Tinnitus ja armeija

tinnituksesta kärsivä

minulla on ollut tinnitus jo yli vuoden, parannuskeinoa on kokeiltu monenlaista mutta mikään ei ole toiminut. Kuulonmittauksessa selvisi että koin häiritseväksi varsin alhaiset äänet ja totta onkin että en ole koskaan sietänyt kovaa melua. tinnitukseni pahenee huomattavasti jos altistun kovalle melulle, normaalisti pystyn sen kanssa joten kuten elämään mutta kun se pahenee niin en pysty nukkumaan ollenkaan ja kärsin siitä päivälläkin.

Siitä olenkin tullut ajatelleeksi että miten minä pärjään tämän kanssa armeijassa jossa ammuskellaan ja tehdään paljon muutakin meluista hommaa. Joskus meinasin alkaa metsästämään ennen tinnitusta, mutta aseiden ääni oli liikaa minulle silloinkin. Onko kellään tietoa mitä asialle voidaan tehdä?

15

7080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

metsästäjänä ,entisenä, en suosittele normaalia aselaji- armeijan palvelusta sinulle ollenkaan ,ainakaan palvelua jossa joudut ampumaan,tai keittiöllä ,voi olla että armeijasta löytyy sopiva palvelulaji esim ,vaatevarastolla tai joku muu,autokomppaniakaan ei varmaan sovi moottorimelun vuoksi,juuri tinnutuksen vuoksi jouduin luopumaan metsästyksestä,osasyynä tinnutukseeni pidän juuri ampumisen äänistä johtuvaa kovaa ääntä, viimeistään kutsuntatilaisuudessa on sanottava vaiva ja siinä selviää sitten tarkemmin,siinähän tilaisuudessa on lääkäri paikalla, toki voit selvittää jo nyt ennen kutsuntaa ottamalla yht, s-post. puolustusvoimain palveluosoitteeseen,kts googlella os.

• Kohtalotoveri

Armeijassa suojataan korvat aina ammuttaessa. Vaikka tinnitus olisi kuinka paha, niin armeija ei sitä pahenna kunhan suojaat korvasi.

Ylipäätänsäkin varo ettet tule yliherkäksi koville äänille. Sillä vaivalla on taipumus pahentua. Mulla kävi niin. Äänet, jotka eivät olleet todellisuudessa vielä ollenkaan liian kovia, alkoivat tuntua korvassa todella häiritseviltä. Kesti aikansa päästä vaivasta eroon.

Mieti maalaisjärjellä jokaista häiritsevää ääntä. Onko ääni oikeasti korvaa vahingoittava. Jos ei, niin kuuntele sitä vaikka pahalta tuntuukin. Jos on, niin suojaa korvasi.

Älä jätä inttiä käymättä tinnituksen takia. Se kannattaa kyllä mainita kutsunnoissa. Tsemppiä!

• asia tuttu

Metsästys onnistuu myös, kun alat käyttämään esim.Peltorin Sound trappeja->vaimentavat laukaukset, mutta kuulet muuten. Kivääri aseisiin lisäksi suosittelen äänenvaimentimen käyttöä, jotka vaimentavat laukausäänen aseesta riippuen n. 30db pienemmäksi.Laukausääni menee siis reilusti alle impilssimelun riskirajan 140. Lisäksi metsästäminen koiran avulla mahdollistaa kuulon suojaamisen jokaiselle laukaukselle vaikkapa perinteisillä kupusuojaimilla. Tsemmpiä, älä annan vaivan viedä miestä!!!

• sellainen luontaistuotekaup...
        asia tuttu kirjoitti:

Metsästys onnistuu myös, kun alat käyttämään esim.Peltorin Sound trappeja->vaimentavat laukaukset, mutta kuulet muuten. Kivääri aseisiin lisäksi suosittelen äänenvaimentimen käyttöä, jotka vaimentavat laukausäänen aseesta riippuen n. 30db pienemmäksi.Laukausääni menee siis reilusti alle impilssimelun riskirajan 140. Lisäksi metsästäminen koiran avulla mahdollistaa kuulon suojaamisen jokaiselle laukaukselle vaikkapa perinteisillä kupusuojaimilla. Tsemmpiä, älä annan vaivan viedä miestä!!!

saatava valmiste kuin MSN-rikki tehoaisi kuulovammoihin ja häiriöihin. Kyseistä valmistetta on saatavina sekä jauheena että kapseleina, joita molempia voi käyttää.
        Kapselit ainakin siinä purkissa mitä ostin on niin järkyttävän kokoisia, että itse joudun ne pienimään ennen kuin saan alas. Itse olen syönyt ko. ainetta hiusten kasvua vauhdittaakseni.

• tavalla
        sellainen luontaistuotekaup... kirjoitti:

saatava valmiste kuin MSN-rikki tehoaisi kuulovammoihin ja häiriöihin. Kyseistä valmistetta on saatavina sekä jauheena että kapseleina, joita molempia voi käyttää.
        Kapselit ainakin siinä purkissa mitä ostin on niin järkyttävän kokoisia, että itse joudun ne pienimään ennen kuin saan alas. Itse olen syönyt ko. ainetta hiusten kasvua vauhdittaakseni.

MSN-rikki tehoaa kuuloon ja häriöön.Auttaako vähentämään tinnitusta.Mitä ko.aina sisältää,rikkiä...

• tietoa löytyy
        tavalla kirjoitti:

MSN-rikki tehoaa kuuloon ja häriöön.Auttaako vähentämään tinnitusta.Mitä ko.aina sisältää,rikkiä...

netistä, jossa amerikkalaiseen tyyliin vosumalla suorastaan ylistetään tätä ainetta. Siitä sanotaan olevan hyötyä mm. erilaisissa pitkäaikaisissa kivuissa, hiusten ja kynsien kasvussa sekä ihon hoidossa ja myös kuulovaurioiden lieväntämiseksi.
        Vastaavia rikkivalmisteita on käytetty jo pitempään mm. ravihevosilla Suomessa, joten aivan lumetta niiden teho ei liene. Itse en tarkemmin tiedä, koska aloitin vasta syödä ko. ainetta ja en korvavikaan vaan hiusten haurauteen.

• rikki
        tietoa löytyy kirjoitti:

netistä, jossa amerikkalaiseen tyyliin vosumalla suorastaan ylistetään tätä ainetta. Siitä sanotaan olevan hyötyä mm. erilaisissa pitkäaikaisissa kivuissa, hiusten ja kynsien kasvussa sekä ihon hoidossa ja myös kuulovaurioiden lieväntämiseksi.
        Vastaavia rikkivalmisteita on käytetty jo pitempään mm. ravihevosilla Suomessa, joten aivan lumetta niiden teho ei liene. Itse en tarkemmin tiedä, koska aloitin vasta syödä ko. ainetta ja en korvavikaan vaan hiusten haurauteen.

tabletteja ,jos löydän ,ja ilmoittelen omalta osaltani puolen vuoden päästä,ukki

• Orastavaa soimista
        sellainen luontaistuotekaup... kirjoitti:

Viimeisessä (vai oliko se toiseksi viimeisessä )Kuulo-viesti lehdessä on juttua miehestä, jolta viiden vuoden tinnaus katosi täysin homeopatian avulla. Vaiva oli alkujan homeopaatin mukaan ruuansulatusperäistä. Samaisessa myös juttua TRT-terapiasta. Tsekkaa. Tinnitus yhdistyksen ja kuulonhuolto liition webbi-sivut lienevät tuttuja?

• ihan yks hailee..

onko tinnitus vai ei. Ammunnoissa on AINA kuulonsuojaimet päässä. Herkät tyypit laittaa (esim. minä)kuppisuojaimien lisäksi vielä korvatulpat. Jos ei noilla pärjää intissä, ni ei sitten pärjää siviilissäkään. T:Tykkimies

• mio

juu,tykitän,,,intin v. 66 käyneenä ja nyt pahan tinnun omistavana 12vuotta kokeneena ,sanoisin ,,et intissä niitä hälyääniä ON muitakin kuin ampuminen, joka päivä ja joka tunti,eli ainakin hyperakusian omaava joutuu olemaan korvatulpat korvissa kokoajan ,ja alikeisarin täytyy osata silloin viittomakieli, tai sotilaan huuliltaluku,ominaisuuksia jotka olisi sodankäynnissä maaastossa erinomaisia avuja,alikeisariukki

• etukäteen

hei
      en osaa intistä sanoa mitään muuta kuin että kyllä niiden on pakko varoa ammunnoissa jne kuulojakin. Mutta takuulla kovia ääniä ja hälyä tulee vaikka ruokailussa.

Kannattaisko, sen lisäksi että ilmoitat siitä kutsunnoissa, hommata etukäteen kuulosuojaimet?
      Mulla on muusikkona sellaiset kuin elacin (googleta suomenkielisiltä sivuilta). Se on ollut tarpeen.

Mulla on meluvamma, ja sen myötä kuulo pahasti herkistynyt äänille. Tietyn taajuuden äänet suorastaan sattuu korvaan (varmaan just sen vamman taajuuksilla olevat).

Tinnituskin on. Tulen sen kanssa toimeen, huomaan että se pahenee vähäisestäkin melusta.
      Onko sulta tarkistettu, että sun purenta on kunnossa ja tasainen? Mulla helpotti huomattavasti tinnitusta, kun saatiin hammasrivit kuntoon ja purenta hoidettua. (Oikojalääkärit on asiantuntijoita).

Niskan ja hartioiden jännitykset voi lisätä tinnitusta huomattavasti!

Mun elacinit on ahkerassa käytössä, niiden läpi kuulee puheen lähes normaalina, paitsi vaimennettuna esim elokuvissa ihan must. Ja konserteissa. Bändikonsertteihin, joissa vahvistimet ja miksauspöytää hoitelee joku kuulovammainen, joka alkaa puolessavälissä nostaa volyymeja, en edes kuvittele meneväni.

luulen että sulle vois olla iso apu näistä samoista suojaimista mitä mulla on. Ne on todella huomaamattomat, ja tosiaan muusikot käyttää niitä yleisesti.

• olli

mene sivariin, menee sinne ihmiset typerämmistäkin syistä.

• aivan-niin

oikein ,ukki on samaa ajatellut,kohdallasi

• tinnere

Luin puolustusvoimien sivuilta Ruotuväen artikkelin vahinkolaukausten aiheuttamista kuulovaurioista. Sen yhteydessä haastatellun Tilkan korvatautien ylilääkärin Seppo Savolaisen mukaan tinnitus aiheuttaa ehdottoman ampumiskiellon. Muista vain tehdä jo kutsunnoissa selväksi, että sinulla on tämä vaiva.
      Parasta olisi keskustella korvatauteihin ja tinnitukseen perehtyneen lääkärin kanssa jo ennen armeijaan menoa.
      Muiden keskustelijoiden puheille kuulosuojaimista ei kannata antaa paljon arvoa, suojaimet vaimentavat ääntä 15-30 desibeliä ja kuulovaurioiden muodostuminen on yksilökohtaista.

• olli

jos ei armeijassa ammuta, niin mitä siellä sitten tehdään? ei sellaisesta tyypistä ole paljon hyötyä suomen puolustukselle joka ei voi ampua tai oleilla ollenkaan meluisissa tiloissa. eikö saman tien voisi sitten saada vapautuksen koko armeijasta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe