Yskä sadesäällä

Köhköh

Olen yskinyt teinistä asti eli parikymmentä vuotta aina talvisin; 10 v sisällä yskä on alkanut jo syksyisin. Ja aina silloin kun sää viilenee ja alkaa sadella.

Tänään taas on tosi paha olla. Kutittaa koko ajan ja tuntuu kuin rinta olisi jotenkin "lamassa".

Olen ollut astmatutkimuksissa (pef, metakoliinitesti) ja varsinaista diagnoosia ei voitu asettaa, mutta käsittääkseni oletetaan rasitusastman kehittyvän tässä hitaasti koko ajan.

Olen kuitenkin kuullut että astmaatikoille on tyypillistä voida PAREMMIN kostealla ilmalla. Minulla taas pahimmat olot ovat AINA sadesäällä.

Onko tämä todella astmaa?

Hoitona on ollut tähän mennessä Bricanyl joka välillä tuntuu auttavan ja avaavan tiehyitä. Välillä tehot katoavat muutamassa tunnissa ja taas yskittää. Kylmässä kaupassa alkaa heti ovella yskittää, jos syö kylmää tai kuumaa alkaa yskittää. Pulmicortia käytin keväällä kuurin, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Muita sadesäällä yskijöitä? Voisiko se olla jotain allergiaa?

11

3838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Joo. Tajusin pari päivää sitten, että meillä yskitään just sellasilla ilimoilla, joita koko syksyn on ollut. Kolomas yskänlääkepullo jo menossa.

Lapsen yskä helepotti ku hieman kylymeni ilima. Itse olen yskinyt sateisilla ilimoilla koko ikäni, varsinkin ukonilimalla, kun on oikein kosteaa, silloin meinasin tukehtua. Ei lääkärit niitä ottanu tosissaan, sanoivat kaiken johtuvan päästä, ei tutkittu astma mahdollisuuttakaan, elämäni olen saanut elää, kärsiä,
      lääkäri minultakin kysyi aina, yskittääkö/ahdistaako pakkasilla, kun vastasin kieltävästi , asia jäi siihen, ei tutkittu enempää, miksi yskin sateisilla, kosteilla ilimoilla. Siihen olisin halunnut vastauksen, mitään järkevää en koskaan saanu kuulla.
      Vuosia sitten leikkasin lehdestä jutun, siinä kysyttiin, onko suomessa tutkittu, aiheuttaako ukkonen astmakohtauksia,
      EI OLE TUTKITTU. Sen lehtijutun mukaan Australiassa asiaa on tutkittu ja jonkinlaisia yhteyksiä ahdistuksilla ja ukkosella kai on. Olisi syytä kyllä asiaa suomessakin tutkia.

• mhm..

Kostealla, sateisella ilmalla on paljon maassa homeita, joille voi herkistyä. Se tekee yskää, äänen lähtemistä ja jopa flunssan tapaisia oireita.
      Kuulema etenkin nyt tänä syksynä,kun on ollut poikkeuksellisen lämmin syksy pitkään, hometta on tosi paljon maassa ja ilmassa, aiheuttamassa oireita.

• kuullut

että sateella ilma on puhtaampaa, koska sade "lakaisee" ilmasta hiukkaset alas. Pitäneekö paikkaansa.

• Köhköh

se maassa olevaa hometta on...

Niin ainakin tosi paha yskä hellitti HETI kun meni pakkasen puolelle ja tuli kuuraa maahan. Siis kyllähän minua edelleenkin yskittää, mutta ei ihan niin mahdottomasti kuin tässä sadepäivänä että koko ajan...

Mikähän tällaiseen nyt sitten auttaisi. Pulmicort ei ainakaan auttanut. Bricanyl pitää kyllä röörejä auki, mutta ei se mitään paranna.

Tosin jos tämä on allergiaa, niin eihän allergioista kai parannutakaan ikinä.

• Nimetön
        Köhköh kirjoitti:

se maassa olevaa hometta on...

Niin ainakin tosi paha yskä hellitti HETI kun meni pakkasen puolelle ja tuli kuuraa maahan. Siis kyllähän minua edelleenkin yskittää, mutta ei ihan niin mahdottomasti kuin tässä sadepäivänä että koko ajan...

Mikähän tällaiseen nyt sitten auttaisi. Pulmicort ei ainakaan auttanut. Bricanyl pitää kyllä röörejä auki, mutta ei se mitään paranna.

Tosin jos tämä on allergiaa, niin eihän allergioista kai parannutakaan ikinä.

On siis muitakin joiden olo helpottuu kun ilima kuivuu. Toki kyllä täs vielä kipeekin olen, yskä helpotti, mutta jotain keuhkoissa kyllä on, eli jättikö yskä jotain.......
        Täytyy seurata tilannetta jos vaikka lämpö nousee, ihan vaan siltä tuntuu.

• Min en tiiä mittään

Miniäni joka on terveydenhoitaja kertoi minulle ettei esimerkiksi huoneistossa oleva ilmankostutin välttämättä tuo apua talviseen yskään.
      Kosteus jotenkin laajentaa jotain;; fakin, kuplia keuhkoissa ja hengitys on aina vain vaikeampaa. Yksilöllistäkö.köh.köh. Ota selvää... Ehkä joskus tapaat lääkärin joka tietää enemmän kuin TIETÄMÄTÖN.

• sanoi..

..että sateelle ilma ei todellakaan puhdistu siitepölyistä, joita on siis maaliskuulta pitkälle syksyyn. Sateelle siitepölyt jotka ovat niin korkealla, etteivät normaalisti ihmistä tavoita tulevat rymisemällä alas, joten niitä on silloin ilmassa enemmän kuin tavallisesti. Kuulosti kyllä ihan loogiselta.

Minä yskin myös ulkona pakkasella ja se taas johtuu kuulemma ilman kuivuudesta, eikä allergiasta.
      Talvella sisällä, kun patterit on täysillä ja ilma kuiva, kuivatan pyykit sisällä tai sitten se vanha kunnon "märkä pyyhe patterille"-konsti on myös tehonnut.
      Siis ainakin mulle...

• yskijä..

Enpä tiedä mitä on, mutta ihan samat vaivanneet itseäni aina.
      Joskus talvisin, kovilla pakkasilla ja keskuslämmityksen aikaan saatan välittömästi ulosmennessäni tai sisääntullessani saada pienen hengensalpaantumisen. Mutta varsinaista kohtausta tästä ei ole onneksi kehkeytynyt - siihen on auttanut ulkona hanskaan hengittäminen :D ja sisällä taas tuuletusikkunalle meno.
      Limainen yskä sitten yllättää kosteilla säillä. Nyt alkaa jo helpottaa kun ulkona on viilennyt. Toissakesä oli mielenkiintonen sateisuutensa vuoksi...
      Viimeisin kosteanpaikan yskäkokemus oli uimahallin höyrysaunasta! Toki kostea ilma oli nautittavampaa kuin perinteinen kuiva sähkökiaslämpö, mutta aika nopeesti sain kunnon keuhkoja repivän yskän höyrysaunassa istuessani. En edes ollut sairastanut flunssia tms. koko syksynä enkä nytkään - se on sentään positiivista tässä yskätaipumuksen kanssa tälläerää.

• eräs**

Minulle on nyt syksyllä asetettu astmadiagnoosi monen vuoden oireilun jälkeen. Kosteilla säillä niin kuin nytkin on, voin huonosti. Limaa nousee, yskittää ja ahdistaa, nenä tukkoinen. Samoin oli toissakesä, jolloin oli koko ajan sateista, kärsin... Mulla on sisäsyntyinen astma eli en ole allerginen millekään. Tämän vuoden kesä oli helppoa hengittää, kun ilma oli kuiva ja lämmin.

• Anonyymi
        eräs** kirjoitti:

Minulle on nyt syksyllä asetettu astmadiagnoosi monen vuoden oireilun jälkeen. Kosteilla säillä niin kuin nytkin on, voin huonosti. Limaa nousee, yskittää ja ahdistaa, nenä tukkoinen. Samoin oli toissakesä, jolloin oli koko ajan sateista, kärsin... Mulla on sisäsyntyinen astma eli en ole allerginen millekään. Tämän vuoden kesä oli helppoa hengittää, kun ilma oli kuiva ja lämmin.

ä.. '. Tuskin on allergia/yliherkkyystestiä mikä testaisi n miljoona eri ainetta mitä tuolla Suomenkin luonnossa on...tai kotona made in China jne.... Niitä on lukematon määrä. Ja jos siis allergiasta puhutaan.

• miitu1980

minun miehellä nyt 5 syksy kun yskii...mtään lääkettä ei oo ja ei oo mitään tietoo mikä on.APUA!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      134
      4159
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2116
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1844
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1760
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      463
      1568
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1335
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      461
      1280
    Aihe