Motocross fyysisesti raskas laji?

...

Mitä mieltä olette? Onko motocross raskas laji, siis kun ajetaan rataa ympäri?

Jotkut nimittäin väittää, että eihän se voi olla raskasta, kuljettaja istuu pyörän päällä ja vääntää kaasusta ja pyörä vie.

Onko asia näin?

32

8776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumppi-82

      Se on raskainta touhua mitä olen tehnyt.

      Armeijassa ryynättiin metsässä telamiinat niskassa ja se oli paljon kevyempää kuin motocross.

      Itse jaksan ajaa radalla kerrallaan reilu 10min jonka jälkeen on pakko pitää tauko.

      Monet lihaksikkaat ja todella hyvä kuntoiset kaverini kokeilivat ajaa radalla ja he hyytyivät ensimmäisen kierroksen jälkeen täysin.

      Nyt puhuin hiekkaradasta, mutta kovalla radalla se on kevyempää.

      • k.jköloy

        itse kokeillu radalla niin sairaan raskasta käsille!mutta kokeilkaa vetää enskaakin limitillä vaikka 5km niin väitän et kyllä hyytyy siinäkin..kyllä molemmat vaatii hyvää fyysistä kuntoa ja lihas kuntoa käsille enimmäkseen.


      • ...

        Juuri näin.
        Jotkut vaan kehtaa pokkana väittää, että ei se voi vaatia fyysistä kuntoa... ja niin edelleen.

        Ja puheissa löytyy kyllä niitä, joille 250cc pyörä on liian pieni, eli pitää olla viissatanen. Tottakai kun ovat ajaneet suoralla, montulla jollain vanhalla ilmajäähdytteisellä väljällä viissatasella.
        Mutta kun pannaan pojat piikkisen selkään radalle niin johan lykkäävät pyörän puuskuttaen takaisin puolesta matkasta.
        Itse tänään olin ensimmäistä kertaa eläessäni motocross-radalla ajamassa, ja puoli kierrosta pääsin ni johan hiki lensi =D
        Kaveri, jolla piti olla hyvä kunto, ajoi kierroksen ja poika puuskutti siihen malliin, että! Kehu vaan et "jumala*ta, voiko olla näin huono kunto...!!!"


      • ...

        mikä pyörä sulla on?

        pistä tietoa: jarkko(a)kilvet.com


      • nkvd
        ... kirjoitti:

        Juuri näin.
        Jotkut vaan kehtaa pokkana väittää, että ei se voi vaatia fyysistä kuntoa... ja niin edelleen.

        Ja puheissa löytyy kyllä niitä, joille 250cc pyörä on liian pieni, eli pitää olla viissatanen. Tottakai kun ovat ajaneet suoralla, montulla jollain vanhalla ilmajäähdytteisellä väljällä viissatasella.
        Mutta kun pannaan pojat piikkisen selkään radalle niin johan lykkäävät pyörän puuskuttaen takaisin puolesta matkasta.
        Itse tänään olin ensimmäistä kertaa eläessäni motocross-radalla ajamassa, ja puoli kierrosta pääsin ni johan hiki lensi =D
        Kaveri, jolla piti olla hyvä kunto, ajoi kierroksen ja poika puuskutti siihen malliin, että! Kehu vaan et "jumala*ta, voiko olla näin huono kunto...!!!"

        niin ja kun lisää reilusti vauhtia eli mennän limitillä johan alkaa hengestyyn.


      • Tavantallaaja23

        Endurossa /motocrossissa et periaatteessa tee mitään lihasmassalla. Se vaatii kestävyyttä ja hyvää kuntoa jos meinaat sitä malmikasaa viedä metässä kovaa.


    • Kake

      Motocross on kyllä yllättävän raskata. Itse yllätyin kun kolmisen vuotta sitten aloin käydä oikeilla radoilla ajamassa hiekkamontuilla päristelyn sijaan. Varsinkin kädet olivat ihan loppu jo parin kierroksen jälkeen. Nyt alkaa jo vähän sujumaan, mutta kyllä se 20min "omaa täysiä" ottaa jo koville. Vielä kun liikunnanopettajatkin saataisiin ymmärtämään että motocross on oikeasti rankka laji, eikä todellakaan pelkkää pyörän satulassa lepäilyä ja kaasun vääntämistä...

      • dsadsadsa

        Minkä ikäsenä alotit motocrossin


      • motocrossari

        juu motocross on todella raskasta. ite oon 12 ja monttuilla varmaa 5 kierrosta rataa pitkin alkaa pistää hanttii jo hyvin :P mutta mukavaa, tosi mukavaa :)


    • kuulemani

      sellainen torpeedourpo nörtti juntti joka väittää ettei se ole raskasta kun siinä istutaan vain, täytyy olla kotoisin joltain e-planeetalta!

      • dwytytfkkiu

        Juu ajoin jotain 6-7Km enduroa tossa kesällä koko matkan niin lujaa 250 pyörällä kun vain voi.Sitten tulin yhdelle "tauko" paikalle ja pysähdyin levähtään hetkeksi ja soitteleen kun kavereita ei kuulunut et onko vehkeet levenneet,niin kännykkä ei pysyny kourassa perkele,niin loppu oli kädet!!! näppäilin nro.n ja laitoin kannolle luurin sit suju sekin läähättäen:)Ei huomannut siinä adrealiini virrassa kuin oli kädet poikki ennenkuin pysähdyin! Elikkäs ne apinat jotka väittää et ei tarvi kuntoa molemmat lajit,niin puikkoihin vaan ja testaamaan jumalauta.


      • crf80f
        dwytytfkkiu kirjoitti:

        Juu ajoin jotain 6-7Km enduroa tossa kesällä koko matkan niin lujaa 250 pyörällä kun vain voi.Sitten tulin yhdelle "tauko" paikalle ja pysähdyin levähtään hetkeksi ja soitteleen kun kavereita ei kuulunut et onko vehkeet levenneet,niin kännykkä ei pysyny kourassa perkele,niin loppu oli kädet!!! näppäilin nro.n ja laitoin kannolle luurin sit suju sekin läähättäen:)Ei huomannut siinä adrealiini virrassa kuin oli kädet poikki ennenkuin pysähdyin! Elikkäs ne apinat jotka väittää et ei tarvi kuntoa molemmat lajit,niin puikkoihin vaan ja testaamaan jumalauta.

        Ajoin tässä tänää "suomienskaa" noin 5-10 km/h vauhdilla semmosen 0.5 kilometrin pätkän ja tuli jo siinä hiki ;) Että saa mennä mopojat kokeilee tuleeko hiki jos väittää:D


      • Motocross ajaja
        crf80f kirjoitti:

        Ajoin tässä tänää "suomienskaa" noin 5-10 km/h vauhdilla semmosen 0.5 kilometrin pätkän ja tuli jo siinä hiki ;) Että saa mennä mopojat kokeilee tuleeko hiki jos väittää:D

        On se raskasta mutta se kyllä riippuu mikä kuutioisella ajaa ite ajan 85cc ja 20minaaki alkaa ja tuntuu lihaksissa eihän crossissa siis hengästy mutta se on fyysiseti raskasta


      • Motocross ajaja
        Motocross ajaja kirjoitti:

        On se raskasta mutta se kyllä riippuu mikä kuutioisella ajaa ite ajan 85cc ja 20minaaki alkaa ja tuntuu lihaksissa eihän crossissa siis hengästy mutta se on fyysiseti raskasta

        Eli ajoin sen 20minaa 1,9km radalla


      • jhg
        Motocross ajaja kirjoitti:

        Eli ajoin sen 20minaa 1,9km radalla

        mun kaveri viel väittää et sitä voi ajaa kuka tahasa


      • Anonyymi

        Nii se on ärsyttävää


    • CR250

      ...sen tietää, kun käy ajamassa. Kesällä crossi ja talvella kelkkailu, mutta näistä motocross on "hikisempää" puuhaa.

      Ranteet on meikäläisellä ripulia muutaman kierroksen jälkeen n. 10 min., jolloin joutuu huilimaan kotvasen. Tietysti tuo käsien ja jalkojen kipeytyminen riippuu paljon rataprofiilista. Patikkoinen, mutkikas ja reiluilla korkeuseroilla varustettu rata imasee mehut miehestä äkkiä.

      Missään muussa lajissa ei hiki kirpoa samalla tavalla ja yhtä nopeasti.

      • enskaa ja crossia

        onhan nää soolopyörätkin raskaita mutta kerran vahingossa sai porukka houkuteltua sivaricrossin (suomen huippu kuskeja) kartturiksi ja pärkkele sehän olikin karmea 5min


      • laji, sen lupaan
        enskaa ja crossia kirjoitti:

        onhan nää soolopyörätkin raskaita mutta kerran vahingossa sai porukka houkuteltua sivaricrossin (suomen huippu kuskeja) kartturiksi ja pärkkele sehän olikin karmea 5min

        kokeiltu on ;) suomalaiset ei enään pärjää maailmalla ja voi tässä samaan syssyyn kertoa syyn ! koululaiset 7 - 17 v 65 % heistä on läskejä eli ylipainosia, jos hienosti sanotaan. tämä pullamössö sukupolvi ei nouse suosta vaikka tilataan pekkaniska nostamaan ! eli treenataan liian vähän ! unohdetaan esim lenkkeily. nyt meillä muutama lupaava crossipoika kasvamassa, heistä ei kuitenkaan tule vehkosia jos sama tyyli jatkuu. jos erä kestää esim 30 min. pitää treeneissä ajaa taysillä 55 min. sen jälkeen tauko ja ajaan vielä 35 min TÄYSILLÄ .
        sitten tullaan siihen mikä tekee miehen. kotimatkalla kun se isi ajaa sitä pakua / tai vetää kärryä !! noin 5 - 8 km ennen kotipihaa poika potkastaan pientareelle lenkkarit jalkaan ja juosten kotiin ! ei tarvi sen jälkeen unta houkutella. sama taas seuraavana päivänä. jos sattuu oleen paska keli eli sade yms. niin listään treeniä 60 min 40 min ja juostaan sen vika kymppi kotiin. jos vielä lisäksi on rahaa harrastaa ja lahjoja crossin, niin menestys on taatu. jos istuu paljon busissa tulee hyvä busissaistuja. jos ajaa paljon krossia tulee hyväksi crossikuskiksi, eli onko vaikeeta ?


      • olen ennustaja "
        laji, sen lupaan kirjoitti:

        kokeiltu on ;) suomalaiset ei enään pärjää maailmalla ja voi tässä samaan syssyyn kertoa syyn ! koululaiset 7 - 17 v 65 % heistä on läskejä eli ylipainosia, jos hienosti sanotaan. tämä pullamössö sukupolvi ei nouse suosta vaikka tilataan pekkaniska nostamaan ! eli treenataan liian vähän ! unohdetaan esim lenkkeily. nyt meillä muutama lupaava crossipoika kasvamassa, heistä ei kuitenkaan tule vehkosia jos sama tyyli jatkuu. jos erä kestää esim 30 min. pitää treeneissä ajaa taysillä 55 min. sen jälkeen tauko ja ajaan vielä 35 min TÄYSILLÄ .
        sitten tullaan siihen mikä tekee miehen. kotimatkalla kun se isi ajaa sitä pakua / tai vetää kärryä !! noin 5 - 8 km ennen kotipihaa poika potkastaan pientareelle lenkkarit jalkaan ja juosten kotiin ! ei tarvi sen jälkeen unta houkutella. sama taas seuraavana päivänä. jos sattuu oleen paska keli eli sade yms. niin listään treeniä 60 min 40 min ja juostaan sen vika kymppi kotiin. jos vielä lisäksi on rahaa harrastaa ja lahjoja crossin, niin menestys on taatu. jos istuu paljon busissa tulee hyvä busissaistuja. jos ajaa paljon krossia tulee hyväksi crossikuskiksi, eli onko vaikeeta ?

        onhan meillä nyt tämä lupaava suomenvirolainen mösjöö gullas, hänestä toivon seuraavaa MM kuskia joka menestyisi siis MX 1 MX 2 ( mx 3 taso ? ) vaaaaan pahoin pelkään että hänelle käy samoin kuin muille lupaksille, eli siirtyvät muutamassa vuodessa enskapuolelle, siellä voi kuski saada jopa palkkaa ajosta !!


    • ihan kuinka vaan

      mutta onhan suomessa paljon hyviä endurokuskeja ja myös lupaavia tulevaisuuteen katsottuna. ja jos mietitään niin onhan suomessa paremmat mahdollisuudet ajaa enduroa kuin crossia. (Vaikka itse ajan crossia) suomihan on metsäinen maa.

    • Kuntoa lisää

      Enskaa muutama kilsa mettässä niin on kunto loppu,kuumalla ilmalla ei viitti edes koittaa,on muuten aina juomareppu mukana ja silti väsyy sunnuntaikuski välittömästi.

      Kädet hyytyy ja kunto loppuu ja sen jälkeen ei uskalla ajaa kun on loukkaantumisen vaara suuri...

    • Harraste mopoilija

      on rankaa touhua!. Itselläni kohtuu kunto 12min 3050m juosten syke noin 170. kaksi tuntia cc-kisaa keskisyke 187 ja max 203.

      • Miiska73

        Näinhän se on alkuunsa , mutta tuolla kunnolla päästään suomen tasolla hyvin pitkälle, jos tekniikka ja ajorutiini on kunnossa.

        Jos hölkkää 10km, 30min, se ei tarkoita, että olisi hyvä ajaan crossia ! Tarvitaan todella paljon muutakin kun pelkästään hyvää fysiikkaa.
        Tosin hyvällä fysiikalla voi korvata hieman huonompaa tekniikkaa.

        Itselläni on ikää sen verran, että aktiiviset ajelut on jäänyt vähemmälle. En juokse 12min lähellekkään 3000m, mutta pystyn vetämään edelleen crossierät helposti läpi ja käsittäkseni vieläkin keskitasoa reilusti kovemalla vauhdilla.

        Eiköhän se ainakin itselläni mene enemmän tuonne tekniikan ja ajorutiinin puolelle tämä nykyinen jaksaminen, kun hyvän fysiikan.


    • bigborekit

      Kyllä se laji kunto on mikä ratkaisee, eli ajorutiini. Itse kyllä juoksen helposti yli 3000m kuupperissa, mutta talvella kun kokeilien eskaa 15vuoden tauon jälkeen olin 10min jälkeen ihan hapoilla. Johtui varmaan osittain siitä kun oudokseltaan jännitti liikaa, mutta aikoinaan kun ajettua tuli niin olihan se rankkaa. Bike lehtihän teetätti takavuosina Vierumäellä sen aikaisille crossi ja enskamiehille huippu-urheilijoille suunnatun kuntotestin. Tulokset muistaakseni olivat "vain" tyydyttäviä.

    • ma11
    • Anonyymi

      Enduro on mailman rankin laji todistetusti muita yhtä rankkoja lajeja ei ole muita kun motocrosh

    • Anonyymi

      Niin, se istuminen siinä pyörän päällä jää kyllä mutkiin, tapeilla muuten pääasiassa. Monet kirjoittaneetkin tuosta käsien puutumisesta, vaatii nimittäin oman aikansa ennenkuin osaa riittävän rennosti ajaa, sit alkaa menemää tuo ongelma ohi.

    • Anonyymi

      Vaatii hyvää kuntoa kädet puutui hieman

    • Anonyymi

      Olen harrastanut motocrossia ja enduroa ihan harrastuksena ja ei mitään suuria tavoitteita, vaan hauskan pitoa., Mua vaan vaivaa se että joillekin se on itsetunnon pönkittämisen tarve ja ärsyttää kuulemma minun ajotyyli. Ajan ihan kohtuullisen hyvin ja parantanut ajoa asteittain. Uskallan ajaa jo mäkiä ylös ja alas hiekkakuopassa. Radallakin oon käyny ja ajanut jäälläkin. Minulle se on mukava laji ja se vaatii fyysisesti paljon.

    • Anonyymi

      Motogross on raskasta ja siinä tulee hiki jos osaa ajaa!!!!

    • Anonyymi

      Pari crossierää käy hyvästä palauttavasta treenistä Endurotreenien päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe