Kissanpentu puree

diuh

Minulla on 13 viikkoinen kissanpentu joka puree, välillä kovaakin. Muuten kissa on luonteeltaan aivan mahtava, viihtyy sylissä, leikkii... Puree aina yleensä "riehumiskohtauksen" aikana, eli kun säntäilee ympäriinsä leikkiessään. Pureminen sattuu, eikä napakka ei tunnu auttavan ollenkaan. Pentu tuli minulle 9-viikkoisena (tiedän kyllä - liian aikaisin luovutettu). Miten tämän tavan voisi saada pois pennultamme?

17

5970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sara

      Niin nuo pennut tuppaa tekemään kun innostuvat leikkimään, ja yritä sinä leikkiä pikkuisen kanssa niin pahin puermisinnostus talttuu. kyllä se aikaa vie ennenkuin pieni kissanpentu oppii "tavoille" eli ei purra, ei raapita jne. ei pentua auta napauttaa, mitä se siitä muuta kuin saattaa innostua joten leiki, leiki ja vielä kerran leiki sen kanssa niin saat tosi hyvän kaverin siitä vanhempana, eikä pentukaan tee niin paljoa pahoja kun saa hellyyttä ja leikkiä..

      • Hesputiini

        Kissanpennun kanssa ei saa leikkiä koko ajan! Siitä tulee muuten erittäin kamala kissa aikuisena! Olen nähnyt. (siskon kissaa leikitetään ja se on kamala puremaan ja raapimaan!)(yli vuoden jo) Kissan täytyy saada olla kissa! Vapaasti tilaa tutkia, elää ja nukkua! Leikkiä tietysti pitää! Mutta mieluiten narulla tai pallolla. Ei napautuksen saa olla mikään silitys vaan kunnolla että kissa vaikka pyllähtää istualleen! Jos sitä ei rankaise puremisesta se oppii että mitä sitten jos puren. Ei siitä mitään haittaa varmaan ole kun tuo omistaja ei kiellä sitä! Hyvä kissa kunnioittaa omistajaa! :)


    • tyttö

      aina kun pentu puree, suihkauttaa sitä vesipullolla ja sanoa samanaikaisesti hyi! Vähän ajan kuluttua riittää enään se sana "hyi" ja pentu yhdistää sen kieltämiseksi. Tietenkin on hankalaa pitää vesipulloa koko ajan käden ulottuvissa, mutta uskon, ettei pentua tarvitse montaa kertaa kastella. ;))

      • kassu

        Me tehtiin juuri noin, kun meidän poika oli pieni. No siinä kävi niin, että nyt aikuisena se on ihan hulluna suihkupullolla suihkutteluun =). Kun kastelen kukkia ja kissa kuulee suihkuttelun äänen, se juoksee heti paikalle "kasteltavaksi"! Ei siis toiminut ihan halutulla tavalla ;)


      • tyttö
        kassu kirjoitti:

        Me tehtiin juuri noin, kun meidän poika oli pieni. No siinä kävi niin, että nyt aikuisena se on ihan hulluna suihkupullolla suihkutteluun =). Kun kastelen kukkia ja kissa kuulee suihkuttelun äänen, se juoksee heti paikalle "kasteltavaksi"! Ei siis toiminut ihan halutulla tavalla ;)

        No kissasi varmaan piti sen jälkeen suihkussakin olemisesta, vai? Meillä toinen kissa kaiveli kukkarukkua, mutta kun kastui pari kertaa litimäräksi, lopetti se sen välittömästi, rupesi olemaan muutenkin varuillaan jos vaikka vesipullo on lähettyvillä. ;)


      • Hesputiini
        tyttö kirjoitti:

        No kissasi varmaan piti sen jälkeen suihkussakin olemisesta, vai? Meillä toinen kissa kaiveli kukkarukkua, mutta kun kastui pari kertaa litimäräksi, lopetti se sen välittömästi, rupesi olemaan muutenkin varuillaan jos vaikka vesipullo on lähettyvillä. ;)

        Tuo vesi pullo konsti on aika outo ja joskus toimii joskus ei. Jotkut kissat pitävät vedestä ja toiset karttavat kuin kuumaa puuroa! Kissat ovat yksilöitä! Jos ei vesi toimi lukekaa nuo mun edelliset textit tai jos ei ne auta niin aina kun kissa puree nouskaa heti seisomaan ja karjukaa sille kurkku suorana vaikka mitä! Jos ei muuta keksi niin: SONERA SÖI HEX INDEKSINSÄ!!! =D Ei se kissa siitä tajua kun tarpeeksi lujaa huudatte muuta kuin sen että tuo pureminen taitaa olla aika vastenmielistä... =)


      • Anonyymi
        kassu kirjoitti:

        Me tehtiin juuri noin, kun meidän poika oli pieni. No siinä kävi niin, että nyt aikuisena se on ihan hulluna suihkupullolla suihkutteluun =). Kun kastelen kukkia ja kissa kuulee suihkuttelun äänen, se juoksee heti paikalle "kasteltavaksi"! Ei siis toiminut ihan halutulla tavalla ;)

        Meiän kissan pennut (melkein 4kk) niin ne ei pelkää yhtään vettä ei suihkuun tai saunaan menemistä tai parvekkeelle jos juuri on satanut eikä bedellä suihkuttelua yms


    • kasu

      Meillä pentu oli aivan samanlainen, mikään kielto ei auttanut. Vaiva meni kuitenkin ohi iän myötä, reiluna vuotiaana se ei enää purrut ollenkaan. Tietysti oli tosi tuskallista kun nuori kolli jolta ei voimaa puutu "tappaa" kättä, mutta eihän tietenkään ole pakko antaa kättänsä raadeltavaksi. Uusi pentu on aivan samanlaine kaaho, toivon todella että tuokin talttuu iän myötä!=) Vesijuttu vois tietty toimia, mut eihän sitä aina ole pullo kädessä liikkeellä, ja johdonmukaine täytyis kuitenkin olla kielloissa... Tsemppiä teille kuitenkin! Jospa se siitä=)

    • sandra

      kissasi on siinä iässä että se tykkää leikkiä!!jotenka et taida mahtaa
      sille mitään!!ja kissasi hampaat vielä kasvavat joka myös tekee kissasi holtittomaxi!

    • nanna

      Siinähän se tuli, eli opeta kissasi ihan pienestä saakka siihen, että ihmisten kädet eivät ole leikkikaluja. Älä leiki pennun kanssa niin rajuja leikkejä, että se innostuu puremaan. Leiki sen sijaan sen kanssa leluilla, yritä esimerkiksi opettaa se noutamaan lelua. Ja kun pentu on rauhallinen, silittele ja kapsuttele sitä rauhallisesti, että se oppii yhdistämään läheiset hetket ihmisen kanssa leppoisaan tunnelmaan.

      Älä missään tapauksessa lyö tai napauta kissaa silloin kun se puree sinua. Silloin kissasi vain tulkitsee sinunkin haluavan leikkiä rajuja leikkejä ja luultavasti koventaa otteitaan. Tuo vesisuihkukin on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos kissasi huomaa, että sinä aiheutat epämiellyttävän vesisuihkun, se saattaa menettää luottamuksensa sinuun ja pahojen tapojen karsiminen on entistä vaikeampaa.

      Kissa oppii parhaiten, kun sen toivottua käytöstä palkitaan.

      • Hesputiini

        Kissaa nimittäin PITÄÄ kieltää tekemästä sitä mitä ei saa tehdä. Ei paljon auta jos ensin kissa puree ja sitten rauhoittuu ja antaa rapsutella niin sitten vasta sanotaan että hyvä kissa! Kun se puree sille on joko huudettava Ei tai sitä on läpättävä kämmenellä takamukselle. Ihminen on vahvempoi kuin kissa joten nuhteiden ajaksi kissan voi vaika selättää! Pahasta on rankaistava. Se pätee hevosilla, kissoilla ja koirilla niinkuin ihmisilläkin! Rankaisu ei tarkoita, että kissa vedettäisiin hirteen vaan sen on tajuttava että omistaja on se joka määrää! Itselläni on monta kissaa jotka kaikki kunnioittavat minua! Emokissa jolla on yksi pentu ei ikinä edes ajattele raapaisevansa tai puraisevansa minua, mutta se rankaisee minua kyllä jos astun vahingossa esim sen hännälle. Se rakastaa minua niin paljon, että sellaista ei voi kuvitella jos ei itse näe! Sen pentu on erittäin nätti pieni natukissa joka silloin tällöin tykkää roikkua paidanhelmassa tai sormissa kiinni. Annan sen roikkua kädessäni niin kauan kunnes tiedän että se ei ole tosissaan. Jos kissa on tosissaan sen hampaat ovat tiukasti kiinni mutta jos se vain kokeilee leikkiä sen hampaat vain tuntee ihollaan. Emokissankin kanssa leikin joskus sillä tavalla. Jos se erehtyy puremaan minua liian lujaa se nuolee heti kättäni kuin sanoen ettei ollut tarkoitus. Ja jos se muutenkin vain puree leikillään se nuolee heti kun on haistanut että se olikin minun käteni! En ole koskaan saanut yhtään naarmua tai hampaanjälkeä yhdeltäkään kissaltani! Se on varma se!


    • Hesputiini

      Moi!

      Pureminen saattaa johtua hampaiden kasvusta. Meidänkin kissanpentume puree kaikkea. Sen hampaat kasvavat ja siksi sitä myös kutittaa. Jos se ei ala lopettaa puremista, anna sille luunappi otsaan aina kun se puree. Juuri sillä hetkellä ja aina kun se puree. Nappaa sitä sormella otsaan, takamukseen tai suoraan nenään! Kyllä se oppii. Jos siitä alkaa tulla mahdoton, vie se eläinlääkäriin. Siskollani on "hullu" kissa. Hän otti sen meiltä kun se oli noin 4-5 viikkoa. Eli aivan liian pienenä. Nyt kissa on yli vuoden ja on sellainen kiukkupussi kun vaan´voi olla. Anna kissallesi tilaa elää! Etkai vain pidä sitä ahtaissa tiloissa? Ota sille samanikäinen kaveri niin saavat remuta keskenään! Siitä ei ole liikaa vaivaa jos pitää kahta kissaa. Mutta leikkaa ne sitten kun ne ovat tarpeeksi vanhoja!

      • catcat

        antamasi kissa oli liian nuori!!! etkö muka tiedä kissojen luovutusikää?!? ei ihme että se on niin äreä aina!


      • catcat

        joo ei sun olis ollu pakko antaa sitä kissaa!!!! se oli ihan liian pieni!!!ei ihme että se on aina niin ärtyisä!!! etkö edes tiedä kissanpentujen luovutusikää?!!?


      • Hesputiini
        catcat kirjoitti:

        joo ei sun olis ollu pakko antaa sitä kissaa!!!! se oli ihan liian pieni!!!ei ihme että se on aina niin ärtyisä!!! etkö edes tiedä kissanpentujen luovutusikää?!!?

        Kyllä minä luovutusiän tiedän, minulla vain ei ollut sananvaltaa siihen viekö sisko kissan vai ei. En nääs ollut kotona ja poiskaan en voinut kissaa ruveta niskasta kantamaan! Kissanpennun saa antaa pois kun se on 2 kuukautta. Kun emo ei enää ruoki. joidenkin mielestä se on 3kk, mutta se on liian paljon.


    • Kissatar

      Meillä kaikki ovat pienenä olleet innokkaita leikkimään käsien kanssa,mutta vanhemmiten se tapa on jäänyt pois.

      Meillä on toiminut se että jos kissa puree tai iskee kyntensä kiinni liian kovasti, älähtää jotain. Pelkkä au:kin riittää, kunhan sen sanoo vakuuttavasti. Eikä missään nimessä ala sillä kädellä, joka kissan kynsissä on, tekemään mitään äkkinäisiä liikkeitä tai riehuttamaan kissaa lisää. Siinä vaiheessa onkin parempi olla hetki kuin ei huomaisi kissaa ollenkaan.

      Jos kissa ei tuota totellut, silloin saatoin ottaa niskasta hellästi kiinni, nostaa hieman (en siis roikottanut pentua niskasta), katsoa silmiin ja torua. Kun tilanne siitä sitten rauhoittui, oli pieni hellittely ja leikki paikallaan.


      ~Kissatar~

    • Leikkiä ikä kaikki

      Minä ainakin käytän kaikkiin kissanpentuihin samaa keinoa: eli kun kissa kuitenkin haluaa leikkiä, niin heti kun puree lopetan leikit. Kyllä kissat on oppinut olemaan purematta niin leikit on jatkunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe