Koskas tuon koiran pentutouhotus ja ylivilkkaus poistuu sellaiseen aikuisuuteen?
Koirani on nyt hiukka vajaan vuoden, ja vieläkin touhottaa kuin pikkupentu..
Onko jotain ikärajapyykkejä?
Kuinka paljon leikkaamisella voi narttupentua rauhoittaa? Olen kuullut että leikkaaminen auttaisi.
Kommentteja ja neuvoja?
Koska koira aikuistuu?
15
5029
Vastaukset
- ikä tasoittaa
rodustahan se paljon riippuu 1v ikäinen koira on monesti kyllä,koheltaja vielä pitkään.minun noutajasta ei tullu aikuista koskaan,aina oli sähläri 5 v, jälkeen alkoi olla enin kohellus pois kuitenkin.
- Pentuvauva
Voiko tuohon aikuistumiseen vaikuttaa jotenkin?
Olen kuullut että tietty käyttäytyminen vaikuttaa siihen ettei koira aikuistu "koskaan".
Onko jollain samaa mutu-tietoa? - Joshua Samola
Joo riippuu tosiaan rodusta. Esim. vihikoira joka on eräs myöhäisimpiä aikuistujia on henkisesti aikuinen vasta joskus 4-5 vuoden iässä. Monet rodut, kuten bokserit koheltaa tietyn asteisesti koko ikänsä, mutta se on pelkästään hyvä asia, päin vastoin kuin esim. basset hound joka olla jöröttää koko ikänsä välittämättä ihmisistä tai käskyistä tuon taivaallista. Leikkisä koira on aina helpompi kouluttaa kuin omissa oloissaan jöröttäjä johon ei saa kontaktia. Aikuistuminen voi tapahtua sitten aivan yllättäen, esim. arasta Dogosta saattaa yhdessä yössä tulla peloton taistelija. Tästä syystä on tiettyjen rotujen kohdalla hyvä muistaa perusteellinen kasvatus ja sosiaallistaminen ettei sitten tule yllätyksiä. Hauskaa koirakesää kaikille. p.s. itselläni ollut noin 10 erirotuiosta koiraa elämäni aikana ja tällä hetkellä on Kaverina bokseri uros. Pentu tosin vielä. Venäjänvinttikoira on ollut haasteellisin rotu jota itselläni on ollut. Myös basset houndit koettelevat hermoja koska niiden miellyttämisvietti on tasan nolla:D Kaikki omalla tavallaan kuitenkin ihania.
- 2005 posti
Joshua Samola kirjoitti:
Joo riippuu tosiaan rodusta. Esim. vihikoira joka on eräs myöhäisimpiä aikuistujia on henkisesti aikuinen vasta joskus 4-5 vuoden iässä. Monet rodut, kuten bokserit koheltaa tietyn asteisesti koko ikänsä, mutta se on pelkästään hyvä asia, päin vastoin kuin esim. basset hound joka olla jöröttää koko ikänsä välittämättä ihmisistä tai käskyistä tuon taivaallista. Leikkisä koira on aina helpompi kouluttaa kuin omissa oloissaan jöröttäjä johon ei saa kontaktia. Aikuistuminen voi tapahtua sitten aivan yllättäen, esim. arasta Dogosta saattaa yhdessä yössä tulla peloton taistelija. Tästä syystä on tiettyjen rotujen kohdalla hyvä muistaa perusteellinen kasvatus ja sosiaallistaminen ettei sitten tule yllätyksiä. Hauskaa koirakesää kaikille. p.s. itselläni ollut noin 10 erirotuiosta koiraa elämäni aikana ja tällä hetkellä on Kaverina bokseri uros. Pentu tosin vielä. Venäjänvinttikoira on ollut haasteellisin rotu jota itselläni on ollut. Myös basset houndit koettelevat hermoja koska niiden miellyttämisvietti on tasan nolla:D Kaikki omalla tavallaan kuitenkin ihania.
huoh
- Äebodvjochix
2005 posti kirjoitti:
huoh
^ Näytti munkin silmään teksti siltä että taitaa jo olla koira vaihdossa..
- esim.
Kyllähän koiran käyttäytymiseen voi vaikuttaa.. esimerkiksi kouluttaminen ja riittävä aktivointi/liikunta vastapainona riittävä lepo. ja koiraa ei saisi hirveästi yllyttää riehumaan niin kyllä koirasta saa rauhallisen. itse aikuistuminen tapahtuu parin vuoden jälkeen sekin yksilöllistä. ja tietenkin tapakasvatus vaikuttaa minkälainen koira on!
- ikä tasoittaa
kyllähän opetus vaikuttaa,perusluonne on kyllä samanlainen samoilla rodiulla.labbarin luonteen hyvin tuntien,olen vaan seurannut miten noilla nuorilla opaslabbareillakin, meinaa olla vilkas menopäällä aina mikä varmasti tasoittuu vielä 2- v jälkeenkin.mitä taas lepoon tulee niin koirasta kyllä sen huomaa milloin reissu väsyttää, kovissa hommissa oltuaan nukkuu seuraavan päivänkin.mikä sit on koiran ?riehumista "leikkimistä"
- Pentuvauva
ikä tasoittaa kirjoitti:
kyllähän opetus vaikuttaa,perusluonne on kyllä samanlainen samoilla rodiulla.labbarin luonteen hyvin tuntien,olen vaan seurannut miten noilla nuorilla opaslabbareillakin, meinaa olla vilkas menopäällä aina mikä varmasti tasoittuu vielä 2- v jälkeenkin.mitä taas lepoon tulee niin koirasta kyllä sen huomaa milloin reissu väsyttää, kovissa hommissa oltuaan nukkuu seuraavan päivänkin.mikä sit on koiran ?riehumista "leikkimistä"
Kyllä tuon meidänki pimun pitkät lenkit väsyttää niin että nukkuu koko päivän, mutta tarkoitan sellaista yleistä riehumisasennetta.
Tämä on ensimmäinen koirani. :)
En voi siis sohvaltakaan nousta, kun jo koira on kulkemassa perässä ja hyppimässä innoissaan. VAIKKA oltaisiin se pitkä lenkki tehty ja leikitty koko päivä.
Ajattelin nyt vähentää riehumisia siten että en leikitä enää niin paljon kuin ennen, esim kotona ollaan täysin leikittä. Lepäillään vaan.
Sekarotuinen kun koirani on, en sitten tiedä tuosta rotuasiasta. Lapinkoiraa tuossa on ainakin.
Kiellän kyllä voimakkaasti kun koira tekee jotain väärin, mutta muuten olen kotona suht rauhallisesti.
- hättäile
mun wuffet ovat alkaneet aikuistumaan wasta 3v. täytettyään,nuorimmainen 1,5v ja ihan täys hötkäle,tottelee ihan ok kun vaan ehtii ja muistaa kuunnella,taitaa olla myös aika rodunnomaista tuo kypsyminen/aikuistuminen.
- titityy
mun koira ei varmaan koskaan,koska nyt pahempi riehumaan kuin pentuna ja ikää 8v.:)
- Sakemannin emäntä
Meidän saku-poika vähän päälle 3v ja kova on touhuamaan pehmojen kanssa. Toki se rauhassa antaa olla, kun vaaditaan. Ja varsinkin, jos se touhuaa joskus vaan "ylikierroksilla", siis on tosiaan saanut ihan tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä.
Eikähän siihen pidä alkaakaan, että koiran kanssa leikkii aina kun se sattuu jotain nenän eteen kantamaan.
Olin ennen siinä luulossa, että kissat ne leikkisiä ovat - kaukana totuudesta näköjään koiriin verrattuna.
Niinhän sitä sanotaan, että lapsi on terve kun se leikkii. Tässä kun se oli sairaana, ja mökötteli vain, niin enpä osannut keskittyä mihinkään kuitenkaan, kun oli huoli siitä, ja tuntui omituiselta kun se ei häslännytkään ollenkaan.. - Yh-äiti
Aikuistuminen on vaikea asia. Oma vuffeni on ollut silloin tällöin öitä pois kotoa ja selityksiin ei ole tosiaan ollu luottamista. Sisälle on tehty tarpeita, ja uloskin, sekä räksytetty auktoriteeteille - muillekin kuin omille.
- Ninno
Oma koirani vasta nelivuotiaana selvästi aikuistui,vaikka ei siltä leikkimielisyys silti kuitenkaan minnekään hävinnyt,vaan se on aina valmis heti kaikkeen leikkiin ja muuhunkin toimintaan,mutta se nykyään selvästi jaksaa itsensä paremmin kuitenkinhillitä ja odottaa että annan sille merkin ensin koska on sen aika että voidaan yhdessä alkaa leikkiä.sen aikuistuminen on selvästi vaikuttanut siihenkin myös,että se ei enää ole läheskään yhtä kiinnostunut vieraista ihmisistä niinkuin se oli vähän nuorempana,sillä nykyään se menee kyllä iloisena ja tervehtii,mutta sitten sen tehtyään se ei enää sen jälkeen niistä jaksa sen enempää kiinnostuakaan.Kun silloin nuorempana se oli aivan innoissaan kaikkien vieraitten ihmisten kanssa ja hyppi ja loikki ja oli sellainen iloinen häsläri niinkuin nuoret pentukoirat yleensä ovat.
Ja se milloin koira aikuistuu johtuu tosiaan paljon siitä myös että minkärotuinen koira on ja onko se pieni rotu vai isokokoinen rotu.Sillä toiset rodut ovat selvästi vilkkaampiluonteisia rotuja ja toiset taas flegmaattisempia ja rauhallisempia.Ja sitten pienet rodut kehittyvät yleensä nopeammin, kun taas isot rodut huomattavasti hitaammin. - olispa nyt vilkkaapi
Ap.n koira on varmasti aikuistunut viestin vuosi huomioiden.
- lotikkamamma
vuoden ikäinen on viellä pentu.kouluttamaan sitä koiraa vaa. jos et itse osaa niin kursseja järjestetään. natrun leikkaus ei ole hyvä koska nartun aineen vaihdunta muuttuu ja se saattaa lihoo ja siitä tulee sitten lisää ongelmia. noi leikkaukset on yleensä uroksia varten. älä ota koiraa jos et ole varautunut siihen että pentuna ne hilluu ja remuaa..kyllä se siitä pikku hiljaa rauhoittuu..mun 9 vuotias narttuni välillä on ihan lapsen tasolla vieläki:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 475318
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise913248- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834