peräsuolen ja paksunsuolen tähystys

helmi86

Eli kertokaapa kokeneet millainen on peräsuolen ja paksunsuolen loppuosan tähystys (Sigmoideoskopia). Miten toimenpide tapahtuu? Sattuuko? Kauan kestää?
Mitä saa syödä? Sain kyllä ohjeita, mutta ne oli aika epäselvät. Mitä voin syödä toimenpidettä edeltävänä päivänä? entä toimenpidepäivänä?
Onko tarkkaa mitä syö edeltävänä viikkona? Mitä sieltä voi sitten löytyä? Siis suolesta? ja kuinka kauan tuloksia joutuu odottelemaan?
Kaikki tieto ja kommentit ovat tervetulleita!

8

20151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MEILLE

Mä kans olen menossa siihen tutkimukseen..ja olen epätietinen,ole kuullut että se saattuu kun mennään jostain suolenmutkasta eteenpäin ja koepalojen otto saattaa tuntua ikävältä...
      Muuta en sitten tiedäkkään...postissa tuli just sellasta litkua mitä pitää juoda.
      Maistuuko se pahalle? tietääkö kukaan?
      Sillä ei sinänsä kyllä ole mitään väliä!!!
      Se on kuitenkin tärkeä seikka,siis sen litkun juominen että tutkimus onnistuu...

• minä76

Näistä tähystyksistä on ollut paljon juttua tällä palstalla, kannattaa selata keskusteluja vähän taaksepäin:o)

Minä olin paksusuolen tähystyksessä eikä se sattunut yhtään missään vaiheessa. Tosin olin saanut esilääkityksen suoraan suoneen joten ehkä se vaikutti asiaan:o)Koepalojen otto tuntui lähinnä omituisilta nipistyksiltä/nykäisyiltä.
        Sen tyhjennysjuoman juominen oli tähystyksen "vaikein" osuus. Maku (join Klean-Preppia)ei varsinaisesti ollut paha mutta jokin siinä litkussa oli vastenmielistä. Ehkä se oli jotenkin "öljymäistä" tms. Vaikea selittää. Kannattaa jäähdyttää ne litkut kunnolla niin juominen on paljon helpompaa.

• kokenut.
        minä76 kirjoitti:

Näistä tähystyksistä on ollut paljon juttua tällä palstalla, kannattaa selata keskusteluja vähän taaksepäin:o)

Minä olin paksusuolen tähystyksessä eikä se sattunut yhtään missään vaiheessa. Tosin olin saanut esilääkityksen suoraan suoneen joten ehkä se vaikutti asiaan:o)Koepalojen otto tuntui lähinnä omituisilta nipistyksiltä/nykäisyiltä.
        Sen tyhjennysjuoman juominen oli tähystyksen "vaikein" osuus. Maku (join Klean-Preppia)ei varsinaisesti ollut paha mutta jokin siinä litkussa oli vastenmielistä. Ehkä se oli jotenkin "öljymäistä" tms. Vaikea selittää. Kannattaa jäähdyttää ne litkut kunnolla niin juominen on paljon helpompaa.

mulle tehtiin paksusuolen tähystys.Se oli karmeeta
        etenkin toi jyrkkä kapea mutka ja siitä eteenpäin.
        eivät anna lääkitystä koska lääkärin pitää
        aistia potilaasta miten kamera etenee,ettei tule
        vahinkoa.

• turhaan
        kokenut. kirjoitti:

mulle tehtiin paksusuolen tähystys.Se oli karmeeta
        etenkin toi jyrkkä kapea mutka ja siitä eteenpäin.
        eivät anna lääkitystä koska lääkärin pitää
        aistia potilaasta miten kamera etenee,ettei tule
        vahinkoa.

Mitään lääketieteellistä syytä ei ole olemassa, miksi ei saisi antaa kipulääkitystä. Esimerkiksi lapsille tutkimus tehdään nukutuksessa.

Kyseessä on vain lääkäreiden ja hoitajien ilkeämielisyys, kun annetaan ihmisten turhaa kärsiä. Vedotaan myös siihen ettei ole tiloja, joissa lääkittyjä potilaita voidaan tarkkailla tutkimuksen jälkeen.

Ulkomailla tehdään paljon enemmän tähystyksiä lääkittynä, kuin täällä takapajulassa.

Vaatikaa aina tehokas kipulääkitys! Uskomatonta, että vielä nykypäivänä täytyy turhaan kärsiä kivuista, kun se voitaisiin helposti välttää.

• kysyttiin
        turhaan kirjoitti:

Mitään lääketieteellistä syytä ei ole olemassa, miksi ei saisi antaa kipulääkitystä. Esimerkiksi lapsille tutkimus tehdään nukutuksessa.

Kyseessä on vain lääkäreiden ja hoitajien ilkeämielisyys, kun annetaan ihmisten turhaa kärsiä. Vedotaan myös siihen ettei ole tiloja, joissa lääkittyjä potilaita voidaan tarkkailla tutkimuksen jälkeen.

Ulkomailla tehdään paljon enemmän tähystyksiä lääkittynä, kuin täällä takapajulassa.

Vaatikaa aina tehokas kipulääkitys! Uskomatonta, että vielä nykypäivänä täytyy turhaan kärsiä kivuista, kun se voitaisiin helposti välttää.

haluanko esilääkityksen mutta en ottanut koska olin autolla ja kiire eteenpäin.

Ei se nyt mitenkään kamalaa ole,täytyy vaan yrittää olla rentona,litkun juominenkin onnistuu kun ei yritä liikaa ottaa kerralla vaan sellaiseen tasaiseen tahtiin.

• toisille ei

Tässä hyvä linkki:

http://www.gastrolab.net/ksqexcof.htm

Kävin neljä päivää sitten koko paksunsuolen tähystykesessä. Ja kipu oli erittäin kova ensimmäisen suolen mutkan kohdalla, jonka jälkeen sain kipulääkityksen suoraan suoneeen, minkä jälkeen loput mutkat olivat vain kivuliaita. Lääkäri sanoi että osalla ihmisistä on parempi tunto suolen limakalvoilla ja toiset eivät tunne mitään. Koepalojen otto on nipistys.
      Tähystystä ei kuitenkaan kannata pelätä vaikka se epämiellyttävä onkin, koska tieto mitä sieltä löytyy tai ei löydy helpottaa mieltä
      suunnattomasti.

Lääkäri näkee heti tutkimuksessa onko siellä mitään isosti pielessä vai ei. Minulla ei onnekseni ollut, lopullisen tuomionhan saa vasta kun patologi tutkii koepalat. Tähän kuluu kuulemma max. 2 viikkoa.

Osa kivusta aiheutui kuulemma myös siitä että sisimmät vatsalihakseni ovat niin voimakkaat elikäs kunnossa että avustavalla hoitajalla ei riittääneet sormin painamalla voimat ohjaamaan letkunpäätä riittävästi. Eli tutkimuksessa lääkäri työntää letkua peräaukkoon ohjaillen sitä ja ja välillä tunnustellen vatsan peitettä. Kuten em. avustava hoitaja ohjailee sormin painellen letkun päätä. Molemmat tarkkailevat potilaan tilaa, ainakin minun kohdallani huolellisesti.

Minulla tutkimus kesti n. 40 min.

Minusta litku ei ollut mitenkään erityisen pahaa, jos ei hyvääkään. Litkuhan on käytännössä suolaisen makuista koska se sisältää mm. natriumia. Litku oli nimeltään ColonSteril ja yleensä sitä juodaan 3-4 litraa litraa tunnissa kunnes ripulin vesi on kirkasta. Minä hain omani polilta, sieltä sen sai ilmaiseksi. Jauhetta josta litku tehdään annetaan 6 prk. eli 6:tta litraa varten. Tässä kohtaa minulla oli huono säkä, sillä ensimmäiset 4 litraa eivät tulleet läpi ekaan 6 tuntiin. Maha tuntui kun siellä olisi koripallo. Sitten alkoi tulla ja voimalla. Olo oli jo helpottunut tuotokset olivat jo välillä kirkkaita, mutta värjääntyivät eli loput nesteet huiviin, eikä vieläkään kirkasta tuotosta. Soitto polille ja sanoivat että hakea vielä 2 purkkia lisää. Eli join kaikkiaan 8 litraa tota nestettä ja toimihan se sitten lopulta. Mutta koko illan, ja alkuyön aikana, join siis ehkä tollaisen 10-11 litraa nesteitä, kun tyhjenyksen jälkeen on juotava vielä sokeripitoisia kirkkaita mehuja.

Operaatio tehtiin aamupäivällä, mutta minulla ei ollut asiaa töihin sinä päivänä, eikä myöskään seuraavana päivänä. Sen verran oli vatsa hellännä ja rusikoidun tuntuinen. Kolmantena päivänä olikin sitten OK. Saikkua saa takuulla ainakin tutkimuspäivälle mikäli kipulääkitys annetaan. Todistus pitää vaan muistaa pyytää.

Olihan muuten rasti ;)

Tsemppiä

• Marja

Itse sigmoidoskopia oli tosi simppeli homma, kesti vain muutaman minuutin. Tyhjennys se vasta kauheaa olikin. Sain sitä tyhjennysainetta jota ostetaan apteeksiat ja juodaan aamulla ja illalla. Eka annoksen jälkeen alkoi oksentamaan ja oksensin koko päivän. Toista annosta en pystynyt juomaan ja ennen toimenpidettä minulle tehtiin vielä suolihuuhtelu. Mutta itse toimenpide oli simppeli.

• meikäläinen*

Saako sigmoidoskopiaan jotain esilääkitystä tai toimenpiteessä suoraan suoneen? Sattuuko se vai ei ja miten iso se tähystin oikein on?
      Onko siellä lääkärin lisäksi yksi vai kaksi hoitajaa ja painaako ne kovinkin mahasta ja jutteleeko ne potilaan kanssa koko ajan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33