Tarvitseeko luvan taloyhtiön hallitukselta, jos hankkii omaan rivi-talo osakkeeseen ilmalämpöpumpun?
ilmalämpöpumppu rivitaloon
11
11042
Vastaukset
- tarvita myös
kysellä em:n lisäksi kunnan rakennusviranomaisilta, miten sijoittaa laite "näkymättömiin"
- asennettu
Ensimmäinen luvan antaja on isännöitsijä seuraavaksi on hallitus. Mutta yhtiössä on varmastimoni kiinnostunut samasta asiasta että keskustele muiden osakkaiden kanssa. itse olen kuukausisitten asentanut kyseisen laiteen ja olen erittäin tyytyväinen siihen, laite oli Maestro 130 jota edustaa http://www.jakimi.fi/ on kyllä of/on tyyppiä jota moni vähän vieroksuu mutta sehän riittää kun on itse tyytyväinen. Maestro on asennusvalmis kokonaisuus, joka sisältää sisä-ja ulkoyksikön, sekä kauko-ohjaimen, 4 metrisen esitäytetyn putkiston pika liittimineen ja verkkojohdon. Kylmäaine on R410a jota muutkin pumput näyttää käyttävän.
- Joopajoo
Aika vahvasti olet myyntimoodissa, ilmeisesti tasapuoliseen ja kokemukseen perustuvaa mielipidettä sinulta ei kannata odottaa. Vahva myyntihinku loistaa kirkkaasti läpi markkinointiviestistäsi, selkeästi oma lehmä ojassa!
- Ei lehmä ojassa
Joopajoo kirjoitti:
Aika vahvasti olet myyntimoodissa, ilmeisesti tasapuoliseen ja kokemukseen perustuvaa mielipidettä sinulta ei kannata odottaa. Vahva myyntihinku loistaa kirkkaasti läpi markkinointiviestistäsi, selkeästi oma lehmä ojassa!
olen vain lukenut noita kirjoituksia joissa kirjoitellaan negatiivisessa sävyssä
minun ostamastani laiteesta vaikka se on valmistettu italiassa, eikä mikään kiinalainen
niin kuin monet ns. muka hyvät japanilaiset merkit ja kylmä aineesta oli myös
väitetty olevan jotain muuta kuin nykyisin käytetty.(R410a) ei tietenkään
italiainen tuote yleensä mikään erikoisen laadukas mutta kyllä se kiinalaisen voittaa.
nimimerkillä. kylmälaiteasentajan koulutuksen saanut. - Kiinalaista laatua
Ei lehmä ojassa kirjoitti:
olen vain lukenut noita kirjoituksia joissa kirjoitellaan negatiivisessa sävyssä
minun ostamastani laiteesta vaikka se on valmistettu italiassa, eikä mikään kiinalainen
niin kuin monet ns. muka hyvät japanilaiset merkit ja kylmä aineesta oli myös
väitetty olevan jotain muuta kuin nykyisin käytetty.(R410a) ei tietenkään
italiainen tuote yleensä mikään erikoisen laadukas mutta kyllä se kiinalaisen voittaa.
nimimerkillä. kylmälaiteasentajan koulutuksen saanut.Kiinassa valmistetaan suurin osa myynnissä olevista pumpuista, joten tärkeää onkin kiinnittää huomiota standardeihin, joilla se on valmistettu. Kiinalainen postimyyntipumppu on valmistettu kiinalaisten standardien mukaan kiinassa. Japanilaisen tai Italialaisen yrityksen pumputkin ovat varmasti valmistettu kiinassa, mutta tuotemerkin laadun takaa Japanilainen/Italialainen standardoitu valmistusmenetelmä ja suunnittelu/testaus, eli se poikkeaa täysin kiinalaisten omien standardien mukaan väkertämistä laitteista.
Ei se valmistusmaa ole tärkeintä, vaan yritys joka valmistaa laatutuotteita. Annetuista takuista voi jo yleensä päätellä aika paljon laitteen laadusta. Itselläni hankinta myös edessä rivitaloyhtiöön.
Ps. Italialaista autoa en ainakaan enään hanki sähkövikojen takia, joten pumppuakin täytyy vielä harkita ;)
- Nimetön
Kun näin viestin otsikon niin heti tuli mieleen kysymys: Minkä ihmeen takia? Jäähdytyksen takia?
Ihmettelen siksi, että rivareissa ei yleensä ole huoneistokohtaista lämmön kulutuksen mittausta jollei lämmitys ole suorallasähköllä. Esim kaukölämpötalossa toiset olisi tyytyväisi, kun lämpö on vastikkeessa ja yksi laittaa kalliit laitteet ja pyörittää niitä oman mittarin kautta otetulla sähköllä.
Onhan tuo ilmalämpöpumppu yksi tapa toteuttaa sähkölämmitys. Pumppu syö suunnilleen saman verran sähkö, kuin se lämmöntuotollaan säästää. Lisäksi saa puhaltimien melun omaksi ja naapureiden riesaksi. HYPEä, kuten takavuosina sanottiin.- nimetön.
Ja jos asunnossa on yösähköllä varaava lämmitys, voi olla että kustannukset jopa nousevat.
- kieroliero
Grynderit rakentelee rivitaloja suoralla sähkölämmityksellä ja ilman lto:ta. Siinä on asukas ihmeissään kun on "hienon" asunnon erehtynyt ostamaan ja sähköön menee satanen kuussa(jos edes riittää). Siinä moni alkaa miettiä vaihtoehtoisia lämmitysmuotoja.
Tiedän kaksi uudehkoa rivitaloasuntoa(pohjoispohjanmaalla, eri paikkakunnilla) joissa molemmissa on suorasähkölämmitys ja huippuimurilla ilmanvaihto. 3h k 80m2 kulutus 15000kWh/v ja 2h k 50m2 jossa kulutus 13000kWh. Minusta aika kovia lukemia noin pieniksi asunnoiksi. Eivätkä ole edes päätyasuntoja.
Tietysti kaukolämpökin maksaa, mutta monikaan ei sitä ajattele tai huomaa kun se on piilotettuna yhtiövastikkeeseen. Voi surutta haaskata kun "ei tarvitse itse maksaa". - Pumpullinen
"Onhan tuo ilmalämpöpumppu yksi tapa toteuttaa sähkölämmitys. Pumppu syö suunnilleen saman verran sähkö, kuin se lämmöntuotollaan säästää."
=> Hyvä pumppu tuottaa yhtä kuluttamaansa kilowattia kohden 2 kw lämpöä vielä 15 asteen pakkasella. 5 asteessa hyötysuhde on jopa 3,5 luokkaa. Eli pumppu ei kuluta sähköä lähellekään sitä mitä se tuo takaisin lämpöenegiana. Ja kun pumppujen hinnat ovat tulleet viime vuosina rajusti alaspäin on se hyvinkin kannattava investointi. Sen asennuksestahan saa omavastuun jälkeen 60 % takaisin verotuksessa kotitaloustyövähennyksen muodossa.
Lisäksi pumppu toimii kesäisin ilmastointilaitteena, ja jokainen joka on omistanut ilmastoinnilla varustetun auton ei enää entiseen palaa... - E9CKP
nimetön. kirjoitti:
Ja jos asunnossa on yösähköllä varaava lämmitys, voi olla että kustannukset jopa nousevat.
Voitpa olla aikalailla väärässäkin kun kerran ihan
mututuntumalla rupeat juttua heittämään.Jos viittii
laittaa viellä vähän automatiikkaa peliin niin varaava / lämpöpumppu olisi oiva yhdistelmä.Kovalla
pakkasella kun ILP:n COP on huono niin varaava päälle jne.Ja yösähkö ei kyllä enään ole kovin edullista jos lämmityskulut on pienet ja muu kulutus
suurta. Niin ja siihen alkuperäseen kysymukseen riippuu varmaan yhtiösäännöistä että kannattaa kysellä ennemmin kun tapella jälkikäteen - Miakkole
Pelkkä jäähdytyskin on sinänsä hyvä syy, koska esim. itsellä lämpö tuppaa väkisinkin nousemaan 26-27 asteeseen (mikä olisi muuten ihan kiva, mutta...) joka on liikaa videoprojektorille joka sitten käy ylikierroksilla vaikka olisi kuinka hyvin sijoitettu...
Ja alkuperäiselle kysyjälle vielä tarkennuksena, että totta kai tuommoiseen pitää lupa olla kun mitään yksinkertaisempaakaan ulkonäköä rumentavaa (kuten lautasantennit ym.) ei saa asentaa omin päin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723