Pitkään jatkunut äänen käheys

missuli

Moi,
Onko muilla kokemusta tästä flunssan seurauksena käheytyneestä äänestä.Sairastin kovahkon yskän tässä taannoin.Kauanko palautuminen kestää?
Itselläni on kestänyt jo muutaman viikon. Nyt on hiukan jo palautunut, mutta edelleen käheähkö esim. lukiessa, puhuessa ja laulaessa pystyy vain mataliin ääniin, ja korkeissa täytyy vetää syvempään henkeä ja kuuluu vaan pihinää. Eli ääni vuotaa jotenkin.
Nuhaa on vähän vieläkin ja joskus aamuisin tuntuu pientä pistosta kurkussa, muuten ei kuumetta ja olo ihan hyvä.Vähän mietityttää pitäisikö käydä näyttämässä tätä, vaikka en tiedä onko varsinaista tulehdusta vai meneekö itsestään ohi.

18

35808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairastaessa

      hei
      todennäköisesti äänesi pääsi rasittumaan sairastaessasi.
      Useimmat meistä luulevat, että jos on ääni käheänä, kannattaa puhua kuiskaten. Se on kyllä tuhoisaa äänelle ja rasittaa äänihuulia.
      Parasta olisi puhua silloin hyvin kevyellä ja suht korkealla äänellä. - useimmilla meistä on taipumus puhua matalammalla äänellä kuin oikea, oma puheäänen korkeutemme olisi.

      Sanoit että tuntuu kuin äänesi vuotaisi. Ääni vuotaa, kun äänihuulet eivät mene aivan yhteen. Se voi johtua äänihuulessa olevast kyhmystä, tai ehkä siitä että niissä on vielä tulehdusta.
      Ei kannata kokeilla laulamista matalilla, korkeilla tai keskiäänillä. Puhua kevyesti ja säästeliäästi.

      Siis, _todennäköisesti_ käheys vielä johtuu flunssasta. En tiedä, kuinka kauan olisi syytä odottaa ennen lääkärillä käyntiä. Kantsii mennä varmuuden vuoksi, ajattelen.

      • Hissukka

        Kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää, että se tarkastaa äänihuulet, ettei käy kuin minulle.
        Itselläni on ollut ääni käheänä jo kaksi kuukautta eikä kukaan tarkistanut tätä ennen äänihuulia. Tuntui ettei asiaa oteta vakavasti. Sain ohjeita "säästää" ääntä ja söin antibiootteja. Vasta pitkän vetkuttelun jälkeen pääsin erikoislääkärille, joka totesi hyvänlaatuisen kyhmyn äänihuulissa, joka vaatii leikkauksen.
        Äänen käheydestä lisää http://www.spekula.oulu.fi/arkisto/2003/3/teema_03.htm


      • tulessa
        Hissukka kirjoitti:

        Kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää, että se tarkastaa äänihuulet, ettei käy kuin minulle.
        Itselläni on ollut ääni käheänä jo kaksi kuukautta eikä kukaan tarkistanut tätä ennen äänihuulia. Tuntui ettei asiaa oteta vakavasti. Sain ohjeita "säästää" ääntä ja söin antibiootteja. Vasta pitkän vetkuttelun jälkeen pääsin erikoislääkärille, joka totesi hyvänlaatuisen kyhmyn äänihuulissa, joka vaatii leikkauksen.
        Äänen käheydestä lisää http://www.spekula.oulu.fi/arkisto/2003/3/teema_03.htm

        Itselläni ollut nyt kaksi viikkoa ääni kadoksissa.lääkärissä olen käynyt sano et viruksen aiheuttama.Ei lääkitystä mikä avuksi.


      • huh ja huh
        tulessa kirjoitti:

        Itselläni ollut nyt kaksi viikkoa ääni kadoksissa.lääkärissä olen käynyt sano et viruksen aiheuttama.Ei lääkitystä mikä avuksi.

        Samaa mullakin, tosin jo kolme viikkoa ääni kateissa.

        Kävin erikoislääkärillä näyttämässä kurkun ku on ollut pirun kipee, viruksen aiheuttama, eli aika vaan parantaa.

        Eli virus vie ilmeisesti äänenkin...


      • Nimetön
        tulessa kirjoitti:

        Itselläni ollut nyt kaksi viikkoa ääni kadoksissa.lääkärissä olen käynyt sano et viruksen aiheuttama.Ei lääkitystä mikä avuksi.

        Joo nyt jo kuusviikkoa ääni kateissa eikä mitään lääkitystä myös viruksen aiheuttama,rupee vaan jo käymään hermoille äänettömyys.


      • kurkkutautiin kyllästynyt
        Nimetön kirjoitti:

        Joo nyt jo kuusviikkoa ääni kateissa eikä mitään lääkitystä myös viruksen aiheuttama,rupee vaan jo käymään hermoille äänettömyys.

        ..tää on tosi syvältä. Mulla on nyt kohta kolme viikkoa ollut ääni poissa flunssan seurauksena. Alkoi kyllä ahdistamaan kun luin edellisen kirjoittajan viestin - kuusi viikkoa eikä vieläkään kunnossa :( Mä en oikeasti kestä, jos tää jatkuu vielä monta viikkoa! Todella vaikea olla puhumatta. Olen puhunut jonkin verran ja se tietty kostautuu sillä, että kurkku on entistä kipeämpi eikä näin iltaisin tule pihaustakaan. Pystyttekö te muut olemaan puhumatta?


      • Nimetön
        kurkkutautiin kyllästynyt kirjoitti:

        ..tää on tosi syvältä. Mulla on nyt kohta kolme viikkoa ollut ääni poissa flunssan seurauksena. Alkoi kyllä ahdistamaan kun luin edellisen kirjoittajan viestin - kuusi viikkoa eikä vieläkään kunnossa :( Mä en oikeasti kestä, jos tää jatkuu vielä monta viikkoa! Todella vaikea olla puhumatta. Olen puhunut jonkin verran ja se tietty kostautuu sillä, että kurkku on entistä kipeämpi eikä näin iltaisin tule pihaustakaan. Pystyttekö te muut olemaan puhumatta?

        Joo seitsemäs viikko meneillään kun äämi pois,yritän puhua päivisin ja illalla ei kuulu pihaustakaan tosi masentavaa.


      • hermot menee kohta
        Nimetön kirjoitti:

        Joo nyt jo kuusviikkoa ääni kateissa eikä mitään lääkitystä myös viruksen aiheuttama,rupee vaan jo käymään hermoille äänettömyys.

        Mulla on mykoplasma-keuhkokuume. Ei kuumetta, ei tulehdusarvot koholla. ääni huonona jo kahdeksan viikkoa. Kauanko sulla kesti ääni kateissa?


      • Nimetön
        hermot menee kohta kirjoitti:

        Mulla on mykoplasma-keuhkokuume. Ei kuumetta, ei tulehdusarvot koholla. ääni huonona jo kahdeksan viikkoa. Kauanko sulla kesti ääni kateissa?

        Joo kaksitoista viikkoa oli ääni kateissa eikä vieläkään ihan kunnossa.


      • Mulla vaihtelee
        Nimetön kirjoitti:

        Joo kaksitoista viikkoa oli ääni kateissa eikä vieläkään ihan kunnossa.

        Joko ääni on palautunut entiselleen?Saatiinko syytä selville mikä äänen vei? Itselläni kohta 3 kk ääni huono, vaihtelee päivittäin.Astmadiagnoosin olen saanut.


      • Nimetön
        Mulla vaihtelee kirjoitti:

        Joko ääni on palautunut entiselleen?Saatiinko syytä selville mikä äänen vei? Itselläni kohta 3 kk ääni huono, vaihtelee päivittäin.Astmadiagnoosin olen saanut.

        joo ei tutkittu sen paremmin,viikon ääni kulki ja nyt taas ääni käheänä.


      • Ent. kirkasääninen
        kurkkutautiin kyllästynyt kirjoitti:

        ..tää on tosi syvältä. Mulla on nyt kohta kolme viikkoa ollut ääni poissa flunssan seurauksena. Alkoi kyllä ahdistamaan kun luin edellisen kirjoittajan viestin - kuusi viikkoa eikä vieläkään kunnossa :( Mä en oikeasti kestä, jos tää jatkuu vielä monta viikkoa! Todella vaikea olla puhumatta. Olen puhunut jonkin verran ja se tietty kostautuu sillä, että kurkku on entistä kipeämpi eikä näin iltaisin tule pihaustakaan. Pystyttekö te muut olemaan puhumatta?

        Vaikea olla puhumatta. Minulla on ääni ollu käheänä yli kaksi kuukautta. Vihdoin pääsin erikoislääkärille Keskussairaalaan. Tutki puudutettuna kurkun ja nenän tähystyksessä. Ei löytynyt elimellistä vikaa. Sanottiin että äänihuulet vuotaa. Toiminallinen häiriö. Minulla on kieli, kaula ja takaraivolla kallonpohjassa kipua. Vihloo myös korviin. Kurkussa on kuin olisi jokin pala ja samaanaikaan pistelee kurkkua. Korva-,nenä- ja kurkkutautien poliklinikalla lääkäri sanoi; että ei mennä töihin, koska olen puhetyöläinen. Laittoi 2,5 kk:n sairauslomalle. Konsultaatio puheterapeutille ja mahdollisesti foniatrille. Aikaa menee siihen vähintään 2 kuukautta. Tässä sitä ihmetellään, kun ääni ei kunnolla kulje. Lääkäri sanoi vielä että ei saa rasittaa itseä. Pitää muistaa levätä. Puhua vain saa sen kuin on pakko. Odotellaan että ääni joskus kulkee normaalisti.


      • Anonyymi
        tulessa kirjoitti:

        Itselläni ollut nyt kaksi viikkoa ääni kadoksissa.lääkärissä olen käynyt sano et viruksen aiheuttama.Ei lääkitystä mikä avuksi.

        Puhalsin pef-puhalluksia kontrolliin 2-viikkoa.Ääni käheytyi tuolloin.Sitten perään viikon kestävä ripuli.Ääni käheä edelleen,nyt yli 3 viikkoa.Tulehdusarvot normaalit.Sairaanhoitajan vastaanotolle ja tutki posiontelot, kaularauhaset,korvat ja katsoi kurkun.Kurkku punainen mutta ei turvoksissa.Käski olla puhumatta.Ääni palautui vähän mutta palasi käheäksi taas.
        Hoitaja arveli että sama virus.Minulla myös astma ja siihen Innovair lääkepiippu käytössä päivittäin.
        Huomenna otetaan CRP tulehdusarvot uudelleen. Flunssaa ei ole ollut eikä yskää, ei myöskään nenä tukossa.Yskinyt olen kun olen yrittänyt saada ääntä.Ei auta


    • Apua tän äänen kans.

      Mulla on ollut vasta päivän ääni ihan mörkö tasolla.. se mörisee oudosti ja en pysty laulamaan kunnolla ja nyt kun luin ettei saisi laulaa ja rasittaa niin olenko tehnyt kamalasti kun yritin huutaa niin kovaa kuin pystyi ja ääntä ei tullut ei se kyllä pahempaan suuntaankaan mennyt mutta olisi taas kiva laulella falsetissa ja vetää korkeita sooloja :)

      • Lääkettäkin ois

        Tätähän se flunssa teettää (ja monia muita versioita). Lukekaa tuo Tamiflu-ketju ja ryhdytään porukalla miettimään mitä voitais tehdä.


    • Mykkä 9

      Olen nyt seitsemättä vuotta äänettömänä, pikku hiljaa alkaa kismittämään. Kohta menen kyllä lääkäriin!!

    • mykkä

      mulla lähti ääni kokonaan ei oo tullu takas eikä tuu

    • Anonyymi

      Heippa,

      Liittyikö kenellekään teillä äänen käheyteen kuivaa yskää?
      Minulla on ollut nyt reilu 2kk(11vko:a) ja kuiva yskä kiusaa. Olen huomannut, että mitä enemmän käytän ääntä ja puhun sitä enemmän myös yskin. Nyt viikonloppuna olin häissä missä yllätys yllätys tuli puhuttua paljon ja nyt on ääni tavallista pahemmin maassa ja yskin jatkuvasti.
      Turhauttavaa kun kukaan ei tutki äänihuuliani pyynnöistä huolimatta. Lähete minulla on Korva-,nenä- ja kurkkutautien poliklinikalle, mutta sinne on 2kk jonot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe