oireet kilpirauhasensyövässä

liina

Yleisin oirehan kilpirauhasen syövässä taitanee olla patti kaulalla, mutta vaikka netistä etsin, en muita oireita löytänyt. Onko kenelläkään erilaista kokemusta?

31

55996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HPH

      * kyhmy kaulalla (joskus kyhmyssä voi tuntua kipua sitä tunnustellessa, mutta yleensä näin ei käy) Kyhmy kaulassa on tutkittava aina.

      * mahdollinen imusolmukkeiden suureneminen kaulalla

      * kaulanrakenteisiin levinnyt syöpä voi aiheuttaa äänenkäheyttä ja nielemishäiriöitä

      • hoito?

        eli miten hoidetaan? ja missä yleensä patti on? onko se ihan leuan alla vai? se voi kyllä olla yksilöllistä, mutta?


      • hoito? lisää x)

        entä kuinka nopeasti syöpä voi levitä?


      • minä

        että voiko patti kaulalla olla joku muukin kuin syöpä?


      • HPH
        hoito? kirjoitti:

        eli miten hoidetaan? ja missä yleensä patti on? onko se ihan leuan alla vai? se voi kyllä olla yksilöllistä, mutta?

        Kilpirauhasen syövän hoito riippuu siitä, millainen syöpä siinä olisi.

        ANAPLASTINEN SYÖPÄ
        Leikkaus, sädehoito ja solusalpaajahoito. Ennuste on kuitenkin huono.

        MEDULLAARINEN SYÖPÄ
        Syövän hoidossa pyritään kilpirauhasen täydelliseen poistoon. Ei anneta radiojodia. Leikkauksen yhteydessä todetut kaulan alueen imusolmukkeissa olevat etäpesäkkeet pyritään poistamaan. Medullaarisen syövän edenneessä vaiheessa voidaan harkita myös kaulan alueen ulkoista sädehoitoa ja solusalpaajia.

        PAPILLAARINEN JA FOLLIKULAARINEN SYÖPÄ
        Poistetaan leikkauksella. Leikkauksen jälkeen annetaan yleensä radiojodihoitoa, joka tuhoaa loput terveestä kilpirauhasesta. Radiojodihoito vähentää taudin uusiutumista ja helpottaa taudin myöhempää seurantaa. Radiojodihoidon jälkeen potilaalle annetaan kilpirauhashormonia, tyroksiinia.

        PIILEVÄ ELI OKULTTI PAPILLAARINEN SYÖPÄ

        Kirurginen poisto riittää hoidoksi.

        Patti ei ole leuan alla. Eikä se niin yksilöllistä voi olla. Patti on kaulassa/kurkussa se kohdan luona, joka liikahtaa nielaistessa. Katso kuva, patin normaali kohta on nimetty "Thyroid Gland"

        http://www.cancerbacup.org.uk/content/images/Cancertype/Thyroid/General/Thethyroidgland/9664?display=small


      • HPH
        hoito? lisää x) kirjoitti:

        entä kuinka nopeasti syöpä voi levitä?

        on yksilöllistä, kuten myös mihin syöpä voi levitä. Yleisesti ottaen:

        Anaplastinen syöpätyyppi on nopeasti kasvava.

        Follikulaarinen syöpä voi kasvaa verisuoniin ja lähettää etäpesäkkeitä keuhkoihin ja luustoon.

        Medullaarinen syöpä leviää yleensä imuteitse kaulan imusolmukkeisiin mutta myös keuhkoihin ja maksaan.

        Papillaarisen kilpirauhassyövän leviäminen tapahtuu imuteitse ja kaulan imusolmukemetastaasit voivat usein olla varhainen löydös. Se käyttäytyy suhteellisen hyvänlaatuisesti ja kasvaa hitaasti.


      • HPH
        minä kirjoitti:

        että voiko patti kaulalla olla joku muukin kuin syöpä?

        Voi olla muukin kuin syöpä. Saattaa olla esim. struuma.


      • Höh ja höh
        minä kirjoitti:

        että voiko patti kaulalla olla joku muukin kuin syöpä?

        Miksi sinä kysyt sitä täältä?


    • oirita on

      Kilpirauhasen syövän oireista ei ole tarpeeksi oikeaa tietoa. Minulla useita vuosia jatkuvaa pahoinvointia, niskalihakset eivät jaksaneet pitää päätä suorassa, kurkkutorvi pullistui eteenpäin,(vieläkin kurkkutorvi pullottaa) reisilihakset eivät jaksaneet nostaa kroppaa ylös.
      Jatkuva väsymys. Hoitona vuosia niskan ja reisien jumppa, ja koko ajan olo huonontui. Syyllistettiin, etten jumpannut tarpeeksi.Vihdoin kolmas ohutneulanäyte selvitti syyn moniin epämääräisiin oireisiin. Papillaarinen syöpä, 3-4 vuotta itänyt.

    • Minulla oli

      kipua kurkussa ja rintakehässä ja niiden perusteella hakeuduin lääkärille. Pahanlaatuinen kasvain oli kilpirauhasessa!

    • tilhi

      Hei

      Menin lääkärin kipeän kurkun vuoksi. Kurkku oli hyvä, siisti ja kaikin puolin normaali joten ei aihetta huoleen. Lääkäri tunnusteli kaulaa ja sanoi että sinulla kilpirauhasen laajentuma. Siitä se sitten lähti ja on todettu papillaarinen syöpä taso 5. On leikattu ja leikkaus meni hyvin. Saa nähdä mitä jatkossa löytyy. Pelottaa.

      • Susu 1

        Helmikuussa löytyi kilpirauhasen liikatoiminta. Siitä lääkäri tunnustelemalla havaitsi mahdollisen kyhmyn. Lähete ultraan jossa löytyi kystia kilpirauhasen molemmin puolin. Yhdessä kiinteämpää ainesta sisällä.
        Tästä ohutneulä näyte joka varmisti kasvaimen. Laatu selviää vasta leikkauksessa.
        Leikkauksessa paljastuu syöväksi. Kaulalta poistettiin myös imusolmuke, joka taasen tutkimusten jälkeen piti sisällään etäpesäkkeen. Nyt poistetaan loputkin imusolmukkeet kaulalta. Mitäköhän seuraavaksi?


      • tiina 20 v
        Susu 1 kirjoitti:

        Helmikuussa löytyi kilpirauhasen liikatoiminta. Siitä lääkäri tunnustelemalla havaitsi mahdollisen kyhmyn. Lähete ultraan jossa löytyi kystia kilpirauhasen molemmin puolin. Yhdessä kiinteämpää ainesta sisällä.
        Tästä ohutneulä näyte joka varmisti kasvaimen. Laatu selviää vasta leikkauksessa.
        Leikkauksessa paljastuu syöväksi. Kaulalta poistettiin myös imusolmuke, joka taasen tutkimusten jälkeen piti sisällään etäpesäkkeen. Nyt poistetaan loputkin imusolmukkeet kaulalta. Mitäköhän seuraavaksi?

        kesällä alkoi hikoilua, särkyä voimattomuutta ja äänenkäheyttä ja nielemisen vaikeutta. monta vk kuljin tk:ssa ja syytä ei löydetty ja sanottiin ettei vakavaa. olo huonontui vain ja minua ei uskottu ja neuvottiin mielenterveyspalvelujen piiriin. menin yksityiselle korvalääkärille ja otettiin uä biopsia ja kohta kiireellisenä leikattiin koko kilpirauhanen pois ja papillaarinen kilpirauhassyöpä vastauksena.itse maksoin kalliit tutkimukset kun tk:Sta sanottiin ettei syytä eteenpäin laittaa.


      • ---------
        tiina 20 v kirjoitti:

        kesällä alkoi hikoilua, särkyä voimattomuutta ja äänenkäheyttä ja nielemisen vaikeutta. monta vk kuljin tk:ssa ja syytä ei löydetty ja sanottiin ettei vakavaa. olo huonontui vain ja minua ei uskottu ja neuvottiin mielenterveyspalvelujen piiriin. menin yksityiselle korvalääkärille ja otettiin uä biopsia ja kohta kiireellisenä leikattiin koko kilpirauhanen pois ja papillaarinen kilpirauhassyöpä vastauksena.itse maksoin kalliit tutkimukset kun tk:Sta sanottiin ettei syytä eteenpäin laittaa.

        sellainen kysymys, että onko kellään ollut oireena lihoaminen?


      • ...
        --------- kirjoitti:

        sellainen kysymys, että onko kellään ollut oireena lihoaminen?

        Itselläni voimakasta väsymystä, vatsakipuja, käsittämätöntä voimattomuutta, pahoinvointia...paino noussut 10 kg 1½vuodessa ym. Kaikkia kokeita tehtiin. Aluksi mitään ei löytynyt. Kesällä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt sille Thyroxin-lääkitys. Itselläni kyhmyt kaulalla (kilpirauhanen) ja suurentuneita imusolmukkeita kaulalla. Lähete jo kilpirauhasen ultraääni tutkimukseen on, mutten ole saanut aikaiseksi varata aikaa vielä. Pelko kilpirauhasen syövästä mielessä.


      • Kyhmy
        ... kirjoitti:

        Itselläni voimakasta väsymystä, vatsakipuja, käsittämätöntä voimattomuutta, pahoinvointia...paino noussut 10 kg 1½vuodessa ym. Kaikkia kokeita tehtiin. Aluksi mitään ei löytynyt. Kesällä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt sille Thyroxin-lääkitys. Itselläni kyhmyt kaulalla (kilpirauhanen) ja suurentuneita imusolmukkeita kaulalla. Lähete jo kilpirauhasen ultraääni tutkimukseen on, mutten ole saanut aikaiseksi varata aikaa vielä. Pelko kilpirauhasen syövästä mielessä.

        Ei odottelu tilannettasi ainakaan paranna. Mars matkaan vaan. Se on nopea juttu, kaulan ultra. Minullakin tutkittiin ihan muuta kohoumaa, kun valkotakki skannasikin kilpirauhasen ja ykskantaan vaan töksäytti, että siinä on kyhmy, on otettava ohutneulanäyte. Ja kohta sekin oli jo otettu. Tulosta odottelen, saa nähdä minkä uutisen saan joululahjaksi, ajatukset ovat nyt aika kaoottisia. Mutta joskushan täältä on jokaisen lähdettävä, joten jos t6änä on menoa on niin sitten se on. Mutta voihan sieltä tulla parempikin yllätys, kovin hyvää ei varmaan kuitenkaan.


    • irmeli64

      paino ei nouse koskaan syövässä.. paino laskee räjähdysmäisesti. Joten ei syytä huoleen

      • adella

        2004 diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta-> 2008 alkaen painontunnetta vasemmalla puolen kaulaa. Puhuin asiasta useaan otteeseen lääkärille. Vasta vuonna 2010 työterv.lri teki lähetteen ultraan->papillaarinen kilpirauhassyöpä->leikkaus ja radiojodihoito.


      • Irmeli64
        adella kirjoitti:

        2004 diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta-> 2008 alkaen painontunnetta vasemmalla puolen kaulaa. Puhuin asiasta useaan otteeseen lääkärille. Vasta vuonna 2010 työterv.lri teki lähetteen ultraan->papillaarinen kilpirauhassyöpä->leikkaus ja radiojodihoito.

        Mulla on yks iso patti kilpirauhasessa. Ultra ja biopsia otettu. Yks niistä pateista särkee, mut lääkäri ei ottanut siitä ohutneulanäytettä. Luletko että mulla kuitenkin voisi olla syöpä vaikka isoimman patin biosiasta tuli vastaus: hyvänlaatuinen. Luustokivut ovat jokapaïväinen riesa, rtistiselkä patti kaulassa ja jalat särkee. Leikkaukseen kahden viikon kuluttua


      • Silmu5

        Ei paino löaske välttämättä, kaikki on yksilöllisiä. Puolisoni menehtyi vasta anaplastiseen kilpirauhassyöpään, ei laskenut paino kuin vasta sytostaattihoidossa. Syöpä todettiin vain muutama kuukausi ennen kuolemaa. Ei muutoksi veriarvoissa, ei edes kilpirauhasarvoissa. Syöpä kilpirauhasessa ja etäpesäkkeet luustossa ja imusolmukkeissa. Vaiheessa jossa ei voida tehdä mitään. Kilpirauhassyöpä voi olla vaikeasti havaittavissa. Ja tämänkin piti olla yleensä 70 vuotiaiden tauti, tarkoitan anaplastista muotoa, mutta nyt se vei 40-vuotiaan. Syöpä ei katso ikää ja voi olla hyvon salakavala.


    • irmeli64

      no nyt on kasvain kilpirauhasessa poistettu, ja jalka ja ristiselkäkivut poissa. Lääkäriä kannattaa painostaa postamaan kyhmy kun on muita oireita. Sen opin..

    • syöpä-09

      Minulta poistettiin kilpirauhanen. Löytyi papillaarinen syöpä. Jos kilpirauhasta ei olisi muista syistä poistettu, olisin hyvinkin voinut kuolla vanhuuteen kenenkään tietämättä syövästä.Joten välttämättä mitään oireita ei ole.

    • peppi_pitkätossu

      Minulla todettiin papillaarinen kilpirauhasen syöpä. Kilpirauhen poistettu ja radiojodihoito tehty. Helpotus oli, kun huomattiin, vaikka kamalahan oli syöpädiagnoosi oli saada :( Olin ihan hirveästi lihonut nopeassa ajassa (n.10 kg) ja ihmettelin, kun aina olin dieetillä (ihan mikä dietti tahansa: vhh tai tavallinen) ja liikuin paljon, niin turposin hirmuisesti. Ja väsytti kovin ja flunssat kestivät pitkään ja erityisesti oli kurkkukipua. Niin ja struuma alkoi kasvamaan ja lääkäri kiinnitti siihen huomiota. Nyt kun hoidot on ohi, niin thyroxinilla paino on alkanut putoamaan. Nyt vaan toiveena, ettei syöpä uusisi. Mutta olen ymmärtänyt, että tämä on niitä kilteimpiä syöpiä, jos syövästä voi niin sanoa.
      Mutta tosiaan kannattaa pitää itsestään huolta ja mennä lääkäriin, jos askarruttaa oma terveys!

    • älytöntä

      Minulla paljastui papillaarinen syöpä sattumalta, muun asian takia kun kaulaa ultrattiin. Ensin pidettiin struumana, mutta ohutneulanäyte kertoi jotain muuta.
      Itse vaadin tuota ohutneulanäytettä, ei sitä olisi muuten otettu. Järkytys oli kamala, kun sain vastauksen. Nyt on leikattu kilpirauhanen pois ja kohta on radiojodihoidon vuoro. Täytyy olla itse aktiivinen, aina ei lääkäri toimi potilaan parhaaksi -näin se vain on.

    • syöpä-09

      Minulle on tehty jo kolme radiojodi hoitoa. Sain jo keväällä terveen paperit, mutta nyt syksyllä peruttiin. Kaulan ultra edessä. Mistään ei ole mitään löytynyt muuta kun veriarvoista. Alkuunsa sanottiin, että tämä kilpirauhasen papillaarinen syöpä on "paras mahdollinen syöpä" josta paranee 100%. No sitä en enää usko. Jossakin se vaan jyllää. Montako radiojodihoitoa teille on tehty ja mikä on ennuste?? Onko jostain löytynyt jotain?? Ja onko muita hoitoja tehty/olemassa tähän??

    • älytöntä

      Minkälaisilla annoksilla sinulle ne radiojodihoidot on tehty? Tuo kuulostaa kamalta, olen menossa ensimmäiseen hoitoon. Minulle on myös sanottu, että tämä on hyväennusteinen syöpä. Ohjeistus on vain ennen hoitoa aika puutteellista, ei kerrota tarpeeksi valmisteluista.

    • syöpä-09

      Viimeksi oli 4440 MBq eli 120 mCi ja edellinen 4200 MBq. Eipä siinä paljoo valmisteluja tarvita. Syömättä pitää olla ja sit vaa niellään kapseli ja painutaan eristysselliin. Mulla onneksi joka kerta riittänyt se kolme päivää. Joka kerta vaan on aina vaikeempi olla eristyksis. Ei oikeen osaa keskittyä mihkään et sais ajan kulumaan. Muutenhan se on helppo hoito. Makaat vaa ja ootat seuraavaa ruokaa..

    • èevitelma

      Kilpparit leikattiin 2½ viikkoa sitten nyt todettiin kilpirauhasen papillaarinen syöpä hoitona radiojodi hoito.voisko joku kertoa millaista se on?

      • Nainen 48 v.

        Tule kilpirauhassyöpäpotilaiden Facebook-sivuille, kun sulla on diagnoosi...


    • Anonyymi

      Nostan tämän vanhan viestketjun lisäkeskusteluun. Onko jollain kokemusta kilpirauhasen papillaarisen mikrokarsinooman uusiutumisesta?

      • Anonyymi

        Minulta löydettiin kilpirauhasen totaalipostosta oli struuma 4 mm karsinomapesäke leikkauksessa jäi omaa kilpirauhaskudosta leikkaus tehtiin 2015 kövin itse maksavana kurkun laajasta mangeetti kuvassa jossa löydettiin 7 mm kilpirauhaskudos saareke..2021 nyt kun kurkku pullottin nyt 2023 tuli liikatoiminta oireita 100 mikrg tyroksiini lääkityksessä tk lääkäri vähensi 100 mikrg viikossa tyroksiiniä ths on 0,14 olo huono t4v 16,9 .Nyt päätin mennä itse maksavana kurkun laajaan mangeetti kuvaukseen hirvee syöpä pelko kun ääni on käheä , hilkulla, kurkku kipee tuntuu korvassa asti lihas ja luukipuja ollut pitkään ...ei julkisilla puolelle pääse kuvaukseen pitää itse köydä oma kustanneuseti kun saan lausunnon menen yksityislääkäri sisätauti lääkärille tsemmiä kaikille kilpirauhas sairaille ..olen jo 63 vuotis monisairas nainen äidillä oli myrkky struuma eli geeneissä on


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe