Avokadon kasvatus?(mango, karambola)

Sinivuokko

On avokadon siemen mullassa ja olisi kiva tietää miten sitä kasvatetaan jos se tuosta itäisi.:D
Mangonkin ja karambolankin kasvatuksesta olisi hyvä saada vinkkejä.

48

33405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullassa?

      Avokado kehotetaan idättämään vesilasissa: Siemen hammastikkujen väliin siten, että sepuoliksi on vede n alla vesilasissa. Vasta sittenkun se halkeaa, ja verso alkaa pilkistää, se laitetaan multaan- eikä edelleenkään kovin syvälle.

      Ja sitten se alkaa KASVAA, ja venyä, ja venyä... leikkaa vasta halutulta korkeudesta, oikeastaan minä vuodenaikana tahansa. Avokado on erittäin rehevä kasvi, ja tarvitsee paljon vettä - se on varsinainen juoppo. Kuivahtaessaan se kerää helposti tuholaisia.

      • mullassa

        Minulla on jo vanha avokado, jonka siemenen olen idättänyt suoraan mullassa ja sen kanssa samaan ruukkuun olen lisännyt aika ajoin uusia siemeniä, jotka ovat sitten hitaasti, mutta melko varmasti itäneet. Ihan kaikki siemenet ei koskaan idä.

        Hoito on helppoa, kesäaikaan kastelua runsaasti, talviaikaan niukemmin. Suositeltavaa on, ettei kasvi pääsisi kokonaan kuivumaan eli laita heti vettä, kun lehdet alkavat lötkähdellä.

        Avokado tarvitsee valoisan ja vedottoman kasvupaikan. Aurinko ja veto pilaavat nopeasti lehdet. Itä- tai länsi-ikkuna lienevät parhaat, eteläkin on hyvä, mutta silloin kasvia ei saa laittaa keskipäivän kovimpaan paahteeseen vaan vaikkapa kauemmas ikkunasta tai valoverhon taakse.


    • Lilyrose

      Luepa ensi alkuun Richard Langerin "Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taatelipalmu" (1980). Hyvä kirja kotipuutarhurille ensi alkuun ja hauskakin. :)

      Avokadon siemen kannattaa tosiaan ensin tukea hammastikuilla puoliksi vesilasiin. Kun siemen on haljennut, voit joko

      1) istuttaa sen ruukkuun suippo puoli ylöspäin, mutta siten, että vain puolet siitä on mullan peitossa, tai
      2) odottaa, että siemenen sisältä alkaa tulla esiin juuria ja versoa ja istuttaa sen vasta sitten.

      Jos istutat siemenen heti kun se on haljennut, peitä se kokonaan mullalla sitten, kun kasvi on kasvattanut sirkkalehtensä.

      Avokadoa kannattaa käännellä säännöllisesti siinä vaiheessa kun se tekee lehtiä (sirkkalehtiä ei lasketa), ettei siitä tule toispuoleista. Pyrkii luonnollisesti kasvattamaan uudet lehtensä valoon päin.

      • Sinivuokko

        Siis, kun laitoin siemenen multaan ilman liotuksia, niin eikö se sitten idä ollenkaan?
        Kuinka kauan itäminen kestää?


      • Lilyrose
        Sinivuokko kirjoitti:

        Siis, kun laitoin siemenen multaan ilman liotuksia, niin eikö se sitten idä ollenkaan?
        Kuinka kauan itäminen kestää?

        Kyllä sen voi liottamattakin saada itämään, joskin hitaammin. Pidä multa säännöllisesti kosteana (älä päästä kuivumaan) ja katso, että puolet siemenestä (suippo puoli) on valossa. Kärsivällisyyttä peliin, mullassa voi mennä kuukausikin ennen kuin mitään tapahtuu.


    • idättäjä

      avokado ja mango ovat kyllä helppoja kasvattaa (avokado varsinkin), mutta molemmat tahtovat venyä hirveästi pituutta, itse en ainakaan ole saanut yhdestäkään avokadosta varsinaista kodin kaunistusta...pitäis vissiin opetella vaan latvomaan sitä oikein. Karambola on kaunislehtinen eikä veny samalla tavalla korkeutta. Olen idättänyt sen siemeniä ilman kylmäkäsittelyä kostealla talouspaperilla esim. sulatejuustorasiassa ja siirtänyt sitten itäneet siemenet multaan. Yksi kaunis ja hyvin huoneessa viihtyvä hedelmäpuu on myös guava, jonka lehdet ainakin minulla ovat pysyneet varren alaosassakin vaikka korkeutta on lähemmäs metri. Runsaslehtisenä se vaatii kyllä sitten melkoisesti vettä eikä kestä kuivahtamista, kuten ei karambolakaan.

      • Sinivuokko

        Millainen on guava ja saako niitä kaupasta? Olisi kivaa kasvattaa sitäkin. Miten sen idätys onnistuu? Täytyykö siementä liottaa?

        Mangon siemen on ollut likoamassa jo monta viikkoa. Pitäisköhän jo laittaa multaan?


      • idättäjä
        Sinivuokko kirjoitti:

        Millainen on guava ja saako niitä kaupasta? Olisi kivaa kasvattaa sitäkin. Miten sen idätys onnistuu? Täytyykö siementä liottaa?

        Mangon siemen on ollut likoamassa jo monta viikkoa. Pitäisköhän jo laittaa multaan?

        Guava on sellainen vihreä tavallisen omenan kokoinen pyöreä ohutkuorinen mehukas hedelmä, jossa on paljon siemeniä hedelmälihan seassa. Mehuissa sitä näkee useinkin käytetyn, mutta hedelmänä törmää harvemmin, kun kaupat eivät ota noita harvinaisempia hedelmiä hyllyilleen pilaantumaan. Hyvänmakuinen se ruoja kyllä on ja kuulemma vitamiinipitoinenkin. Isommista marketeista luulisi kyllä löytyvän, jos muistan oikein niin ostin niitä pari keskellä talvea. Siitä mangosta, olen kasvattanut niitä muutaman ja olen avannut heti sen 'simpukan' jonka sisällä siemen on ja laittanut sen suoraan multaan pystyasentoon. Joskus siemen on jo itänyt hedelmän sisällä, joten pitää olla varovainen sitä kuorta avatessa, että ei katkaise sirkkajuurta. Pystyyn olen laittanut sen vuoksi, että siemen(valkuainen) rupeaa mätänemään herkästi jos on liian kosteaa. Ja muutenkin pystyasento näyttää luonnollisemmalta :) Heh intiassa vai missä ne sitä viljelevät, heittelevät ne siemenet varmasti miten sattuu...vai lisännevätkö pistokkaista mene tiedä.


    • voin kertoa

      itselläni on avokado rehottamassa kotona. siemenen laitoin multaan 2/3 osaa mullan alle että jää näkyviin 1/3. aikansa kesti mutta nyt ihan helppo. huomaat heti ku lehdet lurpattaa ni sillon viim anna vettä

      • Sinivuokko

        Minulla siemen on kokonaan mullan alla, niin että pitäisköhän kaivaa sitä varonasti esiin? tarviiko avokado paljonkin valoa?


      • Lilyrose
        Sinivuokko kirjoitti:

        Minulla siemen on kokonaan mullan alla, niin että pitäisköhän kaivaa sitä varonasti esiin? tarviiko avokado paljonkin valoa?

        Siemen tarvitsee valoa itämisvaiheessa. Kaiva puolet siitä mullan yläpuolelle. Vasta sitten kun kasvi on tehnyt sirkkalehdet, voit peittää koko siemenen mullalla.


      • itsemiä
        Lilyrose kirjoitti:

        Siemen tarvitsee valoa itämisvaiheessa. Kaiva puolet siitä mullan yläpuolelle. Vasta sitten kun kasvi on tehnyt sirkkalehdet, voit peittää koko siemenen mullalla.

        Olen laittanut useita avon kiviä multaan ja osa on jatkanut kasvuaan - ja jotkut ovat kuivattaneet lehtensä jo alkuvaiheessa. Tiedä sitä - miten jatkossa kasvi onnistuu - ei muuta kun kokeilemaan. Laita siemen mullan sisään - kastele - ja odota!! Kyllä se sieltä putkahtaa - kun jaksat odottaa.


      • Sinivuokko
        itsemiä kirjoitti:

        Olen laittanut useita avon kiviä multaan ja osa on jatkanut kasvuaan - ja jotkut ovat kuivattaneet lehtensä jo alkuvaiheessa. Tiedä sitä - miten jatkossa kasvi onnistuu - ei muuta kun kokeilemaan. Laita siemen mullan sisään - kastele - ja odota!! Kyllä se sieltä putkahtaa - kun jaksat odottaa.

        Avokadoni iti, kun olin hieman alentaut mullan pintaa! Tukevahko punertava alku.


    • malla

      Heippa vaan! Olen laittanut avon kiviä multaan sellaisenaan - siis suoraan syödystä "hedelmästä.
      Kaikki ovat lähteneet kasvuun; jokunen on kuivattanut lehtensä melko pian, mutta nyt minulla on yksi, joka on 1,50m korkea, 2haarainen ja tosi freessi, sekä sen juurella kolme muuta pienempää hyvinvoivaa alkua.Siis suoraan multaan - uppeluksiin - kastelua ja ei kun odottamaan! :)

      • Sinivuokko

        Kuinka nopeasti se kasvaa 1,50 metriseksi? Tartteeko lisävaloa?


      • malla
        Sinivuokko kirjoitti:

        Kuinka nopeasti se kasvaa 1,50 metriseksi? Tartteeko lisävaloa?

