Millaisia oireita homeesta tai kuivasta huoneen ilmasta voi tulla? Itse olen asunut nyt pari vuotta vanhahkossa kerrostalossa ja nenä on ollut jo pitkän aikaa tukkoinen. En ole koskaan ollut millekään allerginen mutta nyt alkaa jo epäilyttää..Ensin luulin että tukkoisuus johtuisi tupakanpoltosta, mutta sitäkin olen vähentänyt huomattavasti ja ihmettelen kun edelleen nokka on jatkuvasti tukossa. En tiedä johtuisiko kuivasta sisäilmasta sitten? Kellään kokemuksia vastaavasta? Lääkärillä en ole vielä käynyt mutta luulen että on aika jo mennä kun ei enää jaksa tätä tukkoisuutta..
nenän tukkoisuus
7
7297
Vastaukset
- Pappa-Smurffi
Kosteusvauriohomeiden toteaminen kotikonstein ilmaiseksi seuraavasti:
A. Onko Asunnossasi/Työpaikallasi näkyvää hometta?
...
B. Suorita köyhänmiehen homemittaus:
-Sulje ilmastointi.
-Sulje kaikki ovet, ikkunat, jne.
-Odota 3,5-4 tuntia.
-Pyydä tupakoimatonta, homeeseen tottumatonta ystävääsi nuuhkimaan asuntosi huoneet yksi kerrallaan, siten, että suljette oven perässänne.
-Jos hometta, joka haisee, niin ystäväsi ei voi olla huomaamatta homeen hajua.
...
Koska hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise, niin on vielä yksi varma kotikonsti todeta sen olemassa olo.
C. Kosteusvauriohome-oireet:
- Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkäklimppiä, jossa voi olla verta.
- Pientä kuumeilua, tai alilämpöä asteen kymmenyksen tai pari.
- Olo on kuin tulisi flussasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
- Nivelkipuja.
- Lihaskipuja.
- Liman muodostus hengitysteissä - etenkin aamuisin saat rykiä hartaasti ja pitkään.
- Ääni käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
- Silmiä särkee.
- Korvia kutiaa.
- Säärten kutinaa, kehon kutinaa, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
- Näppyjä.
- Läiskiä iholla.
- Viiltävää salamana leikkaavaa päänsärkyä.
- Tavallista päänsärkyä.
- Näköhäiriöitä.
- Katseen tarkentamisen vaikeuksia.
- Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
- Sinun on vaikea muistaa sanoja, vaikka esim hyvin tuntemasi naapurin nimi ei muistu mieleen.
- Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat, mitä pitikään sanoa.
- Keskittymisvaikeuksia.
- Aloitekyvyttömyyttä.
- Uneliaan sekava olo levosta huolimatta.
- Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
- Voimattomuutta, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
- Aiheettomia kiukunkohtauksia, miniraivareita, ärtyisyyttä.
- Verenpurkautuvia iholla.
- Unettomuutta.
- Verisuonet nousevat ns. pinnalle.
- Herkistyminen lisäaineille.
- Herkistyminen erilaisille keinotekoisille hajusteille.
Jos näistä oireista olet todennut itselläsi olevan viisi kohtaa, tai enemmän, kyseessä on kosteusvauriohome!!!
Mitä enemmän ruksaat oireita, sen vakavammasta homevauriosta on kyse!!!
...
D. Kosteusvauriohomeen toteamisessa sinua auttaa myöskin kotikuntasi terveystarkastaja.
F: Sisäilmatutkimus; http://www.oulunsisailmatutkimus.fi/
-muut= http://www.google.fi -hakusanalla:sisailmatutkimus
Niin no vähän vaikea silti pelkästään ton perusteella koska mulla ei kuitenkaan ole nuista muuta kuin se tukkoisuus..
Ja pieniä lihassärkyjä mutta nekin voivat johtua töistä..Muita ei juurikaan ole joten ei varmaan ainakaan homeeseen liittyvää, jossei sitten kuivaan huoneilmaan tai pölyyn.. - kkk
tytteli kirjoitti:
Niin no vähän vaikea silti pelkästään ton perusteella koska mulla ei kuitenkaan ole nuista muuta kuin se tukkoisuus..
Ja pieniä lihassärkyjä mutta nekin voivat johtua töistä..Muita ei juurikaan ole joten ei varmaan ainakaan homeeseen liittyvää, jossei sitten kuivaan huoneilmaan tai pölyyn..Oletko suorittanut katsauksen sänkyysi.Monesti se on syy aamu tukkosuuteen .Sängyssäsi voi asua pölypunkkiarmeija, varsinkin jos sisäilmasi on liian kosteaa.Panosta vuodevaatteiden laatuun ja pese ne 6o asteessa n.4 kertaa vuodessa tuuleta pakkasessa ym.Tietoa kyllä löytyy. Vaihda vuodevaatteet n. kahdesti kuussa ja käytä hajusteettomia pesuaineita. Vältä muutenkin hajusteita huoneessa.Luulen tämän tepsivän.
Kirjoittele auttoiko.
Minä pääsin toista kymmentä vuotta sitten eroon näillä konsteilla vaivasta - tytteli
kkk kirjoitti:
Oletko suorittanut katsauksen sänkyysi.Monesti se on syy aamu tukkosuuteen .Sängyssäsi voi asua pölypunkkiarmeija, varsinkin jos sisäilmasi on liian kosteaa.Panosta vuodevaatteiden laatuun ja pese ne 6o asteessa n.4 kertaa vuodessa tuuleta pakkasessa ym.Tietoa kyllä löytyy. Vaihda vuodevaatteet n. kahdesti kuussa ja käytä hajusteettomia pesuaineita. Vältä muutenkin hajusteita huoneessa.Luulen tämän tepsivän.
Kirjoittele auttoiko.
Minä pääsin toista kymmentä vuotta sitten eroon näillä konsteilla vaivastaKiitos neuvoista,täytyypä yrittää..
Itsekin mietein tätä pölyongelmaa..
Kuitenkin, kun asuin pari vuotta toisessa kerrostalossa, ongelmia ei ollut vaikka ko.kämppä keräsi vielä enemmän pölyä kuin tämä nykyinen kämppä..Varsinkin kun talo on vanha, joskus 80-luvulla rakennettu ja pesuhuone on todella huonosti suunniteltu, esim.suihku on erikseen suunniteltu suihkuovineen kaikkineen. Kuitenkaan suihkusta ulos päässyt vesi ei pääse valumaan mihinkään koska suihkun ulkopuolella ei ole minkäänlaista ritilää mistä vesi pääsisi pois. En yhtään ihmettelisi jos kyseessä olisi kosteusvauriokin..
Tosin huoneilma on todella kuiva tässä kämpässä.
Täytynee yrittää kaikkea mutta luulenpa että muutto olisi muutenkin paikallaan..Ei edes uskalla riskeerata terveyttä tällaisen vanhan kämpän rotiskon takia. - ------------
tytteli kirjoitti:
Kiitos neuvoista,täytyypä yrittää..
Itsekin mietein tätä pölyongelmaa..
Kuitenkin, kun asuin pari vuotta toisessa kerrostalossa, ongelmia ei ollut vaikka ko.kämppä keräsi vielä enemmän pölyä kuin tämä nykyinen kämppä..Varsinkin kun talo on vanha, joskus 80-luvulla rakennettu ja pesuhuone on todella huonosti suunniteltu, esim.suihku on erikseen suunniteltu suihkuovineen kaikkineen. Kuitenkaan suihkusta ulos päässyt vesi ei pääse valumaan mihinkään koska suihkun ulkopuolella ei ole minkäänlaista ritilää mistä vesi pääsisi pois. En yhtään ihmettelisi jos kyseessä olisi kosteusvauriokin..
Tosin huoneilma on todella kuiva tässä kämpässä.
Täytynee yrittää kaikkea mutta luulenpa että muutto olisi muutenkin paikallaan..Ei edes uskalla riskeerata terveyttä tällaisen vanhan kämpän rotiskon takia.>>Kuitenkaan suihkusta ulos päässyt vesi ei pääse valumaan mihinkään koska suihkun ulkopuolella ei ole minkäänlaista ritilää mistä vesi pääsisi pois.>>
????????????Ai ei oo lattiakaivoo????????
- Kaikki Homeessa HssÄ
LujaTalo teki talon 3 vuotta sitten.
Eteisessä home.
Tarttui saunan lauteiden alle.
Kloori hoiti..
Ihottumaa, kutinaakin.
Olen homeallerginen.
Pesin tekstiilejä noin 2 vuotta. Heitin pois jos oireilin.
Meni sohva ja tekstiilejä.
Siivoan kaikki pinnat.
Talvet ovat helppoja.
Nukun Unikulman ja Jensenin runkopatjoilla Finlaysonin petauspatjat päällä.
Valmistajat lupaavat ettei myrkkyjä.
Osaan pesuaineasiat.
Nyt juuri on vähähappinen olo.
Leppä!
Sisäilma tuntuu raikkaalta.
Aamulla keuhkoputki limaa lykkää ja tänään verenvuoto alkoi.
Ikkuna auki ei ole paree.
Makuuhuoneeni on melkein kirurgisen hajuton.
Kun illalla kotiin, tuuletan sänkyvaatteet.
Makuuhuoneen verho on Kauko-Idästä.
Pesty pari kertaa,
Mattoja en käytä lainkaan.
Kerrostalo on täynnä eläimiä, koiria, kissoja jne.
Olen tukkinut viemärien reunat.
Parkettivaha Loisto menee jalkalistojen alle.
Ennen kuin epäilen pesemättöntä hiekkaa betoni sisällä, saneeraan sängyn.
Vallox teki ilmastoinnin, jota olen epäillyt.
15 vuotta vanhassa talossa jouduin teippaamaan ilmastoinnin.
Nykyään en käytä teippiä.
Mitä vielä pitäisi tehdä?
Kaikkissa Helsingin taloissa HOMETTA!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139