Pohjukaissuolen haavan

oireet??

Tietäisikö joku ystävällinen immeinen mitä oireita on pohjukaissuolen haavassa? Itselläni on jonkin asteista kipua ylävatsalla (keskellä ja viime viikkoina myös oikella puolella). Lisäksi "kalvava" tunne ylävatsalla usein öisin ja jos vatsa pääsee tyhjäksi. Varsinaista närästystä ei ole tai on vaikea erotella onko tämä närästystä vai ei? Olen menossa lääkäriin mutta kiinnostaisi tietää voiko kyseessä olla pohjukaisuolenhaava? Olisi hienoa jos jollain olisi asiasta tietoa!!

11

31748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apu

      olen myös sairastanut puhjukaissuolen haavaa. Oireet olivat kuvaamiasi, mutta lisäksi kipu säteili oikeaan lapaan ja välillä rintaankin. Oireet pahenivat aina yöllä mahan ollessa tyhjä.Oikean kylkikaaren alla tuntui paineen ja kivun tunne. Olo oli "kiusaantunut".Oikeastaan syöminenkään ei vienyt kivuntunnetta pois kokonaan. Tähystyksen (toimenpide oli luultua helpompi!!!)jälkeen sain lääkekuurin Zantac- joka auttoi. Nykyisin heti kun tunnen vähäisintäkään oiretta ostan happosalpaajia(Pepsid tms.)ja tauti estyy. Huomasin myös sen, että käyttämällä kohtuullisesti ravintorasvoja esim. levitteitä ja ruokaöljyjä vaiva pysyy poissa. En nimittäin käyttänyt rasvaa juuri ollenkaan taudin puhkeamisen aikaan. Olin myös stressaantunut.

      • alkup.

        Mulla myös säteillyt kipu välillä rintaan ja oikean kyljen (en oikein tiedä missä on kylkikaari..) alla tuntuu sellanen jännä tunne. Syöminen auttaa mulla joskus vähän, mutta ei heti ja olo on usein senkin jälkeen tosi epämiellyttävä. Niin ja stressiä pukkaa täälläkin.
        Minkä ikäinen olet? Itse olen vasta 25-vuotias joten tuntuu hullulta että sairastuu johonkin tällaiseen. Luulin että tää on vanhempien ihmisten vaiva..
        Miten pääsen tähystykseen? Ilmeisesti tk-lääkäri voi määrätä sen?


      • Laama
        alkup. kirjoitti:

        Mulla myös säteillyt kipu välillä rintaan ja oikean kyljen (en oikein tiedä missä on kylkikaari..) alla tuntuu sellanen jännä tunne. Syöminen auttaa mulla joskus vähän, mutta ei heti ja olo on usein senkin jälkeen tosi epämiellyttävä. Niin ja stressiä pukkaa täälläkin.
        Minkä ikäinen olet? Itse olen vasta 25-vuotias joten tuntuu hullulta että sairastuu johonkin tällaiseen. Luulin että tää on vanhempien ihmisten vaiva..
        Miten pääsen tähystykseen? Ilmeisesti tk-lääkäri voi määrätä sen?

        kylkikaari on se mistä rintakehä loppuu ja viimeiset kylkiluut taipuvat kaaressa alapäin kohti selkää.

        Itselläni eka vertavuotava pohjukaissuolenhaava 17-vuotiaana. Oireet: jatkuvaa oksetuksen tunnetta ilman oksentamista, kovaa vatsakipua, suolentoiminnan häiriöitä, pahaa närästystä. Tällöin tk-lääkäri tähysti

        20-vuotiaana toinen haava, sama paikka. Yksityinen gastroenterologi, joka teki töitä keskusairaalassa teki lähetteen sinne ja teki tähystyksen siellä, että tuli homma halvemmaksi. Oireet samat.

        Nyt taas viikko vaille 22-vuotiaana taas oireiluja alkanut.

        Minä en enää pidä hassuna, että tän ikäisenä noita keski-ikäisten tauteja minulle tulee. Ekan haavan jälkeen jäi reflux-tauti ja vaikea ärtynyt paksusuoli. Sekä sen jälkeen olen vieläkin noudattanut vatsahaava dieettiä, joka on myös unelma dieetti potilaille, joilla on korkea kolesteroli. Nyt ½v. sitten kolesterolini alkoi nousemaan ja eilen sain kuulla, että ne ovat nousseet entisestä aivan huimasti sekä muut maksa-arvot sekä maksassa on rasvaa(absolutisti olen ollut 2½v.) Kilpirauhanenkin vajaatoimii jne. Kihdinkin oireita on ja epäilys lääkärillä...noiden jälkeen ja paljon tuota ennen olen jo tiennyt, että ei ainakaan minulla noi keski-ikäisten taudit ole katsoneet ikää :P


      • Nimetön
        Laama kirjoitti:

        kylkikaari on se mistä rintakehä loppuu ja viimeiset kylkiluut taipuvat kaaressa alapäin kohti selkää.

        Itselläni eka vertavuotava pohjukaissuolenhaava 17-vuotiaana. Oireet: jatkuvaa oksetuksen tunnetta ilman oksentamista, kovaa vatsakipua, suolentoiminnan häiriöitä, pahaa närästystä. Tällöin tk-lääkäri tähysti

        20-vuotiaana toinen haava, sama paikka. Yksityinen gastroenterologi, joka teki töitä keskusairaalassa teki lähetteen sinne ja teki tähystyksen siellä, että tuli homma halvemmaksi. Oireet samat.

        Nyt taas viikko vaille 22-vuotiaana taas oireiluja alkanut.

        Minä en enää pidä hassuna, että tän ikäisenä noita keski-ikäisten tauteja minulle tulee. Ekan haavan jälkeen jäi reflux-tauti ja vaikea ärtynyt paksusuoli. Sekä sen jälkeen olen vieläkin noudattanut vatsahaava dieettiä, joka on myös unelma dieetti potilaille, joilla on korkea kolesteroli. Nyt ½v. sitten kolesterolini alkoi nousemaan ja eilen sain kuulla, että ne ovat nousseet entisestä aivan huimasti sekä muut maksa-arvot sekä maksassa on rasvaa(absolutisti olen ollut 2½v.) Kilpirauhanenkin vajaatoimii jne. Kihdinkin oireita on ja epäilys lääkärillä...noiden jälkeen ja paljon tuota ennen olen jo tiennyt, että ei ainakaan minulla noi keski-ikäisten taudit ole katsoneet ikää :P

        Luettelit melkein kaikki viat, joita minulla, viiskymppisellä on. Luultavasti Sinulta löytyy vielä ns sepelvaltimotauti, joka minulla on,
        itselläni on nämä sairauden oireet olleet aivan pikkupojasta alkaen, olen aina ajatellut, olisiko jo 30 v sitten tautini todettu jos niitä olisi osattu hakea. Tuolloin ko oireet katsottiin päästä johtuviksi.
        Olen tullut käsitykseen, että yleensä niillä joilla on samanlaisia mahaoireita kuin meillä, heiltä jossakin vaiheessa löytyy kohonneet kolesteroliarvot, kenties pumppuvikakin.
        Vaikuttaako esim mahavaivat sydän-verisuonitaudin syntymiseen ? Tai päinvastoin.


      • Laama the nainen
        Nimetön kirjoitti:

        Luettelit melkein kaikki viat, joita minulla, viiskymppisellä on. Luultavasti Sinulta löytyy vielä ns sepelvaltimotauti, joka minulla on,
        itselläni on nämä sairauden oireet olleet aivan pikkupojasta alkaen, olen aina ajatellut, olisiko jo 30 v sitten tautini todettu jos niitä olisi osattu hakea. Tuolloin ko oireet katsottiin päästä johtuviksi.
        Olen tullut käsitykseen, että yleensä niillä joilla on samanlaisia mahaoireita kuin meillä, heiltä jossakin vaiheessa löytyy kohonneet kolesteroliarvot, kenties pumppuvikakin.
        Vaikuttaako esim mahavaivat sydän-verisuonitaudin syntymiseen ? Tai päinvastoin.

        Perinnöllistä taustaani ajatellen kaikki näistä esiintyy suvussani, paitsi kolesteroli(tai esiintyy mutta vasta eli 40v. ihmisillä). Kuitenkin rupesin miettimään noita sydän- ja sepelvaltimosairauksia. Itselläni on verenpaine ollut aina hyvin alhainen kuten äidin puolen suvun naisilla. Mummoni sai ensimmäiset verenpainelääkkeet vasta 83-vuotiaana. Naisilla ei meidän suvussa kellään ole esiintynyt sydän- ja sepelvaltimotauteja tai kuolemia tämän takia.

        Olisikohan minulla niin hyvä tuuri, että jatkaisin tätä samaa linjaa....vai teenköhän poikkeuksen, minkä olen tehnyt jo nyt mm. olemalla tämän kaupungin toiseksi nuorin vertavuotavan pohjukaissuolihaavan omistaja...aika näyttää

        toivotaan parasta, pelätään pahinta

        pitää kyllä pohtia tuota jättämääsi kysymystä esim. meidän erittäin vatsavaivaisessa suvussa


      • apu

        Olen 50-kymppinen ja sain ekan haavan 10 v sitten. Syytän vaivaani senhetkisistä stressitekijöistä. Äitini ohitusleikattiin. Isäni sai infarktin. Aloitin oman yrityksen....painajiáisia muutenkin ja perheenäidin normaalit rutiinit...olen aika pedantti luonne ja vadin liikaa itseltänikin.
        Luin myös jostakin että ihmiset joilla on 0-veriryhmä sairastuvat useimmin ko tautiin.Muistan myös että noihin aikoihin en käyttänyt ollenkaan maitotuotteita enkä ravintorasvoja jonkin ihmeen ideologian vuoksi.Nyt olen ollut terveenä jo useita vuosia.Syön kalaöljyä ja muutoinkin elelen terveesti.Stressaan asioista silti edelleenkin, mutta nyt vatsa kestää.Kalaöljykö tepsii!?


      • ansku878

        Minkälaisella toimenpiteellä saa selville onko pohjukaissuolen haavaumaa itsellä?? o.O itselläni kans epäillään sellaista ja ei mitään tietoa ole et miten se toimenpide tapahtuu.. mut mitään noista oireista mulla ei ole :O


      • Anonyymi
        ansku878 kirjoitti:

        Minkälaisella toimenpiteellä saa selville onko pohjukaissuolen haavaumaa itsellä?? o.O itselläni kans epäillään sellaista ja ei mitään tietoa ole et miten se toimenpide tapahtuu.. mut mitään noista oireista mulla ei ole :O

        Gastroskopialla ainakin minulla löytyi.


    • jussi

      -oksensin verta ,uloste verta,tiputukseen,vaan ,kun ei tehty heliko koetta vaiva uusiutui,näin ,kssmn,k,sairaalassa,1991.menin palokkaan tohtori viinikalle,hän sanoi sinulla on heliko bakteeri.häädettiin pois ok.2002.kylkien särky tuskainen.rintaranka särky oksetti.mulla on rintaranka rikki auton ja seinän väliin.piti mennä hyksiin leikkauttaan ,mutta ensiksi tehty helikon poisto onnisti ,ja leikkausta ei tehty .hermot kuulema menee sammaa kanavaa.pahimmillaan olin lattialla,kun poltti koko luustoa.

      • jussi

        -jäi sanomatta, että se oli pohjukaisuolen haava .


    • Anonyymi

      Vanha on linkki mutta tuo tauti.zolt30 mg kuurilla helpottanut. Ja stressi ja rasvanen ruoka ja viina sen tekee.. pakokaasu laittaa oksentamaan heti.ja hajusteet.. polttaa äänen kun pahaksi menee..lääke auttaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe