmasti, ettei mistään vakavasta ole kysymys, muuten en tahdo saada mielenrauhaa sitten millään näiden takia.

        Mainitsin myös noista hengityskatkoksista ja hänen mukaansa hengitys ei voi yhtäkkiä noin vain katketa tällaisissa tapauksissa... Oli kyllä vähän huono lääkäri siitä, että höpisi/sähelsi vain koko ajan itse, eikä olisi oikein jaksanut kuunnella, mitä minulla on sanottavana.

        Minulla on myös sydämen rytmihäiriöitä, tutkimuksia tehty kaksi kertaa 24h Holter, useita ekg-tutkimuksia, rasituskoe, sydämem ultraääni jne. Kardiologin mielestä terve sydän, vaarattomin lisälyönnein, ja eikun muljuaa! Lääkkeenä Spesicoria ja sivuoireena verenpaineenlasku liian alas, mutta minkäs teet. Minulle vaikeimpia ovat aamut, pumppu hakkaa, lyö lisälyöntejä useita peräkkäin ja muljahdukset tuntuvat inhoittavina kurkussa, välillä lämmöntunne tulee koko pään ja hartioiden seudulle. Olen 37- vuotias, itsekin terveydenhuollon ammattilainen ja aika epätoivoinen, vaiva jatkunut vuodesta 2001.


    • triplah

      Onko asia selvinnyt, edelleen oireita? Oletko käynyt ikinä hieronnassa? Meinaan nimittäin, että itse heräsin usein nopeaan sydämen tykytykseen ja paniikinoloiseen tilaan kun lihakset jumittui todella pahasti kassatyössä. En voinut nukkua esim. päiväunia, koska ne aiheuttivat näitä kohtauksia.

    • Vekkuli00004

      Mulla on myös aika voimakkaitakin rytmäreitä. Ilmenevät levossa ja myös ennen nukkumaanmenoa. Pari kertaa on tehty se muutaman sekunnin sydänfilmi eikä näkynyt mitään. Oireet jatkuivat ja sain lähetteen rasitustestiin koska minusta ei ollut normaalia. Rasitustestissä todettiin harmittomiksi ja kunnoksi erittäin hyvä. Lisäksi sain 24h mittauksen, missä useita lappuja kiinnitetään ihoon ja sydänkäyrää tallennetaan jatkuvasti. Rytmihäiriöiksi laskettavia tapahtumia oli yli 200kpl! Tämäkään mittaus ei antanut aihetta huoleen. Näiden kanssa olen oppinut elämään ja koitan olla ajattelematta niitä. Olen huomannut että D-vitamiinin liiallinen (100ug/vrk) nauttiminen lisäsi rytmäreitä. Lääkäri ei tähän uskonut mutta itsehän kehoni parhaiten tunnen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe