Pohjukaissuolen haavan

oireet??

Tietäisikö joku ystävällinen immeinen mitä oireita on pohjukaissuolen haavassa? Itselläni on jonkin asteista kipua ylävatsalla (keskellä ja viime viikkoina myös oikella puolella). Lisäksi "kalvava" tunne ylävatsalla usein öisin ja jos vatsa pääsee tyhjäksi. Varsinaista närästystä ei ole tai on vaikea erotella onko tämä närästystä vai ei? Olen menossa lääkäriin mutta kiinnostaisi tietää voiko kyseessä olla pohjukaisuolenhaava? Olisi hienoa jos jollain olisi asiasta tietoa!!

13

33071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apu

olen myös sairastanut puhjukaissuolen haavaa. Oireet olivat kuvaamiasi, mutta lisäksi kipu säteili oikeaan lapaan ja välillä rintaankin. Oireet pahenivat aina yöllä mahan ollessa tyhjä.Oikean kylkikaaren alla tuntui paineen ja kivun tunne. Olo oli "kiusaantunut".Oikeastaan syöminenkään ei vienyt kivuntunnetta pois kokonaan. Tähystyksen (toimenpide oli luultua helpompi!!!)jälkeen sain lääkekuurin Zantac- joka auttoi. Nykyisin heti kun tunnen vähäisintäkään oiretta ostan happosalpaajia(Pepsid tms.)ja tauti estyy. Huomasin myös sen, että käyttämällä kohtuullisesti ravintorasvoja esim. levitteitä ja ruokaöljyjä vaiva pysyy poissa. En nimittäin käyttänyt rasvaa juuri ollenkaan taudin puhkeamisen aikaan. Olin myös stressaantunut.

• alkup.

Mulla myös säteillyt kipu välillä rintaan ja oikean kyljen (en oikein tiedä missä on kylkikaari..) alla tuntuu sellanen jännä tunne. Syöminen auttaa mulla joskus vähän, mutta ei heti ja olo on usein senkin jälkeen tosi epämiellyttävä. Niin ja stressiä pukkaa täälläkin.
        Minkä ikäinen olet? Itse olen vasta 25-vuotias joten tuntuu hullulta että sairastuu johonkin tällaiseen. Luulin että tää on vanhempien ihmisten vaiva..
        Miten pääsen tähystykseen? Ilmeisesti tk-lääkäri voi määrätä sen?

• Laama
        alkup. kirjoitti:

Mulla myös säteillyt kipu välillä rintaan ja oikean kyljen (en oikein tiedä missä on kylkikaari..) alla tuntuu sellanen jännä tunne. Syöminen auttaa mulla joskus vähän, mutta ei heti ja olo on usein senkin jälkeen tosi epämiellyttävä. Niin ja stressiä pukkaa täälläkin.
        Minkä ikäinen olet? Itse olen vasta 25-vuotias joten tuntuu hullulta että sairastuu johonkin tällaiseen. Luulin että tää on vanhempien ihmisten vaiva..

kylkikaari on se mistä rintakehä loppuu ja viimeiset kylkiluut taipuvat kaaressa alapäin kohti selkää.

Itselläni eka vertavuotava pohjukaissuolenhaava 17-vuotiaana. Oireet: jatkuvaa oksetuksen tunnetta ilman oksentamista, kovaa vatsakipua, suolentoiminnan häiriöitä, pahaa närästystä. Tällöin tk-lääkäri tähysti

20-vuotiaana toinen haava, sama paikka. Yksityinen gastroenterologi, joka teki töitä keskusairaalassa teki lähetteen sinne ja teki tähystyksen siellä, että tuli homma halvemmaksi. Oireet samat.

Nyt taas viikko vaille 22-vuotiaana taas oireiluja alkanut.

Minä en enää pidä hassuna, että tän ikäisenä noita keski-ikäisten tauteja minulle tulee. Ekan haavan jälkeen jäi reflux-tauti ja vaikea ärtynyt paksusuoli. Sekä sen jälkeen olen vieläkin noudattanut vatsahaava dieettiä, joka on myös unelma dieetti potilaille, joilla on korkea kolesteroli. Nyt ½v. sitten kolesterolini alkoi nousemaan ja eilen sain kuulla, että ne ovat nousseet entisestä aivan huimasti sekä muut maksa-arvot sekä maksassa on rasvaa(absolutisti olen ollut 2½v.) Kilpirauhanenkin vajaatoimii jne. Kihdinkin oireita on ja epäilys lääkärillä...noiden jälkeen ja paljon tuota ennen olen jo tiennyt, että ei ainakaan minulla noi keski-ikäisten taudit ole katsoneet ikää :P

• Nimetön
        Laama kirjoitti:

kylkikaari on se mistä rintakehä loppuu ja viimeiset kylkiluut taipuvat kaaressa alapäin kohti selkää.

Itselläni eka vertavuotava pohjukaissuolenhaava 17-vuotiaana. Oireet: jatkuvaa oksetuksen tunnetta ilman oksentamista, kovaa vatsakipua, suolentoiminnan häiriöitä, pahaa närästystä. Tällöin tk-lääkäri tähysti

20-vuotiaana toinen haava, sama paikka. Yksityinen gastroenterologi, joka teki töitä keskusairaalassa teki lähetteen sinne ja teki tähystyksen siellä, että tuli homma halvemmaksi. Oireet samat.

Nyt taas viikko vaille 22-vuotiaana taas oireiluja alkanut.

Minä en enää pidä hassuna, että tän ikäisenä noita keski-ikäisten tauteja minulle tulee. Ekan haavan jälkeen jäi reflux-tauti ja vaikea ärtynyt paksusuoli. Sekä sen jälkeen olen vieläkin noudattanut vatsahaava dieettiä, joka on myös unelma dieetti potilaille, joilla on korkea kolesteroli. Nyt ½v. sitten kolesterolini alkoi nousemaan ja eilen sain kuulla, että ne ovat nousseet entisestä aivan huimasti sekä muut maksa-arvot sekä maksassa on rasvaa(absolutisti olen ollut 2½v.) Kilpirauhanenkin vajaatoimii jne. Kihdinkin oireita on ja epäilys lääkärillä...noiden jälkeen ja paljon tuota ennen olen jo tiennyt, että ei ainakaan minulla noi keski-ikäisten taudit ole katsoneet ikää :P

Luettelit melkein kaikki viat, joita minulla, viiskymppisellä on. Luultavasti Sinulta löytyy vielä ns sepelvaltimotauti, joka minulla on,
        itselläni on nämä sairauden oireet olleet aivan pikkupojasta alkaen, olen aina ajatellut, olisiko jo 30 v sitten tautini todettu jos niitä olisi osattu hakea. Tuolloin ko oireet katsottiin päästä johtuviksi.
        Olen tullut käsitykseen, että yleensä niillä joilla on samanlaisia mahaoireita kuin meillä, heiltä jossakin vaiheessa löytyy kohonneet kolesteroliarvot, kenties pumppuvikakin.
        Vaikuttaako esim mahavaivat sydän-verisuonitaudin syntymiseen ? Tai päinvastoin.

• Laama the nainen
        Nimetön kirjoitti:

Luettelit melkein kaikki viat, joita minulla, viiskymppisellä on. Luultavasti Sinulta löytyy vielä ns sepelvaltimotauti, joka minulla on,
        itselläni on nämä sairauden oireet olleet aivan pikkupojasta alkaen, olen aina ajatellut, olisiko jo 30 v sitten tautini todettu jos niitä olisi osattu hakea. Tuolloin ko oireet katsottiin päästä johtuviksi.
        Olen tullut käsitykseen, että yleensä niillä joilla on samanlaisia mahaoireita kuin meillä, heiltä jossakin vaiheessa löytyy kohonneet kolesteroliarvot, kenties pumppuvikakin.
        Vaikuttaako esim mahavaivat sydän-verisuonitaudin syntymiseen ? Tai päinvastoin.

Perinnöllistä taustaani ajatellen kaikki näistä esiintyy suvussani, paitsi kolesteroli(tai esiintyy mutta vasta eli 40v. ihmisillä). Kuitenkin rupesin miettimään noita sydän- ja sepelvaltimosairauksia. Itselläni on verenpaine ollut aina hyvin alhainen kuten äidin puolen suvun naisilla. Mummoni sai ensimmäiset verenpainelääkkeet vasta 83-vuotiaana. Naisilla ei meidän suvussa kellään ole esiintynyt sydän- ja sepelvaltimotauteja tai kuolemia tämän takia.

Olisikohan minulla niin hyvä tuuri, että jatkaisin tätä samaa linjaa....vai teenköhän poikkeuksen, minkä olen tehnyt jo nyt mm. olemalla tämän kaupungin toiseksi nuorin vertavuotavan pohjukaissuolihaavan omistaja...aika näyttää

toivotaan parasta, pelätään pahinta

pitää kyllä pohtia tuota jättämääsi kysymystä esim. meidän erittäin vatsavaivaisessa suvussa

• apu

Olen 50-kymppinen ja sain ekan haavan 10 v sitten. Syytän vaivaani senhetkisistä stressitekijöistä. Äitini ohitusleikattiin. Isäni sai infarktin. Aloitin oman yrityksen....painajiáisia muutenkin ja perheenäidin normaalit rutiinit...olen aika pedantti luonne ja vadin liikaa itseltänikin.
        Luin myös jostakin että ihmiset joilla on 0-veriryhmä sairastuvat useimmin ko tautiin.Muistan myös että noihin aikoihin en käyttänyt ollenkaan maitotuotteita enkä ravintorasvoja jonkin ihmeen ideologian vuoksi.Nyt olen ollut terveenä jo useita vuosia.Syön kalaöljyä ja muutoinkin elelen terveesti.Stressaan asioista silti edelleenkin, mutta nyt vatsa kestää.Kalaöljykö tepsii!?

• ansku878

Minkälaisella toimenpiteellä saa selville onko pohjukaissuolen haavaumaa itsellä?? o.O itselläni kans epäillään sellaista ja ei mitään tietoa ole et miten se toimenpide tapahtuu.. mut mitään noista oireista mulla ei ole :O

• Anonyymi
        ansku878 kirjoitti:

Minkälaisella toimenpiteellä saa selville onko pohjukaissuolen haavaumaa itsellä?? o.O itselläni kans epäillään sellaista ja ei mitään tietoa ole et miten se toimenpide tapahtuu.. mut mitään noista oireista mulla ei ole :O

Gastroskopialla ainakin minulla löytyi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gastroskopialla ainakin minulla löytyi.

Gastroskopia. Tiettävästi ylä kautta. Mulle suunnitellaan alakautta konseptin ulkopuolelta. Divertikkelit, vaikka pohjukaissuoli todettu jo 1987. Ei hoitoa Ei skopiaa. Hakuammuntaa jonka Motiivina on jokaisen pitkäaikaisen ns. Eläkkeen nauttijan, eikä alkoholin, verotuksellisen nollatuottajan tappo. 24 vuotta on kautta suomen liikunnallisuudesta riippumatta, näennäisestä TERVEEN oloisestakin. Ystävällisestä ihmisen aktiivisuudesta sosiaalisestikin riippumatta Tappo listalla kela:n tilastojen kaunistus. Tilastotieteilijän ammatti KELA:n toiminnan määrittelijänä saa nenilleen minun terveen elämäntyylini välineellä. Kela:ssa on tilastojen YLLÄPITÄJÄ jonka tehtävänä on siivota tilastojen keskinkertaisuuteen

• Anonyymi
        alkup. kirjoitti:

Minä olin 11 vuotta kun sairastuin pohjukaissuolen haavaan. Olin kova jännittäjä ja se oli todennäköisin syy tähän. Kipu oli niin kamala, että makasin lattialla ja itkin. En ole voinut sen jälkeen syödä mitään raakoja kasviksia, en vahvoja mausteita, enkä kunnolla paistettuja ruokia. Ruisleipä ei myöskään sovi, mutta muut viljatuotteet käy.

• jussi

-oksensin verta ,uloste verta,tiputukseen,vaan ,kun ei tehty heliko koetta vaiva uusiutui,näin ,kssmn,k,sairaalassa,1991.menin palokkaan tohtori viinikalle,hän sanoi sinulla on heliko bakteeri.häädettiin pois ok.2002.kylkien särky tuskainen.rintaranka särky oksetti.mulla on rintaranka rikki auton ja seinän väliin.piti mennä hyksiin leikkauttaan ,mutta ensiksi tehty helikon poisto onnisti ,ja leikkausta ei tehty .hermot kuulema menee sammaa kanavaa.pahimmillaan olin lattialla,kun poltti koko luustoa.

• jussi

-jäi sanomatta, että se oli pohjukaisuolen haava .

• Anonyymi

Vanha on linkki mutta tuo tauti.zolt30 mg kuurilla helpottanut. Ja stressi ja rasvanen ruoka ja viina sen tekee.. pakokaasu laittaa oksentamaan heti.ja hajusteet.. polttaa äänen kun pahaksi menee..lääke auttaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe