Millaisia oireita homeasunnossa olleilla?

astmaa

Millaisia oireita homeasunnoissa asuneille on tullut? Entä asbesti? Aiheuttaako se ongelmia?

Meillä on perheessä astma alkanut uuden asunnon myötä ja jatkuvasti kurkkua kutittaa ja limaa erittyy hirveästi nieluun. Yskittää varsinkin öisin.

170

159475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hometalohelvetistä selvinnyt

      Nenä vuotaa (kuiva home/homeitiöt)
      Silmät vuotaa/kirvelee (kuiva home/homeitiöt)
      Humalainen olo (märkä home/lahottajasienten toksiinit)
      Maksavauriot/kohonneet maksa-arvot (märkä home/lahottajasienten toksiinit)
      Kipeät nivelet/nivelvauriot (märkä home/lahottajasienten toksiinit)
      Keskushermoston oireet/vauriot (märkä home/lahottajasienten toksiinit)
      Oksentelu (mikrobit)

      Tällaisia meillä ilmeni

      • selvityksiä

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.


      • Tarkkaavainen lukija
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        Kysymys kuului: millaisia oireita homeasunnoissa asuneille on tullut?
        Et vastannut kysymykseen.


      • uudelleen;
        Tarkkaavainen lukija kirjoitti:

        Kysymys kuului: millaisia oireita homeasunnoissa asuneille on tullut?
        Et vastannut kysymykseen.

        "homeoireiden" selityksien muita mahdollisia vaikutuksia.


        Voi kun oireet olisivatkin mallia: xx-oire = homealtistus, kun vaan niin ei ole.


      • Emäntä
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        Ja kun nämä kaikki tulevat samaan aikaan kolmeen lapseen ja kahteen aikuiseen niin se tarkoittaa, että vanhemmat juottavat lapsiaan humalaan?


      • sinun toeamuksesi
        Emäntä kirjoitti:

        Ja kun nämä kaikki tulevat samaan aikaan kolmeen lapseen ja kahteen aikuiseen niin se tarkoittaa, että vanhemmat juottavat lapsiaan humalaan?

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.


      • ...
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        "Ei syy aina ole toisen." Eikös tässä puhuttu oireista eikä kenen syystä ne on tullu ? Taidat olla harhainen.


      • testata
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        Oireet tietää homeiden aiheuttamiksi jos välillä on muualla viikon verran ja oireet katoavat ja sitten alkavat taas kun tullaan takaisin.


      • onkohan tullut
        ... kirjoitti:

        "Ei syy aina ole toisen." Eikös tässä puhuttu oireista eikä kenen syystä ne on tullu ? Taidat olla harhainen.

        nautittua liikaa; kirjoitus oli ylipäätänsä kaiken kattava "vuodatus", koska kumminkin keskustelu kääntyy korvausvastuisiin. Periaatteessa aloittajan olisi pitäyn alkaa kirjoittamaan terveyspalstalle, vai.


      • syytä ?????????
        testata kirjoitti:

        Oireet tietää homeiden aiheuttamiksi jos välillä on muualla viikon verran ja oireet katoavat ja sitten alkavat taas kun tullaan takaisin.

        harkita muuta testauskohdetta, josta teillä ei ole tietoa, onko hometta, vai ei. Samallahan tulee todistetuksi täyspäisyys, etteivät oireet olisi "paikkakohtaisia".
        Lääketestauksissa käytetään ns. lumelääkkeitä, joiden vaikutuksesta osa testattavista parantuu/katsoo parantuneesa; ihmisen usko kun on joskus vahva, niin hyvässä, kuin pahassa.


      • vuohi55

        Minulla kaikki oireet! Epäilen työpaikkaa jossa ollut yli vuoden.
        Tällä hetkellä keuhkossa kämmenen kokoinen vaalea läiskä. Menen uuteen kerroskuvaukseen kun allergian takia varjoaineellakuvaus ei onnistunut!
        Tai sit keuhkosyöpä ja jokapaikassa jo pesäkkeitä? Pelottaa!


      • Pineapple

        Aivan samnanlaisia oireita ilmeni minullakin! Itselläni epäiltiin Borrelioosia, luulosairautta, MS tautia ja mitä kaikkea..

        Viimein selvisi että kyseessä oli asunnossa olleet vesivahingot ja huono ilmanlaatu. Asuin asunnossa lähes kaksi vuotta ja oireet olivat kaikkea jalkojen puutumisista kurkkukipuihin. Pahimpina kertoina sain paniikkihäiriöitä sekä hengittäminen oli lähes mahdotonta. Oireet pahenivat ja paraneminen tapahtui vasta kun home altistuksesta pääsi eroon. Silti vieläkin kauhulla ajattelen miten paljon jokin homeitiö voi vaikuttaa terveyteen.

        Suosittelen ottamaan asian erittäin vakavasti!
        Mietityttää kuinka moni saa väärän diagnoosin vaikka kyseessä on ainoastaan homeen aiheuttava oireilu!


      • JoHaNne
        Pineapple kirjoitti:

        Aivan samnanlaisia oireita ilmeni minullakin! Itselläni epäiltiin Borrelioosia, luulosairautta, MS tautia ja mitä kaikkea..

        Viimein selvisi että kyseessä oli asunnossa olleet vesivahingot ja huono ilmanlaatu. Asuin asunnossa lähes kaksi vuotta ja oireet olivat kaikkea jalkojen puutumisista kurkkukipuihin. Pahimpina kertoina sain paniikkihäiriöitä sekä hengittäminen oli lähes mahdotonta. Oireet pahenivat ja paraneminen tapahtui vasta kun home altistuksesta pääsi eroon. Silti vieläkin kauhulla ajattelen miten paljon jokin homeitiö voi vaikuttaa terveyteen.

        Suosittelen ottamaan asian erittäin vakavasti!
        Mietityttää kuinka moni saa väärän diagnoosin vaikka kyseessä on ainoastaan homeen aiheuttava oireilu!

        Olen täysin samaa mieltä! Uskon että monet epäilevät homeen aiheuttavan terveydellisiä riskejä, MUTTA itse asuin 1.5 vuotta useiden kosteusvaurioiden turmelleessa talossa...jossa ilmastointilaitteet peittivät homeen hajun. Valitettavasti itse menin läpi MS taudin pelon ja tosiaan diagnoosi epäilyt olivat fibromyalgiasta borrelioosiin...

        Kuinka kummassa oireet häviävät jos kosteusvaurion aiheuttamasta talosta pääsee eroon! Home, erityisesti märkä home on erittäin vaarallista terveydelle!

        Itse heräsin useasti käsi puutuneena, kärsin jatkuvasti vatsavaivoista, iho ongelmista sekä flunnssasta...oireet selkeästi palaavat jos vietän liikaa vanhoissa rakennuksissa...

        Liekö syynä se, että kävin 10 vuotta koulua...jotka tiedettvästi olivat homeessa...ja päädyin asumaan home taloon. Elimistö kyllä huomaa eron!


      • jep jep
        uudelleen; kirjoitti:

        "homeoireiden" selityksien muita mahdollisia vaikutuksia.


        Voi kun oireet olisivatkin mallia: xx-oire = homealtistus, kun vaan niin ei ole.

        Tää on niin 'ärsyttävä palsta kun aina täällä jauhetaan paskaa eiä vastailla asiallisesti ja hyvässä hengessä kysyksiin. Lopettakaa koko paska!


      • joku on

        mun oireita jostakin...?kun mun oireet ei oo jatkuvia,tulee ja menee...nyt on kostea keli,ja syksyisin saan oireita selkeesti enempi.mutta,oli niitä talvellakin...

        - kurkku karhea ja yskittää,hengitys vaikeutuu hieman
        - silmät kutisee mielettömästi,menevät aivan punaiseksi,allergia lääkkeellä olen vielä avun saanut..
        meillä tässä talossa on ollut kellarissa vesivahinko joskus...ovat kuulemma kuivattaneet sen..sauna haisoo jonkin verran...toisinaan enempi ja toisinaan vähempi.mun huone on saunan ja suihkun vieressä,ja vain minä saan oireita,ei lapset,jotka asuvat yläkerrassa.ja mun huonekkin haisoo ....mutta ei mun kaverit ole sanoneet mitn...
        minä epäilen hometta....mutta kun lapset ei oireile???!!! outoo!


      • hometalosta juuri oikeusjuttu
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        Mitähän paskaa tuo nyt on, että pitäisi peiliin katsoa sen takia kenen vika asia on ja onko tehnyt kaiken tarpeellisen! Tuntuu vähän siltä, että sinä olet myynyt joskus hometalon, etkä ole asian ilmi tultua halunnut korvata mitään ja tiedät itsekin kuinka vakavasta ongelmasta oikeasti on kyse. Ja miten voi tehdä kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi, kun ei ole hajuakaan minkä takia kokoajan sairastaa.

        Harmi vaan kun tuollaisissa jutuissa ihmisellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin haastaa myyjä oikeuteen, koska on menettänyt kotinsa, omaisuutensa, terveytensä ja järkensäkin ainakin hetkellisesti. Kysymyksessä saattaa olla sadattuhannet eurot ja hirveä kahden asunnon loukku sekä järjettömät velat ja kulut kaikenmaailman asiantuntijoista, kun oikeusjuttua varten tietenkin kantajan pitää todistaa kaikki.

        En siis todella suosittele antamaan tuollaisia lausuntoja, jos ei ole itsellä kokemusta hometalossa asumisesta. Enkä todellakaan usko, että jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma. Ihmiset eivät lähde tällaisiin prosesseihin ilman helvetin hyvää syytä.

        No eiköhän tässä tullut paasattua. Tosin kun on noin älytöntä tekstiä niin tuskin se mitään auttaa...


      • homevauriot
        joku on kirjoitti:

        mun oireita jostakin...?kun mun oireet ei oo jatkuvia,tulee ja menee...nyt on kostea keli,ja syksyisin saan oireita selkeesti enempi.mutta,oli niitä talvellakin...

        - kurkku karhea ja yskittää,hengitys vaikeutuu hieman
        - silmät kutisee mielettömästi,menevät aivan punaiseksi,allergia lääkkeellä olen vielä avun saanut..
        meillä tässä talossa on ollut kellarissa vesivahinko joskus...ovat kuulemma kuivattaneet sen..sauna haisoo jonkin verran...toisinaan enempi ja toisinaan vähempi.mun huone on saunan ja suihkun vieressä,ja vain minä saan oireita,ei lapset,jotka asuvat yläkerrassa.ja mun huonekkin haisoo ....mutta ei mun kaverit ole sanoneet mitn...
        minä epäilen hometta....mutta kun lapset ei oireile???!!! outoo!

        Ei oireita välttämättä ilmenekkään kaikilla,
        asuin kämppiksen kanssa asunnossa , jossa mitattiin lopulta korkea kosteus pitoisuus , eli homeeseen viittava arvo. Kannattaa pyytää vuokran antajalta tai taloyhtiön edustajalta kosteus mittauksia.

        Minulle home aiheutti ihottumaa, jatkuvan yksän ,ylimääräistä limaa kurkkuun , karhean kurkun tunnetta, ihoon kuivia läiskiä , joita ikinä aikaisemmin ei ole ilmennyt.

        Terveyskeskuksessakin olivat lääkärit huolissaan , kun ei nieluviljelyistäkään ( 3 kpl) kukaan löytänyt mitään.

        Kämppikselläni oli vain jatkuva silmätulehdus kierre , muita oireita hänellä ei ollut.


      • Homerivitalossa

        Olen taistellut home rivitalossa neljä vuotta, jota nyt on korjattu kymmenenkuukautta, eikä ole kuntoon saatu. Mut olen sairastunut homeesta ja kaikki yllä olevat oireet on minulla. ja taloyhtiö väittää vaan, et ei siellä hometta ole. Kun asunnossa olen pariminuuttia, niin hengitystiet menevät tukkoon.eikä henkeä saa. Isännöitsijä väittää kans,et ei ole mitään kun hän itse eisaa mitään oireita. Nää home jutut ovat tosi paskoja, kun korvauksiakaan et saa mistään vaikka kaikki irtaimisto, vaatteet yms. ovat pilalla etkä voi niitä käyttää sairastumisen takia.


      • oireileva
        homevauriot kirjoitti:

        Ei oireita välttämättä ilmenekkään kaikilla,
        asuin kämppiksen kanssa asunnossa , jossa mitattiin lopulta korkea kosteus pitoisuus , eli homeeseen viittava arvo. Kannattaa pyytää vuokran antajalta tai taloyhtiön edustajalta kosteus mittauksia.

        Minulle home aiheutti ihottumaa, jatkuvan yksän ,ylimääräistä limaa kurkkuun , karhean kurkun tunnetta, ihoon kuivia läiskiä , joita ikinä aikaisemmin ei ole ilmennyt.

        Terveyskeskuksessakin olivat lääkärit huolissaan , kun ei nieluviljelyistäkään ( 3 kpl) kukaan löytänyt mitään.

        Kämppikselläni oli vain jatkuva silmätulehdus kierre , muita oireita hänellä ei ollut.

        Meillä todettiin tänään laaja, koko talon kattava homevaurio. minulla itsellä oireita eniten. Jatkuvaa yskää, nivelkipuja, päänsärkyä, pientä kuumeilua.miehelläni ei muuta kuin flunssaa silloin tällöin. pojilla vielä harvemmin. Toiset on varmaan herkempiä oireilemaan.


      • Tutkimustietoa
        jep jep kirjoitti:

        Tää on niin 'ärsyttävä palsta kun aina täällä jauhetaan paskaa eiä vastailla asiallisesti ja hyvässä hengessä kysyksiin. Lopettakaa koko paska!

        Työskentelin aikoinaan kosteusvaurioisessa rakennuksessa. Oireitani (ja kollegoideni oireita) olivat mm. jatkuvat hengitystieoireet, poskiontelontulehdukset, äänen käheys, päänsärky, silmien kirvely, ihon kutina, pahoinvoinnin tunne ja ripuli. Työpäivän päättyessä olo oli aivan pöhnäinen ja väsynyt. Rakennus tutkittiin ja siellä todettiin niin vakavia sisäilmaongelmia (erittäin runsaasti sädesieniä ja homeita), että rakennus sai purkutuomion. Saan edelleen oireita, mikäli käyn homeisissa rakennuksissa. Homeasia tulee varmasti tulevaisuudessa olemaan entistä enemmän esillä ja asiaan tullaan suhtautumaan hieman eri tavalla kuin tällä hetkellä. Lisätietoa voi saada esimerkiksi seuraavasta artikkelista: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html


      • Pineapple kirjoitti:

        Aivan samnanlaisia oireita ilmeni minullakin! Itselläni epäiltiin Borrelioosia, luulosairautta, MS tautia ja mitä kaikkea..

        Viimein selvisi että kyseessä oli asunnossa olleet vesivahingot ja huono ilmanlaatu. Asuin asunnossa lähes kaksi vuotta ja oireet olivat kaikkea jalkojen puutumisista kurkkukipuihin. Pahimpina kertoina sain paniikkihäiriöitä sekä hengittäminen oli lähes mahdotonta. Oireet pahenivat ja paraneminen tapahtui vasta kun home altistuksesta pääsi eroon. Silti vieläkin kauhulla ajattelen miten paljon jokin homeitiö voi vaikuttaa terveyteen.

        Suosittelen ottamaan asian erittäin vakavasti!
        Mietityttää kuinka moni saa väärän diagnoosin vaikka kyseessä on ainoastaan homeen aiheuttava oireilu!

        Asuin hometalossa vuosia ja sain astman, useita allergioita (mm. homeet ja penissiliini), vuosikymmenen kestävän hengityselinsairauskierteen, keuhkokuumeita ym ym, epäiltiin myös fibromyalgiaa, paniikkikohtauksia anafylaktisen allergiakohtauksen hoitoon tarkoitetusta adrenaliinipiikistä, jne..

        Kun muutin pois, oireet helpottuivat vähitellen.

        Nyt olen taas siinä tilanteessa että pitäisi ostaa talo ja arvaa pelottaako kun ei sitä todellakaan tiedä minkä "homepommin" saa. Viimeksikin virheet piilossa rakenteiden sisällä, eivätkä paljastu ennen purkamista. Remontissa koolingit murenivat käteen, koska niin lahoja jne..

        Asunnon ostajalla on todella samanlainen tilanne kuin venäläistä rulettia pelaavalla, ei koskaan tiedä mitä paljastuu. Ja jossain sitä kuitenkin pitää elää. Eipä tarvitse muuta jännitystä elämään...


      • Totta Maarit

        Sivuilla on 100 oireen lista: www.biofacto.com

        Mulla oli erilaisia oireita omien laskujen mukaan 45, osa oireista selvisi lopulta johtuvan allergioista, jotka tosin homeet oli mulle aiheuttanut!


      • homeen uhri
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        Kuinkahan sun mielestä vuokra-asunnossa auttaa tuo peiliin katsominen? Tai työ/opiskelupaikassa?

        Hometta ei kannata aliarvioida. Itsellä asumisesta homeisessa asuntolassa kehittynyt astma. Jouduttiin vuokra-asuntoon muutaman vuoden päästä tuosta ja nyt on keuhkot lopullisesti vaurioituneet, tilavuus pienentynyt.


      • lääkärikö olet?
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        ihan kuin jonkun lääkärin kommentti, ei kai enää kukaan muu ammattikunta ole tuossa aivopesussa sitkeesti kiinni vielä.


      • pahkapahka
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        ei olekaan aina syy toisen, mutta joidenkin yksilöiden kohtalona on ollut, että ovet joutuneet törkeiden huijauksien kohteeksi, ja menettäneet sen jälkeen terveytensä ( lasten terveys) ja myös omaisuutensa, niin mikä olet tällä palstalla väheksymään noita ihmiskohtaloita, että kun ei muka aina, eikä aina voi todistaa. Suksi kuuseen, jos et tiedä etkä ymmärrä. Et ole eikä lähipiirisi ole "vielä" näköjään aihetta kohdannut henkilökohtaisesti, siksi voit olla sanoissasi noin julma, etkä ymmärrä, että tuo tosiaan satuttaa niitä jotka ovat joutuneet tosi katastrofiin, vieläpä omaa syytään.


      • 16+6
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        Ja v***t. aika yksiselitteistä se on jos oireet tulevat vain ja ainoastaan hometalossa ja lähtevät kun talosta poistuu. Näin kävi myös itselläni. Näissä oireissa ja uskomuksilla ole mitään tekemistä kuten niin monet (ääliöt) sanovat.

        Vastaus kysymykseen: itselläni alkoi aivastelusta ja nenä vuotamisesta ja jatkui pahempana jatkuvana flunssan tunteena kuukausia. Yöllinen/aamuinen tukkoisuus ja yskimnen oli aivan hirveää. Muutin pois kun koko kroppaa särki ja oksetti.


      • selitätkö tarkemmin!
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        nii miten selität lisäkohdat esimerkiksi:
        Oireiden
        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika ( jos ei ole suvussa muilla, mutta meillä koko perhe)
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus ( ei oireilua muualla kun kotona)
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine ( verenpaine 60/110)
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus ( ei käytä alkoholia)
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko ( miksi välillä o välillä ei, ja nivelrikkoa oleva nivel ei oireile mutta taas terve nivel oireilee)
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi, ( siis ei alkoholin kulutusta=
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus, ( liittyy samaan aikaan kuin nivelkivut ja huimaus)
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus (suoliverivuoto yms oireilee samaan aikaan kuin nivelet ja allergiaoireet)


      • prrerrrrrkkkelle
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        Meillä mentiin tätä listaa "selityksiä" läpi lääkäreiden kanssa 15 vuotta, ja sairaskäyntejä yli 250 koko perheellä. (lapset,lapset,lapset lapset!!!!!)
        Vasta kun itse tajuttiin hometalo ja sieltä poistuttiin 95prosenttia sairauksista ja oireista hävisi.
        Vittu kun olen vihainen!!!!!! saatanana selittelijät ..


      • Rovaniemeenkö?
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        Mun yläkerrasta tuli vesi yheltä mieheltä helsingin kaup.vuokratalosssa ja se mies sai toisen vaihto asunnon sieltä mut mä en oo saanut.Mun silmiä on ruvennut kirvelemään 3 kk ajan nyt siellä asunnossa ja sen Roihuvuoren työjöhtaja vain nauraa mulle ja se hukkas ne näytteet mitkä vein kiinnteistötoimistoon. siitä on 3 vuotta kun tuo tapahtu jo ja mun nenä on aina tukossa kun meen kotiini.Niin mä en tiedä mistä saisin oikeutta?Mä kirjotin Sauli Niinistölle juuri tästä kirjeenkinja mulle ne ei jostain syystä anna vaihtoasuntoa sieltä isännöisijatoimistosta vaik niillä vapautuu kuulemma paljon asuntoja.Ne kiusaa mua siellä ja mulla on paha olla.Mä en tiedä mistyä saisin oikeutta?? Mä taistelen isoa tuulimyllyä vastaan on olo sellainen..


      • Farissa
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        Tästä lukee, että olet onnekas, eikä sinulla ole kokemusta.
        Meistä kukaan ei ole toivonut olevansa:
        humalassa, keskushermoston pettäessä paljon muutakin.
        Kyse on niin vakavasta ja todellisesta ongelmasta,
        että olen pelkästään iloinen jokaisen puolesta,
        kuka ei tiedä mistä kamaluudesta on todella kysymys.
        Hurjaksi sen tekee lääkärien haluttomuuskin uskoa, ymmärtää.
        Ihmetelleenä, eikö heillä ole kunnianhimoa kehittyä ja listata "luulevien" oireet,
        tutkia, ynnätä ja saada työkaluja tunnistaa ja mahdollisesti vielä löytää keino auttaa.


      • Farissa
        prrerrrrrkkkelle kirjoitti:

        Meillä mentiin tätä listaa "selityksiä" läpi lääkäreiden kanssa 15 vuotta, ja sairaskäyntejä yli 250 koko perheellä. (lapset,lapset,lapset lapset!!!!!)
        Vasta kun itse tajuttiin hometalo ja sieltä poistuttiin 95prosenttia sairauksista ja oireista hävisi.
        Vittu kun olen vihainen!!!!!! saatanana selittelijät ..

        eivät vain tiedä mitä kommentoivat.
        Tiedän tunteesi, terveyden ja omaisuuden menettäneenä.
        Suomessa on laillista sairastuttaa ihmiset home- ja kosteusvaurioista syntyvillä myrkyillä. Lääkärit tietämättömiä ja ihmiset leimaavat helposti juopoksi, lääkkeiden käyttäjäksi tai pöpiksi.. vaan me tideämme mistä on kysymys.
        Ja nyt tiedän jälleen, että siitä ei pääse eroon.
        Puhdistin itseäni pysyen poissa kouluista, kunnes elämän voimani oli palanneet, luomisinto ja luottamukseni.
        Unohtaneena tuon kaameuden menin taas opettajaksi ja avot,
        oireet hiipi takaisin, ja yks kaks sain niin kauhean myrkytyskohtauksen,
        että olin usean päivän ensin ihan veks, koko sisuskaluja myöden kaaoksessa
        ja toivoin vain jääväni henkiin.. Nyt kahden viikon kuluuttua jalat kantavat jo,
        tutkimuksia jälleen, muttei homekokeita. Tulisivat kuulemma niin kalliiksi.
        No, tällä kertaa ei jää tähän, suomen lapset sairastuvat vakavasti ihmisten välinpitämättömyyden vuoksi kouluissamme.
        En ole itsestäni enää niin huolissaan, voin ja pysyn poissa.
        Entäs lapset, ja kuka heitä kuuntelee?
        Toivottavasti moni.


      • Farissa
        vuohi55 kirjoitti:

        Minulla kaikki oireet! Epäilen työpaikkaa jossa ollut yli vuoden.
        Tällä hetkellä keuhkossa kämmenen kokoinen vaalea läiskä. Menen uuteen kerroskuvaukseen kun allergian takia varjoaineellakuvaus ei onnistunut!
        Tai sit keuhkosyöpä ja jokapaikassa jo pesäkkeitä? Pelottaa!

        Syytä onkin pelottaa, jollet siirry homerakennuksesta pois.
        Keuhkot ovat vain alkua,
        seuraavaksi menee hermosto, kauheat nivelkivut,
        pääoireet huimauksesta muistin menetykseen, hahmotus ja keskittyminen menee takkuiseksi.
        Tulee sisäelimiin ongelmia, ja jollet kuuntele..
        olet kadottanut elämäsi.

        siis kuuntele itseäsi, älä odota että lääkärit auttavat homeasiassa.


      • 11+19
        Tutkimustietoa kirjoitti:

        Työskentelin aikoinaan kosteusvaurioisessa rakennuksessa. Oireitani (ja kollegoideni oireita) olivat mm. jatkuvat hengitystieoireet, poskiontelontulehdukset, äänen käheys, päänsärky, silmien kirvely, ihon kutina, pahoinvoinnin tunne ja ripuli. Työpäivän päättyessä olo oli aivan pöhnäinen ja väsynyt. Rakennus tutkittiin ja siellä todettiin niin vakavia sisäilmaongelmia (erittäin runsaasti sädesieniä ja homeita), että rakennus sai purkutuomion. Saan edelleen oireita, mikäli käyn homeisissa rakennuksissa. Homeasia tulee varmasti tulevaisuudessa olemaan entistä enemmän esillä ja asiaan tullaan suhtautumaan hieman eri tavalla kuin tällä hetkellä. Lisätietoa voi saada esimerkiksi seuraavasta artikkelista: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html

        Olen realisti,
        en ole koskaan uskonut allergioihin ja astmoihin, niihin sairastuvat vain itseään tarkkailevat hysteeriset ihmiset.
        Seitsemän vuotta ainakin kahteen kertaan kosteusvaurioiden vuoksi "ns.remontoidussa" asunnossa asuneena voisin kertoa mm. pitkittyneistä flunssaoireista, silmätulehduksista, kurkun käheydestä ja ääniongelmista koko perheellä. Molemmilla, ennen terveillä lapsilla on puhjennut allergioita, itselläni diagnosoitiin astma pari kuukautta sitten.
        Terveyskeskuksessa sanottiin, että aiheuttaja, tietty homesieni??? pitäisi tietää, kaikkia ei voi tutkia, niitä on tuhansia. Mistä minä sen voin tietää?


      • eikku8
        Tarkkaavainen lukija kirjoitti:

        Kysymys kuului: millaisia oireita homeasunnoissa asuneille on tullut?
        Et vastannut kysymykseen.

        minulla tulee poskisärkyä ja jos altistus jatkuu sitten poskiontelotulehdus, niitä on ollut aikuisella ihmisellä vaikka kuinka monta ilman flunssaa, lisäksi keuhkoissa nielussa limarohinoita, suosittelen tekemään asuntoon kosteustutkimuksen


      • HomeSweetHome2222
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        No hehheh, oliko pakko tulla kertomaan kuivia puujalkajuttuja tänne, kun et muuta köyhän mielen huvia löytänyt?


      • Homealtistunut

        Hei!
        Minulla on ihan samalaisia oireita ja paljon enemmän erilaisia oireita. Nykyään saan hengenvaarallisia hengitys oireita, kun esim. sellainen henkilö, jonka vaatteet haisevat homeelle. Nämä homeesta aiheutuvat oireet eivät ole leikin asioita. Sellainen ihminen, joka ei tiedä tai ymmärä mitä on homeelle altistuminen on. Ei voi käsittää mitä se terveydelle aiheuttaa.


      • Hollien
        Homealtistunut kirjoitti:

        Hei!
        Minulla on ihan samalaisia oireita ja paljon enemmän erilaisia oireita. Nykyään saan hengenvaarallisia hengitys oireita, kun esim. sellainen henkilö, jonka vaatteet haisevat homeelle. Nämä homeesta aiheutuvat oireet eivät ole leikin asioita. Sellainen ihminen, joka ei tiedä tai ymmärä mitä on homeelle altistuminen on. Ei voi käsittää mitä se terveydelle aiheuttaa.

        Tuskin nyt sentään hengenvaarallisia oireita :D


      • kadonneetkäytöstavat
        syytä ????????? kirjoitti:

        harkita muuta testauskohdetta, josta teillä ei ole tietoa, onko hometta, vai ei. Samallahan tulee todistetuksi täyspäisyys, etteivät oireet olisi "paikkakohtaisia".
        Lääketestauksissa käytetään ns. lumelääkkeitä, joiden vaikutuksesta osa testattavista parantuu/katsoo parantuneesa; ihmisen usko kun on joskus vahva, niin hyvässä, kuin pahassa.

        Täyspäisiä ihmisiä ei nykyajan suomessa olevedes olemassakaan.Kaikilla on jokin vika korvien välissä.Kullakin on omanlaisensa sekopäisyys.Kuten esimerkiksi tämän palstan homeasioista riitelevät tyypit,vaikka alkuperäinen kirjoittaja asiallisesti tiedusteli homeasuntoon liittyvää,niin eiköhän sekin vääntäytetty ihmeelliseksi riitelyksi ja toisten syyttelyksi.Sairasta yhteiskuntaa nykyisin joka paikassa ,ainakin riitaisissa suomalaisissa.


      • Anonyymi
        testata kirjoitti:

        Oireet tietää homeiden aiheuttamiksi jos välillä on muualla viikon verran ja oireet katoavat ja sitten alkavat taas kun tullaan takaisin.

        Voihan syy olla rakennus/pintamateriaaleissa, liian kuivassa huoneilmassa. Huonosti siivotussa talossa.
        Hyvin harvoin enää näkee että ihmiset tuulettaa esim. petivaatteitaan, patjoja, mattoja yms.


      • Anonyymi
        oireileva kirjoitti:

        Meillä todettiin tänään laaja, koko talon kattava homevaurio. minulla itsellä oireita eniten. Jatkuvaa yskää, nivelkipuja, päänsärkyä, pientä kuumeilua.miehelläni ei muuta kuin flunssaa silloin tällöin. pojilla vielä harvemmin. Toiset on varmaan herkempiä oireilemaan.

        Niin ja jos on eläimiä muutama kappale niin voihan niihin altistua jos on tukkoinen olo niin ei se välttämättä merkitse että on hometalo.Ihmisillä saattaa tulla allergian sietokyky vastaan niin on hyvä laittaa allergian syyksi.Koirista lähtee paha haju.Koiran ystävät ei sitä huomaa mutta muut kyllä
        Eli myös mentävä allergiatesteihin sanoo nimimerkki koirakoteja siivonnut niiskuttava neiti joka ei ole ennen ole ollut allerginen koirille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja jos on eläimiä muutama kappale niin voihan niihin altistua jos on tukkoinen olo niin ei se välttämättä merkitse että on hometalo.Ihmisillä saattaa tulla allergian sietokyky vastaan niin on hyvä laittaa allergian syyksi.Koirista lähtee paha haju.Koiran ystävät ei sitä huomaa mutta muut kyllä
        Eli myös mentävä allergiatesteihin sanoo nimimerkki koirakoteja siivonnut niiskuttava neiti joka ei ole ennen ole ollut allerginen koirille

        Jep
        KOIRAKODIT haisee järkyttävältä en ymmärrä ihmisiä jotka voi asua sen löyhkän kanssa.Usein myös valitetaan että kodissa on homeongelma mutta Musti on rakas ja tärkeä perheenjäsen se ei haise ollenkaan.Mutta jos lemmikkien pito lopetettaisiin olisi raikkaampia sekä ALLERGIAVAPAITA koteja ilman huolen häivää vuotavista ja tukkoisosya nenistä


      • Anonyymi
        sinun toeamuksesi kirjoitti:

        ei minun. Kuten joku on jo kirjoittanut aikaisemmin; samat "oireet" voidaan selittää monella tavalla, kun homeoireet ei ole yksiselitteisiä. Monastihan ihminen alkaa tosiaan "uskomaan" johonkin ja "hakee" uskomuksilleen tukea, vaikka syy voi olla aivan jokin muu.

        En kiellä, ettei löytyisi niitä "homeasuntoja" mutta, kun jokaisesta tipasta lattialla tehdään homeongelma, ollaan todella hakoteillä ja erääthän tahot, myös tällä palstalla, suurentelevat ko. ongelmia tarkoituksenhakuisesti, omien instanssiensa mukaan.

        Jos todetaan homeongelma, tulisi myös ken on sairastunut/altistunut katsoa peiliin ja kysyä itseltään; olenkohan tosiaan tehnyt kaiken mahdollisen ongelman estämiseksi ja mikä tai miksi meni pieleen. Ei syy aina ole toisen.

        Niin pesuvesien kanssa ei lätkällä ja hyv katsoa omat hygieniatarvikkeet eli onko voimakkaasti tuoksuvia esim pyykinpesuaine ja hajuvedet ym tuoksuvat tarvikkeet.Se on hyvä laittaa kaikki homeen syyksi mutta on hyvä väliin katsoa peiliin ja tsekata onko itsellä nämä asiat ok


      • Anonyymi
        Farissa kirjoitti:

        Syytä onkin pelottaa, jollet siirry homerakennuksesta pois.
        Keuhkot ovat vain alkua,
        seuraavaksi menee hermosto, kauheat nivelkivut,
        pääoireet huimauksesta muistin menetykseen, hahmotus ja keskittyminen menee takkuiseksi.
        Tulee sisäelimiin ongelmia, ja jollet kuuntele..
        olet kadottanut elämäsi.

        siis kuuntele itseäsi, älä odota että lääkärit auttavat homeasiassa.

        Nin mua metsään telttaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan syy olla rakennus/pintamateriaaleissa, liian kuivassa huoneilmassa. Huonosti siivotussa talossa.
        Hyvin harvoin enää näkee että ihmiset tuulettaa esim. petivaatteitaan, patjoja, mattoja yms.

        Nykyajan ihmiset on laiskoja siivoamaan
        Mukamas ei oo aikaa ja paikat sanon minä.Mulla on siivouksen jälkeen aikaa soveltaa.Hei haloo vuorokaudessa on 24 tuntia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja jos on eläimiä muutama kappale niin voihan niihin altistua jos on tukkoinen olo niin ei se välttämättä merkitse että on hometalo.Ihmisillä saattaa tulla allergian sietokyky vastaan niin on hyvä laittaa allergian syyksi.Koirista lähtee paha haju.Koiran ystävät ei sitä huomaa mutta muut kyllä
        Eli myös mentävä allergiatesteihin sanoo nimimerkki koirakoteja siivonnut niiskuttava neiti joka ei ole ennen ole ollut allerginen koirille

        Joo mulla on kokemusta koirakpdeista.Muuten olo on ok mutta koirakodeissa aivastelen ja nenä vuotaa ja koiran haju on järkyttävä ei edes tuuletuskaan auta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja jos on eläimiä muutama kappale niin voihan niihin altistua jos on tukkoinen olo niin ei se välttämättä merkitse että on hometalo.Ihmisillä saattaa tulla allergian sietokyky vastaan niin on hyvä laittaa allergian syyksi.Koirista lähtee paha haju.Koiran ystävät ei sitä huomaa mutta muut kyllä
        Eli myös mentävä allergiatesteihin sanoo nimimerkki koirakoteja siivonnut niiskuttava neiti joka ei ole ennen ole ollut allerginen koirille

        Ei riitä syyksi että sanotaan että ei ole allerginen koirille.Allergia kehittyy ajan myötä ja kissa on pahempi allergian aiheuttaja kuin kpira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nin mua metsään telttaan

        Joo metsään telttailemaan niin homehuolet on poispyyhitty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyajan ihmiset on laiskoja siivoamaan
        Mukamas ei oo aikaa ja paikat sanon minä.Mulla on siivouksen jälkeen aikaa soveltaa.Hei haloo vuorokaudessa on 24 tuntia

        Siis somettaa


      • Anonyymi
        selvityksiä kirjoitti:

        Nenän vuoto -- herkät hiussuonet, sukuvika
        Silmien vuoto -- kuiva ilma, silmäsairaus
        Humalainen olo -- kohonnut verenpaine
        Maksavaurio -- liika alkoholi, muu altistus
        Kipeät nivelet -- kihti, nivelrikko
        Keskushermoston oireet/vauriot -- Alkoholi,
        opiaatit, työperäiset aineet
        Oksentelu -- Ruokatorven oireet/tulehdus,
        mahalaukun oireet/tulehdus/sairaus.


        Aivan yhtäpitäviä oireiden tulkintoja ja listaa voisi jatkaa edelleen.

        Ja siksi pitää selvittää, eikä vittuilla.
        Vai ajattelitko ruveta syyttelemään ihmisiä alkoholismista? Vai kaukoparantajaksi?
        Mikä SINUN motiivisi on?


    • Pappa-Smurffi

      Kosteusvauriohomeiden toteaminen kotikonstein ilmaiseksi seuraavasti:
      A. Onko Asunnossasi/Työpaikallasi näkyvää hometta?
      ...
      B. Suorita köyhänmiehen homemittaus:
      -Sulje ilmastointi.
      -Sulje kaikki ovet ikkunat jne.
      -Odota 3,5-4 tuntia.
      -Pyydä tupakoimatonta, homeeseen tottumatonta ystävääsi nuuhkimaan
      asuntosi huoneet yksi kerrallaan, siten, että suljette oven perässänne.
      -Jos hometta, joka haisee, niin ystäväsi ei voi olla huomaamatta homeen
      hajua.
      ...
      Koska hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise,
      niin on vielä yksi varma kotikonsti todeta sen olemassa olo.
      C. Kosteusvauriohome-oireet:
      - Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkäklimppiä, jossa voi olla verta.
      - Pientä kuumeilua, tai alilämpöä asteen kymmenyksen tai pari.
      - Olo on kuin tulisi flussasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
      - Nivelkipuja.
      - Lihaskipuja.
      - Liman muodostus hengitysteissä - etenkin aamuisin saat rykiä hartaasti
      ja pitkään.
      - Ääni käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
      - Silmiä särkee.
      - Korvia kutiaa.
      - Säärten kutinaa, kehon kutinaa, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
      - Näppyjä.
      - Läiskiä iholla.
      - Viiltävää salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      - Tavallista päänsärkyä.
      - Näköhäiriöitä.
      - Katseen tarkentamisen vaikeuksia.
      - Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      - Sinun on vaikea muistaa sanoja, vaikka esim hyvin tuntemasi naapurin
      nimi ei muistu mieleen.
      - Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat, mitä
      pitikään sanoa.
      - Keskittymisvaikeuksia.
      - Aloitekyvyttömyyttä.
      - Uneliaan sekava olo levosta huolimatta.
      - Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      - Voimattomuutta, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
      - Aiheettomia kiukunkohtauksia, miniraivareita, ärtyisyyttä.
      - Verenpurkautuvia iholla
      - Unettomuutta
      - Verisuonet nousevat ns. pinnalle
      - Herkistyminen lisäaineille
      - Herkistyminen erilaisille keinotekoisille hajusteille
      Jos näistä oireista olet todennut itselläsi olevan viisi kohtaa,
      tai enemmän, kyseessä on kosteusvauriohome!
      Mitä enemmän ruksaat oireita, sen vakavammasta homevauriosta on kyse!
      ...
      D. Kosteusvauriohomeen toteamisessa sinua auttaa myöskin kotikuntasi
      terveystarkastaja.
      __________________________________________________
      Maksulliset:

      E. Homekoirat; http://www.homekoira.com/
      ...
      F: Sisäilmatutkimus; http://www.oulunsisailmatutkimus.fi/
      __________________________________________________

      • huolehtiminen

        Nuo astmaattiset oireet uudessa asunnossa saattavat myös johtua huonosta ilmanvaihdosta. Itsellänikin tuli vähän samantyyppisia oireita kun otin kissan pieneen asuntoon, asiaan auttoi ilmanpuhdistimen hankkiminen. Ei ole hometta vaan huono sisäilma!

        Nuo pitkän listan oireet on kyllä aika epämääräisiä. Esim. nämä:

        -Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
        - Sinun on vaikea muistaa sanoja, vaikka esim hyvin tuntemasi naapurin
        nimi ei muistu mieleen.
        - Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat, mitä
        pitikään sanoa.
        - Keskittymisvaikeuksia.
        - Aloitekyvyttömyyttä.
        - Uneliaan sekava olo levosta huolimatta.
        - Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
        - Voimattomuutta, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
        - Aiheettomia kiukunkohtauksia, miniraivareita, ärtyisyyttä.
        - Unettomuutta

        voisivat hyvin olla masennuksen oireita.


      • esiintyy

        minkälaisina nivel ja lihaskivut esiintyvät?

        pistelyinä lihaksissa vai jomotuksena tai särkynä etc?

        entä nivelkivut vihlovina vai jomottavana vai miten


      • iho ongelmallinen

        moi.kaikki melkein noi sinun listatut oireet on mulla ja kärsiny niistä ainakin 3 vuotta!!täälä on kosteusvaurio ja paha koska tarkastaja kävi mutta mistä sait tietää että nämä sairaudet johtuu juuri tästä syystä??


      • OR.
        iho ongelmallinen kirjoitti:

        moi.kaikki melkein noi sinun listatut oireet on mulla ja kärsiny niistä ainakin 3 vuotta!!täälä on kosteusvaurio ja paha koska tarkastaja kävi mutta mistä sait tietää että nämä sairaudet johtuu juuri tästä syystä??

        kannattaa käyttää uusinta testiä, koska siinä on uusin tieto. Kv-hometoksiinin aihettamia oireita tunnetaan jo toista sataa. Tuossa uusimmassa testissä on 62-oiretta, eli se ei ole tyhjentävä luettelo kaikista kvh-toksiinin aiheuttamista oireista.

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html


      • Mietis vähän

        Miksi nämä linkit kirjoituksesi lopussa. Etkö tiedä, kuinka virheellisiä koirien merkkaukset ovat. Todellisen avun tarpeessa olevien ihmisten rahat menevät koirien kanssa täysin hukkaan ja joudutaan teettämään uusi, asiallinen tutkimus, jossa on myös toimenpideohjeet ongelman korjaamiseksi.

        Kukaan ei viisastu hassuista koiraraporteista yhtään mitään.


      • Hei halloo !!!

        Olisi syytä pereytyä alan asiallisiin toimijoihin, joita kyllä voisit suositella. Suosittelemasi maksulliset yritykset eivät toimi tavalla, jota oireilevat ja mikrobitutkimusta tarvitsevat ihmiset tarvitsevat. Kummankaan "tutkimuksilla" ei selviä selkeästi vaurion mahdollinen olemassaolo, sijainti eivätkä kumpikaan anna selvää ohjetta terveyshaitan poistamiksi. Ohjeeksi tulee pelkästään: Tutkimustulos viittaa homevaurioon, teettäkää lisätutkimus alan asiantuntijalla ! Tätä kallista, idioottimaista ohjetta tuskin kukaan kaipaa.

        Eli rahat meni kankkulan kaivoon turhan ensimmäisen "tutkimuksen" osalta.

        On karvasia kokemuksia minullakin.

        ps. Googlatkaa esim. mikrobitutkimus, hometutkimus, homekartoitus yms. varokaa silti vielä alan mustia lampaita/selvittäkää yritysten todellinen tausta ja osaaminen


      • LK
        Mietis vähän kirjoitti:

        Miksi nämä linkit kirjoituksesi lopussa. Etkö tiedä, kuinka virheellisiä koirien merkkaukset ovat. Todellisen avun tarpeessa olevien ihmisten rahat menevät koirien kanssa täysin hukkaan ja joudutaan teettämään uusi, asiallinen tutkimus, jossa on myös toimenpideohjeet ongelman korjaamiseksi.

        Kukaan ei viisastu hassuista koiraraporteista yhtään mitään.

        Vai ei ole koirista hyötyä... Meillä kävi homekoira, joka merkkasi talosta lukuisia kohtia. Kun asiansa osaava tarkastaja tuli ottamaan laboratorionäytteitä, hän sanoi, että kyseisen firman koirat ovat hänen tietääkseen aina näyttäneet oikein. Meiltäkin jokaisesta koiran merkkaamasta kohdasta löytyi hometta, ja moni niistä oli sellainen, että harva olisi tullut muuten epäilleeksi.

        Koiratutkimus maksoi 500 euroa, sen jälkeen ihmisen tekemä 2000 euroa. Mutta sillä vain vahvistettiin koiran näytöt oikeudelle uskottavaan muotoon.


      • homesairas

        Olen asunut rivitalossani 4 vuotta. Ostaessani sen isännöitsijätodistuksessa luki että olohuoneessa on ollut vesivahinko se korjattu.
        No heti ekana vuonna kosteus lisääntyi asunnossa,ikkunat huurtuivat ja keksitkin pehmenivät.
        isännöitsijä mittaili vain normaaleja kosteuksia.
        No otatin itse ns homepaneelit ja kaikkea kasvoi tatteihin asti!!
        kaupungin terveystarkastaja kävi paikalla laittoi vaateet korjat ja siivota.no sairastumiseni on kamalaa, yskää,kurkkukipua,astmaa,kuumetta,väsymystä.Korjattu nyt on, riitaan sen tiimoilta mennyt 7 kk ja kaupunki on jo laittanut uhkasakonkin taloyhtiölleni.
        nyt riidellään homesiivouksesta jonka taloyhtiö haluaa senkin laittaa minulle kustannuksineen.
        olen jo menettänyt tosi paljon rahaa, tavarat on melkein kaiki heitetty roskiin jaterveys mennyt .kukan ei korvaa vaikka koko kosteusvaurion syy on taloyhtiön joka ei korjannut asiaa silloin kun piti.surullinen köyhä ja sairas.


    • Pappa-Smurffi

      Asbesti aiheuttaa keuhkosyöpää! Eli suhtauduttava vakavasti!
      ...

      Purettaessa molempien saastuttamia rakenteita ON NOUDATETTAVA erityis-ohjeita!

    • :Pelle

      Näilläkin palstoilla olen joskus törmännyt tapaukseen missä pohdittiin kehtaako tuttavaperheelle sanoa että heillä haisee homeelle. Eli talossa asuvat tottuvat hajuun niin etteivät sitä huomaa tai pitävät sitä "kotinsa hajuna". Ulkopuolinen saattaa heti huomata hajun, muttei kehtaa mainita asiasta. Kannattaa siis kysyä tuttavilta suoraan, haistavatko he mitään omituista.

    • huono tilanne

      Tuntuu tutulta. Meillä sattui aikanaan vesivahinko ja sahanpurut lattiakaukalossa rupesivat käymään.

      Nuo oireet viittaavat vahvasti suureen sädesienimäärään. Minulla oli aivan samanlaisest oireet.

      Asunnossanne on, tai on ollut vesivahinko. Me olimme omassa asunnossamme liian kauan ja yliherkistyin siinä määrin homeille, että aivan mitättömän pienetkin pitoisuudet aiheuttavat astaattisen vastareaktion.

      Teillä on todennäköisesti muitakin homelajikkeita riesananne. Yleensä korjaamattomissa vesivahinko-kohteissa kehittyy myös erittäin myrkyllisiä Aspergillus sukuisia homelajikkeita.

      Hyvä neuvoni onkin, että muuttaisitte tuosta asunnosta ennenkuin sairastutte vielä vakavammin.

      Tämä on vakava asia ja nuo asian tiimoilta tällä palstalla pelleilijät pitäisi sulkea homepesään vuodeksi. Loppuisi tuo käsittämätön näsäviisattelu.

      Monella on mennyt koti, rahat ja terveys homeen takia. Ottakaa neuvostani vaaria ja muuttakaa välittömästi pois.

      • Astmaatikko

        Yhdyn edelliseen viestiin. Te ihmiset, joilla ei ole todellista kokemusta homeesta ja väitätte oireiden johtuvan luulosairaudesta, ette ymmärrä asian todellista laittaa.

        Itselläni oli lapsena jatkuvia poskiontelo- ja keuhkoputkentulehduksia sekä kuivia ihottuma läiskiä. Samaan aikaan talostamme löytyi paha kosteusvaurio ja minulle diagnisoitiin astma. Pahimmillaan home altistaa astmalle.

        Olen asunut myöhemminkin opintojeni aikana talossa, johon on tehty taloyhtiön saunaan remontti homeen vuoksi. Tällöin jouduin muuttamaan talosta pois jatkuvien poskiontelotulehdusten vuoksi.

        Tällä hetkellä asun talossa, jossa tehtiin äskettäin remontti saunassa homeen vuoksi. Itselleni on tullut kasvoihin todella paha ihottuma, jota olen yrittänyt hillitä kortisonilla ja allergiatableteilla. Eli minun havaitsemiani oireita

        - poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdukset
        - väsymys
        - tällä hetkellä ihottuma ja jatkuva lämpöily


      • joo
        Astmaatikko kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen viestiin. Te ihmiset, joilla ei ole todellista kokemusta homeesta ja väitätte oireiden johtuvan luulosairaudesta, ette ymmärrä asian todellista laittaa.

        Itselläni oli lapsena jatkuvia poskiontelo- ja keuhkoputkentulehduksia sekä kuivia ihottuma läiskiä. Samaan aikaan talostamme löytyi paha kosteusvaurio ja minulle diagnisoitiin astma. Pahimmillaan home altistaa astmalle.

        Olen asunut myöhemminkin opintojeni aikana talossa, johon on tehty taloyhtiön saunaan remontti homeen vuoksi. Tällöin jouduin muuttamaan talosta pois jatkuvien poskiontelotulehdusten vuoksi.

        Tällä hetkellä asun talossa, jossa tehtiin äskettäin remontti saunassa homeen vuoksi. Itselleni on tullut kasvoihin todella paha ihottuma, jota olen yrittänyt hillitä kortisonilla ja allergiatableteilla. Eli minun havaitsemiani oireita

        - poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdukset
        - väsymys
        - tällä hetkellä ihottuma ja jatkuva lämpöily

        olen joskus asunut hometalossa, ja silloin varsinkin muut perheen jäsenet sairastelivat. itse olen myöhemmin tullut herkemmäksi. tiedättekö voiko pelkästä pölystä ym. tulla lämpöilyä. ilman flunssaa siis?
        kun on jatkuvasti ääni vähän maassa ja nenä enemmän tai vähemmän tukossa. aamuisin yskää (ei pahaa, mutta normaalisti ei ole yskää..joten tämä ei ole normaalia mulle) sekä kurkku muutenkin ärtynyt. muutenkin limaisuutta kurkussa.
        työpaikkani lattialle tuli sulamisvesiä seinän raosta muutamana päivänä. tullut varmaankin monena vuonna seinän murentuneesta kohdasta päätellen. mutta toisaalta työpaikkana on kirpputori joten pelkkä pölykin voi olla ärsyttämässä. allergiat ja astama tutkittu pariin kertaan paremmin. ja mitään ei ole.


      • gonzaless
        joo kirjoitti:

        olen joskus asunut hometalossa, ja silloin varsinkin muut perheen jäsenet sairastelivat. itse olen myöhemmin tullut herkemmäksi. tiedättekö voiko pelkästä pölystä ym. tulla lämpöilyä. ilman flunssaa siis?
        kun on jatkuvasti ääni vähän maassa ja nenä enemmän tai vähemmän tukossa. aamuisin yskää (ei pahaa, mutta normaalisti ei ole yskää..joten tämä ei ole normaalia mulle) sekä kurkku muutenkin ärtynyt. muutenkin limaisuutta kurkussa.
        työpaikkani lattialle tuli sulamisvesiä seinän raosta muutamana päivänä. tullut varmaankin monena vuonna seinän murentuneesta kohdasta päätellen. mutta toisaalta työpaikkana on kirpputori joten pelkkä pölykin voi olla ärsyttämässä. allergiat ja astama tutkittu pariin kertaan paremmin. ja mitään ei ole.

        pöly kyllä ottaa keuhkoihin varsinkin jos keuhkot on yliherkässä tilassa homeen tms takia

        tulee mieleen että voit testata esim hakkaamalla jotain todella pölyistä tyynyä tai kangasta naamas edessä ja hengittää oikeen tahalteen sitä pölyä tai kellarissa lojunnutta tavaraa/kangasta ni voit tunnustella miltä pöly tuntuu keuhkoissa mielestäni ainakin home tuntuu erillaiselta

        jos on tarpeeks pahasti hometta ja nuuhkasee sitä läheltä voimakkaasti niin se yleensä ottaa keuhkoihin samantien herkistyneillä (paskaks menneillä?) keuhkoilla

        olen myös kuullut tarinoita siitä että kun home on kerran tarpeeksi pahasti rikkonut keuhkoja on koko loppuelämän jäänyt se "herkkyyS" että heti jos altistuu pölylle tai homeelle huomaa välittömiä oireita mitä muut "ei herkistyneet" ei huomaa (ei parane kokonaan ollenkaan tms? jättää jäljet koko loppuelämäksi?)


      • Anonyymi

        Homeesta jää tosiaan loppuiäksi välittömästi puhkeavat oireet vähäisestäkin uudesta altistuksesta (esim. kollegojen vaatteet, kirpputorit, hotellit, yms.). Tämähän on aivan kaameaa, joskin väliaikaisena altistuksena luultavasti täysin harmitonta, ja asuntokaupoilla selvän rahan arvoinen jokeri - kun kroppa jo tunnistaa kaikki yleisimmät homeet ja bakteerit, ei homekoiria välttämättä enää tarvita ongelmakohtien kartoittamiseen -homekartoituksen voi tilana perustellusta syystä ennen kauppoja.


    • oireita??

      yksi ikävimpiä oireita mitä olen huomannut homeelle altistumista ja siitä oireilust on ollut jatkuva pelko ja epävarmuus siitä onko jossain tilassa tai jossain ausnnossa mihin on menossa / muuttamassah ometta vai ei ja onko jotku tavarat ollut homeessa / on homeessa (kankaat yms)

      aika paljon turhaa ajatustyötä tulee tehtyä tuon asian tiimoilta

      muilla mimmosia kokemuksia aiheesta ?

      ja esim jos jotkut vaatteet on joskus ollut tiedettävästi homeessa niin niitä kammoaa senkin jälkeen kun niistä on väitettävästi poistettu home

      voitaisiin puhua ehkä jonkin sortin hometraumasta

      • hometta

        Olen itse asunut hometalossa ja kun sieltä muutin pois, kyllä on tullut usein mietittyä , että eihän vaan oo hometta tän hetkisessä asunnossa, vaikka kosteuskartoitus on tehty muutama vuosi sitten.

        Ja sen olen päättänyt silloin heti , että jos joskun oman talon hankin , haluan kosteuskartoituksen sinnekkin ensin.

        Mutt kyllä tästä home- jutusta jää väkisinkin traumat. Itselläni oireita oli niin paljon ja ne jatkuvat osaltaan edelleen , vaikka en enää kyseisessä talossa ole hetkeen asunut.

        En usko , että homeesta aiheutuvia oireita ja niiden vakavuutta yms. siihen liittyvää ymmärtää yhtä hyvin , ellei ole itse niistä kärsinyt.


      • homealtistunut
        hometta kirjoitti:

        Olen itse asunut hometalossa ja kun sieltä muutin pois, kyllä on tullut usein mietittyä , että eihän vaan oo hometta tän hetkisessä asunnossa, vaikka kosteuskartoitus on tehty muutama vuosi sitten.

        Ja sen olen päättänyt silloin heti , että jos joskun oman talon hankin , haluan kosteuskartoituksen sinnekkin ensin.

        Mutt kyllä tästä home- jutusta jää väkisinkin traumat. Itselläni oireita oli niin paljon ja ne jatkuvat osaltaan edelleen , vaikka en enää kyseisessä talossa ole hetkeen asunut.

        En usko , että homeesta aiheutuvia oireita ja niiden vakavuutta yms. siihen liittyvää ymmärtää yhtä hyvin , ellei ole itse niistä kärsinyt.

        Olen samaa mieltä kanssasi, että sellaiset ihmiset eivät ymmärrä homeongelman vakavuutta, joka ei ole itse käynyt läpi. Olen käynyt homehelvetin läpi ja kärsin edelleen siitä. En tarvitse kuin mennä hetkeksi sellaisee kiinteistöön, josa on ollut kosteusvaurio, joka on vaikka korjattu. Saan heti oireita. Jopa Kuopion Kyssin polilla sain hengenahdistuksen, äänen menetyksen, yskän jne. viiden minuutin olon aikana. Sairaanhoitaja sanoi, että siellä on hometta.


    • leipuri-hiiva

      vaikka viesti onkin vanha, silti aina ajankohtainen.

      itse asun pitkälti toista sataa vuotta vanhassa hirsitalossa. noh, minä ja perheeni olemme terveitä, eikä ainakaan pitäisi mitään home-ongelmaa olla.

      muttaainakin vanhoissa taloissa asuvilla, joilla on painovoimaan perustuva ilmanvaihto, niin talvet voivat olla aika hankalia.

      pakkassäällä tuuletusluukut ovat kiinni, että sisällä tarkenee. ikkunoita ei pidetä auki niinkuin kesällä ja pahin kaikista on kun meilläkin on keskuslämmitys. kovalla pakkasella patterit huutavat punaisina 24h/vrk ja kovettavat ja hauduttavat ja kuivaavat hengitysilman.

      olen ainakin huomannut, että vaikka on talvi, kannattaa tuulettaa ja pitää vähän räppänöitä auki. lisäksi ilmankostuttimet on kyllä hyviä.

      • juuri oikeusjuttu hometalosta

        Tämä viestiketju on ollut sinänsä aika "hauskaa" luettavaa, kun on itse asunut todella pahasti homeessa ja lahossa talossa ja sairastunut siitä. Terveystarkastaja on todennut talon asuinkelvottomaksi ja rakennusmiehet purkukuntoiseksi ja VTT:lta tuli myös koepaloista tyly tuomio, nyt ollaan lakituvassa ja aikaa on mennyt noin kaksi vuotta...Ja joku mainitsi niistä psyykkisistä oireista kun elämä menee päälaelleen...Kyllä voin sanoa, että henkinen puoli on ollut enemmin koetuksella kuin fyysinen.

        Eli en kyllä puhuisi mitään hometalossa asumisesta, jos ei sellaisessa ole asunut. Oikein ärsyttää ihmiset jotka kirjoittavat vain, että ei meillä ainankaan ole ongelmaa! No hieno juttu ettei ole, mutta kaikki homeloukossa olleet tietävät, että se ei paljon lohduta. Puhukoot siis ne joilla on jotain kokemusta.

        Eihän se tietenkään tarkoita, että jos on vanha talo (vaikka toista sataa vuotta vanha), niin siellä olisi hometta, eikä sellaista edes pidä epäillä vain pelkän vanhuuden takia, jos ei ole mitään ongelmaa. Monesti juuri nuo vanhat talot ovat kunnossa, mutta jos niihin on menty tekemään jotain korjauksia vaikka esim 70-luvulla niin homma voi olla toinen. Meilläkin toista sataa vuotta vanha talo, mutta tehty "pikku" korjauksia matkan varrella. Tiedoksi myös niille jotka kuvittelevat, että kotona on vain semmoinen vanhantalon haju, niin sellaista vanhantalon hajua ei ole olemassakaan!

        En halunnut tällä viestillä aiheuttaa kenellekään mielipahaa, vaan lähinnä purkaa tätä tilanteestamme johtuvaa omaa pahaa oloa ja turhautumista.


    • tupakissi

      Lapsuuden kotini oli 30-luvulla rakennettu hirsitalo, joka 70-luvun alussa, ollessani pari-kolme vuotias, "peruskorjattiin" ja siihen tehtiin elintasosiipi. Rakennus muovitettiin ja "kissanluukut" kivijalassa tukittiin.
      Kärsin ala-asteella 1)korvatulehdus- ym kierteestä, joka helpottui kitarisaleikkauksella. Tosin siihen aikaan isä tupakoi runsaasti sisätiloissa. 2)Ihottuma oli ajoittain paha ja 3)jalanpohjien iho kesi aivan sienimäisenä.
      Aikuisena muutin rivitaloon, jonka porraspäässä ja seinustalla lainehti vesi aina, kun lumi suli tai oli rankkasade. Eteläseinustalla kasvoi kivijalan alta heinähelteillä sieniä. Yläpohjassa kulkevat vesiputket olivat joka talvi kerran jäässä.
      Aloin kärsiä 4)jatkuvista flunssista. Paksu lima jumitti nenässä. Sanoin olevani "streptokokkimagneetti". Odotin toista lastani, ja toivoin "Flunssien" hellittävän, kun synnytän. Katkaisin siinä yskiessäni kylkiluunkin (?). 5)Korvat soivat todella kovaa, niinkuin "shamppanjavispilällä metallikulhossa vispattaisiin".
      Lapsi syntyi, flunssa ei lähtenyt. Sen sijaan 6) huimaus lisääntyi ja lopulta paheni niin, että en pysynyt kontallanikaan pystyssä. Kolme kertaa 7) menin "jalattomaksi". Oksensin holtittomasti.
      Onneksi tuli kesä ja oleilin enemmän ulkona.
      Nyt asun uudessa, itse rakennetussa kivitalossa. Muovia ei ole käytetty. Ainoa pelko on se, että talo on perustettu laatalle, entä jos....?
      Pari vuotta sitten minulta leikattiin rintasyöpä. Joidenkin lähteiden mukaan home saatttaa aiheuttaa 8)syöpää.
      Lapsuudenkotonani tehtiin pari vuotta sitten kosteusmittaus. Märkä oli mutta tarkastajan mukaan "ei tämä ole homeen hajua, kutteri tälle haisee." Äiti on saanut 9)muistamattomuuskohtauksia, saattanut päivän istua pöydän ääressä, eikä tiedä mitä on tapahtunut. Hänellä on keliakia. (joidenkin lähteiden mukaan ehkä home aiheuttaa senkin) Hanellä on huono tasapainoaisti ("on tutkittu, että lukihäiriö aiheuttaa!", hän sanoo) Isällä on ollut 10) Menieren tauti. Huimausta, oksetusta ja korvien soimista siis.
      Viime viikolla tuli ilmasta tehdyn homemittauksen tulokset. Siellä on niin paljon hometta, että talo on remontoitava kuten "hurjassa remontissa", kunnes voi olla varma, ettei hometta mistään enää löydy.

      • minullakin on ollut menieren oireita jo jonkin aikaa, en kyllä ole osannut yhdistää niitä tähän homeongelmaan.
        Onko teillä suvussa jollain muulla niitä oireita vai onko yksittäistapaus?


    • homeasunnot ry

      Hei! Minä etsin kavereitteni kanssa ihmisiä joilla olisi homeasunto. Otsikossa olevalla sivulla on ERITTÄIN PALJON TIETOJA (etusivulla on tositarina) Sivulta löydät erilläiset homeet ja tietoja miten ne voi hävittää tai testata onko homeita! Laitan seuraavaan viestiin ohjeet miten voi testata asutko homeasunnossa. On köyhiä sekä kalliinpia keinoja. Tässä kumminkin Homeasunnossa asuvien oireita!

      Tässä on oirelista tyypillisistä "pikkukolotuksista" joista homeasukit kärsivät. Kun näitä kolotuksia on ollut tarpeeksi, voit hakea lopputuloksen osiosta Sairaudet. Oireet vaihtelevat homelajien mukaan. Onko kortisoni tullut tutuksi?


      IHO:

      - Kutinaa

      - Punoitusta

      - Nokkosrokkopaukamat

      - Rakkuloita

      - Atooppinen ihottuma

      - Valoihottuma

      - Kutina peräaukossa, nivusissa tai sukupuolielimissä

      - Ihon karstaisuutta, karheutta tai halkeamia

      - Läiskiä / verenpurkaumia

      - Huonosti parantuvia visvanäppylöitä keholla

      - kutinaa, joka pahenee suihkussa ja löylyssä (vesibakteerit?)

      SILMÄT:

      - Punoittavat

      - Kutiavat, kuivuvat / kirvelevät

      - Tuulenarkuutta / kyynelvuotoa

      - Rähmivät / silmätulehdus

      - Kipua silmäkuopassa

      - Näköhäiriöt, katse ei tarkennu / rivit hyppivät silmissä.

      - Sumuläikkiä / mustia leijoja

      - Turvonneet silmät, varsinkin aamuisin

      - Valonväläykset, varsinkin nukkumaan mennessä

      PÄÄ:

      - Päänsärkyä

      - Viiltävää pääkipua

      - Huimausta

      - Päänahan kutina / kipeytyminen

      NENÄ:

      - Tiheät flunssat

      - Aivastelu / vesinuha

      - Kutina ärsynys sieraimissa / kurkussa

      - Poskiontelontulehdus

      - Verenvuoto nenästä / niistäessä

      - Runsaat kuivat eritekarstat / verestävä karsta

      - Nenän tukkoisuus

      - Hajuaisti yliherkkä tai huono

      NIELU

      - Kurkkukipu / pistävä tunne

      - Yskä, limainen tai kuiva

      - Äänihuulet turpeat, äänen käheys, äänen sortuminen

      - Limainen kurkku, jatkuva kakistelun tunne

      - Palan tunne kurkussa

      KEUHKOT

      - Tupakkayskä, vaikka et polta

      - Hengenahdistus, haittaa jopa yhden portaikon nousemista

      - Jatkuva limaneritys

      - Pistävä kipu keuhkojen alueella

      - Puristava ahtauden tunne rinnassa / rintakehän ympäri

      - Astma / epätyypillinen astma

      - Keuhkokuume

      - Keuhkoputkentulehdus

      - Hengityksen vinkuna

      - Puhaltaessasi keuhkot tyhjiksi, se päätyy yskänärsytykseen

      KORVAT

      - Kutinaa korvakäytävässä, lisääntynyt vaikunmuodostus

      - Soiminen / tinnitus

      - Ihottuma, tukkoisuus, kipu

      - Kuulon heikkeneminen, oman puheäänen koveneminen

      - Välikorvantulehdus / tulehdus korvalehdellä

      KEHO

      - Nivelkivut jaloissa / käsissä

      - Reumakivut

      - Ristiselänkivut / iskias

      - Jalat meinaavat mennä alta noustessa

      - Puristus / nostovoima käsissä heikentynyt

      - Lihasjäykkyys

      - Elohiiri / suonenveto / lihas nykii

      - Nivelten turpoaminen / vääntyily

      - Selluliitti (ihon sidekudoskerroksen tulehdus)

      NEUROLOGISET:

      - Vapina

      - Krampit esim. sormissa

      - Sähköiskut / nipsaukset vartalossa

      - Liike-epätarkkuus, ote ei pidä / tavara lipsahtaa käsistä




      - Hiusten / päänahan nyppiminen

      - Valonväläykset

      SISÄELIMET:

      - Toistuva kuumeilu / minikuumeilu puolella asteella

      - Viluntunne / vilunväristykset

      - Viiltävä kipu alavatsassa

      - Pahoinvointi

      - Virtsavaivat / lisääntynyt wc:n tarve / virtsa haisee voimakkaasti

      - Eturauhasvaivat

      - Ripuli / suolistoverenvuoto

      SIENET:

      - Jalkasieni

      - Kynsisieni

      - Varvassieni

      - Hiivasieni

      - Nivussieni

      MIELIALA:

      - Syvä väsymys / ei lopu nukkumalla

      - Väsynyt olo aamulla herätessä

      - Uneliaan sekava olo levosta huolimatta

      - Unettomuutta

      - Aloitekyvyttömyyttä ja voimattomuutta

      - Pää tuntuu raskaalta

      - Keskittymisongelmia

      - Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti

      - Alat kertomaan jostakin asiasta ja unohdat mitä pitikään sanoa

      - Vaikeutta palauttaa mieleen jotain nimeä tai sanaa

      - Ärtyisyyttä

      TULEHDUKSET:

      - Korva-,poskiontelo-,silmä-, aivokalvon-, kurkku-, kehkoputkentulehdus mm.

      YLEISOIREET:

      - Tulehdusarvot koholla

      - Kilpirauhasarvot heittelevät

      - Verenvuoto taipumus

      - Kolesteroli on koholla?

      - Kynnet ja kynsinauhat vaurioituneet

      - Olo on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta sitten ei tulekaan

      - Herkistyminen lisäaineille

      - Herkistyminen keinotekoisille hajusteille

      - Suussa outo mantelimainen imelä maku

      - Aftat? Luomet?

      _______________________________________________________________

      Jos epäilet olevasi kipeä, ota ensisijaisesti yhteyttä lääkäriisi. Toimi annettujen ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen voit alkaa selvittämään, onko hengitysilmassasi jotain vikaa.

      _______________________________________________________________

      Jos sinulle on listasta useampia oireita, suorittasin jatkoselvityksiä.

      Saatat asua / työskennellä hometalossa.


      Toivottavasti autoi! Seuraavassa viestissä on ohjeet miten voit testata asutko homeasunnossa

    • on asia

      Paljon suoritetaan sisäilmamittauksia mikrobivaurion selville saamiseksi,VOC/MVOC/TVOC mittaukset ovat täysin turhia,koska niillä ei voida selvittää mikrobivaurion olemassaoloa,valitettavasti jotkut yritykset kauppaavat niitä harhaanjohtavasti (väärin menee jos heti kaupataan mittauksia).Andersenkeräimellä otettu näyte on myös epäluotettava,positiivinen tulos voi kertoa ongelmasta,mutta negatiivinen ei poissulje sitä,lisäksi niitä olisi otettava useampia eri aikoina jotta jonkinlainen luotettavuus saavutettaisiin.Rakennusmateriaalinäytteiden otossa,täytyy tietää mistä kannataa otta näyte,ja tulosten tulkinnassa pitää ottaa huomioon myös rakennustekniset asiat.Tulosten tulkinta on vaativaa,ja valitettavasti ammattilaiset ovat vähissä.Jotkut voivat asua oireilematta täysin homehtuneessa talossa,kun taas toiset saavat oireita pienistäkin määristä,myös muut mikrobit kuin homesienet saattavat aiheuttaa oireilua.Kun epäillään terveyshaittaa tutkimukset tulisi aloittaa aina rakenneteknisin selvityksin,ja vasta sen jälkeen suoritetaan erilaisia mittauksia jos tarvetta on.Ongelman muodostaa se että määristä joka aiheuttaa terveyshaitan ei ole pitoisuusrajoja,sos ja terveysministeriön asumisterveysohjeessakin annetut raja-arvot ovat hatusta vedettyjä,mutta niitä käytetään kun parempiakaan ei ole olemassa.Oikeuksissa tehdään ihan puutaheinää päätöksiä,kun ammattitaitoisista kosteus ja homevauriotutkijoista on pula,asianajajia kiinnostaa vain oman lompakon paksuunnuttaminen ja tuomarit ovat ihan pihalla asioista,eipä olekkaan ihme että oikeuden päätökset riitatapauksissa ovat usein ihan mitä sattuu.

      • sairastunut

        Kun yrittää saada vaikka mistä ja keltä apua home asioissa. Niin alussa on vaikka minkälaisia apuja antavia, mutta kun tarvii tosissaan tehdä homeasialle jotain , niin silloin häviävät kaikki auttajat kuin pieru saharaan. Olet taas yksin asiasi kanssa.


      • homekoti
        sairastunut kirjoitti:

        Kun yrittää saada vaikka mistä ja keltä apua home asioissa. Niin alussa on vaikka minkälaisia apuja antavia, mutta kun tarvii tosissaan tehdä homeasialle jotain , niin silloin häviävät kaikki auttajat kuin pieru saharaan. Olet taas yksin asiasi kanssa.

        mitä tarkoitat että alussa on vaikka minkälaisia apuja antavia?


        tai mitä tarkoitat että kun tarvii tosissaan tehdä....niin auttajat häipyy.


        Kirjoituksesi oli melko ylimalkainen toteamus.


      • sairastunut
        homekoti kirjoitti:

        mitä tarkoitat että alussa on vaikka minkälaisia apuja antavia?


        tai mitä tarkoitat että kun tarvii tosissaan tehdä....niin auttajat häipyy.


        Kirjoituksesi oli melko ylimalkainen toteamus.

        Tarkoitan sitä, että kun tarvii apua taloyhtiötä vastaan taistella asioita, niin silloin ei löydy yhtään auttajaa. Juu kyllä isolla rahalla saa tuomareita hoitamaan.


    • tekemistä

      Ositumilla on kosteus ja homevaurioiden kanssa,niiden voc mittaukset mikrobivaurioiden paikallistamiseksi on vitsi.Ei nillä mittauksilla voi saada selville onko vaiko eikö ole hometta.Ihmiset menevät halpaan tuossa hommassa.

    • homeista yms
      • !

        ohjata ihmisiä kyseiselle huuhaa-sivustolle!


    • altistunut

      Meillä oli lasten jatkuvaa pientä lämpöilyä, itsellä kieltä ja kitalakea kutitti, kädet puutuivat öisin, sormista lähti iho pieninä kuivina alueina, lonkka ja jalkapöytä kipeutyivät, ääni oli käheä, "pala" kurkussa, muistihäiriöitä; jopa lähimpien ihmisten nimet unohtuivat, raivareita mitättömistä asioista, levottomat jalat öisin, korvien kutinaa, rytmihäiriöitä. Hometalossa asumisen aikana ravasin lääkärissä milloin mistäkin ihmeellisistä syitä. Kun talon homeongelmat selvisivät, yhdisti lääkärikin syyn myös näille oireille. Suurin osa oireista loppui siihen, mutta osa oireista jatkuu edelleen vaikka asunto ja irtaimistokin on vaihdettu uuteen lähes totaalisesti. Kerran saatu paha altistus jatkuu lähes kaikkialla missä olen: ystävien kodeissa, kaupoissa, työpaikalla...elämä on melko rajallista nykyään tämän vuoksi.

      • rbgbergrt

        Onko kenelläkään tullut sellaista iho-oiretta, että iholla olisi hirveästi pientä näppylää, vähän jkuin hikinäppyä? Minulle tuli sellainen pari kk sen jälkeen, kun muutettiin uuteen asuntoon, eikä ole auttanut mikään kortisoni, nyt on kulunut melkein vuosi. Lisäksi on tullut muita oireita, joiden takia muutetaan nyt pois, mutta olen jäänyt miettimään, että voiko olla tuollaista näppylää, vai yleensä kuiva ja kutiseva iho?


      • että vituttaako
        rbgbergrt kirjoitti:

        Onko kenelläkään tullut sellaista iho-oiretta, että iholla olisi hirveästi pientä näppylää, vähän jkuin hikinäppyä? Minulle tuli sellainen pari kk sen jälkeen, kun muutettiin uuteen asuntoon, eikä ole auttanut mikään kortisoni, nyt on kulunut melkein vuosi. Lisäksi on tullut muita oireita, joiden takia muutetaan nyt pois, mutta olen jäänyt miettimään, että voiko olla tuollaista näppylää, vai yleensä kuiva ja kutiseva iho?

        Kuumeilua tai alilämpöä, hengitystie tulehduksia, jatkuvaa yskää, väsymystä, astma....
        Vaimolla käsissä iho-oireita, joiden johdosta nyt tutkimuksiin homealtistumaan liittyen.
        Käsien rystypuolella kuivumista, punoitusta ja kutinaa, joka helpotti kun oltiin 6 kk pois ja palasi kun tultiin takaisin. Harmittaa sinänsä että oireet alkoi uudelleen heti kun palattiin ja hölmöinä lähdettiin korjaamaan hometaloa, vaikka meille sanottiin siinä olevan iso riski siitä että kaikkea ei saada pois kun kaikki ei näy eikä haise. Myyjältä saadut rahat meni ja toinen samankokoinen summa itseltä, eikä tullut paska kuntoon.
        Uuden näköistä on mutta se vanha betoninen perustus jäi kuitenkin kaiken uuden pohjaksi.
        Ensi kesänä koitetaan vielä purkaa parketit ja laatoitukset pois ja levityttää kaikkiin tiloihin 3mm kerros epoksia ja sen päälle sitten pinnoitteet uudelleen. Jos se pitäisi itiöt tms allaan ja oireilu loppuisi.

        Idiootteja oltiin kun lähdettiin korjaamaan ja sopimaan, olisi pitänyt vain kylmästi purkaa kauppa.


      • veegvr
        että vituttaako kirjoitti:

        Kuumeilua tai alilämpöä, hengitystie tulehduksia, jatkuvaa yskää, väsymystä, astma....
        Vaimolla käsissä iho-oireita, joiden johdosta nyt tutkimuksiin homealtistumaan liittyen.
        Käsien rystypuolella kuivumista, punoitusta ja kutinaa, joka helpotti kun oltiin 6 kk pois ja palasi kun tultiin takaisin. Harmittaa sinänsä että oireet alkoi uudelleen heti kun palattiin ja hölmöinä lähdettiin korjaamaan hometaloa, vaikka meille sanottiin siinä olevan iso riski siitä että kaikkea ei saada pois kun kaikki ei näy eikä haise. Myyjältä saadut rahat meni ja toinen samankokoinen summa itseltä, eikä tullut paska kuntoon.
        Uuden näköistä on mutta se vanha betoninen perustus jäi kuitenkin kaiken uuden pohjaksi.
        Ensi kesänä koitetaan vielä purkaa parketit ja laatoitukset pois ja levityttää kaikkiin tiloihin 3mm kerros epoksia ja sen päälle sitten pinnoitteet uudelleen. Jos se pitäisi itiöt tms allaan ja oireilu loppuisi.

        Idiootteja oltiin kun lähdettiin korjaamaan ja sopimaan, olisi pitänyt vain kylmästi purkaa kauppa.

        Hei,

        Haloo, harkitkaa vakavasti. Eikö tuo home kosteus epoksi, ylipäänsä liima ja esim. lastulevy-yhdistelmä ja jotkut muovit kai myös aiheuta yhteisvaikutuksena erittäin vaarallista kaasua? Meillä on ollut sitä kotona, siitä tulee sellainen pistävä kemikaalimainen haju. Kuulostaa erittäin potentiaaliselta, jos ryhdytte panemaan kosteus/homevaurion viereen epoksia ja pinnoitteita... Miksette samantien purkisi koko perustusta ja tekisi uutta, niin varmasti saisi hyvän ja tulisi pitkässä juoksussa halvemmaksi ja takuulla terveellisemmäksi. SUosittelen uutta kirjaa Homehelvetti, jossa mm. tuo mekanismi selitetään, ehkä jossain AsTe tai heli:n sivuillakin.


      • epokspoks
        että vituttaako kirjoitti:

        Kuumeilua tai alilämpöä, hengitystie tulehduksia, jatkuvaa yskää, väsymystä, astma....
        Vaimolla käsissä iho-oireita, joiden johdosta nyt tutkimuksiin homealtistumaan liittyen.
        Käsien rystypuolella kuivumista, punoitusta ja kutinaa, joka helpotti kun oltiin 6 kk pois ja palasi kun tultiin takaisin. Harmittaa sinänsä että oireet alkoi uudelleen heti kun palattiin ja hölmöinä lähdettiin korjaamaan hometaloa, vaikka meille sanottiin siinä olevan iso riski siitä että kaikkea ei saada pois kun kaikki ei näy eikä haise. Myyjältä saadut rahat meni ja toinen samankokoinen summa itseltä, eikä tullut paska kuntoon.
        Uuden näköistä on mutta se vanha betoninen perustus jäi kuitenkin kaiken uuden pohjaksi.
        Ensi kesänä koitetaan vielä purkaa parketit ja laatoitukset pois ja levityttää kaikkiin tiloihin 3mm kerros epoksia ja sen päälle sitten pinnoitteet uudelleen. Jos se pitäisi itiöt tms allaan ja oireilu loppuisi.

        Idiootteja oltiin kun lähdettiin korjaamaan ja sopimaan, olisi pitänyt vain kylmästi purkaa kauppa.

        Onkohan teitä neuvonut eräs ns. rakennusterveysasiantuntija Varkauden suunnalta. Epoksipinta betonilaatan päällä aiheuttaa suurella todennäköisyydellä sen, että betonilaatta kostuu läpeensä ja siellä laatassa olevat mikrobit esim. sädesienet aktivoituvat. Niitähän on aina hiekassa (betonissa) valmiina. Mikrobiongelmien koteloimista on tutkittu myös ihan tieteellisesti ja todettu, että se on käytännössä mahdotonta. Valitettavasti markkinoilla liikkuu monenlaista mikrobinkaasuttajaa, koteloijaa ja hajustekauppiasta, jotka vievät rahat, mutta ongelmat jää.


      • Hurrjahome
        rbgbergrt kirjoitti:

        Onko kenelläkään tullut sellaista iho-oiretta, että iholla olisi hirveästi pientä näppylää, vähän jkuin hikinäppyä? Minulle tuli sellainen pari kk sen jälkeen, kun muutettiin uuteen asuntoon, eikä ole auttanut mikään kortisoni, nyt on kulunut melkein vuosi. Lisäksi on tullut muita oireita, joiden takia muutetaan nyt pois, mutta olen jäänyt miettimään, että voiko olla tuollaista näppylää, vai yleensä kuiva ja kutiseva iho?

        minulla tuli yksittäisiä näppylöitä ja lisäksi ihottumalaikkuja. Myös ihosienet paukahtivat päälle. Ja nämä olivat vasta pelkkiä iho-oireita...


      • likka2
        rbgbergrt kirjoitti:

        Onko kenelläkään tullut sellaista iho-oiretta, että iholla olisi hirveästi pientä näppylää, vähän jkuin hikinäppyä? Minulle tuli sellainen pari kk sen jälkeen, kun muutettiin uuteen asuntoon, eikä ole auttanut mikään kortisoni, nyt on kulunut melkein vuosi. Lisäksi on tullut muita oireita, joiden takia muutetaan nyt pois, mutta olen jäänyt miettimään, että voiko olla tuollaista näppylää, vai yleensä kuiva ja kutiseva iho?

        me asutaan ehkä hometalossa. ja ittelläni on ainsaskin kesäisin ja talvisin tullu ihoon kauheaa kutinaa, jonka johdosta raavin ihoni melkein vereslihalle asti


    • mv

      Me asuttiin neljä vuotta vanhassa kunnan vuokrakasarmissa, jossa oli hometta. Meillä kaikilla oli nuhaa, yskää, silmäoireita, kurkkuoireita, jatkuvaa päänsärkyä ja raskauspahoinvoinnin tyyppistä huonovointisuutta muttei oksentaa tarvinnut kuitenkaan. Muutettiin, kun mulle ilmestyi reumaa muistuttavia niveloireita sormiin, eikä tutkimuksissa löydetty reumaa. Kysyin lääkäriltä, saattaisko oireet aiheuttaa homeessa asuminen, niin lääkäri sanoi heti, että muuttakaa pois. Oireet loppuivat toisessa asunnossa lähes välittömästi.

    • formaldehydi

      joka löytyy kosteusvaurio taloista.
      >>>>>>>>>>>Formaldehydi:

      Suomessa käytettävä Pandemrix-sikainfluenssarokote sisältää formaldehydiä. Formaldehydiä on käytetty rokotteen valmistuksessa influenssaviruksen inaktivointiin. Yksi annos Pandemrix-rokotetta sisältää sekoittamisen jälkeen formaldehydiä enintään 50 mikrogrammaa.
      Formaldehydi on ihmisessä syöpää aiheuttava aine, mikäli sille altistuu pitkäaikaisesti tai toistuvasti. Toistuva altistuminen formaldehydille voi aiheuttaa myös silmien ja nenän kroonista ärsytystä, alempien hengitysteiden ärsytystä ja astman kaltaisia oireita. Toistuva ihoaltistus voi aiheuttaa allergista ihottumaa.
      Lyhytaikaisen altistumisen vaikutuksia ovat muun muassa silmien ja hengitysteiden ärsytys. Hengitysteissä formaldehydi aiheuttaa polttavaa tunnetta, yskää, päänsärkyä, pahoinvointia ja hengenahdistusta. Formaldehydin hengittäminen voi aiheuttaa myös kurkunpään turvotusta, keuhkoputkien supistumista, keuhkotulehdusta, maksa- ja munuaisvaurioita sekä keuhkopöhön. Formaldehydin vesiliuosten roiskeet silmään aiheuttavat polttavaa tunnetta silmässä. Väkevä formaldehydin vesiliuos voi aiheuttaa sarveiskalvon samentumisen tai sokeutumisen. Formaldehydiliuos voi aiheuttaa ihon kihelmöintiä, kuivumista ja punoitusta.

      Lähteet:
      GlaxoSmithKline (Suomen rokotetoimittaja)
      Työterveyslaitos
      Maailman terveysjärjestö WHO
      Euroopan lääkevirasto EMEA

    • Home home - home kot

      Jatkuvaa nuhaa ja yskää, toistuvia tulehdus-sairauksia useimmiten korvatulehdus. Ääni käheänä, kuumeilua ja ehkä osin vitutuksesta ja stressistä johtuvia muisti ym oireita.
      Hometalossa kun asuu ja tietää että ei ole mahdollisuutta muuttaa muualle niin sitä vain koittaa koko ajan uskotella itselleen että syy on joku tarttuva tauti työpaikalta tai päivähoidosta. Kun muut em paikoissa olevat ei kuitenkaan sairastele palautuu todellisuuteen. Minkäs teet jos olet hometalon ostanut, ei ole varaa lähteä evakkoon ja maksaa kahta asuntoa. Koko ajan mielessä on että miksi koko ajan kipeänä mutta ajan kanssa siihen "turtuu" Keväällä/alkukesällä on hyvä pitää syynä siitepölyä ja syksyllä/alkutalvesta normaaleja flunssa juttuja. Ei sitä edes uskalla ajtella että itselle tai etenkään lapsille voisi aiheutua astmaa tai syöpää tms.
      Vaikka itselle astma tulikin ja lapsille suositellaan jatkuvan oireilun takia lisätutkimuksia. Kunnallisen kautta on vaikea päästä tutkimuksiin ja hometalon korjauksen vuoksi talous on siinä kunnossa että yksityiselle ei ole varaa mennä. Vakuutukset jouduttiin irtisanomaan, koska koska homevaurioiden korjauksiin otettujen pikalainojen ym kulutusluottojen maksaminen vie tilit heti kun tulee ja eteenpäin mennään lisävipeillä ja maksamalla pohditussa järjestyksessä ja nostamalla heti uudelleen ties kuinka monia lainoja, balansseja, luottokortti ym kuluja....

      • olsampasc

      • kröh..
        olsampasc kirjoitti:

        http://www.asbesti.com
        Paljon tietoa asbestista sekä keskustelua sen vaaroista!

        pistetään homeen syyksi, itselläni vanha talo..epäilimme hometta kun kurkkua kutitti ja nenä oli tukkoinen jatkuvasti mutta syyksi paljastuikin pelkästään todella kuiva huoneilma.


      • abc20
        kröh.. kirjoitti:

        pistetään homeen syyksi, itselläni vanha talo..epäilimme hometta kun kurkkua kutitti ja nenä oli tukkoinen jatkuvasti mutta syyksi paljastuikin pelkästään todella kuiva huoneilma.

        En tiedä onko tästä tutkimustietoa (*) mutta maalaisjärjellä ajaltuna kuivassa ilmassa erilaiset epäpuhtaudet (pienet hiukkaset) eivät sitoudu vesihöyryyn (isompiin molekyyleihin) ja pääsevät sitten kurkun ym kitalaen ja ilmaa kosteamman ihmisen hengitysteiden ym kohdatessa sitoutumana siihen, sen sijaan että olisivat ennestään sitoituneet ja tulisivat hengityksen mukana puhallettua takaisin ulos.

        * sen verran on tietoa että jos tarvii tilapäisesti "puhdastilan" niin vaikka suihkun jäljiltä huurussa oleva kylpyhuone on sopiva puhdastila jos tarvii suorittaa puhdastilaa vaativia teknisiä korjaustoimenpiteitä kotona.

        * Toinen tutkimustieto on että kevättalvella ilmansaasteet ulkonakin häiritsevät enemmän, syynä lienee juuri kuivempi ilma.

        Eli kosteampi huoneilma on vain temppu jolla ne epäpuhtaudet saa hengitettyä sisään ja ulos. Kuiva ulkoilma ja veto tosin voi kyllä kuivattaa silmiä mutta ei ne muut oireet kyllä tule ilman niitä ilman epäpuhtauksia.

        Tekniikan maailman VTT:llä teettämä ilmanpuhdistin testi osoitti että vaaditaan kaksi eri tyyppistä ilmanpuhdistinta per tila jos halutaan oikeasti puhdistaa ilma, mikään yksi puhdistusmetodi kun ei poista kunnolla kaikenkokoisia epäpuhtauksia.


      • abc20
        abc20 kirjoitti:

        En tiedä onko tästä tutkimustietoa (*) mutta maalaisjärjellä ajaltuna kuivassa ilmassa erilaiset epäpuhtaudet (pienet hiukkaset) eivät sitoudu vesihöyryyn (isompiin molekyyleihin) ja pääsevät sitten kurkun ym kitalaen ja ilmaa kosteamman ihmisen hengitysteiden ym kohdatessa sitoutumana siihen, sen sijaan että olisivat ennestään sitoituneet ja tulisivat hengityksen mukana puhallettua takaisin ulos.

        * sen verran on tietoa että jos tarvii tilapäisesti "puhdastilan" niin vaikka suihkun jäljiltä huurussa oleva kylpyhuone on sopiva puhdastila jos tarvii suorittaa puhdastilaa vaativia teknisiä korjaustoimenpiteitä kotona.

        * Toinen tutkimustieto on että kevättalvella ilmansaasteet ulkonakin häiritsevät enemmän, syynä lienee juuri kuivempi ilma.

        Eli kosteampi huoneilma on vain temppu jolla ne epäpuhtaudet saa hengitettyä sisään ja ulos. Kuiva ulkoilma ja veto tosin voi kyllä kuivattaa silmiä mutta ei ne muut oireet kyllä tule ilman niitä ilman epäpuhtauksia.

        Tekniikan maailman VTT:llä teettämä ilmanpuhdistin testi osoitti että vaaditaan kaksi eri tyyppistä ilmanpuhdistinta per tila jos halutaan oikeasti puhdistaa ilma, mikään yksi puhdistusmetodi kun ei poista kunnolla kaikenkokoisia epäpuhtauksia.

        Lisäys edelliseen. Nuo ilmanpuhdistimet eivät siis auta hometaloon koska ne tehoavat pääasiassa hiukkasiin ja vauriot/homeet/muovin/kumin pehmennysaineet ja uudet vaatteet tuottavat ilmaan kaasumaisia epäpuhtauksia.

        Nuo puhdistimet ja kosteussäädöt lienevät paikallaan lähinnä jos on vaikka ensin homekoiralla katsastettu ja silmä/kurkkuoireilut jatkuvat.


      • abc20
        abc20 kirjoitti:

        Lisäys edelliseen. Nuo ilmanpuhdistimet eivät siis auta hometaloon koska ne tehoavat pääasiassa hiukkasiin ja vauriot/homeet/muovin/kumin pehmennysaineet ja uudet vaatteet tuottavat ilmaan kaasumaisia epäpuhtauksia.

        Nuo puhdistimet ja kosteussäädöt lienevät paikallaan lähinnä jos on vaikka ensin homekoiralla katsastettu ja silmä/kurkkuoireilut jatkuvat.

        Niin ja pitää tietty varmistua ettei osta sellaista puhdistinta josta lähtee otsonia. Joutuu siis lukemaan puhdistin testejä jos meinaa sellaisen hommata - parempi ehkä selvittää mistä ne epäpuhtaudet tulee kuin alkaa hurisevia puhdistimia pitämään, mutta jos ei halua luopua roinista ja homeistakaan ei johdu niin ehkä puhdistin on paikallaan. Olikohan viimetesti jossain TM: 2012 numerossa en muista mikä numero.


    • Mä vaan

      tulee jos paikat on kosteat

      • siiruliinu55

        pirun vaikeeta todeta, johtuuko homeesta vai huonosta sisäilmasta? Olisin lyönyt mistä vaan vetoa, et kotimme olisi ollut hometta täynnä, kaikki avattiin, näytteitä otettiin. Ei mitään, sitten kunnan tarkastaja ehdotti koneellista ilmanvaihtoa, avot lenssut ja muut oireet hävis pikkuhiljaa pois. Neljä vuotta asuttu ja tyytyväisiä ollaan.


      • etelä'n hetelmä
        siiruliinu55 kirjoitti:

        pirun vaikeeta todeta, johtuuko homeesta vai huonosta sisäilmasta? Olisin lyönyt mistä vaan vetoa, et kotimme olisi ollut hometta täynnä, kaikki avattiin, näytteitä otettiin. Ei mitään, sitten kunnan tarkastaja ehdotti koneellista ilmanvaihtoa, avot lenssut ja muut oireet hävis pikkuhiljaa pois. Neljä vuotta asuttu ja tyytyväisiä ollaan.

        Ostimme vanhan koulun, jatkuvasti perheellämme flunssan oireita, sitten ikävä kyllä koulu paloi, vakuutusyhtiö rakensi uuuden ja paremman tilalle, siihen loppuivat homeongelmat.

        Suosittelen ihmisiä käyttämään järkeä jatkuvan valituksen ja ruikutuksen sijaan, tosin rakennusliikkeemme, jota vakuutusyhtiö suositteli oli täysi huijari, mutta kyllä sen kanssa nyt pärjäs kun oli kovana eikä antanut itseään kusettaa


      • minkäänlaisia.
        etelä'n hetelmä kirjoitti:

        Ostimme vanhan koulun, jatkuvasti perheellämme flunssan oireita, sitten ikävä kyllä koulu paloi, vakuutusyhtiö rakensi uuuden ja paremman tilalle, siihen loppuivat homeongelmat.

        Suosittelen ihmisiä käyttämään järkeä jatkuvan valituksen ja ruikutuksen sijaan, tosin rakennusliikkeemme, jota vakuutusyhtiö suositteli oli täysi huijari, mutta kyllä sen kanssa nyt pärjäs kun oli kovana eikä antanut itseään kusettaa

        Oireita. Asuin homehuoneistossa,enkä saanut mitään oireita. Homeen vaurioittamat kohdat korjattiin,enkä senkään jälkeen huomannut mitään. Ehkä olen sitten tavallista ihmistä kovemmassa kunnossa. Elän ja syön terveellisesti,ehkä sillä on myös merkitystä. Flunssaa eikä yskää ei ole ollut,tai vuotaviasilmiä tms. Ihmetyttää ihmisten herkkyys homeelle,koska joka kevät ja syksy on luonnossa hyvin paljon homeitiöitä,mutta silti "homeallergiset"viihtyvät luonnossa ilman minkäänlaisia allergisia reaktioita.


      • lue THL sivuilta
        minkäänlaisia. kirjoitti:

        Oireita. Asuin homehuoneistossa,enkä saanut mitään oireita. Homeen vaurioittamat kohdat korjattiin,enkä senkään jälkeen huomannut mitään. Ehkä olen sitten tavallista ihmistä kovemmassa kunnossa. Elän ja syön terveellisesti,ehkä sillä on myös merkitystä. Flunssaa eikä yskää ei ole ollut,tai vuotaviasilmiä tms. Ihmetyttää ihmisten herkkyys homeelle,koska joka kevät ja syksy on luonnossa hyvin paljon homeitiöitä,mutta silti "homeallergiset"viihtyvät luonnossa ilman minkäänlaisia allergisia reaktioita.

        Homeitiöiden pitoisuus ulkoilmassa ei yllä niihin lukemiin, joissa se on kosteusvaurioituneessa rakennuksessa sisällä. Sisällä on tuolloin kosteusvaurion tilanteesta riippuen erilaisia itiöitä tai toksisia aineenvcaihduntakaasuja. Ulkoilmassa nämä kaikki hajoavat pitoisuuksiltaan todella pieniksi, eikä niistä siten ole haittaa. Nuo myrkylliset aineenvaihdunta-kaasut vaikuttavat solujen pintoihin, aiheuttaen niihin tuhoa ja muutoksia, aivan samalla tavalla kuin imppaisit esim bensiiniä tms liuotinta.
        Nuo homeet ja sienet vapauttavat kaasuja siksi että siten tuhoaisivat "kilpailijat" elintilastaan, siis
        toiset rakenteita hajoittavat sienet tai homeet.
        Aika monen mummon tai papan alzheimer selittynee jonain päivänä juuri tällä myrkytyksellä...


    • vihainen vuokralaine

      Meillä tänään juuri saatiin tietää että vuokra-asunnossamme on homevauro. ja sitten soittelin aamusella vuokraisännälle joka vain totesi että, soita isännöinti palveluun ja käske heidän tulla tarkistamaan asia! minä sanoin että, asuntontohan sinun ja minä en ole velvollinen maksamaan tästä home vauriosta!!!
      minulla on ollu oireita:

      silmien kivuus
      kurkkukipua
      nuhaa
      päänsärkyä ja humalaista oloa.

    • Vaivat on täälläkin.

      Jep jep. Samaa vaivaa täällä...

      Heinäkuussa muutimme uuteen vuokra-asuntoon (siis asunto ei ole uusi, vuokralaiset eli me olemme) ja sen jälkeen onkin sitten alkanut vaivata vähän kaikki. Ensinnäkin tuli huomattua, että kurkkuun tuntuu nykyään kertyvän aivan ennennäkemättömän paljon limaa (vaikka tupakoinkin niin koskaan ennen ei ole ollut tämänkaltaista) ja tämän myötä myös hengenahdistus vierailee luonamme säännöllisesti.
      Myös päänsärky, heikottava (humalainen?) olo, ripuli ja vatsakivut vierailevat meikäläisen ja emännän luona säännööllisesti ja yhdessä olemmekin tuumineet, että kummasti ne oireet ovat alkaneet uuteen asuntoon muutettuamme.

      Käväisin tuossa taannoin vanhempieni luona kyläilemässä viikon verran ja tuli huomattua, että tuolla vaivat olivat valtavan paljon lievemmät. Päänsärkyä tai vatsavaivoja ei ollut ja limakin alkoi irrota kurkusta. Vaan heti paluutani seuranneena päivänä iski hirveä päänsärky ja tänään onkin sitten juostu jo neljästi-viidesti vessassa asioilla...

      Vaan kun missään ei ole näkyvää vahinkoa ja itselleni on hirveä kynnys soittaa johonkin huoltofirmalle / isännöitsijälle ja valittaa asiasta. Tulee hirveän vaivaantunut olo : / Neuvoa saapi heittää jos mieli tekee (:

    • Oireet oireet

      Kolmas talvi alkamassa hometalossa. Ankara maitohappobakteerikuuri ehkä auttanut jonkin verran mutta, päänsärkyä, yöllä pahenevaa yskää, rauhasturvotusta, ihottumaa, väsymystä yms edelleen vihaa taloa kohtaan, josta ei pääse pois eikä eroon :( , ilman jotain kautta hankittua vararikkoa.

    • Mhb 1.L-a,2.L-b,3Bif

      KVHT-altistusta (=KosteusVaurioHomeidenToksiini-altistus, Toksiini=Myrkky) ei voida todeta yksilötasolla veren IgG vasta-aineista, eikä ihon Prick-testeillä. KVHT-altistus voidaan todeta alla olevalla oiretestillä, tai keuhkojen BAL-huuhtelulla.
      jatkuu......
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/


      ....jatkuu. Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa Kvht-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
      - >>>>Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on puolet hoidosta, >>>>mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa - >>>>oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po Probiootti-bakteereita kv-home antibiootin tuhoamien Probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.
      >>>>>>>>>>Huom!
      - >>>>Limakalvojen Probiootti bakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit (ks tarkemmin alempaa)! Probiootti-tuote saa sisältää muitakin probiootteja.
      - Kun olet kvht-altistunut etkä ole käyttänyt po Probiootti bakteereita, niin siirtyessäsi korjattuihin tiloihin jossa korjaus on onnistunut - silti saatat oireilla kemikaalipäästöille (maalit, liimat, muovit, jne), vaikka tiloissa ei enää olisikaan kvh-toksiinia!
      - Kun olet kvht-altistunut, sekä olet siirtynyt puhtaisiin kvht-altisteettomiin tiloihin ja olet käyttänyt po Probiootti bakteereita, eikä oir...........
      jatkuu.........
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/kvht-altistuneen-hoito-kvht-altistuksen-lopettaminen50-ja-mhbprobiootti-bakteerit50/


      Tästä on kyse limakalvoillasi:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/


      Tee tästä elämäntapa, kun luet tekstit niin ymmärrät miksi!
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-tee-tasta-elamantapa-rasva-ja-probiootti-remontti/

    • Nuspu

      Olimme eilen katsomassa yhtä taloa, mikä oli ulospäin tosi hieno ja uudehkon näköinen. Kunnes pääsimme sisälle, niin haistoin heti homeen. En edes ollut kauaa talossa sisällä niin ääneni käheni ja nenä alkoi vuotamaan. Homeenhajun tunnistaa siitä, jos talosssa haisee vanhalta perunakellarilta/kellarilta.
      Meillä on vanha mummonmökki jossa on hometta. En ensin tajunnut, että haju mikä siellä oli olisi ollut hometta. Kunnes pääsimme kotiin ja rupesin haistelemaan vaatteita, niin allergiset oireet tulivat esiin. Nyt en edes voi mennä enää mökille, koska tulen kovin allergiseksi ja eihän sitä muutenkaan ole hyvä hengittää. Olkaa varovaisia taloa ostaessanne.

      • Anonyymi

        On paljon homeita, jotka eivät haise millekään, vaikka aiheuttavat vakavia oireita.


    • Terveisetsavosta

      Meillä oli poskeontelon, korvien tulehduksia.Minulla oli kuuri kerran kuussa.Ne sairastaa eniten jotka ovat kotona eniten esim; kotiäiti joka hoitaa lapsiaan kotona.
      Loppuajasta sain hengitys vajetta.Meille puhkesi molemmille autoimmuuni sairaus talossa asumisen yhteydessä.Toinen on työkyvöttömyyseläkkeellä (lihassairaus) ja minä en vielä (selkärankareuma)
      En tiedä voiko olla yhteys homeeseen, mutta rakennuksen olisi pitänyt olla asumiskiellossa, ei ollut, koska me ei sitä omistettu.
      Taloon myyty eteenpäin ja kuulemani mukaan vuokralaiset tekivät homeet sinne.Ostajat näkyy uskovan mitä tahansa.
      Talo on 70l rakennettu ja tietysti kellari löytyi myös.

    • homekorvamerkki

      Meillä on vasta nyt herännyt home-epäily, kun muuta syytä oireilulle ei löydy. Ollaan asuttu upouudessa ok-talossa reilut kaksi vuotta. Alkuun manailin että on vastustuskyky heikko kun muutaman viikon välein tulee flunssaoireita. Nykyään nenä on kokoajan tukossa. Silmissä on tunne niinkuin joku puhaltaisi niihin. Kurkkua kirvelee vähänväliä. Ääni on välillä oktaavia matalampi ja käheä. Päätä särkee 2-4 krt/viikko. Lämpö on yleensä 36.9-37.5 välillä. Huimailee usein. Sumuinen ja sekava olo. Motoriikkahäiriöitä. Lapsilla n. 1-2 kk:n välein antib. kuureja. Nuorimmalla nyt kolmas kuuri putkeen kun poskiontelontulehdus ei hellitä. Väsymystä. Unettomuutta. Hermot kireällä. Jatkuvia riitoja.... lista on pitkä. Hometta on tietty helppo syyttää mut joskus siihen ei muuta tarvita et kaikki menee päin hevlettiä.

      • meitä on paljon

        http://homepakolaiset.fi/

        Jos pystytte olemaan pois niistä tiloista vaikka yhden viikon. Näkisitte väheneekö oireilut ja sitten jos taasen alkaa asunnossanne sinne palattuanne, niin selevä peli.
        Kyllä te siitä selviätte. Minäkin melkein selvesin kun otin jalat alle ja heitin saastuneen irtaimiston kaatikselle.


    • bevoraq

      On niitäkin jotka eivät usko, että asuvat hometalossa. Lapsilla pahaa yskää ympäri vuoden. Nivelkipuja ja veristä ihottumaa mikä ei parane kortisonillakaan. Rykimistä. Alakuloisuutta.
      Märkärupea ihottuman lisäksi. Vaatteet, tavarat, haisevat pistävälle. Ruoka-aineallegiat vie hengen kun osa lapista eivät voi syödä kuin muutamaa ruoka-ainetta.
      Aamuastmaa. Klimppejä kurkussa ja pahaa makua suussa.
      Tämä kaikki johtuu vain ymäristön muista tuoksuista missä vierailevat tai saavat kontakteja muihin allergisoiviin tekijöihin. Home ei ole syynä vaikka asutaan kosteusvaurioisesa korjaamattomassa talossa.

    • Toukka

      Itse olen asunut kaupungin vuokrakämpässä nyt reilu 2v. vuoden päivät on ollut todella voimakasta pahoinvointia, migreeni on lisääntynyt, astmalääkkeitä en ole tarvinnut yli 10v, mutta nykyään tarvitsen kun tuntuu että happi loppuu. Olo on kuumeinen vaikkei kuumetta olekaan, välillä tuntuu kuin olis flunssa tulossa mutta ei kuitenkaan puhkea. Nukahtaminen hankalaa, korvaa särkee, silmät kuivuu ja iho kuivuu vaikka kuinka rasvais, kuukautiskivut muuttuneet lähes sietämättömiksi. Lääkärissä oon nyt vuoden ravannut varmaan lähes kaikissa mahd testeissä mutta mitään lääketieteellistä vikaa ei ole löytynyt. oireet helpottaa lomamatkoilla ja muutenkin jos on muutaman päivän poissa kotoa. Nyt olen päätellyt että vika saattaisi olla tässä asunnossa, kosteusvauriota ei näy, mutta makuuhuoneen (eri puolella asuntoa kuin märkätilat) katossa on vuoden ajan sinnitellyt sokeritoukkia! Myrkyttäjä sanoi ensimmäisellä kerralla että kolmannen kerran jälkeen pitäis alkaa purkamaan paikkoja, mutta nyt on 5 kertaa jo käynyt myrkyttämässä eikä juurikaan vaikutusta, sillä jostain syystä isännöitsijä ei tee asialle mitään, eivätkä jostain syystä suostu myrkyttämään koko taloa, tämä ei ole edes mikään iso kerrostalo. Toivottavasti pääsen täältä pian pois!

    • Myrkyttynnä homeelle

      Paheniko oireilusi sokeritoukkien myrkytyksien jälkeen.
      Jos siellä alunperin ennen sokeritoukkien myrkytystä oli kosteusvauriorakennuksen toksista myrkyllisyyttä ja kastuneiden ja homehtuneiden rakennusnmateriaalien sisäilmastoon päästäviä myrkyllisiä kemikaali kaasuja niin onhan se vähän järjen vastaista alkaa siihen sisätilaan lisää "myrkkyjä" suihkuttelemaan vaikka sokeritoukille. Tietoa ja älyä kun ei ole vaan "rahanhimoa" kaikilla myrkyttäjillä ilman vastuunottamista niin heikostihan siinä käy. Ota selvää mitä niihin myrkytyksiin sanoo terveystarkastaja kenen pitäisi olla vastuussa terveydestämme "terveytemme suojelijat".
      Sokeritoukkien myrkytykseen käytetään pyretriinimyrkkyjä. "Pyretriinit ovat hermomyrkkyjä". Eikö myrkytyksen aikana pidä olla ihmiset pois myrkytettävästä tilasta ja varoaikakin kovine tuuletuksineen vai miten se menee.
      Joka tapauksessa onko tutkittu mitä nämä pyretriinimyrkyt aiheuttavat lisäongelmia sekoittuessaan hometalon myrkylliseen sisäilmastoon.
      En ainakaan halua olla siinä tilanteessa "koehenkilö".

      http://homepakolaiset.fi/

    • Mikä mikä

      silmät vuotaa 4v käyty silmäpolilla eikä vaivat lopu ja aina uusi resepti käteen tuomiolla "Kokeile tätä nyt ja jos ei auta soittele"
      Siis jatkuva silmätulehdus,kuivat silmät, kirvelyä, punoitusta niin että kaverit luulee olevan rapulaa tai kännissä..näin ei ole..silmä-ärsytystä..kohtauksittain tulevaa silmä vuotoa/ärsytystä/punoitusta niin ettei pysty enää katsomaan telkkaa...saati sitten ajaa autolla...valoarkuutta...aina aurinkolasit päässä...näön hämärtmistä ei näe pikkutarkasti..Olen ollut koekaniini silmäpolilla ja viimeksi poltettiin kääntyneet yläripset kun hankasi jatkuvasti silmää mutta eipä auttanut...nyt olen syönyt antibioottia silmiin 100mg,pvssä ja jo tainen paketti loppuu mutta ei auta..sanottiin jos ei auta soittele niin varataan taas aika silmäpolille...hajuste yliherkkyys silmissä alkaa kaupoissa pesuaine ja hajuste osastoilla vuotaamaan niin että kaupasta on poistuttava tai mummo on laittanut kassalla liikaa hajustetta on siis vaihdettava kassaa..
      kirpputoreilla alkaa sama ongelma siis saan silmoireilu kohtauksen jonka mainitsin alussa pois on päästävä...
      Aina flunssaa, hengitys vinkuu vaikka yskii ei auta vinkumiseen, astamapiippua ja jos vielä tulee keuhkoputken tulehdus joudun astamatestiin...hengenahdistusta...korvien tukkoisuutta, liman eritys..etenkin aamuisin ja melkein koko päivän, aivastelua, väsymystä voimattomuutta, päänkutiamista jota olen syyttänyt shamppoon huonolla valinnalla mutta ei päde..hiukset vain rasvoittuu ja jo aamulla hiukset näyttää siltä kuin niitä ei olisi pesty...
      ihonkutinaa, käyntejä mm, keuhkopolilla, ihotautipolilla, silmäpolilla...ei alergiaa muita kun kissa eikä meillä ole kissaa ei siis kotieläimiä lainkaan.. siispä miten niin ei hometta jos vaivat alkoi kun muutimme tähän vuokra-asuntoon 19.3 hometesti verestä sitten selviää kait..........jäsen ja nivel särkyjä. rintakehän särkyjä siis outoja kipuja ja vaimolla aina kolme päivää kestävät päänsäryt johon ei auta aina edes tupla annos kipulääkettä..luulee migreeniksi mutta en tiedä sanoa..jos koko perhe sairastuu niin terveysterkastajat tekee hometestit mutta maksaa alle 300..ja se tulisi tehdä nyt eikä kesällä...
      Rakenteista perkettilattiat menee vinoon kukkapylväs näyttää seinänvieressä vinolta ja toisella kohtaa on suorassa, lattiat notkuu astuttaessa käytävällä tiettyyn kohtaan..vesi valuu taloon päin, sateella vesi jää talon reunaan ja sitä muodostuu jos ei ylikin niin ainakin puoli metriä ja hipuu siitä jonnekkin...eli mihin muuallekkaan kuin betoniin ja huoneilmaan homeena..

      • Monessa asunut

        Sinulle "Mikä minä":
        On ihan välttämätöntä muuttaa muualle asumaan.


      • "Miten niin"

        "Ei Hometta".

        No tuossahan se syy on.
        "tähän vuokra-asuntoon",

        Lääkärit, terveydensuojelu, isännöitsijä, aluehallintoviranomaiset ei, eikä kukaan muuukaan vastuuhenkilö ei anna sulle sellaisia papereita, että olisit sairastunut "homeille" kosteusvauriorakennuksen myrkyille syyttömänä toisen tekemien tohelointien jälkeen ja toisen omistamassa asunnossa.
        Sehän olisi "ennenkuulumatonta" vakuutusturvan ja oikeusturvan kannalta tässä kateellisten paskaahoussujen ihanassa maassa.

        Mitäs se terveystarkastaja ottaa näytteitä. Jos sisäilmanäytteitä Andersseen niin aivan turhia, ei näytä yhdellä ainoalla 15 min. näytteenottokerralla mitään luotettavaa. Aivan turhia näytteenottoja ensimmäiseksi on myös jotku vockinäytteet.
        Jotkut hiton viitearvot on niin korkeaksi asetettuja, että jos ne ylittyy niin varmasti et tällä palstalla olisi juttuja kovin hyvässä kunnossa edes kirjoittelemassa.

        Pidä nyt kuitenkin huoli siitä, ettei sinne tule ainakaan kukaan tekemään ennen niitä näytteidenottoja mitään desinfiointeja tai otsonointeja kuten meillä kusettivat.

        Materiaalinäytteet oikeista paikoista. Mitä ne oikeat paikat sitten ovat???

        Homekoira merkkaa aika lähelle oikeita paikkoja. Mutta mistä puolueeton materiaalinäytteiden ottaja jos tilaaja isännöitsijä.

        Jos näytteitä ei voi ottaa kesällä, niin siinä on pikkuisen kusetuksen makuakin.

        Älä lennä lankaan. Lähde mieluummin pois siitä homepaskojen seasta jos paljon sairastelet ja jätä terveystarkastaja mittailemaan omia juttujaan isännöitsijän iloksi. Voivat sitten laskeskella niitä ”viitearvoja” ja ”raja-arvojakin” yhdessä. Niin ja miettiä mitkä ovat terveysperäisiä vai onko sellaisia edes olemassakaan.

        Jos siinä asunnossa sairastat ja oven ulkopuolella heleppaa, niin mitä luulisit. Kyllä minä sanoisin, että heippa.

        Ei he''''''''ti vieläkö ne noin pahasti huijaavat "terveysterkastajat tekee hometestit mutta maksaa alle 300..ja se tulisi tehdä nyt eikä kesällä"...
        Kerro mikä näyte on sellainen että nyt mutta ei kesällä?

        Jos sisäilmanäyte niin aivan höpö näyte etsiessä korjattavaa kohdetta, ja jos siellä oireita ja sairasteluja on, niin kyllä sieltä pitää se aiheuttaja (home ja myrkyt) kaivaa esiin ja poistaa mekaanisesti eikä pelleillä asukkaiden terveyden kustannuksella.

        Kerro siis onko Andersenin sisäilmanäyte vain yksi kerta, niin kerron mitä lähetti infoa minulle Aluehallintoviraston DI. Aivan turha näytteenotto etsiessä korjattavia kohteita ja jopa muutenkin.

        Palaan asiaan tarvittaessa. Nimimerkillä kusetusta nähnyt homehommeleissa.


    • Hajua jäi remontista

      Ollessani kesämökillä oli kurkkuni hieman kipeä. Käyttäessäni ohutta kaulaliinaa, kipua ei ollut. Näin meni kaksi kesää. Kolmannen keväällä haistoi jotakin jo ovella sisään mennessään. Muut eivät haistaneet, lienen ollut se herkin.

      Lattiaan reikä, näytteet terveystarkastajan pussiin ja hometta oli, ilmeni labratuloksista.

      • Bakteerit !

        "" ..........jatkuu. Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa Kvht-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
        - Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on =30% hoidosta, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa! Oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po Probiootti-bakteereita, joka =70% hoidosta! Mh-bakteereita sinun pitää syödä kv-home antibiootin tuhoamien Probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.
        Huom!
        a. Po mh-bakteerit eivät ilmesty tyhjästä limakalvoillesi!

        b. Limakalvojen Probiootti bakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen:
        - 1.Lactobacillus-asidophilu,
        - 2.Lactobacillus-bulgaricus ja
        - 3.Bifidobacterium xxxxx bakteerit. Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää muitakin probiootteja.

        c. Kun olet kvht-altistunut etkä ole käyttänyt po Probiootti-bakteereita, niin siirtyessäsi korjattuihin tiloihin jossa korjaus on onnistunut, niin silti saatat oireilla kemikaalipäästöille (maalit, liimat, muovit, jne), vaikka tiloissa ei enää olisikaan kvh-toksiinia!

        d. Kun olet kvht-altistunut, sekä olet käyttänyt po Probiootti-bakteereita ja olet siirtynyt “puhtaisiin kvht-altisteettomiin” tiloihin, eikä oiretasosi laske alle 5-osuman, niin saatat edelleen kvht-altistua tietämättäsi, koska suurin osa kv-homeiden gogktaileista ei haise ollenkaan!

        e. Kvht-altistuksen aiheuttamat muutokset terveydessäsi näet jo oiretestillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle, laskettuna oireilun tämänhetkisestä tasosta.
        Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen.
        Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin!

        f. Kun kärsit kipeistä jalkapohjista, niin kvht-altistuksen jalkapohjiin voit estää käyttämällä sisäkenkiä, joka estää jalkapohjien suoran kontaktin lattiaan.
        Jatkuu linkissä............ ""
        Klikkaa auki:
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/


    • dsvdvdf

      Eri homeet tuntuvat aiheuttavan eri oireita.

      Yhdessä homekodissa oli "allergiaa" jota luulin pölypounkkiallergiaksi. (oikeasti kerrostaloissa ei keskuslämmityksessä edes voi elää pölypunkkeja...), sain astman, tuli jatkuvaa päänsärkyä, olin jatkuvasti sairas ja sain kaikki flunssat mitä vastaan tuli, poskiontelontulehduksia, sairastuin autoimmuunitautiin ja erikoisuutena ns. b-vitamiinipuutoshaava huulessa, joka kesti vuosia ja parantui vasta kun muutin pois (lääkäri arveli että haavassa kasvoi sieni ja siksi mikään ei auttanut haavaan)

      Toisessa tuli silmiin kutinaa, astmaa, iho tuntui kroonisesti kuivalta vaikka kuinka rasvasin, nenäverenvuotoa, anemiaa, outoa märkivää pieninäppyläistä juttua kasvoihin, limaisuutta, nielussa valui sitkeä lima koko ajan, keuhkoputkentulehdus, joka ei parantunut millään, paitsi tietysti heti päivässä, kun muutin pois.

    • Vidduuntunut homeist

      Home aiheuttaa vittumaisia oireita ja tauteja. Sen uskoo vasta sitten kun kohdalle sattuu ja on pahasti myöhässä ymmärtääkseen mistä on kysymys. Homesairas on ja jää yksin. Lääkärit ei, eivätkä terveytemme suojelijat ole puolellasi kun oikeuksistasi on kysymys. Ihmisoikeuksista ja perusturvasta (puhdas sisäilma). Kokeile onko edes poliisi.

      • Anonyymi

        Tuossa olen 100 % samaa mieltä menkää mielummin lomalle 2 viikkoa ulkomaille kuin juosta ja kuuntelemassa vähätteleviä lääkäreitä ne sais työntää hevon v...


      • Anonyymi

        Näin on. Lääkärit ovat ihan kujalla tai sitten tahtovat olla, ettei tule lausuttua vain mitään mistä voisi tulla lisätöitä. Espoossakin terveystarkastajat käyvät tekemässä näitä aistinvaraisia haistelututkimuksiaan. Asumisterveysviranomainen tosiaan! Miten ironista.

        Yksin olet ongelman kanssa, jos isännöitsijä ei piittaa tai on vastuuton liero. Siinähän olet ja sairastut, eikä kukaan kanna vastuuta. Rahat ja terveys menee ja yrität sinnitellä, hakea oikeutta. Mutta turhaa on. Näin voi täällä näemmä toimia.


    • uuskoti

      Kiitos "Monessa asunut" samaa mieltä minäkin ja uuden kämpän etsiminen on alkanut..Kirjoitin nimmarilla Mkä mikä...
      Täällä vähätellään asioita "jotkut" ja ilkeilijöitä riittää mutta he eivät ole asuneet home asunnossa...tai heillä on itsellään homekämppiä vuokrattavana...no sou vot..
      jokaisella palstalla on tuittuilijoita joillakin on tarve vaan kommentoida mm, näinkin vakavista asioista kuin "terveys"..Niille tiedoksi että nää kommentit voi jättää omaan arvoonsa ei kantsi välittää...ja ohittaa aina voi..
      Mutta asiaan: kun miehellä juuri tutkittiin eturauhas vaivaa (ennenkuin edes aloin ajatella asunnon syytä kummiin oireisiin) niin labrassa ei mitään vikaa lääkäri totesi: terve olet vaikka pissa haisee väkevälle etenkin aamuisin, ja alavatsa kipuja on ollut, ei kuitenkaan tulehdusta????? kirjoitin tuon tekstin MIkä mikä, nimmarilla.. siellä on noista silmävaivoista..ja miksi sitten paiseita paiseen perään iholla ja viel molemmilla vaikka mieheltä puhkaistiin iso paise kainalosta ihopolilla ja antibiootti perään eli lääkärin kommentti oli, "näitä ei sit enää tule" no tulee kun yksi saadaan hoidettua toinen jo kehittyy..Itse selitin ensin nää tällä teorialla "veressä taitaa asua bakteeri joka laukeaa stressin tms kautta" mutta miten niin molemmilla..
      Lääkärit hoitaa vain ja ainoastaan tänä päivänä olemassa olevia ongelmia..mutta ei sitä MISTÄ OIREET JOHTTUU....kun annetaan vain reseptiä toisen perään ja tehdään erilaisia toimenpiteitä ja sanotaan vielä et "jos ei auta, soita niin saat uuden ajan" ja tätä rumbaa on kestänyt kohta 4v- voinette arvata montako lääkekuuria, silmävoidetta,tippaa, antibioottia on kokeiltu ja yksi kerta mainittiin että kalvojen vaihto silmiin on seuraava toimenpide niin alkaa jo hirvittää jos kyseessä onkin se home.....ja miehelle tehtiin korvapolilla nenään toimenpide 2x joka avaa tukkoisen nenän ja siihenkin meni nenäsuihkeita sun muita juttuja päälle..ja kun toimenppide maksoi melkein 100e taas oli kuluja
      paljonko meillä on mennyt rahaa kun PHKS on 25km joka tekee 50km/kerta ja lääkkeet sun muut niin aikas paljon homeen takia...sillähän rahalla olis tehny vaikka tallinnan risteilyn..hotellissa..tms..
      ei olla luulosairaita minun jalkapohjat on niin kipeät ettei kävely onnistu taas vähään aikaan sillä ne ei ole koskaan kovettunu ja halkeillut ennen kuin tänne muutettiin...ajatelkaa mitä lystäätte...mutta me lähetään lätkiin tästä asunnosta ja tulen kyllä, kun asunnon vaihto on tapahtunut niin kertomaan lähteekö vaivoista edes osa, tai helpottaako ne yhtään, olinko väärässä vai mitä...Mutta jos sinulla ei ole aikaisemmin llut outoja oireita ja niitä alkaa tulla toinen toisensa perään niin ajattele onko huoneilmassa jotakin joka voisi olla syynä ei TERVEYDEN kanssa ole leikkimistä ja elämä on liian lyhyt lääkärissä juoksemiseen jos ongelmille ei löydy lääketieteellistä syytä...sitten asia on toinen...Toivottavasti löytyis joku kiva asunto missä voisi elää terveellisesti-
      Oikein ihanaa kevättä kaikille...

    • tmgs

      Juuri kuulin että nainen oli sairastunut homeen takia ei olisi uskonut että asunnossa olisi ollut hometta mutta se oli ikkunapuntteissa ja hän jäi/joutui jopa sairaeläkkeelle, ei tästä turhaan puhuta ja vaikka asunto olisi siisti ja ei hajuja ne pienet mikroobit kun elää huoneilmassa, tunkeutuu syvälle sieluun ja aiheuttaa jos jonkinmoisia oireita on vakava asia joka kannattaa ottaa vakavasti...EIKÖ...

    • SalakavalaHaisematon

      Kvh-asunnossa sairastuttaa homeantibiootti, kv-homemyrkyt ja kv-kemikaalimyrkyt!

      ..........jatkuu. >>>>>Homeiden itiöitä on joka paikassa niin luonnossa, kuin rakennuksissa, eikä itse homeitiöistä ole mitään haittaa. Terveys-haittaa homeitiöistä on vain suljetussa kosteus-hengittämättömässä, kosteassa rakenteessa-tämän takia kv-homeisia rakenteita ei saa avata ilman suojauksia!!

      *)Selite:
      “Suljettu tila” tarkoittaa rakennetta, jonka kosteus-hengittävyys on katkaistu kosteus-hengittämättömällä pinnoitteella, jonka kaasun läpäisevyys on alle 50%, maali, muovi, jne!
      Selittämätön oireilu:
      >>>>>Salakavalaksi tämän kosteusvaurio homeiden ongelman tekee se, että >>>suurin osa kosteusvaurio homeiden cocktaileista ei haise ollenkaan, jolloin saattaa olla vuosien altistus päällä ja ihmetellään ainoastaan jatkuvaa oireilua ja jatkuvaa sairastelua, joille ei löydetä varsinaista syytä!

      Summasummarum:
      - Luonnonhomeiden itiöiden tuhotyöt rajoittuvat pääsääntöisesti ylähengitysteiden limakalvoille.
      - Kosteusvaurio homeiden-toksiinin, rakenteiden kemikaali-toksiinien ja maaperä bakteerien-toksiinien tuhotyöt rajoittuvat pääsääntöisesti limakalvoille ja kudoksiin.
      Olet tässä: *Kvh. Luonnon homeitiöiden matka rakenteisiin.
      Alkuun
      _______________________________

      *Kvht. -altistuneen oiretesti.
      Tämä sivu on päivitetty 30.11.2011

      KVHT-altistusta (=KosteusVaurioHomeidenToksiini-altistus, Toksiini=Myrkky) ei voida luotettavasti todeta yksilötasolla veren IgG/IgE vasta-aineista, eikä ihon Prick-testeillä. KVHT-altistus voidaan todentaa alla olevalla oiretestillä, tai keuhkojen BAL-huuhtelulla. Kun..........
      Testi kokonaan:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/

    • SalakavalaHaisematon

      ........jatkuu. Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa Kvht-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
      - >>>Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on =30% hoidosta, >>>>>>>mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa! Oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po Probiootti-bakteereita, joka =70% hoidosta! Mh-bakteereita sinun pitää syödä kv-home antibiootin tuhoamien Probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.
      Huom!
      a. Po mh-bakteerit eivät ilmesty tyhjästä limakalvoillesi!

      b. >>>***Limakalvojen Probiootti bakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen:
      - 1.Lactobacillus-asidophilus,
      - 2.Lactobacillus-bulgaricus ja
      - 3.Bifidobacterium xxxxx bakteerit. Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää muitakin probiootteja.

      c. Kun olet kvht-altistunut etkä ole käyttänyt po Probiootti-bakteereita, niin siirtyessäsi korjattuihin tiloihin jossa korjaus on onnistunut, niin silti saatat oireilla kemikaalipäästöille (maalit, liimat, muovit, jne), vaikka tiloissa ei enää olisikaan kvh-toksiinia!

      d. Kun olet kvht-altistunut, sekä olet käyttänyt po Probiootti-bakteereita ja olet siirtynyt “puhtaisiin kvht-altisteettomiin” tiloihin, eikä oiretasosi laske alle 5-osuman, niin saatat edelleen kvht-altistua tietämättäsi, koska suurin osa kv-homeiden gogktaileista ei haise ollenkaan!

      e. Kvht-altistuksen aiheuttamat muutokset terveydessäsi näet jo oiretestillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle, laskettuna oireilun tämänhetkisestä tasosta.
      Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen.
      Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin!

      f. Kun kärsit kipeistä jalkapohjista, niin kvht-altistuksen jalkapohjiin voit estää käyttämällä sisäkenkiä, joka estää jalkapohjien suoran kontaktin lattiaan. Jatkuu.......
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/kvht-altistuneen-hoito-kvht-altistuksen-lopettaminen50-ja-mhbprobiootti-bakteerit50/

    • SalakavalaHaisematon

      Tätä ohjeistusta tulet tarvitsemaan!!

      *Mhb. Maitohappobakteeri jauhe- ja jauhekapseli-tuotteet (Suomi)=oikeat probiootti bakteerit.
      Tämä sivu on päivitetty 12.04.2012

      Mistä näitä bakteereita sitten saa?
      1.(1.)Lactobacillus asidophilus – Luonnollinen saantilähde=Rasvainen lehmänmaito.
      2.(2.)Lactobacillus bulgaricus – Luonnollinen saantilähde=Esimerkiksi Bulgarian jogurtti.
      3.(7.)Bifidobacterium – Luonnollinen saantilähde=Rasvainen lehmänmaito.
      - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3×1(suositus=3×2)miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit, joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa (Lue: Rasva- ja Probiootti-remontti(Navikaatio-hakemisto)).

      >>>Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
      1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan:
      2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP on alle 12) limakalvo aluetta.
      L-a ja Bif bakteerien pitkäaikaisen bakteeripulan aiheuttaman lievän laaja-alaisen tulehduksen hoitoon juuri tarvitaan
      2.(2.) Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella “antibiootti”-kuuri lla!
      >>>Paranemista voit nopeuttaa käyttämällä suurempia mh-bakteeri määriä, jolloin ongelmaksi muodostuu ainoastaan hinta!

      Testasin itse ensin näiden bakteereiden turvallisuuden ennen kuin uskalsin tehdä testejä ulkopuolisilla henkilöillä.
      >>>Potilastesteissä palaute oli 100%.sti positiivista silloin kun Probiootti-bakteerien käytössä ei oltu tehty virheitä!

      >>>Tämä Probiootti-bakteerien palautus limakalvoille on täytettävä kolme ehtoa:
      A.
      *** Bakteerien on oltava juuri nämä kolme tärkeintä bakteeria!
      *** 1.(1.)Lactobacillus asidophilus,
      *** 2.(2.)Lactobacillus bulgaricus,
      *** 3.(7.)Bifidobacterium.
      B.
      *** Po bakteereita on saatava limakalvoille riittävästi!
      *** 1.(1.)L-a, jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      *** 2.(2.)L-b, jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      *** 3.(7.)Bif, jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      C.
      ***Po bakteereita on saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin!

      Valitettavasti nykyruuasta emme saa riittävästi näitä tarpeellisia mh-bakteereita, syystä että kaikki maitotuotteet ja niin lasten-, kuin aikuisten- ruuat kuumennetaan, jolloin maitohappobakteerit kuolevat yli 50 C-astetta lämpötilassa. Tällöin ainoaksi konstiksi jää palauttaa po bakteerit limakalvoille syöden mhb-jauheena, tai mhb-jauhekapseleina. ......................
      Jatkuu linkissä.............
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/

      • Asidof

        Tuo on tota, että maitohappobakteerit auttavat homeen aiheuttamiin sairauksiin, mutta tosiaan vaikutus ei ala heti, eli kärsivällisyys palkitaan.

        Meillä lapsille alettiin antamaan joka aamu nimeltä mainitsematonta jogurttijuomaa ja aikuiset söivät mh-kapseleita. Pikkuhiljaa alkoivat nenänvuotaminen ja yskä henpottamaan, samoin poistuivat aika-ajoin toistuvat tulehdus-sairaudet ja antibioottikuurit jäivät pois.

        Tuo oli suuri helpotus, sillä samoin meillä, kuin monella muullakin homevaurioista taloa korjaavilla, ei ollut muuta mahdollisuutta kuin asua talossa, korjaillen kesä-aikoina pikkuhiljaa varojen ym mukaan.

        Olisi todella hyvä jos saataisiin jonkinlainen terveysperusteinen tuki sijaisasumiseen silloin kun oma talo joutuu korjattavaksi terveyshaitan vuoksi.
        Se maksaisi itsensä takaisin jatkossa säästettyinä terveydenhoitokuluina.

        Tuollaista tukea ei kukaan lähtisi huvikseen käyttämään, sillä sen myöntämisperusteeksi tulisi saada todettu terveyshaitta, eikä kukaan huvikseen ala maksamaan muutoinkaan kahden asunnon kuluja, edes osin tuettuna.


      • Juuda5

        Tuo on totta että maitohappobakteerit lievittävät homesairauksien ongelmia, mutta se ei silti poista sairauksien aiheuttajia. On hämmästyttävää miten paljon Suomesta löytyy villoista vettä joka on joutunut sinne jo rakennus vaiheessa pohjolan oloihin sopimattomat rakenteet tähän vielä päälle. Olisi hieno nähdä vertailua siitä, kumpi olisi kansan terveydeltä parempi: homesairaudet vs. rakennukset jotka toimivat suomessa, mutta vaativat enemmän energiaa.


    • 8+2

      Korvat ja perse kutisee. Lapsella jatkuvasti henki ollut ahtaalla joka flunssassa. Aknepaukamia.

    • Toimiva linkki testi
    • Lp

      Itsellä menee kylppäri remonttiin mahdollisten homeiden takia. Asunnossa olen asunut 2 vuotta ja vaikka itsellä aina ollut atooppinen iho niin ko. asunnossa ensimmäistä kertaa täysin jatkuvaa iho-oireilua, varsinkin suihkun jälkeen, joka vähenee aina kun viettää aikaa asunnon ulkopuolella. Ainoa lääke on ollut vahva kortisoni. Myös ensimmäistä kertaa elämässä tullut keuhkokuume ja erittäin kuivunut suu varsinkin öiden jälkeen myös tukkoisuudesta seurannut melkoista kuorsausta joka olisi verrattavissa uniapneaan. Pitänee kokeilla mh-bakteereita vaikka en niihin juuri uskokkaan ja toivoa että uusi kylppäri poistaa ongelmat.

    • snif

      Minulla dignosoitiin muutama viikko sitten astma, oireina nenän vuotaminen ja kauhea aivastelu. Ihmettelin että mistä se näin aikuisiällä voi johtua. Pari viikkoa diagnoosin jälkeen kerrostalo asunnossa havaittiin vesivahinko, putki vuotanut ties kuinka kauan. Olohuoneessa sohvan takana lista ja laminaatin alla hometta, siinä sitä on hengitelty sohvalla maatessa home itiöitä. Tokkopa homeella ja astmalla mitään tekemistä toistensa kanssa... Voiko täsät lähteä hakemaan vakutuusyhtiöltä korvausta? Tai siitä sohvasta?

    • Niila

      Hei,hyvät ihmiset osaako joku vastata miksi nenän verisuoni kututtaa mua pahasti ja ärsyttää mua. Kiitoskia

    • Silmiävaivat

      Lähinnä ainoastaan silmien ärsytys/kirvely/kutina

    • vuokralla

      Taas asun näköjään homeasunnossa..yöllä herään siihen että kurkku on limaa täynnä,täytyy herätä kakomaan sitä pois...muisti pätkii,ajatus ei kulje,väsyttää vaan...ihossa märkänäppyjä,pakkoinkotenssiä

    • bakteerimyrkyt
    • Valinnanmahdollisuuskin

      Homeitiöt ovat jostain tänne tulleet sillä jostain kuman syystä sodanjälkeen rakennetuissa taloissa joissa oli puulämmitys eivät homeitiöt viihtyneet. Eivät edes kosteissa puuliitereissä eikä maahan jääneissä pinoamattomissa haloissa. Talot olivat puutavarasta ja nimenomaan suomalaisesta puusta tehtyjä eikä muoveja tai muita hengittämättömiä materiaaleja käytetty. Heti kun keksittiin muovitettuja tapetteja, muovisekotteisia maaleja, muovitettuja lattioita, kiiltävämaalattuja kaappeja, formaldehyditettyjä lastulevyjä yms. talot alkoivat homehtua. Oman lisänsä homehtumisprosessiin aloitti ahneus joka laittoi taloyhtiöt "säästämään" ensin materiaaleissa ja rakentamisessa ja sen jälkeen lämmön sääsämisessä. Oli ulkolämpötila mikä tahansa lämpö on poikki silloin kun on kesäaika ja napsahtaa päälle mahdollisimman myöhään syksyllä. Puulämmitteisissä taloissa tiedettiin että silloin kun on sateista ja kosteus hyökkää sisälle se on torjuttava polttamalla pesällinen puita. Kosteus oli tipotiessään ja ihmiset voivat hyvin. Nyt ihmetellään kosteitten ja kylmien betonitalojen homehtumista ja sitä lisätään ulkoa väkisin tungetella kosteudella. Muovilattiat ovat niin kosteita että paljaat jalat tarttuvat lattiaan ja jos erehtyy kokoilemaan seinää se huokuu kesälläkin kosteaa kylmyyttä. Minkälaisille eliöille nätä taloja rakennetaan? Sää ja paikkaolosuhteet tulisi aina ottaa rakentamisessa huomioon, sekä myös se miten kiinteistöä hoidetaan. Ennen tiedettiin ja tutkitiin mihin kannatta rakentaa, ei ahneudesta kuten nykyään, vaan ihmisten hyvinvointia ja rakenteitten sälyvyyttä ajatellen.

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • allekolmekymppinen

      Homeesta:

      poskiontelotulehdukset
      reaktiivinen artriitti (ei muutoksia ja kulumia nähtävillä)
      jännekivut, käsien jäykkyys
      aamulla helvetillistä päästä sängystä ylös
      lima valuu aina kurkkuun
      silmiä kutittaa
      huono muisti
      korvakäytävätulehdus/korvien kutina
      huono kasvojen iho kuivuus
      katkeilevat hiukset
      yliherkkä hajuaisti
      hb laskee altistuksessa, korjaantuu 2viikossa itsekseen kun altistus loppuu
      keväisin/kesäisin närästys/polttelu
      iskias
      välillä pelkästä nuuhkaisusta tuntuu kuin päässä surisisi ja tunnen kuinka päähän ja poskionteloihin tunkeutuu jotain allergisoivaa. Ellei heti ota lääkettä niin monta päivää menee sumussa.
      kaiken helvetin päätöksenä vakava iriitti/uveiitti päällä edelleen

      altistuessa polvi sekä nilkat turpoavat. kun altistus loppuu (riittää noin 10h) niin oireet katoavat. Ei voi olla enää luulotautia kun pian 10v tätä ollut. Kokeista ei löydy mitään ja aspergillus kokeita ei ole otettu (pitäis varmaan!)

      Olen lukenut asiasta pian vuosikymmenen englannista/jenkkilästä asti tietoa etsinyt ja uskallan väittää tietäväni asiasta enemmän kuin yksikään tk-lääkäri. yliopistollisella tasollakin näyttää ihan naurettavalta tämä suhtautuminen koska tietoa ei ole - eikä sitä viitsitä etsiä. Potilasta pidetään ennemmin hulluna kuin mahdollisuutena kuunnella ja selvittää - ja todeta, että potilas oli taas kerran oikeassa...

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • rakentaja2

      Kun alat epäillä hometta, niin pyydä tervettä ihmistä käymään kylässä. Vieras haistaa yleensä heti homeen tapaisen tunkkaisen hajun. Jos vieras sanoo talossa olevan ongelmia, niin muuta viikoksi ystävän luokse asumaan, mieluummin kahdeksi viikoksi. Jos sinä aikana oireet paranee tai peräti häviää, niin vikaa on talossa.
      Kolmas vaihe on se että pyydät jotain vanhempaa rakennusmestaria käymään talossa, he yleensä jo haistavat, minkälaisesta ongelmasta on kysymys. Usein joutuu paikkoja vähän purkamaan ja tutkimaan.
      Asioista tietämättömän ei kannata suinpäin alkaa seiniä repimään, vaan kannattaa tehdä toimintasuunnitelma, josta tulee usein korjaussuunnitelma.
      Vanhojen huonokuntoisten talojen halvin korjaus on monesti sen kokonaan purkaminen ja uuden rakentaminen.

    • kirvas

      Olen asunut kolmessa eri hometalossa.

      1. Ei oireita, home kylppärissä. 2. Keuhkoissa tulehduksen tuntua ja nenä vuosi, home ilmastointikanavassa. 3. Muutto kosteusvauriokunnostettuun, ilma tuntui pölytunkkaiselta, väsymystä, keuhkot, Hengityssuojain poisti heti puolet väsymyksestä ja pää keveni, oli taas energiaa, virkeyttä.

      Jos oireet pahenee kun ilmastointi heikennetty, on se yksi merkki, ja toinen jos hengityssuojain vähentää oireita, esim. Väsymys vähenee.

      Jotain mikro- tai nanosuodattimiakin voi vuokrata ja jotain polttamiseen perustuvia halvempia voi ostaa, mutta ei takeita tehosta.

      Asiasta kannattaa ilmoittaa taloyhtiölle tms ja jos ei ongelma katoa, niin muutettava. Kosteusvaurio muutakin kuin home. Kaikki ei sille allerginen. Mulle oireet ylläolevan kaltaisia.

    • hulluja

      Asuttiin Vantaan Variston nopeasti kyhätyissä hienoissa messualueen asunnoissa. Siellä hometta on jokatoisessa asunnossa ja porukka myy mökkejään minkä kerkiävät kun tietävät että pommit lähestyy loppuaan. Valitettavasti mistään paperista et löydä mainintaa korjauksista. "Seinä korjattu" kuitenkin kaikista taloista. Itse hallituksessa istuneena suosittelen että kaupunki käskisi nämä hienot mökit vetämään maan tasalle. Omia oireita oli varmaan kaikki yllä mainittu. Mutta muistihäiriöt alkoivat olla niin pahoja että saatoin jäätyä lastensuojelun asiakasneuvottelussa niin pahasti etten osannut yhdistää enää pöydässä istuvien nimiä henkilöihin. Muuton jälkeen kolmessa viikossa oireet tippuivat puoleen. Kaikki mitä pystyttiin niin uusittiin. Vuokranantaja ja isännöitsijä (nyk. Talonuotit) pesivät kädet vaikka kauan kerroimme oireista. Nyt näin että on taas meidänkin entinen asunto myynnissä ja varmaan hienosti uusittuna että kaikki kosteusvauriot on piiloon saatu.

    • Anonyymi

      Silmien vaivat kuten kirvely ja kutina.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        * Lääketiede vs. Terveystiede-mikä ero? Terveystiede pyrkii lääkkeettömään tulevaisuuteen! Alasivut.
        Koska LÄÄKE-tieteellä Ei ole riittävää tietoa, eikä testejä KVM-altistuneen hoitoon eikä immuuni-järjestelmän heikkenemisen-tason testaamiseen, niin kehitin testit ja hoidot edellä-mainittuihin. Tämän takia edustan Terveys-tiedettä:

        *Tee ensisijainen immuuni-testi: Oiretesti (=Jo tulleiden vaurioiden taso ja immuunijärjestelmän heikkenemisen taso).
        Sivut on julkaistu vuonna 2001.
        Sivut on julkaistu netissa 25. maaliskuu 2005.
        Tämä sivu on päivitetty 25. huhtikuu 2021.

        https://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/#top


    • Anonyymi

      Joo niin tätä paskaa epilepsia on joh enduestaan outas kun meet johonki missä on semmoset aurat pää särkky oksentellu ja hyvässä lykyssä kohtaus niin vittu vaan vähättellään tekis mieli vetää turpaan niitä vähätteliöitä.

    • Anonyymi

      Vanhaviertotie8a13.home pölystä kolme kertaa laskurissa hengitystie ongelmia samanlaisia kuin koranassa joku käyny kippaamassa home paskaa kämppään maton alle ja keittiön kaappiin.

    • Anonyymi

      Olen asunut homeasunnossa ikäni ja oireita ei juurikaan ole, mitä nyt nokka tukossa silloin tällöin.
      Lapsena tosin söin multaa, kiviä ja sontaa joten saattaa tuo vastustuskyky olla jotain ihan muuta, kuin pelkän valkoisen hygienian keskellä elävän inehmon.

    • Anonyymi

      Astma, Fibromyalgia, limakalvojen ja silmien kuivuminen, aamupahoinvointi, ihon tuntohäiriöt sekä kemikaaliyliherkkyys.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe