Murmanskin alueen tiet talvella?

TKS

Onko kenelläkään kokemuksia Murmanskin alueen teiden kunnosta talviaikaan?

Tarkoituksena on yhden projektin merkeissä mennä Murmanskin alueelle. Ajankohta: 03.-12.03.2006. Autolla menemistä ainakin toistaiseksi priorisoin junaan nähden, elleivät mahdolliset hirmupakkaset saa toisiin aatoksiin. Matkareitti: Ivalosta Raja-Jooseppiin -> Murmanskiin -> Olenegorsk -> Montshegorsk -> Apatiitti&Kirovsk -> ehkä Poljarnie Zori&Kantalahti -> Alakurtin&Sallan kautta Suomeen.

19

2016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohon aikaan siellä tiet ovat kohtuullisessa kunnossa ennenkuin alkavat sulaa. Sulaminen tapahtuu sitten autonrenkaiden avustamana kovin epätasaisesti ja sikäläinen tiekarhu on liian kevyt poistamaan jäätä tien pinnasta. Yleensä toukokuu on vaikein aika.

      Tietenkin mahdollinen lumimyrsky saa elämän tuntumaan seikkailuluta, koska lumiaurat saavat tiet auki "pikkuhiljaa".

      Pakkanen ei ole nimenomaan Murmanskissa suuri ongelma, koska jäämeri on aina auki ja pitää hurjemmat pakkaset loitolla.

    • E.G

      Rohkeasti vaan reissuun. Tiet ovat suht hyvässä kunnossa talvella. Keväällä kannattaa välttää huonoja teitä. Lisäksi lumien sulamisen aikaan kannattaa varautua yllätyksiin. Kerran meinasi itselleni sattua vahinko. nollakeli, tie luminen vaan olipa mutkassa parin metrin leveä loskakohta ja silloin meinasi auto lähteä lapasesta 90km/h nopeudessa.

      • TKS

        Oletko sitten ajellut Murmanskin alueen teillä talvella? Eniten minua mietityttää vain mahdolliset tujut pakkaset, vaikka Murmanskissa vähän lauhempaa voikin olla, niin Montshegorkissa, Apatiitissa ja Kirovskissa, Kantalahdesta ja Alakurtista puhumattakaan voi olla aika kipakat pakkaset ja auton toimivuus on aina kyseenalaista, kun ei saane lämmitysjohdoillakaan vedettyä moottoria esilämpimäksi missään. Lumiset tiet eivät mietitytä, ne on jo Karjalassa koettu.


      • arktika
        TKS kirjoitti:

        Oletko sitten ajellut Murmanskin alueen teillä talvella? Eniten minua mietityttää vain mahdolliset tujut pakkaset, vaikka Murmanskissa vähän lauhempaa voikin olla, niin Montshegorkissa, Apatiitissa ja Kirovskissa, Kantalahdesta ja Alakurtista puhumattakaan voi olla aika kipakat pakkaset ja auton toimivuus on aina kyseenalaista, kun ei saane lämmitysjohdoillakaan vedettyä moottoria esilämpimäksi missään. Lumiset tiet eivät mietitytä, ne on jo Karjalassa koettu.

        minulla on kokemuksia lähinnä tammikuulta. Yksi yö ajelin -45 asteen pakkasessa Muramanskista Sallaan Nivalla - silloin voi todella väittää ohjausta raskaaksi. Pakkasilla vedeltiin jollain kaapelilla sähköä lohkoon ja hyvin käynnistyi. Yllätyksiä jää joskus aiheutti mm. nelipyöräluistoa kun koetin moottorijarrutuksella hillitä menoa alamäessä, samoin muutaman kerran tuli rekka poikittain vastaan jäisillä mäillä. Toisaalta monesti oli yli 150 lasissa hyvillä talvikeleillä (teiden parannuttua olin vaihtanut sen nivan jo muihin menopeleihin). Hyvää matkaa, mukava reitti sinulla, vain Kovdorin olisin lisännyt listaan, kateeksi käy.


      • E.G
        TKS kirjoitti:

        Oletko sitten ajellut Murmanskin alueen teillä talvella? Eniten minua mietityttää vain mahdolliset tujut pakkaset, vaikka Murmanskissa vähän lauhempaa voikin olla, niin Montshegorkissa, Apatiitissa ja Kirovskissa, Kantalahdesta ja Alakurtista puhumattakaan voi olla aika kipakat pakkaset ja auton toimivuus on aina kyseenalaista, kun ei saane lämmitysjohdoillakaan vedettyä moottoria esilämpimäksi missään. Lumiset tiet eivät mietitytä, ne on jo Karjalassa koettu.

        On tullut ajeltua talvella Murmanskin suunnalla.
        Kyllähän bensa autolla pärjää vaikka onkin reilummat pakkaset. Diesel autolla en kovien pakkasten aikaan lähtisi. Toisaalta riippuu vähän minkälainen auto. vähän karmi erään kerran kun auto seisoi pari päivää pakkasessa (-32) mutta käynnistymiseen edes tarvittu lohkolämppäriä, eli kyllä kunnossa olevalla autolla pärjää


      • TKS
        arktika kirjoitti:

        minulla on kokemuksia lähinnä tammikuulta. Yksi yö ajelin -45 asteen pakkasessa Muramanskista Sallaan Nivalla - silloin voi todella väittää ohjausta raskaaksi. Pakkasilla vedeltiin jollain kaapelilla sähköä lohkoon ja hyvin käynnistyi. Yllätyksiä jää joskus aiheutti mm. nelipyöräluistoa kun koetin moottorijarrutuksella hillitä menoa alamäessä, samoin muutaman kerran tuli rekka poikittain vastaan jäisillä mäillä. Toisaalta monesti oli yli 150 lasissa hyvillä talvikeleillä (teiden parannuttua olin vaihtanut sen nivan jo muihin menopeleihin). Hyvää matkaa, mukava reitti sinulla, vain Kovdorin olisin lisännyt listaan, kateeksi käy.

        Kovdoriin sitten toivottavasti kesällä, aikataulu ei salline mennä tällä kertaa sinne, on kyse ehkä noin 70% ei-huvimatkasta. Onko muuten mielenkiintoinen kaupunki keskellä Itä-Lapin ja Kuolan rajakorpea?

        Tästä jos selvitään, niin sitten joku toinen kevättalvi autolla Arkangeliin tai Kotlasin kautta Syktyvkariin. Lähdetkö Arktika mukaan? ;)


      • arktika
        TKS kirjoitti:

        Kovdoriin sitten toivottavasti kesällä, aikataulu ei salline mennä tällä kertaa sinne, on kyse ehkä noin 70% ei-huvimatkasta. Onko muuten mielenkiintoinen kaupunki keskellä Itä-Lapin ja Kuolan rajakorpea?

        Tästä jos selvitään, niin sitten joku toinen kevättalvi autolla Arkangeliin tai Kotlasin kautta Syktyvkariin. Lähdetkö Arktika mukaan? ;)

        on noin 30000 asukkaan kaivoskaupunki. Avolouhos taitaa nykyisin olla 300 m syvä, pohjalla turbiinit puskemassa kaasut ylös etteivät dumpperikuskit tukehdu. Luonnonrikkauksiltaan Kovdorin massiivi on ainutlaatuinen; sieltä löytyy noin 80 %mineraalikartan otsakkeista. Itse geologiasta täysin ymmärtämättömänä en voinut olla vaikuttumatta kun uuniin heitetty kivi paisui kymmenkertaiseksi, monet muutkin mineraalit olivat mielenkiintoisia. Neukkuajan lopullakin kaupunkia pidettiin yhtenä Murmanskin alueen rikkaimmista.

        Kovdorista itse pidin ihmisten takia. Aiemmin kaupunki oli vähän suljetun maineessa ja osa populaa oli siirretty sinne puoli vuosisataa sitten rangaistuksena. Näistä syistä ulkomaiset matkailijat ovat vieläkin aika harvinaisia, työn puolesta sinne jotkut eksyvät. Kun kaupungissa on vain pari yökerhoa ja hyvää raflaa oli paikallisten kanssa todella helppoa päästä aitoon kanssakäymiseen josta puuttui turistipaikkojen kaupalliset piirteet. Öisin kaduilla pystyi kulkemaan häiritsemättä, jos jollekin jotain sattui niin miliisi hoiti asiat ilman korruptiota saaden jopa rötöstelijät kiinni ja palauttaen viedyt tavarat.

