Tuli äsken väärään viestiin tämä kysymys.
Tontille tuli mittauskeskus sähköyhtiön kautta valmiiksi asennettuna. Pylväs josta tuotiin maakaapelilla on 50 m päässä ja siellä ei näy maadoitusjohtoa, vai toimiiko harus sellaisena?
Pitäisikö nyt kaapeliojaan laittaa kupariköysi, vai onko se turhaa.
Riittäkö aikanaan tulevan rakennuksen kupariköydet eli nyt ei tarvitse tehdä mitään?
maadoitus
37
14467
Vastaukset
- Urakoitsija
Taas näitä hatusta vedettyjä kysymyksiä.
Lissää näitä. Nämä on tosi hauskoja. Nämä on tosiaankin lisääntynyt ihan simona, mutta nämä on todellakin aika huvittavia välillä. Keksikäähän lissää näitä.- tosielämästä ja
tätä päivää, yhtiön toimittama mittauskeskus on ainakin vaivattomin tapa saada sähköt tontille.
Ja eipä tarvitse urakoitsijoita vaivata vielä pitkään aikaan, siksi kyselen näitä maadoitusjuttuja kun kaivanto on vielä auki.
En varmasti tilaa urakoitsijaa ko kupariköyttä sinne laskemaan. - Jo vain
tosielämästä ja kirjoitti:
tätä päivää, yhtiön toimittama mittauskeskus on ainakin vaivattomin tapa saada sähköt tontille.
Ja eipä tarvitse urakoitsijoita vaivata vielä pitkään aikaan, siksi kyselen näitä maadoitusjuttuja kun kaivanto on vielä auki.
En varmasti tilaa urakoitsijaa ko kupariköyttä sinne laskemaan.Se sähkölaitos on kyllä siinä tapauksessa se urakoitsija, jos et sitä ole koulussa oppinut vielä. Ei siitä voi luisua. Heidän kuuluu kuule asentaa ne maadoitukset ihan samalla tavalla kuin muidenkin urakoitsijoiden, jos tilaat heiltä sen keskuksen. Eikös se ole viisaampi hakea kaupasta itse se keskus, jos he eivät sitä asenna käyttöön. Tilaatko heiltä vaan jonkinlaisen peltikasan tontillesi ja asennat itse ne maadoitukset ja kaapelit siihen?? Onko se järkevää?
Jos todella olet tilannut sähkölaitokselta sen keskuksen he asentavat kyllä sen kuparinkin tai tekevät jonkin muun toimivan maadoituksen. Sehän on ihan varma. Olen sen verran ollut sähkölaitoksella.
Kiitos vaan kauhian paljon tästä keksitystä kysymyksestä. Onko lisää samanlaisia? - siihen urakkaan
Jo vain kirjoitti:
Se sähkölaitos on kyllä siinä tapauksessa se urakoitsija, jos et sitä ole koulussa oppinut vielä. Ei siitä voi luisua. Heidän kuuluu kuule asentaa ne maadoitukset ihan samalla tavalla kuin muidenkin urakoitsijoiden, jos tilaat heiltä sen keskuksen. Eikös se ole viisaampi hakea kaupasta itse se keskus, jos he eivät sitä asenna käyttöön. Tilaatko heiltä vaan jonkinlaisen peltikasan tontillesi ja asennat itse ne maadoitukset ja kaapelit siihen?? Onko se järkevää?
Jos todella olet tilannut sähkölaitokselta sen keskuksen he asentavat kyllä sen kuparinkin tai tekevät jonkin muun toimivan maadoituksen. Sehän on ihan varma. Olen sen verran ollut sähkölaitoksella.
Kiitos vaan kauhian paljon tästä keksitystä kysymyksestä. Onko lisää samanlaisia?ja sähköt on kytketty käyttöön.
Ja toisen talon kohdalle suunnittelija oli piirtänyt sen kuparin taloon ei mittauskeskukseen, eli ei liene pakollinen nytkään. Jo vain kirjoitti:
Se sähkölaitos on kyllä siinä tapauksessa se urakoitsija, jos et sitä ole koulussa oppinut vielä. Ei siitä voi luisua. Heidän kuuluu kuule asentaa ne maadoitukset ihan samalla tavalla kuin muidenkin urakoitsijoiden, jos tilaat heiltä sen keskuksen. Eikös se ole viisaampi hakea kaupasta itse se keskus, jos he eivät sitä asenna käyttöön. Tilaatko heiltä vaan jonkinlaisen peltikasan tontillesi ja asennat itse ne maadoitukset ja kaapelit siihen?? Onko se järkevää?
Kiitos vaan kauhian paljon tästä keksitystä kysymyksestä. Onko lisää samanlaisia?...samalla tavalla 8 vuotta sitten. Sähköyhtiö toi tontille mittarikeskuksen tolppaan (tilasin heiltä)ja maadoituskuparivyyhti makasi tolppaa vasten kunnes sähkärini tuli muutaman kuukauden kuluttua paikalle ja sai hepulin. Oli sitä mieltä että työmaasähkön käyttö oli ollut vaarallista ilman maadoituskaapelin kunnollista asentamista. Luulisi nyt sähkölaitokseen voivan luottaa.
- vastaajiakin
näyttää riittävän. Kysymys on aivan asiallinen, siihen voi antaa myös asiallisen vastauksen. Riittää kun asentaa määräysten mukaiset maadoitukset tulevaan rakennukseen, siis vähintää 20 metrin cu16 maahan muut maadoitukset talon sisälle.
- Niin onkin
näitä kysymyksiä. On tosiaan aika kiva lukea sitten se oikea vastaus.
- rakentaja
tuli vaan mieleen kun yhtiöllä ilmassa kaapeleita niin mistä salamaniskut pääsee maahan?
- Kiitos sinulle
rakentaja kirjoitti:
tuli vaan mieleen kun yhtiöllä ilmassa kaapeleita niin mistä salamaniskut pääsee maahan?
Kiitä itseäsi vaan.
- asennettu
rakentaja kirjoitti:
määrävälein maadoituksia maahan, sieltä se salama karkaa. Mikään maadoitus ei estä ylijänniteaaltojen tulemista vaihejohtimia pitkin, nämä ns. syöksyaallot tekevät tuhonsa jos ovat tehdäkseen.Tietenkin asentamalla ylijännitesuojat ja maajohto, voidaan tuhoja pienentää.
- Sähköasiantuntija
asennettu kirjoitti:
määrävälein maadoituksia maahan, sieltä se salama karkaa. Mikään maadoitus ei estä ylijänniteaaltojen tulemista vaihejohtimia pitkin, nämä ns. syöksyaallot tekevät tuhonsa jos ovat tehdäkseen.Tietenkin asentamalla ylijännitesuojat ja maajohto, voidaan tuhoja pienentää.
Kun maadoitat kunnolla myös vaihejohdot niin ylijännitteet ei tule niitä pitkin. Suosittelen.
Tällä varmistaa ettei tule mitään tuhoja. Se on nykyään paljon parempi, että vaihejohdot on samassa potentiaalissa maajohtojen kanssa, niin ei tule kuollettavia jännite-eroja.
- Rakentaja myös
"Tontille tuli mittauskeskus sähköyhtiön kautta valmiiksi asennettuna"
Tuliko se maadoitusköysi myös asennettua, kuten laki määrää? Taitaa urakka olla vielä hieman kesken sähkölaitoksen pojilla. Minkä sähkölaitoksen miehistä on muuten kyse?
Jospa he ovat vielä ns. pikkukahvilla. Se voi muuten kestää muutaman päivänkin. Odota vaan. Kyllä he ilmaantuvat sinne.- eikä meillä
päin niitä mittauskeskukseen ole asennettu vaikka kolmelle tontille ovat sellaisen tuoneet.
- minä vaan
eikä meillä kirjoitti:
päin niitä mittauskeskukseen ole asennettu vaikka kolmelle tontille ovat sellaisen tuoneet.
minullakin samanlainen tilanne, ja laitoin sekä mittauskeskukseen että talon alle maadoitus kuparit. kun sitten aikanaan taloosi tulee potentiaalintasauskisko mihin kaikki maadoitukset kerätään niin löytyy myös talon alta sitä kuparia ettei tarvitse lähteä sieltä mittauskeskukselta asti enää piuhaa vetämään.
paljonko tuli lisähintaa liittymälle kun toivat sen keskuksen? mulla liittymä oli n.1340euroa ja enston keskus 500euroa jalustoineen - se kannattaa.
minä vaan kirjoitti:
minullakin samanlainen tilanne, ja laitoin sekä mittauskeskukseen että talon alle maadoitus kuparit. kun sitten aikanaan taloosi tulee potentiaalintasauskisko mihin kaikki maadoitukset kerätään niin löytyy myös talon alta sitä kuparia ettei tarvitse lähteä sieltä mittauskeskukselta asti enää piuhaa vetämään.
paljonko tuli lisähintaa liittymälle kun toivat sen keskuksen? mulla liittymä oli n.1340euroa ja enston keskus 500euroa jalustoineenLaskekaapas pirruutanne paljonko paikallinen energialaitos veloittaa liittymisjohdon tontin osuudesta.
Osaa olla tosi suolaisiakin hintoja.
Esimerkkinä 60m AXMK 4x35 valmiiseen kaapeliojaan levitettynä karvan verran alle 800 euroa sis. alv 22% eli verollinen hinta reilut 13 euroa metri !!!
"Itse" asennettuna ilman oman työn arvoa kustannukset kaapelin ja jatkon osalta alle 150 euroa. - liittymä 3 x25
minä vaan kirjoitti:
paljonko tuli lisähintaa liittymälle kun toivat sen keskuksen? mulla liittymä oli n.1340euroa ja enston keskus 500euroa jalustoineenja Enston mittauskeskus asennettuna tontille (ilman maakuparia) kaiketi karvan verran päälle 2000 e, laskua en ole vielä saanut.
- Keijo K
Susihan tuo viritys on. Pyydä ne sähkölaitoksen miehet takaisin työmaalle.
Jos tilaat mittarikeskuksen sähkölaitokselta pakettitoimitus sisältää:
piha/seinäkeskus liittymäkaapeli(max 50m vakiohintaan) 25 m maadoituselektrodi ja sen asennus. Sähköt kytketään päälle. Käyttöönotto mittarikeskuksen osalta kuuluu sähkölaitokselle. He tekevät sen osalta siis käyttöönoton.
Esim. Fortum hinta ilman kaivuutöitä 940E.
Sähkölaitos on urakoitsija mittarikeskuksen osalta. Samat ohjeet heitä koskee kuin muitakin. He tekevät siitä pöytäkirjan ja rekisteröinti-ilmoituksen. Muista asennuksista tekee sitten joku muu.
Ei sitä voi ottaa käyttöön ilman sitä maadoituskuparia. Ei se lämmitä, että se asennetaan sitten myöhemmin talon ympärille.
Siis laiton viritys on kyseessä. Tee valitus sinne sähkölaitokseen. Ei hommia voi kesken jättää ja kytkeä sähköjä päälle. Pyydä kopio käyttöönottotarkastuspöytäkirjasta. Siitä ilmenee onko maadoitukset tarkastettu ja onko ne kunnossa sekä kuka ne on tarkastanut. Kysy myös onko kyseinen keskus ilmoitettu rekisteriin. Näin joutuu muutkin urakoitsijat tekemään.
Yleisesti voisi sanoa mistä tahansa muusta asennuksesta. "Sen laittaa sitten myöhemmin se toinen urakoitsija" ???
Kun sen mittarikeskuksen laittaa joku muu kuin sähkölaitos, niin maadoitukset tehdään kuntoon muun talon kanssa. Tapaukset vaihtelee.
Mutta kun sähkölaitos kauppaa urakointipalveluna tuota, niin se kupari pitää olla samassa urakassa. Ei se homma muuten toimi. Sähkölaitos ei saa olettaa, että joku muu urakoitsija huolehtii sitten maadoituksesta. Sen maadoituksen kuntoon laitto voi kestää viisikin vuotta. Senkin jälkeen voi hakea lisäaikaa rakennusluvalle. Useinhan tuo mittarikeskus tilataan työmaalle ennen kuin on mitään tietoa varsinaisesta urakoitsijasta tai sähkösuunnittelijasta.- rakentaja
kun mittaukset tehtiin ja mistään kuparista ei edes mainittu, tekevät kuulemma satoja tontti/mittauskeskus asennuksia vuodessa, jos oikein muistan.
Ja rakennus tosiaan tulee myöhemmin, edes suunnittelu ei ole vielä alkanut. Nyt käytetään asuntovaunulle yms sitä sähköä. Ja myöhemmin työmaasähköt.
- ex-rakentaja
Samoin kävi mulle vuosia sitten. Sähkölaitos asensi pihakeskuksen mutta ei maadoituskuparia. Manitsivat kyllä asiasta, että pitää laittaa.
- Rakentaja 05
Sielä se mittarikeskus sateessa seisoo, ilman maadoituskuparia, ja rakennustyö pyörii täysillä. Ei se sähkölaitos mistään maadoituskuparista piitannut.
16mm2 Cu on valmiiksi laitettu maahan, että saa kiinni sitten kun keskus ruuvataan kiinni talon ulkoseinään.- Rakentaja 05
Nyt on talossa sellaisessa vaiheessa että ruuvasin mittarikeskuksen taloon kiinni, ja maadoituskupari kytkettiin kiinni - TEKIJÄNÄ MINÄ ITSE! Tästä pitäisi vissiin tehdä tuntityölasku sähköyhtiölle...... Eli töitä tehtiin rakennustyömaalla kolmisen kuukautta ilman vaadittua maadoitusta.
- vielä kerran
Rakentaja 05 kirjoitti:
Nyt on talossa sellaisessa vaiheessa että ruuvasin mittarikeskuksen taloon kiinni, ja maadoituskupari kytkettiin kiinni - TEKIJÄNÄ MINÄ ITSE! Tästä pitäisi vissiin tehdä tuntityölasku sähköyhtiölle...... Eli töitä tehtiin rakennustyömaalla kolmisen kuukautta ilman vaadittua maadoitusta.
kyllä varmaan ihan turvallista on työskentelynne ollut ilman sitä maadoituskuparia? eikös sieltä keskuksesta löydy se vaadittu vikavirtasuojakytkin? ja hyvin äkkiähän sen huomaa jos verkon syötöstä katkeaa PEN johto, eipä pyöri muut vehkeet kuin betonimylly ja jos siitä meinaat saada sähkö iskun niin vikavirta kyllä laukeaa. eipä nimittäin taida olla noissa rakennusajankeskuksissa (vuokra) maadoituskupareita?
turhaa vouhotusta sanon minä! - rakentaja
Rakentaja 05 kirjoitti:
jo tontilla ja laitetaan itse maahan lähipäivinä.
- vts00x
varmaa tietoa niistä sähkölaitoksista, jotka jättävät käyttömaadoituksen asentamatta. Pistetään asiat sitten kerralla kuntoon kaikkien osalta...
Olen täällä pääkaupunkiseudulla joutunut kyykyttämään tätä jakeluverkkoyhtiöiden omistamaa verkonrakennusfirmaa vastaavista toilailuista. Toimitusjohtaja on parit kerrat polttanut hihansa, mutta kyllä pari puhelua TUKESsista on saanut häneenkin liikettä.
Se on jännä juttu, miten urakoitsijoilla aikanaan teetettiin kaikki mahdolliset asiat aina viimeisen päälle verkkoyhtiöiden vaatimuksesta. Nyt samat hemmot mellastavat kuin siat pellossa, eikä millään ole mukamas mitään väliä.
Oli alkuperäinen kysymys provo tai ei, otan oikeista tapauksista mielelläni tietoa vastaan. Tapaan TUKESin väkeä taas torstaina ja voisin välittää ensimmäiset terveiset eteenpäin. Siksipä nämä viestit pitäisikin lähettää omalla nimellä varustettuna sähköpostiini ([email protected]), jottei levitellä vitsejä totena maailmalle.
Palkkioksi vaivannäöstä toivoisin vain, että kirjoittaisitte palstalle, tuliko asia kuntoon ja kuinka nopeasti...
Tavoitteeni ei siis ole saada pelkästään yksittäistä maadoitusta kuntoon, vaan muuttaa kyseisen firman käytännöt sellaisiksi, kuin säädökset edellyttävät.- juuri samasta
yhtiöstä. En tiedä onko kuntarajoilla merkitystä miten tekevät, mutta sama homma oli jo pari vuotta sitten, ei kuparia laitettu.
No asiakashan kaiken maksaa, eli vähän on rakentajalla omakin lehmä ojassa kun ei kaikesta valita. Ja oikeastaanhan minä en tiedä asiasta mitään, eikä tarvisekaan tietää, minä olen kuluttaja.
Tulisi muuten 30 e kupari hintoihinsa jos kaksi miestä ja auto sen toisi, ainakin 150 euroa, arvaan minä.
Kirjoitti viestiketjun aloittaja. - herra tarkastajakin
vastaavasti laittaa viestit omalla nimellään kun muiltakin vaatii!
- vts00x
herra tarkastajakin kirjoitti:
vastaavasti laittaa viestit omalla nimellään kun muiltakin vaatii!
mennä jakeluun tuo viestini? Halusin auttaa niitä, joilla mahdollisesti oikeasti on ongelma. Siksi pyysin nimen SÄHKÖPOSTIINI. Se karsii kaiken maailman pellet pois ja tarvittaessa voin kysyä lisätietoja asiasta. Ei kai tällä kukaan täysjärkinen julkisesti omalla nimellään esiinny?
En minä voi mennä verkkoyhtiötä moittimaan minkään nimettömän ilmiannon perusteella. Silloin minä kuitenkin esiinnyn omalla nimelläni ja todellisten tapausten kanssa.
Olitko siis vain utelias tietämään nimeni? Katso se TUKESin rekisteristä, ei ole kovin vaikeata... - käytäntö
vts00x kirjoitti:
mennä jakeluun tuo viestini? Halusin auttaa niitä, joilla mahdollisesti oikeasti on ongelma. Siksi pyysin nimen SÄHKÖPOSTIINI. Se karsii kaiken maailman pellet pois ja tarvittaessa voin kysyä lisätietoja asiasta. Ei kai tällä kukaan täysjärkinen julkisesti omalla nimellään esiinny?
En minä voi mennä verkkoyhtiötä moittimaan minkään nimettömän ilmiannon perusteella. Silloin minä kuitenkin esiinnyn omalla nimelläni ja todellisten tapausten kanssa.
Olitko siis vain utelias tietämään nimeni? Katso se TUKESin rekisteristä, ei ole kovin vaikeata...on sellainen, etten yhtään kuparia ole maahan kaivettuna tavannut vuosien varrella ainoassakaan ok-talossa(kymmeniä taloja), kun tonttikeskus on asennettu työmaakeskukseksi, joka myöhemmin siirretään lopulliseen paikkaan.
- löydät
vts00x kirjoitti:
Olitko siis vain utelias tietämään nimeni? Katso se TUKESin rekisteristä, ei ole kovin vaikeata...minunkin nimen PUHELINLUETTELOSTA! vai olisiko vaikka siellä tukesin rekisterissä???
- ongelmat
Ei sitä ole niin pientä virkaa, etteikö jollakin nousisi kusi päähän.
Vai pitää taas kyykyttää jakeluverkkoyhtiöitä ja apuun pyydetään juoruämmäkerhon iltakahvijaostoa.
Onko jäänyt joltakin firmalta joululahjat saamatta? - qwerty
ongelmat kirjoitti:
Vai pitää taas kyykyttää jakeluverkkoyhtiöitä ja apuun pyydetään juoruämmäkerhon iltakahvijaostoa.
Onko jäänyt joltakin firmalta joululahjat saamatta?jos tilaaja (maallikko) saa käyttöönsä potentiaalisesti vaarallisen asennuksen ammattilasten olessa asialla. On syytäkin siihen puuutua.
- vts00x
ongelmat kirjoitti:
Onko jäänyt joltakin firmalta joululahjat saamatta?terveisiä siellä verkonrakennusyhtiössä. On mukavaa, että sielläkin seurataan palstaa.
On turhaa luuloa, etteikö tuollainen välinpitämättömyys (joka alkaa olla lähellä petosta) aiheuttaisi toimenpiteitä ainakin tarkastajien keskuudessa. Kaikki meistä eivät saa leipäänsä jakeluverkkoyhtiöiltä, joten uskallamme ottaa härkää sarvista.
Palaveeraan huomenna viranomaisen kanssa ja pannaan asiaa eteenpäin.
Kun kerran viestien mukaan kyseessä on maan tapa (joka on siis sekä määräysten vastainen että moraaliton), tavat saavat luvan muuttua. Aloitetaan täältä lähinurkilta ja katsotaan, kuinka pitkälle on mentävä.
Mitä lahjoihin tulee, kyllä tässä on aina oltu antavana osapuolena....
Tonttikeskusten asentajat ja käyttöönottajat (tai heidän työantajansa) saavat kyllä lahjoittaa liittyjille sen kuparin oli joulu tai ei. - vts00x
juuri samasta kirjoitti:
yhtiöstä. En tiedä onko kuntarajoilla merkitystä miten tekevät, mutta sama homma oli jo pari vuotta sitten, ei kuparia laitettu.
No asiakashan kaiken maksaa, eli vähän on rakentajalla omakin lehmä ojassa kun ei kaikesta valita. Ja oikeastaanhan minä en tiedä asiasta mitään, eikä tarvisekaan tietää, minä olen kuluttaja.
Tulisi muuten 30 e kupari hintoihinsa jos kaksi miestä ja auto sen toisi, ainakin 150 euroa, arvaan minä.
Kirjoitti viestiketjun aloittaja.jo vireillä parillakin ilmansuunnalla. Kyse on kuulemma siitä, onko keskus myyty työmaakäyttöön vai lopulliseksi liittymäksi.
Minusta tuo ei kuitenkaan ole olleellinen asia, vaan se, että jokaisen alalla toimivan yrittäjän tulee toimia samoista lähtökohdista. Eihän muuten voi syntyä aitoa kilpailuakaan. Jos joku taho voi jättää hommansa puolitiehen, yhtälö ei toimi.
Sain näistä viesteistä sellaisen kuvan, että kyseessä oli usein joko hyvin pitkäaikainen käyttö (työmaasähköistys yleensä tarkoittaa kohtuullisen lyhytaikaista tilapäiskäyttöä, itsestäänselvänä poikeuksena isot työmaat) tai jopa pysyvä ratkaisu jo asennusvaiheessa.
Tässä vaiheessa siis ainoa ohje rakentajille on se, että ostatte pysyvän liittymän tonttikeskuksella ja 1- ja 3-vaihepistorasioilla varustettuna. Silloin keskus ainakin tulee asentaa kupareineen päivineen valmiiksi.
Se ei ole hyväksyttävä peruste, että keskuksen paikka ei ole lopullinen. Saatetaanhan sitä talokaapeliakin joutua jatkamaan. Toisaalta myös kuparia voi varata sen verran ylimääräistä kiepille, että paikka voidaan vielä muuttaa rakentamisen aikana. - tonttikeskuksen
vts00x kirjoitti:
jo vireillä parillakin ilmansuunnalla. Kyse on kuulemma siitä, onko keskus myyty työmaakäyttöön vai lopulliseksi liittymäksi.
Minusta tuo ei kuitenkaan ole olleellinen asia, vaan se, että jokaisen alalla toimivan yrittäjän tulee toimia samoista lähtökohdista. Eihän muuten voi syntyä aitoa kilpailuakaan. Jos joku taho voi jättää hommansa puolitiehen, yhtälö ei toimi.
Sain näistä viesteistä sellaisen kuvan, että kyseessä oli usein joko hyvin pitkäaikainen käyttö (työmaasähköistys yleensä tarkoittaa kohtuullisen lyhytaikaista tilapäiskäyttöä, itsestäänselvänä poikeuksena isot työmaat) tai jopa pysyvä ratkaisu jo asennusvaiheessa.
Tässä vaiheessa siis ainoa ohje rakentajille on se, että ostatte pysyvän liittymän tonttikeskuksella ja 1- ja 3-vaihepistorasioilla varustettuna. Silloin keskus ainakin tulee asentaa kupareineen päivineen valmiiksi.
Se ei ole hyväksyttävä peruste, että keskuksen paikka ei ole lopullinen. Saatetaanhan sitä talokaapeliakin joutua jatkamaan. Toisaalta myös kuparia voi varata sen verran ylimääräistä kiepille, että paikka voidaan vielä muuttaa rakentamisen aikana.kanssa niin ei sitä ostettu varsinaisesti työmaata varten, vaan tontilla jo olevan rakennuksen tarpeisiin.
Tosin sähköyhtiön toiveissa on tietysti tulevat suuremmat kulutukset ja rakennukset. Siksi tonttikeskus jätetiin tontille sopivaan kohtaan jotta se mahdollistaisi myös tulevat käytöt.
No minä laitan sen kuparin itse koska keskustelun perusteella siitä voi olla jotain hyötyä. Ja yhtiön lähitolpissa en nähnyt maadoituskupareita.
(Harukset ei voine toimia maadoituksina?).
Kiitos kuitenkin vaivannäöstä tämänkin kysymyksen kohdalla. - Ted Nugent
vts00x kirjoitti:
jo vireillä parillakin ilmansuunnalla. Kyse on kuulemma siitä, onko keskus myyty työmaakäyttöön vai lopulliseksi liittymäksi.
Se ei ole hyväksyttävä peruste, että keskuksen paikka ei ole lopullinen. Saatetaanhan sitä talokaapeliakin joutua jatkamaan. Toisaalta myös kuparia voi varata sen verran ylimääräistä kiepille, että paikka voidaan vielä muuttaa rakentamisen aikana.Pitäisi vetää kumukaapelilla, jos se on tilapäinen työmaakeskus. 5-johtimisena syöttö, niin sähkölaitoskin voi rauhassa luistaa kuparin asentamisesta. Kyllä kai sähkölaitoksien pitäisi noudattaa samoja lakeja kuin muut. Kupari ojaan tai syöttö 5-johtimiseksi.
- markkinoidaan
Ted Nugent kirjoitti:
Pitäisi vetää kumukaapelilla, jos se on tilapäinen työmaakeskus. 5-johtimisena syöttö, niin sähkölaitoskin voi rauhassa luistaa kuparin asentamisesta. Kyllä kai sähkölaitoksien pitäisi noudattaa samoja lakeja kuin muut. Kupari ojaan tai syöttö 5-johtimiseksi.
pysyviä tontti/mittauskeskuksia jo työmaakäyttöön ja ne voivat jäädä paikoilleen lopullisiksi mittauskaapeiksi tai sitten ne siirretään autokatoksen tai talon vierelle myöhemmin.
Harva ottaa enää varsinaista työmaakeskusta sen aiheuttamien suurempien kustannusten takia.
Itse pidän myös suurena etuna ettei sähköurakoitsijaa vielä tarvita eikä sähkösuunnitelmia eikä edes mitään rakennussuunnitelmiakaan. Tontti riittää.
Ja se tontti voi olla vaikka asuntovaunukäytössä vuosiakin sen tonttikeskuksen avulla.
- Kaaleppi
Kiinteistössä on oltava oma kuluttajamaadoitus, harus ei ole sellainen; Ko. maadoituksen asennustapoja on useita tapauksesta riippuen. Maadoituskuparin pienin poikkipinta-ala on Cu 16 mm2.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232