A3 vs S3

STS

Mitä eroja löytyy autoista joissa on sama moottori eli 1.8turbo? Onko moottorissa tai alustoissa rakenteellisia eroja vai onko vaan S mallissa jäykempi ja matalampi alusta ja viritetympi kone?

18

6895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT84

      Alustasta en osaa sanoa, mutta moottoreissa on eroja. S3:ssa on isompi (vai oliko 2,en ole varma) välijäähdytin, ja muistaakseni männät etc. ovat tukevammat.

      • 1.8t

        s3:ssa neliveto. Isompi turbiini (k04) ja tosiaankin 2 välijäähyä. On muuten täysin eri "planeetalta" kuin a3t.


    • T q

      Koneessa eri osia (turbo, välijäähdyttimet, putkistot) ja samoin alustassa tukevampaa osaa.

      Vakiona suurin piirtein kaikki mikä A3:ssa on lisävarusteena (sport -sisustus, automaatti-ilmastointi, xenonvalot jne. jne.)

    • paino

      siinä on.Painaa kuin synti (n.1600kg todellista, ilmoitus jotain 1375, olikohan tuulilasissa 1500kg paikkeilla).Ilman chippausta ei lähde mihinkään, S4 ja varsinkin esim. A6 quattro paljon kevyempiä.A3 quattrossa luonnollisesti sama ongelma miinus toki lisävarusteiden paino-> 0-100km/h n.10s!!.
      Toki S3 on hemmetin siistin näköinen, sitä nyt ei voi kiistää...

      • 1.8t

        Mistä lyösit S3:lle noinvähän painoa (1375). Vakio S3 liikkuu painosta huolimatta aivan hyvin.

        A3tq:lla pääsee vakiona 0-100 reilusti alle 10sek. Vanha A4tq:kin menee 8.4 sekuntiin.


      • paino
        1.8t kirjoitti:

        Mistä lyösit S3:lle noinvähän painoa (1375). Vakio S3 liikkuu painosta huolimatta aivan hyvin.

        A3tq:lla pääsee vakiona 0-100 reilusti alle 10sek. Vanha A4tq:kin menee 8.4 sekuntiin.

        Ehkä olin vähän liian kriittinen kulkupuolen suhteen, kyllähän se neliveto nimenomaan riittävän tehokkaassa autossa 0-80 km/h erittäin pätevä on, mutta chippaisin silti siihen 250:een (abt).
        A3 quattro sen sijaan on liian painava, johtuuko siitä että kone poikittain(muutakaan selitystä en keksi).Esim. A4 quattro 200-300kg kevyempi ja se kyllä tuntuu!!(jossa luonnollisesti kone pitkittäin)


      • 1.8t
        paino kirjoitti:

        Ehkä olin vähän liian kriittinen kulkupuolen suhteen, kyllähän se neliveto nimenomaan riittävän tehokkaassa autossa 0-80 km/h erittäin pätevä on, mutta chippaisin silti siihen 250:een (abt).
        A3 quattro sen sijaan on liian painava, johtuuko siitä että kone poikittain(muutakaan selitystä en keksi).Esim. A4 quattro 200-300kg kevyempi ja se kyllä tuntuu!!(jossa luonnollisesti kone pitkittäin)

        Siis mikä on raskas ja mikä kevyt?

        A3t quattro painaa kyllä 100kg vähemmän kuin uusi a4tq.

        S3 taas painaa hieman vähemmän kuin uusi a4tq.

        Nelivetotekniikka ( muu) painaa noin 100kg enemmän etuvetoiseen verrattuna. Saavutetut hyödyt näkyvät lähinnä Suomen talvessa. Asfaltilla reilun 200hp kanssa pärjää etuvedollakin.


      • paino
        1.8t kirjoitti:

        Siis mikä on raskas ja mikä kevyt?

        A3t quattro painaa kyllä 100kg vähemmän kuin uusi a4tq.

        S3 taas painaa hieman vähemmän kuin uusi a4tq.

        Nelivetotekniikka ( muu) painaa noin 100kg enemmän etuvetoiseen verrattuna. Saavutetut hyödyt näkyvät lähinnä Suomen talvessa. Asfaltilla reilun 200hp kanssa pärjää etuvedollakin.

        mutta todellisuus on eri asia ja kyllä näitä on päästy testaamaan ja S3:n omistajan kanssa olen asiasta turissut...ja koeajo vain vahvisti asiaa.
        Esim. A3 TQ ei lähde kakkosvaihteen jälkeen hyvälläkään tahdolla enää minnekään, kun taas saman sukupolven A4 (eli se vanha, sori kun en aluksi tarkentanut, sillä kysehän on toki saman mallisukupolven vertailusta, uusi A3 tulossa ensi vuonna...)on selvästi rivakamman tuntuinen.
        Se paljonko se lisäpainoa tekee, olet arviossasi oikeassa "pitkittäiskoneaudien"(A4,A6,Passat)suhteen, kun taas nämä poikittaismoottoriset "quattrot"(A3,Golf,TT,Leon,Octavia)painavat lähes 300kg etuvetoista samanmoottorista verrokkia vastaan.Esim.josta tämän voi päätellä, on vaikkapa Golf III VR6:n ilmoitettu paino(1210kg) vastaan Golf IV V(R)6 4motionin painoon (1550-jotain).Yli kolmensadan kilon!! eroa ei voi selittää pelkästään turvavarusteiden ja korin osalta uudemmassa versiossa.Sitäpaitsi Golf III ja Golf IV:n painoerot samoilla moottoriversioilla ovat vain alle 50kg:n luokkaa.Tuo oli muuten ainoa paperille painettu fakta johon itse olen törmännyt vertailussa etuveto vs. samaa mallia oleva "epä-quattro".Yksi tietolähde voisi olla myös Golf TDI vs. sama 4motionina, jos nyt viitsivät painon rehellisesti ilmoittaa...
        Toivottavasti tästä nyt selvän sai.Älä kuitenkaan kysy, mistä helvetistä tuo paino tulee!Olisi kiva itsekkin tietää, miksi tuollainen ratkaisu on niin hemmetin painava.


      • Kytkin
        paino kirjoitti:

        mutta todellisuus on eri asia ja kyllä näitä on päästy testaamaan ja S3:n omistajan kanssa olen asiasta turissut...ja koeajo vain vahvisti asiaa.
        Esim. A3 TQ ei lähde kakkosvaihteen jälkeen hyvälläkään tahdolla enää minnekään, kun taas saman sukupolven A4 (eli se vanha, sori kun en aluksi tarkentanut, sillä kysehän on toki saman mallisukupolven vertailusta, uusi A3 tulossa ensi vuonna...)on selvästi rivakamman tuntuinen.
        Se paljonko se lisäpainoa tekee, olet arviossasi oikeassa "pitkittäiskoneaudien"(A4,A6,Passat)suhteen, kun taas nämä poikittaismoottoriset "quattrot"(A3,Golf,TT,Leon,Octavia)painavat lähes 300kg etuvetoista samanmoottorista verrokkia vastaan.Esim.josta tämän voi päätellä, on vaikkapa Golf III VR6:n ilmoitettu paino(1210kg) vastaan Golf IV V(R)6 4motionin painoon (1550-jotain).Yli kolmensadan kilon!! eroa ei voi selittää pelkästään turvavarusteiden ja korin osalta uudemmassa versiossa.Sitäpaitsi Golf III ja Golf IV:n painoerot samoilla moottoriversioilla ovat vain alle 50kg:n luokkaa.Tuo oli muuten ainoa paperille painettu fakta johon itse olen törmännyt vertailussa etuveto vs. samaa mallia oleva "epä-quattro".Yksi tietolähde voisi olla myös Golf TDI vs. sama 4motionina, jos nyt viitsivät painon rehellisesti ilmoittaa...
        Toivottavasti tästä nyt selvän sai.Älä kuitenkaan kysy, mistä helvetistä tuo paino tulee!Olisi kiva itsekkin tietää, miksi tuollainen ratkaisu on niin hemmetin painava.

        Olet näemmä huumorimiehiä!
        Tuon 300kg painoeron saa aikaan kun vertaa etuvetomallin painoa ilman kuljettajaa ja täyttä tankkia nelivetomalliin jossa kuljettaja ja täysi tankki.

        esim Seat Leon 1.8t etuveto ja 4-veto -versioiden painoeroksi on ilmoitettu 140kg=(1462-1322)kg, lisäksi varusteissa ja esim. jarruissa on eroja.
        Näissä ilmoitetuissa painoissa on lisäksi 75 kg kuljettaja ja täysi tankki.

        Suunnilleen sama painoero pätee varmasti myös A3:n, TT:n ja Golfin osalta.

        Haldex-kytkin ja tarvittavat vetolaitteet tuovat n. 100kg lisäpainoa verrattuna etuvetoon, ei 300kg lisäpainoa.


      • SEAT Power! (original)
        Kytkin kirjoitti:

        Olet näemmä huumorimiehiä!
        Tuon 300kg painoeron saa aikaan kun vertaa etuvetomallin painoa ilman kuljettajaa ja täyttä tankkia nelivetomalliin jossa kuljettaja ja täysi tankki.

        esim Seat Leon 1.8t etuveto ja 4-veto -versioiden painoeroksi on ilmoitettu 140kg=(1462-1322)kg, lisäksi varusteissa ja esim. jarruissa on eroja.
        Näissä ilmoitetuissa painoissa on lisäksi 75 kg kuljettaja ja täysi tankki.

        Suunnilleen sama painoero pätee varmasti myös A3:n, TT:n ja Golfin osalta.

        Haldex-kytkin ja tarvittavat vetolaitteet tuovat n. 100kg lisäpainoa verrattuna etuvetoon, ei 300kg lisäpainoa.

        Rekisteriotteessa lukee 1511 kg!...?


      • Sami
        SEAT Power! (original) kirjoitti:

        Rekisteriotteessa lukee 1511 kg!...?

        Eli siis 2001 mallin 4-veto Leonilla


      • ARY
        Sami kirjoitti:

        Eli siis 2001 mallin 4-veto Leonilla

        1511 kg, tuossa meikeläisen paperissa


      • Sami
        Sami kirjoitti:

        Eli siis 2001 mallin 4-veto Leonilla

        ARY ja 1488kg


      • Anonyymi
        paino kirjoitti:

        Ehkä olin vähän liian kriittinen kulkupuolen suhteen, kyllähän se neliveto nimenomaan riittävän tehokkaassa autossa 0-80 km/h erittäin pätevä on, mutta chippaisin silti siihen 250:een (abt).
        A3 quattro sen sijaan on liian painava, johtuuko siitä että kone poikittain(muutakaan selitystä en keksi).Esim. A4 quattro 200-300kg kevyempi ja se kyllä tuntuu!!(jossa luonnollisesti kone pitkittäin)

        Nyt lähes itteni ikäiseen keskusteluun sisältöä😂 elikkä mulla tuommone 2002/2003 A3 Quattro 1.9 tdi 131hv s-line ja papereissa on muistaakseni 1390kg ilmoitettu painoksi.


    • Testattu

      Kävin tuossa reilut vuosi takaperin eräässä Audi/VW liikkeessä koeajamassa tuota S3:sta. Audin maahantuojalla oli S-Audien kiertue...ja voin kertoo että tukka pois ja paanalle. Eihän se mikään älytön tykki oo mut kyllä se dieseli Polon jälkeen tuntu aikas mäheeltä...eli niinku kaikki tietää ni 6,8 s/0-100 kmh ja 238 kmh. No juu mutta kyllä se S3 tosiaan aikas kiree peli oli mutkaisella asfalttipätkällä. Tuo S3 on ihan eri peli kuin A3. Alusta, jarrut, moottori, varustelu jne jne...SE ON S-AUDI!!!!!!! Puolen tunnin ajon jälkeen tosin olis auton ajo-ominaisuuksiin nähden toivonut hieman lisää teho, kun ei oikein enää "kiihtynyt" sadasta viidestäkympistä ylöspäin härän raivolla... Toivottavasti Audin maahantuoja toisi joskus Suomeen koeajettavaksi RS4:n, jeah!!!!!!!!!

      • STS

        saa ainakin www.dahkbackracing.se "firmasta" muistaakseni 270 pollea tulee kunhan vaihtaa chipin ja sporttiputkiston.. luulis jo sitten liikahtavan;)


      • 1.8TQ

        Tuo kiertueella ollut S3 on nykyään käynyt Lehtonen motorsportilla ja muutenkin kokenut muutoksia. Kulkee kivasti ja tietää miksi siinä on niskatuet... kuulemma Lahden moottoritiellä kantti loppuu 270 km/h jälkeen...


      • Testattu
        1.8TQ kirjoitti:

        Tuo kiertueella ollut S3 on nykyään käynyt Lehtonen motorsportilla ja muutenkin kokenut muutoksia. Kulkee kivasti ja tietää miksi siinä on niskatuet... kuulemma Lahden moottoritiellä kantti loppuu 270 km/h jälkeen...

        Joo tohon S3:een saa Lehtosen pajalla virityksen joka antaa 326 heppaa...

        www.lmsracing.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      258
      3710
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      134
      2662
    3. Nyt jäi velat perimättä

      Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      16
      2152
    4. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      353
      1926
    5. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      228
      1924
    6. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1478
    7. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

      RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      49
      1434
    8. Rakkauden kesä 2025

      Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      103
      1157
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

      Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      73
      1155
    10. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

      humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      111
      1150
    Aihe