        Itseäni miellytti se että paikalliset joskus kaappasivat minut kapakasta matkaansa yksityisbileisiinsä ja porukka kyllä osasi juhlia kuin viimeistä päivää. On tällaisia paikkoja on muitakin joita matkailu ei ole pilannut, itselleni Kovdor on vain tutuin.

        Niin ja valitettavasti en nyt lähde mukaan kesäretkelle Arkangeliin, satuin jokunen vuosi sitten pääsemään tällä kertaa onnellisiin naimisiin ja keskityn iloittelemaan perheen parissa.


      • TKS
        arktika kirjoitti:

        on noin 30000 asukkaan kaivoskaupunki. Avolouhos taitaa nykyisin olla 300 m syvä, pohjalla turbiinit puskemassa kaasut ylös etteivät dumpperikuskit tukehdu. Luonnonrikkauksiltaan Kovdorin massiivi on ainutlaatuinen; sieltä löytyy noin 80 %mineraalikartan otsakkeista. Itse geologiasta täysin ymmärtämättömänä en voinut olla vaikuttumatta kun uuniin heitetty kivi paisui kymmenkertaiseksi, monet muutkin mineraalit olivat mielenkiintoisia. Neukkuajan lopullakin kaupunkia pidettiin yhtenä Murmanskin alueen rikkaimmista.

        Kovdorista itse pidin ihmisten takia. Aiemmin kaupunki oli vähän suljetun maineessa ja osa populaa oli siirretty sinne puoli vuosisataa sitten rangaistuksena. Näistä syistä ulkomaiset matkailijat ovat vieläkin aika harvinaisia, työn puolesta sinne jotkut eksyvät. Kun kaupungissa on vain pari yökerhoa ja hyvää raflaa oli paikallisten kanssa todella helppoa päästä aitoon kanssakäymiseen josta puuttui turistipaikkojen kaupalliset piirteet. Öisin kaduilla pystyi kulkemaan häiritsemättä, jos jollekin jotain sattui niin miliisi hoiti asiat ilman korruptiota saaden jopa rötöstelijät kiinni ja palauttaen viedyt tavarat.

        Itseäni miellytti se että paikalliset joskus kaappasivat minut kapakasta matkaansa yksityisbileisiinsä ja porukka kyllä osasi juhlia kuin viimeistä päivää. On tällaisia paikkoja on muitakin joita matkailu ei ole pilannut, itselleni Kovdor on vain tutuin.

        Niin ja valitettavasti en nyt lähde mukaan kesäretkelle Arkangeliin, satuin jokunen vuosi sitten pääsemään tällä kertaa onnellisiin naimisiin ja keskityn iloittelemaan perheen parissa.

        Niin, niin, mutta enhän minä kesämatkaa tarjonnutkaan vaan kevättalvimatkaa sinne Syktyvkariin. :)

        Mitä vielä tulee Murmanskin alueen kaupunkeihin, niin luulisin, että siellä Murmanskia ja ehkä Kirovskin laskettelutouhuja lukuunottamatta kaupungeista puuttuu turistipaikkojen kaupalliset piirteet. Vai lienenkö mahdollisesti väärässä? Kovdor vaan näyttäisi olevan mukavasti syrjäisin. Onko tie Kovdoriin muuten kunnoltaan millainen?


      • katja.jkl
        TKS kirjoitti:

        Niin, niin, mutta enhän minä kesämatkaa tarjonnutkaan vaan kevättalvimatkaa sinne Syktyvkariin. :)

        Mitä vielä tulee Murmanskin alueen kaupunkeihin, niin luulisin, että siellä Murmanskia ja ehkä Kirovskin laskettelutouhuja lukuunottamatta kaupungeista puuttuu turistipaikkojen kaupalliset piirteet. Vai lienenkö mahdollisesti väärässä? Kovdor vaan näyttäisi olevan mukavasti syrjäisin. Onko tie Kovdoriin muuten kunnoltaan millainen?

        Eli oletko / onko joku muu käynyt aikaisemmin Syktyvkarissa tai ylipäätään Komissa? Millainen kaupunki on ja mitä siellä on nähtävää? Sinne pitäisi lähteä lähiaikoina, ei tosin autolla... Kuvissa ainakin näyttää mukavalta: http://photobucket.com/albums/v505/fire_81_/Syktyvkar/
        Suomenkielisiä juttuja ei vaan ole juuri missään, eli tieto kiinnostaisi.


      • arktika
        TKS kirjoitti:

        Niin, niin, mutta enhän minä kesämatkaa tarjonnutkaan vaan kevättalvimatkaa sinne Syktyvkariin. :)

        Mitä vielä tulee Murmanskin alueen kaupunkeihin, niin luulisin, että siellä Murmanskia ja ehkä Kirovskin laskettelutouhuja lukuunottamatta kaupungeista puuttuu turistipaikkojen kaupalliset piirteet. Vai lienenkö mahdollisesti väärässä? Kovdor vaan näyttäisi olevan mukavasti syrjäisin. Onko tie Kovdoriin muuten kunnoltaan millainen?

        ajelin yksi talvi Kovdoriin 160 km lasissa ja rinnakkain oli kolme autoa eli tie hyvä ja leveä vain yksi mutka Jenan tienoilla oli yllättävän tiukka. Kaupallisia piirteitä olen vähiten havainnut Kovdorin lisäksi Poljarnyi Zorissa ja Kantalahdessa.


      • TKS
        arktika kirjoitti:

        ajelin yksi talvi Kovdoriin 160 km lasissa ja rinnakkain oli kolme autoa eli tie hyvä ja leveä vain yksi mutka Jenan tienoilla oli yllättävän tiukka. Kaupallisia piirteitä olen vähiten havainnut Kovdorin lisäksi Poljarnyi Zorissa ja Kantalahdessa.

        No sinähän olet sitten kunnon rallimies siinä missä paikallisetkin :) Kerropa muuten, missä on sinun mielestä Murmanskin alueella/Karjalassa parhaat tiet painaa talla pohjassa. Koirinojan Murheen ristiltä Petroskoihin päin on ainakin 40-60km tosi hyvää uutta tietä ajella niin paljon kuin sielu sietää (ja myös vähän liikennettä), samaten Puutoisista kohti Arkangelin alueen rajaa on vastaavasti myös kymmeniä kilometrejä melkein viivasuoraa ja leveää hyvää asfalttia ja liikennettä erittäin vähän. Parhaat tiet tehdään näköjään sinne, missä niillä on vähiten käyttäjiä :)


      • MaM

      • arktika
        TKS kirjoitti:

        No sinähän olet sitten kunnon rallimies siinä missä paikallisetkin :) Kerropa muuten, missä on sinun mielestä Murmanskin alueella/Karjalassa parhaat tiet painaa talla pohjassa. Koirinojan Murheen ristiltä Petroskoihin päin on ainakin 40-60km tosi hyvää uutta tietä ajella niin paljon kuin sielu sietää (ja myös vähän liikennettä), samaten Puutoisista kohti Arkangelin alueen rajaa on vastaavasti myös kymmeniä kilometrejä melkein viivasuoraa ja leveää hyvää asfalttia ja liikennettä erittäin vähän. Parhaat tiet tehdään näköjään sinne, missä niillä on vähiten käyttäjiä :)

        tie on parhaita pohjoisessa. Vastaavia suoria löytyy useita Kantalahti Murmask välillä, mutta liikennettäkin on enemmän. Pitäisin nopeudet kuitenkin alle 200 - tallan pohjaanlyönti voi kostautua koska joitain yllättäviä heittoja/kuoppia ei aina huomaa ajoissa; samoin esim. Immandra järven/ydinvoimalan lähellä tie voi olla yllättävän liukas. Voimala päästää jäähdtysvedet vesistöön ja -20 asteen pakkasessakin lähes koko järvi tien varressa on sula, ilmassa on höyryä jne jolloin liukkautta ei heti arvaa. Tälläkin osuudella on useita muistotauluja tien varressa kuvaten henkilöitä jotka arvasivat väärin. Talvella ja kesälläkin reunojen kanssa saa olla tarkkana kun eivät ole viistettyjä vaan ero voi olla 20 senttiäkin(aurattu/auraamaton osa tai asfaltti/hiekkaosa). Mukava siellä kuitenkin on ajella eikä kiirettäkään tarvi aina pitää. Vain kerran olen Murmanskin alueella ulos ajanut, mutta silloinkin olin krapulassa, väsytti ja muutenkin vitutti mennä takaisin Suomeen. Ylinopeus ja muutkin sakot ovat olivat minulla vain muutaman taalan luokkaa.


      • TKS
        arktika kirjoitti:

        tie on parhaita pohjoisessa. Vastaavia suoria löytyy useita Kantalahti Murmask välillä, mutta liikennettäkin on enemmän. Pitäisin nopeudet kuitenkin alle 200 - tallan pohjaanlyönti voi kostautua koska joitain yllättäviä heittoja/kuoppia ei aina huomaa ajoissa; samoin esim. Immandra järven/ydinvoimalan lähellä tie voi olla yllättävän liukas. Voimala päästää jäähdtysvedet vesistöön ja -20 asteen pakkasessakin lähes koko järvi tien varressa on sula, ilmassa on höyryä jne jolloin liukkautta ei heti arvaa. Tälläkin osuudella on useita muistotauluja tien varressa kuvaten henkilöitä jotka arvasivat väärin. Talvella ja kesälläkin reunojen kanssa saa olla tarkkana kun eivät ole viistettyjä vaan ero voi olla 20 senttiäkin(aurattu/auraamaton osa tai asfaltti/hiekkaosa). Mukava siellä kuitenkin on ajella eikä kiirettäkään tarvi aina pitää. Vain kerran olen Murmanskin alueella ulos ajanut, mutta silloinkin olin krapulassa, väsytti ja muutenkin vitutti mennä takaisin Suomeen. Ylinopeus ja muutkin sakot ovat olivat minulla vain muutaman taalan luokkaa.

        Olet Jyväskylästä, saanko muuten udella, mistä syistä mielenkiintosi kohdistuu Venäjällä juuri Murmanskin alueelle? Oletko kenties Lapista kotoisin tai työtehtävien kautta tutustunut alueeseen?

        Mun pelillä ei kyllä pääse 170 km/h kovempaa, että 200 raja jää kyllä rikkomatta. Sinulla taitaa olla ihan kunnon mylly kulkupelissäsi. Kiitos paljon vinkeistä, kun kävin viimeksi Murmanskissa kesäkuussa 2004, niin mietinpähän vain, että millainen tie Kovdoriinkin mahtaa mennä, mutta enää ei tarvitse miettiä, vaan käydä siellä silloin kun huvittaa.


      • arktika
        TKS kirjoitti:

        Olet Jyväskylästä, saanko muuten udella, mistä syistä mielenkiintosi kohdistuu Venäjällä juuri Murmanskin alueelle? Oletko kenties Lapista kotoisin tai työtehtävien kautta tutustunut alueeseen?

        Mun pelillä ei kyllä pääse 170 km/h kovempaa, että 200 raja jää kyllä rikkomatta. Sinulla taitaa olla ihan kunnon mylly kulkupelissäsi. Kiitos paljon vinkeistä, kun kävin viimeksi Murmanskissa kesäkuussa 2004, niin mietinpähän vain, että millainen tie Kovdoriinkin mahtaa mennä, mutta enää ei tarvitse miettiä, vaan käydä siellä silloin kun huvittaa.

        olen alunperinkin, Barentsin (erityisesti Murmanskin) alueella tein hankehommia -90-luvun, millenimin kunniaksi Balkanille muutamaksi vuodeksi - siinä historiaa; nyt hankejuttuja toistaiseksi täältä käsin.


    • Akuli

      Muuten tiet on kunnossa(lumi ja jää paikkaa tien kuopat). Ainut ongelma voi olla lumimyrsky,Montshegorskista etelään voi tie olla tukossa joskus. Ajele päiväsaikaan jos kelit on huonot.
      Arkhangelsk on positiivinen elämys, mutta paikallisten kielitaito(enkku) on heikko.
      Kurvaa myös Kirovskiin jos laskettelu kiinnostaa.
      Onnea matkaan!

    • huhhuhh

      ... lienee kuitenkin varmin härveli, jolla voi lähestyä äitivenäjän rintamaita. Talvisaikaan.

    • Anonyymi

      Rekalla parempi talvella kuin kesällä.

    • Anonyymi

      The Moscow Timesissä oli juttu että Venäjän valtion tielaitoksen kunnossapito budjetti on leikattu liki nollaan ja kaikki varat on siirretty armeijan käyttöön Ukrainan sodassa. Eli mitään korjauksia ja uusia teidenrakentamis tai parantamisprojekteja ei aloiteta. Vaikuttaa myös yleiseen teiden kunnossapitoon.

      Ja jokainen joka on ajanut Venäjällä varsinkin sivuteillä tietää mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe