itse tehdyn perukirjan palkkio?

perunki

Saako itse tehdyn perukirjan tekokustannuksia laittaa perukirjaan kuluiksi hautajaiskulujen tapaan?

Olen tehnyt itse isäni perukirjan. Kyseessä on omaisuuden luettelointi ja ositus ensimmäisen puolison kuoltua (asunto-osake tärkein omaisuus). Ei hirveän työläs homma mutta ei ihan kaikkein yksinkertaisinkaan tilanne. Kirjastossa tutustuin alan kirjoihin ja perintökaareen yms. Työtunteina koko touhuun meni ehkä 20-30.

Voisko tässä tilanteessa laittaa esim 100-200e maksetuksi vainajan varoista minulle perunkirjoituskorvaukseksi vai alkaako verottaja ihmettelmään moista korvausta? Taitaa olla niin että verottaja katsoo sitten aikanaan onko palkkio ilmoitettu omassa tuloverotuksessani...

8

6316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jpenyt

Itse laiton isän perukirjan selvitys kustannuksiin n.1000 eur varsinainen perukirja teko 450 eur. Ja sen lisäksi vielä täydennysperukirjan selvityksestä teosta 700 eur. Kaikki vain aiheutuneita ns. kulukorvauksia. Ja kyseessä KK kuolinpesä. Kaikki tietysti eriteltyinä!

Siis ei ole kysymys palkkiosta vaan aiheutuneiden kulujen korvauksesta. (menetetty työaika, km, päivärahat ja jne.)

"Voisko tässä tilanteessa laittaa esim 100-200e maksetuksi vainajan varoista minulle perunkirjoituskorvaukseksi vai alkaako verottaja ihmettelmään moista korvausta"

Tuommoista pikkusummaa verottaja EI VARMASTI ihmettele!

• yx tavallinen

Jopa oli kallis perunkirjoitus, 2.150 euroa! Jos verottaja veloittamasi "menetetyn työajan" (menetitkö palkkatuloa?!), "päivärahat" yms. hyväksyi kulukorvauksena, niin ei voi muuta kuin ihmetellä ja onnitella sinua!

Jos kuolinpesä maksaa palkkiota osakkaalle, sen tulee toimittaa palkkiosta ennakonpidätys ja palkkion saajan tulee ilmoittaa palkkio veroilmoituksessaan. Tämä ei ole kannattavaa, jos tuo palkkion saaja on rintaperillinen, sillä perintövero 1. veroluokassa on oleellisesti alhaisempi kuin palkkiosta maksettava tulovero. Kannattaa vaikka sopia muiden perillisten kanssa, että työn tekijä saa perinnönjaossa työn korvaukseksi hieman enemmän kuin muut.

Toki todellisten kulujen korvaaminen kulut omasta pussistaan maksaneelle on aivan oikein, siinähän on kysymys pesän velasta. Mutta perunkirjoituspalkkion naamioiminen kulukorvaukseksi päivärahoineen ym. on niin paksua, että on ihme, jos sellainen menee noin vain läpi verottajalla.

• jpenyt
        yx tavallinen kirjoitti:

Jopa oli kallis perunkirjoitus, 2.150 euroa! Jos verottaja veloittamasi "menetetyn työajan" (menetitkö palkkatuloa?!), "päivärahat" yms. hyväksyi kulukorvauksena, niin ei voi muuta kuin ihmetellä ja onnitella sinua!

Jos kuolinpesä maksaa palkkiota osakkaalle, sen tulee toimittaa palkkiosta ennakonpidätys ja palkkion saajan tulee ilmoittaa palkkio veroilmoituksessaan. Tämä ei ole kannattavaa, jos tuo palkkion saaja on rintaperillinen, sillä perintövero 1. veroluokassa on oleellisesti alhaisempi kuin palkkiosta maksettava tulovero. Kannattaa vaikka sopia muiden perillisten kanssa, että työn tekijä saa perinnönjaossa työn korvaukseksi hieman enemmän kuin muut.

Toki todellisten kulujen korvaaminen kulut omasta pussistaan maksaneelle on aivan oikein, siinähän on kysymys pesän velasta. Mutta perunkirjoituspalkkion naamioiminen kulukorvaukseksi päivärahoineen ym. on niin paksua, että on ihme, jos sellainen menee noin vain läpi verottajalla.

2.150 euroa kattaa nippanappa kulut sen verran joutui kulkemaan pitkin Suomea.

Varsinainen perunkirjoituspalkkio maksettiin maksettiin erikseen.

• ammattilainen
        jpenyt kirjoitti:

2.150 euroa kattaa nippanappa kulut sen verran joutui kulkemaan pitkin Suomea.

Varsinainen perunkirjoituspalkkio maksettiin maksettiin erikseen.

mitä ihmeen kulkemista ympäri Suomen perunkirjoituksen teko edellyttää? Ettei olisi olleet jotain muuta, esim. perinnönjakoon liittyviä.

• jpenyt
        ammattilainen kirjoitti:

mitä ihmeen kulkemista ympäri Suomen perunkirjoituksen teko edellyttää? Ettei olisi olleet jotain muuta, esim. perinnönjakoon liittyviä.

Kun vainaja asui Espoossa(asunto), vainajan talo (oli myynnissä avio-eron takia) ja pankki/tallelokero, yritys ja kotipaikka ovat Turussa ja yksi tallelokero/tili Tampereella.
        Kirjanpitäjä Tampereella ja vielä lopetettava yritys Porvoossa. Ja kun itse asuu Jyväskylässä, niin kilometrejä tulee.

Ei todellakaan ole ollut yksinkertaisimpia kuolinpesiä. Ja täydennys perunkirjoituksia on vielä luvassa.

• Lain vierestä

Itse otin oalkkiota isän perunkirjoituksesta 200 euroa. En ilmoitellut sitä tuloinani eikä ole verottajasta kuulunut mitään.

Ei verottaja nyt joka pikkusummaa seuraa.

• mutta,,,

... tuskin noin pienen summan kanssa on syytä lähteä urheilemaan. Rikos on se on pienikin.

• perunki
        mutta,,, kirjoitti:

... tuskin noin pienen summan kanssa on syytä lähteä urheilemaan. Rikos on se on pienikin.

Jos laitan 200e kuluina perukirjaan niin säästämme perintöveroissa n. 25e. Siskoni saa laittaa perunkirjoituksen palkkion tuloina verotukseensa koska hänellä ei ole tältä vuodelta oikeastaan mitään tuloja ja hän olisi sen voinut hyvin kirjoitaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17303
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      5122
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      301
      2823
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      155
      2169
    5. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      33
      1963
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      23
      1717
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      140
      1678
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      409
      1606
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1487
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      14
      1379
    Aihe