        Sanoisinko parissa vuodessa on ottanut pituutensa. Avo on isossa huoneessa ikkunan ääressä ja arkipäivisin tavalliset lamput palavat 7.00 - 16.00.


    • S23

      Mulla on n. 10 cm pitunen karambolan taimi. Kuivatin sen muutaman päivän siementä, sitten 24 h liotus lämpösessä vedessä ja multaan. Näin se mulla iti. Saapa nähdä selviääkö talven yli, vahvalta toistaiseksi vaikuttaa. Ei vaan oo hajuakaan miten pitäisi hoitaa...kastelen silloin tällöin mutta en liian märäksi. Eteläikkunalle sijoitettuna.

    • S23

      Tuo avokadon idättäminen vesilasissa ei oo kyllä pakollista. Hermostuin tällä viikolla kun päätin että kiskonpa avokadon siemenen pois mullasta kun ei näytä itävän sitten millään... Ajattelin että jospa tungen sen sellaiseen juomalasiin joka kapenee alaspäin niin ei tarvi sit viritellä noita tulitikkuja - vaan täytän vedellä sen siemenen alaosaan asti. Kummastus oli melkoinen kun huomasin että siemen oli haljennut alapuolelta ja n. 10-15 cm pitkä juuri löytyi. Eli ei muuta kun takas vaan multiin ja peitin kokonaan mullalla. Kaipa se tuosta aikanaan puskee pinnallekin verson kunhan juuret ovat ensin vahvistuneet.

      Tärkeintä on se että siemen saa VALOA, aivan kuten Richard W. Langer kirjassaan kertoi. (Suosittelen tuota kirjaa . Oli nimeltään muistaakseni Ikkunallani kasvaa sitruuna(puu) ja taatelipalmu tms.) Eli istuta avokadon siemen suippo puoli ylöspäin n. 2/3 multaan ja valosaan paikkaan. Pidä multa kosteena. Kyllä se itää. Keväällä varmaan nopeemmin kun on enempi valoa. Lykkyä!

      Ihana yllätys tuo avokadon itäminen. On se uskomattoman hauskaa tää onnistumisen ilo! =)

      • Dru

        Tökkäsin joskus viimevuoden puolella avokadon multaan (ihan syvälle multaan) kesti reilusti yli kuukauden, että iti, punainen "itu" alkoi mullasta kasvaa ja kasvaa ja kasvaa, ja kasvaa... Nyt se on *kaivaa mittanauhan* 46 cm pitkä ja ihan vasta pari päivää sitten teki lehtiä latvaan. Aika hupaisan näköinenhän tuo on, mutta ei sitä kyllä raaskisi leikata, kun jäisi sitten lehdettömäksi "tikuksi" saas nähdä kuin käy : )


      • S23
        Dru kirjoitti:

        Tökkäsin joskus viimevuoden puolella avokadon multaan (ihan syvälle multaan) kesti reilusti yli kuukauden, että iti, punainen "itu" alkoi mullasta kasvaa ja kasvaa ja kasvaa, ja kasvaa... Nyt se on *kaivaa mittanauhan* 46 cm pitkä ja ihan vasta pari päivää sitten teki lehtiä latvaan. Aika hupaisan näköinenhän tuo on, mutta ei sitä kyllä raaskisi leikata, kun jäisi sitten lehdettömäksi "tikuksi" saas nähdä kuin käy : )

        Ja näinhän se meni, puski versoa mullan päällekin vähitellen. 52 senttiä tuo nyt on pitkä. Jännä tuo kasvutapa...ylimmällä 10 sentin osuudella on noita varsinaisia suuria lehtiä MUTTA ihmettelin noita "väkäsiä" joita on pitkin runkoa. Niistä näköjään kehittyy lisää lehtiä, että ei tuokaan onneks tikuksi jää. Ehkä jos tuosta varresta lähtee useampia lehtiä, raaskisin vähän pätkiä. Mutta nyt ei vielä kyl raaski...


    • S23

      Karambolasta oon sen huomannut, että ei pidä liikakastelusta eikä suorasta auringonvalosta (ei myöskään kasvilampun valosta). Tosi herkkä kasvi, alkaa kuihtua ja puottaa lehtiä jos sattuu jompi kumpi noista haittatekijöistä osumaan kohalle.

    • Intoa täynnä

      Mitenköhän mahtaa toimia avokado vesiviljelyssä? Onko kukaan kokeillu?
      Mulla on parhaillaan itämässä siemen vesilasissa, en kyllä jaksanu laittaa niitä hammastikkuja. Siis vettä on vain sen verran että puolet siemenestä on pinnalla.Meneeköhän ihan pieleen?

      Niin,sitten kun se siemen on itänyt, ajattelin laittaa sen kivivillaan, semmoiseen isoon kuutioon.
      Sitten kun juuret tulee läpi niin asetan sen vesiviljely järjestelmään.

      Miltäs kuulostaa?

    • satu82-kullanmurut

      törkkäsin ihan vain kokonaan multaan. Pesin ensin vanhan hedelmälihan pois, kuivatin muutaman päivän talouspaperin päällä ja iskin hyvin kosteaan multaan.

      Kuukauden päivät meni, että iti ja nyt on parissa kuukaudessa tullut parisenkymmentä senttiä pituutta ja lehtiä :)

      Lisää tietoa avokadostani ja muista kasveistani
      http://www.kullanmurut.net/Viherkasvit/

    • ei idä ei

      Heip! Minun avokadon siemeneni on nököttänyt vesipurkissa jo monia kuukausia eikä mitään tapahdu. Onkohan tänä sitten epäkelpo siemen... Vinkkejä?

      • NoobAvokadoKasvattaj

        Minun avokadoni taisi itää vesilasissa tikkujen varassa jopa useita kuukausia, joten ei hätää luulisin. Mitään ei tuntunut tapahtuvan, kunnes siemenen kuori alkoi paikkapaikoin halkeilla. Aloin myös olla epätoivoinen mutta päätin silti kokeilla istuttaa siemenen. Kuorin siemenestä irtoavan kuoren, leikkasin paksusta päästä muutaman millin pois (jostain luin että nopeuttaa kasvua) ja iskin puoliksi multaan. Mullassa siemen alkoi kunnolla haljeta ja muutaman viikon päästä alkoi jo sirkkalehdet pilkottaa. :) Nyt kasvaa hurjan nopeasti!


      • melkein luovutin

        Minulla on ollut snapsilasissa avokado jo varmaan puolivuotta ja nyt kun muutakin istuttanut tuli mieleen että heitän koko siemenen pois kun ei siinä mitään ole oikeen tapahtunut ei ole tehnyt juuria tai mitään ja näitä keskusteluja tässä luin ja kun tuntuu että olisi pitänyt jo itää. Noh äsken katsoin sitä siementä sitten ja huomasin että vähän on haljennut tai jotain ja pakko oli puukolla vähän raottaa ja mitäh siellä keskellähän on juuri tulossa, juuri kun olin jo luovuttamassa, kunhan se juuri tulee näkyville asti niin tökkään multaan. siemen on nyt ollut semmonen pinkki kun kuorin siitä sen ruskean kuoren pois kun kuivasi. Että sanoisin että malttia niille joista tuntuu ettei mitään tapahdu. Voi kyllä olla että ei tuu kovin hyvää puuta kun siemenki nuin huonosti itää. Luulen että tämä siemen olisi tykännyt enempi jos olisi ollut mullassa kun saisi tasaisemmin kosteutta. Itselläni kun tuo siemen pääsi välillä kuivahtamaan. Noh jospa se siitä virkistyisi :) Pitää käydä ostamassa uusi avokado ja laitan siitä siemenen suoraan purkkiin, katsotaan itääkö ennen tuota "vanhusta" :D


    • kokelainen

      no minulla on nyt ensimmäinen avokadon kasvatus menossa. Nyt se on ollut reilut kuukauden päivät vesilasissa, kylläkin kokonaan vedenalla ja on haljennutkin mutta mitään kasvua ei tunnu tapahtuan. Eli menikö alku jo heti pieleen vai onko jotain toivoa vielä tiedossa jos vaikka vähennän hieman veden määrää, jotta se on puoliksi veden alla? Kerran siitä haihtui vettä juuri sen verran ja siemen kuivui heti, näytti pahalta ja luulin jo että kuoli? mutta ilmeisesti se ei kuole vaikka pilkottaakin pinnalla?

      • Kuulla

        Toivoa on, jaksa vaan odottaa ja kurkistella sinne halkeemaan. Meillä on myös eka kokeilu menossa, puoliks vedessä hammastikut metodi, ja usko meinas jo loppuu sitä siementä töllisteltäessä mut kyllä se sieltä tulee!


      • yritellään
        Kuulla kirjoitti:

        Toivoa on, jaksa vaan odottaa ja kurkistella sinne halkeemaan. Meillä on myös eka kokeilu menossa, puoliks vedessä hammastikut metodi, ja usko meinas jo loppuu sitä siementä töllisteltäessä mut kyllä se sieltä tulee!

        Ensimmäinen kokeilu avokadon kanssa alullaan. Vielä ei ole tapahtunut mitään, vaikka miten joka päivä siementä vahtii :)Siemenistä kasvattaminen innostaa muutenkin, chilin siemeniä laitoin ja multaan pari päivää sitten. Mitähän sitten..


      • kylläse kasvaa

        Halusin kasvatta avokadon nii päätin laittaa sen täyteen vesilasiin. heti ku se oli haljennut se siemen niin laitoin sen multaa sillee et puolet siit siemenest on mullan peitossa. Nyt se itää ja on jo kämmentä isompi :----)


    • Mohnblume

      Hei! :D

      Jos joku vielä kurkistaa välillä tänne keskusteluun, niin kertokaa mulle meneekö yhtään oikein... :)

      Aloitin Avokadon kasvatuksen ehkä joskus tammikuun puolella.. Innostuin kokeilemaan, kun kaveri söi avokadoja, ja kun näin siementen suuren koon, sain heti idean laittaa ne purkkiin.. Luulen, että tein asiat ihan oikein, sillä nyt molemmat multaan istutetut on haljenneet. Toinen kauttaaltaan ja toinen pohjasta.. (Kurkistin.....!)

      Kokeilin mielenkiinnosta myös toisen kerran, myös tammikuun puolella, mahdollisesti saattoi olla helmikuun alku, miten se vesilasisysteemi toimii. Näköjään yhtä hyvin, sekin haljennut, toiselta syrjältä. :) Olenko nyt oikeilla jäljillä, jos siemenet halki? Kannattaisiko mun kuljettaa äidille nyt yksi, ettei kasvi jäätyisi matkalla, vai odotanko kiltisti, että tekee ensin kasvin ja vien sitten kesällä..? :)

      Kiitos vastauksista (jos niitä tänä vuonna kukaan enää kirjoittaa), arvostan aikaanne! :D

      -Tuleva viherpeukalo-

      • Hanna

        kumpaa tapaa käyttäisin, vesilasissa idätystä vai kuivatusta. Monessa paikassa ovat sanoneet, että kannattaa kuivata siemen muutaman päivän, ja sitten rapsutella ruskea kuori pois ja laittaa multiin.. Ehkä ostan kaksi avokadoa, ja kokeilen toiseen toista ja toiseen toista :)


      • Mohnblume
        Hanna kirjoitti:

        kumpaa tapaa käyttäisin, vesilasissa idätystä vai kuivatusta. Monessa paikassa ovat sanoneet, että kannattaa kuivata siemen muutaman päivän, ja sitten rapsutella ruskea kuori pois ja laittaa multiin.. Ehkä ostan kaksi avokadoa, ja kokeilen toiseen toista ja toiseen toista :)

        Nyt mulla on siemenet haljenneet, sekä mullassa olleet, että vedessä lillunut! :D Samoin juuria pukkaa ihan mahdotonta vauhtia, jospa kohta nousisi myös sitten se verso.. :)


    • no se

      itselläni on ollut avokado n.5-7 vuotta. joskus pikkupoikana sain avokadon joltain mieheltä kreetalla ja kotona pistin sen multiin. nyt 2m korkea ja on leikattu aika monesti.

      • alligaattoripäärynä

        Moi vaan kaikki. Minä taas alotin viherkasviharrastuksen avokadolla vuonna -95. Muitakin on ollut esim. kiiviä, papaijaa, banaania, guavaa ja sitruksia. Nämä siemenistä. Avokadoja on nytkin 2 ja ne on n.120cm pitkiä. Guava samalla korkeudella. Banaani löytyy kans ja siinä vasta 3 lehtee. Avokado on suosikkini ja kerron nyt oman kokemukseni miten sen saa helposti lähtemään kasvuun. Pesen siemenen, annan kuivahtaa jolloin kuoren saa irti. Sit veitsellä kummastakin päästä siivu pois ja hammastikkujen varaan vesilasiin leveä puoli alaspäin. Vettä lasiin sen verta että siemenestä n.puolet näkyy. Muista että vettä haihtuu lasista eli tarkkaile päivittäin. Tuo siivuttaminen nopeuttaa siemenen itämistä. Sitten kun juurta näkyy muutama cm, laitan multaan jättäen siementä vähän näkyviin. Kastelen hyvin ja laitan valoisaan paikkaan, en suoraan aurinkoon koska taimet on arkoja paahteelle. Leikkaaminen onkin sitten mulle arka juttu. Aina se varsi vaan lähtee uuteen nousuun eikä haarotu ei sitten millään. Eli kasvakoot niin kun luonnossakin. Kerrostalossakin sain kasvamaan yhden kattoon asti.


      • kasvu...
        alligaattoripäärynä kirjoitti:

        Moi vaan kaikki. Minä taas alotin viherkasviharrastuksen avokadolla vuonna -95. Muitakin on ollut esim. kiiviä, papaijaa, banaania, guavaa ja sitruksia. Nämä siemenistä. Avokadoja on nytkin 2 ja ne on n.120cm pitkiä. Guava samalla korkeudella. Banaani löytyy kans ja siinä vasta 3 lehtee. Avokado on suosikkini ja kerron nyt oman kokemukseni miten sen saa helposti lähtemään kasvuun. Pesen siemenen, annan kuivahtaa jolloin kuoren saa irti. Sit veitsellä kummastakin päästä siivu pois ja hammastikkujen varaan vesilasiin leveä puoli alaspäin. Vettä lasiin sen verta että siemenestä n.puolet näkyy. Muista että vettä haihtuu lasista eli tarkkaile päivittäin. Tuo siivuttaminen nopeuttaa siemenen itämistä. Sitten kun juurta näkyy muutama cm, laitan multaan jättäen siementä vähän näkyviin. Kastelen hyvin ja laitan valoisaan paikkaan, en suoraan aurinkoon koska taimet on arkoja paahteelle. Leikkaaminen onkin sitten mulle arka juttu. Aina se varsi vaan lähtee uuteen nousuun eikä haarotu ei sitten millään. Eli kasvakoot niin kun luonnossakin. Kerrostalossakin sain kasvamaan yhden kattoon asti.

        kerokaa kasvatuksesta


      • Karambo
        kasvu... kirjoitti:

        kerokaa kasvatuksesta

        Ihana kasvi. =) Kasvatuksesta en itsekään tiedä paljoa, mutta tässä nyt jotakin. Minulla on tällä hetkellä 2 kpl purkissa kasvamassa. Ostin keväällä yhden karambolan ja kaivoin siitä kaikki mahdolliset siemenet talteen. Laitoin samantien siemenet kostean talouspaperin päälle tyhjään viilipurkkiin. Purkkiin laitoin reijitetyn tuorekelmun päälle ja kastelin paperia välillä ettei päässyt kuivahtamaan. Melkein kaikki karambolan siemenet lähtivät nopeasti itämään ja istutin suunnilleen 10 kpl ensiksi turpeeseen. Heti kun karambolaan alkoi tulla ensimmäiset lehdet niin siirsin niistä 5 vahvinta kunnon ruukkuihin tavalliseen multaan. Sen olen huomannut, että karambolat ovat erittäin herkkiä kasveja. Niiden lehdet vetäytyvät heti suppuun jos niiden kohdalle osuu ikkunasta tuleva veto, liika auringon valo (auringonvaloa eivät siedä juuri lainkaan, koska käsitykseni mukaan ovat luonnossakin aluskasveja isompien kasvien alla), liika kastelu, mullan kuivaminen liikaa tai kosketus lehtiin. Näiden tekijöiden takia minulla on varmaan vain nämä 2 kpl jäljellä. Jäljellä olevat ovat kasvattaneet huimasti uusia lehtiä, jotka aina söpösti illan tullen menevät "nukkumaan". =) Onnea karambolan kasvatukseen kaikille kiinnostuneille.


      • neito ruohossa
        Karambo kirjoitti:

        Ihana kasvi. =) Kasvatuksesta en itsekään tiedä paljoa, mutta tässä nyt jotakin. Minulla on tällä hetkellä 2 kpl purkissa kasvamassa. Ostin keväällä yhden karambolan ja kaivoin siitä kaikki mahdolliset siemenet talteen. Laitoin samantien siemenet kostean talouspaperin päälle tyhjään viilipurkkiin. Purkkiin laitoin reijitetyn tuorekelmun päälle ja kastelin paperia välillä ettei päässyt kuivahtamaan. Melkein kaikki karambolan siemenet lähtivät nopeasti itämään ja istutin suunnilleen 10 kpl ensiksi turpeeseen. Heti kun karambolaan alkoi tulla ensimmäiset lehdet niin siirsin niistä 5 vahvinta kunnon ruukkuihin tavalliseen multaan. Sen olen huomannut, että karambolat ovat erittäin herkkiä kasveja. Niiden lehdet vetäytyvät heti suppuun jos niiden kohdalle osuu ikkunasta tuleva veto, liika auringon valo (auringonvaloa eivät siedä juuri lainkaan, koska käsitykseni mukaan ovat luonnossakin aluskasveja isompien kasvien alla), liika kastelu, mullan kuivaminen liikaa tai kosketus lehtiin. Näiden tekijöiden takia minulla on varmaan vain nämä 2 kpl jäljellä. Jäljellä olevat ovat kasvattaneet huimasti uusia lehtiä, jotka aina söpösti illan tullen menevät "nukkumaan". =) Onnea karambolan kasvatukseen kaikille kiinnostuneille.

        Olen lukenut Richardin kirjan lähes 10 vuotta sitten kun innostuin, tein jopa muistiinpanot.
        Mangoa olen monesti yrittänyt mutta Eva Rönnblomin "kasvitarha ikkunalla" kirjan ohjeella onnistuin:

        - Mangon harjaus hedelmälihasta, kuorimaveitsellä voi yrittää silottaa.
        - Siemen vesilasiin (huoneenlämp.vesi) 1-2 viikoksi, vaihda vettä joka toinen päivä.
        - Syvään ruukkuun, jossa kylvömultaa, kevytsoraa, hiekkaa, aseta valoisaan, lämpimään paikkaan (päälle esim. muovipullon puolikas (huom. ilman täytyy vaihtua))

        Idun pitäisi pilkistää 4-10 viikon kuluttua.
        --------------------------------------------------------

        Avocadoa ja carambolaa olen myös sattumalta onnistunut saamaan kerran itämään.


      • MissIvy
        Karambo kirjoitti:

        Ihana kasvi. =) Kasvatuksesta en itsekään tiedä paljoa, mutta tässä nyt jotakin. Minulla on tällä hetkellä 2 kpl purkissa kasvamassa. Ostin keväällä yhden karambolan ja kaivoin siitä kaikki mahdolliset siemenet talteen. Laitoin samantien siemenet kostean talouspaperin päälle tyhjään viilipurkkiin. Purkkiin laitoin reijitetyn tuorekelmun päälle ja kastelin paperia välillä ettei päässyt kuivahtamaan. Melkein kaikki karambolan siemenet lähtivät nopeasti itämään ja istutin suunnilleen 10 kpl ensiksi turpeeseen. Heti kun karambolaan alkoi tulla ensimmäiset lehdet niin siirsin niistä 5 vahvinta kunnon ruukkuihin tavalliseen multaan. Sen olen huomannut, että karambolat ovat erittäin herkkiä kasveja. Niiden lehdet vetäytyvät heti suppuun jos niiden kohdalle osuu ikkunasta tuleva veto, liika auringon valo (auringonvaloa eivät siedä juuri lainkaan, koska käsitykseni mukaan ovat luonnossakin aluskasveja isompien kasvien alla), liika kastelu, mullan kuivaminen liikaa tai kosketus lehtiin. Näiden tekijöiden takia minulla on varmaan vain nämä 2 kpl jäljellä. Jäljellä olevat ovat kasvattaneet huimasti uusia lehtiä, jotka aina söpösti illan tullen menevät "nukkumaan". =) Onnea karambolan kasvatukseen kaikille kiinnostuneille.

        Jonkin verran karambolasta on kokemusta. Ei tosiaan tykkäää liiallisesta auringon paisteesta vaan viihtyy paremmin varjossa. Jos lehdet menevät suppuun, tiedät että se on liian aurinkoisessa paikassa. Yksi erikoisuus karambolassa on myös sse, että lehdet menevät suppuun aina iltaisin auringonvalon laskettua (eli kasvi menee "nukkumaan") tästä ei kannata pelästyä vaan se kuuuluu asiaan.

        Olen myös jostain lukenut, että kun karambolaa istuttaa uuteen ruukkuun, mullan pinnan pitäis olla tismalleen samassa tasossa kuin aikaisemmin tai muuten kasi voi pahimmassa tapauksessa jopa kuolla. Yllensähän ruukun vaihdon yhteydessä kasvi istutetaan vähän syvemmälle jotta vartta saadaan tukevoitettua, mutta karambolan kohdalla näin ei voi tehdä!

        Kaiken kaikkiaan karambola on todella kaunis kasvi, jonka lehdet ovat lähes pitsimäisiä. Hoito vaan vaatii jonkin verran enemmän tarkkuutta kuin muiden kasvien kohdalla.


      • BolaBola
        MissIvy kirjoitti:

        Jonkin verran karambolasta on kokemusta. Ei tosiaan tykkäää liiallisesta auringon paisteesta vaan viihtyy paremmin varjossa. Jos lehdet menevät suppuun, tiedät että se on liian aurinkoisessa paikassa. Yksi erikoisuus karambolassa on myös sse, että lehdet menevät suppuun aina iltaisin auringonvalon laskettua (eli kasvi menee "nukkumaan") tästä ei kannata pelästyä vaan se kuuuluu asiaan.

        Olen myös jostain lukenut, että kun karambolaa istuttaa uuteen ruukkuun, mullan pinnan pitäis olla tismalleen samassa tasossa kuin aikaisemmin tai muuten kasi voi pahimmassa tapauksessa jopa kuolla. Yllensähän ruukun vaihdon yhteydessä kasvi istutetaan vähän syvemmälle jotta vartta saadaan tukevoitettua, mutta karambolan kohdalla näin ei voi tehdä!

        Kaiken kaikkiaan karambola on todella kaunis kasvi, jonka lehdet ovat lähes pitsimäisiä. Hoito vaan vaatii jonkin verran enemmän tarkkuutta kuin muiden kasvien kohdalla.

        Pärjäisiköhän karambolan taimi paremmin jos sen istuttaa jonkin kasvin kanssa samaan ruukkuun, eli aluskasviksi?
        Minulla olisi muun muassa suurehko malakanlaikkuvehka, jonka alle karambola mahtuisi hyvin. Kasvatin kaksi karambolaa pari vuotta sitten, mutta molemmat kuolivat noin 10-15 cm:n pituisina (olisivatkohan olleet 1-2 v). Haluaisin tällä kertaa saada karambolani viihtymään kunnolla.


    • auttaa

      se kannattaa kastella heti

      • ei saa

        et saa ikinä avokaadoa kasvamaan yritin varmaan 2 kuukautta


    • 2xavokado

      Heippa. Täällä olis kans 2 itänyttä avokadoa. toinen kasvanut ikkunalla ja saanut paljon vettä. Kasvanut lähes 1m toinen (samaan aikaan siemenet multaan) on puolet lyhyempi, kasvanut varjoisemmassa paikassa ja saanut vähemmän vettä!. Eli valoa ja vettä!!

      Nyt olisikin kysymys teille jokka ootte avokadoanne leikanneet jotta miten te ootte sen leikannut?

      • jessu

        Moi vaan kaikille! Kerron vinkin jolla saatte pienemmät siemenet nopeasti itämään. Ota kippo ja sinne talos paperia kostutettuna. Sen jälkeen siemenet päällä ja jääkaapin hyllyn päälle itämään. Mulla itselläni iti. 2. Päivää myöhemmin. Onnea kaikille jotka ovat onnistuneet!!!!! :-)


    • JoEpätoivoinen

      Jumankeekuli! Mulla 2 avokadon siementä lillunu puoliksi vedessä jo kohta 3 kk ja pelkästään halkeilevat. Onkohan nyt jokin vinossa vai pitäisikö tökätä vielä multaan ja odottaa vielä hetki?

    • sitruska12345

      Mulla oli avokadon siemen veslasissa kokokaan viikon ja tämän jälkeen mullassa puoliksi peitettunä 7 viikkoa. Tarkistin ja ei mitään muutosta siemeneen joten heitin roskiin ja laitoin uutta tulille. Mikä on paras tapa saada tuo avokado kasvamaan. Tuo 3kk vedessä on varmaan liikaa. Mullassa voivat lähteä itämään jopa 4kk jälkeen. Mikä on siis toimivin tapa idätykseen??

    • Luomucado

      Luomuavocadon siemenet itävät kuulemma kaikkein parhaiten - minulla ei tosin ole verrokkia koska en ikinä osta muita kuin luomuavocadoja.

      Joulukuussa onnistuin saamaan vahingossa avocadon siemenestä käteeni pelkän "sisuksen" kun halkaisin hedelmän. Se oli niin nätti, että pakkohan se oli laittaa itämään. Se oli pari päivää vesilasissa, jonka jälkeen laitoin sen limoviikunan juurelle isoon ruukkuun ja unohdin koko asian. Maaliskuun alkupuolella vaihdoin multia kukille ja ajattelin lisätä vähän multaa myös isoon limoviikunaruukkuun. Silloin huomasin pienen taimen siellä juurella ja vähän aikaa meni ennen kuin edes muistin mitä olin sinne tökännyt- Siirsin taimen omaan ruukkuunsa ja nyt se on eteläikkunalla kasvanut noin 10 sentin mittaiseksi.

      Mitä kuvia olen kasvista katsellut, niin eipä tuo varsinainen silmänilo ole, mutta ainahan kasvua on mukava katsella. Ajattelin viedä kasvin kesäksi lasitetulle parvekkeelle ja yritän latvoa sen joskus kesäkuun alussa kun valoa on kaikkein eniten tarjolla. Jos haaroittuu, niin rehu saa armon muuttaa syksyllä takaisin sisälle :)

    • Tietämätön

      Onkohan minulla ollut joku hypersiemen, sillä ostin avokadon, söin lihan ja laitoin vesilasiin muutamaksi päiväksi ilman mitään... Vanhemmat sanoi että hävitä tuo kun vesi on ihan kamalan näköistä (kuin puhdistamattomassa akvaariossa) ja jonkinlainen limainen/nukkainen kuori oli siemen ympärillä.. En hävittänyt vaan laitoin mustaan multaan jonkin huonekasvin sekaan´, isoon ruukkuun, noin 5-10cm syvyyteen ja nyt alle kuukautta myöhemmin on kasvanut tämän huonekasvin viereen n. 20-30cm pituinen "taimi" tmv. jossa on selvästi jo muutama pieni lehti, vieressä kasvaa myös toinen mutta ehkä 1/3 tästä suurimmasta.. Tappaakohan tämä avokado sen huonekasvin (tämän huonekasvin pitäisi kasvaa 2-3 metriseksi) jos se avokado hirveästi alkaa ravinteita viemään... Tämä huonekasvi ei valoa juurikaan tarvitse ja elää terveen näköisenä yli viikonkin, vaikka ei kastelisi... En tiedä mikä kasvi se on mutta ollut vanhemmilla monen vuoden ajan, mutta tuntuu että se avokado on jo kasvanut 1/3 tämän huonekasvin pituudesta... Huonekasvi ei ole osoittanut toistaiseksi mitään heikkoutta =) Näyttää että viihtyvät kumpikin erinomaisesti toistensa seurassa samassa ruukussa =DD En tiedä sitten, jos avokadot imee hirveästi vettä/muita ravintoaineita, että tappaako se tämän huonekasvin jossain vaiheessa... Ihmettelen myös että miten se on itänyt/kasvanut noin hurjaa vauhtia, kun ihan peruspulliaisen luomulla hoidolla se on jo noin iso... ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe