Onko kenelläkään kokemuksia Suvi 4900S 40 hp 4-tahtikoneella rannikkokäytössä? Uutta saisi nyt kaiteilla, tuulilasilla rst-kaide ja Mariner 40 4-t n. 9.000 euron hintaan.
Onko vakaa peruspeli? Pohjan V-kulma näyttää melko jyrkähköltä, joten kulun pitäisi olla suht pehmeää...?
tko
Suvi 4900S + 40 hp kokemuksia?
25
7187
Vastaukset
- puolimatr.
Kokemuksia on, edellinen veneeni oli juuri tuo 4900S.
Itse asiassa V-kulma ei ole kovinkaan jyrkkä verrattuna muihin ns.MERIkelpoisiin veneisiin, mutta ehkä käy hyvin järvi ja rannikkokäyttöön.
niin ja moottorisuositus veneelle on 20-35 HV
Raine- tko
Olen nyt ostanut paketin ja se tullee lähiviikkoina, joten olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistasi. Laitatko viestiä [email protected]
- puolimatr
tko kirjoitti:
Olen nyt ostanut paketin ja se tullee lähiviikkoina, joten olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistasi. Laitatko viestiä [email protected]
Omat kokemukseni Sulottarella ajamisesta on Tammisaaren/Inkoon saaristossa. Omasta mielestä vene on hiukan liian "levoton" kun aallokko kasvaa. Kyydissä olevien tavaroiden sijoittelulla pystyy hiukan vaikuttamaan kulkuun.
Koskas saat itse kokemuksia veneelläsi, mikäli ostat ko.paketin ????????
Raine - Stövö
tko kirjoitti:
Olen nyt ostanut paketin ja se tullee lähiviikkoina, joten olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistasi. Laitatko viestiä [email protected]
Vaihdossa olisi tulossa tollainen vanha 4900S, paljonkohan siitä sais suoramyynnissä, 1000 egee ?
- ReiMarit
Stövö kirjoitti:
Vaihdossa olisi tulossa tollainen vanha 4900S, paljonkohan siitä sais suoramyynnissä, 1000 egee ?
Ei kai noista enää saa tonniakaan, uudemmissa malleissa on niin paljon paremmat ajo-ominaisuudet.
Pidäö itselläsi, muista välillä tarkistaa perälaudan kiinnitys. - Terhitär tilalle
Stövö kirjoitti:
Vaihdossa olisi tulossa tollainen vanha 4900S, paljonkohan siitä sais suoramyynnissä, 1000 egee ?
Paljonkohan "Sulosta" sais nyt syksymarkkinoilla, 2003 malli ?
- Halpavene
Onko tämä vene lainkaan merikelpoinen ?? Näitä saa käytettynä tosi halvalla jostakin syystä, mutta epäilyttää veneen vakaus ??? Tuli saaristokäyttöön merelle
Onko kokemuksia jaettavaksi ?? - Anonyymi
Merikelpoisuus ei juuri V-kulmaa katso, vaan painoa ja varusteita. Esim ilman pelastuslauttaa moderneilla hätäpaikannuslähettimillä, EPIRB, AIS, SART-tutkatransponderi ymv ei mikään vene ole merikelpoinen. Puhumattakaan miehistön osaamisesta ja jaksamisesta hätätilanteissa.
Merikelpoinen ei siis tarkoita sitä etteikö voi lähteä merelle. Merelle voi lähteä vaikka uimapatjalla jos keli sallii. Joku 6 tonnin kippo on niin kevyt että jo parin metrin aallokossa se heittelehtii sinne sun tänne ja kurssin pitäminen on haastavaa tai mahdotonta. Ihan ne hyvätkin veneet esim Targa 32 on "vain" 6300 kg. Kymmenen tonnia tai yli kun alkaa olla painoa niin ei tavallinen parin metrin avomerimaininki viskele alusta samalla tavalla.
Pitää myös miettiä sitä että miten matkustaja tai miehistö pystyy kulkemaan aluksessa jos se pomppii hullunaan. Vessareissu voi jäädä viimeiseksi kun kaatuu ja pää osuu johonkin kovaa. Sekin on osa merikelpoisuutta.
- Skeppare
katsoin lähes vastaavanlaista pakettia ja tuli mielee miten toi 4-tahtinen 40 hv kone, eikö ole muutaman heppan suositusta isompi ja hiukan raskaampi ???? Keula on varmaan korkeammalla kevyellä painolla ja startissa ??? Vaikuttaako se muuten ajo-ominaisuuksiin järviolosuhteissa ??
Miten se suositusta isompi kone vaikuttaa vakuutusmaksuihin ??
Miten Mariner muihin vastaavanluokan koneisiin (Honda) nielee bentziiniä ??
Onko lehdissä ollut testiä ko.veneestä ??
Niklas
Miten- SKo
Sallittu konekoko riippuu tyyppihyv.kilvestä, sijaitsee (yleensä) veneen perälaudassa. Ei ole välttämättä sama kuin suositus.
Toi vakuutusmaksu jäi askarruttamaan, onko kenelläkään tietoa ???
Sakke - tko
SKo kirjoitti:
Sallittu konekoko riippuu tyyppihyv.kilvestä, sijaitsee (yleensä) veneen perälaudassa. Ei ole välttämättä sama kuin suositus.
Toi vakuutusmaksu jäi askarruttamaan, onko kenelläkään tietoa ???
SakkeMaksimi on 35 hv, mutta yhdessä tunnetun Suvi-jälleenmyyjän kanssa päädyttiin, että 40 hv 4-t käy hyvin ja turvallisesti ko. veneeseen. Minulla ei ole tarkoitus ajaakaan kahva pohjassa vaan haluan hieman tehoreserviä jatkoa ja kuormaa varten. Uudessa 4900S:ssä perä on kantavampi kuin aiemmassa mallissa.
Kokemuksia ei vielä ole kuin ensimmäinen rauhallinen sisäänajotunti eilen. Vertailua minulla hankaloittaa sinänsä se, että aiempi veneeni oli 3.8m pitkä kahvaohjattava kumivene, joten kaikki eroaa siinä mielessä. Muista pulpettiveneistä ei oikeastaan ole kuin satunnaisia kokemuksia.
Ainakaan Tapiolan vakuutusmaksuissa ei ole eroa, koska sekä 35 että 40 hv osuvat Vene100-vakuutuksen ryhmään "30-49 hv" (118 euroa). - puolimatr
tko kirjoitti:
Maksimi on 35 hv, mutta yhdessä tunnetun Suvi-jälleenmyyjän kanssa päädyttiin, että 40 hv 4-t käy hyvin ja turvallisesti ko. veneeseen. Minulla ei ole tarkoitus ajaakaan kahva pohjassa vaan haluan hieman tehoreserviä jatkoa ja kuormaa varten. Uudessa 4900S:ssä perä on kantavampi kuin aiemmassa mallissa.
Kokemuksia ei vielä ole kuin ensimmäinen rauhallinen sisäänajotunti eilen. Vertailua minulla hankaloittaa sinänsä se, että aiempi veneeni oli 3.8m pitkä kahvaohjattava kumivene, joten kaikki eroaa siinä mielessä. Muista pulpettiveneistä ei oikeastaan ole kuin satunnaisia kokemuksia.
Ainakaan Tapiolan vakuutusmaksuissa ei ole eroa, koska sekä 35 että 40 hv osuvat Vene100-vakuutuksen ryhmään "30-49 hv" (118 euroa).No kerrohan sitten mielipiteesi kun olet päässyt ajamaan ulkosaaristoon tai kovemmassa aallokossa.
Luultavasti vene toimii kohtalaisesti tyynellä ja sisävesillä , mutta on varmasti rauhallisempi ajettava kuin mainitsemasi kumivene.
Raine - tko
puolimatr kirjoitti:
No kerrohan sitten mielipiteesi kun olet päässyt ajamaan ulkosaaristoon tai kovemmassa aallokossa.
Luultavasti vene toimii kohtalaisesti tyynellä ja sisävesillä , mutta on varmasti rauhallisempi ajettava kuin mainitsemasi kumivene.
RaineEkat kokemukset viikonlopulta täältä Espoon rannikolta isompien veneiden peräaalloissa ja melkoisessa vesiliikenteen kuhinassa olivat ihan myönteiset.
Hain alunperin kooltaan hieman isompaa ja suht vakaata perusvenettä kohtuuhintaan, josta tarvittaessa löytyy hieman potkua jos tarttee päästä vauhdillakin (kelit huomioiden). Tässä mielessä kaikki on ihan kohdallaan.
Minulla alkaa oikeastaan nyt vasta käytännön opettelut, miten missäkin tilanteessa pitää toimia; milloin trimmata konetta ylös/alas ja kuinka paljon, milloin nostaa/alentaa vauhtia jne (Huom! tähän kaipaisin ihan käytännön vinkkejä!). Vilkkaassa liikenteessä isojen aluksien peräaltojen keskellä tuo "keli" kun tuppaa vaihtumaan aika tiuhaan tahtiin... Sitten alkaa varmaan tulla mielipiteitä veneen kovuudesta/pehmeydestä ja muista ominaisuuksista....
Minusta tuon 40-hv nelarin painon kanssa ei ole mitään ongelmia, mutta se trimmi on kyllä ehdottoman kätevä. Ja tuntuu, että tehoreserviä jää meikäläisen tarpeisiin.
Myöskään vesi ei tulvi sisään ennen kuin tulpan (sadevesityhjenevyys) ehtii laittaa kiinni. Itse sijoitan painavat varusteet keulapenkin alle.
Jos joku kaipaa konkreettisia vastauksia, voin yrittää vastailla. - puolimatr.
tko kirjoitti:
Ekat kokemukset viikonlopulta täältä Espoon rannikolta isompien veneiden peräaalloissa ja melkoisessa vesiliikenteen kuhinassa olivat ihan myönteiset.
Hain alunperin kooltaan hieman isompaa ja suht vakaata perusvenettä kohtuuhintaan, josta tarvittaessa löytyy hieman potkua jos tarttee päästä vauhdillakin (kelit huomioiden). Tässä mielessä kaikki on ihan kohdallaan.
Minulla alkaa oikeastaan nyt vasta käytännön opettelut, miten missäkin tilanteessa pitää toimia; milloin trimmata konetta ylös/alas ja kuinka paljon, milloin nostaa/alentaa vauhtia jne (Huom! tähän kaipaisin ihan käytännön vinkkejä!). Vilkkaassa liikenteessä isojen aluksien peräaltojen keskellä tuo "keli" kun tuppaa vaihtumaan aika tiuhaan tahtiin... Sitten alkaa varmaan tulla mielipiteitä veneen kovuudesta/pehmeydestä ja muista ominaisuuksista....
Minusta tuon 40-hv nelarin painon kanssa ei ole mitään ongelmia, mutta se trimmi on kyllä ehdottoman kätevä. Ja tuntuu, että tehoreserviä jää meikäläisen tarpeisiin.
Myöskään vesi ei tulvi sisään ennen kuin tulpan (sadevesityhjenevyys) ehtii laittaa kiinni. Itse sijoitan painavat varusteet keulapenkin alle.
Jos joku kaipaa konkreettisia vastauksia, voin yrittää vastailla.kirjoitit että "Ekat kokemukset isompien veneiden peräaalloissa ... "
Kyllä veneelläsi pitäisi pystyä ajamaan myös kevyehkössä "luonnon aallokossa". Raskas kone vakauttaa venettä, mutta tuskin liikaa ?? Tosin siellä Esbossakin on tainnut olla melko plägä keli
viimeisen viikon ajan ??
Mutta palataan lisäkokemuksiin kunhan olet päässyt rannikolta ulos merelle.
Raine - tko
puolimatr. kirjoitti:
kirjoitit että "Ekat kokemukset isompien veneiden peräaalloissa ... "
Kyllä veneelläsi pitäisi pystyä ajamaan myös kevyehkössä "luonnon aallokossa". Raskas kone vakauttaa venettä, mutta tuskin liikaa ?? Tosin siellä Esbossakin on tainnut olla melko plägä keli
viimeisen viikon ajan ??
Mutta palataan lisäkokemuksiin kunhan olet päässyt rannikolta ulos merelle.
RaineJuu, ulkona (meikäläisen mittakaavassa) on kyllä käyty jo. Ensisijainen käyttötarkoitus meillä on päästä ulkoilu- yms saarille siten, ettei heti tarvitse kääntyä takaisin, jos tuulee hieman enemmän tai hankalasta suunnasta. Ja ettei tartte pysyä koko ajan saarien suojassa. Vaikka 3.8m kunnon kumpparilla 18hv koneella kyllä pärjäsi turvallisesti, niin se ajaminen kahvaohjattavalla ei kelissä enää ollut oikein mukavaa....
Oli tuossa yhtenä päivänä ihan peruskeliä ehkä n. 7-8 m/s, mutta tuuli vaan suoraan vapaasti idästä, jolloin pääsi keräämään täällä jo jonkin verran vaahtopäitä.
Ihan rauhallisesti ja loogisesti vene mielestäni käyttäytyi. Vaikka silloin ajelin yksin ilman lapsia ja muuta ylimääräistä kuormaa, niin ei keula mitenkään häiritsevän kevyeltä tuntunut. Tilanteen mukaan kokeilin ja trimmailin konetta hieman eri asentoon ja sillä oli kyllä suuri vaikutus.
Täällä(kin) väylillä kun liikkuu kaikenlaisia isoja Flybridgejä yms sikin sokin tiuhaan tahtiin, jotka synnyttävät kivaa suurempaakin ristiaallokkoa, niin siinä on meikäiselle vielä ajamista. - Ripa
puolimatr kirjoitti:
No kerrohan sitten mielipiteesi kun olet päässyt ajamaan ulkosaaristoon tai kovemmassa aallokossa.
Luultavasti vene toimii kohtalaisesti tyynellä ja sisävesillä , mutta on varmasti rauhallisempi ajettava kuin mainitsemasi kumivene.
RaineMitäs luulet Rainer, ulkaltaisiko Inkoo/Hanko ulkoreitillä ajella tollaisella veneellä n.10 sek kelissä ?? Espoon "sisävesissä" se varmaan onnistuu kun aallokko ei kasva niin korkeaksi ??
Harkitsen itse vastaavakokoisen hankintaa, mutta luultavasti käännyn Busteriin, vaikkakin ero näkyy myös hinnassa.
tere, Ripa - tko
Ripa kirjoitti:
Mitäs luulet Rainer, ulkaltaisiko Inkoo/Hanko ulkoreitillä ajella tollaisella veneellä n.10 sek kelissä ?? Espoon "sisävesissä" se varmaan onnistuu kun aallokko ei kasva niin korkeaksi ??
Harkitsen itse vastaavakokoisen hankintaa, mutta luultavasti käännyn Busteriin, vaikkakin ero näkyy myös hinnassa.
tere, Ripajeps, uskoisin myös että tuollaiseen tarkoitukseen ja keliin Buster lienee parempi. Oíkea vene oikeaan tarpeeseen.
- Rainer
tko kirjoitti:
Juu, ulkona (meikäläisen mittakaavassa) on kyllä käyty jo. Ensisijainen käyttötarkoitus meillä on päästä ulkoilu- yms saarille siten, ettei heti tarvitse kääntyä takaisin, jos tuulee hieman enemmän tai hankalasta suunnasta. Ja ettei tartte pysyä koko ajan saarien suojassa. Vaikka 3.8m kunnon kumpparilla 18hv koneella kyllä pärjäsi turvallisesti, niin se ajaminen kahvaohjattavalla ei kelissä enää ollut oikein mukavaa....
Oli tuossa yhtenä päivänä ihan peruskeliä ehkä n. 7-8 m/s, mutta tuuli vaan suoraan vapaasti idästä, jolloin pääsi keräämään täällä jo jonkin verran vaahtopäitä.
Ihan rauhallisesti ja loogisesti vene mielestäni käyttäytyi. Vaikka silloin ajelin yksin ilman lapsia ja muuta ylimääräistä kuormaa, niin ei keula mitenkään häiritsevän kevyeltä tuntunut. Tilanteen mukaan kokeilin ja trimmailin konetta hieman eri asentoon ja sillä oli kyllä suuri vaikutus.
Täällä(kin) väylillä kun liikkuu kaikenlaisia isoja Flybridgejä yms sikin sokin tiuhaan tahtiin, jotka synnyttävät kivaa suurempaakin ristiaallokkoa, niin siinä on meikäiselle vielä ajamista.Vieläkö olet veneillyt?? Minkälaisia kokemuksia on tullut syyskeleistä ??
R - Anonyymi
tko kirjoitti:
Maksimi on 35 hv, mutta yhdessä tunnetun Suvi-jälleenmyyjän kanssa päädyttiin, että 40 hv 4-t käy hyvin ja turvallisesti ko. veneeseen. Minulla ei ole tarkoitus ajaakaan kahva pohjassa vaan haluan hieman tehoreserviä jatkoa ja kuormaa varten. Uudessa 4900S:ssä perä on kantavampi kuin aiemmassa mallissa.
Kokemuksia ei vielä ole kuin ensimmäinen rauhallinen sisäänajotunti eilen. Vertailua minulla hankaloittaa sinänsä se, että aiempi veneeni oli 3.8m pitkä kahvaohjattava kumivene, joten kaikki eroaa siinä mielessä. Muista pulpettiveneistä ei oikeastaan ole kuin satunnaisia kokemuksia.
Ainakaan Tapiolan vakuutusmaksuissa ei ole eroa, koska sekä 35 että 40 hv osuvat Vene100-vakuutuksen ryhmään "30-49 hv" (118 euroa).Kuka on näin tunnettu Suvi -myyjä että ohjeistaa ostamaan isomman koneen kuin suositus ???
Miksi ostaa tehoreserviä jos kahva ei menee pohjaan ??? Turhaa vaan nostaa hintaa !
Toi vakuutushinta ei taida enää pitää paikkansa ??
Yritin laittaa viestiä kysellen lisää kokemuksistasi, mutta palautuu...taitaa olla "feikki gona"
- Lake_Ness
Näitä saa melko halvalla tähän vuoden aikaan, millaisia kokemuksia palstalaisilla on ko.veneestä ?
- Eikoskaanenääsuvia
Kevyt, halpa, huonosti tehty vene ja matalat reunat. Taattua suomi-skeidaa. Muualla ei edes myydä noin luokatonta laatua, ehkä afrikassa.
Hyvänä puolena kulkee aallokossa ihan kohtuu hyvin ja kulkee sillä 40 heppaisellakin. Ota halpa suvi jos millään ei ole mitään väliä.
- Hagis_Espoo
Olimme laittamassa venettä kesäkuntoon venekerhon laiturissa kuin näin ko.mallisen veneen Espoossa ja kuskilla oli todella vaikea ohjata Suvia, vaikka keli oli melko rauhallinen, ainoat "vaahtopäät" taisi tulla ruorinpyörittältä.
Mutta tällä profiililla olevia veneitä tuskin enää löytyy, joten suosittelen uudempaa mallia jos vielä mietit tämän mallin hankintaa - Hagis_Harbour
Meidänkin satamassa on tuollainen vene ja useasti olemme venekerhon jäsenten kanssa ihmetelleet veneen ajettavuutta, tai sitten on kyseessä itseoppinut, tuore kapteeni.
Ehkä tuo malli ei ole soveltuva merikäyttöön- Anonyymi
Toissa viikonloppuna seurasimme kun "munkkikampaus" manoveerasi Suvilla, kulku oli jo merenlahden alussa melko kiikkerää. Eli ei ole kovin vakaa meri olosuhteissa.
Tosin ruorissa oli varmaan aloittelija, epävarmaa ohjailua seuramme laituristä lähdössä.
Tapiolan Ruorimies
- Anonyymi
Moi tko
Ei ole kovin vakaa peli, V kulmasta huolimatta. Ehkä kannattaa katsoa merikäyttöön parempaa paattia
Paraz
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101186Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811