Jos käyttää moottorisahassa 2,5%:n sekoitusta, niin paljonko öljyä tulee laittaa bensalitraan? Tai tankilliseen (riippuu tietenkin tankista)?
Moottorisahabensa
23
12073
Vastaukset
- joo
Jos tankki on sata(100)litraa, siihen laitetaan 97,5litraa bensaa ja 2,5litraa öljyä. Jos sekoitat 100litraa bensaa ja 2,5litraa öljyä, seosprosentti on 2,44.
- kaljan juoja
Yksi litra on 100 cl eli sata senttilitraa. 97,5cl:aan tulee laittaa öljyä 2,50cl. Ja yhteen litraan tulee laittaa öljyä 2,56cl.
ELI KÄYTÄNNÖSSÄ LITRA BENSAA JA NELJÄSOSA DESILITRA 2-T ÖLJYÄ.
Ei sillä ole niin tarkkaa merkitystä. Joskus olen kaatanut jopa 0,3 desiä litraa kohti kunhan toiste tekee vähän laimeampaa, että pakokanava putsaantuu. Ei ne kiinni leikkaa. Osta sellasta mikä ei kärytä niin mukava sahailla tavaraa takkaan. - Greenhorn
Saatanan kovaa myrkkyä tämä nykyinen mittaribensa.Ei viitsi paljon huuruja hengitellä.Entisen lyijyllisen pakokaasut olivat kuin raitista vuoristoilmaa nykyisen rinnalla.
Ostan kaupasta valmista greenibensaa.Rehellinen veromaksaja sitten maksaa : )- Jocu_
Minä en ole käyttänyt sahassani muuta bensaa enää vuosiin. Saha pelaa varmasti, ja ei savutakaan yhtään.
Aiemmin meinasi mennä hermot käyntiongelmien takia. Jocu_ kirjoitti:
Minä en ole käyttänyt sahassani muuta bensaa enää vuosiin. Saha pelaa varmasti, ja ei savutakaan yhtään.
Aiemmin meinasi mennä hermot käyntiongelmien takia.provoja. Kyllä normaalibensasta itse sekoitettu kelpaa. Huoltikset kyllä mielellään myyvät muutakin kohtuuttomaan hintaan.
- ei ole
sitroen kirjoitti:
provoja. Kyllä normaalibensasta itse sekoitettu kelpaa. Huoltikset kyllä mielellään myyvät muutakin kohtuuttomaan hintaan.
sopivuudesta. Toki itsesekoittaenkin käy. Valmispolttoaineet vaan ovat huomattavasti ympäristöystävällisempiä ja säilyvyys huomattavasti pidempi. Kyllähän omassa koneessa saa käyttää vaikka dieseliä jos tykkää mutta jos vähääkään välittää luonnosta niin käyttää valmis polttoaineita.
ei ole kirjoitti:
sopivuudesta. Toki itsesekoittaenkin käy. Valmispolttoaineet vaan ovat huomattavasti ympäristöystävällisempiä ja säilyvyys huomattavasti pidempi. Kyllähän omassa koneessa saa käyttää vaikka dieseliä jos tykkää mutta jos vähääkään välittää luonnosta niin käyttää valmis polttoaineita.
niissä valmissekoituksissa on ympäristöystävällisempää? Se bensahan palaa hiilidioksidiksi ja vedeksi molemmissa tapauksissa. Samoin öljy.
On kyllä totta, että nykybensa (autobensa) ei välttämättä kestä vuosikausien varastointia, vaan saattaa muodostaa sakkaa, mutta hinnanerolla vaikkapa pöräyttää uudet bensat koneeseen kerran vuodessa.
Kokemusta tuli vuoden seisoneesta bensasta moottorisahassa ja raivaussahassa ja heti käynnistyi.- Jocu_
sitroen kirjoitti:
niissä valmissekoituksissa on ympäristöystävällisempää? Se bensahan palaa hiilidioksidiksi ja vedeksi molemmissa tapauksissa. Samoin öljy.
On kyllä totta, että nykybensa (autobensa) ei välttämättä kestä vuosikausien varastointia, vaan saattaa muodostaa sakkaa, mutta hinnanerolla vaikkapa pöräyttää uudet bensat koneeseen kerran vuodessa.
Kokemusta tuli vuoden seisoneesta bensasta moottorisahassa ja raivaussahassa ja heti käynnistyi.Minulla ei ole aikaa rassata sahaa. Sen toiminta pitää olla varmaa, jotta metsähommat sujuvat.
Tavallisen bensan hyvä syttyvyys kestää kolmisen kuukautta. Sahan kulutus on lopulta niin pientä, että en viitsi bensojen kanssa läträtä.
Kyllä peräprutkuni käynnistyy hyvin ylivuotisella bensalla. Samoin ruohonleikkuri. Sahan käynnistyksen kanssa en halua rehkiä itseäni väsyksiin, joten käytän pienmoottoribensaa. - Jocu_
Jocu_ kirjoitti:
Minulla ei ole aikaa rassata sahaa. Sen toiminta pitää olla varmaa, jotta metsähommat sujuvat.
Tavallisen bensan hyvä syttyvyys kestää kolmisen kuukautta. Sahan kulutus on lopulta niin pientä, että en viitsi bensojen kanssa läträtä.
Kyllä peräprutkuni käynnistyy hyvin ylivuotisella bensalla. Samoin ruohonleikkuri. Sahan käynnistyksen kanssa en halua rehkiä itseäni väsyksiin, joten käytän pienmoottoribensaa.Perämoottorin ja ruohonleikkurinkin käynnistymisen jälkeen saa huilata.
Moottorisaha on eri juttu. Sen kanssa hiki virtaa käynnistyksen jälkeenkin, joten voimia on hyvä säästää. - Jocu_
sitroen kirjoitti:
provoja. Kyllä normaalibensasta itse sekoitettu kelpaa. Huoltikset kyllä mielellään myyvät muutakin kohtuuttomaan hintaan.
Kyllä minä bensa- ja öljyasiat tiedän. Hintatietoinenkin olen, joten en maksa turhasta.
Tuolla alempana kertoilin, ettei 98-bensaa kannata käyttää pelkän mutu-syyn vuoksi. Säästö se on pienikin säästö - varsinkin, jos 98-bensaa pitää hakea kaupungista. - säilyvyys
ei ole kirjoitti:
sopivuudesta. Toki itsesekoittaenkin käy. Valmispolttoaineet vaan ovat huomattavasti ympäristöystävällisempiä ja säilyvyys huomattavasti pidempi. Kyllähän omassa koneessa saa käyttää vaikka dieseliä jos tykkää mutta jos vähääkään välittää luonnosta niin käyttää valmis polttoaineita.
Itsesekoituksen suositeltava maksimivarastointiaika on 2kk. Senjälkeen öljy mukamas häviää, tai ei ole enään voideltavassa muodossa. itse olen lorauttanut hiukan lisää öljyä, jos on ollut useammankuukauden varastossa.
Raaka bensa kyllä säilyy, kunhan on kunnon astiassa. esim polttoainelle tarkoitetussa jerrykannussa. Joistain astioista saattaa liuota bensaan epäpuhtauksia. Nimimerkillä kokemusta on, oli sellanen "mönjätty" jerrykannu jossa oli ollut moottoriöljyä. - Jocu_
säilyvyys kirjoitti:
Itsesekoituksen suositeltava maksimivarastointiaika on 2kk. Senjälkeen öljy mukamas häviää, tai ei ole enään voideltavassa muodossa. itse olen lorauttanut hiukan lisää öljyä, jos on ollut useammankuukauden varastossa.
Raaka bensa kyllä säilyy, kunhan on kunnon astiassa. esim polttoainelle tarkoitetussa jerrykannussa. Joistain astioista saattaa liuota bensaan epäpuhtauksia. Nimimerkillä kokemusta on, oli sellanen "mönjätty" jerrykannu jossa oli ollut moottoriöljyä.Tiiviissä astiassa säilytettynä bensiini vanhenee
varsin hitaasti. Edellytyksenä tälle
kuitenkin on, että säilytysastia ei altistu tarpeettomalle
lämmölle, eikä muoviastian kyseessä
ollessa, myöskään valolle. Astian tiiviys
on niin ikään tärkeä, jotteivät bensiinin
keveimmät hiilivedyt pääsisi haihtumaan.
Tavallisiin mittarikentältä saataviin laatuihin
verrattuna erikoisbensiinit eroavat vanhenemisen
suhteen edukseen. Mitä enemmän
bensiini sisältää reaktiivisia aineita, kuten
vaikkapa olefiineja tai rikkiä, sitä nopeammin
tuotteen laatu heikkenee. Näin ollen
esimerkiksi mökillä talven yli varastoitavaksi
kannattaa valita sellaista bensiiniä, jossa
kyseisiä komponentteja ei ole laisinkaan. Nesteen
tuotteista tämän ehdon täyttävät parhaiten
Futura Green ja Futura Green Racing
- ensiksi mainittu kuitenkin paremmin.
Varastointia ajatellen mittarikenttäbensiinien
kesä- ja talvilaatujen eroa ei pidä unohtaa.
Koska kesälaadussa on merkittävästi
pienempi höyrynpaine kuin talvilaadussa,
bensiini kannata käyttää samana vuodenaikana
kuin se on hankittu.
Se voiteluöljyn häipyminen on kyllä puppua. Ylivuotinen perämoottoribensa toimii hyvin. - kierrokset
Jocu_ kirjoitti:
Tiiviissä astiassa säilytettynä bensiini vanhenee
varsin hitaasti. Edellytyksenä tälle
kuitenkin on, että säilytysastia ei altistu tarpeettomalle
lämmölle, eikä muoviastian kyseessä
ollessa, myöskään valolle. Astian tiiviys
on niin ikään tärkeä, jotteivät bensiinin
keveimmät hiilivedyt pääsisi haihtumaan.
Tavallisiin mittarikentältä saataviin laatuihin
verrattuna erikoisbensiinit eroavat vanhenemisen
suhteen edukseen. Mitä enemmän
bensiini sisältää reaktiivisia aineita, kuten
vaikkapa olefiineja tai rikkiä, sitä nopeammin
tuotteen laatu heikkenee. Näin ollen
esimerkiksi mökillä talven yli varastoitavaksi
kannattaa valita sellaista bensiiniä, jossa
kyseisiä komponentteja ei ole laisinkaan. Nesteen
tuotteista tämän ehdon täyttävät parhaiten
Futura Green ja Futura Green Racing
- ensiksi mainittu kuitenkin paremmin.
Varastointia ajatellen mittarikenttäbensiinien
kesä- ja talvilaatujen eroa ei pidä unohtaa.
Koska kesälaadussa on merkittävästi
pienempi höyrynpaine kuin talvilaadussa,
bensiini kannata käyttää samana vuodenaikana
kuin se on hankittu.
Se voiteluöljyn häipyminen on kyllä puppua. Ylivuotinen perämoottoribensa toimii hyvin.mitähän peräprutkussa on kierroksia? ehkä korkeintaan 5000. Nykyajan turbolla varustetuissa moposahoissa on 10 000 ja rapiat, eli hiukan on eri vaatimukset polttoaineillakin
- Jocu_
kierrokset kirjoitti:
mitähän peräprutkussa on kierroksia? ehkä korkeintaan 5000. Nykyajan turbolla varustetuissa moposahoissa on 10 000 ja rapiat, eli hiukan on eri vaatimukset polttoaineillakin
Sinne suduille minun liki 10 vuotta vanhan Stihlini kierrokset ruuvattiin.
Kyllä siinä on menestyksellä käytetty yli 10 vuotta vanhaa 2-tahtiöljyä, takavuosilla. Pitkään olen jo käyttänyt pienmoottoribensaa. - nuori metsuri
kierrokset kirjoitti:
mitähän peräprutkussa on kierroksia? ehkä korkeintaan 5000. Nykyajan turbolla varustetuissa moposahoissa on 10 000 ja rapiat, eli hiukan on eri vaatimukset polttoaineillakin
Ja mitenköhän se turbo taas vaikuttaa niihin kierroksiin? Jonseredin turbo on ilmanpuhdistus järjestelmä, eikä mikään muu. Stihlit kiertävät aivan saman tai enemmänkin mitä "turbolliset" sahat.
- tarkoitettuja
Jocu_ kirjoitti:
Tiiviissä astiassa säilytettynä bensiini vanhenee
varsin hitaasti. Edellytyksenä tälle
kuitenkin on, että säilytysastia ei altistu tarpeettomalle
lämmölle, eikä muoviastian kyseessä
ollessa, myöskään valolle. Astian tiiviys
on niin ikään tärkeä, jotteivät bensiinin
keveimmät hiilivedyt pääsisi haihtumaan.
Tavallisiin mittarikentältä saataviin laatuihin
verrattuna erikoisbensiinit eroavat vanhenemisen
suhteen edukseen. Mitä enemmän
bensiini sisältää reaktiivisia aineita, kuten
vaikkapa olefiineja tai rikkiä, sitä nopeammin
tuotteen laatu heikkenee. Näin ollen
esimerkiksi mökillä talven yli varastoitavaksi
kannattaa valita sellaista bensiiniä, jossa
kyseisiä komponentteja ei ole laisinkaan. Nesteen
tuotteista tämän ehdon täyttävät parhaiten
Futura Green ja Futura Green Racing
- ensiksi mainittu kuitenkin paremmin.
Varastointia ajatellen mittarikenttäbensiinien
kesä- ja talvilaatujen eroa ei pidä unohtaa.
Koska kesälaadussa on merkittävästi
pienempi höyrynpaine kuin talvilaadussa,
bensiini kannata käyttää samana vuodenaikana
kuin se on hankittu.
Se voiteluöljyn häipyminen on kyllä puppua. Ylivuotinen perämoottoribensa toimii hyvin.Perämoottorin öljy on suunniteltu hyvin äähdytetylle moottorille, joka kiertää n. 5-6000 rpm. Olosuhteiden vuoksi myös korroosionestokykyyn on voitu kiinnitää huomiota.
Moottorisahaöljy on suunniteltu kuumana käyville ilmajäähdytteisille koneille, jotka kiertävät 10000 - 14 000 rpm.
Näin siis, jos ne on nimenomaisesti ko. käyttöön tarkoitettu. En laittasi Jammun öljyä sahaan, enkä Jonseredin öljyä perämoottoriin. Kiireessä tietenkin saattaa sattua, että oikeaa tavaraa ei ole, mutta poikkeus ...
- käytä
mieluummin 98- oktaanista bensaa. 95- oktaaninen ei sovellu kuumana käyviin ilmajäähdytteisiin 2-tahtimoottoreihin. Liiallinen öljyn käyttö bensan seassa karstoittaa moottoria turhaan ja voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. Kaasutin kun on suunniteltu juuri sille bensiiniseokselle, kuin käyttöohjekirjasessa lukee. Moottorisahoihin riittää yleensä 2% bensa.
- Jocu_
Tuo 98-oktaanisen tarve. Moottorisahoihin tarkoitettu pienmoottoribensakin on 95-oktaanista. Ohjekirja kertoo oktaanitarpeen.
Näin sanoo Neste 98-bensastaan:
Korkeaoktaanisempi rikitön Futura 98 eroaa rikittömästä 95-oktaanisesta laadusta käytännössä vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä puolesta. Oktaaniluvun nosto on saatu aikaan valitsemalla Futura 98 -laadun tietyt bensiinikomponentit, kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman 95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.
Futura 98 sopii siis korkeaviritteisiin tai muista syistä suurempaa oktaanilukua vaativiin moottoreihin. Sinällään Futura 98 ei lisää tehoa, joten se ei alhaisemman oktaanivaatimuksen moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua Futura 95 -laadun käyttöön verrattuna
- kaataja.
Minä höläytän yleensä 3 desiä öljyä kymppilitran kannuun ettei vaan leikkaa kiinni. Siinä kiireessä ei tule niin katottua, että missä se öljykannun pinta oli kun kaatamisen aloitti, niin hujautan vielä pari desiä varmuuden välttämiseksi.
- Jocu_
Koko seutu on sinisessä savussa, kun sinä olet metsätöissä.
Huononäköinen ja dementoitunut isävainajani oli samalla linjalla kuin sinä.
- satoja motteja
ei yhtään- koska osta valmisbensaa kuten ammattimiehen tulee tehdä jätä nuo sekoittelijat sikseen koska he ovat harrastelijoita.
green ei ole palamattomana ilmassa niin vaarallista ja ei aiheuta syöpää kuten nuo tavalliset bensat.saa kommentoida vaikka olettekin väärässä.ps 346xpg.nyt saa kehasta sitä 300 e sahaa sitte 98 pensala taas - husoki
Hussen 2T bensa maksaa 32 euroa 10 litraa. Paljonko esim. Nesteen Green maksaa?
- hintaisiahan
saman hintaisiahan nuo ovat olleet, ne erot lähinnä myyjäkohtaisia tarjouksia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894